DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. október 3. csütörtök

Csendben áthelyezték az Aston Martin technikai alapemberét

Andrew Green a legismertebb technikai szakemberek közé tartozik a Formula-1-ben. Már 1991-ben, a Jordan legelső autóján is dolgozott, majd egy BAR-Hondánál és a Red Bullnál tett kitérő után 2010-ben tért vissza az akkor már Force India névre hallgató alakulathoz. Onnantól kezdve technikai igazgatóként tevékenykedett a csapatnál, amely idő közben több átalakuláson is átesett (futott Racing Point, majd 2021-től Aston Martin néven), mígnem két éve júniusban hivatalosan a technikai vezetői pozíció lett az övé, miközben Lawrence Stroll csapata folyamatosan vette fel az újabb szakembereket. Köztük volt Dan Fallows is, aki a Red Bulltól érkezett, s aki a felmondási ideje lejárta után, némi vitát követően 2022 áprilisában átvette a technikai igazgatói posztot. Azóta a legtöbbször ő szólal meg az F1-es istálló és autó műszaki kérdéseivel kapcsolatban, a hétfői bemutatón is ő beszélt, miközben Green szép lassan eltűnt a nyilvánosság elől.

Mint kiderült, ez nem véletlen: az ismert szakembert az Aston Martin áthelyezte az F1-es csapattól az Aston Martin Performance Technologies, azaz a technológiai részlegre. A váltás csak nemrég történt meg Mike Krack csapatfőnök szerint, így Green az AMR23-as fejlesztésében még részt vett: „Növekszik a vállalatunk, és szükségünk volt egy komoly technikai tapasztalattal rendelkező szakemberre, aki felügyeli a projekteket, amiket csinálni akarunk. Logikus döntés volt, ilyen tekintetben szerencsések voltunk, hogy egy olyan ember állt rendelkezésünkre, mint Andrew” – magyarázta a Motorsport.com által idézett Krack a lépést. „Még eléggé érintett volt az AMR23-as fejlesztésében, csak nemrég történt a váltás. Meglátjuk, mindez hogyan alakul, de úgy éreztük, szerencsések vagyunk, hogy velünk van az üzletünk szélesítése kapcsán, legyen szó akár versenyzéssel vagy nem azzal kapcsolatos projektekről.”

f1-andrew-green-aston-2022

Dicséret Sargeantnek, rossz hír Schumachernek

A német sajtó számolt be arról, hogy a Williams versenyzőcserét mérlegel: a Sport1 értesülése szerint a csapat ultimátumot adott az újonc Logan Sargeantnak, hogy Barcelonáig javítson, eközben pedig Toto Wolff azért lobbizik, hogy a Mercedes tartalékpilótája, Mick Schumacher átvegye az amerikai helyét. James Vowles csapatfőnök friss nyilatkozata azonban nem azt sugallja, hogy Sargeant pozíciója annyira bizonytalan lenne:

„Logan azért van itt, mert gyors versenyző. Tényleg az, de mindent irányítása alatt kell tartania és tisztán kell vezetnie. Bakuban mindkét kvalifikáción a Q2-ig jutott, ez pedig az a következetesség, amire szükség van. Már elmagyaráztam neki, hogy elég gyors, a Q2-es szakaszokba kerülésekkel pedig dupla tapasztalatot kell szereznie. Ennek eredménye látszik majd a közeljövőben, ahogyan jobbá és jobbá válik” – idézi a holland Motorsport.com Vowlest, aki azonban irreális elvárásokat sem támaszt Sargeant irányába.

„Nem várom el tőle, hogy Alex tempóját hozza. Emellett egy sor pályán nem járt még soha korábban. Annak ellenére, milyen elégedetlen volt Miamiban, csupán három tizedmásodperc választotta el Alextől. Ez éppenséggel hét pozíciót jelentett, de a különbség három tized” – beszélt arról, hogy Sargeant Albonnal szemben is tisztességgel megállja a helyét. Nem éppen egy olyan csapatfőnök szavai, aki versenyzője kirúgására készül.

