Olyan szorossá válik majd az F1, mint az IndyCar?
https://formula.hu/parc-ferme/37199
Max Verstappen és a Red Bull minden idők (egyik) legdominánsabb szezonját futotta 2023-ban a Formula-1-ben: a csapat a 22 futamból 21-et, a holland pilóta pedig 19-et nyert meg. Mögötte/mögöttük azonban igen változatosan alakult a küzdelem, ráadásul az üldöző csapatok között igen szoros időkülönbségeket láthattunk egyes kvalifikációkon. Mindezek alapján érzi úgy Zak Brown, a McLaren elnök-vezérigazgatója, hogy az F1 rövidesen hasonlóan kiélezetté válhat, mint az IndyCar:
„Ha megnézzük az időeredményeket, még a tabella kilencedik és tizedik helyezett csapata is fenyegetést jelent a Q3-ra. A bajnokságot illetően valószínűleg maradnak ugyanazok a szereplők, de úgy vélem, a Formula-1-ben szorosabbá fog válni a versengés” – idézi Brownt a Motorsport.com. „Szerintem jobban olyan lesz, mint az IndyCar, ahol sok versenyző nyerhet bármikor és ritkán fordul elő, hogy valaki meglóg a bajnoki címmel. Ha Max elcsúszott volna egy banánhéjon, a bajnokság egészen más képet festett volna az alapján, hányan állhattak dobogóra, hányan végeztek második helyeken. Arra számítok, hogy közeledni fogunk egymáshoz, ez pedig remek lesz a sportnak, hogy nem lesz ilyen szintű dominancia és hét-nyolc pilóta nyerhet majd mindegyik hétvégén. Lenyűgöző lenne ez a sport számára, és szerintem ebbe az irányba haladunk.”
A McLaren-vezér azért hozzátette: azt nem tudja, mennyire fogják tudni ledolgozni majd a Red Bull előnyét, hiszen nem tudhatják, mennyire korán kezdtek bele a 2024-es autójuk fejlesztésébe, de azt is megjegyezte, hogy az élcsapatoknak voltak azért olyan villanásai idén, amelyek alapján valójában annyira azért nincsenek rettenetesen messze az energiaitalosoktól.
Vips ül Perez helyére Barcelonában pénteken
https://formula.hu/parc-ferme/32385
Az első 60 perces szabadedzésen ideiglenes csapattársat kap Max Verstappen a Red Bullnál: Jüri Vips, az utánpótlásprogram Formula-2-ben szereplő tagja, az istálló teszt- és tartalékpilótája vezetheti Sergio Perez RB18-asát. A nagycsapatoknál a kisebb formációkkal ellentétben eddig nem volt megszokott tesztpilóták bevetése szabadedzéseken, a 2022-es szabályok azonban minden alakulat számára kötelezően előírják két első szabadedzésen egy újonc (legfeljebb két nagydíjon indult) versenyző beültetését. Vips 2020 végén szuperlicenszet szerzett, így megfelel a feladatra.
Hasonló oka van, hogy a Formula-E bajnoka, Nyck de Vries a Williamsnél Alex Albon autóját vezeti ugyancsak a Spanyol Nagydíj első tréningjén. Az Alfa Romeo is változtat a felálláson a szabadedzés erejére, Robert Kubica kapja az FP1-es tréninget, Guanyu Zhou helyén. A lengyel természetesen nem számít újoncnak, így az Alfának az év későbbi részében mág fel kell használnia a két alkalmat.
Kettő vagy egy kiállás? Ez a Pirelli kérdése Barcelona előtt
https://formula.hu/parc-ferme/32384
Hétvégén olyan versenyhelyszínre érkeznek a pilóták, ahol a téli teszten rongyosra koptatták a 2022-es gumikeverékeket, igaz, míg a teszteken a puhább és skála közepén levő keverékek kaptak nagyobb hangsúlyt, a Spanyol Nagydíjon várhatóan jelentősebb szerep jut a legkeményebb, C1 guminak, amely a C2 és C3 mellett a csapatok rendelkezésére áll.
