DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. december 25. szerda

Ijesztő pillanatok után Kyle Busch szinte üzemanyag nélkül nyert Talladegán

A tekintélyes múltra visszatekintő Talladega Superspeeswayen folytatódott a NASCAR Cup Series, ahol Denny Hamlin és Aric Almirola várták az első sorból a zöld jelzést. Az aszfaltcsík elég híres arról, hogy egy apróbb hiba után is óriásit lehet bukni, a nagyobb balesetek pedig most sem maradtak el, ugyanakkor a mezőny sokáig tiszta versenyt futott. A verseny első felében alig volt szükség a sárga zászlóra, igaz amikor Chase Briscoe csúszott be keresztbe a pitroad irányába, az sokaknak esélyt adott. Ennek a sárgának köszönhetően tört előre például a Hendrick Motorsports gárdája a mezőny hátsó részéből, így az első szakaszt végül a 29. helyről induló Chase Elliott nyerte meg, aki a második etapot is elvihette volna, ám ott a leintésnél Almirola az utolsó pillanatokban előzte meg őt.

A végjátékhoz közeledve aztán a 23XI Racing és a Joe Gibbs Racing Toyotái tűntek az egyik legnagyobb esélyesnek, mellettük pedig a Forddal versenyzők különítménye alkotott egy hosszú sort Harrison Burton vezetésével, aki első győzelméért hajtott. Burton álmai aztán a mögötte autózó Noah Gragson lökése miatt törtek össze, ezt a balesetet viszont még további három követte a folytatásban. Öt kör volt még hátra, amikor Joey Logano és Corey LaJoie összeütköztek, így a hosszabbítás következhetett, ami a lehető legrosszabb hír volt az élmezőny jelentős részének. Sokan már ekkor is nagyon kevés üzemanyaggal rendelkeztek, így a például a versenyt ekkor vezető Ryan Blaney, vagy a 17. helyről induló Kyle Busch is kockáztatott azzal, hogy nem jöttek ki tankolni a legvégén, főként úgy, hogy kétszeri hosszabbításra volt szükség, de mégis nekik lett igazuk.

Az első próbálkozásánál ugyanis egy rémisztő baleset borzolta a kedélyeket. Ross Chastain merészen tört volna előre, amikor bement két autó közé, így viszont csak Gragson és a mögöttük érkező Kyle Larson versenyét tette tönkre. Utóbbi ráadásul hálát mondhat az égieknek, hogy megúszta az esetet, mivel visszasodródott a pályára, Ryan Preece pedig akkora erővel csapódott bele, hogy a bukókeret is meghajlott az 5-ös számú versenygépben. Ezek után következhetett a második hosszabbítás, ahol ismét jött egy baleset Bubba Wallace hibája után, ez viszont már a fehér zászló után történt, vagyis a verseny végét, egyúttal Busch győzelmét is jelentette. Mögötte Blaney lett a második, a 10. pozícióból induló Chris Buescher a harmadik, Chase Briscoe pedig a korábbi bakija ellenére is negyedik helyen zárt.  

Nem akarnak verseny végi állórajtos újraindításokat az F1-esek

Az Ausztrál Nagydíj végi őrület óta forró téma a Formula-1-ben a piros zászlós megszakítások utáni állórajtot újraindítás. A kérdéskör a Motorsport.com beszámolója szerint a versenyzők pénteki megbeszélésén is előkerült Miamiban, George Russell GPDA-főnök elmondása alapján pedig igencsak egységes a mezőny álláspontja:

„Szerintem mindannyian egyetértésre jutottunk. Úgy gondolom, nagy kihívást jelentenek a verseny végi újraindítások, mert rengeteg a törmelék az ideális íven kívül. Ez eléggé igazságtalan azokkal szemben, akik a belső, piszkos ívről indulnak, és további esélyt teremt a káoszra. Úgyhogy meglátjuk, merre lépünk tovább, de szerintem mind a 20 versenyző egyetért abban, hogy nem akarunk állórajtot, ha a futam 50 vagy 75 százalékát már teljesítettük.”

