DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. október 22. kedd

Csendben áthelyezték az Aston Martin technikai alapemberét

Andrew Green a legismertebb technikai szakemberek közé tartozik a Formula-1-ben. Már 1991-ben, a Jordan legelső autóján is dolgozott, majd egy BAR-Hondánál és a Red Bullnál tett kitérő után 2010-ben tért vissza az akkor már Force India névre hallgató alakulathoz. Onnantól kezdve technikai igazgatóként tevékenykedett a csapatnál, amely idő közben több átalakuláson is átesett (futott Racing Point, majd 2021-től Aston Martin néven), mígnem két éve júniusban hivatalosan a technikai vezetői pozíció lett az övé, miközben Lawrence Stroll csapata folyamatosan vette fel az újabb szakembereket. Köztük volt Dan Fallows is, aki a Red Bulltól érkezett, s aki a felmondási ideje lejárta után, némi vitát követően 2022 áprilisában átvette a technikai igazgatói posztot. Azóta a legtöbbször ő szólal meg az F1-es istálló és autó műszaki kérdéseivel kapcsolatban, a hétfői bemutatón is ő beszélt, miközben Green szép lassan eltűnt a nyilvánosság elől.

Mint kiderült, ez nem véletlen: az ismert szakembert az Aston Martin áthelyezte az F1-es csapattól az Aston Martin Performance Technologies, azaz a technológiai részlegre. A váltás csak nemrég történt meg Mike Krack csapatfőnök szerint, így Green az AMR23-as fejlesztésében még részt vett: „Növekszik a vállalatunk, és szükségünk volt egy komoly technikai tapasztalattal rendelkező szakemberre, aki felügyeli a projekteket, amiket csinálni akarunk. Logikus döntés volt, ilyen tekintetben szerencsések voltunk, hogy egy olyan ember állt rendelkezésünkre, mint Andrew” – magyarázta a Motorsport.com által idézett Krack a lépést. „Még eléggé érintett volt az AMR23-as fejlesztésében, csak nemrég történt a váltás. Meglátjuk, mindez hogyan alakul, de úgy éreztük, szerencsések vagyunk, hogy velünk van az üzletünk szélesítése kapcsán, legyen szó akár versenyzéssel vagy nem azzal kapcsolatos projektekről.”

f1-andrew-green-aston-2022

A Ferrari 12 éve nem látott sikert ért el

Már a teszteken is meggyőző teljesítményt nyújtott a maranellói istálló, az idei első futamon, pedig egy kettős győzelmet arattak Charles Leclerc és Carlos Sainz révén. Ilyenre utoljára már nagyon régen, 2010-ben volt példa, akkor szintén a Ferrari autói értek célba az első két helyen, a szezonnyitó helyszíne pedig ugyanúgy Bahrein, ahogyan ezúttal is. Azon a versenyen Fernando Alonso nyert, aki először indult az olaszok színeiben, míg a második helyen Felipe Massa ért célba, a dobogó legalsó fokára pedig akkor is Lewis Hamilton állhatott fel. 

Ha ehhez hasonló tartalmakra vagytok kíváncsiak, akkor csatlakozzatok a Formula Retro nevű Facebook-csoportunkhoz.

 

Gonosz tréfát űzött csapatával a hajrában Leclerc

Charles Leclerc szinte végig vezetve nyerte meg a Bahreini Nagydíjat: egyedül Max Verstappen jelentett rá fenyegetést néhány körön keresztül, de a monacói rendre visszaverte a holland támadásait – aki aztán a hajrában ki is esett, így a Ferrari végül kettős győzelemnek örülhetett. Lehet azonban, hogy a Scuderia garázsában is láthattunk volna a legvégén aggodalmas arcokat, Leclerc ugyanis rájuk hozta a frászt – minderről a Sky F1 kamerái előtt beszélt:

„Egy kisebbfajta tréfát űztem a rádión az utolsó körben: azt mondtam, valami furcsa dolog történik a motorral. Biztos vagyok benne, hogy a mérnökök nem díjazták ezt. De jó vicc volt. Az utolsó 10-15 körben már gondoltam erre, bízva abban, hogy nem lesz semmiféle megbízható gond. Aztán nyilván láttam Max problémáját, és azt mondtam magamban, hogy ’gyerünk, tarts ki a végéig’, és kitartott, szóval nagyszerű” – fogalmazott a világbajnokságot is vezető pilóta. Leclerc tréfája azért volt különösen gonosz, mert 2019-ben hasonló műszaki gondok miatt már bukott el egy győzelmet a Ferrarival Bahreinben – amely ráadásul akkor a versenyző első diadala lett volna az F1-ben.

leclerc-gyozelem-bahrein-dppi

A Red Bull drámája, a Ferrari parádéja: ez történt a szezon első F1-es futamán

A Formula-1 szokásos videós összefoglalója ezen a linken vagy a képre kattintva megtekinthető - bő hét percbe fértek bele a szezonnyitó Bahreini Nagydíj eseményei.

pf01

Red Bull: Azonos hibával esett ki Verstappen és Perez

Katasztrofálisan végződött a Bahreini Nagydíj a Red Bull számára: Max Verstappen három körrel a vége előtt, Sergio Perez pedig az utolsó körben esett ki, a második és harmadik helyet veszítve el. A csapatra alapos vizsgálat vár, de egy közösségi médiás posztban elárulták: azonos műszaki hiba okozta a kettős kiesést, méghozzá az üzemanyagpumpa.

„Nehéz ezt ez eredményt megemészteni. Teljes ellenőrzést kell végeznünk, de úgy tűnik, mindkét Bull gyanított üzemanyagpumpa-meghibásodástól szenvedett” – olvasható a Twitter-posztban.

Első győzelmét szerezte a japán ralibajnokságban az ex-F1-es finn

A finnek szeretik a ralit: Kimi Raikkönen és Valtteri Bottas aktív Formula-1-es pályafutása közben is ralizgatott, a Magyar Nagydíj 2008-as győztese, Heikki Kovalainen pedig királykategóriás pályája után kóstolt bele a raliba. A most 40 éves finn 2015-ben Japánba tette át székhelyét, ahol elsősorban a Super GT bajnokságban szerepelt, de emellett az ország ralibajnokságában is indulgatott.

2022-ben visszavonult a GT-versenyzéstől, de Japán és a rali maradt, ami rögtön eddigi legnagyobb sikerét hozta: egy abszolút győzelmet a japán nemzeti bajnokság szezonnyitóján, a Shinshiro Ralin, egy hölgynavigátor, Sae Kitagawa segítségével. Ez volt első versenye a Skoda Fabia R5-tel – elmondása szerint ő sem számított erre a sikerre.

Videó: Verstappen az utolsó kanyarban bukta el a pole-t

Egymás mellé tették nekünk Charles Leclerc és Max Verstsappen szombati utolsó időmérős körét, a videón pedig jól látszik, hogy végig Verstappen járt előrébb, majd az utolsó kanyarban lépte őt át Leclerc. A videó ezen a linken vagy a képre kattintva megtekinthető!

pf2_16

Videón Verstappen tavalyi és Leclerc idei pole-köre

Nagyszerű összehasonlítás arról, hol gyorsabbak a 2022-es, szívóhatásra alapuló autók és hogy hol lassabbak, mint a 2021-es versenygépek.

 

F3: Alpine-nevelté a győzelem a főfutamon

Vasárnap a Formula-3 főfutamával folytatódott a szezonnyitó hétvégéje. A pole-pozícióból a pénteki bravúr után az újonc Franco Colapinto indulhatott, a szintén új szereplő, a Van Amersfoort Racing színeiben. Mögötte két rutinos pilóta, Roman Stanek és Victor Martins sorakozott fel, miután az eredetileg harmadik Kush Maini a kihagyott mérlegelésért kapott büntetés miatt hátracsúszott a rajtrácson.

A rajtot jól elkapó argentin fiatal megtartotta pozícióját, és ellenállt a nyomában loholó Staneknek, mögöttük azonban már nem mentek ennyire simán az események. A sűrűjében Caio Collet egy esetleges ütközést elkerülendő a rázókőre sodródott, mely a felfüggesztés eltörésével a verseny végét jelentette a brazil pilótának. Mindeközben Zane Maloney és Francesco Pizzi is egymásra találtak, és mindketten ott is maradtak a pályán, amely miatt már a második körben biztonsági autóra volt szükség. Colapinto tovább őrizte a vezetést az újraindítás után, miközben különböző incidensek miatt újra érkezett az ezúttal csak virtuális biztonsági autó; többek között a dobogóra pályázó Stanek a csata hevében defektet kapott. Később Isack Hadjar ugyanígy járt.

