DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. november 20. szerda

107 előzés történt a Spanyol Nagydíjon

Jelentősen megnőtt a pályán történt előzések száma Barcelonában, amely általában nem a körömlerágós futamokról ismert. Való igazi, az idei verseny sem volt az, az Autosport statisztikái szerint mégis 107 pozíciócsere történt vasárnap, ami jelentős emelkedés a 2022-es 75-höz képest, nem beszélve a 2021-es 51-höz és 2020-as csupán 32-höz viszonyítva.

A pálya végi sikánt éppen az előzések érdekében vették ki, így a pálya már egy közepesen és egy nagyon gyors jobbkanyarral végződik. Bár ezek közvetlenül nem segítették az előzések számát, közvetve igen: az új vonalvezetéssel a pálya sokkal jobban igénybe vett az abroncsokat, különösen a bal elsőt. Ez nagyobb fokú gumihasználatot, több kiállást és taktikai sokszínűséget eredményezett – az ebből fakadó autók közti gumielőny és -hátrány pedig előzéseket.

Figyelmeztetés nélkül tenne gyárlátogatásokat az FIA

Az FIA felügyelőinek már régóta hatáskörében áll, hogy ellenőrizze a csapatok gyárát, főhadiszállását, azonban mindezt egy jó előre elküldött figyelmeztetést követően teszik meg, ami nyilvánvalóan nem a legjobb módja az esetleges szabálytalanságok kiszűrésének. Nikolas Tombazis, együléses versenyautókért felelős FIA-vezető most a Motorsport.com-nak mondta el, hogy szeretnének ezen változtatni.

"Le szeretnénk menni arra a szintre, hogy gyakorlatilag előzetes értesítés nélkül teszünk egy terepszemlét. Nyilvánvalóan itt most nem arra gondolok, hogy bekopogtatunk azzal a címszóval, hogy >>hello, megjöttünk<<, de egy telefonhívás 10-15 perccel az érkezésünk előtt megfelelő módszer lehet, így valaki már a bejáratnál várhatja a csapat képviseletében a felügyelőket, akik ott már mondhatnák, hogy a szélcsatornát vagy mi mást szeretnének megnézni."

Az FIA fel is vett embereket egyébként ebből a célból, így a jövőben minden bizonnyal számíthatnak ehhez hasonló esetekre a csapatok.

Ben Sulayem: Örökké a Liberty Media adósai leszünk

Az FIA jelenlegi elnöke, Mohammed Ben Sulayem köszönetet mondott az F1 jogait birtokló Liberty Mediának, akik szerinte nagyszerűen felvirágoztatták a 2010-es évek közepén kevésbé népszerű sportot.

"Az elmúlt években jelentősen megnőtt a Formula-1 népszerűsége, talán sohasem követték annyian az F1-et, mint manapság. Ugyanakkor nem ülhetünk a babérjainkon, folyton a jövővel kell foglalkoznunk. Nem bízhatunk örökké abban, hogy majd a Netflix meghozza a kívánt népszerűséget és az új rajongókat" - nyilatkozta az FIA elnöke a német Motorsportnak.

"Amit a Liberty Media tett a pandémia alatt, az páratlan, mindig is az adósuk leszek. Mindannyian tisztában vagyunk ezzel, de a Formula-1-nek továbbra is alkalmazkodnia kell majd az új kihívásokhoz. Tíz évvel ezelőtt sokkal komolyabb problémák álltak fenn, ma már nem kell ennyire nehéz dolgokat kezelnünk. Az üzleti modellünkön frissítenünk kell, ami aztán sokáig megállja majd a helyét."

