DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. december 26. csütörtök

Ijesztő pillanatok után Kyle Busch szinte üzemanyag nélkül nyert Talladegán

A tekintélyes múltra visszatekintő Talladega Superspeeswayen folytatódott a NASCAR Cup Series, ahol Denny Hamlin és Aric Almirola várták az első sorból a zöld jelzést. Az aszfaltcsík elég híres arról, hogy egy apróbb hiba után is óriásit lehet bukni, a nagyobb balesetek pedig most sem maradtak el, ugyanakkor a mezőny sokáig tiszta versenyt futott. A verseny első felében alig volt szükség a sárga zászlóra, igaz amikor Chase Briscoe csúszott be keresztbe a pitroad irányába, az sokaknak esélyt adott. Ennek a sárgának köszönhetően tört előre például a Hendrick Motorsports gárdája a mezőny hátsó részéből, így az első szakaszt végül a 29. helyről induló Chase Elliott nyerte meg, aki a második etapot is elvihette volna, ám ott a leintésnél Almirola az utolsó pillanatokban előzte meg őt.

A végjátékhoz közeledve aztán a 23XI Racing és a Joe Gibbs Racing Toyotái tűntek az egyik legnagyobb esélyesnek, mellettük pedig a Forddal versenyzők különítménye alkotott egy hosszú sort Harrison Burton vezetésével, aki első győzelméért hajtott. Burton álmai aztán a mögötte autózó Noah Gragson lökése miatt törtek össze, ezt a balesetet viszont még további három követte a folytatásban. Öt kör volt még hátra, amikor Joey Logano és Corey LaJoie összeütköztek, így a hosszabbítás következhetett, ami a lehető legrosszabb hír volt az élmezőny jelentős részének. Sokan már ekkor is nagyon kevés üzemanyaggal rendelkeztek, így a például a versenyt ekkor vezető Ryan Blaney, vagy a 17. helyről induló Kyle Busch is kockáztatott azzal, hogy nem jöttek ki tankolni a legvégén, főként úgy, hogy kétszeri hosszabbításra volt szükség, de mégis nekik lett igazuk.

Az első próbálkozásánál ugyanis egy rémisztő baleset borzolta a kedélyeket. Ross Chastain merészen tört volna előre, amikor bement két autó közé, így viszont csak Gragson és a mögöttük érkező Kyle Larson versenyét tette tönkre. Utóbbi ráadásul hálát mondhat az égieknek, hogy megúszta az esetet, mivel visszasodródott a pályára, Ryan Preece pedig akkora erővel csapódott bele, hogy a bukókeret is meghajlott az 5-ös számú versenygépben. Ezek után következhetett a második hosszabbítás, ahol ismét jött egy baleset Bubba Wallace hibája után, ez viszont már a fehér zászló után történt, vagyis a verseny végét, egyúttal Busch győzelmét is jelentette. Mögötte Blaney lett a második, a 10. pozícióból induló Chris Buescher a harmadik, Chase Briscoe pedig a korábbi bakija ellenére is negyedik helyen zárt.  

Sainz: Semmi gondunk egymással Fernandóval

Az előző két nagydíjhétvégén egyaránt incidensbe keveredett egymással a Formula-1-es mezőny két spanyolja. Melbourne-ben az utolsó állórajtos újraindítást követően ment neki Carlos Sainz Fernando Alonsónak, amiért a ferraris büntetést kapott, míg Bakuban a sprintet követően beszélt arról az Aston Martin pilótája, hogy honfitársa büntetést érdemelne, amiért kis híján a falba rakta őt. Alonso megnyilvánulása ellenére Sainz állítja: nincs személyes gondjuk egymással Alonsóval.

„Nincs probléma Fernando és köztem annak ellenére, amit néhányan mutatni akartak. A kapcsolatunk továbbra is nagyon jó, és nem ez az első, s nem is az utolsó pályán vívott csatánk. Teljesen normális, hogy egyes harcok kiélezettebbek, mint a többi, de amint felvesszük a sisakot, mind ugyanazt akarjuk és ugyanazért küzdünk. Ez a versenyzés szépsége, s amíg megvan a tisztelet a pilóták között, addig nincs probléma.”

f1-alonso-sainz-2023

fotó: DPPI

Hazai versenyként tekint Miamira Magnussen

Hatodik szezonját tölti már a dán a Haas istállónál, a Formula-1-ből kimaradt 2021-es évben pedig az USA-ban versenyzett – ezért hivatkozik a hétvégi Miami Nagydíjra hazai pályaként.

