Magnussen is Perezt kritizálja: „Elkeseredett megmozdulás volt”
https://formula.hu/parc-ferme/36581
Négy büntetőpontot is magával visz rövid, de egészen kaotikus Japán Nagydíjáról Sergio Perez, melyek közül kettőt a Kevin Magnussennel 12. körben történt ütközésért kapott.
„Egyszerűen eltalálta a hátsó gumimat. Elég elkeseredett megmozdulás volt, de ez történt. Megforogtam, aztán ki kellett állnunk” – mondta az esetről Magnussen, akinek tervezett kétkiállásos stratégiája is meghiúsult az ütközés miatt. „Túl korán volt még a két kiálláshoz az autónk gumikopása miatt. Sokkal rosszabb helyzetbe kerültem, mert már azon a ponton ki kellett állnom. Gyakorlatilag itt véget ért a versenyem, és természetesen az övé is.”
Perez, aki az ütközés következtében állt ki, elismerte felelősségét a balesetért. „Sokat küszködtem az elsők megfékezésével, megpróbáltam bevetődni, de nem tudtam időben megállni. Az én hibám volt” – mondta a balesetről a mexikói, akivel szemben nem csupán Magnussen volt kritikus: Lando Norris is majdnem összeütközött a Red Bull-lal a VSC-fázis végén, ráadásul fel is tartotta őt Perez.
Már az első teszten is túl van a Porsche Hypercar-autója
https://formula.hu/parc-ferme/31238
Már az előző év végén lehetett látni pár fotót a német gyártó legújabb versenygépéről, mellyel visszatérnek a WEC mezőnyébe a Hypercar kategóriában, pénteken pedig a Porsche weissachi tesztpályáján tették meg az első métereket az újdonsággal. Erről több felvétel is megjelent az interneten, az autót a gyári pilótájuk, Frederic Makowiecki vezethette, aki elárult pár dolgot az eddigi munkájukról.
„Nagyon pozitív kilátásaink vannak. Megtettünk néhány kört és felfedeztük, hogy az autó a várakozásoknak megfelelően működik. Így már jó kiindulópontunk van a továbblépéshez, az első gondolatom pedig mindazokhoz az emberekhez szólt, akik hosszú hónapokig dolgoztak azon, hogy a Porsche Hypercar-autója pályára gurulhasson. Elérzékenyültem attól, hogy őket képviselhetem” – idézte Makowiecki szavait a Motorsport.
A bejegyzés megtekintése az Instagramon
Vettelt ajánlja Hamilton helyére Ralf Schumacher
https://formula.hu/parc-ferme/31237
A 2022-es mezőnyben lesz-e Lewis Hamilton? Az ezt övező bizonytalanság már oda vezetett, hogy egyre sűrűbben találgatják a brit lehetséges utódját: Valtteri Bottas, Esteban Ocon és Nyck de Vries neve merül fel gyakran, Ralf Schumacher azonban tovább kavarta az állóvizet saját jelöltjével: Sebastian Vettellel.
„Sebastian rendelkezik a kellő tapasztalattal és még mindig megvan a sebessége. Mindenekfelett ismeri a Mercedes autóját vagy a motorját… Mert szerintem az Aston Martin koncepciója elég közel áll a Mercedeséhez” – fejtegette a német Skynak. Ralf Schumacher az istálló csapatfőnökváltását is bevonta az egyenletbe: a négyszeres bajnokkal jó kapcsolatot ápoló Otmar Szafnauer távozott az istállótól, a helyét Mike Krack veszi át. „Ezzel a lehetőséggel is számolni kell, különösen, hogy történt egy személyzeti változás az Aston Martinnál, ami talán közel sem ideális Sebastian számára. Szerintem Otmar Szafnauerrel jó csapatot alkottak.”
Két hét 10 percben: Erről szól a Dakar Rali
https://formula.hu/parc-ferme/31236
Felkerült a Dakar YouTube-csatornájára az összefoglaló, amely azonban nem a verseny alakulását és az első helyért vívott harcot mutatja be, hanem a szélsőséges érzelmeket, melyek egy ilyen különleges maratoni küzdelem velejárói. Drámai borulások, eltévedések, a végeláthatatlan sivatag az egyik oldalon, bajtársiasság és felszabadult öröm a másikon.