A verseny féltávjára Colapinto Martins társaságában elszakadt a többiektől. Az újonc a 15. körig tudta tartani az Alpine-neveltet, az előzés után pedig a felzárkózó Arthur Leclerc-t is megkapta a nyakába, aki három körrel később utasította maga mögé. Ha ez még nem lett volna elég, még öt másodperces büntetést is kapott a pályahatárok be nem tartása miatt, így a végén az újonc Gregoire Saucy állhatott még fel a dobogóra. A magyar pilóta, Tóth László a 24. helyen ért célba.

IndyCar: Először pole-ban oválpályán a McLaren

Két mért körön 221,110 mérföld/órás átlagsebességet produkált, ezzel megszerezte a rajtelsőséget a Texas Motor Speedway-n, az IndyCar-szezon második fordulóján Felix Rosenqvist, a McLaren SP versenyzője. A svéd pályafutása második rajtelsőségét érte el – az elsőt még újoncként, négy évvel ezelőtt –, és először szerzett pole-t oválpályán. A McLarennek 2020-as teljes IndyCar-csatlakozása óta csapatként volt már négy időmérős sikere, mindegyik Pato O’Ward jóvoltából, de a csapat szintén először startol az élről egy oválpályán.

A második rajtkockát a szezonnyitót nyerő Scott McLaughlin szerezte, mindössze 0,014 mph átlaggal Rosenqvist mögött, az első sorból pedig Takuma Sato kezdhet még, aki 200. IndyCar-rajtjára készül a közép-európai idő szerint vasárnap 18:40-kor kezdődő futamon. Eredmények itt találhatók.

Másfél évtized után újra Ferrari-pole a nyitányon – a bahreini időmérő statisztikái

Bővelkedett statisztikai érdekességekben a Formula-1-es szezonnyitó Bahreini Nagydíj kvalifikációja: legutóbb például 2007-ben volt rá példa, hogy ferraris rajtelsőséggel induljon az évad. Akkor Kimi Raikkönen nyerte az Ausztrál Nagydíj időmérőjét – és mint tudjuk, később a finn világbajnok is lett a Scuderiával. Az alábbiakban még néhány statisztikai ínyencség, de továbbiakat is találhattok a Formula Podcast Facebook-csoportunkban!

- Charles Leclerc 10. pole-pozícióját szerezte, ezzel az örökranglistán Jochen Rindttel holtversenyben a 35. helyen áll, megelőzve 10 világbajnokot. A következő két „skalp” a 12-12 pole-lal álló Berger és Coulthard lehet.

- Kevin Magnussen eddigi 79 haasos versenyhétvégéjén hatszor ért el jobb időmérős eredményt a mostani 7. helynél, az viszont már jóval beszédesebb, hogy a csapat 2019 ősze óta nem járt a Q3-ban, s abban az évben Németországban szerzett ennél jobb rajtpozíciót utoljára.

- George Russell tavaly háromszor is jobb rajthelyre kvalifikált a Williamsszel, mint most a Mercedesszel.

- Az Aston Martin volt az egyetlen csapat, mely kettős kiesést produkált a Q1-ben. A tavalyi szezonnyitón a Haas, tavalyelőtt az Alfa Romeo és a Williams, 2019-ben csak a Williams, 2018-ban a Sauber, 2017-ben pedig senki sem járt így. A felsoroltak közül senki nem végzett a bajnokságban a 8. helynél előrébb.

pole-leclerc-dppi

Marquez óriásit repült a bemelegítő edzésen, kihagyja a futamot – videó

Hatalmas bukással indult a MotoGP versenynapja Mandalikában: Marc Marquezt a warm up hajrájában dobta le magáról a Honda, a néhány perccel előtte egy hasonló szituációt még megmentő spanyol elképesztően magasra repült és komoly ütéssel ért földet. A Repsol Honda versenyzőjét elővigyázatossági ellenőrzések céljából kórházba is szállították – nemrég pedig azt is megerősítették, hogy agyrázkódás miatt nem engedik rajthoz állni a futamon (amelynek egyébként az aszfalt állapota miatt 27-ről 20 körösre rövidítették a távját). A nyolcszoros világbajnoknak ez már a negyedik esése volt az indonéziai hétvégén.

Ha imádod a MotoGP-t és nem szeretnél semmiről lemaradni, akkor csatlakozz a Formula MotoGP Facebook-csoportunkhoz, ahol még több hírről és információról számolunk be a MotoGP és egyéb motoros bajnokságok kapcsán!

