DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. október 10. csütörtök

Versenyt fut az idővel, de bizakodik 2026-os F1-es motorprojektje kapcsán a Red Bull

Komoly új kihívással néz szembe a 2026-ban érkező új motorszabályok kapcsán a Red Bull, hiszen először fejlesztenek teljesen egyedül – a Ford némi támogatásával – egy új Formula-1-es hajtásláncot. A Red Bull Powertrains kapcsán sokszor merülnek fel kérdőjelek a sajtóban, egyes találgatások szerint a 2026-os projekttel kapcsolatos bizonytalanságok is közrejátszhatnak abban a csapaton belüli feszültség mellett, hogy Max Verstappen esetleg a 2028 végéig szóló szerződése ellenére idejekorán elhagyhatja az energiaitalosokat. Maga a regnáló világbajnok néhány hete egy erre irányuló kérdésre úgy válaszolt, hogy ennyi erővel azon is aggódhatna, hogy másnap felkel-e, de persze nem becsülik alá a kihívás mértékét.

A Red Bull F1-es csapatvezetője, Christian Horner a Motorsport.com portálnak arról beszélt, hogy az ütemtervnek megfelelően haladnak a munkálatok – de hogy ez mit jelent a versenytársakhoz képest, azt persze jelenleg nem tudni: „A motort illetően egy agresszív úton haladunk, hiszen új motorgyártó vagyunk. De a csapat igazán felnő ehhez a kihíváshoz. A létesítményeink elkészültek, tesztelési és fejlesztési szempontból egyaránt a próbapaddal, a gyártási kapacitással. De két év rendkívül rövid időszak az erőforrások világában. Meredek tanulási görbén haladunk, de haladunk az úton és azon a pontján tartunk, ahol arra ebben a pillanatban számítottunk is. Teljesítjük azokat a célokat, amelyeket magunk elé kitűztünk. Azt mindig nehéz tudni, hogy ezek a célok hogyan állnak a riválisokhoz képest. De óriási erőfeszítések zajlanak a háttérben, mert ez szó szerint egy versenyfutás az idővel 2026 elejére.”

f1-redbull-powertrains

A Red Bull már megalapozta a hangulatot Mexikóban

A Mexikóvárosi Nagydíj felvezetése gyanánt egy hatalmas parádét tartottak az energiaitalosok Guadalajara városában. Az eseményen természetesen a hazai pilóta, Sergio Perez volt a középpontban, aki kiváló műsorral szórakoztatta a helyi rajongókat. A Red Bull pilótája már korábban is elárulta, hogy nagyon várja ezt a hétvégét, és természetesen nyerni szeretne a honfitársai előtt.

A mexikói szabadedzés is tele lesz újoncokkal: Már az ötödik vendégszereplőt jelentették be

Rendhagyó pilótafelállás vett részt az USA Nagydíj első szabadedzésén, mivel öt csapatnál sem a szokásos páros vezetett, közülük négynél újoncnak minősülő pilóta ült be, ráadásul mind a négyen ekkor mutatkoztak be F1-es versenyhétvégén. Mint sokszor emlegettük már, a 2022-es szezonban a csapatoknak két FP1-es szakaszban át kell engedniük autójukat egy tapasztalatlan (legfeljebb két nagydíjon részt vett) versenyzőnek, az istállók többsége pedig a szezon legvégére halogatta kötelezettségét, ezért Austinhoz hasonlóan Mexikóvárosban is számos szokatlan nevet látunk az első tréning eredménylistáján.

A legfrissebb bejelentés az AlphaTaurihoz fűződik: a háromszoros Formula-2-es futamgyőztes, Liam Lawson vezeti az AT03-at, akárcsak korábban Spában. Az új-zélandi Yuki Tsunoda autóját veszi át, és várhatóan Brazíliában vagy Abu Dhabiban a Red Bullba is be fog ülni, amely egy újoncbevetéssel még adós.