A Russell által említett törmelékek kapcsán az idézett lap úgy tudja, az FIA ígéretet tett rá, hogy a jövőben takarítaná fogják a megszakítások során a rajtrácsot, ezzel elkerülve az igazságtalan helyzeteket – kérdés, hogy ez elegendő-e a pilóták számára.

f1-aus-restart

fotó: DPPI

Megrovásban részesítették a parádéról elkéső Perezt

Nem sokkal az F1-es Miami Nagydíj leintése után érkezett a hír, hogy a stewardok beidézték Sergio Perezt, mivel késve érkezett meg a versenyzői parádéra. Ahogy az várható volt, a mexikói gyakorlatilag jelképes büntetéssel, egy „nem vezetéshez kapcsolódó” megrovással megúszta a kihágást, azaz értelemszerűen a második helye sem forgott veszélyben. A felügyelők indoklásukban kitértek arra, hogy Perez azért késett, mert a Red Bull egyéb média- és reklámtevékenységein kellett részt vennie, de ez nem elfogadható magyarázat minderre.

f1-perez-redbull-miami-pareda

Ricciardo inkább Leclerc-t képzelné el Taylor Swift oldalán

Hetek óta tart az Alonso–Taylor Swift-sztori: egy spanyol bulvárlap indította útjára a pletykát, miszerint az egyaránt nemrég egyedülállóvá vált kétszeres világbajnok és az Grammy-díjas énekesnő egy párt alkot – és valljuk be őszintén, Alonso sem tett meg mindent annak érdekében, hogy eloszlassa a szóbeszédeket. Daniel Ricciardo viszont egyértelműen úgy gondolja, hogy nincs alapja a pletykáknak, legalábbis ezt mondta az ESPN-nek, s arra is felelt, a mezőnyből kiről tudná ezt elképzelni:

„Biztos, hogy nem Alonsóról, az első pillanattól marhaságnak tartottam ezt a sztorit! Nem tudom, olyan valakire gondolnék, akit érdekel a művészet” – mondta Ricciardo, aki szerint Leclerc és De Vries lehetne potenciális partner Swift számára a mezőnyből. „Alonsót a versenyzés érdekli, valószínűleg csakis a versenyzés, valahányszor látom, mindig olyasmit csinál, aminek köze van a versenyzéshez. Ezért zárnám ki teljesen.”

leclerc-piano

Vasseur megvédte a balesetező Leclerc-t

A második Miami Nagydíj időmérőjének Charles Leclerc balesete vetett véget, s miután a monacói versenyző az első körébe is belehibázott, csak a negyedik sorból várhatja a piros lámpák kialvását magyar idő szerint fél tízkor – ráadásul további kellemetlenség számára, hogy ugyanott dobta el az autót, ahol egy nappal korábban a második szabadedzésen. A Ferrari csapatfőnöke, Frederic Vasseur azonban ennek ellenére megvédte pilótáját, s mint mondta, versenyzője inkább hibázzon, mint hogy megijedjen és meg se próbálja megszerezni a rajtelsőséget:

leclerc-miami-crash

„Charles keményen nyomta, próbált a pole-ba kerülni. Ez ennyi, megvolt a tempója a jó szerepléshez és az első sor eléréséhez” – mondta a francia sportvezető, majd így folytatta: „Ha a pole-ért küzdesz, nyomnod kell neki, nem mondhatjuk, hogy túl keményen nyomta volna. Inkább legyen olyan versenyzőm, aki megkeresi a határt, és megpróbálja megszerezni a rajtelsőséget, mint egy olyan, aki azt mondja a verseny végén, hogy ha keményebben nyomom, akkor jobban szerepeltem volna.