Videó: Így zajlott a szezon első időmérője

Max Verstappen ott folytatta, ahol tavaly abbahagyta, azonban a Mercedes helyett új kihívót kapott a Red Bull és a holland. Charles Leclerc ugyanis elorozta a pole-pozíciót a világbajnoki címvédő elől, de Carlos Sainz is csak néhány ezreddel maradt el volt csapattársától. Mindeközben a Mercedesnek nem ment a szekér, egyiküket még Bottas is megelőzte az Alfa Romeóval. Az időmérő edzés összefoglalója a képre kattintva tekinthető meg!

 

Richard Verschoor győzelmével indult az F2 idei szezonja

Szombaton este rendezték meg a Formula-2 idei első futamát Bahreinben. A sprintfutamon Felipe Drugovich várhatta az élről a rajtot, mellőle pedig Richard Verschoor indulhatott a második pozícióból. A rajtelső nagyon rosszul kezdte a futamot, és pozíciókat bukott, így Verschoor került az élre, akit Ralph Boschung és Jehan Daruvala üldözött. Mögöttük a középmezőnyben már az elejétől fogva hatalmas csaták alakultak ki, ennek viszont az lett a vége, hogy a negyedik körben be kellett hívni a safety cart, mivel Marcus Armstrong autója egy ütközés után megadta magát és a pálya közepén ragadt. A Hitech versenyzőjét Jake Hughes forgatta meg, aki ekkor még csak egy 10 másodperces időbüntetést kapott ezért, később azonban egy másik hasonló esetben már ő járt pórul.

A verseny ugyanis a 15. körben vált igazán izgalmassá, amikor a második helyért komoly küzdelem alakult ki Daruvala és Boschung között, de a negyedik helyen álló Liam Lawson, az elején sokat veszítő Drugovich, valamint Juri Vips is közeledett rájuk. Ezzel egyszerre egy virutális biztonsági autós fázis is életbe lépett, miután Clement Novalak az 1-es kanyarban koccant össze Hughes autójával, az eset következtében pedig sok törmelék került a pályára. Hughes végül kiesett, Novalak pedig időbüntetést kapott.

Bár a zöld jelzés utáni hat körben óriási küzdelem alakult ki a dobogós pozíciókért, Richard Verschoort ezt abszolút nem zavarta és könnyedén nyerte az első futamot. A második helyet nagy csatában Daruvala szerezte meg Lawson pedig a harmadik helyre ért oda. Mögöttük Boschung, Drugovich, Sargent, Vips, Iwasa, Hauger és Doohan zárták az első tízet.

A folytatás holnap következik 11:40-től a főfutammal.

 

Gyerekkori és friss fotóval köszönti ifjabb Sainz idősebb Sainzt apák napján

Spanyolországban március 19-én ünneplik az apák napját, a Ferrarit erősítő Carlos Sainz pedig a bahreini idénynyitó időmérője ellenére sem felejtette el felköszönteni legendás raliversenyző édesapját – egy gyerekkori és egy friss fotóval tette mindezt:

 
 
 
A bejegyzés megtekintése az Instagramon

Carlos Sainz (@carlossainz55) által megosztott bejegyzés

Törölték a WTCR csehországi szezonnyitóját

A Motorsport Világtanács ülésén a tavalyi F1-es Abu Dhabi Nagydíjat érintő FIA-beszámoló mellett másról is döntéseket hoztak. Így például kiderült, hogy lefújták a Túraautó-világkupa április 9-10-re tervezett idénynyitóját, amelyet a csehországi Mostban rendeztek volna. A közlemény szerint a törlés oka az államban bevezetett veszélyhelyzeti állapot, amely azt célozza, hogy minden forrással az orosz-ukrán háború érintettjeit tudják segíteni. Az első fordulónak így a franciaországi Pau ad otthont május 7-8-án. Egyúttal hivatalossá vált az orosz versenyek törlése is – a promóter Discovery Sports Events megvizsgálja, hogy milyen potenciális pótlást találhatnak a kieső cseh és orosz futamok helyett. A Hungaroring változatlanul június 10-12-i időponttal szerepel a WTCR-naptárban, csak így negyedik helyett a harmadik állomásnak ad otthont.