„Verstappen egy igazi gyilkos” – Marquez

Marc Marquez és Max Verstappen is igen fiatalon ért el komoly sikereket a saját sportágában, de emellett közös bennük az is, hogy Hondával versenyeznek – pontosabban a spanyol esetén ez már csak múlt időben igaz, hiszen jövőre a Gresini Ducatinál fog szerepelni a MotoGP-ben – és a Red Bull támogatja őket. Emiatt a két cég eseményein már találkoztak is egymással, és Marquez szavai alapján jól meg is értik egymást – a motoros azt is elmondta, miért:

„Nagyon kedvelem Max Verstappent. Főként azért, mert egy igazi gyilkos” – idézi a spanyolt a RacingNews365.com. „Ahhoz, hogy nyerj vagy hogy egyáltalán sikeres legyél, hőssé válhass, mindig gyilkosnak kell lenned. Hogy ez mit jelent? Hogy semmi más nem érdekel, csak a szent cél: győzni. Hogy miképp éred el ezt a célt és valójában hogyan nyersz, nem számít. Az első számú prioritás számára a győzelem, és ilyen tekintetben ugyanolyan a mentalitásunk, ezért is kedvelem nagyon.”

marquez-verstappen-honda

Horner elmondta, mit vár Pereztől

Sergio Perez szerződése 2024 végén jár le a Red Bullnál, és az idei csalódáskeltő produkciója után folyamatosak a találgatások arról, hogy vajon megtarthatja-e az ülését az energiaitalosoknál. Christian Horner csapatvezető ugyan arról beszélt, hogy több opciójuk is van, de a helyét igazából csak a mexikói veszítheti el, alapból vele számolnak. A RacingNews365.com hasábjain most azt is elárulta Horner, mikor dönthetnek Perez sorsáról és mit várnak tőle:

„Akkor foglalkozunk vele, amikor szembe kell néznünk vele. Amit akarunk, hogy ha megnézzük Checo teljesítményeit a szezon első szakaszában, akkor láthatjuk, hogy Bahreinben nagyon szoros volt a csata Maxszal, és a szaúdi versenyen is apró különbségekkel hajtották egymást kőkeményen. Azerbajdzsánban megnyerte a sprintet és a nagydíjat is: ezek azok a teljesítmények, amelyekről tudjuk, hogy képes rá. Csak vissza kell jutnia ebbe az elmeállapotba, amikor ki tudja magából hozni a legtöbbet és visszatérhet erre a szintre.”

f1-perez-horner-redbull_4

Olvasóink szerint Norris és a McLaren lehet Verstappen fő kihívója

A Formula.hu szavazásán résztvevők 35%-a várja azt, hogy Lando Norris és a McLaren lesz Max Verstappen és a Red Bull legnagyobb kihívója a 2024-es F1-es szezonban.

Nemrég maga Verstappen is arról beszélt, hogy a 2023-as év vége felé megfigyelt tendenciák és fejlődési ívek szerint a wokingiak lehetnek hozzájuk legközelebb, de azt azért ne feledjük, hogy a Ferrari és a Mercedes is egészen új, áttervezett autóval kezdi majd meg a következő szezont, míg a McLaren ezt igazából az idei év második felében lépte meg.

A McLaren 35%-a után a Ferrari kapta a legtöbb szavazatot 27%-kal, a Mercedes 22%-ig jutott, Fernando Alonsót és az Aston Martin 13% látja fő kihívónak, és 4% érzi úgy, hogy Sergio Perez lesz a legközelebbi veszély Verstappenre nézve.

f1-mclaren-norris-2023

„Az Audi-projekt része akarok lenni” – hamarosan eldőlhet Bottas jövője

2024 végéig érvényes Valtteri Bottas szerződése a Sauberrel, és hogy utána mi lesz, az egyelőre számára is rejtély – bár ő már kinyilvánította, hogy szeretne maradni, hiszen 2026-tól már az Audi gyári csapatának ad otthont Hinwil. 

„A következő szezon végéig van aláírt szerződésem, és a hosszabbításról még nem beszéltünk. Abban állapodtunk meg, hogy majd jövőre egyeztetünk, azt mondanám, hogy az idény első negyedben véglegesíteni kell a dolgokat, és biztosítani, hogy mindenki ugyanazt akarja. De érdekes időszak lesz, mert rengeteg pilótának nincs még szerződése 2024 utánra. Számomra a cél világos, egyértelműen az Audi-projekt részese akarok lenni. Ez a cél, aztán meglátjuk, hogy mi történik” – mondta Bottas az Expressnek.