„Az időjárási körülmények sokkal melegebbek lesznek, és valószínűleg többet fogják használni a kemény abroncsot, mint a tesztelésen, talán ez lesz a kulcs a futamon” – fejtegette a Pirelli előzetesében Mario Isola. „Barcelona tradicionálisan kétkiállásos futam, ezért érdekes lesz látni, hogy az új generációs gumikkal megcélozza-e bárki az egy kiállást” – mutatott rá a szakember egy stratégiai kérdésre.
Sebastian Vetteltől idézett az Aston Martin
https://formula.hu/parc-ferme/32382
A négyszeres világbajnok sokszor osztja meg gondolatait a nyilvánossággal, ezúttal pedig csapata osztott meg tőle egy különleges idézetet. „Amikor az autóban ülök és vezetek, elfelejtek mindent magam körül: elfelejtem, mennyi az idő, elfelejtem a problémáimat. Mindenről megfeledkezem, mert annyira koncentrálok arra a pillanatra - és ezt imádom. Ennyi év után ez az érzés még mindig ugyanaz” – áll a bejegyzésben, ahol néhány statisztikai adatot is leírtak a német pilótáról. Vettel egészen idáig 282 versenyen állt rajthoz, négyszer lett világbajnok, 53 futamgyőzelmet aratott, 122 alkalommal volt a pódiumon, és összesen 3065 pontot szerzett 2007-es bemutatkozása óta.
A bejegyzés megtekintése az Instagramon
Az Alonsomania után jöhet a Sainz-láz?
https://formula.hu/parc-ferme/32378
A Formula Podcast legújabb adásában a Fernando Alonso által a sportágra gyakorolt hatásról is beszélgettünk a Spanyol Nagydíj beharangozója kapcsán, valamint arról is, hogy az F1 második spanyol ásza, Carlos Sainz képes lehet-e fenntartani a spanyolok F1 iránti szeretetét és elkötelezettségét azt követően is, hogy a kétszeres világbajnok másodszor is visszavonult. Az adás e szakaszát 42:20-től hallhatod.
A Formula Podcast az alábbi felületeken érhető el – iratkozz fel, kövess minket!
Sűrű lesz az F2-esek júliusa, plusz egy versenyt beszúrtak a naptárba
https://formula.hu/parc-ferme/32383
Öt hétvége leforgása alatt négy helyszínen is versenyezni fog a Formula-2-es bajnokság, miután Le Castellet-t július 23-24-én beiktatták a naptárba, az osztrák és magyar fordulók közé. A Paul Ricard pályán utoljára 2019-ben szerepelt az F2, akkor Nyck de Vries és a pár hónappal később elhunyt Anthoine Hubert szerzett futamgyőzelmet.
Franciaországgal együtt az eredetileg tervezett 14 állomásból áll a Formula-2-es szezon – Le Castellet gyakorlatilag a törölt Szocsit pótolja. A Formula-1-ben ellenben nem jelöltek ki helyettest, hivatalossá vált, hogy 22 nagydíjat tartanak meg idén.
Az utoljára Imolában szereplő F2 menetrendje a hétvégi barcelonai futamtól kezdve besűrűsödik: Monzáig, azaz a következő 11 nagydíjon egyedül Kanadába nem kíséri el a királykategóriát a másodosztály.
A Mercedes ismét egy junior pilótáját élteti
https://formula.hu/parc-ferme/32381
A gokart után az idei évben kezdte meg formaautós pályafutását Kimi Antonelli, aki már az idei év elején is kiváló formában volt, ez pedig azóta sem változott. A német márka által támogatott fiatal tehetség legutóbb egy tökéletes hétvégét zárt az ADAC F4-ben, ahol három győzelmet aratott, erre pedig érthetően a Mercedes is büszke volt. „Tudja, mit csinál. Tökéletes hétvége a junior versenyzőnk, Andrea Kimi Antonelli számára az ADAC F4-ben! Három futam, három győzelem az olasznak” – áll a csapat Twitterre feltöltött bejegyzésében.
He knows what he's doing. A perfect weekend for our Junior Driver Andrea Kimi Antonelli in ADAC F4!
— Mercedes-AMG PETRONAS F1 Team (@MercedesAMGF1) May 18, 2022
Three races. Three wins for the Italian. pic.twitter.com/nx9avKJkXB
A Formula-E sorozatát egy vonzó opciónak tartotta a McLaren
https://formula.hu/parc-ferme/32380
Mint ahogyan arról korábban már mi is beszámoltunk, az előző szezonban világbajnoki címet szerző Mercedes elhagyja a Formula-E bajnokságát, helyét pedig a McLaren veszi át 2023-tól. A márka vezérigazgatója nemrégiben kifejtette, miért döntöttek így.
„A nyilvánvaló izgalmakon túl, a Formula E, mint verseny és marketingplatform, a technikai szempontokkal együtt nagyon vonzó opció volt a számunkra, és az, hogy megszerezzük a világbajnokságban szereplő csapatot, amely megnyerte a legutóbbi monacói futamot, amelyen ott voltunk. Egy működő vállalkozás megszerzésével nagyrészt csak annyit kell tennie a csapatfőnök Ian Jamesnek, hogy jövőre pólót cserél, és máris megvan a csapata” – mondta Zak Brown a döntésük hátteréről.
Miért féltjük Barcelonát?
https://formula.hu/parc-ferme/32377
A Formula Podcast legutóbbi adásában arról is beszélgettünk, hogy bár a Spanyol Nagydíj helyszíneként a katalán aszfaltcsík több mint három évtizede kirobbanthatatlan a versenynaptárból, mostanában nem volt olyan év, hogy ne kellett volna aggódni a Circuit de Barcelona-Catalunya jövőjéért. Hallgasd meg a Spanyol GP beharangozó adását, melynek e szakaszát 04:29-től találod.
A Formula Podcast az alábbi felületeken érhető el – iratkozz fel, kövess minket!
Domenicali mielőbb elvinné Afrikába az F1-et
https://formula.hu/parc-ferme/32376
Kyalamiban utoljára 1993-ban rendeztek Formula-1-es futamot, azóta pedig nem is látogatott el a fekete kontinensre a száguldó cirkusz. Most egy ideje újból terítéken van, hogy visszavigyék a Formula-1-et Dél-Afrikába, ezt pedig az F1 vezérigazgatója, Stefano Domenicali is megerősítette. "Jelenleg két komolyabb pályázónk van, ahol új versenyeket rendeznénk meg. Az egyikük Kyalami, ahová szeretném, ha a lehető leghamarabb el tudnánk jutni. Egy ideje már terítéken van ez a lehetőség, most megvizsgáljuk, mi a leghamarabbi lehetséges időpont" - mondta Domenicali a The New York Timesnak. "Amerikában egyre jobb a helyzetünk, de szeretnénk Afrikát is a versenynaptárban tudni, majd Ázsiában is terjeszkednénk" - tette hozzá az olasz.
A McLaren újra pályára küldi a 2008-as McLarent, Glock trollkodott
https://formula.hu/parc-ferme/32374
A 2008-as világbajnokság az egyik legdrámaibb volt a száguldó cirkusz történelmében, Lewis Hamilton akkori McLarenjét pedig azóta is legfeljebb csak kiállították, de nem nyúlt hozzá senki sem. Ns, ez most úgy tűnik, hogy megváltozik, ugyanis a McLaren Instagramra feltöltött videója alapján ellenőrzik a vezetékeket, a motort, a fékeket és minden egyebet az autón, mivel az hamarosan visszatér a pályára, a 2008-as Brazil Nagydíj óta először. A show-t persze Timo Glock hozzászólása vitte el, aki megkérdezte, hogy mi is történt pontosan a 2008-as Brazil Nagydíj utolsó körén.
A bejegyzés megtekintése az Instagramon
Mazepin a Selyemút Ralin térhet vissza a volán mögé
https://formula.hu/parc-ferme/32375
Nyikita Mazepint az orosz-ukrán konfliktus hatásai után menesztette a Haas F1-es üléséből, az esetet követően pedig azt mondta az orosz pilóta, hogy reményei szerint csak szünetel Formula-1-es pályafutása, és mielőbb visszatérhet a királykategóriába. Egyelőre ha oda nem is, de a versenypályákra mindenképp visszatér Mazepin, aki sajtóértesülések szerint az orosz Selyemút Ralin vesz részt, amely július 6-tól 16-ig tart. A versenyzők Asztrahánból indulnak majd, a 11. napon pedig Moszkvában zárul a megmérettetés. A Tass hírügynökség árulta el - egy meg nem nevezett forrásra hivatkozva -, hogy Mazepin erősen gondolkodik a részvételen.