A verseny médiásai egy másik videót is feltöltöttek, ebben onboard felvételeket válogattak össze a Dakar hőseiről:
Három és fél évvel a baleset után újra versenyez Robert Wickens
https://formula.hu/parc-ferme/31235
2018 augusztusában, a poconói IndyCar-futamon durva baleset történt, amely következtében a széria újonca, Robert Wickens súlyosan megsérült, lába-, kar- és bordatörései mellett gerince is károsodott. A kerekesszékbe kényszerült kanadai versenyző heroikus küzdelmét a felépülésért a közösségi médián keresztül követte az autósport közössége, egy emberként bizakodva, hogy Wickens teljesíti célját, és újra járni – és természetesen versenyezni – tud.
Wickens már egy évvel a baleset után kézi irányítású autóval teljesített tiszteletkört a torontói IndyCar-versenyen. A pandémia alatt számos e-sport-futamon vett részt, 2021 májusában pedig először tesztelt versenyautót, egy különlegesen átalakított Hyundai Veloster N TCR-t.
Következő lépésként pedig visszatér a versenyekre. Ugyancsak egy Hyundai TCR-modellel, egy Elantra N-nel fog versenyezni az amerikai Michelin Pilot Challenge sorozatban. Az autót a Bryan Herta Autosport alakította át kézi irányításúra – a csapat technikai igazgatója, a korábbi Williams-versenymérnök David Brown irányításával. A szabályok értelmében Wickens osztozik az autón, a kanadai Mark Wilkins lesz váltótársa a sorozat versenyein, köztük a 4 órás daytonai szezonnyitón, amelyre már január 27-30-án sor kerül.
Wickens egyidejűleg folytatni fogja rehabilitációját – miközben nem tagadja, sikerre éhesen száll újra versenybe. „Azért vagyok itt, hogy versenyeket és bajnokságokat nyerjek a Bryan Herta Autosport és a Hyundai számára!” – mondta.
It’s been a long, winding, and difficult road to this point and the journey is not over, but thankful we’ll be able to move down the road with a bit more speed!
— Robert Wickens (@robertwickens) January 14, 2022
I’ll be joining @BHA for the 2022 @IMSA season and piloting one of their @hyundai Elantras.
Now, let’s go win. pic.twitter.com/hoPyoorJTO
F2: A helyek kétharmada már elkelt
https://formula.hu/parc-ferme/31234
Igazi bejelentéscunami volt pénteken a Formula-2-ben, sorban érkeztek a hírek arról, melyik csapatnál ki versenyez a 2022-es szezonban. A tavalyi bajnokság első és második helyét megszerző Prema új párost igazolt, az F3-as bajnok Dennis Hauger és Jehan Daruvala érkezik a csapathoz. Jüri Vips a Hitech GP-nél marad, volt csapattársa, Liam Lawson viszont a Carlinhoz igazol, míg a DAMS a Red Bull és Honda juniorját, Ayumu Iwasát szerződteti az F3-ból.
Ez azt jelenti, hogy már csak hét ülés maradt a mezőnyben: a Van Amersfoort Racing két helye, valamint egy-egy pozíció a Hitech, ART, Campos, Trident és Charouz csapatoknál. Így néz ki most az F2 mezőnye:
Nasser Al-Attiyah korábban sosem nyert Szaúd-Arábiában
https://formula.hu/parc-ferme/31233
Pályafutása negyedik győzelmét aratta a Dakar-ralin Nasser Al-Attiyah, aki 2019 után diadalmaskodott ismét a legendás viadalon. Korábban a Volkswagen a Mini és a Toyota színeiben is csak egyszer tudott nyerni, ám a japánok versenygépével ez másodjára is sikerült. A katari pilóta érthetően boldog volt a záró szakasz után.
„Ez egy hihetetlen Dakar volt számunkra. Elégedettek vagyunk az új szabályokkal, hiszen három alakulat is esélyes volt a győzelemre. A csapat és mi is mindannyian jó munkát végeztünk, amióta két éve Szaúd-Arábiába jöttünk minden alkalommal a második helyen végeztünk, de most végre elértük a célunkat szóval nagyon boldogok vagyunk. A Toyota Gazoo Racing fantasztikusan dolgozott, sokáig készültünk, most pedig egy kiváló autónk van, amivel mindent megteszünk majd a világbajnoki címért. Szerintem egy hét vagy tíz nap múlva már a következő Dakaron fogunk gondolkodni, szerencsések vagyunk, hogy ezen a helyszínen versenyezhetünk” idézte Al-Attiyah szavait a Dakar hivatalos oldala.
Csak borozgatnak vagy dolgoznak is? Versenyzőapukák az F1-ben
https://formula.hu/parc-ferme/31230
Számos versenyzőt elkísér az édesapja az F1-es hétvégékre, az már más kérdés, hogy ki az, aki tényleges szakmai munkát végez, és ki megy csupán jól érezni magát ezekre az eseményekre. A versenyzőapukákról is szót ejtettünk az F1-es pilóták stábját bemutató adásunkban, melynek e szakaszát 04:49-től hallhatod.