2023 Spanish Grand Prix - Friday-13_resize

Csapatfőnök lehet Verstappenből az F1 után – azt is elárulta, milyen

Max Verstappen többször is erős utalást tett rá, hogy nem tervezi túl hosszúra nyújtani a pályafutását a Formula-1-ben, s akár már a jelenlegi Red Bull-os szerződése 2028-as lejárta után távozhat. A versenyzésnek és az autósportnak persze nem fordítana hátat, hiszen más kategóriák is érdeklik a hollandot, valamint az is, hogy saját csapatot hozzon létre. Ez utóbbiról beszélt újfent a háromszoros világbajnok, akinek szimulátoros alakulata már van is, sőt a Verstappen.com Racing támogatásával versenyez a DTM-ben Thierry Vermeulen (aki Verstappen menedzserének, Raymond Vermeulennek a fia), akivel nemrég Portimaóban teszteltek egy GT Ferrarit:

„Ez a célom. Nem feltétlenül akarok magam is vezetni, de szeretnék felépíteni valami nagyot és lehetőséget adni a tehetséges versenyzőknek” – nyilatkozta a 26 éves pilóta a Blicknek. „Ez nem azt jelenti, hogy a Formula-1-be akarom juttatni őket, de segíteni akarok nekik a fejlődésben a versenyzés terén. Nagyon sok széria van az autósportban, ahol jól érezheted magad és sikeres lehetsz, és profi versenyzőként meg is élhetsz belőle, nem csak az F1-ben.”

„Egyértelműen egy nem mellébeszélős főnök lennék. Talán egy kicsit régivágású, mert minden a teljesítményről szól, nem pedig arról, hogyan kapcsolódsz a közösségi médiához. Csak győzni akarok, mert akkor megszűnik a beszéd körülöttünk, és ez a legfontosabb számomra.”

 
 
 
A bejegyzés megtekintése az Instagramon

Max Verstappen (@maxverstappen1) által megosztott bejegyzés

„Ő már nem az a Michael, akit az F1-ben megismertünk”

Néhány nap múlva lesz a tízéves évfordulója annak a szörnyű síbalesetnek, amelyben súlyos sérüléseket szenvedett Michael Schumacher, akinek állapotáról azóta is csak elvétve kapunk hivatalos információmorzsákat. A Ferrari korábbi csapatfőnöke és az FIA egykori elnöke, Jean Todt köztudottan szoros kapcsolatát ápol a Schumacher családdal, többször is látogatja egykori versenyzőjét, s a szomorú évforduló közeledtével a L’Equipe hasábjain beszélt ismét a hétszeres világbajnokról:

„Michael itt van, szóval ilyen szempontból nem hiányzik, de egyszerűen már nem az a Michael, aki volt. Már más, és varázslatosan irányítja a felesége és a gyermekei, akik védik őt. Más ember, és abban a kiváltságban van részem, hogy osztozhatok néhány pillanaton vele. Ennyit mondhatok. Sajnos a sors tíz éve lecsapott rá. Ő már nem az a Michael, akit a Formula-1-ben megismertünk.”

Stefano Domenicali, aki szintén vezette a Ferrarit, jelenleg pedig az F1 vezérigazgatója, sokkal ritkábban nyilatkozik Schumacherről, most azonban ő is megtette ezt az olasz Rai Radio adásában: „Ami köztük és köztem van, az bizalmas marad, de így élni 10 éven át olyasmi, amit a legádázabb ellenségednek sem kívánnál soha. Olyan, mintha csak tegnap történt volna a meribeli balesete. Ezek az életet megváltoztató jelenetek voltak.”

f1-michael-schumacher-ferrari

Olyan szorossá válik majd az F1, mint az IndyCar?