Sato kezdett az élen Indyben
https://formula.hu/parc-ferme/32373
Megkezdődött az Indy 500 programja az első szabadedzéssel, melyen Takuma Sato autózta a legjobb kört. Sokáig Scott Dixon állt az élen 227,768 mérföld/órás átlagsebességgel, azonban az edzés végéhez közeledve a Dale Coyne Racing japán pilótája átvette a vezetést 228,939 méfrföld/óra átlagtempójú körével. A harmadik helyet Jimmie Johnson szerezte meg, őt csapattársa - egy másik korábbi F1-es - Marcus Ericsson követte. A 33 fős mezőnyben 7 újonc is található, akik szintén nem teljesítettek rosszul. Például Sato csapattársa, a húszéves David Malukas a hetedik helyen zárta az első szabadedzést.
Megszakad a Mercedes évtizedes spanyol rekordja?
https://formula.hu/parc-ferme/32365
Az idei erőviszonyokat látva jó esély van rá, hogy nem valamelyik Mercedes-pilóta szerzi meg az első rajtkockát a szombati időmérő edzésen Barcelonában, erre pedig egészen 2012 óta nem volt példa. A 2013-as kvalifikáció óta hatszor Lewis Hamilton, kétszer Nico Rosberg, egyszer pedig Valtteri Bottas autózta a legjobb időt a kvalifikáción, így utoljára tíz évvel ezelőtt, 2012-ben esett meg, hogy nem egy Mercedes várta a sor legelején a piros lámpák kialvását a másnapi futamon.
Akkor egy bizonyos Pastor Maldonado indulhatott az élről a Williamsszel, miután az akkor még McLarennel versenyző Hamiltont kizárták az időmérő edzésről, mivel nem hozta vissza a bokszba az autót, hanem megállította azt a pályán, a későbbiekben pedig kiderült, hogy nem maradt elegendő üzemanyag a mintavételhez a McLarenben. Ahhoz, hogy tényleg egy olyan időmérőt keressünk, amin a győztesnek abszolút semmi köze sem volt a Mercedeshez, egy évvel korábbra, 2011-be kell visszamennünk, akkor ugyanis Mark Webber érte el a leggyorsabb köridőt a Red Bull színeiben. Vajon meglesz zsinórban a tizedik Mercedes-pole Barcelonában, vagy vége szakad ennek a hosszú sorozatnak?
Bernie Ecclestone fia már egy versenyautóban ült
https://formula.hu/parc-ferme/32371
Egy nagyon kedves fotó látott napvilágot nemrégiben. A Formula-1 korábbi első emberének fia, Ace még csak idén lesz két éves, de alighanem a vérében lesz a motorsport iránti szeretet szüleinek köszönhetően. Ezt az alábbi kép is bizonyítja, melyet a fiú édesanyja, Fabiana Ecclestone készített a TCR South America sorozat interlagosi fordulóján. A hölgy jelenleg az FIA dél-amerikai sportért felelős alelnökeként tevékenykedik, az eseményre pedig a családja is elkísérte.
A bejegyzés megtekintése az Instagramon
Michael Jordan cipője hozta meg Kurt Busch szerencséjét Kansasben
https://formula.hu/parc-ferme/32366
Különleges sikert ért el a NASCAR Cup Series rutinos pilótája. A 2004-es bajnok már több mint 20 éve van jelen a kategóriában, ám egészen idáig nem tudott futamot nyerni a Kansas Speedwayen. Kurt Busch az idei évre a Michael Jordan és a mezőnyben autózó Denny Hamlin által birtokolt 23XI Racing pilótája lett, a múlthétvégén rendezett versenyen pedig először nyert a mumusának számító pályán, valamint szintén először győzött a Toyota színeiben. A 43 éves pilóta így minden jelenlegi márkával nyert már futamot, hiszen a Chevrolet, és a Ford színeiben is volt szerencséje elsőként meglátni a kockás zászlót, de korábban a Dodge márkájával is megtette már ugyanezt.
A győzelme még különlegesebb lett, hiszen a csapat autóján először jelent meg szponzorként az Air Jordan márka, mely a legendás játékoshoz köthető, ráadásul Busch versenyruhája, és cipője is egyedi tervezésű volt. A kansasi futam sok defektet, ezáltal pedig rengeteg fordulatot hozott, melynek utolsó szakaszában, nyolc körrel a leintés előtt dőlt el a győzelem sorsa a címvédő Kyle Larson, és Kurt Busch csatájával, ami után meglett a szezon idei 11. győztese. A verseny összefoglalóját az alábbi videóban lehet megtekinteni.
