DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. október 4. péntek

Breen tiszteletére vesz részt a Horvát Ralin a Hyundai, az elhunyt pilóta temetését élőben közvetítik

Hivatalos közleményben tudatta a Hyundai WRC-csapata, hogy nem lép vissza a csütörtökön kezdődő horvát futamtól. Mint ismert, az erre való felkészülés során, teszt közben életét vesztette a csapat pilótája, Craig Breen. A Hyundai azt közölte, hogy Breen tiszteletére, előtte adózva vesznek részt a versenyen, de a három helyett csak két autóval: Breenébe nem ültetnek be senkit, Thierry Neuville és Esapekka Lappi viszont ott lesz a másik két i20 Rally1-gyel.

A hírek szerint a hétvége során nemcsak a Hyundai, de a többi csapat tagjai is fekete karszalaggal emlékeznek majd az életét vesztő ír pilótára.

Breen temetése egyébként kedden délután, magyar idő szerint 14 órakor lesz Írországban, ahonnan élőben közvetítik majd a szertartást.

Egy hír a WRC vezetésétől is érkezett: az FIA-val egyetértésben Breen rajtszáma, a 42-es visszavonultatása mellett döntöttek a szezon végéig.

breen1

 

Marko nem érti, miért ennyire pozitív a Ferrari csapatfőnöke

Nem áll túl jól a Ferrari szénája jelenleg, az olaszok csapatfőnöke, Frederic Vasseur viszont továbbra sem idegeskedik túlzottan, ami teljesen érthetetlen a Red Bull tanácsadója számára. Helmut Marko a svájci Blick számára adott interjúban elemezte röviden közvetlen riválisaik helyzetét, itt ejtett szót erről is. „A Mercedesnél is tudni szeretnék mi a helyzet, így nyilvánvalóan hoznak majd jó néhány fejlesztést Bakuba, a Ferrari részéről viszont még nem fogunk rendes visszacsatolást kapni. Egyszerűen nem értem, Vasseur ilyen helyzetben, hogyan tud ennyire pozitív maradni” – mondta el a beszélgetés során.

Az F1 egyelőre lemondott a LED-es kerekekről

Bár korábban volt róla szó, 2024-ben biztosan nem látunk majd LED-es kerékborításokat a Formula-1-es autókon. A technológiával 2021 decemberében már a McLaren is kísérletezett, a Pirelli részéről pedig szintén támogatták ezt az ötletet, mivel ezáltal jó néhány plusz információt oszthattak volna meg a nézőkkel. A Motorsport azonban arról számolt be, hogy a közeljövőben biztosan nem látunk ilyesmit, mivel az F1 Bizottság legutóbbi ülésén visszaléptek az érintettek, a 2024-re vonatkozó, felülvizsgált technikai szabályzatból pedig törölték az említett rendszer bevezetésére vonatkozó cikkelyt.  

A korábbi 8.18-as cikkelyben a következő állt: „a szükséges technológia rendelkezésre állásától függően, valamint a nézők vizuális tájékoztatása érdekében az FIA kérheti, hogy a 3.13.7. cikkben leírt négy keréktárcsa mindegyike legyen felszerelve egy-egy forgó LED-es kijelzővel” – írták az eredeti szövegben. A hírek szerint a problémát a súlynövekedés miatti félelem okozhatta, így egyelőre csak újabb gondokat okozhatna ennek a látványelemnek a használata.

Törölték a MotoGP Kazah Nagydíját

Mégsem lesz rekordot jelentő 21 forduló a 2023-as MotoGP-szezonban: a gyorsasági motoros világbajnokság szervezői szerdán bejelentették, hogy törölték a július 9-re tervezett Kazah Nagydíjat. A hivatalos közlemény szerint a lefújás okai a „folyamatban lévő homologizációs munkálatok” és a „jelenlegi globális logisztikai kihívások”. A vadonatúj Sokol Circuit ősszel gyakorlatilag a semmiből került be a MotoGP idei menetrendjébe, a jelenlegi tervek szerint 2024-re csúsztatják a pálya bemutatkozását.