Max Verstappen és a Red Bull minden idők (egyik) legdominánsabb szezonját futotta 2023-ban a Formula-1-ben: a csapat a 22 futamból 21-et, a holland pilóta pedig 19-et nyert meg. Mögötte/mögöttük azonban igen változatosan alakult a küzdelem, ráadásul az üldöző csapatok között igen szoros időkülönbségeket láthattunk egyes kvalifikációkon. Mindezek alapján érzi úgy Zak Brown, a McLaren elnök-vezérigazgatója, hogy az F1 rövidesen hasonlóan kiélezetté válhat, mint az IndyCar:

„Ha megnézzük az időeredményeket, még a tabella kilencedik és tizedik helyezett csapata is fenyegetést jelent a Q3-ra. A bajnokságot illetően valószínűleg maradnak ugyanazok a szereplők, de úgy vélem, a Formula-1-ben szorosabbá fog válni a versengés” – idézi Brownt a Motorsport.com. „Szerintem jobban olyan lesz, mint az IndyCar, ahol sok versenyző nyerhet bármikor és ritkán fordul elő, hogy valaki meglóg a bajnoki címmel. Ha Max elcsúszott volna egy banánhéjon, a bajnokság egészen más képet festett volna az alapján, hányan állhattak dobogóra, hányan végeztek második helyeken. Arra számítok, hogy közeledni fogunk egymáshoz, ez pedig remek lesz a sportnak, hogy nem lesz ilyen szintű dominancia és hét-nyolc pilóta nyerhet majd mindegyik hétvégén. Lenyűgöző lenne ez a sport számára, és szerintem ebbe az irányba haladunk.”

A McLaren-vezér azért hozzátette: azt nem tudja, mennyire fogják tudni ledolgozni majd a Red Bull előnyét, hiszen nem tudhatják, mennyire korán kezdtek bele a 2024-es autójuk fejlesztésébe, de azt is megjegyezte, hogy az élcsapatoknak voltak azért olyan villanásai idén, amelyek alapján valójában annyira azért nincsenek rettenetesen messze az energiaitalosoktól.

f1-verstappen-norris-alonso-hamilton

Szavazás: Melyik volt az év versenye 2023-ban az F1-ben?

Nagy szezonértékelő sorozatunkban ma az év futamait vettük górcső alá. Szerkesztőségünk a Szingapúri Nagydíjat találta az év legjobb versenyének, de kíváncsiak vagyunk arra is, hogy olvasóink szerint melyik volt idén a legjobb futam az F1-ben. Az alábbiakban erre szavazhattok, válaszopciókként a szerkesztőségünk tagjai által a top 3-as listákban említett futamokat és a hazai Magyar Nagydíjat adtuk meg:

Alonso a Mikulás puttonyával, Verstappen Red Bull-szánon – itt az F1 karácsonyi üdvözlőlapja

Számos egyéb apró részletet megfigyelhetünk a mezőny mind a 20 tagját ábrázoló ünnepi képeslapon a címben említetteken kívül, így például a Gasly vállán fát díszítő Tsunodát, a Sainzt hógolyókkal bombázó Norrist és Magnussen Steiner elhíresült mondatával ellátott tábláját:

Bottas rajthoz állna jövőre a murvás kerékpár-vb-n

Valtteri Bottas köztudottan kedveli a kerékpározást, különösen azóta, hogy a profi bringás, Tiffany Cromwell a párja. A Sauber finn F1-es versenyzője már néhány versenyen is elindult, ahol nem is ért el rossz eredményeket. 2024-ben azonban szintet léphet ilyen téren Bottas, ugyanis megpróbálja kvalifikálni magát a murvás kerékpáros világbajnokságra. Szerencséje, hogy ezt október 5-6-án rendezik Belgiumban, amikor a Formula-1 épp őszi szüneten lesz, szóval a sűrű versenynaptár ellenére is beleférhet a versenyző menetrendjébe. Ehhez azonban a legjobb 25 százalékban kell végeznie az UCI murvás világsorozatában a 35-39 éves korosztályban – az első megmérettetés pedig már közeledik is:

„Az első adelaide-i esemény januárban lesz, szóval karácsonyra Ausztráliába utazom, ami így tökéletesen jön ki. Valóban komolyan veszem a versenyeket, és mindig próbára fogom tenni magam. Legyen szó eredményről, taktikáról vagy átlagsebességről, mindent beleadok, nem zavar, ha kínzom magam. Jövőre pedig megpróbálom kvalifikálni magam a murvás világbajnokságra” – jelentette ki Bottas a Bobby & Jens podcast adásában.

bottas-kerekpar

Videó: hogy néz ki egy F1-es autó a külső borítás alatt?