Liam Lawson mellett még három csapatnál láthatunk újoncot a Mexikóvárosi Nagydíj első edzésén: az Alpine-t a bemutatkozó Jack Doohan, a Haast Pietro Fittipaldi, a Williamst pedig újra Logan Sargeant vezeti.

Frissítve: Egy ötödik újonc is autóba ül Mexikóban, a Mercedest George Russell helyén Nyck de Vries vezeti, aki negyedik edzésbevetését kapja idén, a másodikat a csapatnál.

F3-as pilóta ülhetett be az Aston Martinba

Zak O'Sullivan, a 17 éves brit versenyző próbálhatta ki magát az Aston Martin 2021-es autójában. O'Sullivan a Formula-3-ban versenyzett az idei szezonban és a tabella tizenegyedik helyén zárt 54 ponttal. A brit annak ellenére próbálhatta ki magát a silverstone-i székhelyű csapatnál, hogy a Williams istálló akadémiájának tagja, ugyanis elnyerte az Aston Martin British Racing Driver Club Young Driver of the Year díját 2021-ben. 

Az zsebelheti be ezt a címet, aki az adott évben bemutatkozóként szerepelt az F3-ban vagy annál alsóbb kategóriában versenyzett. A díj azonban nem csupán a tesztet foglalja magába, hanem teljes klubtagságot is, valamint egy bukósisakot és 200000 angol fontot. Ezt az elismerést jelenlegi és korábbi Formula-1-es pilóták is elnyerték, köztük Anthony Davidson, David Coulthard, Jenson Button, George Russell és Lando Norris is.

 

Együtt maradnak, akik (egyelőre) nem jöhetnek az F1-be: Herta hosszabbított az Andrettivel

Colton Herta újabb négy évre aláírt az Andretti Autosporthoz, így 2027-ig az amerikai istállót erősíti majd – jelentette be közleményében a csapat. Az IndyCarban szereplő versenyző 2020-ban igazolt Andrettiékhez, ahol eddig összesen öt győzelmet aratott.

Tehetségére a Formula-1-ben is felfigyeltek, hiszen az AlphaTauri eredetileg őt vette célkeresztjébe az Alpine-nak „átadott” Pierre Gasly helyére, ám mivel Herta nem rendelkezett az F1-es induláshoz szükséges szuperlicenszpontokkal, ezért ez a megállapodás nem jött létre. Elképzelhető azonban, hogy az amerikai pilótának így sem kell letennie még a száguldó cirkuszról, hiszen az Andretti Autosport ugyancsak keményen dolgozik azon, hogy csatlakozhasson a mezőnyhöz – igaz, egyelőre a jelenlegi istállók és az F1 vezetése irányából is leginkább elutasításban részesültek.

herta-2022-indycar-1

Így hajtotta uralma alá Mexikót tavaly a Red Bull

Nagyszerű formában érkezett tavaly a Mexikói Nagydíjra Max Verstappen és a Red Bull, amit győzelemre is tudtak váltani a futamon, Sergio Perez pedig első mexikóiként állhatott hazai közönség előtt a pódiumra. A rajt utáni kavarodás pedig már csak hab a tortán. A videó a képre kattintva tekinthető meg!

 

Hiányozni fog Vettelnek az adrenalin, de nem bánta meg a döntését

Az utóbbi nagydíjakon remek teljesítményt tett le az asztalra Sebastian Vettel: a suzukai esőben hatodik lett, Austinban pedig egy elrontott kerékcsere ellenére is nyolcadik pozícióban intették le, amely hetedik hellyé változott Fernando Alonso büntetése után. Az Aston Martin pilótája a leintés után elismerte, hogy rettenetesen élvezte a Kevin Magnussen elleni csatát – és így volt ezzel a németet agyondicsérő dán is –, viszont amikor arról kérdezték, hogy mindezek fényében megbánta-e, hogy a szezon végén visszavonul a Formula-1-es versenyzéstől, így felelt a négyszeres világbajnok:

„Nem. Persze hiányoznak fognak ilyen pillanatok, ez nem titok” – nyilatkozta Vettel a Bildnek az USA Nagydíjat követően. „De régóta gondolkodtam már ezen a döntésen, valamint ezekről a pillanatokról és az adrenalinról, amely hiányozni fog. Egy részemnek hiányozni fog ez, másrészt viszont várom, mi következik ezután.”

vettel-austin-aston-1

Alonsót megreptetik, Vettel parádézik – a legjobb austini onboard felvételek

A Stroll–Alonso baleset és a négyszeres világbajnok utolsó körökben bemutatott előzései mellett többek között a rajtnál történt Sainz–Russell is eset kapott a fedélzeti kamerás válogatásban – a videó IDE vagy a képre kattintva nézhető:

onboard-video-austin-1

MiniDrivers: Vettel győzelemről álmodozott

Megérkezett az USA Nagydíj hat és fél perces összefoglalója a MiniDrivers értelmezésében, melyben láthatjuk Perezt csigává változni, Gaslyt elveszíteni egy igazi western-párbajt és természetesen a hétvégén tündöklő Vettel is főszerepbe került.

Egyre közelebb kerül a büntetőpontokkal az egyversenyes eltiltáshoz Gasly

„Újabb futam, újabb büntetés” – összegzett az USA Nagydíj után Pierre Gasly. Míg néhány hete Japánban azért szankcionálták a franciát, mert nem lassított le eléggé a piros zászló ellenére, Austinban azért róttak ki rá öt másodperces időbüntetést, mert több mint tízautónyi helyet hagyott az előtte haladóhoz képest a safety car mögött. Ráadásul mivel a stewardok úgy ítélték meg, hogy ezt nem töltötte le megfelelően a bokszkiállása során (csak 4,54 másodperc telt el az első kerekek felemeléséig), később újabb tíz másodpercet kapott, így végül egészen a 13. helyig csúszott hátra a verseny egy pontján a középmezőny élén záró Lando Norrisszal is csatázó francia. Gasly elmondta: nem próbált meg semmi „okosságot” csinálni a biztonsági autó mögött, de elfogadja a büntetését.

Amely ráadásul két büntetőponttal is járt, s ez lehet a még rosszabb hír az AlphaTauri versenyzője számára. Ezzel ugyanis Gasly már kilenc büntetőpontnál jár az elmúlt 12 hónapban, amelyek közül leghamarabb jövő májusban jár le bármennyinek is az érvényessége, így ha addig további hármat összeszed, a szabályok értelmében automatikusan eltiltják egy nagydíjról. A francia a Spanyol Nagydíjon Lance Stroll-lal, az Osztrák Nagydíjon Sebastian Vettellel ütközött, ami két-két büntetőponttal járt számára, ezen felül utóbbi futamon egyet pályaelhagyások miatt is kapott, ahogy a suzukai incidens is eredményezett kettőt. A kilenc büntetőponttal Gasly vezeti a vonatkozó listát jelenleg a nyolcnál járó csapattárs, Yuki Tsunoda előtt, csakhogy a japánnak néhánynál lejár rövidesen az egy év.

gasly-austin-dppi

fotó: DPPI

Négy századdal maradt el idei kerékcsererekordjától a Red Bull – videó

Nyilván nem Max Verstappen 11 másodperces bokszkiállásáról van szó, hanem arról, hogy Sergio Perez autóján 2,13 szekundum alatt cserélték le a kereket az USA Nagydíjon. A Red Bull ezzel négy századmásodpercre megközelítette a Zandvoortban felállított 2,09 másodperces csúcsát, amely természetesen csak idén rekord, de az is bámulatra méltó, hogy a 18 colos kerekekkel máris ennyire közel tudtak kerülni a korábbi értékekhez. Austinban amúgy az AlphaTaurié volt a második, a McLarené pedig a harmadik leggyorsabb szervizelés, míg az idei különértékelést toronymagasan a Red Bull vezeti – íme, videón is a vasárnapi három leggyorsabb kerékcsere:

Schumacher: Üldöz minket a balszerencse

Bár az időmérőn megforgott és kiesett a Q1-ben, a vasárnapi versenyen egészen a pontszerzőzónáig felkapaszkodott Mick Schumacher az USA Nagydíjon. A Fernando Alonso és Lance Stroll között történt baleset során viszont a német autója összeszedett némi törmeléket, s onnantól kezdve saját elmondása szerint már nem tudott olyan jó tempót diktálni, mint korábban. Ráadásul később öt másodperces büntetést is kapott pályaelhagyásért, így miközben Kevin Magnussen nyolcadik lett a másik Haasszal, addig Schumacher csak a 14. helyen ért be.

„Úgy gondolom, egyértelműen úton voltunk a pontszerzés felé, de úgy fest, összeszedtünk egy nagy darab törmeléket, amitől komolyan megsérült az autó, utána pedig már nem tudtuk kihozni a maximumot belőle emiatt. Az autó már nem érződött ugyanolyannak a második etapban, és nem tudtam tartani a korábbi ígéretes tempót. Kár érte, de úgy tűnik, üldöz minket a balszerencse” – fogalmazott a leintés után a fiatal pilóta. Akivel kapcsolatban ráadásul továbbra sem dőlt el, hogy maradhat-e a Haasnál és ezáltal a Formula-1-ben, de Schumacher szerint a texasi eredmény nem is befolyásolja majd a döntést: „Szerintem a csapat tudja és látta, mire vagyok képes. Mindenki láthatta, hogy úton voltunk a pontszerzés felé, úgyhogy rendkívül bosszantó, hogy nem tudtunk ott beérni, mindenesetre a tempó megvolt.”

mick-schumacher-dppi-austin-1

fotó: DPPI

Valamit be fog jelenteni az Audi szerdán délelőtt

Az Audi Sport egy sejtelmes posztot tett közzé a közösségi médiában, mindössze ennyi kommentárral: „A jövő formálódik. Figyeljetek a további hírekért” – a fotón pedig egy időpont: október 26., 10:00.

A Formula-1-hez 2026-hoz csatlakozó német márka semmi mást nem fűzött hozzá a poszthoz, de mivel a képen egy F1-es autó látható hátulnézetből, sejthető, hogy mivel kapcsolatban fognak közölni valami újdonságot…

Már döntött is Schumacher sorsáról a Haas?

Már csak egyetlen F1-es ülés kiadó 2023-ra, az nem dőlt el, hogy ki lesz Kevin Magnussen csapattársa a Haasnál. Mick Schumacher sorsa finoman szólva is bizonytalan, Günther Steiner csapatfőnök és Gene Haas tulajdonos sem elégedett a német teljesítményével, de hivatalosan nem mondták ki, hogy elköszönnek tőle, ahogy azt sem, hogy kit szeretnének leigazolni. Azt azért Steiner megpendítette már, hogy talán jobban járnának egy rutinos versenyzővel, de még nem zárta ki Schumacher megtartását. Az ex-F1-es pilóta Timo Glock viszont úgy véli, hogy ez már csak formalitás:

„Nem vagyok biztos benne, hogy a döntés nem született-e már meg arról, hogy nem vele folytatják, csak nem jelentették még be. Én ezt olvasom ki a soraikból. Mick nincs könnyű helyzetben, nem azért, mert rosszul teljesít, hanem azért, mert a Haasnak más elképzelései vannak” – mondta a Sky szakértőjeként dolgozó Glock.

-00122043_135

fotó: dppi

Magyar páros lett a bajnok a Nordschleife-sorozatban

A világ egyik leghíresebb versenypályáján, a Zöld Pokolban öregbítette a hazai autósport hírnevét két versenyző, Lengyel Ádám és Molnár Bendegúz. A kizárólag Nürburgring hosszú verzióján zajló NLS (korábbi nevén VLN) sorozat SP3 kategóriájában a Toyota GT86 egész szezonban az élmezőnybe tartozott, a páros több alkalommal megszerezte a győzelmet. Az októberben tartott mindkét négyórás futamot megnyerték, így Lengyel és Molnár már egy fordulóval a szezon vége előtt bebiztosította a kategória bajnoki elsőségét.

 

 

Hétvégén debütál az F1-ben az Alpine juniorja

Jack Doohan kapja meg az Alpine újonctesztes lehetőségét: az ausztrál pilóta a hétvégi Mexikói Nagydíjon, valamint a szezonzárón, Abu Dhabiban is beülhet a csapat idei autójába az első szabadedzéseken. Brazíliában a sprintformátum miatt erre nincs lehetőség, hiszen az első gyakorlás után már jön is az időmérő. Hivatalos megerősítés egyelőre csak a mexikói szerepléséről érkezett, de éppen az interlagosi lebonyolítás miatt vehető biztosra, hogy az évadzárón kapja meg a másik lehetőséget. Doohan többször vezette már az Alpine korábbi autóit, többek között a Hungaroringen is beleülhetett a 2021-es fejlesztésbe, így készítették őt fel a nagyközönség előtti bemutatkozásra.

Doohanben nagyon hisznek az Alpine-nál, egyes hírek szerint az ő neve is ott volt a kalapban, ha nem tudták volna megszerezni 2023-ra Pierre Gaslyt, de az ő újonctesztes sorsa is csak azt követően dőlhetett el, hogy Oscar Piastri ügye lezárult és eligazolt a McLarenhez. 

Rajta kívül szóhoz jut még szabadedzésen idén Pietro Fittipaldi (Haas, Mexikó és Abu Dhabi), Pato O'Ward (McLaren, Abu Dhabi), Felipe Drugovich (Aston Martin, Abu Dhabi), Robert Scvarcman (Ferrari, Abu Dhabi) és Logan Sargeant (Williams, Mexikó és Abu Dhabi).

-03322022_002

fotó: dppi

„Kib*szott gyönyörű” – ideges Verstappen és örömittas Vettel az austini rádiós válogatásban

Elkészült a hétvégi USA Nagydíjról a csapatrádiós összeállítás, amelyben szerepelnek többek között az első edzésen debütáló újoncok, a pole-nak örülő, majd a rajt utáni balesetben elkeseredő Carlos Sainz, a rontott kerékcserén idegeskedő, a konstruktőri vb-címnek azonban már örülő Max Verstappen, valamint a nyolcadik helynek is győzelemként örülő Sebastian Vettel – a videó IDE vagy a képre kattintva nézhető:

radio-austin-video-1

Módosításra lehet szükség a Mercedes új, be nem vetett első szárnyán

A Mercedes érkezett a legkomolyabb fejlesztési csomaggal a múlt hétvégi USA Nagydíjra: a padlólemezt, a hátsó szárny véglapjait és az első szárnyat is érintő módosítások is érkeztek a W13-ashoz. Azonban a csütörtökön a paddockban látott új első szárnyat végül nem használta a hétvégén az alakulat. Az újításon a felső terelőlapon mindkét oldalon megjelent öt-öt az eddiginél nagyobb rögzítés (lásd a lenti bejegyzésben), amelyet a hírek szerint a rivális csapatok és az FIA is kifogásolták: szerintük ugyanis a kis elemek elsődleges funkciója már nem a stabilizálás, hanem a levegőáramlatok irányítása – márpedig a 2022-es szabályok szerint ez ilyen mértékben már illegális.

Ezért nem is vetette be a Mercedes az új szárnyat a pályán, Toto Wolff szerint azonban Mexikóban lehet, hogy használni fogják. Ehhez persze némileg változtatni kell majd rajta – igaz, amikor a The Race arról kérdezte a csapatvezetőt, hogy el tudná-e mondani, hogyan kell majd átalakítani a szárnyat, így felelt: „Nos, el tudnám, de nem akarok részletekbe bocsátkozni, mert gondolkodunk rajta, hogy menjünk-e vele, ezért egyeztetésekben vagyunk az FIA-val. Úgyhogy lehet, hogy némi módosításra lesz szükségünk itt-ott. De ez még nincs eldöntve.”

