Ha imádod a MotoGP-t és nem szeretnél semmiről lemaradni, akkor csatlakozz a Formula MotoGP Facebook-csoportunkhoz, ahol még több hírről és információról számolunk be a MotoGP és egyéb motoros bajnokságok kapcsán!
Amióta az RNF Racing az Aprilia kedvéért otthagyta őket 2022 végén (ennek az istállónak a helyét vette át az idei szezonra a Trackhouse), a Yamaha folyamatosan azon dolgozott, hogy újra legyen szatellit alakulatuk a MotoGP-ben, hiszen a mínusz két motor kevesebb adatmennyiséget jelent, ami hátráltatta a japán gyártó fejlesztéseit is.
Az elmúlt hónapok híresztelései szerint több istállót megkerestek az ajánlatukkal, de egyikük sem volt nyitott a váltásra – még a Valentino Rossi személye révén erős szálakkal kötődő VR46 is inkább a Ducatihoz ragaszkodott.
Emiatt pedig az egyik legvalószínűtlenebbnek gondolt csapat, a Pramac Racing felé terelődött a Yamaha, most pedig be is jelentették, hogy a gárda szakít a Ducatival és jövőre már két M1-est állít csatasorba.
A szerződés nem akármilyen hosszúságú: hét évre írtak alá a felek Paolo Campinoti GPOne-nak adott nyilatkozata alapján, ami azt jelenti, hogy a jelenlegi ciklus utolsó két szezonja mellett az új szabályrendszer első öt évére is elkötelezték magukat egymás mellett. A Yamaha közleménye azt is hangsúlyozza, hogy a gyári csapatéval azonos specifikációjú motorokat biztosítanak a Pramac részére.
A váltás azért lehet meglepő, mert a Pramac lassan két évtizede volt a bolognaiak partnere, az utóbbi években ráadásul szorosabbra is fűzték a kapcsolatot, mostanra egyértelműen a gyártó első számú szatellit gárdája volt gyári támogatással – amit jól mutat, hogy tavaly a privát istállók közül elsőként tudták megnyerni a csapatok világbajnoki értékelését.
A hírek szerint amellett, hogy a Yamaha anyagi szempontból igen kedvező ajánlattal találta Paolo Campinoti gárdáját, a Pramacot az is a váltás felé lökte, hogy miután a Ducati Marc Marquezt szerződtette a gyári csapatába 2025-re, sem a nyolcszoros világbajnokot nem kapták meg, sem Jorge Martin nem maradt velük, és az apriliás átigazolás révén még egy Marco Bezzecchi-kaliberű futamgyőztes versenyzőt sem tudtak volna alkalmazni.
A döntés sok következménnyel bír a teljes MotoGP-re nézve. Egyelőre még kérdés, hogy így melyik másik szatellit alakulat kapja a GP25-ös gyári Desmosediciket a Ducatitól: sajtóértesülések szerint annak ellenére a VR46 lesz a befutó a Gresinivel szemben, hogy a Rossi-tábor állítólag kissé neheztel Marquez „előléptetése” miatt a bolognaiakra.
A pilótapiacot is alapjaiban befolyásolja a döntés, hiszen egyrészt így a Ducatinak kettővel kevesebb motorra kell elosztania a versenyzőit – beleértve a Moto2-ből már szerződtetett Fermin Aldeguert –, másrészt nagy kérdés, hogy ki ülhet fel a Pramac szatellit Yamaháira. Mint a közleményben kiemelték: a motorosok közvetlenül a japán gyártóval állnak majd szerződésben. Franco Morbidelli már jelezte is, hogy nem szándékozik maradni, inkább a VR46-nál folytatná, hogy Ducatin maradhasson.