Beengedték Imolába a csapattagokat, nem számít csúszásra Monacóban az F1

Szerdán jelentették be, hogy az elmúlt időszak esőzései és áradásai miatt lefújták a hétvégi Formula-1-es Emilia-romagnai Nagydíjat. A kialakult helyzet miatt már kedden evakuálták az imolai pályát, ahova szerdán sem engedték be a csapatokat. A RacingNews365.com, a Motorsport.com és a Crash.net viszont egyaránt arról számolt be, hogy csütörtökre javult annyit a helyzet, hogy bár korlátozott számban, de beengedték a pályára a csapatok alapvető személyzetét, hogy megkezdhessék a paddock szétbontásának munkálatait. Ennek azért van jelentősége, mert a jövő hétvégén már Monacóban rendezik meg a következő futamot, így idejében össze kell pakolni és el kell juttatni oda a felszereléseket. Az F1 jelen állás szerint nem számít arra, hogy megcsúsznának a monacói viadal előkészületei, így egyelőre az ottani programra nincs hatással az olaszországi vészhelyzet.

Mindeközben az imolai pálya is közleményt adott ki a jeggyel rendelkezők számára: a belépőket vagy a 2024-es futamra lehet beváltani, vagy igényelni lehet visszatérítést – a pontos részleteket a régió jelenlegi helyzete miatt később hozzák majd nyilvánosságra.

f1-imola-2022-pit

fotó: DPPI

Még mindig pénzt akar az F1-től az Orosz Nagydíj promótere

Az Orosz Nagydíjat szinte egyből törölték 2022-ben az ukrajnai háború kitörése után, sőt később a Formula-1 azt is bejelentette, hogy teljes egészében felbontották a szerződést, így a jövőben sem fognak futamot rendezni sem Szocsiban, sem a tervezett szentpétervári új pályán. Ám az Orosz Nagydíj promotálását végző ANO Rosgonski vezérigazgatója, Alekszej Titov ragaszkodik hozzá, hogy az F1 fizesse vissza a meg nem rendezett tavalyi viadalért a jogdíj összegét:

„Még mindig tartoznak nekünk azzal a pénzzel. Arra kértük a Formula-1-et, hogy térítsék vissza, hiszen nem volt verseny. Ezt mind elismerték, szóval ilyen tekintetben nincs probléma, de technikailag nem lehetséges, hogy visszafizessék. Még mindig reméljük-e, hogy viszontlátjuk azt a pénzt? Igen, egyértelműen. Ez a mi országunk pénze, és nem félek ezt előhozni” – nyilatkozta Titov az orosz Tass hírügynökségnek.

f1-szocsi-2021

fotó: DPPI

Faenzában ragadt, kalandos úton ért haza De Vries

A Formula-1 bejelentése után, miszerint törölték az imolai futamot, elárasztották a közösségi médiát a pilóták együttérző posztjai a katasztrófa sújtotta területen élőkkel. Az AlphaTauri versenyzői azonban speciális helyzetben vannak, hiszen a csapat központja pont ebben a térségben fekszik. Yuki Tsunoda beszámolójáról már írtunk, éjszaka viszont a csapattárs Nyck de Vries is közzétett egy bejegyzést arról, mit élt át a napokban és hogyan jutott haza:

„Kedd este 11:30, úton Faenzába, mielőtt egy marketinges napon vettem volna részt az AlphaTauri gyárában szerdán. Intenzíven esett az eső, Faenzát már akkor elárasztotta a víz, én pedig képtelen voltam eljutni a szállodámba. Az autópályára való visszatérés sem volt opció. Ott ragadtam egy kis faluban egyetlen teljesen foglalt szállodával. Szerencsére a McLaren már korábban ott ragadt, s az első emelős szerelőjük, Frazer kedves volt és felajánlotta a szobáját.”

„Másnap reggel a szálloda előcsarnokát vészmenedékhellyé alakították át azok számára, akiknek éjszaka el kellett hagyniuk az otthonukat. Az F1 bejelentése után egyetlen módot láttam a hazatérésre: átautózva Firenzén. Egy kalandos út után a hegyeken keresztül, köszönhetően a különböző falvakban élő helyiek és a hatóságok segítségének, végül biztonságban hazaértem. Köszönet mindenkinek, aki kedves volt és segített nekem. Együttérzek azokkal, akik érintettek ebben a tragédiában. Rövidesen újra Faenzában leszek, hogy találkozzak a csapatommal és a régióban élőkkel! Forza” – írta De Vries az Instagramon.

