DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. október 14. hétfő

Eddigi legerősebb hétvégéjét teljesítette Michelisz az ETCR-ben

Egy héttel a hungaroringi Super Racing Festival után ezúttal a WTCR nélkül vendégeskedett a spanyolországi Jaramában az Elektromos Túraautó-világkupa mezőnye. Michelisz Norbert a Pool Fast elnevezésű hatos csoportba került, s az eddigi két fordulóhoz képest erősebben teljesített: a kvalifikációt a negyedik legjobb idővel zárta, így ugyan a kisebb pontszámot érő negyeddöntőbe került, azt viszont megnyerte a Hyundai magyarja. Norbi ezzel felkerült az erősebb elődöntőbe, ahol pedig másodikként ért célba. Ennek köszönhetően a csoportja Szuperdöntőjét ebből a pozícióból kezdhették meg, ott azonban harmadik lett a két Cupra, Adrien Tambay és Marc Gené mögött.

Michelisz a hétvége során összesen 61 pontot gyűjtött, ami csoportjában a harmadik, összesítésben pedig a hatodik helyre volt elég, ami az eddigi legjobb eredménye az ETCR-ben. A hétvége királya egyébként a címvédő Mattias Ekström lett, aki hibátlan teljesítményt nyújtott a Pool Furious nevű csoportban: a kvalifikáción a leggyorsabb volt, majd a negyed-, az elő- és a szuperdöntőt is megnyerte. A Cupra svédje a maximális 100 ponttal így visszavette a bajnoki tabellán is a vezetést a Hungaroringen győztes márkatárs Tambay-től. Michelisz a világkupa összetettjében a nyolcadik pozícióba jött fel.

michelisz-etcr-jarama

Hét különböző nemzet képviselteti magát a NASCAR Cup Series következő futamán

Bár a rájátszás is egyre közelebb van, ezúttal mégsem ezért irányul majd nagy figyelem a NASCAR királykategóriájának következő versenyére. A Watkins Glen International pályán 39 autó állhat majd rajthoz, ezúttal pedig az amerikai versenyzők mellett más bőven találunk más nemzetekből érkező pilótákat is. Ennek egyik oka, hogy a hétvégén debütálhat a szériában Kimi Raikkönen, aki a finn zászló alatt indulhat, de Németországból Mike Rockenfeller, Oroszországból Danyiil Kvyat, az Egyesült Királyságból Kyle Tilley, Hollandiából Loris Hezemans, míg Mexikóból Daniel Suarez érkezik. Utóbbi már szerzett egy futamgyőzelmet az idén, ezúttal pedig 2007 F1-es világbajnokával szerepelhet egy csapatban.

 
 
 
A bejegyzés megtekintése az Instagramon

NASCAR on NBC (@nascaronnbc) által megosztott bejegyzés

A pihenést mindenki élvezte a Mercedesnél

Lassan vége lesz a nyári szünetnek, ami azt jelenti, hogy folytatódhat a szezon. Miközben a legtöbb pilóta látványos fotókat készített a nyaralásáról, a Mercedes most mini figuráival készített hasonló képeket. „A legtöbbet kihozni a leállásból” – írták Twitter oldalukon, ám egy apróságra azért érdemes odafigyelni, az egyik felvételen ugyanis a Valtteri Bottast ábrázoló figura is feltűnik.  

Az eddigi legkisebb motor került az új Acurába, amely elméletben Le Mans-ban is versenyezhet

A korábbi álcafestéses verziót követően teljes pompájában bemutatkozott az Acura ARX-06, amely az új LMDh szabályok alapján épült az amerikai IMSA bajnokság 2023-ban induló GTP kategóriájába. Az Oreca karosszériába 2,4 literes V6-os motor került 90 fokos hengerszöggel, ikerturbófeltöltővel – az Acura elmondása szerint ez az eddigi legkisebb hengerűrtartalmú motor, melyet a HPD (Honda Performance Development) a versenypályákra tervezett, de így is könnyedén eléri a szabályrendszerben meghatározott minimális 500 kW (670 lóerő) teljesítményt. Összehasonlításként: a jelenlegi ARX-05 motorja 3,5 literes. Az erőforráshoz csatlakozik a hibrid rendszer a Bosch MGU-jával, a Williams Advanced Engineering akkumulátorával és az Xtrac sebességváltójával.

Az ARX-06-ot az eddigi két partnercsapat, a Meyer Shank Racing és Wayne Taylor Racing viszi pályára 2023-ban – az egyikük címvédőként, ugyanis matematikailag biztosan egy Acura nyeri a DPi géposztály utolsó szezonját.

A WEC és IMSA szabályegyesítése folytán az új Acura elméletben versenyezhet a világbajnokságon és Le Mans-ban is, a Hypercarokkal közös kategóriában – az amerikai márka azonban egyelőre nem tervez vb-n való szerepvállalást.

Russell: A nyaralásnak vége!

Kerékpározós képet és videót posztolt közösségi oldalára George Russell: a Mercedes pilótája is megkezdte a felkészülést a Belga Nagydíjra.

 
 
 
A bejegyzés megtekintése az Instagramon

George Russell (@georgerussell63) által megosztott bejegyzés

 

Sisakkamerás F1-es kör Bahreinből, bokszkiállással együtt – videó

Yuki Tsunoda szemszögéből nézhetünk bele egy bahreini gyakorlásba.

Lundgaard IndyCar-szerződése miatt nagyobb gondban az Alpine

Az Alpine egyre kétségbeejtőbb helyzetét a pilótakérdésben tovább bonyolítja Christian Lundgaard új szerződése. A nyári szünetre a francia alakulat úgy távozott, hogy előbb elvesztette a kétszeres világbajnok Fernando Alonsót, majd közvetlenül utána vélhetően a nagy tehetségnek tartott Oscar Piastrit is a juniorprogramjukból. Az IndyCar sorozatának újonc értékelését jelenleg 41 ponttal vezető dán versenyző és csapata, a Rahal Letterman Lanigan Racing bejelentette, hogy több évre érvényes szerződést írtak alá. Az Alpine juniorprogramjában nevelkedő Lundgaard 2021-ben kapott lehetőséget az Indy 500-on, majd a 2022-es szezonra írtak alá kontraktust jelenlegi csapatával. Az Alpine így még egy kicsit nehezebb helyzetbe került a pilótapiacon.

Wolff: A Williams nem mert lehetőséget adni Susie-nak

Susie Wolff bő két évtized után az első női versenyző lett a 2014-es Brit Nagydíj első szabadedzésén, aki Formula-1-es autót vezethetett egy nagydíjhétvége keretein belül. A Williamsnél tesztpilótai szerepkört betöltő hölgyversenyző nem is ment rosszul, a 15. legjobb időt autózta a 22 fős mezőnyben. Férje, a Mercedest irányító Toto Wolff a Financial Timesnak adott interjúban idézte fel a silverstone-i edzést:

„Néhány tizeden belül volt Felipe Massához képest” – mutatott rá felesége versenyképességére Wolff. Ám mint hozzátette, a Brit GP-t nem követték újabb lehetőségek, s F1-es versenyzői ülést sem kínáltak Susie-nak: „A végső lehetőséget nem kapta meg. A csapat nem merte meghozni ezt a döntést” – fogalmazott a csapatvezető. Wolff egyébként a női pilóták kapcsán hozzátette: biztos benne, hogy vannak olyan hölgyversenyzők, akik képesek lennének eljutni az F1-ig, de nem tartja reálisnak, hogy a következő évtizeden belül vegyesen láthatunk majd a mezőnyben férfi és női versenyzőket.

Susie Wolff kapcsán egyébként friss hír, hogy bejelentette, hogy távozik a Venturi Formula-E-csapatának az éléről, amely immár Maseratiként fog szerepelni az elektromos világbajnokság következő idényében.

susie-wolff-williams-2014-dppi

fotó: DPPI

Sainz volt főnöke szerint Leclerc két tizeddel gyorsabb a spanyolnál

Franz Tost az F1-Insidernek adott interjújában több olyan versenyzőről is beszélt, akivel korábban együtt dolgozott: közéjük tartozott például Ralf Schumacher is. Nem maradt ki a sorból Carlos Sainz sem, aki csaknem három szezont lehúzott a Toro Rossónál Tost csapatvezetése mellett. A jelenleg a Ferrarinál versenyző spanyolról így vélekedett egykori főnöke:

„Carlos tehetséges és hihetetlenül keményen dolgozik. Nagyon jól szerepel a Ferrarinál, és Leclerc-rel is képes fej fej mellett harcolni, ha minden összeáll. De ami az alapsebességet illeti, Leclerc két tizeddel gyorsabb nála” – tette hozzá Tost. Sainz egyébként összességében valóban az esetek többségében elmarad a monacóitól, s ez még akkor is igaz, ha 2021-ben a pontversenyben ő végzett előrébb a Scuderia pilótái közül.

sainz-leclerc-dppi-2022

Chasing The Dream: Itt az F2-es sorozat új évadának első része

Minden pilóta álma, hogy eljusson a Formula-1-be, aki pedig az F2-ben tart, annak csak egyetlen lépés hiányzik ahhoz, hogy teljesüljön a vágya. A YouTube-on megtekinthető a Chasing The Dream, vagyis Az álom üldözése című dokusorozat negyedik évadának első epizódja. A videó a képre kattintva tekinthető meg!

Videó: Verstappen a mélyben és a magasban 2022-ben

Az F1 YouTube-oldalán található legújabb videójában Max Verstappen idei szezonban látott hullámhegyeit és hullámvölgyeit elevenítik fel. A holland mélyen kezdte a szezont, de mostanra hatalmas előnnyel rendelkezik. A videó a képre kattintva tekinthető meg!

Videó: Minden, amit a 2026-os motorokról tudni kell

A keddi Motorsport Világtanács-ülésen a delfinezés problémájának rövidebb és hosszabb távú megoldása, valamint a biztonság javítása mellett végre megegyezés született a 2026-os motorszabályokról, ezeket ebben a cikkben foglaltuk össze. Most pedig az F1 YouTube-ján lehet megtekinteni egy videót a képre kattintva, amelyben dióhéjban megtudhatjuk, mik a legfontosabb változások.

Csapattársa az agresszív NASCAR-versenyzőkre figyelmezteti Raikkönent

A hétvégén Watkins Glenben fog vendégszerepelni a NASCAR Cup Seriesben Kimi Raikkönen. A 2007-es Formula-1-es világbajnok a visszavonulása óta először fog rajthoz állni futamon, a múlt héten pedig már tesztelte is a versenygépet. Daniel Suarez, aki idén a széria első mexikói győztese lett, s aki Raikkönen egyik csapattársa lesz a Trackhouse Racingnél, úgy gondolja, hogy a finnek meglesz a tempója, ugyanakkor a versenyzési stílushoz, beleértve az F1-nél jóval agresszívebb és kontaktokat is hozó csatákat, alkalmazkodnia kell majd:

„Szerintem gyors lesz” – idézi Suarezt a Motorsport. „A sebessége meglesz, a versenyzés részéhez kell majd egy folyamat, mert nem számít, mennyit gyakorolsz a szimulátorban vagy mennyit tesztelsz, az akkor is a versenyzés. Az más tészta, és nem is ismeri az összes pilótát. Nem tudja, hogyan versenyeznek, mennyire agresszívek, úgyhogy ez a része némi időbe fog telni. Ide lehet hozni a világ legjobb versenyzőjét, ez a része akkor is időbe telik. De ami a sebességet illeti, szerintem rendben lesz. A versenyzés, az újraindítások, a gumik és a fékek óvása, a bokszkiállások… ezek szükségesek a győzelemhez. Ez lesz majd egy folyamat, mivel még sosem csinálta. Néhány napja amúgy gyakorolt például bokszkiállást, és jól teljesített.”

A mexikói versenyző hozzátette: nemcsak ő próbált meg segíteni Raikkönennek, hanem egyúttal ő is tanult egy-két dolgot a korábbi F1-es pilótától.

raikkonen-nascar-trackhouse-insta-1

Verstappen már elkezdte a felkészülést a szezon második felére

A Facebookon osztott meg egy képet Max Verstappen, amint Monacóban fut, ezzel jelezve, hogy egyáltalán nem dől hátra annak ellenére sem, hogy kényelmes előnnyel rendelkezik a szezon hátralévő részére. "Félig túl vagyunk a nyári szüneten, de én már megkezdtem a felkészülést a szezon második felére. Készen fogok állni" - tette hozzá a világbajnoki címvédő.

 

 Kövesd a Formula.hu-t az Instagramon is!

 
 
 
A bejegyzés megtekintése az Instagramon

Formula.hu (@formula.hu) által megosztott bejegyzés

 

Hamilton: Vendégek vagyunk az állatok otthonában

Továbbra is Afrikában tölti a nyári szünetet Lewis Hamilton, legutóbb Kenyából jelentkezett be, ahol egy állatmenhelyen járt. Mint írta, az itt dolgozók olyan árva állatokat vesznek magukhoz, akik önerőből aligha élnék túl a rá váró megpróbáltatásokat, viszont amint megerősödnek, kiengedik őket a vadonba. 

„Nem az állatok felett állunk, hanem velük vagyunk. Vendégek vagyunk az otthonaikban” – írta a brit F1-es pilóta az alábbi fotókhoz.

 
 
 
A bejegyzés megtekintése az Instagramon

Lewis Hamilton (@lewishamilton) által megosztott bejegyzés

 

12 év után távozik az Auditól a háromszoros DTM-bajnok

René Rast bejelentette, hogy a 2022-es szezon végén elhagyja az Audit: a Német Túraautó-bajnokság októberi, hockenheimi versenye lesz az utolsó, amelyet a négykarikás márka színeiben teljesít. Rast ezzel egy 12 éves időszakot zár le a pályafutásában, ennyi időt töltött el az Audi kötelékeiben: megfordult velük a Le Mans-i 24 óráson, dobogókig jutott a Formula-E-ben, de a legnagyobb sikereit kétségtelenül a DTM-ben könyvelhette el, ahol 2017-ben, 2019-ben és 2020-ban bajnok lett velük.

A 35 éves pilóta elmondta, hogy nehéz szívvel hozta meg a döntést, hiszen hosszú ideje része az életének az Audi, s a Class One-korszakot tartja az abszolút csúcspontnak (bár a jelenlegi GT3-as autókkal történő versenyzést is a vártnál jobban élvezi a DTM-ben). Viszont elmondása szerint van még néhány cél, amelyet el szeretne érni az autósportban: a hírek szerint Rast a Formula-E-be térhet vissza, méghozzá a McLarennel, amely a világbajnok Mercedes csapatát átvéve csatlakozik az elektromos formulaautós világbajnokság mezőnyéhez.

rast-audi-dtm

Vandoorne elérte, amit korábban csak két F1-es világbajnok

A hétvégén Szöulban a Formula-E világbajnokává avatták Stoffel Vandoorne-t, aki annak ellenére nyerte meg a pontversenyt nem is csekély, 33 pontos előnnyel, hogy szezonja során egyetlen futamgyőzelmet szerzett, a Monaco ePrix megnyerésével. Ezzel csupán harmadik versenyzőként nyert világbajnoki címet együléses sorozatban egyetlen futamgyőzelemmel: a bravúr két F1-es bajnoknak, Mike Hawthornnak és Keke Rosbergnek sikerült a múltban az 1958-as, valamint 1982-es szezonban. Egyben a Formula-E rövid történetében a Mercedes-pilóta állította fel a legkevesebb győzelemmel megszerzett bajnoki cím rekordját.

A statisztika hangzatos, de azért hozzátennénk, hogy kissé mesterkélt, hiszen a Formula-E csupán két éve FIA által elismert világbajnokság, korábban pedig a Formula-1-en kívül nem volt vb-rangú együléses sorozat – azaz a statisztika a Formula-1 összes szezonját és a Formula-E előző két szezonját veszi egy kalap alá.

Damon Hill: George lenyűgöző, Lewis hihetetlen

A nyári szünet apropóján a Formula-1-es mezőny tagjait értékelte az 1996-os világbajnok, Damon Hill. A brit elsősorban négy versenyzőt emelt ki:

„A két pilóta, akitől azt várjuk, hogy a rajtrács elejében legyen, Max és Charles, általában ott is vannak. Carlos egyértelműen hátrébb áll egy picivel, de így is képes teljesíteni abban a Ferrariban. Sergio megint nem a vezér, habár voltak pillanatai. George lenyűgöző és kiegyensúlyozott teljesítményt nyújtott, de szerintem kicsit még tanulnia kell. Biztos, hogy ezt ő is elismerné. Lewis szintén hihetetlen, amint elindul a verseny, egy másik szintre lép” – sorolta az F1 Nation podcastben Hill a három élcsapat versenyzőit.

A középmezőnyből még három nevet ragadott ki: „Landónak volt pár fantasztikus teljesítménye, és jól szerepelt néhányszor Albon és Guanyu Zhou is. Más versenyzőktől is láttunk reményteli kis megvillanásokat” – mondta Damon Hill.

Fotó: Mercedes

Stefano Domenicali szerint nincs szükség a rendbontókra

Komoly visszhangja lett annak, ahogyan a szurkolók egy csoportja viselkedett az Osztrák Nagydíjon. Mint ismert Ausztriában több balesetet is éljenezve ünnepeltek a rajongók, egyes nézők pedig zaklatásra panaszkodtak. Az F1 természetesen elítélte az esetet, a sportág vezérigazgatója pedig ismételten kijelentette, hogy a versenyhétvégéken nincs helye az ilyen embereknek.

„Erről nincs vita, nincs kompromisszum. Ez egy olyan jó üzenet, amit mindenki felkarolt, és ezt jó volt látni. A sportág szépsége, hogy mi alakíthatjuk, hátul a lelátón is, sok gyerek, sok család, és különböző táborok vannak. Ezt a Formula-1-et szeretnénk látni, nincs hely az idiótáknak a világban. Természetesen, ha valaki rosszul viselkedik, akkor a reakció nagyon erős lesz” – mondta el Domenicali a Sky Sportsnak adott interjúban.

Megvan a 2023-as Ausztrál Nagydíj időpontja

A jövő évi versenynaptárral kapcsolatban még rengeteg a kérdőjel, de egy időpontot már bejelentettek: az Ausztrál Nagydíj szervezői közölték, a Formula-1-es szezon harmadik állomását április első hétvégéjén tartják. A melbourne-i versenyhétvége hagyományosan négynapos, március 30. és április 2. között zajlik, az F1-es autók péntektől lesznek pályán.

Az Ausztrál Nagydíj az F1-es szezon harmadik állomása lesz jövőre: a pálya 2035-ig tartó szerződése értelmében a verseny a naptár első három helyszínének valamelyikeként kap helyet, ebből ötször lesz szezonnyitó, köztük 2024-ben és 2025-ben.

Első alkalommal a Formula-2 és Formula-3 is versenyezni fog az Albert Parkban, és a hagyományoknak megfelelően az ausztrál Supercars széria ugyancsak szerepel Melbourne-ben. Ha egy negyedik betétsorozatnak is marad hely, a Carrera Cup tölti meg a programot a versenyhétvégén.

Fotó: Pirelli

Ezzel a festéssel indul a hétvégén Kimi Raikkönen

A következő futamon, a Watkins Glen International versenypályán debütálhat a NASCAR Cup Seriesben Kimi Raikkönen, akinek sisakfestéséről már korábban lerántották a leplet a tesztek alatt, ezúttal pedig az autóját is megmutatták a rajongóknak. A jégembert a 91-es rajtszámmal kereshetjük majd a mezőnyben, amit a Trackhouse Racing sötétkék színben pompázó versenygépén találhatunk meg. A finn pilóta mellett egy másik korábbi F1-es versenyző, Danyiil Kvyat is jelen lesz, valamint a DTM 2013-as bajnoka Mike Rockenfeller is megméretteti magát.

 
 
 
A bejegyzés megtekintése az Instagramon

NASCAR on NBC (@nascaronnbc) által megosztott bejegyzés