„Az egyedüli amerikai csapat versenyzőjeként, amerikai főszponzorral szeretnénk jól teljesíteni a hazai közönség előtt. Bizonyos tekintetben ez áll a legközelebb a hazai versenyemhez, hiszen Dán Nagydíj nincsen. Így a csapatét tartom a saját hazai versenyemnek is. Szerencsére három is lesz belőle, remélem, mindháromszor jól teljesítünk” – mondta a Haas előzetes sajtóanyagában Magnussen.

„Vonalvezetés szempontjából nem a leginkább fizikailag megerőltető pálya, de nem egyszerű, a forró és nedves időjárás pedig pluszban nehezíti” – jellemezte magát a pályát Magnussen. „Az első szektor élvezetes, gyors része a pályának az S-kanyarral és a 7-8-as kanyar trükkös féktávjával az egyenes előtt. A legnagyobb kihívást azonban a híd alatti lassú rész jelenti az utolsó hosszú egyenes előtt.”

Folytatódik a pechszéria: Oliveira kihagyja a Francia Nagydíjat

Ahogy arról már írtunk, idén másodszor szenvedett sérülést önhibáján kívüli balesetben Miguel Oliveira: Portimao után Jerezben is belekeveredett egy bukásba, ezúttal Fabio Quartararo ütközött neki. Bár eleinte úgy tűnt, ezúttal a portugál megússza egy vállficammal, később kiderült, hogy eltört a felkarcsontja és ínszalagsérülést is szenvedett.

Csütörtökön pedig azt is bejelentette az RNF Aprilia, hogy emiatt Oliveira nem tud rajthoz állni a jövő hétvégén esedékes Francia Nagydíjon – annak ellenére sem, hogy az orvosi csapattal úgy határoztak, hogy nincs szükség műtétre. Így a versenyzőnek egy bő hónapja lesz a gyógyulásra, hiszen Le Mans-t többhetes szünet követi az Olasz GP-t megelőzően. Egyúttal azt is bejelentették, hogy Oliveirát az Aprilia tesztversenyzője, a hétfői jerezi teszten már motorra ülő Lorenzo Savadori fogja pótolni Franciaországban.

motogp-oliveira-jerez-crash

Ha imádod a MotoGP-t és nem szeretnél semmiről lemaradni, akkor csatlakozz a Formula MotoGP Facebook-csoportunkhoz, ahol még több hírről és információról számolunk be a MotoGP és egyéb motoros bajnokságok kapcsán!

Videó: Ez történt tavaly Miamiban

Tavaly rendezték az első Miami Nagydíjat, amin ugyan Ferrari-első sornak örülhettek a rajongók az időmérőt követően, a versenyt végül - természetesen - Max Verstappen nyerte meg. A tavalyi verseny összefoglalója a képre kattintva tekinthető meg!

Így változik a Red Bull festése Miamiban

A konstruktőri bajnokcsapat még téli bemutatóeseményén jelentette be, a három USA-ban tartott nagydíjon, Miamiban, Austinban és Las Vegasban rajongók által tervezett egyedi fényezést használ.

Az első állomás a hétvégi Miami Nagydíj: a csapat közép-európai idő szerint szerdán hajnalban mutatta meg a nyertes dizájnt. Sok kommentárt nem fűztek hozzá azon kívül, hogy egy rajongó tervezte: a hagyományos Red Bull-színeket türkizkék és rózsaszín sávok egészítik ki.

MiniDrivers: Harc a leggyorsabb körért Bakuban

Megérkezett az Azerbajdzsáni Nagydíj összefoglalója a MiniDriverstől. Harc a leggyorsabb körért és unalom a köbön. Lássuk!

Rossi már idén versenyezni fog Le Mans-ban – de csak a betétsorozat mezőnyében

Amióta 2021 végén távozott a MotoGP-ből, a GT-versenyzés és a sportautózás felé fordította a figyelmét Valentino Rossi: idén a BMW-re váltó WRT színeiben a GT World Challenge Europe futamain áll rajthoz. Az olasz legenda azonban nem titkolja, hogy az az álma, hogy a Le Mans-i 24 óráson is rajthoz állhasson, s ehhez nincs is rossz helyen, hiszen a BMW 2024-ben már indulni fog a WEC-ben a vadonatúj LMDh-modelljével, amelyet akár a Doktor is tesztelhet, ha meggyőzően teljesít a futamokon.