Régi-új arc a McLarennél

Nagy változások zajlanak a McLarennél, melyek keretében Andreas Seidl csapatfőnök helyére Andrea Stella került, James Key távozása után pedig David Sanchez érkezett a Ferraritól. A folyamatnak pedig még nincs vége, és bár nem akkora horderejű változás, mint az említettek, mindenképpen említést érdemel egy „nagy visszatérő”: az Eric Boullier távozását követően 2018 nyarától 2020 végéig sportigazgatóként a McLarennél dolgozó Gil de Ferran ezentúl tanácsadóként segíti Stella és Piers Thynne munkáját.

ferran-2019-d

A kétszeres Champ Car-bajnok versenyzőtől sokat várnak Stella elmondása szerint: „Úgy gondoltuk, hogy Gil visszatérésével kapunk némi lóerőtöbbletet vezetői oldalról ehhez a folyamathoz, ehhez az úthoz. Nemcsak hatalmas tudása van a versenyzést illetően, de a tehetségek azonosításában és támogatásában is nagyon erős. Remek tréner, briliáns a stratégiai gondolkodása, és már inkább mérnökként, mint versenyzőként beszélhetsz vele. Hogy őszinte legyek, nem is tudom, honnan gyűjtött ekkora technikai tudás. Fantasztikus személyiség, akit magunk mellett akarunk tudni.”

„Nem szabad Leclerc mögött kihajtani!”

Vicces kedvében találta a Sky kamerája Helmut Markót, aki a Max Verstappen számára csalódással végződő időmérőt követően odaszúrt egyet a kvalifikációnak piros zászlóval véget vető Leclerc-nek – de azt is elismerte, hogy a Red Bull se csinált mindent tökéletesen. És legalább előre szólt, hogy szarkasztikus lesz… 

„Hogy szarkasztikusan fogalmazzak: nem szabad Leclerc mögött kihajtani! Max roppant balszerencsés volt, az első körén kicsit szélesen vett egy kanyart, ezt követően viszont korábban kellett volna kijönnünk a bokszból. Meglett volna a sebességünk, nem kellett várnunk arra, hogy a pálya még tovább javuljon. Legalább az első két sor meglett volna.”

„De ez is a tanulás része: teljesen arra akartunk fókuszálni, hogy az utolsó körből a lehető legjobbat hozzuk ki. Minél később mész ki, annál jobb lesz a pálya. De most nem ez volt a helyes döntés.”

leclerc-ferrari-miami

Ralf Schumacher ezúttal Hülkenberg balesete miatt szólt be

Hosszú ideje húzódik az elsősorban a sajtón keresztül való üzengetésben megtestesülő konfliktus Ralf Schumacher és a Haas csapatfőnöke, Günther Steiner között, s az egykori F1-es pilóta, a két évet az amerikaiaknál versenyző Mick Schumacher nagybátyja ismét megragadta az alkalmat, hogy odabökjön egyet az olasz sportvezetőnek.

hulkenberg-steiner-miami

Schumacher Hülkenberg pénteki balesete kapcsán a következőt mondta a Sky Deutschlandon arra utalva, hogy Steiner hogyan kezelte unokaöccse tavalyi baleseteit a nyilvánosság előtt, illetve a Netflix kameráinak kereszttüzében: „Ha a csapat legszebb hagyományait folytatják, akkor nagyon hamar megtudjuk, mennyibe került ez a baleset, és legkésőbb jövőre azt is mind megtudjuk a Netflix dokumentumfilmjéből, hogy mit gondol az esetről.”

Ralf Schumacher komolyra fordítva a szót azt is leszögezte, hogy a megjegyzése egyáltalán nem Hülkenberg ellen szólt, és méltatta is honfitársát: „A korrektség jegyében: Nico gyakran egészen remek volt, az autó neki köszönhetően jobbnak tűnik, mint amilyen. Minden elismerést megérdemel, nagyszerű munkát végez!”

Spanyol győzelem az Aston Martin háziversenyén

Szórakoztató vetélkedősorozatot indított útjára az Aston Martin, melynek keretében a csapat két versenyzője és más kulcsszereplői csapnak össze egymással: fókuszban a sebesség, a precizitás és a koncentráció – épp mint a versenypályán, de a feladatok koránt sem a szokványosak…

Stroll a csapat hibája miatt esett ki a Q1-ben

Az Aston Martin csapatfőnöke, Mike Krack az időmérő edzést követően Fernando Alonso méltatása mellett kitért Lance Strollra is, aki kellemetlen meglepetést keltve már a Q1-ben elbúcsúzott, és a kilencedik sorból rajtolhat csak – csapattársánál 16 pozícióval hátrébbról. A luxemburgi sportvezető felmentette a versenyzőt, és a csapat nevében magára vállalta a hibát:

stroll-miami

„A Q1-ben túlságosan agresszívek voltunk a gumistratégiával, hiszen úgy döntöttünk, hogy a második menetre mindkét versenyzőnek fent hagyjuk a használt lágyakat. Kicsin múlott, de nem jött be, a pálya javult, és a friss gumin autózó versenyzők sok időt találtak. Így aztán Lance a 18. helyen fejezte be az időmérőt, ami nem a valóságot tükrözi, hiszen ha jobb munkát végzünk, könnyedén bejutott volna a következő két szakaszba” – nyilatkozta Krack, majd hozzátette:

„Tanulni fogunk ebből a jövőre nézve. Láthattuk, hogy ezen a pályán gyorsan változik a szerencse, mi pedig mindent bele fogunk adni, hogy mindkét autóval pontot szerezzünk.”

Ha lemaradtál az F1-es Miami Nagydíj időmérőjéről, itt pótolhatod a lényeget!

Szokatlanul izgalmas kvalifikációt rendeztek magyar idő szerint szombat éjjel Miamiban – ha esetleg a kései időpont miatt lemaradtál, a hivatalos összefoglaló IDE vagy a képre kattintva megtekinthető:

f1-miami-kvali-2

Döntöttek a felügyelők: Magnussen megtarthatja a negyedik helyét

Még az F1-es Miami Nagydíj időmérője első szakaszának elején történt az incidens Kevin Magnussen és Lewis Hamilton között: a brit az utolsó kanyar előtt érte utol a Haas lassan haladó pilótáját, ami miatt jobbra kellett rántania a Mercedest, így kicsit a falat is lekoccolta. A felügyelők vizsgálták ugyan a történteket, de végül úgy ítélték meg, hogy egyik fél sem érdemel büntetést. Indoklásukban kitértek rá a stewardok, hogy Magnussen előtt egy másik autó is lassan haladt, ráadásul sem ő, sem Hamilton nem volt gyorskörön, így feltartásról sem lehetett szó.

Ez egyúttal azt is jelenti, hogy Magnussen megtarthatja a parádés negyedik rajthelyét, ahogy Hamilton 13. pozíciója sem változik.

f1-hamilton-magnussen-q1-miami

Vádak: Leclerc-t favorizálja a Ferrari?

A Miami Nagydíjon a két Ferrari két külön típusú padlólemezt visel: Charles Leclerc megkapta az új fejlesztésű elemet, míg Carlos Sainz továbbra is az előzőt használja. A maranellóiak indoklása szerint ezt az indokolja, hogy ki tudják értékelni a fejlesztések sikerességét, de ezzel a hivatalos magyarázattal nincs megelégedve mindenki.

Diego Mejía spanyol F1-es tudósító a Fox Sportson számolt be a helyzetről, és arról, ami a tudomására jutott: „A Ferrari elmondása szerint a padlólemez Miamire készült fejlesztései csak Leclerc autójára kerültek fel. Azt állítják, hogy ennek célja a sebesség összehasonlítása az előző változattal, de egyesek szerint valójában arról van szó, hogy Leclerc-t részesítik előnyben. Úgy tűnik, a Ferrari döntött, és Sainz teljesítménye egyszerűen nem elég kielégítő a számunkra…”

leclerc-miami

Két új győztes az F1 Academy-sorozatban

Egyetlen héttel a spielbergi nyitány után az európai NASCAR-sorozat betétprogramjaként Valenciában folytatódott az F1 által létrehozott nőknek szóló versenysorozat, az F1 Academy. A szombati főversenyen az emirátusokbeli Hamda Al Qubaisi győzött a pole-t megszerző Nerea Marti és a Sauber Akadémia tagja, Lena Bühler előtt, míg a második futamot a Fülöp-szigeteki Bianca Bustamente zárta az élen, Bühler ezúttal második, míg Al Qubaisi harmadik lett.