 
 
 
A bejegyzés megtekintése az Instagramon

Nyck De Vries (@nyckdevries) által megosztott bejegyzés

„Emilia-Romagna a hazánk, szívszaggató látni az eseményeket” – üzent a Ferrari

Szerda délután jelentették be, hogy a heves esőzések és az áradások miatt lefújták a hétvégi Emilia-romagnai Nagydíjat Imolában. A versenyzők és a csapatok egyaránt egyetértésüket fejezték ki a döntés kapcsán, egyúttal együttérzésüket fejezték ki az érintett területek lakossága számára. Két istálló viszont speciális helyzetben van, hiszen az AlphaTauri faenzai gyára és a Ferrari maranellói központja is Emilia-Romagnában található. Előbbi alakulat a fentiek mellett jelezte, hogy a gyárát egyelőre nem érintik az események, később pedig a Ferrari is közleményt adott ki:

„Teljes mértékben támogatjuk a Formula-1 és az FIA döntését az imolai nagydíj törléséről. Bár ez a hazai versenyünk és ezáltal még fontosabb számunkra, a fő prioritást most az érintett területeken élők és dolgozók biztonságának kell jelentenie” – írta a Scuderia. A csapatfőnök Frederic Vasseur külön is megszólalt: „A Scuderia Ferrari összes dolgozója nevében szeretném kifejezni a legmélyebb együttérzésünket azok irányába, akiket érintett ez a borzalmas tragédia. Emilia-Romagna a hazánk, és szívszaggató látni, min mennek keresztül jelenleg az emberek.”

f1-vasseur-ferrari-2023

fotó: DPPI

A Rossi-népünnepély is elmarad az olasz időjárás miatt

Az Emilia-romagnai Nagydíj törlését eredményező szélsőséges esőzés miatt egy másik, motorsporthoz kapcsolódó eseményt is lefújtak. A kilencszeres MotoGP-világbajnok Valentino Rossi pénteken kapta volna meg szülővárosa, Tavullia kulcsait egy ceremónia keretében.

Marche tartományt nem érinti olyan katasztrófahelyzet, mint a szomszédos Emilia-Romagnát, de az esemény elhalasztásával Tavullia szolidaritást vállal a bajba jutottakkal és a mentést végzőkkel. Az eseményt új időpontra halasztják.

 

Sár és otthontalanok az utcákon: Káosz a városban, ahol Tsunoda él

Faenza az AlphaTauri székhelye, ahol Yuki Tsunoda is lakik, mióta a csapat gyárához közel költözött. Bár az istálló főhadiszállása megúszta az árvizet, a város utcái lesújtó képet mutatnak. Tsunoda a közösségi médiában posztolt a helyzetről, arra kérve követőit, adakozzanak a katasztrófában érintetteknek.

„Egy szörnyű éjszaka után a város feldúlva: por, sár és a benzin szaga mindenütt. Jelenleg az emberek azért küzdenek, hogy élelmiszert találjanak és elsősorban olyan helyet, ahol megszállhatnak, mivel sokakat kitelepítettek az otthonukból. Kérlek titeket, bármi, amivel segíteni tudtuk, meg van becsülve” – posztolta a japán F1-es.

Lehet esélye Schumachernek a Williamsnél, tényleg kirúghatják De Vriest?

Pitwall című hírösszefoglaló műsorunk legutóbbi adásában szóba került Nyck de Vries és Logan Sargeant helyzete is, illetve azok a pletykák, melyek szerint Daniel Ricciardo és Mick Schumacher válthatja őket a folytatásban. Az erről folyó beszélgetésünk az alábbi videó első részében megtekinthető:

Videó: Drónfelvételen a víz alá került imolai paddock

Az elmúlt időszak heves esőzései és áradásai miatt szerdán törölték a hétvégi Formula-1-es Emilia-romagnai Nagydíjat. A Santerno folyó áradása miatt az imolai pálya egyes részei, így többek között a betétszériák paddockja is víz alá került – erről készült a Local Team alábbi felvétele, amelyen az látszik, hogy többek között a Pirelli kamionja is a vízben állnak:

Ez történt tavaly Imolában

2021 után 2022-ben is eső zavarta meg az Emilia-Romagna-i Nagydíjat. A tavalyi verseny összefoglalóját a képre kattintva tekinthetitek meg!