A Formula Podcast az alábbi felületeken érhető el – iratkozz fel, kövess minket!
Különleges bemutatóra készül a Red Bull Racing
https://formula.hu/parc-ferme/31232
Az Aston Martin nemrég tette közzé az idei versenygépük bemutatójának időpontját, most pedig az energiaitalosok is elárultak pár dolgot a saját eseményükről. Ugyan a dátumról egyelőre még nem számoltak be, azt viszont igyekeztek mindenkivel tudatni, hogy az idei show igazán egyedi lesz.
„Innovatív technológiát fogunk alkalmazni, mellyel az RB18-as bemutatójának saját, személyre szabott verzióját élőben közvetítheted a saját közösségi csatornádon keresztül. Egyszerűen, biztonságosan és könnyen lehetsz részese a barátaiddal, családtagjaiddal és követőiddel együtt. Testre szabhatod a streamedet, kiválasztva, hogy melyik versenyzőt szeretnéd bemutatni, melyik csapatvezetőt szeretnéd hallgatni, és milyen nyelven akarod hallani a fő tartalmat” – állt a közleményben.
A bejegyzés megtekintése az Instagramon
Új szponzorral gazdagodott az Alpine csapata
https://formula.hu/parc-ferme/31231
Egy sajtóközleményben jelentette be a francia istálló, hogy az ismert sportruházati márka a Kappa, valamint a K-Way is csatlakozott hozzájuk partnerként. Mindkettő az olasz BasicNet csoportjához tartozik, mellyel hosszú távú szerződést kötöttek. A bejelentés szerint az egyességük gyakorlatilag az összes területre kiterjed, így az esport és utánpótlás csapatokra, valamint az operatív és technikai munkatársakra is. Számukra is ruházatot biztosítanak majd, miután a cég több új kollekcióval is megjelenik a partneri kapcsolat időtartama alatt, így több az Alpine nevével fémjelzett szurkolói termék, cipő és egyéb kiegészítő érkezik a jövőben.
„Nagy örömmel üdvözöljük a Kappát a csapataink és versenyzőink hivatalos ruházati beszállítójaként. Ugyanúgy a teljesítményre és a stílusra törekszünk, miközben a történelmünkből merítünk ihletet. A Kappa mindig is a piac előtt járt a dizájn és a technológia terén. Örülünk továbbá, hogy együttműködhetünk az ikonikus és elegáns K-Way márkájával, amely tükrözi az Alpine szerves értékeit. Alig várjuk, hogy együtt dolgozhassunk a következő években” – idézte a közlemény Laurent Rossi, az Alpine vezérigazgatójának szavait.
We are proud to announce today our new collaboration with @KappaFrance. #Kappa becomes an ‘Official Partner’ and will be the official outfitter of the team, #AlpineEsports and #AlpineAcademy.
— Alpine F1 Team (@AlpineF1Team) January 14, 2022
#KappaSport
Schumacher szerint Vettel menjen a Mercedesbe Hamilton helyére
https://formula.hu/parc-ferme/31229
Érdekes véleményt fogalmazott meg az utóbbi egy évben a véleményformálás terén Jacques Villeneuve magasságába emelkedő Ralf Schumacher: szerinte ha Lewis Hamilton valóban nem tér vissza erre a szezonra és visszavonul az F1-től, akkor a Mercedesnek Sebastian Vettelt kellene leigazolni a helyére. Mint mondta, Vettel német, rutinos, még mindig gyors, ráadásul most már ismeri a motort és az Aston Martinon keresztül a Mercedes alapvető koncepcióját is.
fotó: dppi
A korábbi F1-es pilóta szerint Michael Masi totálisan rossz döntést hozott és nem bírja a nyomást
https://formula.hu/parc-ferme/31228
Még mindig nem csökken a "tűz", ami Michael Masit éri az F1-es szezonzárón történtek miatt, most éppen a korábbi F1-es pilóta, a Sky Sportsnál szakértőként foglalkoztatott Johnny Herbert mondta el a véleményét. Szerinte az tény, hogy Masi óriási nyomás alatt volt, de hát ez a munkája, ez ezzel jár, Charlie Whitingnál például sosem merült fel, hogy nem bírná a nyomást. Azt is hozzátette, hogy amikor Masi a "versenyezni akartunk" érvvel védte magát, annak semmi alapja nem volt - szerinte Lewis Hamilton szenzációs futamot teljesített, majd Masi ezt az egészet elvette tőle és odaadta Max Verstappennek úgy, hogy minden létező dolgot "elkövetett" a szabályokkal.
Kiemelte, hogy nem lehet kiforgatni a szabályokat valami miatt, ami Michael Masi szerint éppen jót tenne az F1-nek és az egész történettel az a baj, hogy totálisan rossz döntés született a végén.
fotó: dppi
IndyCar: Egymillió dolláros különdíj annak, aki a három típusú pályán nyerni tud
https://formula.hu/parc-ferme/31226
Különleges különdíjat osztanak ki az IndyCarban 2022-ben: a PeopleReady Force for Good Challenge győztese az lesz, aki elsőként tud futamot nyerni a három különböző típusú pályán, azaz utcai, épített és oválpályán. Az egymillió dolláros jutalomból félmilliót kap a versenyző, félmilliót pedig az általa megjelölt jótékonysági szervezet.
Jó esély van rá, hogy valaki megnyeri a különdíjat: bár 2021-ben senki sem győzött a három különböző pályatípuson, az ezt megelőző években sikerült a bravúr egy-egy versenyzőnek. 2020-ban Josef Newgarden, 2019-ben Simon Pagenaud, 2018-ban Alexander Rossi nyerte volna az egymillió dollárt.
WTCR: Csapatot vált Tassi Attila
https://formula.hu/parc-ferme/31227
Változás történik a Túraautó-világkupa csapatstruktúrájában: a Team Engstler, amely az előző két évben a Hyundai partnere volt, idén már két JAS Motorsport által épített Honda Civicet készít fel. A csapat két versenyzője Tiago Monteiro és Tassi Attila lesz, akik továbbra is a Hondával állnak szerződésben.
A pénteki bejelentés során az Engstler csapattal induló együttműködés mellett mind a négy WTCR-pilótáját megnevezte a Honda: a kvartett sorban a negyedik szezonban lesz változatlan, Monteiro és Tassi mellett Esteban Guerrieri és Nestor Girolami alkotják. Amiről nem adtak hírt, hogy a két argentin melyik csapatban versenyez, de minden valószínűség szerint a Münnich Motorsport kötelékében folytatják, amely az előző két évben mind a négy Hondát felkészítette.
Kitűzték az első 2022-es autóbemutató időpontját!
https://formula.hu/parc-ferme/31225
Az Aston Martin az első F1-es istálló, amely nyilvánosságra hozta 2022-es modellje bemutatásának időpontját: pénteken rajongóknak küldtek ki egy hírlevelet arról, hogy az AMR22 február 10-én érkezik meg, a márka főhadiszállásán, Gaydonban tartott bemutató keretében.
Ez az első konkrét időpont: a Ferrari részéről eddig annyit közöltek, hogy február 16. és 18. közt valamelyik nap érkezik a 2022-es autó. A hivatalos barcelonai tesztelés február 23-án kezdődik, eddig kell a tíz csapatnak bemutatnia új modelljét.
Miért követi egy sajtós árnyékként az F1-es pilótákat?
https://formula.hu/parc-ferme/31224
Ha egy F1-es pilóta a paddockban jár-kel, folyamatosan a nyomában van egy médiamunkás, diktafonnal a kezében – rendszerint a csapat egyenruhájában. Ennek az embernek nagyon határozott feladata van, hogy pontosan micsoda, azt meg is beszéltük az F1-es pilóták stábját bemutató adásunkban, melynek e szakaszát 01:03:04-től hallhatod.
A Formula Podcast az alábbi felületeken érhető el – iratkozz fel, kövess minket!
A legnagyobb NASCAR-versenyre próbál meg kvalifikálni Jacques Villeneuve
https://formula.hu/parc-ferme/31222
Az 1997-es F1-es világbajnok újra Amerikában fog versenyezni. A kanadai királykategóriából való kiszállása óta, 2007 és 2015 között indult különböző tengerentúli NASCAR-szériákban, beleértve az elsőosztályt, de mindig csak szórványos futamrészvételekkel. Az elmúlt három szezonban nagyobb sűrűséggel a többek között Spanyolországban, Belgiumban vagy épp Horvátországban szereplő európai NASCAR-sorozatban indult, a PRO kategóriában, és két futamgyőzelmet is megszerzett a 2021-es szezonzárón, Vallelungában.
Az 50 esztendős Villeneuve most sok év után visszatér az amerikai kontinensre, ahol a Team Hezeberg egyik Fordjának versenyzőjeként a Daytona 500-on való részvételt tűzi ki célul. Első körben ugyanis kvalifikálnia kell a február 20-i futam rajtrácsára, időmérős köridővel vagy kvalifikációs futamokon keresztül. Mikor Villeneuve az eddigi egyetlen alkalommal, 2008-ban próbálkozott, nem sikerült a rajtrácsra jutnia.
Mit csinál tulajdonképpen egy versenymérnök?
https://formula.hu/parc-ferme/31223
Kevés fontosabb szereplő van egy F1-es pilóta életében a versenymérnöknél, akivel ideális esetben éveken át együtt dolgoznak a lehető legjobb eredmények eléréséért. De pontosan mi a feladatuk, és rajtuk kívül milyen más mérnöknek van kulcsszerepe a pilóták csúcsra járatásában? Többek között erről is beszélgettünk az F1-es pilóták stábját bemutató adásunkban, melynek e szakaszát 22:38-tól hallhatod.
A Formula Podcast az alábbi felületeken érhető el – iratkozz fel, kövess minket!
2017-hez hasonló felfogásban építi új autóját a Ferrari
https://formula.hu/parc-ferme/31220
Az olasz La Gazzetta dello Sport számolt be arról, hogy információi szerint Mattia Binotto csapatfőnök kérésére hasonló felfogásban építi új, 2022-es autóját a Ferrari, mint anno 2017-ben és 2018-ban. A portál szerint ugyanazok az emberek felelősek a kulcsszektorokért, akik akkor, Binotto pedig nagyon hasonló munkát kért tőlük - a teljes 2021-es szezont erre szánták, kulcsterületekre költöttek sok pénzt kutatásra és fejlesztésre, illetve szakembereket is igyekeztek "behúzni" a Mercedestől és a Red Bulltól. A portál szerint főleg a felfüggesztéssel kapcsolatban próbáltak ki sok dolgot és mivel anyagilag, illetve infrastruktúrában mindenük adott a legjobb munka elvégzéséhez, ezt igyekeztek is kihasználni. Ahogy 2017-ben, úgy most is agresszíven "támadják" az új szabályok adta lehetőségeket.
A Gazzetta kiemelte, hogy az idén visszatérő ground effect hatást sok fiatal mérnök nem ismeri olyan szinten, mint az a Rory Byrne, aki a nyolcvanas években is az F1-ben dolgozott és most is fontos beosztásban segíti a Ferrarit.
fotó: dppi
Eldőlt, hol versenyzik idén Valentino Rossi
https://formula.hu/parc-ferme/31221
A kilencszeres világbajnok olasz motoroslegenda 2021 végén intett búcsút a MotoGP-nek, ám a bukósisakját egyáltalán nem akasztotta végleg szögre. Karrierje folytatásaként a sportautózást választotta, most pedig eldőlt, pontosan hol: a WRT pilótájaként a GT World Challenge Europe nevű sorozatban versenyez majd, ráadásul egy teljes szezonon át! A legendás 46-os rajtszámot megtartva a Doktornak olyan futamokon is lehetősége lesz így rajthoz állni, mint a Spái 24 órás.
Az olasz versenyző természetesen izgatottan várja az új kihívást. „Boldog vagyok, hogy csatlakozhatok ehhez a csapathoz és ehhez a sorozathoz. Mindenki tudja rólam, hogy mindig is nagy rajongója voltam az autóversenyzésnek, és hogy a MotoGP-karrierem után ki szerettem volna próbálni magam négy keréken is. Most teljes mértékben a profi autóversenyzésnek szentelem az életemet” – nyilatkozta Rossi, bevallva, hogy egy kicsit ideges is a nagy kaland előtt.
A Ferrari korábbi partnere gyártja az új F1-es felniket minden csapat számára
https://formula.hu/parc-ferme/31219
A RacingNews365 információi szerint a hétvége folyamán hivatalosan is bejelentik, hogy a BBS nevű cég fogja gyártani az összes F1-es csapat számára az új, 18 colos felniket. A tendert még 2019-ben írták ki, de senki más nem jelentkezett, így a BBS szerepe nem kérdés, ez inkább formális bejelentés lesz, a vállalat ettől kezdve hirdetheti magát úgy, mint a Formula-1 kizárólagos beszállítója ezen a területen.
A BBS-ről azt kell tudni, hogy korábban a Ferrari felnijeit gyártotta, de 2011 óta nem vállalt szerepet az F1-ben és a portál úgy tudja, hogy több csapat is aggódik a minőség miatt - valaki olyat szerettek volna, aki az utóbbi években is aktív volt a sportágban. Az aggodalmakat súlyosbította, hogy a BBS 2020-ban csődeljárás alá került.
fotó: dppi