Egy érdekes grafika arról, hogy a karosszéria elemei nélkül hogyan mutat egy F1-es autó - a videó a képre vagy erre a linkre kattintva megtekinthető!

f1_2

Verstappen: Normál versenyformátum és szorosabb küzdelem kell az F1-nek, nem sprint

Továbbra sem rajong az F1-es sprintek különböző ötleteiért Max Verstappen. a háromszoros világbajnok szerint a megszokott formátumra van szükség, csak a szabályokkal hozzák közelebb egymáshoz a csapatokat, és már nem is kell mesterséges izgalomkeltéssel foglalkozni. 

„Nem számít, nem jelent nekem semmit, ugyanolyan átmenni a célvonalon ott is, mint a főfutamon. Nem okoz elégedettséget megnyerni egy sprintet, de őszintén szólva úgyis azt csinálnak, amit akarnak. Nem találom igazán érdekesnek, szóval ahogy korábban is kérdeztem, miért kell tovább próbálkoznunk változtatásokkal? Csak legyen a normális versenyformátum és legyenek közelebb egymáshoz a csapatok, az elég izgalmas lesz” – idézi Verstappen szavait a Racingnews365.com.

SI202309030639_resize

Melyik MotoGP-versenyző csomagol leggyorsabban karácsonyi ajándékot?

Egy igazi karácsonyi videó a MotoGP versenyzőitől - amely a képre vagy erre a linkre kattintva megtekinthető!

maxresdefault (3)

Vettel: A mai gyerekeknek már nem ugyanazt jelenti a Michael Schumacher név

Michael Schumacher mindig is a Formula-1 legendás neve marad, de idővel megkopik az emléke, és más kiválóságok kerülnek előtérbe – mondta Sebastian Vettel, akit pályafutása során a német elődhöz mértek és hasonlítottak.

„A sportban a dolgok mozgásban vannak, néha nagyon gyorsan. Az idő előre halad, nem hátra, és nem is áll egyhelyben. Egy Michaelhez hasonló kaliber mindig közismert név marad sikerei és statisztikái miatt, amelyek feketén-fehéren örökké megmaradnak. De karaktere finomságaira is emlékezni fognak, a különleges kötelékre a Ferrarival” – kezdte a DPA-nak Vettel, aki Schumacher síbalesetének közelgő, december 29-i 10. évfordulója előtt nyilatkozott fiatalkori példaképéről.

„Habár nehéz belegondolni, egy Michael Schumacherre vagy egy Michael Jordanre eltérően tekintenek az idő múlásával. Sosem fognak eltűnni a történelemkönyvekből, de sok mai gyerek számára a Michael Schumacher név nem jelenti ugyanazt, mint az én időmben. Ő hős volt az én generációm számára. Lehet, hogy a jövőben Lionel Messi kevésbé lesz nagy név, mint egy Erling Haaland. De ez egy jó dolog, mert minden korszak a saját sztorijait írja, minden kornak megvannak a saját hősnői és hősei.”

Fotó: DPPI

„Nem én vagyok az apja, nem is ez a cél” – Verstappen párja lányáról

Max Verstappen párja már három éve a brazil Kelly Piquet – a háromszoros világbajnok Nelson Piquet lánya. A nagydíjakon is gyakran feltűnő hölgynek van egy négyéves kislánya, Penelope, akinek apja a korábbi F1-es versenyző, Danyiil Kvjat. A magánéletéről ritkán beszélő Verstappen a kislánnyal való kapcsolatra is kitért a TIME magazinnak adott interjúban:

„Nem én vagyok az apja, nem is ez a cél. Nagyon fontos, hogy jó kapcsolatban legyen az apjával, és ez meg is van. De minden nap látom őt otthon. Jól kijövünk, nagyon cuki kislány” – mondta a háromszoros világbajnok.