Nem ez amúgy az egyetlen új helyszín az idei naptárban, hiszen szeptemberben az F1 által az előző évtizedben használt indiai Buddh International Circuit ad majd otthon az Indiai GP-nek. Viszont nem is ez az első pálya, amely debütálásra készült a MotoGP-ben, de végül soha nem látogatott oda a mezőny: így járt nemrég a finn Kymi Ring, ahol egyszer legalább már tesztelt a királykategória mezőnye. A Kazah Nagydíj törlése azt is jelenti, hogy a június végi Holland TT és az augusztus eleji Brit GP között bő egy hónapos nyári szünete lesz a motorosoknak.

kazah-motogp

Ha imádod a MotoGP-t és nem szeretnél semmiről lemaradni, akkor csatlakozz a Formula MotoGP Facebook-csoportunkhoz, ahol még több hírről és információról számolunk be a MotoGP és egyéb motoros bajnokságok kapcsán!

Steiner imádja az új szabályokat

Ahogyan arról mi is beszámoltunk, kedden hivatalosan is megszületett a döntés a sprintfutamos hétvégék menetrendjének módosításáról. Ennek értelmében ezeken mostantól csak egyetlen 60 perces szabadedzést rendeznek a mezőny számára, pénteken délután a vasárnapi nagydíjra, szombaton délelőtt pedig az ilyenkor megszokott második edzés helyén a sprintre lehet majd kvalifikálni. A változtatásoknak egyelőre nagyrészt pozitív fogadtatása volt, így például a Haas csapatfőnöke, Günther Steiner is örült ennek.

„A második időmérő edzés sokkal jobb a szurkolóknak és nekünk is, hiszen plusz izgalmat ad. Sok minden történik a hétvégén, két kvalifikáció és két futam, szerintem ez jót tesz a sportnak. Egyértelműen jobban szeretem az új menetrendet, mert a szombat délelőtti szabadedzés eléggé értelmetlen volt, hiszen semmit sem lehetett változtatni az autón, csak kimentél, köröket futottál és próbáltad megérteni a gumikat” – idézte Steinert az amerikai istálló közleménye.

„Tipikus Bernie!” – Ecclestone-t okolja a Massa-ügyért a korábbi F1-es világbajnok

Az elmúlt hetekben 15 év után újra fókuszba került a 2008-as szingapúri ütközésbotrány, miután Felipe Massa keresi a jogi lehetőségeit annak, hogy megváltoztassa a bajnokság kimenetelét, mivel elmondása szerint a Renault-féle akciónak volt köszönhető, hogy a Ferrari hibázott a tankoláskor a bokszban. A legfrissebb hírek szerint a brazil már egy egész csapatnyi jogászt verbuvált össze, hogy megvizsgálják az ügyet. Amelyet Emerson Fittipaldi szerint Bernie Ecclestone indított el azzal a nyilatkozatával, amikor arról beszélt, hogy már 2008-ban tudtak Max Mosley FIA-elnökkel együtt a történtekről:

„Szerintem ezt Bernie Ecclestone indította el. Tipikus Bernie! Bernie csak vitát akart generálni, s ezzel a vitával híreket és címlapokat generálni” – nyilatkozta 1972 és 1974 Formula-1-es világbajnoka a Mirrornak. Fittipaldi azt is hozzátette, hogy nem lát esélyt arra, hogy Massa sikerrel járjon: „Ha visszatekintünk arra a versenyre, a Ferrari elkövetett egy hibát a bokszkiállásnál. Ez azt jelenti, hogy a verseny eredménye nem sok mindenen változtatna. Nagyon nehéz ezt visszafordítani, ez a személyes véleményem.”

f1-massa-hamilton-2008

Marquez még mindig nem tér vissza, Bastianini megpróbál

A Repsol Honda szerda reggel jelentette be, hogy a portimaói balesetben kézsérülést szenvedő Marc Marquez még a hétvégi Spanyol Nagydíjon sem áll rajthoz. A közlemény szerint a nyolcszoros világbajnok gyógyulását megfelelőnek találták az orvosok, ám a sérülés természetét és a rehabilitációs időtartamot figyelembe véve a 30 éves motorossal – aki nyilatkozatában elmondta, hogy a CT-vizsgálatok szerint még nem fejeződött be a csont gyógyulása – együtt úgy határoztak, hogy inkább folytatják a felépülést, s csak a két hét múlva esedékes Francia GP-t célozzák meg visszatérési dátumként. Ami viszont újdonság, hogy ezúttal nem Stefan Bradl, hanem a Honda Superbike-világbajnoki versenyzője és korábbi MotoGP-motoros, Iker Lecuona fogja Marquezt helyettesíteni (elképzelhető, hogy Bradl is rajthoz áll szabadkártyásként).

