DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. október 5. szombat

Russell a bokszutcából rajtol Szingapúrban

A Mercedes ifjú britje a 11. rajthelyet lesz kénytelen feladni Szingapúrban, miután a Mercedes úgy döntött, hogy egy teljesen új erőforrással vágnak neki a versenynek Russell esetében. A 63-as rajtszámú autóba új belsőégésű motor, turbófeltöltő, MGU-H, MGU-K, akkumulátor és és központi elektronika is került a kvalifikációt követően. Mivel a csere nem került jóváhagyásra az FIA technikai delegáltja által, ezért a szokásos mezőny végi start helyett Russell a bokszutcából lesz kénytelen a mezőny után eredni.

Schumacher szülőháza megmenekült

Többször szó esett arról az elmúlt években, hogy a Hambach-erdei nyíltszíni lignitbánya terjeszkedésének áldozatául eshet Kerpen-Manheim, a település, ahol Michael Schumacher felnőtt. Úgy tűnik, hogy bár a mostanra az Express tudósítása szerint mindössze 12 ember által lakott település jövőre eltűnik a föld színéről, néhány mementó őrzi majd az egykori Manheim helyét.

A templom mellett az a ház, ahol a hétszeres világbajnok felnőtt, valamint az Erftlandring gokartpálya fog megmenekülni a pusztulástól. Ralf Schumacher elmondta, hogy most is sok időt tölt a faluban, és nagy tervei vannak a gokartpályával, ahol akár világbajnoki futamot is rendezhetnek majd, ahogy arra több ízben volt példa – utoljára 2001-ben, amikor a legendás Michael Schumacher is gokartba pattant, s egy remek felzárkózás után második helyen zárt.

kerpen-manheim

Tíz magyar nevezett az Európa-bajnokság nyirádi szezonnyitójára

Megérkezett az április 29-30-i Ralikrossz Eb-szezonnyitó nevezési listája: az RX1-ben és RX3-ban 32-en állnak rajthoz a Vörös Katlanban, egyharmaduk hazai versenyző. A 19 fős RX1-ben ott lesz a 2022-es Európa-bajnok Anton Marklund és a 2021-es nyertes Andreas Bakkerud is – előbbi autója még nem ismert, utóbbi viszont a Kárai Motorsport Audijába ül a meglepő bejelentésnek megfelelően. A tavalyi összetett második és harmadik helyezett, Janis Baumanis (szintén korábbi Európa-bajnok) és Enzo Ide ugyancsak indul.

Hat magyar nevezett a kategóriába: az Eb állandó indulója, az ötszörös magyar bajnok Kárai Tamás természetesen nem fog hiányozni az Audi S1-gyel, az előző évhez hasonlóan rajthoz áll Kiss László Peugeot 208-cal, Mózer Attila és Mózer Márk egyaránt Ford Fiestával, Koncseg Zoltán pedig Audi A1-gyel. Ők már tavaly is versenyeztek, debütál viszont Benyó Máté, aki Káraihoz hasonlóan az Eb teljes szezonjára vállalkozott a Korda Racinggel. A nevezési listán Ford Focus van feltüntetve, de Benyó Peugeot-val versenyez.

A 13 fős RX3-ból hiányzik a címvédő Kobe Pauwels, aki túraautózásra vált, de a mögötte másodikként végzett Damian Litwinowitz marad. Szíjj Zsolt az Eb-mezőny szokásos tagja Audi A1-gyel, Répási Róbert pedig tavaly már vendégszerepelt a Skoda Fabiával. A kétszeres Super1600-as magyar bajnok Körmöczi Balázs egy éve visszalépett, most ismét próbálkozik egy Volkswagen Polóval, és ott lesz egy másik Eb-debütálásra készülő versenyző, Ficza Ferenc Suzuki Swifttel: az ő feladatát nehezíti, hogy ebben a kategóriában még sosem szerepelt ralikrosszban.

Magyar csapattal indul a ralikrossz nagy neve az Európa-bajnokságon

Egy csapatban szerepel az ötszörös magyar ralikrosszbajnok Kárai Tamás és a háromszoros Európa-bajnok, világbajnoki ezüstérmes Andreas Bakkerud a szezonnyitón Nyirádon. Bakkerud, aki pár hete fejezte be a Nitro Rallycross szezonját, melyet az elektromos osztály második helyén zárt, meglepő látogatást tett a Nyirád Racing Centerben, ahol a Kárai Motorsport Audi S1-esét tesztelte – így segítve a csapatot külső visszajelzéssel. Ez volt az első alkalom, hogy Kárai Tamáson kívül bárki vezette az autót.

A norvég és a magyar csapat azonban a tesztnap végére megállapodott, hogy ugyancsak Nyirádon versenyen is rajthoz állnak közösen: míg Kárai Tamás az új generációs Audit vezeti, addig Bakkerud az előző autóval vesz részt az RX1 kategóriában, ahol 2021-ben Európa-bajnoki címet szerzett.

„A Kárai Motorsport talán kicsi, családi csapat, de nagyon profi módon csinálják, és már évek óta az Európa-bajnokság élmezőnyében harcolnak” – mondta Bakkerud, dicsérve a csapat által végzett fejlesztőmunkát. Kiemelte, a megállapodás egyelőre csak Nyirádra szól április 29-30-án, de „meglátjuk majd, mi történik.”

„Ügyvédnek kellene mennie!” – Alonso intelligenciáját dicséri az F1-es világbajnok

Fernando Alonso zsinórban harmadik dobogóját szerezte a Formula-1-es Ausztrál Nagydíjon. A melbourne-i futam után nemcsak az újabb eredmény és a 41 éves kora ellenére mutatott tempója miatt dicsérték sokan a kétszeres F1-es világbajnokot, hanem azért is, mert mint a rádiózásából kiderült, az újraindításnál történt Carlos Sainz-féle megforgatás után egyből felidézte, hogy a tavalyi silverstone-i versenyen visszaállították az eredeti rajtsorrendet, miután ott sem érte el az összes autó az első észlelési pontot – és végül ugyanígy történt most vasárnap is. Az F1 Nation podcast adásában az 1996-os világbajnok Damon Hill ennek kapcsán Alonso intelligenciáját méltatta:

„Azzal viccelődtünk, hogy ügyvédnek kellene mennie. Őt kérném fel, hogy védjen, ha gyilkossággal vádolnak! Biztos unalmas vezetni az autót, valamit még csinálnia kell, szóval miközben körözget, azt mondja magában: ’Csinálhatom én a stratégiát is? Adjatok hozzá információt!’. Érti a szabályokat. Számíthatunk is erre olyantól, aki ennyi ideje itt van a Formula-1-ben és ennyi tapasztalatot gyűjtött, de akkor sem magától értetődő. Ő erőt fektetett ebbe, és mindent ért, ahogy annak idején Michael Schumacher. Michael Schumacher is pontosan értette, hol vannak a rések és a lehetőségek, és ezeket ki is használta, Fernandóval pedig ugyanez a helyzet. Egyszer csapatfőnökké kell válnia, briliáns lenne. Érti ezt a játékot.”

f1-alonso-aston-aus

Ricciardo ügyfélszolgálatosnak állt – naná, hogy nagy nevetés lett a vége (videó)

Humoros videót készített a Red Bull tartalékosaként tevékenykedő Daniel Ricciardóval az Optus: az ausztrál versenyző – némi műbajusszal és szemüveggel kiegészítve – ügyfélszolgálati munkatársnak állt egy üzletben, ahol a komikus-műsorvezetők utasításait kellett követnie. Ilyen formán többek között „vrum-vrumnak” kellett hívnia a mobilokat, az egyik vásárlónál pedig mindenre igennel kellett felelnie – ám ez utóbbi esetben még egy csavar belefért a tréfába (a videó alatt spoiler!):

 

Szóval az utolsó hölgy beépített ember volt, aki eljátszotta, hogy felismerte Ricciardót, akivel közös szelfit is készített, majd a számát is el akarta kérni a többszörös F1-es nagydíjgyőztesnek, hogy egyszer tesztelhessék, hogy tényleg jól tud-e csókolni a pilóta – amely kérdésre ugyebár igennel kellett felelnie…

Közös versenyhétvégét tervezhet az F1 és a MotoGP?

Nem túl gyakori, hogy egy helyszínen egy versenyhétvégén belül két- és négykerekű szériák számára is rendeznek futamokat: üdítő példa volt erre az előző években, hogy a WTCR és a motoros Endurance-vb olykor összeállt ugyanazon a pályán. Viszont ehhez képest óriási szintlépés lenne, ha a két legnagyobb világbajnokság, a Formula-1 és a MotoGP osztozna egy hétvégén – márpedig az utóbbit promotáló Dorna elnöke, Carmelo Ezpeleta szerint felmerült ennek a lehetősége Stefano Domenicali F1-vezérrel:

„Ez olyasmi, ami átfutott Stefanóval az agyunkban, ugyanakkor jelenleg ez nem lehetséges. De meg fogjuk vizsgálni a lehetőségét. Vizsgálni fogjuk, mert nem egyszerű. Vannak biztonsági problémák, mert a mi intézkedéseink nem mindig vágnak egybe az övékkel. Emellett szponzori akadályok is vannak” – magyarázta Ezpeleta a Soy Motor hasábjain, hozzátéve: a 2027-ig érvényes szerződéseik pillanatnyilag nem is teszik lehetővé az F1-gyel közös hétvégéket.

Idén egyébként mindösszesen öt olyan pálya van, ahova a Formula-1 és a MotoGP is ellátogat: a COTA, Barcelona, Silverstone, Spielberg és Katar – ezek közül az austini pálya részéről néhány hónapja már rebesgettek hasonló terveket.

motogp-start-2023

fotó: DPPI

Bakuban a leglágyabb gumi, Imolában a különleges időmérő debütál

Közzétette a soron következő három nagydíjra kiválasztott keverékeit a Pirelli. Az április végi Azerbajdzsáni Nagydíjon a három legpuhább abroncs, azaz a C3-as, a C4-es és a C5-ös lesz akcióban – utóbbi a 2023-as évad során először. Miamiba eggyel keményebb kiosztást visz a cég, azaz a C2-es, a C3-as és a C4-es keverékeket: ez és a bakui választás is megegyezik a tavalyival.

Imolában ugyanakkor lágyít a Pirelli, ugyanis idén a C3-as, a C4-es és a C5-ös gumikat használhatják a csapatok. Nem ez lesz azonban az egyetlen változás az Emilia-romagnai Nagydíjon, hiszen ott debütál az új időmérős rendszer is, amelynek értelmében a Q1-ben kötelezően a kemény, a Q2-ben a közepes, a Q3-ban pedig a lágy abroncsokat kell feltenni az autókra. Ezzel egyébként a Pirelli szerint 13 helyett 11 szettből megoldható az olaszországi hétvége, s a tervek szerint még egy további helyszínen láthatjuk majd ezt a szisztémát.

Arra ugyanakkor nem tért ki a Pirelli közleménye, hogy bármi változás lenne Bakuban a levegőben lógó, sprinthez tartozó második időmérő kapcsán – igaz, azt állítólag még csak a csapatvezetők fogadták el, az F1 Bizottságnak és a Motorsport Világtanácsnak is rá kell bólintania.

f1-pirelli-bahrein

Steiner nem zárta ki a tárgyalásokat Ricciardóval

Az Ausztrál Nagydíj hétvégéjén ismét jelen volt az F1-es paddockban Daniel Ricciardo, aki a sajtónak elárulta, egyelőre a jelek arra utalnak, hogy a következő szezonban visszatérhet a mezőnybe. Ricciardo ülés nélkül maradt az idei szezonra miután távozott a McLaren csapatától, a Haas csapatfőnöke pedig elég egyértelműen utalt arra, hogy 2023-ban még tárgyalhatnak a Red Bull tesztpilótájával.

„Kicsit korai lenne már most a jövő évi pilótacseréről beszélni. Meglátjuk, hogyan állunk a versenyzőinkkel, egy ponton pedig talán beszélek vele, de addig nem ígérhetek semmit, amíg a két srácunk jó munkát végez” – idézte a Speedcafe Steinert. „Ami biztos, hogy mindenki beszélni akar Dannyvel. Egy évnyi kihagyás után tudni akarják majd, mit szeretne csinálni, szóval érdekes lesz mindenkinek. Nekem viszont van egy új versenyzőm idén, akinek egy kis esélyt kell adnom” – zárta rövidre az amerikai istálló csapatvezetője.

A NASCAR újra megidézi a múltat a hétvégén

Vannak, akik ellenzik, másoknak egyből elnyerte a tetszését a széria salakpályás versenye, ami szervesen hozzátartozik a NASCAR történelméhez. Azon persze szintén lehet vitatkozni, hogy mennyire volt jó ötlet pont az egyik legrövidebb és legszűkösebb pályát, a Bristol Motor Speedway aszfaltját átalakítani erre a célra, ám a szervezők kitartanak emellett. 2021 óta ezen a helyszínen egy különleges hétvégét láthatnak a rajongók, amire sokáig nem volt példa, mivel még 1970-ben hagyták maguk mögött a dirtpályákat, de a dolog most reneszánszát éli. Ehhez azonban komoly munkálatokra van szükség, hiszen jelentős mennyiségű agyagból és fűrészporból álló keveréket visznek fel ilyenkor a bristoli vonalvezetésre.

A hétvége különlegességét azonban a pálya mellett a megváltozott lebonyolítás is adja, mivel szombaton kvalifikációs futamok határozzák meg a rajtsorrendet. A mezőnyt négy csoportra osztják, majd a 15 körön át tartó úgynevezett heat-futamok során dől el, honnan indulnak a pilóták, mégpedig az egyedi pontozás által. Az egyes versenyek győzteseit 10 ponttal jutalmazzák, a második helyezettek 9 pontot kapnak, a harmadikok 8 egységet és így tovább. Ezen túl a heat-versenyen mindenki annyi pontot zsebelhet be pluszban, amennyi pozíciót sikerült javítania, az ebből összeállt tabella pedig meghatározza majd a végső sorrendet. Mindez a bajnokságba persze nem számít bele, oda majd a szokásos vasárnapi futamon lehet pontokat gyűjteni. Itt a résztvevőknek 250 kört kell majd teljesíteni három szakaszra bontva, de különlegesség, hogy csak az etapok között lehet kijönni kerékcserére és tankolni. Ez alól kivételt képez persze, ha valamelyik autó megsérülne és indokolt lenne a szervizelés.  

A 2021-es versenyt Joey Logano nyerte, tavaly pedig Kyle Busch diadalmaskodott.

Toto Wolff csatlakozott a milliárdosok táborához

Nettó 1 milliárd dollárra becsülik a Mercedes csapatfőnökének vagyonát. Ez a Forbes magazin által közzétett listából derül ki, ahol sorra vették, kik kerültek be a sportvilág milliárdos vagyonnal rendelkező tagjai közé. A lap cikke szerint az 51 éves osztrák csapatvezető jó döntést hozott, amikor a német márka F1-es csapatának részvényesévé vált, hiszen munkásságával az istálló többször is a csúcsra jutott, ezzel egyetemben pedig az általa keresett összegek is magasabbra törtek. Wolff jelenleg az alakulat 33,3 százalékát birtokolja, de befektetett a BRR Rallye Racing vállalkozásába is, valamint társtulajdonosa egy olyan szervezetnek, amely hivatásos autóversenyzőket mentorál és támogat.

Nyolcszoros világbajnoknak nevezte Norris Hamiltont

Visszatért régi szokásához Lando Norris, aki újra kamera elé ült, hogy streamjével szórakoztassa szurkolóit az Ausztrál Nagydíj után. A brit pilóta, aki a futam kielemzése után még egy szekrényt is összerakott a sisakgyűjteményének, éppen saját sisakjairól mesélt, amikor kicsusszant a száján a sok szurkolót felhergelő félmondat: „Ez itt arról a futamról van, amikor Lewis megnyerte a nyolcadik világbajnoki címét…”

 A nyelvbotlás után hamar realizálta a fiatal versenyző, hogy elszólta magát, de addigra már késő volt. Nem ő az egyetlen, akiben még élénken él a 2021-es Abu Dhabi Nagydíj megosztó végjátéka, amely után Lewis Hamilton nyolcadik világbajnoki címe helyett Max Verstappen ünnepelhette első bajnoki elsőségét: az ausztrál versenyhétvége előtt Hamilton a Universiti Teknologi Petronas egyetem eseményén vett részt, ahol az beszélgetés házigazdája szintén nyolcszoros világbajnoknak nevezte a Mercedes pilótáját.

Videó: itt volt jobb a Red Bull, itt volt lassabb a Ferrari Ausztráliában

Az F1Technical készített egy szellemautós összehasonlítást a melbourne-i időmérőről a top négy autó körét figyelembe véve. Látszik, hogy hol gyorsabb a Red Bull, és hogy hol marad le a Ferrari:

 

„Nem rövid távú krízisről van szó” – véli a Ferrariról a volt elnök

A tavalyi győzelmeket és vb-ezüstöt hozó évad után ismét haloványabban kezdte az F1-es szezont a Ferrari: bár az egykörös tempójuk Melbourne-t leszámítva viszonylag erősnek tűnt, pontszerzés tekintetében még a mélypontot hozó 2020-as évadnál is rosszabbul állnak jelenleg, mint akkor három fordulót követően. A Scuderia egykori elnöke, Luca di Montezemolo szerint nem apróságok hiányoznak a megoldáshoz:

„Ez egy késdöfés a sebembe. A családommal együtt a Ferrari a legfontosabb dolog az életemben, két periódus során összesen 25 évig voltam velük. Fájdalmas és sajnálatos számomra így látni őket” – idézi Di Montezemolo szavait a FormulaPassion.it. „Nem hiszem, hogy rövid távú krízisről lenne szó. Minden az újjáépítésen múlik, és a legjobb szakembereket kell összegyűjteni.”

Di Montezemolo emlékeztetett rá, hogy annak idején ő is egy válságosabb időszak közepette hozta a csapathoz Jean Todtot, majd Michael Schumachert, Ross Brawnt és a többieket. „De ha le is igazolsz különböző nemzetiségű mérnököket, a vállalat kultúráján is változtatni kell ott, ahol ez szükséges” – tette hozzá a Ferrari volt elnöke.

f1-leclerc-ferrari-aus

fotó: DPPI

Táncoló kezek: érdekes kulisszatitkot árult el Hamiltonról a mellőle távozó Angela Cullen

A néhány héttel ezelőtti Szaúd-arábiai Nagydíj egyik vezető híre volt, hogy Lewis Hamilton és az őt évek óta gyakorlatilag mindenben segítő mentor-fizioterapeuta, Angela Cullen útjai különváltak. Bár eleinte arról is lehetett hallani, hogy némi feszültség is kialakult közöttük, azóta Hamilton tisztázta, hogy Cullen vágyott másfajta életre a rengeteg utazás helyett. Angela Cullennek a melbourne-i hétvége során közzétett Instagram-posztja ugyancsak arról árulkodik, hogy a felek között továbbra is jó a viszony, egyúttal némi kulisszatitkot is elárult a hétszeres világbajnokkal kapcsolatban:

„Jön az időmérő, a kedvenc részem az egész versenyhétvégében. A tökéletes kört hajtva az autó beállítása összhangba kerülnek a precíz vezetéssel. A tökéletes kvalifikáció az, ahol minden egyes kört felépítesz, tanulsz az előzőből, ezt átülteted a gyakorlatba és profitálsz belőle a következőben. Imádom ezt a koncentrációt és a figyelmet. Figyeljétek Lewis kezét, amikor az autóban ül a garázsban: ha táncolnak, akkor tudhatjuk, hogy bekerült a zónába” – írta Cullen az Instagram-oldalán, hozzátéve, hogy helyezéstől független az, hogy valaki tökéletes időmérőt teljesít-e vagy sem.

f1-hamilton-angela-cullen_2

Videó: A legjobb onboard felvételek Ausztráliából

Volt miből válogatnia az F1 YouTube-csatornáját szerkesztő dolgozóknak, hiszen egyébként is akciódus volt a múlt hétvégi Ausztrál Nagydíj, ám a futam végi roncsderbi feltette a pontot az i-re. A videó a képre kattintva tekinthető meg!

 

MiniDrivers: Káosz és roncsderbi

Megérkezett a MiniDriverstől a kaotikus Ausztrál Nagydíj feldolgozása is, ha már az időmérőt korábban megkaptuk tőlük.

 

Négy embert őrizetbe vettek Leclerc órájának ellopásáért

A La Gazzetta dello Sport számolt be róla, hogy még kedden délelőtt letartóztatott a viareggiói rendőrség, akiket azzal gyanúsítanak, hogy ellopták Charles Leclerc 110 milliót érő karóráját. 2022 húsvét hétfőjén a monacói pilóta egy csapatnyi Ferrari-szurkolóba botlott Olaszországban, akik közös fotókat és aláírásokat kértek tőle, a tumultusban pedig egyiküknek sikerült letépnie a méregdrága órát Leclerc csuklójáról. Arról nem közölt információt a helyi média, hogy az óra végül előkerült-e.

Érdekes, hogy nem ez az egyetlen ehhez hasonló eset, hiszen Lando Norrist még a 2021-es Európa-bajnokság döntőjén fosztották meg órájától, abban az esetben azonban végül nem ítélték bűnösnek a feltételezett elkövetőt.

Finnországban már aggódnak Bottas miatt

Második hazájában, Ausztráliában végig a mezőny végén haladt Valtteri Bottas, és csak Carlos Sainz büntetése mentette meg az utolsó helytől: a finn képtelen volt talpra állni, miután az időmérőn utolsó lett, majd a bokszutcából rajtolt beállítás-módosítás miatt – pedig a hétvége még úgy kezdődött az Alfa Romeo számára, hogy előrelépést várnak az új orrkúptól és első szárnytól. A finn szakértők – akik pár éve még ahhoz szoktak hozzá, hogy két honfitársuk is győzelem- és dobogóesélyes – véleménye lesújtó a Bahreinben pontot szerző Bottas melbourne-i szerepléséről:

„Nem akarom úgy feltüntetni magam, hogy csak negatívan tudok beszélni Valtteriről, de hosszú időn át az utolsó helyen körözött” – mondta a GT-versenyző Toni Vilander. „A legaggasztóbb az egészben, hogy nem volt semmiféle erős pillanat. Igazán aggódom miatta.”

„Ez nem elfogadható” – idézi a még élesebb véleményt formáló egykori Ferrari-mérnököt, Ossi Oikarinent a PlanetF1.com. „Ahogy Valtteri maga is mondta, ezen a ponton már aggódni kell. Ha a futam előtt változtatnak a beállításon és az új sem működik, akkor alapvető probléma van a háttérben. Le kell ülni a csapattal és el kell gondolkodni, hogyan tovább. Egy ilyen verseny nem elfogadható sem Valtteri, sem a csapat számára.”

Visszavette az uralmat a bokszban a Red Bull a Ferraritól

Azok után, hogy Bahreinben és Dzsiddában is a Scuderia produkálta a futam leggyorsabb kerékcseréjét, a Formula-1-es Ausztrál Nagydíjon immár az előző években ezen a téren kimagasló Red Bull vitte a prímet ebben (is): Sergio Perez szervizelésével mindössze 2,11 másodperc alatt végeztek a szerelők. Ez nagy fölényt jelentett Melbourne-ben, hiszen a második Alpine 2,65 másodperces, a harmadik helyre szoruló Ferrari pedig 2,71 szekundumos kiállást produkált Esteban Oconnal és Carlos Sainzcal.

Hornerrel versenyezne, Wolff-fal bokszolna a McLaren-főnök

A Drive to Survive népszerűsége óta a csapatfőnökökre is csaknem akkora figyelem szegeződik, mint versenyzőikre – ezt tetézné Zak Brown, a McLaren vezérigazgatója, aki a Sky Sports adásában viccelődött vele, milyen műsorral szórakoztatná a nagyközönséget Nagy-Britanniában és az első Las Vegas-i Nagydíjon Christian Hornerrel és Toto Wolff-fal.

„Beszéltünk arról, hogy Christiannal tartanánk egy versenyt Silverstone-ban, mert a múltban is versenyeztem ellene. Totóval szintén beszéltünk róla, meglátjuk, hogy meri-e vállalni. Vegasban is kellene valami. Miről is híres Vegas? Lehetne egy kis bokszmeccs, én készen állok rá” – hívta ki a konkurenciát Brown élő adásban – persze nagyokat nevetve közben.

Egykori autóversenyzőként a Red Bull-csapatfőnök Horner és Brown még a 90-es években indult a brit Formula-3-as bajnokságban. A Mercedest vezető Toto Wolff ugyancsak a pilótafülkében kezdte, de ő osztrák és német formulaautós szériákban szerepelt ebben az időszakban.