Elképzelhető, hogy ennek a felmérési folyamatnak a része lesz az, hogy Rossi ott lesz a Le Mans-i centenáriumi hétvégén, még ha csak a betétversenyen is: szerdán ugyanis bejelentették, hogy a kilencszeres világbajnok motoros rajthoz áll a Michelin Le Mans Cup Road to Le Mans futamán a WRT BMW M4 GT3-asával. A 44 éves versenyző karrierje során először versenyezhet a legendás La Sarthe pályán, hiszen bár a MotoGP-naptárnak is része Le Mans, a motorosok a rövidebb Bugatti-nyomvonalat használják.

rossi-lemans

Piros zászlók, 35 százalékos táv: minden eddiginél korábban érkezik az F1 23! (videó)

Szerdán bejelentették, hogy a szokottnál is hamarabb, már június 16-án kiadják az EA Sports által készített idei hivatalos Formula-1-es játékot, az F1 23-at. Az újdonságok között szerepel a vadonatúj Las Vegas-i pálya, amelyet így a játékosok hamarabb vehetnek birtokba, mint a valódi F1-es pilóták, de a 2021-es beugrása után visszatérő katari Lusail International Circuit is először szerepel majd a játékban. A naptárban helyet nem kapó pályák közül Sanghaj, Portimao és a Paul Ricard kap még helyet az F1 23-ban. Újítás lesz, hogy a 2014-es kiadás óta először visszatér a játékba a piros zászló, valamint immáron 35 százalékos versenytávot is lehet majd teljesíteni. A készítők ígérete szerint fejlesztettek az autók vezethetőségének fizikáján is. Emellett visszatér a Breaking Point névre hallgató sztorimód is, amelyben két fiktív pilóta, Aiden Jackson és Devon Butler, valamint a Konnersport Racing Team küzdelmeit követhetjük majd.

Az F1 23 tehát június 16-án érkezik minden platformra (PC, Xbox, Playstation), de a bejelentésekkel együtt egy rövid kedvcsináló előzetest is közzétettek a játékról – íme:

Jön az első F1-es versenyzőbemutató ceremónia

A múlt kedden elfogadott, a sprintformátumot és a szezonban felhasználható motorkomponensek számát érintő szabálymódosítások között eltörpült az a változtatás, hogy a jövőben nem 40, hanem 50 perccel a felvezető kör elindítása előtt veszi kezdetét a rajtprocedúra. Ennek oka az FIA közleménye szerint is az, hogy a megnövekedett időt egyes helyszíneken arra használják fel, hogy bemutassák a versenyzőket a közönségnek.

Nos, aligha okoz meglepetést az, hogy az első ilyenre az idény első amerikai futamán, a Miami Nagydíjon kerül majd sor – már csak azért is, mert korábban Austinban kísérletezett már hasonlóval az F1 kereskedelmi jogait akkor átvevő Liberty Media: akkor a versenyzők egyesével, cheerleaderek sorfala között vonultak ki a célegyenesbe. Arról, hogy pontosan hogyan fog kinézni az újítás, egyelőre nem közöltek részleteket, csupán annyit, hogy helyi idő szerint 15 óra 8 perckor, a himnusz előtt kerül sor a bemutatásceremóniára (a start időpontja is szokatlan egyébként, hiszen 15:30-kor indul a futam).

f1-ceremonia-2017

fotó: DPPI

Hetekig beszélni és enni sem tudott Pol Espargaro: először jelentkezett be sérülése óta – videó

A MotoGP portimaói évadnyitójának pénteki edzésén bukott nagyot Pol Espargaro, aki többek között állkapocs- és csigolyatörést, valamint tüdőzúzódást is szenvedett, így hosszú hetekre, sőt hónapokra kidőlt. A Gas Gas Tech3 motorosa most, több mint egy hónappal a baleset után jelentkezett be először a közösségi oldalán – az eddigi némaságnak pedig oka volt, ugyanis az állkapocstörése miatt beszélni sem igazán tudott az előző hetekben:

„Egy hónap és egy hét telt el a bukás óta. Már tudok kicsit beszélni, mert két darabra tört az állkapcsom, és a baleset után négy hétig teljesen csukva kellett tartanom. Nem tudtam enni, rengeteg súlyt veszítettem. De végre újra tudok mosolyogni és beszélni. Emellett egy fülsérülést is meg kellett operálni. Számos sérülésem volt. Nyolc törésem volt: kettő a bordámban, egy a nyakamon, három a hátamban, ezeknek a gyógyulása kicsit tovább tart, az orvosok alaposan vizsgálják. Az egyik csigolya a mérete felét elveszítette. Az ilyen csigolyasérüléseknél nagyon óvatosnak kell lenni, mert könnyű károsítani a gerincoszlopot is.”

„Úgyhogy együtt dolgozunk az orvosokkal, hogy a lehető leghamarabb visszatérhessek. Egészségesen kell visszatérnem, de persze én szeretnék a leghamarabb visszaülni a motorra, főleg a jerezi eredmények után. Óriási munkát végez a gyár, a motor pedig jelenleg egy rakéta” – utalt a KTM Spanyol Nagydíjon elért sprintgyőzelmére és dupla dobogóira Espargaro. A spanyol versenyző amellett, hogy megköszönte a támogató üzeneteket, azt is hozzátette, hogy nem tudja, mikor láthatjuk újra versenyezni: a SpeedWeek.com értesülései nemrég arról szóltak, hogy valószínűleg csak a MotoGP nagy júliusi nyári szünetét követően lesz újra ott a mezőnyben (ahol jelenleg Jonas Folger helyettesíti).

 
 
 
A bejegyzés megtekintése az Instagramon

Pol Espargaró (@polespargaro) által megosztott bejegyzés

 

Ha imádod a MotoGP-t és nem szeretnél semmiről lemaradni, akkor csatlakozz a Formula MotoGP Facebook-csoportunkhoz, ahol még több hírről és információról számolunk be a MotoGP és egyéb motoros bajnokságok kapcsán!

Vettel újra F1-es volán mögé ül – a saját kollekciójának autóit vezetheti!

Sebastian Vettel az előző szezon végén intett búcsút a Formula-1-nek, néhány hónap múlva azonban újra F1-es versenyautót fog vezetni: a négyszeres világbajnok ugyanis ott lesz júliusban a Goodwood Sebességfesztiválon. A német 2012-ben már részt vett a legendás eseményen, akkor a vb-t nyerő Red Bull RB7-est hajtotta meg. Most viszont Vettel a saját kollekciójába tartozó ikonikus F1-es autók volánja mögé pattan be: ezek közé tartozik a képen is látható 1992-es Williams FW14B, amellyel Nigel Mansell világbajnokságot nyert, valamint az 1993-as Ayrton Senna-féle McLaren MP4/8.

A csavar a dologban az lesz, hogy ezeket az autókat ezúttal szintetikus üzemanyag fogja hajtani Goodwoodban, Vettel ezzel is hangsúlyozza a természetvédelem iránti elkötelezettségét. „Szenvedélyes versenyző vagyok, és fontos számomra, hogy továbbra is élvezhessük az ikonikus autók vezetését most és a jövőben is, de tegyük mindezt felelősségteljes módon” – fogalmazott a visszavonult F1-es pilóta az Instagram-posztjában, amelyben természetesen hozzátette, hogy már nagyon várja, hogy visszatérhessen Goodwoodba.

 
 
 
A bejegyzés megtekintése az Instagramon

Sebastian Vettel (@sebastianvettel) által megosztott bejegyzés

Tsunoda még nem áll készen a Red Bullra – Horner

Az AlphaTauri japán versenyzője remek teljesítményt nyújt harmadik F1-es szezonjában, hiszen már kétszer is a top 10-ben tudott végezni az eddigi futamokon, emellett magabiztosan veri csapattársát, Nyck de Vriest is. A faenzaiak csapatfőnöke, Franz Tost korábban azt nyilatkozta, hogy szerinte Tsunoda 2025-től akár Sergio Perez helyét is átveheti a Red Bullnál, Christian Horner szerint azonban ehhez további fejlődésre lesz szüksége a 22 éves versenyzőnek.

„Véleményem szerint jelenleg még nincs a mi szintünkön, de remekül fejlődik. Látjuk, hogy egyre érettebbé válik, a sebessége pedig kétségkívül megvan, némi tapasztalattal pedig sokkal kiforrottabb versenyző lesz. Idén már volt néhány erős futama. Mindkét pilótánk mellett elköteleződtünk legalább 2024 végéig, ezért a legjobb, amit most tehet, hogy magas szinten teljesít az AlphaTaurinál” – idézi Horner véleményét a RaceFans.net.

Marko megerősítette Newey szerződéshosszabbítását

Mint beszámoltunk róla, brit sajtóértesülések szerint megszületett a megállapodás Adrian Newey és a Red Bull között a közös folytatást illetően, ám hivatalos bejelentés továbbra sem érkezett ügyben. Christian Horner után azonban az energiaitalosok tanácsadója, Dr. Helmut Marko is megerősítette a brit tervezőzseni maradását az Auto Bildnek adott interjújában.

„Adrian Newey szerződéshosszabbítása is azt mutatja, hogy a folytonosságra építünk, valamint azt is bizonyítja, hogy kellemes munkakörnyezetben dolgozhatnak a szakembereink. Adrian 17 éve a csapat tagja, de a szerződés nem szól élete végéig, így továbbra is keresni fogják őt a riválisok ajánlatokkal, ahogy az eddig is történt. Meggyőződésem, hogy tőlünk fog visszavonulni” – mondta a Bakuban 80. születésnapját ünneplő Marko.

Toto Wolff a Harvard oktatója lett

Wolff professzor a Harvard egyetemen oktat magas szintű vezetésről, szervezeti kultúráról, és a személyes hatékonyságról.

 

Ecclestone: Mick felejtse el az F1-es álmot!

Mercedeshez került teszt- és tartalékversenyzőként. A fiatal német természetesen nem tett le róla, hogy újra az F1-es mezőny állandó tagja legyen – pedig a sportág egykori ura, Bernie Ecclestone úgy véli, hogy jobban tenné a pilóta, ha inkább másfelé kezdene el nézelődni: „El kell felejtenie ezt az álmot, mert előbb-utóbb úgyis mindnyájan felébredünk az álomból. El kell ezt felejtenie, s inkább azon kell elkezdenie gondolkodni, hogy mi az alternatíva, s inkább azt célba venni” – nyilatkozta az RTL-nek.

Ecclestone azt is megjegyezte, hogy a Formula-1-ben sem jó helyen van Mick Schumacher, ugyanis a Mercedes helyett inkább a Christian Horner irányította Red Bullnál találhatná meg a számításait szerinte: „Szüksége van valakire, aki tényleg azt akarja, hogy sikeres legyen és összességében is figyel rá. Erre van szüksége, és ez az, amit nem kapott meg ott, ahol versenyzett. Az egyetlen csapat, amely meg tudná tenni érte, amire szüksége van, az Christiané.”

f1-mick-schumacher-mercedes-2023

Videó: Verstappen megmutatta új sisakját, ilyen színű lesz Miamiban a Red Bull?

Miamiban egyedi és egyszeri festéssel versenyez majd a Red Bull, a szurkolók tervezhették meg az autók festését erre az egy hétvégére. Talán ennek egyik előfutára lehet az, hogy Max Verstappen bemutatta az új sisakfestését a hétvégére, ami új színösszeállításban pompázik, és az alábbi videóban megtekinthető. A Red Bull szerdán leplezi le az új festést.

 

Marko: Perez csak egy mexikói pilóta volt, aki élvezte az életet

Érdekes módon nyilatkozott Sergio Perezről a Red Bull tanácsadója. Helmut Marko ugyanis a maga módján dicsérte meg versenyzőjüket, aki láthatóan kiváló formát mutat, ráadásul papíron harcban van csapattársa ellen a világbajnoki címért. Perez eddig két nagydíjat nyert meg ebben a szezonban, a legutóbbi hétvégén pedig az idei első sprintfutamon is az élen zárt, így a tabellán mindössze hat pont a lemaradása Max Verstappen mögött. Marko szerint ez nem véletlen, de pilótájuk azóta fejlődött ekkorát, hogy hozzájuk került.