Egy napon érkezik az új Sauber és Williams

Péntek este, csaknem percre pontosan egyszerre posztolt két F1-es csapat arról, hogy egy napon, 2024. február 5-én tartja majd új versenygépének bemutatóját.

A sejtelmes, elmosódott, fekete autóról posztoló Sauberről – amely visszaveszi „leánykori” nevét az Alfa Romeóval töltött évek után –, valamint a rövid videót közzétevő Williamsről van szó.

A Sauber bemutatóját nem Svájcban, hanem az Egyesült Királyságban tartja majd – ezt a csapatvezető Alessandro Alunni Bravi árulta el korábban. Előtte, január 1-jén pedig bejelentik az istálló teljes elnevezését, a nevezési listán szereplő Stake F1 Team Kick Sauber ugyanis még nem végleges.

Az ismert 2024-es autóbemutatók időpontjai:
Sauber – február 5.
Williams – február 5.
Ferrari – február 13.

„Hova tűnt Damon Hill?” – elárverezik a legendás futam trófeáját

A címben idézett szállóigéről minden vérbeli rajongó tudja, hogy az 1997-es Magyar Nagydíjról van szó: ezen az emlékezetes versenyen Damon Hill a kiscsapat Arrows színeiben a tizediktől egészen az utolsó körig vezetett, a valószínűtlen győzelmet azonban elbukta a legvégén: egy hidraulikai hiba miatt eltűnt, a kockás zászlót Jacques Villeneuve szelte át az első helyen.

Az álomszerű győzelem helyett Hill második helyet szerzett – 97-es szezonja egyetlen dobogós eredményéért kapta a fotón látható trófeát, amely az utoljára top 3-ban végző Arrows vitrinjében landolt. Az 50 centiméter magas trófeát a csapat egyéb ingóságaival együtt elárverezték 2003-ban, miután az Arrows csődbe ment. Jelenlegi tulajdonosa egy éve tett szert rá, de most árverésre bocsátotta egy aukciós oldalon.

A kikiáltási ár 1600 font (700 ezer forint), becsült értéke 2000-3000 font (900 ezer – 1 millió 300 ezer forint). A licit január 11-ig nyitott, eddig nem érkezett ajánlat.

Apja nem akar Le Mans-ba menni Verstappennel

Mivel Max Verstappen újra és újra hangoztatja, hogy szívesen kipróbálná magát a Le Mans-i 24 óráson, jelenleg is ralizó édesapja pedig annak idején kategóriát nyert a legendás versenyen, sőt 2008-ban a Le Mans Series LMP2-es bajnoki címét is megszerezte, többször felmerült, hogy Magnussenékhez hasonlóan ők is versenyezhetnének együtt – alkalmasint a világ legnagyobb autóversenyén, a júniusi egynaposon is.

verstappen-jos

Jos Verstappen azonban saját elmondása szerint egyáltalán nincs meggyőződve róla, hogy ez egy különösebben jó ötlet lenne… „Túl öreg vagyok!” – mondta, majd hozzátette, hogy a ralizás, amiben jelenleg is aktív, azért nagyon más. Az egykor az F1-ben két dobogót szerző holland így folytatta:

„Egészen őrületes, amilyen szinten teljesít, ezért érzem magam túl öregnek hozzá. Ismerem őt, és tudom, milyen voltam fiatalon. Bármilyen kategóriában is versenyezzen, mindig nyerni akar, épp ezért nem örülne neki, ha mellett egy öregember egy-másfél másodperccel lassabb. És ezt én sem szeretném. Nem lenne dühös, de azt mondaná, hogy apa, nemár! Tudom, hogy ez ilyen, ő se szeretné ezt és én se, szóval jobb, ha nem vágunk bele.”

jos-max-2