Ami a többi sérültet illeti: Enea Bastianiniről viszont jó hírek érkeztek, ugyanis a vállsérülése után néhány napja ismét motorra ült a Ducati versenyzője Misanóban, s az ott tapasztaltak alapján úgy döntöttek, elrepül Jerezbe az olasz – igaz, az indulása kapcsán a végső szót majd a csütörtöki orvosi vizsgálat után fogják kimondani. Pol Espargaro viszont a hírek szerint még hónapokig nem lesz ott a rajtrácson: a többek között tüdőzúzódást és állkapocstörést szenvedő spanyol sérülései olyan súlyosak, hogy a SpeedWeek.com információi szerint csak a nyári szünet után várható a Gas Gas Tech3 motorosának visszatérése.

motogp-marquez

Ha imádod a MotoGP-t és nem szeretnél semmiről lemaradni, akkor csatlakozz a Formula MotoGP Facebook-csoportunkhoz, ahol még több hírről és információról számolunk be a MotoGP és egyéb motoros bajnokságok kapcsán!

Marko reagált arra, hogy Vettel válthatná őt

Az utóbbi időszakban egyre többen – legutóbb például Yuki Tsunoda – firtatták annak lehetőségét, hogy Sebastian Vettel valamilyen vezetői pozícióban térjen vissza a száguldó cirkuszba 2022-es visszavonulását követően. A híresztelesek egyik ilyen opcióként Helmut Marko jelenlegi pozícióját emlegették, sokak szerint tapasztalatának köszönhetően a négyszeres világbajnok ideális utód lehetne az osztrák számára.

A Red Bull tanácsadója a svájci Blicknek adott interjújában megszólalt a téma kapcsán: „Továbbra is tartjuk a kapcsolatot” – kezdte Marko Vettelről. „Seb jelenleg még abban a fázisban van, amikor önmagát keresi, nem hiszem, hogy újra utazni akar minden versenyre, és lényegesen kevesebb fizetésért többet dolgozni!

Ferrari-nullázás és Verstappen-siker – ez történt tavaly Bakuban

A képre kattintva idézzük fel, mi is történt legutóbb Azerbajdzsánban.

Zenét adott ki Charles Leclerc

Azt már eddig is tudtuk, hogy szeret zongorán játszani a Ferrari monacói versenyzője, az viszont némileg meglepetésként érhet bennünket, hogy Charles Leclerc kiadta első saját szerzeményét. Jól bánik a billentyűkkel a 25 éves pilóta, de nem ő az egyetlen, akinek a vérébn van a zene. Lewis Hamilton többször is tett már rá utalást, hogy zenei karrierbe kezdhet az F1 után, Jaime Alguersuari pedig DJ-ként dolgozik manapság.

Mazepin jogi lépéseket tesz a visszatérés érdekében

Nyikita Mazepin egy teljes szezont töltött a Formula-1-ben, mielőtt a 2022-es idény előtt elvesztette ülését a Haasnál, amikor a világ különböző sporttestületei szankciókat vezettek be az orosz sportolókkal szemben az ukrán-orosz konfliktus következtében. Ráadásul a pilóta és édesapja, Dmitrij az Európai Unió szankciós listájára is felkerültek. Egy döntés következtében azonban az ifjabb Mazepin sporttevékenysége ideiglenes mentességgel lekerült a listáról, így a 24 éves pilóta – lassan két hónapja – ismét szabadon versenyezhetne a királykategóriában.

Azonban a Haas korábbi versenyzője Kanadában is szankciós listán van, ahonnan eddig nem került le, így az orosz a kanadai kormányt és annak külügyminiszterét szövetségi bíróság elé viszi, annak érdekében, hogy töröljék őt a listáról. A RacingNews365 információi szerint keresetében Mazepin kijelenti, hogy a kanadai szankciók lehetetlenné teszik számára a visszatérést, hiszen ha sikeresen ülést talál 2024-re, nem tudna Montrealban versenyezni. A külügyminiszter nem reagált határidőn belül a kérelemre, így a pilóta továbbra is várja, hogy ügyében meghozzák a döntést.

Hamilton benne volna egy űrrepülésben

Sokszor mondták már, hogy Lewis Hamilton a Formula-1-es autóban mutatott képességei alapján akár az űrből is jöhetett. Nos, ha nem is onnan jött, de úgy tűnik, hogy még ellátogathat oda, hiszen egy F1-es rendezvényen elárulta, hogy jó barátságot ápol Elon Muskkal.

"Elon részt vett az austini bulimon az elmúlt két évben, ahol volt alkalmunk társalogni. Nehéz egy ilyen emberrel beszélgetni, hiszen agyilag jóval felsőbb szintetn van. Mindig izgulok is, mikor szólok hozzá. Kérdeztem mmár tőle, hogy voltunk a Holdon, most mi jöhet? Aztán szóba jött, hogy nekem is volna-e kedvem az űrrepüléshez, én pedig azt mondtam, hogy benne vagyok, majd egyszer lehet róla szó. De előbb hagyom, hogy felmenjenek mások, mert ezek a gépek fel szoktak robbanni felszálláskor."


Fotó: F1

Amikor Raikkönen beszólt a női mosdóból kilépő Ricciardónak

Mulatságos történetet osztott meg Daniel Ricciardo a 96FM rádió adásában. A jelenleg a Red Bull harmadik pilótájaként az eseményeket jórészt a partvonalon kívülről figyelő ausztrál felelevenítette, hogyan szólt be neki Kimi Raikkönen, amikor még a kezdeti Formula-1-es évei során egyszer a női WC használatára kényszerült a futam előtt kialakuló nagy sor miatt (ami nem ritka jelenség a többszörös nagydíjgyőztes szerint):

„Nem akarunk a versenyautóba pisilni. A biztonsági öv nagyon szoros, nyom egyes részeket, nem jó móka. Nemrég próbáltam volna üvegpalackba, de nem, az nem működik” – fogalmazott Ricciardo. „Olykor elég szép sor alakul ki, és nincs túl sok időnk. Volt női és férfi mosdó, és úgy voltam vele, hogy ’ha menni kell, akkor menni kell’. Úgyhogy bementem a női mosdóba, majd amikor kiléptem, Raikkönen ott volt és azt mondta, ’itt van az összes nő’ vagy valami ilyesmit. Tulajdonképpen azzal szúrt oda, hogy nő vagyok. Új voltam még, és ahogy ezt mondta, nem is beszélt igazán senkihez, szóval magamra vettem. Azt gondoltam, egy nap meg fogom mutatni neki, hogy nagyon is férfi vagyok!”

f1-ricciardo-raikkonen

Michelisz lesz az egyetlen magyar a TCR Világsorozat portimaói nyitányán

Három nappal a kvázi a WTCR helyébe lépő új TCR World Tour portugáliai évadnyitója előtt közzétették a széria hétvégi, a TCR Europe-pal közös nevezési listáját (a Világsorozat fordulóit az egyes regionális sorozatok keretein belül rendezik). A rajtrácson összesen 22 autót láthatunk majd, ebből kilenc versenyző nevezett a TCR Világsorozatba (illetve a peugeot-s Ben Bargwanna ugyancsak feltűnik majd az ausztráliai állomásokon). Közülük Michelisz Norbert az egyetlen magyar: a 2019-es világkupagyőztes a korábbi bejelentésnek megfelelően marad a BRC Hyundai kötelékeiben. Az előző években a WTCR-ben szereplő Tassi Attila és a Zengő Motorsport azonban nem szerepel a portimaói rajtlistán: a Honda csak Nestor Girolamit indítja, a Cupra pedig egyáltalán nem nevezett autót a World Tourba. Az alább látható nevezési listán amúgy a 100 fölötti rajtszámot kapó pilóták a Világsorozatban szereplő versenyzők, azaz összesen két Hyundai, négy Lynk & Co, két Audi és egy Honda alkotja majd az új szériát.

A TCR Európa-kupa mezőnyével együtt lesz tehát 22 fős a portugáliai rajtrács, ám így sem láthatunk több magyar szereplőt. Az Aggresive Team Italia ugyanis kedden bejelentette, hogy Portimaóban és Pau-ban még nem a múlt hétvégén a TCR Italy imolai nyitányán dobogót is szerző Losonczy Levente, hanem Nicola Baldan fogja vezetni az egyik Hyundaijukat. Losonczy a harmadik, spái fordulótól ül be az Elantrába, amely futam ugyancsak a Világsorozat része is lesz.

tcr-portimao-rajtlista_1

Felvásárolná az IndyCart a Liberty Media? Cáfolnak az érintettek

A Liberty Media 2017 óta birtokolja a Formula-1 kereskedelmi jogait, s azóta elég egyértelmű – és sikeres – törekvése a cégnek, hogy növeljék a száguldó cirkusz népszerűségét az Egyesült Államokban. Nemrég felröppentek olyan pletykák is, hogy a Liberty felvásárolna az IndyCart is, sőt olyan vélemények is megfogalmazódtak, hogy akár az F1 amerikai utánpótlás-szériájává tennék a tengerentúli topbajnokságot.

Nos, ezt gyorsan cáfolta mindkét fél. „Semmi igazság nincs ezekben. Nem voltak egyeztetések, és őszintén: el sem adnánk” – jelentette ki a Racer hasábjain az IndyCart és az indianapolisi pályát is tulajdonló Penske Corporation elnöke, Bud Denker. Az idézett szaklap a Libertynél is érdeklődött, amely válaszában úgy fogalmazott, hogy a felvetések „teljesen tévesek”.

indycar-longbeach-start

Fotó: IndyCar Media

Videó: a horvát WRC-futam látványos jelenetei

Egy videós összefoglaló arról, hogy milyen is volt a Rali-vb horvátországi fordulója – Szekeres Gábor felvételei:

Porschék veszik birtokba júniusban a rövidesen megnyitó Balaton Park Circuitet

Mint arról néhány hete exkluzívan beszámoltunk, hamarosan megnyitja kapuit Magyarország legújabb versenypályája, a Balatonfőkajár melletti Balaton Park Circuit. A 4115 méter hosszú és 16 kanyart tartalmazó pálya egyik első eseménye lehet a Porsche 75 Fesztivál: mint arról a HVG írt, a márka fennállásának 75. évfordulóját megünneplendő minden Porsche-tulajdonost várnak június 10-én a balatonfőkajári létesítményben. Szeptemberben aztán már versenyezni is fognak a balatoni helyszínen, hiszen mint arról már írtunk, a Swift Cup Europe évadzáró fordulójának is a Balaton Park Circuit ad majd otthont.

balaton-park-circuit-1

Csak látszólag nem nyúlt a gumikiosztáshoz a Pirelli

Újabb két verseny kapcsán jelentette be a Pirelli, hogy mely keverékekkel látja el a csapatokat. Miután Imoláig ismert volt a kiosztás, most Monaco és Barcelona volt soron. Monte-Carlo utcáin nem meglepő módon ismét a három leglágyabb abroncs, azaz a C3-as, a C4-es és a C5-ös lesz használatban: mint a cég közleménye is kiemeli, a lassabb és kevésbé gumigyilkos nyomvonal teszi mindezt indokolttá, valamint az, hogy év közben nem versenyzésre, hanem közútként használják a pályát, így extrán fontos annak felgumizása.

A Spanyol Nagydíj helyszínére viszont a keményebb opciók közül válogatott a Pirelli, méghozzá a C1, C2, C3 triót, ami megegyezik a bahreini nyitányon látottakkal. Névlegesen a tavalyi barcelonai futamon is ugyanezek a keverékek voltak használatban, csakhogy az előző évi C1-es és az idei nem egyezik meg: előbbinek már a mostani legkeményebbnek számító C0-s felel meg, míg a jelenlegi C1-es egy új abroncs, amely sikerrel debütált Szahírban. A katalán pálya kapcsán kiemelték: az utolsó szektorban található sikán kikerülése a vonalvezetésből kevésbé koptatja kigyorsításon a gumikat, ellenben a visszatérő gyors jobbosok nagyobb oldalirányú terhelést rónak az abroncsokra.

f1-pirelli-barcelona

Ifjúsági dráma, románc és kaland: jön a MotoGP-ihletésű nagyjátékfilm

A Motorsport.com számolt be róla, hogy rövidesen érkezik egy MotoGP-ihletésű fikciós nagyjátékfilm. Az egyelőre Idols (azaz szabad fordításban Bálványok) cím alatt futó produkció főszereplője egy Moto2-es versenyző lesz, aki a FIM Junior GP-ből érkezik a világbajnoki mezőnybe, s aki az évad végén szabadkártyás lehetőséget kap, hogy rajthoz álljon egy MotoGP-versenyen is. A film egy akciódús ifjúsági drámát ígért románccal és kalanddal fűszerezve, a fiatalabb közönséget megcélozva. A művet többek között a Warner Bros fogja gyártani, de producer lesz az az Andrew Eaton is, aki a Rush című, Niki Lauda és James Hunt rivalizálását feldolgozó filmnél is közreműködött. Arról egyelőre nincs információ, kik játszhatják a főszereplőket.

A filmben tényleges versenyfelvételek is szerepelni fognak azok mellett, amelyeket kifejezetten erre a célra forgatnak. A forgatás a tervek szerint a 2023-as év vége felé kezdődhet és a teljes 2024-es idényt végigkísérheti, a film pedig várhatóan 2025-ben érkezhet a mozikba.

Az új projekttel ismét az F1 nyomdokaiba lép a MotoGP, hiszen a száguldó cirkusz esetén is éppen folyamatban vannak egy Brad Pitt és Lewis Hamilton nevével fémjelzett produkció előkészületei. Ott a forgatás Silverstone környékén indulhat.

motogp-start-2023_1

Ha imádod a MotoGP-t és nem szeretnél semmiről lemaradni, akkor csatlakozz a Formula MotoGP Facebook-csoportunkhoz, ahol még több hírről és információról számolunk be a MotoGP és egyéb motoros bajnokságok kapcsán!

Az Aston Martin F1-es tartalékja volt a leggyorsabb a Formula-E újonctesztjén

A duplafutamos hétvége után is a berlini Tempelhof repülőtéren maradtak a Formula-E csapatai, méghozzá az újoncteszt apropóján, amelyen számos érdekes név feltűnt. Közülük a leggyorsabbnak a tavalyi Formula-2-es bajnok, az idén az Aston Martin F1-es tartalékosaként ténykedő Felipe Drugovich bizonyult, a brazil délutáni 1:05,509-es ideje a Maseratival ráadásul alig két tizeddel volt lassabb Maximilian Günther hétvégén elért legjobbjánál. Drugovich mögött a regnáló F3-as bajnok, Victor Martins következett a Nissannal, majd jött a tavaly épp a francia mögött másodikként záró, idén hozzá hasonlóan az F2-ben vitézkedő Zane Maloney az Andretti színeiben. Luca Ghiotto és Robert Svarcman fért még az első ötbe a délutáni etap során, míg a korábban a Formula-1-ben is megfordult pilóták közül Danyiil Kvjat a 9., Will Stevens a 13., Roberto Merhi pedig a 18. lett. Michelisz Norbi túraautós csapattársa, Mikel Azcona egy 12. helyezést villantott. A teljes délutáni eredménylista itt böngészhető át.

fe-drugovich-maserati-teszt

Megerősítés vagy trollkodás? Alonso Taylor Swift-számot posztolt

Mi is beszámoltunk arról a bulvárbombáról, amelyet spanyol lapok kezdtek el terjeszteni, mely szerint az eddigi kedvesével, Andrea Schlagerrel nemrég szakító Fernando Alonso a világhírű énekesnővel, Taylor Swifttel randizhat. Minden bizonnyal az Aston Martin pilótája is olvasta a pletykákat, legfrissebb TikTok-videójában ugyanis, amellyel a bakui versenyhetet vezeti fel, a háttérben Taylor Swift egyik száma, a Karma szól – amely kifejezés ráadásul a kétszeres F1-es világbajnok spanyollal is összeforrt a 2017-es monzai futamon elejtett rádiózása után. Hogy ez megerősítése-e a pletykáknak vagy csak zseniális trollkodás a cinkos kacsintást is villantó Alonso részéről, mindenki döntse el maga:

@fernandoalonso Race week era #F1 #F1TikTok #Formula1 karma sped up -