bustamente

Az első hétvégét uraló Marta Garciának gyengébb napja volt azt az „apróságot” leszámítva, hogy a harmadik futamra megszerezte a rajtelsőséget, a pontversenyben viszont felzárkózott rá Hamda Al Qubaisi, akit testvére, Amna, majd Bühler és Bustamente követ.

hamda-alqubaisi

Váltócsere: Közeledik a büntetéshez Verstappen

A Miami Nagydíj szombati napjának új sebességváltóval vág neki Max Verstappen, már a harmadik kerül be az autójába, ami azt jelenti, hogy a hátralévő 18 hétvégére csak egyetlen büntetlenül berakható váltója maradt a hollandnak. Persze a korábbi egységek visszaszerelhetőek az autóba a szabályok értelmében, de nem tudni, pontosan milyen állapotban vannak ezek.

Carlos Sainz egyébként szintén új sebességváltót kapott, de neki ez még csak a második, így ez nem nevezhető különösebben korai cserének.

verstappen-miami

Az első negyedéves jelentés szerint hatalmas összbevételt termelt az F1

A pénzügyi jelentés alapján a Formula-1 381 millió dolláros összbevétellel számolhat, ami örömteli, hiszen ez 6 százalékos növekedést jelent az előző évhez viszonyítva. A sportág tehát erősen kezdte a 2023-as évet, még akkor is, ha a működési bevételeik az első negyedévet tekintve az előző év azonos időszakához képest csökkentek. Ez 19 millió dollárról 16 millió dollárra esett vissza a vállalati költségek 4 millió dolláros növekedése miatt, ugyanakkor pozitívum, hogy csapatok kifizetései 112 millió dollárt tettek ki 2023 első negyedévében, ami 12%-os növekedést jelent a 2022 első negyedévében jelentett 100 millióhoz képest.

„Az F1-es szezon fantasztikusan indul, az eddigi izgalmas futamokkal, a rekordszámú 23 futamos naptárunk által pedig továbbiak várnak ránk. A versenyhétvégék hatalmas tömegeket vonzanak, az Ausztrál Nagydíj 445 000 szurkolót vonzott, és a naptár hátralévő részében is teltházról beszélhetünk. A platformunk ereje továbbra is vonzza a kereskedelmi partnerek érdeklődését is, számos új szponzort és kibővített együttműködést jelentettünk már be eddig is” – idézte a sportág vezérigazgatója, Stefano Domenicali szavait az F1i.com

NASCAR: Tűzpiros autóval tiszteleg édesapja előtt Chase Elliott

A NASCAR rajongói jól tudják, hogy a szériában az egyes autók festése viszonylag sűrűn eltér a megszokottól, időnként pedig egészen különleges dizájnokat villantak a csapatok. A 2020-as bajnok Chase Elliott autója a következő hétvégére például teljesen vörösbe borul, de nem egy szponzor miatt, hanem azért, hogy így tisztelegjen édesapja, a legendás Bill Elliott előtt. Az idősebbik Elliott, aki most 67 esztendős, 1988-ban maga is bajnok lett a Cup Seriesben, korábban pedig többször is teljesen piros színű autóval versenyzett, de a párhuzamok itt még nem érnek véget.

 

A Hírességek Csarnokába beválasztott pilóta ugyanis több alkalommal vezette a 9-es rajtszámú autót, így például 2001 és 2003 között is, amikor hasonló dizájnnal indult, mint amivel most a fia fog Darlingtonban. A jövő vasárnap lesz ugyanis a NASCAR retró témájú futama, ahol a mezőny legendás festéseket vonultat majd fel, Elliott esetében pedig különleges lesz az is, hogy egy felirattal az anyák napjáról is megemlékezik majd, ami az Egyesült Államokban május második vasárnapjára esik.