A kettős szezon kihívásai: Michelisz Norbertet kaptuk mikrofonvégre
https://formula.hu/parc-ferme/32369
Még a franciaországi szezonnyitó előtt beszélgettünk Michelisz Norberttel, aki idén karrierje legkülönlegesebb szezonját teljesíti: a WTCR és ETCR bajnokságokban is teljes évet vállalt, melyek többször ugyanazon a hétvégén zajlanak. Michelisz teljesítménytrénerével, Matics Zsolttal is beszélgettünk – vele egy bővebb szöveges interjút is olvashattok az oldalon.
Az utolsó napokban fújták le az ETCR törökországi versenyét
https://formula.hu/parc-ferme/32372
A hétvégén rendezték volna meg az Elektromos Túraautó-világkupa második, ezúttal a WTCR-től külön futó isztambuli állomását. A szervezők azonban kedden rövid közleményben jelezték, hogy az esemény promóterével, az FIA-val és a török szövetséggel történt egyeztetés után arra jutottak, hogy elhalasztják a versenyt. A közlemény szerint a „rendezéshez szükséges verseny előtti feltételeknek” nem felelt meg az Isztambul Park – hogy pontosan miről van szó, nem részletezték. A török fordulót novemberben tervezik pótolni, ez pedig azt is jelenti, hogy a Michelisz Norberttel felálló mezőny legközelebb június közepén, a WTCR-rel és a Kamion-Eb-vel közös hungaroringi hétvégén csap össze.
Idén is feltűnik a Honda neve a Formula-1-ben
https://formula.hu/parc-ferme/32370
A japán márka 2021 végén kiszállt a kategóriából – bár az általuk kifejlesztett motorok gyakorlatilag továbbra is a Red Bull és AlphaTauri autóiban dolgoznak, ezek már RBPT (Red Bull Powertrains) néven futnak.
A Honda név azonban hivatalos kapacitásban rövid időre visszatér a Formula-1-be: a suzukai pálya tájékoztatása szerint az autóipari vállalat lesz a 2022-es Japán Nagydíj névadó szponzora. A Honda 2018-ban már volt a verseny főtámogatója, és 2021-ben is betöltötte volna ezt a szerepet, de az a futam a 2020-ashoz hasonlóan a koronavírus miatt elmaradt.
Kimi Raikkönen egy sztárcsapatban tér vissza
https://formula.hu/parc-ferme/32367
Ismét az F1-es pilóták között lesz a finnek 2007-es világbajnoka, igaz már csak a focipályán. Kimi Raikkönen ugyanis csatlakozik játékosként ahhoz a jótékonysági mérkőzéshez, melyet Monacóban rendeznek majd. Az eseményen rengeteg jelenlegi Formula-1-es versenyző részt vesz, így a jégember olyanokkal léphet pályára, mint Fernando Alonso, Max Verstappen, vagy Sebastian Vettel. A pilóták csapata az All Stars Formula 1 Drivers nevet kapta, és a Star Team For The Children ellen fognak játszani, melyben olyan nevek szerepelnek, mint II. Albert monacói herceg, vagy a korábbi MotoGP-bajnok Max Biaggi. A meccsre május 24-én kerül sor.
A Lamborghini is beszáll a WEC csúcskategóriájába
https://formula.hu/parc-ferme/32368
LMDh modelljével 2024-től csatlakozik a WEC és IMSA sorozatokba a Lamborghini Squadra Corse – jelentették be pénteken. A márka nem tervez gyári csapatot indítani, hanem ügyfeleket lát el modelljével. melyet a Ligier-vel együttműködésben fejleszt ki.
A Lamborghini ezzel az Acura, Alpine, BMW, Cadillac és Porsche mellé érkezik a 2023-ban induló LMDh géposztályba. Korábban az Audi is bejelentette csatlakozását, de a német márka programja hivatalosan szünetel, várhatóan pedig vissza fognak lépni – a szaksajtó szerint a 2026-os Formula-1-es tervek miatt.