Ami egyébként a fejlesztési csomag többi elemét illeti: Wolff pozitívan nyilatkozott, szerinte az eredetileg problémásnak ígérkező Austinban is jól tudtak szerepelni, ami arra utal, hogy az újítások működnek. Igaz, a másodikként célba érő Lewis Hamilton a szombati kvalifikáció után még arról beszélt, hogy nehéz megállapítani, hogy jók-e a fejlesztések, mivel hiába hoznak bármit is a W13-ashoz, gyakorlatilag változatlan a hátrányuk mértéke a Red Bullhoz és a Ferrarihoz képest.

A Porsche a Williamsszel érkezhet az F1-be?

Miután a Red Bull-való tárgyalások zátonyra futottak a két fél eltérő igényei miatt (az energiaitalosok önállóságot szerettek volna mindenképp), úgy tűnhetett, hogy a Porsche az Audival mégsem jön a Formula-1-be az új motorszabályok 2026-os érkezésekor. A márka azonban nemrég jelezte, hogy továbbra is érdeklődnek az F1 iránt, sőt az FIA a Motorsport Világtanács néhány nappal ezelőtti ülését követő közleményben is megjegyezte, hogy a Porsche jelenleg is tárgyal más csapatokkal.

Nos, a holland Ziggo Sport bokszutcai riportere Austinban arról számolt be, hogy a legújabb kiszemelt a Williams lehet. Jack Poolij értesülései szerint a felek a motorszállítói szerződés mellett arról is tárgyalnak, hogy a Porsche 50 százalékos tulajdonrészt vásárolna a csapatban (ez állítólag a Red Bullnál is szándékukban állt, s épp ez volt az egyik fő akadály), sőt a megállapodás közel végleges is lehet már.

porsche-logo-fe

Russell az utolsó körben kaparintotta meg a bónuszpontot – videó

Miután a Mercedes az USA Nagydíj legvégén kihívta egy extra kerékcserére és megkapta a lágy abroncsokat, George Russell idén másodszor futotta meg a verseny leggyorsabb körét (először ez Szingapúrban jött össze neki). Íme, fedélzeti kamerás felvételen az utolsó, 56. körben repesztett 1:38,788-as időről:

Perez: Kár a szárnysérülésért, megbontotta az autó egyensúlyát

Miközben Max Verstappen egy elrontott kerékcsere ellenére is nyerni tudott az USA Nagydíjon, Sergio Pereznek be kellett érnie a negyedik hellyel. Persze az ő versenye sem volt zökkenőmentes: már az első körben koccant Valtteri Bottasszal, a kontakt során pedig meg is sérült az első szárnya (emiatt a Haas a mexikói RB18-asa ellen is óvott, de Fernando Alonso Alpine-jának esetével ellentétben itt a felügyelők nem büntettek). Perez úgy érzi, ez némileg kompromittálta a tempóját:

„Nagyon izgalmas volt Charles-lal és George-dzsal csatázni. Nagy kár volt érte, hogy elveszítettük az első szárny felét. Belül voltam a 9-es kanyarban, de nem látott és rám fordult. Szerintem eléggé hátrányosan érintette ez az autó egyensúlyát, de ez van. Amint megoldottuk, újra gyorsak tudtunk lenni. A problémát a második etap jelentette, ott nem tudtuk, mi hiányzott” – fogalmazott a RacingNews365.com hasábjain Perez. Aki természetesen beszélt arról is, hogy érzelmes pillanat a csapat számára, hogy épp a tulajdonos-alapító Dietrich Mateschitz halálának másnapján biztosították be a konstruktőri vb-címüket, egyúttal a mexikói megjegyezte, hogy reméli, hogy a mercedeses évek után ezzel kezdetét veszi a Red Bull-korszak az F1-ben.

perez-rb-austin-2022-1