Videó: így tesztelte a Balaton Park Circuitet Giancarlo Fisichella

A korábbi F1-es futamgyőztes egy Ferrarival ment körbe a vadonatúj balatoni versenypályán.

Nem érintik az AlphaTauri F1-es gyárát az áradások

Mint arról beszámoltunk, napok óta komoly problémákat okoznak az emilia-romagnai régióban a heves esőzések és az emiatti áradások, amely ahhoz vezetett, hogy szerda kora délután végül le is fújták a hétvégi imolai futamot. Az F1-es csapatok közül az AlphaTauri központja ezen a területen, Faenzában található, de a csapat rövid közleménye szerint a gyárukat nem érinti az áradás – egyúttal együttérzésüket fejezték ki a természeti katasztrófa által sújtottak számára:

„A Scuderia AlphaTauri rendkívül aggódik az elmúlt órák történései miatt, amelyek Faenzát és az egész emilia-romagnai régiót érintik, ahol az áradás és a heves esőzések jelentős károkat okoznak. A csapat gyára jelenleg nem érintett, és mindent megteszünk annak érdekében, hogy biztosítsuk a dolgozóink és a családjaik biztonságát. Együttérzésünket fejezzük ki azok felé, akiket érintenek az események, és továbbra is figyeljük a helyzetet, hogy lássuk, mit tehetünk a megsegítésük érdekében, miközben várjuk a fejleményeket.”

f1-alphatauri

Törlik az imolai F1-es hétvégét?

Az olasz közlekedési miniszter a nap folyamán azzal a kéréssel fordult az illetékesek felé, hogy a jelenlegi körülmények között halasszák el vagy töröljék az imolai F1-es hétvégét. A Formula.hu helyszíni forrásai szerint a döntéshozók hajlanak is arra, hogy ilyen döntést hozzanak, így nagy a valószínűsége annak, hogy az Emilia-romagnai Nagydíj elmarad. Az erről szóló bejelentés rövid időn belül érkezhet. 

imola23

Videó: Öt nagyszerű csata Imolából

A gyűjtésből természetesen nem maradhatott ki Alonso és Schumacher 2005-ös párharca, de modern klasszikusok is helyet kaptak a videóban, melyet az alábbi képre kattintva tekinthettek meg.

Kora délután döntenek a továbbiakról Imolában

A Formula.hu forrásai szerint 13 órakor a helyszínen meetinget tartanak Imolában, ahol a helyi hatóságok iránymutatásait követve hoznak majd döntést a hétvége további részével kapcsolatban. A paddockban emelkedik a vízszint, sok helyen már bokáig ér. Bár minden érintett reménykedik abban, hogy megtartható a hétvége, a délutáni meeting nagyon fontos lesz.

Az események és a kialakult helyzet összegzése ezen a linken olvasható!

f1_12

fotó: https://twitter.com/SerenaRF1 

A leghosszabb nevű nagydíjhétvége következik

Az F1 Charts Instagramja hiánypótló statisztikát készített a hardcore F1-rajongóknak, ugyanis az Emilia-Romagna-i Nagydíj hivatalos megnevezése okán - melyet mi meg sem kísérelnénk leírni - aktuálissá vált, hogy melyik a leghosszabb nevű F1-es nagydíj ebben a naptári évben. Mondani sem kell, hogy a soron következő imolai futam hivatalos angol megnevezése viszi a pálmát 80(!) karakterrel, a legrövidebb névvel pedig a Monacói Nagydíj rendelkezik. A Magyar Nagydíj is az élmezőnyben helyezkedik el.

 
 
 
A bejegyzés megtekintése az Instagramon

F1_charts (@f1_charts) által megosztott bejegyzés

 

Fittipaldi: Hamilton biztosan jól érezné magát a WEC-ben

Bár a nyilatkozatai alapján egyértelműnek tűnik a hosszabbítás, egyelőre Lewis Hamilton még mindig nem írta alá új szerződését a Mercedes istállójával. A hétszeres világbajnok jelenlegi kontraktusa idén jár le, így többekben felmerült, mihez kezd majd a jövőben, ha esetleg mégis elhagyná a Formula-1-et. Pietro Fittipaldi szerint az Endurance-világbajnokság lehetne a következő állomás a brit versenyző számára. A Haas tartalékosa bővebben is kifejtette ezt. „Ha Lewis egy nap kilépne az F1-ből, akkor a WEC-ben versenyezne, ahogy Alonso is tette néhány évvel ezelőtt, biztosan élvezné. Szerintem illene oda. Ha versenyző vagy és élvezed a versenyzést, az endurance világa fantasztikus. Persze néhány srác ennyi F1-es év, a sok utazás és minden más után talán már nem akar versenyezni, egyszerűen abbahagyják, szóval ez egyéni dolog” – mondta el a GPBlognak.

Mi a helyzet most Imolában?

Az elmúlt egy-két nap során felröppentek a hírek, hogy veszélybe kerülhet a hétvégi imolai F1-es futam, mert vörös jelzés van érvényben az időjárási viszonyok miatt. Az elmúlt hetek esőzései miatt kialakult áradások és földcsuszamlások miatt különösen óvatosan kezelik a helyzetet, kedden például (ahogy arról beszámoltunk) kiürítették az F1-es paddockot is.

A Formula.hu információi szerint a helyszínen az illetékesek folyamatosan egyeztetnek a helyzetről és a következő napokról, az olasz meteorológiával együtt értékelik a szituációt és annak várható fejleményeit.

Jelen állás szerint abban reménykednek, hogy az F1-es hétvége biztonsággal lebonyolítható, a helyzetet viszont percről percre értékelik, és annak megfelelő döntést hoznak majd.

f1-imola_1

fotó: dppi

Damon Hill szerint a Ferrarinak vissza kellene hívnia Binottót

Nem ért egyet a maranellóiak döntésével az F1 1996-os világbajnoka. Damon Hill úgy véli, mindenkinek az lett volna a legjobb, ha nem küldik el az előző csapatfőnököt, Mattia Binottót, hanem más pozícióba helyezték volna át a szakembert. A korábbi pilóta szerint Binotto és Vasseur megfértek volna egymás mellett a csapatnál. „Nem ez volt neki a megfelelő szerep” – mondta Binottóról az F1 Nation podcastben. „Ő technikai szakember, és szerintem nagyon fontos a csapat számára. Hatalmas tehetség, így visszahoznám őt. Azt mondanám, vezesse a dolgok technikai részét, mert nyilvánvalóan okos ember, persze nem tudom, ez politikailag lehetséges-e” – fejtette ki Hill, aki tovább részletezte a dolgokat.

„Van egy másik aspektusa is a csapatfőnöki szerepnek, amiben néhányan nagyon jók. Sok minden a pénzről, a stratégiáról vagy a marketingről való vitatkozásról szól az F1-ben. Lehet, hogy nem ez az elsődleges fókusza, lehet, hogy nem ez az, amit szeret, de meglepett, hogy a Ferrari nem tudta Binottót beilleszteni Vasseur mellé, mert szerintem Fred Vasseur az a fajta fickó, aki igazán ért a versenyzéshez” – tette hozzá.

Ezért nem fejleszt komolyabban a Williams

Bár Imolában több csapatnál is átfogóbb módosításokara lehet számítani, a Williams nem készül nagyobb újításokkal, mégpedig a várhatóan rossz időjárásra hivatkozva. A hétvégi Emilia-Romagna-i Nagydíjnak otthont adó Imolában és környékén ugyanis jelentős problémákat okoz a folyamatos esőzés, ráadásul a hétvégére is csapadékos időt jósolnak a meteorológusok. „Úgy döntöttünk, hogy nem hozunk jelentős újdonságokat erre a versenyre. Amellett, hogy ezen a hétvégén kevesebb szett száraz gumiabroncsot használunk, kipróbálhatjuk a Pirelli új vizes pályára való abroncsait, amelyeket a melegítő paplanok nélkül fogjuk használni. Az időjárás-előrejelzéseket figyelembe véve ez nagyon is aktuálissá válhat ezen a hétvégén” – idézte a csapat sajtóközleménye a járműteljesítményért felelős vezető, Dave Robson szavait.