DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. október 18. péntek

Jön a versenynap Le Castellet-ben, WTCR és IndyCar a desszert – itt a vasárnapi menü

Mozgalmas vasárnapunk lesz, hiszen jön a Formula-1-es Francia Nagydíj, amelyet még megelőz az F2-esek főversenye, de szurkolhatunk Michelisz Norbiéknak a WTCR és az ETCR vallelungiai futamain, este pedig zárásként következik egy újabb IndyCar-verseny – mutatjuk a programot:

9:30-9:55 ETCR, A csoport, elődöntő
9:35 Formula-2, második futam (M4 Sport)
11:15 WTCR, első futam (Eurosport 1)
12:45-13:10 ETCR, B csoport, elődöntő
15:00 Formula-1, futam (M4 Sport)
15:50-16:05 ETCR, A csoport, szuperdöntő (18:00-tól Eurosport 2)
17:10 WTCR, második futam (Eurosport 2)
18:45-19:00 ETCR, B csoport, szuperdöntő (Eurosport 2)
21:25 IndyCar, második futam (hétfő 20:15-től Aréna4)

f1-program-paulricard-dppi

Ekkora „büntetősúlyt” vitt magával Verstappen a versenyen

A holland az első rajtnál, majd később az újraindítás utáni körökben is átvette a vezető pozíciót Carlos Sainztól, végül azonban nem küzdhetett az első helyért a Brit Nagydíjon: egy törmelék zúzta szét padlólemezének bal oldalát, és szorult az autó alá. A rengeteg leszorítóerőt veszítő holland nem adta fel a futamot, és végül hetedik helyezéssel pontokat mentett Silverstone-ban.

A verseny után piszkálták ki a Red Bull alá ragadt „ballasztot”, melyről a közösségi médiába is felkerült egy fotó: a karosszériadarab éppen a testvércsapat, az AlphaTauri egyik autójáról szakadt le.

Frank Williams emléke előtt tisztelegtek

A Brit Nagydíj utáni hétfőn tartottak Londonban, a Westminster Apátságban szertartást, amit Frank Williams emlékének szenteltek. Az eseményen több, mint 600 vendég vett részt, a Williams csapat korábbi pilótái közül ott volt Nigel Mansell, Damon Hill, Jenson Button, Valtteri Bottas, Nick Heidfeld, Martin Brundle, Antonio Pizzonia és Jonathan Palmer. Természetesen más csapatok jelenlegi és korábbi versenyzői is részt vettek, mint például Mika Hakkinen. A Formula-1 szervezetet Stefano Domenicali és Ross Brawn képviselték, utóbbi 1976-ban a csapatnál kezdte a pályafutását. Természetesen jelen volt több korábbi vagy jelenlegi csapatvezető, mint Ron Dennis, Eddie Jordan, David Richards, Christian Horner, Andreas Seidl, Otmar Szafnauer és Jost Capito.

Nem hiányoztak a Williams csapat mostani vagy régebbi tagjai, például Sir Patrick Head és Adrian Newey. Head felolvasott egy rövid beszédet: „Frank utálta volna a gyászbeszédeket” – ezért ragaszkodott hozzá, hogy méltatást írt. Felidézte, hogy Williams hozta vissza őt 1976-ban az autóversenyzéshez, mert már feladta terveit és hajókat kezdett építeni. Így jellemezte: „Ölyan volt, mint a Tigris a Micimackóban. Tele energiával, de a dolgait nem mindig tudta jól irányítani. A végtelen energiája ragályos volt, lelkesítette az egész csapatot. Bárhol is van a lelke, remélem még mindig hallja a versenymotorok hangját!”

Szót kapott még Jamie Berry, Williams sógora, majd Ron Dennis és Peter Windsor újságíró. A szertartást követően a megemlékezés a Királyi Automobil Klubban folytatódott, ahol kiállították Clay Regazzoni FW07-es versenyautóját, amivel Williams első győzelmét szerezte 1979-ben, Silverstone-ban.

Fotó: Adam Cooper

Így ünnepelte Carlos Sainz első sikerét a Ferrari

Hosszabb idő után ismét futamot nyert a Ferrari, ám ezúttal Carlos Sainz révén, aki ezzel pályafutása első győzelmét szerezte a Formula-1-ben. Természetesen a verseny utáni ünneplés sem maradt el, valamint az ilyenkor szokásos közös fotók a csapattal, a spanyol versenyző pedig a rajongókat sem felejtette el a nap végén.

A halo már több életet is megmentett a közelmúltban

Az elmúlt évek során már nem először láttunk olyan balesetet az F1-ben, amikor az autókon lévő fejvédő elemnek hatalmas szerepe volt abban, hogy nem történt tragédia. A Brit Nagydíjon látott óriási bukás után az ESPN összeszedte azokat az alkalmakat, amikor óriási baj történhetett volna, amennyiben az autókon nincs ott a glória. 2018-ban Charles Leclerc, 2020-ban Romain Grosjean, tavaly Lewis Hamilton, idén pedig Guanyu Zhou köszönhetett sokat az eszköznek.

 
 
 
A bejegyzés megtekintése az Instagramon

ESPN F1 (@espnf1) által megosztott bejegyzés

F2: A felügyelők Nissanyt találták bűnösnek a Haugerrel történő balesetért

Bár Guanyu Zhou hatalmas bukása a Brit GP rajtjánál némileg háttérbe szorította, az F2 főversenyén is volt ok aggodalomra a hétvégén, hiszen Dennis Hauger levegőbe emelkedő Premája épp a halónál találta el Roy Nissany autóját, a Jules Bianchi halálos balesete miatt bevezetett szerkezet azonban megvédte a DAMS izraeli versenyzőjének életét, így mindketten sértetlenül távoztak a baleset helyszínéről.

Az ijesztő eseményekért a versenyirányítás teljes mértékben Nissany-t tette felelőssé, aki a hivatalos indoklás szerint kiszámíthatatlan és veszélyes módon védte pozícióját a Stowe és a Vale-sikán közötti szakaszon, amely ütközéshez, végső soron pedig balesethez vezetett. A felügyelők ezért öt rajthelyes büntetéssel sújtották az izraelit a spielbergi sprintfutamra, valamint három büntetőpontot is kapott a licenszére, amivel hat egységre került az automatikus eltiltást jelentő 12 ponthoz.

Tyler Reddick a NASCAR Cup Series legújabb futamgyőztese

A NASCAR királykategóriájának alapszakaszából még nyolc verseny hátra van, de a vasárnapi Road Americán rendezett futammal együtt már 13 különböző futamgyőztest avattak az idei szezonban, közülük pedig öten az első diadalukat ünnepelhették. A széria legújabb győztese Tyler Reddick lett, aki a verseny utolsó szakaszában hatalmas csatát vívott a 2020-as bajnok Chase Elliott ellen. Utóbbi általában kiválóan teljesít az épített pályás futamokon, és ezúttal is csak kevéssel kapott ki. Bár a Hendrick Motosports pilótája egyik szakaszt sem tudta megnyerni, a futam 62 köréből 36-ot vezetett, ám a nagyszerű tempó, és a csapat nyerőnek tűnő stratégiája sem volt elegendő ezúttal. Elliott általában mindig az etapok végén jött ki, így az elsőt Chase Briscoe, míg a másodikat Ryan Blaney vitte el. A verseny második felében Reddick folyamatosan üldözte ellenfelét, majd 17 körrel a vége előtt sikerült megelőznie, Eliott pedig sokáig hősiesen próbálta visszavenni a pozícióját, de végül a Richard Childress Racing versenyzőjét intették le elsőként. Mögöttük a címvédő Kyle Larson, Ross Chastain, és Daniel Suarez zártak még a legjobb ötben.

Grosjean: A csapattársam totál idióta

Az Andretti Autosport két versenyzője egymással akadt össze az IndyCar széria versenyén Mid-Ohióban: Alexander Rossi kiterelte a pályáról, sőt a falba tette Romain Grosjeant. A francia bosszút állt, mikor a csapat arra kérte a verseny későbbi szakaszában, tartsa fel a forgalmat, hogy ezzel a testvérautónak segítsen. „Mivel Rossi a falba tett, nem fogom védeni” – válaszolta Grosjean. Az egykori F1-es még a leintés után is paprikás hangulatban volt:

„Rossi totál idiótaként viselkedett kint, nem tudom, miért csinált ilyet. Fekete gumikon volt, én a pirosokon, én voltam kívül és több sebességet vittem át a kanyaron. Az újraindításnál egyszer már megcsinálta ugyanezt. Jó, lehet, hogy akkor a hideg gumikon megcsúszott, de a következő körben megismétlődött, biztos, hogy szándékos volt. Fáj a kezem és elvesztettük a rohadt futamot” – nyilatkozta Grosjean, olyan szavakat használva, melyeket ritkán mondanak csapattársra. A francia emellett bocsánatot kért Colton Hertától, akit ő talált el féktávon, mert nem számított rá, hogy a gumik tapadása miatt akkora lesz a tempókülönbség.

Az eset után indulatos beszélgetés zajlott az Andrettinél. Rossi próbálta menteni a menthetőt: „Versenybaleset volt. Lágyabb gumin jött, próbált körbeautózni, amit szeret gyorsan és elhamarkodottan csinálni. Muszáj volt próbára tennem, sajnálatos, hogy pont egy csapattársnak mentem neki, de van ilyen” – nyilatkozta Rossi.

Alonso megdöntötte Raikkönen rekordját: már ő tette meg a legtöbb versenykilométert az F1-ben

Újabb csúcs fűződik Fernando Alonso nevéhez a Brit Nagydíjat követően: immár ő teljesítette a legtöbb kilométert Formula-1-es futam keretében. Konkrétan 92 643 kilométernél jár a lassan 41. életévét is betöltő pilóta, aki Silverstone-ban Kimi Raikkönen 92 596 km-es rekordját adta át a múltnak.

Az F1 ennek szentelt Instagram-posztjában több példát is felhoznak arra, pontosan mivel is egyenlő ez a szám: például ez már a Holdra vezető út negyede, de megegyezik 2195 maraton távjával, valamint Alonso ezzel már több mint két alkalommal megkerülte volna a Földet az Egyenlítő mentén.

 
 
 
A bejegyzés megtekintése az Instagramon

FORMULA 1® (@f1) által megosztott bejegyzés

Videón Hamilton utolsó köre, amellyel idén először a Mercedesé a bónuszpont

Talán idei legerősebb teljesítményét nyújtotta az F1-es Brit Nagydíjon a Mercedes és Lewis Hamilton is, aki bizonyos szakaszaiban a futamnak még a győzelemre is esélyesnek tűnt, végül pedig harmadikként ért célba. A hétszeres világbajnok ráadásul a legutolsó körben 1:30,510-es időt repesztett, ezzel elcsente Carlos Sainz elől a leggyorsabb kört és az érte járó világbajnoki pontot. Idén először sikerült ez egy Mercedes-pilótának (korábban háromszor Charles Leclerc, kétszer-kétszer Max Verstappen és Sergio Perez, egy-egy alkalommal pedig Sainz és a mclarenes Lando Norris futotta meg a leggyorsabb kört) – íme, mindez onboard felvételen:

Közeli nézőtéri felvételen, ahogy Zhou Alfája a kerítésbe csapódik

Ijesztő balesettel indult az F1-es Brit Nagydíj: Guanyu Zhou Alfa Romeója fejjel lefelé száguldott végig a sóderágyon, majd a gumifalat is átugratva a kerítésben landolt. Az alábbi nézőtéri videón jól érzékelhető a becsapódás ereje és látható az is, hogyan szorult be pont a gumifal és a kerítés közé az Alfa Romeo:

@ted_meagher98 #silverstone #silverstonecrash ♬ original sound - Meagher Brian

Zengő Zoltán: Még nem fogom fel teljesen, harcban vagyunk a bajnoki címért

Fantasztikus magyar sikert hozott a WTCR második Vila Real-i futama: Rob Huff remek jokerkörös taktikával a negyedik helyről indulva győzött a Zengő Motorsport Cuprájával. A 2012-es világbajnok ezzel a világkupa összetettjében is az előkelő negyedik helyen áll, és csupán 23 pont a hátránya az éllovas Mikel Azconával szemben. Zengő Zoltán csapatfőnök úszott is a boldogságban a portugáliai diadal után – így értékelt:

 

Természetesen maga Huff is nyilatkozott egy videóban, ahol elmondta, hogy már az első futam hatodik helye is erős pontszerzést jelentett, majd a fordított rajtrácsos versenyen tökéletesen taktikáztak azzal, hogy a riválisokkal ellentétben későre hagyták a jokerkör teljesítését:

 

Az egyetlen üröm az örömben a Zengő Motorsportnál, hogy Nagy Dániel a második futam hajrájában balesetet szenvedett – ő így értékelte a történteket:

Nővére a rádión és pezsgőlocsolással, Hakkinen a futam után gratulált Schumachernek – videó

Mick Schumacher a Brit Nagydíjon elért nyolcadik helye révén végre megszerezte első pontjait a Formula-1-ben: a 2012-es évadzáró interlagosi futam óta először végzett egy Schumacher az első tízben egy versenyen. A levezetőkörön nemcsak a versenymérnök és Günther Steiner csapatfőnök gratulált a fiatal németnek, hanem bejelentkezett a rádión Mick nővére, Gina is, aki „Szuper, szuper, szuper!” felkiáltással ünnepelte testvére sikerét – majd később jól meglocsolta pezsgővel is, miközben éppen interjút adott:

 

 
 
 
A bejegyzés megtekintése az Instagramon

Gina Schumacher (@gina_schumacher) által megosztott bejegyzés

 

Az F1 videójából pedig az is kiderült, hogy a futam után többek között Mick apja, a hétszeres világbajnok Michael Schumacher egykori legnagyobb ellenfele, Mika Hakkinen is gratulált az ifjú versenyzőnek:

 
 
 
A bejegyzés megtekintése az Instagramon

FORMULA 1® (@f1) által megosztott bejegyzés

A korábbi csapatok is gratuláltak Sainz első győzelméhez

A pályafutása mérföldkövet jelentő eredményét jegyző spanyol első éveit a Toro Rossónál töltötte, a Red Bull testvércsapatánál – bár az energiaitalos formáció és a Ferrari jelenleg a legnagyobb riválisok, a legyőzött ellenfél szentelt egy posztot a spanyolnak. „Nincs menekvés. Gratulálunk első F1-es győzelmedhez!” – írták a dobogós pezsgőzés videóját tartalmazó bejegyzéshez. 

A McLaren, ahol Sainz a Ferrari előtt húzott le két szezont, az első dobogós helyezésről (2019, Brazil Nagydíj) emlékezett meg, a wokingiak első embere, Zak Brown pedig szerényen ennyit írt: „Ne felejtsd el, én tanítottam mindent, amit tudsz!”

 

 

Hét tüntetőt letartóztattak, miután a pályára rohantak a Brit Nagydíj rajtjánál

Mi is írtunk róla, hogy a rendőrség már néhány nappal korábban tudomást szerzett róla, hogy néhány tüntetők pályainvázióra készülnek Silverstone-ban. Az onboard felvételek tanúsága szerint páran sikerrel is jártak: a Brit Nagydíj első körében többen az aszfalton ültek, mielőtt a sportbírók eltávolították őket onnan, miközben a versenyt magát a Guanyu Zhou-féle baleset miatt hamar piros zászlóval félbeszakították. A tüntetést hamar magára vállalta a Just Stop Oil nevű klímavédelmi csoport.

A northamptonshire-i rendőrség a futam után közleményben jelezte, hogy összesen hét tüntetőt tartóztattak le. Mint írták: ők felajánlották, hogy békés és biztonságos módon tüntethetnek, éppen ezért „rendkívül csalódottak vagyunk, hogy az emberek egy csoportja nem vette figyelembe a figyelmeztetésünket, és azt a hihetetlenül veszélyes döntést hozták, hogy bemennek a pályára”.

Itt az év eddigi legeseménydúsabb versenyének összefoglalója

Az év eddigi egyik, ha nem a legjobb versenyét láthattuk Silverstone-ban, ahol annyi minden történt, hogy inkább bele sem kezdünk... Egy dolog biztos, ezt nem érdemes kihagyni! A videó a képre kattintva tekinthető meg!

Ezt posztolta Guanyu Zhou két órával a horrorbaleset után

Negyed óráig – ennyi ideig nem érkezett semmilyen információ a kínai pilótáról – összeszorult a Formula-1 nézőinek gyomra Guanyu Zhou rajtbalesete után. Az Alfa versenyzője fejtetőre állt autóval csúszott át a bukótéren, majd felpattanva és a gumifalat átugratva csapódott a védőkerítésnek. Hihetetlen, de a pilóta megúszta a balesetet sérülés nélkül, a közvetítés végén már megmutatták, valamint ő maga is közzétett egy szelfit a közösségi médiában.

„Rendben vagyok, minden oké. A halo mentett meg ma. Köszönöm mindenkinek a kedves üzeneteket!” – írta Zhou.

DTM: Felipe Fraga domináns győzelme

A DTM norisringi 2. futamát Felipe Fraga (Red Bull AF Corse - Ferrari) kezdhette az élről, mögötte Mirko Bortolotti (GRT - Lamborghini) és Marco Wittmann (Walkenhorst Motorsport - BMW), valamint a tegnapi győztes Thomas Preining (KÜS Team Bernhard - Porsche) alkották az első két sort. Az 5. helyen láthattuk az első Mercedest, amit Maximilian Götz vezetett, majd René Rast következett a 6. helyen az első Audival.

Fraga meg tudta tartani a vezető helyét a rajtot követően, ami sokkal simábban zajlott le, mint a szombati káosz. Szorosan követték a versenytársak, az egyetlen változást az élmezőnyben az jelentette, hogy Rast meg tudta előzi Götz autóját. Fraga a 46. körben látogatott a boxba, ekkor 3,3 másodperces előnnyel vezetett Bortolotti előtt. A kerékcserék simán pörögtek, leszámítva Wittmann csapatánál, ahol hibáztak, így René Rast a 3. helyen találta magát. Fraga és Bortolotti problémamentesen hajtott a célig ebben a sorrendben, Rast is meg tudta őrizni a 3. helyét, annak ellenére, hogy 10kg extra súlyt cipelt a teljesítménykiegyenlítés miatt.

Wittmann a lassú kerékcsere után simán hozta a 4. helyet, utána Dennis Olsen (Porsche), majd a 6. helyen Götz érkezett. Pontszerző helyeken így osztoztak a versenyzők: 7. Ayhancan Guven (Ferrari), 8. Luca Stolz (Mercedes), 9. Thomas Perining (Porsche) és a 10. Maro Engel (Mercedes). Az összetett értékelést Mirko Bortolotti vezeti 89 ponttal, mögötte Sheldon van der Linde (BMW) a második 80 ponttal, dacára annak, hogy ezen a hétvégén nem tudott pontokat szerezni. Dobogós még René Rast 79 ponttal, amit a két kiváló 3. hellyel hozott 30 pontnak köszönhet.

Hosszú nyári szünet következik, legközelebb augusztus végén a Nürburgring ad otthon DTM futamnak.

 

Fotó: DTM

Mansell egykori bajnok Williamsével bemutatózott Vettel 35. születésnapján

A ma 35 éves Sebastian Vettel az FW14B egyik példányával tett meg bemutatóköröket Silverstone-ban, azzal a modellel, mellyel Nigel Mansell öt futamgyőzelmet szerzett, úton az 1992-es vb-cím felé.

Vettel félig-meddig saját magát lepte meg születésnapjára: az autó ugyanis a német tulajdonában áll. Volt még egy különlegesség, a Williamst ugyanis karbonsemleges üzemanyag hajtotta – ezzel a német szívügyére, a környezettudatosságra hívta fel a figyelmet.

Kipróbálta az F1-es kerékcserét kollégánk az Aston Martinnál

A Brit Nagydíjról tudósító Mészáros Sándor az Aston Martin silverstone-i főhadiszállását látogatta meg, ahol két francia kollégával kereket cseréltek a csapat egyik F1-es gépén. Sanyi rövid beszámolója:

Kerékcsere egy Aston Martin F1-es autón a gyár kertjében kiváló barátaimmal, Fred Ferret-vel és Jerome Bourret-val a francia l'Equipe-től. Nekem a légkulcs jutott, megdolgoztunk a vacsoráért és mivel nem állt ki ellenfél, vélhetően meg is nyertük a kihívást. Köszönet a csapat sajtóosztályának a remek estéért, Jánvári Zsoltnak pedig azért, hogy az évek során felkészített a kerékcsere-hadműveletre!

 
 
 
A bejegyzés megtekintése az Instagramon

Mészáros Sándor (@mesandor) által megosztott bejegyzés

Sokkoló baleset az F2-ben, a halo mentette meg Nissanyt (videó)

 Roy Nissany és Dennis Hauger is saját lábán hagyta el a helyszínt a Formula-2 vasárnapi főfutamán történt balesetben. A két versenyző az első körös tülekedésben akadt össze, Nissany a fűre kényszerítette Haugert a Vale előtti egyenes szakaszon, aki a defektes Premát nem tudta megállítani a kanyarig.

A sebesség nem volt nagy, az igazi bajt az okozta, hogy a magasított kerékvető külső oldala megdobta a norvég autóját, amely éppen a pilóta magasságába emelkedett és keresztezte az éppen ekkor kanyarodó Nissany útját. A visszajátszásokon jól látható, a halo állította meg a rendkívül szerencsétlen szögben érkező Premát. Ha ez a baleset néhány évvel korábban, a halo bevezetése előtt történik meg, a Prema egyenesen Nissany sisakjának csapódik.