Ricciardo megfürdette Tsunodát Miamiban

A Red Bull harmadik versenyzőjeként ügyködő Daniel Ricciardo a Miami Nagydíj előtt Yuki Tsunodával, a testvércsapat pilótájával csónakázott, amely során magával rántotta a vízbe a mit sem sejtő japánt:

 

FE: Sacha Fenestraz büntetése után Jake Hughes rajtolhat az élről Monacóban

Ezúttal Monaco utcáin száguld a Formula-E világbajnoksága, melynek szabadedzései után Mitch Evans és Maximilan Günther tűntek a legesélyesebbnek a pole-pozícióra, ez azonban Sacha Fenestraz kezébe került, miután a francia pilóta és csapattársa Norman Nato nagyszerű tempót diktáltak az egész időmérő edzés alatt. A Nissan kettőse már a csoportkörből is gond nélkül továbbjutott, majd a negyeddöntőben sem találtak legyőzőre. Fenestraz Dan Ticktum ellen nyert, Nato pedig Evansnél bizonyult gyorsabbnak, de mivel ugyanazon az ágon voltak, egymás ellen kellett megvívniuk az elődöntő során. Ebből a párharcból végül Fenestraz simán továbbment miután 1:28.773-as időt futott, ami a legjobbnak bizonyult az egész kvalifikációt tekintve, a fináléban pedig a McLaren pilótája, Jake Hughes várt rá, aki az addig kiválóan teljesítő Günthert ütötte ki.

A döntőben végül Hughes hibázott, így a Nissan versenyzője nyert ezzel megszerezve a rajtelsőséget a legendás utcai pályán, némileg azonban aggódhat, mivel egy lehetséges technikai vétség miatt vizsgálat alá került. Amennyiben marad az eredmény, akkor Hughes indulhat majd mellőle, a második sorból Nato és Günther, míg a harmadik sorban Ticktum és Evans foglalhatnak helyet. A monacói futam a hivatalos program szerint 15:00-tól rajtol el.

Frissítés: Miután Fenestraz utolsó körében átlépte a 350 kW-os energialimitet, így végül törölték a körét, vagyis a pole-t Jake Hughes örökölte meg. A Nissan versenyzője viszont döntős pozíciója miatt a második helyről indulhat. 

Távozhatott a mérnök, akiben nem bízott meg az AlphaTauri csapatfőnöke

Eléggé felkapta a sajtó Franz Tost azon nyilatkozatát, amikor arra panaszkodott, hogy már nem tud megbízni néhány mérnökében, miután a csapat rosszul kezdte a szezont. Azóta már az is kiderült, hogy a szakember hamarosan leköszön az AlphaTauri csapatfőnöki és vezérigazgatói posztjáról, nyugdíjba vonul, míg a helyére Peter Bayer érkezik vezérigazgatóként, valamint a Ferraritól Laurent Mekies csapatfőnökként.

A Miami Nagydíj helyszínén ezzel kapcsolatban Tost egy érdekes mondatot ejtett el a sajtó előtt. „Az a személy már kiesett, akiben már nem bíztam. Ahogy azt el lehet képzelni, a többiekben megbízom. Ez teljesen egyszerű, hiszen jó munkát végeznek” – idézte szavait a RacingNews365. Bár az AlphaTauri nem nevezte meg a szóban forgó személyt, de a portál hírei alapján Dickon Balmforth aerodinamikai vezetőről lehet szó, aki 2003-ban kezdte F1-es karrierjét a Williamsnél, ezt követően a Red Bull, majd a faenzai gárda munkatársa lett. Ezzel egyidejűleg arról is beszámoltak, hogy Dr. Guru Johl csatlakozhatott az istállóhoz, aki az energiaitalosokkal már dolgozott együtt korábban, később pedig a Force Indiánál és utódcsapatainál tevékenykedett.

Megint Ferrari, megint Binotto? – pénteki helyzetjelentés a paddockból

A Hard Rock Stadiumból jelentkezett be Mészáros Sándor, aki ezúttal is összegyűjtötte a legfontosabb információmorzsákat Miamiból, ahol pénteken már lezajlott az első és a második szabadedzés. Kollégánk helyzetjelentését ide kattintva érhetik el kedves olvasóink.