„Verstappen tényleg peches volt a biztonsági autóval, de ne becsüljük le Sergiót” – utalt arra, hogy a címvédő sok időt bukott a rosszul időzített kiállásával. „Sergiónak van ezen az utcai pályán a legtöbb dobogója. Sokat változott, mióta hozzánk jött. Korábban csak egy mexikói versenyző volt, aki élvezte az életet. Még mindig ezt teszi, de hasznos munkát végez!” – árulta el az F1Nation podcastben.

Megmutatta a Red Bull, milyen NEM lesz a speciális festésük Miamiban

A Red Bull Racing még a szezon elején bejelentette, hogy mindhárom amerikai versenyen különleges dizájnt kapnak az autóik, amelyekre a rajongók nyújthatnak be pályázatokat. Mivel a hétvégén jön a Miami Nagydíj, rövidesen – konkrétan szerdán – leleplezi az istálló, hogy milyen színekben fog pompázni Max Verstappen és Sergio Perez RB19-ese. Ám addig is bemutattak újabb koncepciókat, amelyek szintén elnyerték a tetszésüket (a csapat posztjának megfogalmazása alapján nem egyértelmű, hogy a győztes verzió is köztük van-e), egyúttal a profilképcsere erősen arra utal, hogy a rózsaszín mindenképp domináns lesz a festésben:

 
 
 
A bejegyzés megtekintése az Instagramon

Oracle Red Bull Racing (@redbullracing) által megosztott bejegyzés

Perez ugyanannyiszor nyert Leclerc pole-jából, mint Leclerc

Charles Leclerc bakui teljesítményével együtt 19 alkalommal kezdhetett meg F1-es futamot az első rajtkockából, ezzel olyan korábbi Ferrari-pilóták előtt áll a rangsorban, mint Kimi Raikkonen (18), Felipe Massa (16), vagy Rubens Barrichello (14). A monacói az összesített lista 17. helyét foglalja el, csupán egy pole-lal lemaradva Valtteri Bottas és Damon Hill mögött. Egyébként, a legtöbb alkalommal Lewis Hamilton várhatta a piros lámpák kialvását a legjobb pozícióból  103-szor.

A kiemelkedő időmérős teljesítmény ellenére Leclerc csupán négyszer tudta sikerre váltani az első rajthelyet, ugyanúgy, mint az Azerbajdzsában duplázó Sergio Perez. A mexikói szintén ennyiszer tudott olyan futamokon nyerni, ahol a monacói kezdte meg elsőként a versenyt. A 2023-as bakui hétvége előtt 2021-ben ugyanitt, 2022-ben pedig Monacóban és Szingapúrban volt ilyen esetre példa. Perez mellett Verstappen 7, Hamilton 3, Sebastian Vettel pedig 1 alkalommal tudta ezt megtenni.

 

Stroll jövőképe nagyon vonzó az Aston Martin technikai igazgatója szerint

Nem véletlenül csatlakozott a csapathoz Dan Fallows, aki korábban a Red Bull aerodinamikai részlegének egyik kulcsfigurája volt. A szakember 2022 áprilisa óta dolgozik Lawrence Stroll istállójánál, ennek oka pedig az, hogy a tulajdonos nagyszerű víziókkal rendelkezik Fallows szerint. „Igényes, ahogy azt bárkitől el lehet képzelni, aki ilyen pozícióban van, de nem negatív értelemben. Nagy elvárásai vannak ezzel a csapattal szemben, ami viszont nagyszerűnek mondható. Az ambíciója és a jövőképe voltak azok a dolgok, amelyek igazán vonzottak engem ehhez a projekthez. Azt akarja, hogy ez legyen a legjobb csapat az F1-ben, és mindent meg fog tenni ennek érdekében” – árulta el Fallows a Telegraphnak adott interjúban.

A beszélgetés során röviden reagált azokra a felvetésekre is, melyek szerint az Aston Martin autója csak a Red Bull másolata lenne, ám ezt képtelenségnek tartja. Kijelentette, nem egyedül felelős az AMR23 tervezéséért annak ellenére, hogy korábban az osztrákoktól igazolt át. „Ez a helyzet azt a benyomást keltheti sokakban, hogy valahogy én vagyok az egyedüli felelős az autó tervezéséért, ez azonban egyáltalán nem igaz” – tette hozzá.