Érdekesség még, hogy a Ralikrossz-világbajnokság menetrendjében a július eleji, höljesi forduló már csak „nyitóeseményként” szerepel, a hivatalos szezon viszont csak a hónap végén, a Nürburgringen fog elrajtolni.

most-wtcr-1

Az AlphaTauri lett az F1 hivatalos ruházati partnere

Érdekes bejelentést tett a Bahreini Nagydíj szombatjának reggelén a Formula-1: mostantól két évig a Red Bull prémium divatmárkája, az AlphaTauri lesz a sportág ruházati partnere, amelynek nevét az energiaitalosok második alakulata is viseli. A megállapodás értelmében az AlphaTauri termékeiben jelennek majd meg az F1-es vezetőség és a közvetítésekért felelős stáb tagjai a nagydíjhétvégéken a paddockban. „A Formula-1 tökéletes környezetet biztosít a divat fejlesztéséhez a sportban és a szórakoztatás terén betöltött szerepe révén” – fogalmazott az F1 vezérigazgatója, Stefano Domenicali a közleményükben.

f1-divat-alphatauri

Időbüntetéssel dőlt el a győzelem az F3 sprintfutamán

Szombat délelőtt a Formula-3 sprintfutamával megkezdődött a versenyzés 2022-ben. Miután a pénteki időmérőn egy újonc diadalmaskodott, a sprinten is egy zöldfülű indulhatott az élről, Zak O’Sullivan személyében. A Carlin pilótája meg is tartotta az első helyet a rajt után, és hamar lerázta közvetlen üldözőjét, Oliver Bearmant. Kettejük mögött már sűrűbb volt az összesen harminc főt számláló és számos újoncot felvonultató mezőny, többszereplős csatákat és előzéseket hozott a futam.

Az ötödik körben az élen is kard ki kard helyzet alakult ki, Bearman a belső íven támadva átvette a vezetést. Az ő csatájuk tisztán végződött, nem úgy, mint a két csapattársé, Victor Martinsé és Gregoire Saucyé; a két ART összeakadt, előbbinek a kereke, utóbbinak az első szárnya bánta. Ezt a csörtét leszámítva komolyabb incidensek nélkül teljesítette a mezőny a 20 kört. A mindössze 16 éves, Ferrari-támogatott Bearman elöl maradt, az első helyről induló O’Sullivan azonban nem tudta kivédeni Isack Hadjar, Zane Maloney és Alex Smolyar, később pedig Arthur Leclerc támadását. A második-harmadik hely sorsa végül az utolsó pillanatokban dőlt el, Bearmant Hadjar és Smolyar kísérte fel a pódiumra – volna, ha az ifjú brit nem kap az utolsó pillanatban öt másodperces időbüntetést a pályahatárok miatt, amely a második helyre küldte őt vissza, Hadjarnak adva a győzelmet. Az F3-ban második szezonját teljesítő magyar pilóta, Tóth László a 22. helyen zárta a sprintfutamot.

 

Apró segítséget kapott az új Haashoz Magnussen

Kevin Magnussen az idei szezon visszatérője, Nyikita Mazepin távozása után őt kérte fel a Haas, hogy vegye át a megüresedett helyet. A dán karrierjében az F1 szempontjából volt egy év szünet, így vissza kellett szoknia az autóba – amelyben kislánya, Laura is segített neki.

Videón Lopez hatalmas sebringi balesete

Nagyjából három és fél óra telt el a WEC 1000 mérföldes évadnyitójából, amikor egy hatalmas bukás miatt előkerültek a piros zászlók. Az akkor éppen vezető és vb-címvédő #7-es Toyotában ülő Jose Maria Lopez egy lekörözés közben összeért a #88-as Dempsey Proton Porschével és a falnak ütközött. Az argentin azonban megpróbált továbbmenni és ebből lett az igazán nagy baj: a szemlátomást megsérült Toyota hatalmas tempóval csapódott a gumifalba, az autó a feje tetejére is állt – szerencsére Lopez sértetlenül szállt ki az összetört versenygépből. Íme, videón a látványos incidens:

Ha lemaradtál az idei első szabadedzésekről, itt pótolhatod

Pénteken visszatért a Formula-1, megrendezték a 2022-es szezon első két szabadedzését. A Ferrarik ezeken igencsak biztatóak voltak, míg a Mercedes egyelőre tényleg csak vakarja a fejét. A képre kattintva visszanézhetitek, mi mindennel indult az első F1-es hétvége.

Az első szabadedzés eseményei:

A második, villanyfényes edzés összefoglalója: