Csendben áthelyezték az Aston Martin technikai alapemberét
https://formula.hu/parc-ferme/34786
Andrew Green a legismertebb technikai szakemberek közé tartozik a Formula-1-ben. Már 1991-ben, a Jordan legelső autóján is dolgozott, majd egy BAR-Hondánál és a Red Bullnál tett kitérő után 2010-ben tért vissza az akkor már Force India névre hallgató alakulathoz. Onnantól kezdve technikai igazgatóként tevékenykedett a csapatnál, amely idő közben több átalakuláson is átesett (futott Racing Point, majd 2021-től Aston Martin néven), mígnem két éve júniusban hivatalosan a technikai vezetői pozíció lett az övé, miközben Lawrence Stroll csapata folyamatosan vette fel az újabb szakembereket. Köztük volt Dan Fallows is, aki a Red Bulltól érkezett, s aki a felmondási ideje lejárta után, némi vitát követően 2022 áprilisában átvette a technikai igazgatói posztot. Azóta a legtöbbször ő szólal meg az F1-es istálló és autó műszaki kérdéseivel kapcsolatban, a hétfői bemutatón is ő beszélt, miközben Green szép lassan eltűnt a nyilvánosság elől.
Mint kiderült, ez nem véletlen: az ismert szakembert az Aston Martin áthelyezte az F1-es csapattól az Aston Martin Performance Technologies, azaz a technológiai részlegre. A váltás csak nemrég történt meg Mike Krack csapatfőnök szerint, így Green az AMR23-as fejlesztésében még részt vett: „Növekszik a vállalatunk, és szükségünk volt egy komoly technikai tapasztalattal rendelkező szakemberre, aki felügyeli a projekteket, amiket csinálni akarunk. Logikus döntés volt, ilyen tekintetben szerencsések voltunk, hogy egy olyan ember állt rendelkezésünkre, mint Andrew” – magyarázta a Motorsport.com által idézett Krack a lépést. „Még eléggé érintett volt az AMR23-as fejlesztésében, csak nemrég történt a váltás. Meglátjuk, mindez hogyan alakul, de úgy éreztük, szerencsések vagyunk, hogy velünk van az üzletünk szélesítése kapcsán, legyen szó akár versenyzéssel vagy nem azzal kapcsolatos projektekről.”
Brawn szerint Hamilton jobb volt Verstappennél hétvégén
https://formula.hu/parc-ferme/30889
Ugyan a szurkolók szavazatai alapján Max Verstappen lett a Nap Versenyzője Dzsiddában, de Ross Brawn, a Formula-1 motorsportért felelős igazgatója kijelentette: számára nem a holland, hanem Lewis Hamilton nyújtotta a legjobb teljesítményt.
"Nálam Lewis kapja a hét elismerését. Szerintem ő jobb munkát végzett. Megőrizte a hidegvérét a csata hevében, impresszíven kezelte a futamot, nem követett el hibát és megfutotta a leggyorsabb kört egy olyan autóval, amelynek lógott a fél első szárnya" - indokolta meg véleményét Brawn.
fotó: dppi
Így készül George Russell utolsó williamses versenyére
https://formula.hu/parc-ferme/30891
Mint írja – készen áll a fináléra. És bár különösebben nagy tétje nincs annak, hogyan teljesít idei utolsó versenyén, feltehetőleg szeretné méltóképpen lezárni a Williamsnél töltött éveit, mielőtt beül Lewis Hamilton mellé a Mercedesbe. Jó eséllyel vállalkozni fog minimum egy pontszerzésre, de egy időmérős Q3-ra biztosan. Ehhez azonban formában kell lennie, és amint azt Instagram oldalán meg is mutatta, nem fecsérli az időt.
A bejegyzés megtekintése az Instagramon
Ismét különleges festéssel indul a McLaren
https://formula.hu/parc-ferme/30892
Akárcsak a Monacói Nagydíj esetében, úgy a szezonzáró hétvégén sem a megszokott dizájnt kell keresni a McLaren autóin. A wokingi istálló egy nagyszerű kezdeményezés révén változtatja meg a versenygépek külsejét, melyet egyik szponzoruknak köszönhetnek. A British American Tobacco Vuse márkáján keresztül jött létre a Driven by Change kampány, melynek keretein belül a cég egy új platformot szeretne létrehozni, ami olyan 25 év feletti művészeknek adna lehetőséget, akik még nem elég ismertek, de megérdemelnék a hírnevet.
A mostani színpompás festés az Egyesült Arab Emirátusok egyik művésznője, Rabab Tantawy munkája, az elképzelését Davide Virdis autóipari tervezővel közösen véglegesítették, ezáltal pedig a hölgy lesz az első nő a közel-keletről, aki egy F1-es autó kinézetét tervezhette meg. Bár az alapvető papaja és kék színösszeállítás továbbra is megmarad, ám ezúttal több árnyalat és minta került az autó általában egyszínű kék részeire.
A bejegyzés megtekintése az Instagramon
A Mercedes gyárában járt, motort szerelni is beállt Bottas
https://formula.hu/parc-ferme/30888
A finn versenyző tanult szakmája autószerelő, ezért nem szeppent meg, amikor Affalterbachban – ahol a Mercedes kézi építésű motorjai készülnek – rá bízták egy erőforrás összeszerelését. Videó magyar szinkronnal:
Így fordulhat elő, hogy Hamilton Verstappen előtt végez Abu Dhabiban, mégis a holland a világbajnok
https://formula.hu/parc-ferme/30887
Pontegyenlőséggel várja a 2021-es szezonzárót Max Verstappen és Lewis Hamilton, ami azt jelenti, hogy gyakorlatilag amelyikük előrébb végez az Abu Dhabi Nagydíjon, az lesz a világbajnok, ha pedig mindketten nulláznak, akkor a több győzelme révén a Red Bull-os lesz a befutó. Csakhogy van egy igen valószínűtlen eset, amikor a fenti állítás nem igaz: ha ugyanis Hamilton a két pontot érő kilencedik, míg Verstappen az egy vb-egységgel tizedik helyen fut be, s eközben a hollandé a leggyorsabb kör és az érte járó bónuszpont, akkor újfent pontazonosság alakulna ki, ami ez esetben is a trónkövetelőnek kedvezne. Persze ez eléggé elképzelhetetlen forgatókönyv, de sok mindent láthattunk már az idei évad során…
Podcast, MotoGP, Retro, Aréna, Girls, Insta: itt még többet találsz a Formula tematikus tartalmaiból
https://formula.hu/parc-ferme/30882
A Formula.hu 145 ezer kedvelővel rendelkező Facebook-oldalát már sokan ismerik olvasóink közül, aki viszont a közösségi oldalon járva-kelve sohasem akar lemaradni az aktualitásokról, annak ajánljuk figyelmébe a Formula alá tartozó tematikus csoportjainkat is, ahol családiasabb körben beszélhetjük ki a témákat, és akár a tagok is megoszthatnak újabb tartalmakat.
Formula Aréna - Egy helyen csak a nap legfontosabb Formula-1-es és autósportos hírei, amiket biztosan nem fog elrejteni a titokzatos algoritmus.
Formula Podcast - A már lassan másfél éve futó podcastadásunk Facebook-csoportja, még több háttérinformációval és exkluzív tartalommal.
Formula MotoGP - A motorversenyzés igazi szerelmeseinek a weboldal tartalmánál is mélyebb részletességgel.
Formula Retro - Évfordulók, visszaemlékezések a Formula-1 több mint 70 és az autóversenyzés több mint 100 éves történelméből.
Formula Girls - A csinos járművek és a csintalan hölgyek kéz a kézben járnak - ez ideális szemlegeltető terep mindkettőhöz!
Formula Instagram - A legjobb képek a motorsport világából, exkluzív tartalmakkal!
Így köszöntötte fel Susie Wolffot születésnapján a Mercedes
https://formula.hu/parc-ferme/30884
Toto Wolff csapatfőnök felesége ugyan csak hétfőn, december 6-án ünnepelte születésnapját, miután Szaúd-Arábiában éjszakai versenyt rendeztek, éjfél után is még ébren volt az istálló, így ki is használták a lehetőséget, hogy némi énekléssel és tortával lepjék meg Susie Wolffot. Aki férjével együtt utalt rá, hogy Toto nem mindig tudta fejben tartani a jeles dátumot…
Night race = starting the birthday celebrations, trackside
— Mercedes-AMG PETRONAS F1 Team (@MercedesAMGF1) December 6, 2021
"Toto, you remembered this year"
We hope you've had a great day, @Susie_Wolff pic.twitter.com/m42RV7K1in
Hitetlenkedő Vettel, ferraris belharc és feszültség az élen – így szólt a rádió Dzsiddában
https://formula.hu/parc-ferme/30885
Megérkezett a szokásos válogatás a nagydíjhétvége legjobb csapatrádiós beszélgetéseiből, és bizony voltak érdekes üzenetváltások Verstappen és Hamilton ádáz küzdelmén túl is – a videó IDE vagy a képre kattintva nézhető:
Verstappen lett az Utcák Királya 2021-ben
https://formula.hu/parc-ferme/30881
Monaco, Baku, Dzsidda: a 2021-es F1-es szezonban három utcai pályán feszült egymásnak a mezőny. Ezen a három futamon pedig még úgy is Max Verstappen szerezte a legtöbb pontot, hogy Bakuban egy defekt miatt kiesett: ő 43 egységet gyűjtött, Sergio Perez 37-tel a második legeredményesebb lett, Lewis Hamilton 33, Pierre Gasly 31, Carlos Sainz pedig 30 ponttal fért be a top ötbe.
Jeddah was our final street circuit of the season
— Formula 1 (@F1) December 6, 2021
And that means @Max33Verstappen is crowned 2021's King Of The Streets! #SaudiArabianGP#F1 pic.twitter.com/bRrww6btlQ
A Formula-2-es bajnokvárományos is F1-es autóba ülhet a fiatal pilóták tesztjén
https://formula.hu/parc-ferme/30886
Újabb név vált ismertté a szezonzárót követő kedden Abu Dhabiban rendezendő újoncteszt szereplőit illetően: az Alpine bejelentette, hogy az idén a Formula-2-es bajnoki cím kapujában álló, jövőre a csapat hivatalos tartalékosaként tevékenykedő Oscar Piastri vezetheti az idei futamgyőztes autójukat. A fiatal ausztrál számára ez lesz az első alkalom, hogy F1-es autóba ülhet. Piastri ezzel olyan nevekhez csatlakozik a teszten, mint idei fő riválisa, az Alfa Romeónál 2022-ben debütáló Guanyu Zhou, a Mercedestől ismét lehetőséget kapó Formula-E-világbajnok Nyck de Vries, a McLarennél az IndyCar-győzelmével fogadást nyerő Pato O’Ward, valamint Jüri Vips (Red Bull), Liam Lawson (AlphaTauri), Antonio Fuoco (Ferrari) és Robert Svarcman (Haas).
A fiatal pilóták tesztje amúgy párhuzamosan fog majd zajlani az aktuális mezőny kétnapos gyakorlásával, amely során a 2022-ben érkező 18 colos abroncsokkal ismerkedhetnek a versenyzők.
Enzo Fittipaldi a kórházból üzent: „Örülök, hogy ennyivel megúsztam”
https://formula.hu/parc-ferme/30883
Nagy balesettel indult a Formula-2-es szaúdi főfutama: Theo Pourchaire lefulladó autójába rohant bele a rajtrácson Enzo Fittipaldi. Sokáig csak annyit lehetett tudni, hogy mindkét pilóta eszméleténél volt és kórházba szállították őket, majd előbb Pourchaire jelezte Twitter-posztban, hogy jól van, később pedig a brazil pilóta testvére, Pietro Fittipaldi adott helyzetjelentést.
Hétfőn aztán Enzo Fittipaldi is bejelentkezett a kórházból, a kép tanúsága szerint ő azért jobban megütötte magát. „Hello, srácok, örülök, hogy csak a sarkamat törtem el, és néhány vágással és zúzódással megúsztam. Köszönöm az üzeneteiteket, valamint az FIA-nak és az orvosi csapatnak, hogy gondoskodtak rólam. Örülök, hogy Theo jól van. Hamarosan visszatérek a pályára, és gyorsabb leszek, mint valaha!” – írta a fiatal versenyző.
Hey guys, I am very grateful that I only broke my heel and have some cuts and bruises. Thank you all for the messages, as well as the FIA and medical staff for taking great care of me. I am very happy that Theo is ok. I will be back on track soon and faster than ever. pic.twitter.com/3aLqaEQtgn
— Enzo Fittipaldi (@enzofitti) December 6, 2021
Eufórikus állapotban ünnepeltek a Mercedesnél
https://formula.hu/parc-ferme/30880
Nagyon fordulatos volt a Szaúd-Arábiai Nagydíj, a Mercedes viszont jól jött ki a kavarodásból. Lewis Hamilton hatalmas csata után nyerte meg a futamot, Valtteri Bottas pedig az utolsó pillanatokban szerezte meg a harmadik pozíciót. A feszültség óriási volt egészen a leintésig, ami az alábbi fotón is látszik, melyet a német istálló osztott meg hivatalos Instagram oldalán. Toto Wolff és a versenyzőik nagyon felszabadultan ünnepelhettek a dzsiddai éjszakában.
A bejegyzés megtekintése az Instagramon
Visszanézhető a decemberi AFM: Négyszeres magyar bajnok és Bottas a főszerepben
https://formula.hu/parc-ferme/30878
Tartalom:
- Idén is elkészül a TOP50 autóversenyző ranglista.
- Gyárlátogatáson vett részt Valtteri Bottas.
- Vendégünk Kárai Tamás, a friss négyszeres magyar ralikrossz bajnok.
- Élményautózásra hívták meg az életmentőket.
Elfogytak a Haas tartalékalkatrészei, több autótörés nem fér bele
https://formula.hu/parc-ferme/30879
A Haas mindkét újonc pilótája nagy balesettel esett ki a Szaúd-arábiai Nagydíjról. Mick Schumacher kicsúszása a 22-es kanyarban az első piros zászlóhoz vezetett, majd az újraindítást követő tömegjelenetben Nyikita Mazepin is összetörte a VF-20-at, a fékező George Russellt eltalálva hátulról.
A csapat jelentése szerint Schumacher autóján megsemmisült a négyből három felfüggesztés, a sebességváltó, a padló és az oldaldoboz, bár legalább a karosszériát meg sikerült menteni. Mazepin karosszériája viszont tönkrement, az autó elejével együtt, egyedül a hátsó traktus menthető. Az újjáépítésekhez azonban annyi alkatrészt fel kell használni, hogy a Haas tartalékjai csaknem kimerülnek: a szezonzárón még egy nagy baleset már nem fér bele.
„Elég tartalékalkatrészünk van, hogy az autókat újjáépítsük, de arra az esetre már nem marad elegendő, ha baleseteink lesznek Abu Dhabiban” – mondta Günther Steiner csapatfőnök. „Még mindig van néhány, tehát nem fogytunk ki teljesen, de már nincs nagy mozgástér, mert nem számítottunk rá, hogy az utolsó előtti versenyen két autónk is megsemmisül. Ha mondjuk balesetet szenvedünk az első szabadedzésen, az necces lesz, hiszen két napot kell még teljesítenünk.”
Videón Hamilton és Verstappen újabb csörtéje
https://formula.hu/parc-ferme/30877
Szaúd-Arábiában ismét egymásnak feszült a két világbajnoki címre hajtó pilóta, és ezúttal sem úszták meg az ütközést, bár most jóval ártatlanabb szituációban értek össze, mint például Monzában vagy Silverstone-ban. Az F1 megosztotta a YouTube-on kettejük újabb ütközetét és ütközését, melyet a képre kattintva tudtok megtekinteni! Már csak az kérdés, hogy Hamilton első szárnya, avagy Toto Wolff headsetje szenvedett-e nagyobb sérülést.
Rossi „nyugdíjasként” sem lassít: 100 km-es versenyt nyert a saját pályáján
https://formula.hu/parc-ferme/30876
Valentino Rossiék már hetedik alkalommal rendezték meg az immár visszavonult Doktor saját flat-track pályáján, a „Ranchon” a 100km Dei Campioni versenyt, amelyen ismét számos nagy név elindult: ott volt többek között Jorge Lorenzo, Maverick Vinales, Alex Rins, Iker Lecuona, Luca Marini, Marco Bezzecchi és Tito Rabat is.
A párosok által váltásban teljesített 100 kilométeres viadalt végül a „házigazda” és féltestvére, Marini nyerte meg, így ők pezsgőzhettek a dobogó legfelső fokán. Az ezüstérmet Elia Bartolini és Stefano Manzi, míg a bronzot Mattia Pasini és Lorenzo Baldassarri kaparintotta meg (a teljes eredménylistát ITT lehet megtekinteni).
Rossi aztán rövidesen négy kerékre vált: egy hónap múlva az Abu Dhabiban rendezendő Gulf 12 óráson indul egy GT3-as Ferrarival, szintén Marini, valamint jó barátja, ’Uccio’ társaságában – s ez csak a kezdete lesz a teljes szezonos GT-s kalandnak, amelynek pontos részletei azonban egyelőre még nem ismertek.
These guys really know how to have fun during the off season!
— MotoGP™ (@MotoGP) December 6, 2021
The 7th edition of the #100kmdeicampioni took place this weekend with @valeyellow46 and brother @Luca_Marini_97 taking the victory ahead of Elia Bartolini
& Stefano Manzi and @7balda & @MattiaPasini pic.twitter.com/yy7gyCqeBC
Már rendelhető szerkesztőségünk újdonsága, a 2022-es lapozható MotoGP-s falinaptár, benne látványos fotókkal és a jövő évi futamok időpontjaival! Ha pedig nem szeretnél semmiről lemaradni, ami MotoGP, akkor csatlakozz a Formula MotoGP Facebook-csoportunkhoz, ahol még több hírről és információról számolunk be a MotoGP és egyéb motoros bajnokságok kapcsán!
Legutóbb 1974-ben volt pontegyenlőség az utolsó futamot megelőzően
https://formula.hu/parc-ferme/30875
Miután Lewis Hamilton egy sokáig emlékezetes győzelmet aratott az első Szaúd-arábiai Nagydíjon és még a verseny leggyorsabb körét is megfutotta, pontszámban utolérte Max Verstappent. Egyelőre még mindig a holland áll jobban több győzelmének köszönhetően, de ezzel már gyakorlatilag semmire sem megy. Az lesz a világbajnok, aki előrébb végez Abu Dhabiban, ha mindketten kiesnek, a hollandé a végső siker.
Utoljára 1974-ben élhettek át hasonló izgalmakat a száguldó cirkusz rajongói, akkor ugyanis a McLarennel versenyző Emerson Fittipaldi és a Ferrarival a vb-címre hajtó Clay Regazzoni érkezett meg azonos pontszámmal Watkins Glenbe. Végül a bajnoki címet a brazil pilóta szerezte meg, miután negyedik helyen futott be, Regazzoni pedig végig műszaki hibával küzdve két kör hátrányban fejezte be a szezonzárót, de ezeket a történéseket beárnyékolta Helmuth Koinigg halála, akit lefejezett a szalagkorlát a tizedik körben.
Kobayashi csapatfőnök lesz, Nakajima visszavonul
https://formula.hu/parc-ferme/30874
Hétfőn számos hír érkezett a Toyota WEC-csapatától. Kazuki Nakajima, aki már korábban bejelentette, a bahreini szezonzáró utolsó futama lesz az istállónál, most megerősítette, más sorozatban sem fog versenyezni a jövőben: 36 évesen, 25 versenyzéssel töltött szezon után visszavonul az autósporttól. A 2018-19-ben világbajnoki címet nyert japán máris megkezdte versenyzés után karrierjét, munkaadójától kapott fontos állást: a Toyota Gazoo Racing Europe alelnöki pozícióját.
A Toyota egyúttal megerősítette, hogy Ryo Hirakawa, a márka Super GT- és Super Formula-versenyzője veszi át a megüresedett helyet a #8-as autóban Sebastien Buemi és Brendon Hartley oldalán 2022-ben.
A harmadik bejelentés ezeknél is érdekesebb: Nakajima alelnöki posztja mellett Kamui Kobayashi is pozíciót kapott a versenyrészleg vezetésében, a WEC-gárda csapatfőnöki posztját. A kétszeres világbajnok nem hagy fel a versenyzéssel, továbbra is a #7-es autó legénységéhez tartozik Mike Conway és José Maria Lopez mellett, az újonnan létrehozott pozíció lényege éppen az, hogy versenyzői nézőpontot vigyen a gárda irányításába.
Pourchaire: Rendben vagyok, de Enzo megsérült, gyors felépülést neki!
https://formula.hu/parc-ferme/30873
Nagy balesettel indult a Formula-2-es szaúdi főfutama: Theo Pourchaire rajtrácson lefulladó autójába belerohant hátulról Enzo Fittipaldi – emiatt természetesen piros zászlóval megszakított a versenyt. A széria hivatalosan csupán annyit közölt a két pilóta állapotáról, hogy mindketten eszméletüknél voltak és mindkettejüket kórházba szállították.
Pourchaire aztán vasárnap késő este a Twitteren jelentkezett egy rövid poszttal: „Üdv mindenkinek! Csak el akartam mondani, hogy összességében jól vagyok! Pillanatnyilag nem tudom, hogy ez a szezonom végét jelenti-e. De nem ez a legfontosabb, hanem az, hogy nagy baleset volt és Enzo megsérült. Gyors felépülést kívánok neki!” – írta a fiatal francia. A Sauber akadémiájának tagja kapcsán amúgy Frederic Vasseur, az Alfa Romeo Racing csapatvezetője úgy nyilatkozott, hogy várakozásai szerint a pilóta rajthoz tud állni Abu Dhabiban.
Hey everyone,
— Théo Pourchaire (@TPourchaire) December 5, 2021
Just wanted to tell you that I’m globally fine ! For the moment I don’t know if it’s already the end of the season for me. But the most important is not that, that was a really big one and Enzo is injured.
I wish him the best recovery possible !
Az éjszaka során végül Enzo Fittipaldi bátyja, Pietro szolgált megnyugtató információkkal testvére állapotáról.
„Hála mindenkinek az üzenetekért. Enzo ébren és tudatánál van, a kórházban pihen. A jobb sarka eltörött, de szerencsére a dolgok jobban állnak, mint először gondoltuk. Köszönet az FIA-nak, a csapatnak és minden orvosi személyzetnek itt Szaúd-Arábiában” – írta Pietro Fittipaldi, posztolva egy fotót is, amelyen látható: közvetlen közelről, a bokszfal túloldaláról figyelte, hogy a mentők kiszabadítják Enzót a célegyenes belső oldalán álló roncsból.
Happy to have been by your side brother… Feliz de estar aqui ao seu lado nesse momento difícil…te amo bro @enzofitti pic.twitter.com/3hWvzL9h8e
— Pietro Fittipaldi (@PiFitti) December 6, 2021
Hét percben a kaotikus dzsiddai futam legfontosabb momentumai
https://formula.hu/parc-ferme/30872
Szinte hihetetlen, de nagyjából a megszokott hosszúságúra sikerült vágni a hivatalos összefoglalót az első F1-es Szaúd-arábiai Nagydíjról – a videó IDE vagy a képre kattintva nézhető: