DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. október 10. csütörtök

WTCR: Zengős autó az első sorban a Hungaroringen

Túlzás lenne azt állítani, hogy a hazai közönség szája íze szerint alakult a WTCR hungaroringi időmérője. Tassi Attila már a Q1-ben búcsúzott, így mindkét vasárnapi versenynek a 14. rajtkockából vághat neki az Engstler Hondával. Nagy Dániel ugyan továbbjutott a Q2-be, de ott hamar kiszállt a küzdelemből: az első kanyarban a falba csúszott a Zengő Cuprával, így ő pedig a 12. rajtpozíciót fogja elfoglalni. Michelisz Norbert a hetedik helyet csípte el a BRC Hyundaijal, de mivel a 2019-es bajnok még hathelyes rajtbüntetést hozott magával Pau-ból, ez az első futamra egy 13. rajthelyet jelent neki – igaz, a fordított rajtrácsos viadalon viszont a negyedik kockából fog indulni. A legjobb starthelyet a Zengő Motorsport másik versenyzője, Rob Huff szerezte meg, aki a kilencedik időt megfutva a második kockából, azaz az első sorból vághat majd neki a második futamnak.

Ami a többieket illeti: a legjobb ötöt felvonultató Q3-ba két Audi, valamint egy-egy Honda, Hyundai és Lynk & Co jutott be. A pole-pozíciót végül Michelisz hyundaios csapattársa, Mikel Azcona szerezte meg, bő egy tizeddel megelőzve Nathanael Berthont. A címvédő Yann Ehrlacher lett a harmadik, megelőzve Esteban Guerrierit és Gilles Magnust. A bajnokságot a hétvége előtt vezető Nestor Girolami már a Q2-ben kiesett a nyolcadik helyen, míg a fordított pole-t Santiago Urrutia zsebelte be. A Túraautó-világkupa futamai vasárnap 11:20-kor és 16:45-kor startolnak.

huff-wtcr-hring-kvali

Jövőre tényleg német bajnokság lesz a DTM

Miután a német autóklub, az ADAC átvette a DTM jogait, Németországra összpontosító versenynaptárt állítottak össze a korábbi nemzetközibb menetrend helyett. Nyolc versenyből hatot tartanak az országban – a szokásos pályák mellett az újdonságnak számító Sachsenringen –, egyet Ausztriában, a Red Bull Ringet, egyet pedig Hollandiában, Zandvoortban. 2022-ben Portugáliában, Olaszországban és Belgiumban is versenyzett a széria. Említésre méltó, hogy a naptár sem a nagyobb endurance-versenyekkel, sem a Formula-E-vel nem ütközik.

Az ADAC saját szériáinak piramisába építi be a DTM-et, annak legfelső szintjeként, identitását megőrizve továbbra is rövidebb futamokkal, pilótacsere nélkül. A GT Masters bajnokság, amely a DTM Endurance címen fut tovább, hat-hét verseny betétprogramjában fog szerepelni. Az alsóbb kategóriában nem indulhatnak platina minősítésű versenyzők – ez is arról gondoskodik, hogy a legjobb pilóták a DTM-ben szerepeljenek.

Egyéb változás, hogy a BoP-ről ezentúl az SRO gondoskodik az AVL helyett, a gumibeszállító pedig nem a Michelin, hanem a Pirelli lesz.

A DTM 2023-as versenynaptára:

1. Oschersleben Németország május 26-28.
2. Zandvoort Hollandia június 23-25.
3. Norisring Németország július 7-9.
4. Nürburgring Németország augusztus 4-6.
5. Lausitzring Németország augusztus 18-20.
6. Sachsenring Németország szeptember 8-10.
7. Red Bull Ring Ausztria szeptember 22-24.
8. Hockenhiem Németország október 20-22.

Két év elteltével újra otthon Zhou

A Formula-1 első kínai versenyzője hazatért. Szülővárosából, Sanghajból osztott meg egy fotót: „Két év elteltével, újra itthon” – posztolta a versenyző. Guanyu Zhou tíz éve Nagy-Britanniában, Sheffieldben él, Kína szigorú Covid-korlátozásai pedig az elmúlt két évben eltántorították, hogy meglátogassa hazáját.

 

Zhou nem csupán szabadságra ment Kínába – Sanghajban az Alfa Romeo Giulia Estrema bemutatóján vett részt. 

Túl könnyűvé váltak az előzések, rövidíthet egyes DRS-zónákon az FIA

Amióta csak bevezették az F1-ben az állítható hátsó szárnyat, folyamatosan a kritikák a szurkolók és akár a versenyzők részéről is, hogy túl könnyűvé és már-már kikerülésekké váltak az előzések. 2022-ben még hatékonyabbnak tűnt a DRS az aerodinamikai szabályváltozások révén, s úgy tűnik, mindez már az FIA-t is lépésre sarkallhatja. Nikolas Tombazis, a Szövetség együléses szériákért felelős technikai igazgatója arról beszélt az Autosportnak, hogy egyes pályákon rövidebbé válhatnak a DRS-használatra kijelölt részek:

„Néhány versenyen valóban rövidítenünk kellhet a DRS-zónákon. Nem akarjuk, hogy az előzések könnyűvé vagy kivédhetetlenné váljanak. Továbbra is harcnak kell maradniuk. Ha túl gyorsan megtörténik, ha azt látjuk, hogy jön egy autó, elmegy a másik mellett, majd eltűnik, akkor az valójában rosszabb, mintha beragadna mögé és harcolna. Meg kell találni a megfelelő egyensúlyt.”

Nemrég egyébként az F1 sportigazgatói székéből év végén távozó Ross Brawn is hasonló véleménynek adott hangot: „Úgy vélem, egy ideális világban a DRS-t csak arra használnánk, hogy utolérjünk valakit, hogy aztán egy megfelelő támadást indíthassunk ellene. Szerintem nem kell félnünk tőle, hogy egyes helyszíneken, mint például Monzában csökkentsük a zónákat, mert kissé rituálissá váltak az előzések: utolérsz valakit, megnyomod a gombot, aztán előzöl. Ez nem igazán lenyűgöző, szóval ne féljünk csökkenteni a DRS-zónákat, ahol túl erőteljesnek bizonyul” – fogalmazott Brawn, aki egyébként egy másik technikai újítás lehetőségét is belebegtette, ami viszont egyfajta „inverz DRS-ként” hátráltathatná az élen állót.

f1-drs-2022

fotó: DPPI

Michelisz volt a WTCR történetének legjobb időmérős menője – statisztikák

Másfél héttel ezelőtt lezárult a Túraautó-világkupa ötéves története, amely után a szervezők különböző statisztikai összeállításokat tettek közé. A WTCR-ben rajthoz álló magyarok közül természetesen Michelisz Norbert volt a legsikeresebb, a 2019-es bajnok maga is kiemelt néhány mutatót a közösségi oldalain, amelyek alátámasztják, hogy a teljes mezőnyt illetően is a legjobbak közé tartozott.

Nyolc futamgyőzelme az örökranglista második helyét jelenti számára Thed Björkkel, Yvan Mullerrel és Gabriele Tarquinivel megosztva. A legtöbb versenyt, szám szerint tízet egyébként Esteban Guerrieri nyerte – annak ellenére, hogy a hondás sosem ért fel a csúcsra. Pole-ból ugyancsak nyolcat szerzett Michelisz, ebben a tekintetben pedig ő volt a legjobb: a második helyen álló Björk hét időmérős elsőséget mondhat magáénak. A nyolc leggyorsabb kör a ranglista negyedik, a 91 élen töltött kör a nyolcadik helyre elegendő Norbinak, míg 1078 pontjával a második legtöbbet gyűjtötte az öt szezon során – ebben is csak Guerrieri előzi őt.

 
 
 
A bejegyzés megtekintése az Instagramon

Norbert Michelisz (@nmichelisz) által megosztott bejegyzés

 

A második legeredményesebb magyarnak, Tassi Attilának egyébként egy-egy pole és futamgyőzelem jutott (ő 2019 óta volt a mezőny állandó tagja), valamint háromszor futotta meg a leggyorsabb kört és hét kört töltött az élen. Nagy Dánielnek pedig ugyancsak van egy élen töltött köre a statisztikák alapján a WTCR-ben.

Horner: Ricciardo ostoba döntéseket hozott

Néhány hete derült ki hivatalosan is, hogy Daniel Ricciardo harmadik versenyzőként tér vissza korábbi munkaadójához, a Red Bullhoz, ahol szimulátoros munka és promóciós feladatok kapcsán számítanak most rá elsősorban. Az ausztrál a legfőbb sikereit a bikáknál érte el, egy kivételével az összes nagydíjgyőzelmét náluk aratta, míg a Renault-nál és főleg a McLarennél néhány villanást leszámítva inkább csak szenvedett. Ennek kapcsán korábbi csapattársa, Max Verstappen már hangot adott azon véleményének, hogy szerinte Ricciardónak el se kellett volna mennie tőlük, míg most a Red Bull csapatfőnöke, Christian Horner fogalmazott hasonlóan:

„Daniel tinédzserként csatlakozott hozzánk, és itt nőtt fel a csapattal. Elért néhány nagyszerű sikert velünk, aztán viszont elment és csinált néhány ostobaságot azzal, hogy versenyzett más csapatoknál, ami soha nem működött igazán” – nyilatkozta a Mirrornak Horner, hozzátéve: „Daniel egy remek személyiség és óriási figura. Úgy éreztük, helyes döntés, ha visszahozzuk a csapatba – és persze promóciós szempontból lényeges, hogy neki a legszélesebb a mosolya az F1-ben. Képes lesz újra élvezni majd azt, hogy F1-es pilóta lehet az elmúlt néhány stressze helyett.”

f1-ricciardo-horner-redbull

Új amerikai helyszínnel vált teljessé a 2023-as Formula-E-naptár

A Motorsport Világtanács szerdai ülésén ismét módosult némileg a Formula-E jövő évi menetrendje, amely a szervezők reményei szerint így már elnyerte végső formáját. A legfontosabb újdonság, hogy az eddig üresen álló június 24-i időpontot egy új amerikai helyszín, Portland kapta meg. Az elektromos formulaautós világbajnokság korábban s ellátogatott az USA-ba, ám eddig Long Beachen, Miamiban, majd az utóbbi években New Yorkban tették tiszteletüket. Portlandben pedig az IndyCarból ismert pálya jut szerephez a The Race információi szerint, bár némi módosítást eszközölni fognak majd a nyomvonalon.

Egyúttal azt is bejelentették, hogy az eddig ugyancsak kérdőjeles május végi időpont viszont egy az egyben kikerült a versenynaptárból, amely így végül 11 helyszínen összesen 16 fordulóból fog állni – kezdve már január közepén, Mexikóvárosban.

A Formula-E 2023-as versenynaptára:

Január 14. Mexikóváros, Mexikó
Január 27-28. Dirija, Szaúd-Arábia (x2)
Február 11. Haidarábád, India
Február 25. Fokváros, Dél-Afrika
Március 25. Sao Paulo, Brazília
Április 22-23. Berlin, Németország (x2)
Május 6. Monte-Carlo, Monaco
Június 3-4. Jakarta, Indonézia (x2)
Június 24. Portland, Egyesült Államok
Július 15-16. Róma, Olaszország (x2)
Július 29-30. London, Egyesült Királyság (x2)

fe-newyork-2022

Három kontinensen a WRX, 2023-ban is Nyirádon indul az Európa-bajnokság

Idén meglehetősen nehézkesen és jókora késéssel rajtolt el csak el a Ralikrossz-világbajnokság (első elektromos) szezonja, a Motorsport Világtanács elfogadott versenynaptár alapján 2023-ban viszont egyfelől hamarabb indulnának a küzdelmek, ráadásul három kontinenst is érintenének. A norvégiai Hellben rendezendő évadnyitóval kezdődő hat európai forduló után ugyanis bekerült a menetrendben a dél-afrikai Fokváros, valamint egy ázsiai helyszín, amelyet azonban egyelőre nem neveztek meg.

A WRX 2023-as versenynaptára:

Június 17-18.: Hell, Norvégia
Július 1-2.: Höljes, Svédország
Július 22-23.: Lydden Hill, Egyesült Királyság
Augusztus 5-6.: Mettet, Belgium
Augusztus 26-27.: Montalegre, Portugália
Szeptember 9-10.: Estering, Németország
Október 21-22.: Fokváros, Dél-Afrika
November 25-26.: ??? (Ázsia)

Ami a rendre magyar érdekeltséggel futó RX1 Európa-bajnokságot illeti: jó hír, hogy ismét Nyirád ad otthont az idénynyitónak, méghozzá a május 20-21-i hétvégén. Ez az egyetlen helyszín, ahol nem a WRX mellett fog szerepelni az Eb-mezőny: a magyar pálya után Norvégia, Svédország, Belgium, Portugália és Németország szerepel a naptárban a fentebb is látható időpontokban.

erx1-nyirad

Megvan a Kamion-Eb jövő évi hungaroringi fordulójának időpontja

A Motorsport Világtanács idei utolsó ülésén a szokásoknak megfelelően rengeteg széria következő évi versenynaptárát véglegesítették. Ez volt a helyzet a Kamion-Eb-vel is, amelynek 2023-as versenynaptára az eddiginél eggyel több, szám szerint kilenc fordulóból fog állni: az idei pályák mellé Poznan csatlakozik új helyszínként. Persze számunkra a legfontosabb, hogy a Hungaroring természetesen ismét helyet kapott a menetrendben, méghozzá a szezon második állomásaként: a június 3-4-i hétvégén szurkolhatunk majd Mogyoródon az immár négyszeres Európa-bajnok Kiss Norbertnek (majd egyébként rögtön néhány nappal később a Slovakia Ringen tehetjük meg ugyanezt). Ez azt is jelenti, hogy ezúttal nem esik azonos hétvégére az ETRC fordulója a túraautósok új aktuális nemzetközi elitszériájával, a TCR Világsorozatéval.

Kiss Norbival, aki másodszor végzett az Autósport és Formula Magazin TOP 50 Magyar Autóversenyző listája élén, egyébként akár most szombaton is találkozhatsz Nyíregyházán: részletek ITT.

A Kamion-Eb 2023-as versenynaptára:

Május 20-21.: Misano, Olaszország
Június 3-4.: Hungaroring, Magyarország
Június 10-11.: Slovakia Ring, Szlovákia
Június 24-25.: Poznan, Lengyelország
Július 15-16.: Nürburgring, Németország
Augusztus 26-27.: Most, Csehország
Szeptember 9-10.: Zolder, Belgium
Szeptember 23-24.: Le Mans, Franciaország
Szeptember 30-Október 1.: Jarama, Spanyolország

hungaroring-kamion-2022

Lecsapott az F3 ezüstérmesére a Red Bull

Újabb fiatal tehetséggel gazdagodott a Red Bull juniorprogramja: a Formula-3-ban idén újoncként bajnoki második helyet szerző Zane Maloney került az energiaitalosok kötelékeibe. A barbadosi pilóta számára különösen az idény hajrája sikerül parádésan, hiszen zsinórban három főfutamos győzelmet aratott. Abu Dhabiban már az F2-ben is bemutatkozott, s jövőre is várhatóan ebben a szériában fog szerepelni, alighanem a Carlin versenyzőjeként, amellyel a szezon utáni tesztet is teljesítette (ahol egyébként egy másik Red Bull-junior, Enzo Fittipaldi lehet a csapattársa).

Maloney ráadásul olyan tekintetben is tett egy nagy lépést az F1 irányába, hogy a mostani bejelentés szerint ő lesz a bikák egyik Formula-1-es tartalékpilótája is 2023-ban (Liam Lawson is ezt a posztot tölti be, ellenben a nemrég a csapathoz visszatért Daniel Ricciardo hivatalosan nem tartalékversenyzőnek írt alá).

zane-maloney-f3-2022

Videón az F2-es szezon legszebb előzései

A képre kattintva megtekinthetitek a Formula-2-es szezon legjobb manővereit!

Találkozz Kiss Norberttel, a négyszeres Európa-bajnok kamionossal!

Legyél ott szombaton a nyíregyházi közönségtalálkozón, ahol a Formula TOP50 Magyar Autóversenyző 2022 díj nyertesével, Kiss Norberttel beszélgethetsz, vagy akár közös képet is készíthetsz!

A rendezvényen megvásárolhatod és dedikáltathatod az Autósport évkönyv 2022 című kiadványt, de hozzájuthatsz az egyetlen hazai F1-es évösszefoglalóhoz, a Száguldás és cirkusz 2022-höz is!

Az esemény narrátora Bethlen Tamás, a Formula Podcast műsorvezetője. 

formula-top50-kissnorbert

Ott Tanak visszatér az M-Sporthoz

A Dirtfish számolt be arról saját forrásaira hivatkozva, hogy Ott Tanak újra az M-Sport színeiben fog versenyezni. A 2019-es világbajnok korábban éveket töltött már a fordos WRC-csapatnál, de aztán a Toyotával ért fel a csúcsra, miután 2017 végén távozott a brit istállótól. Az utóbbi három szezont a Hyundainál töltötte, ahonnan kissé viharos hónapok után távozott. A Dirtfish információi szerint Tanak és az M-Sport sokáig egyezkedett egymással, de végül egy mindenki számára előnyös megállapodást kötöttek.

Az észt klasszis több évre szóló megállapodást kötött Malcolm Wilsonékkal, és a Hyundaihoz visszatérő Craig Breen helyét foglalja majd el a Puma Rally1-ben, amit múlt héten már ki is próbálhatott.

A hírt már maga Tanak is megerősítette közösségi oldalán:

 

Egy összeállítás Vettel legjobb F1-es megmozdulásaiból

Az F1 YouTube-csatornája összegyűjtötte nekünk Sebastian Vettel 16 évet felölelő F1-es pályafutásának legnagyszerűbb megmozdulásait. Van kedvencetek? A videó a képre kattintva tekinthető meg!

Formula-E: A Maserati is megvillantotta jövő évi festését

2023-tól kezdve egy új márkával bővül az elektromos széria mezőnye a Maserati beszállásával. A csapat bő egy hónapja erősítette meg, hogy Edoardo Mortara és Maximilian Günther párosával vághatnak neki a versenyeknek, december 6-án pedig csatlakozva néhány alakulathoz ők is leleplezték azt a dizájnt, amivel rajthoz állnak a következő szezonban. „A történelem és az innováció találkozása. Bemutatkozik a Maserati Tipo Folgore” – írták az Instagramra feltöltött fotókhoz.

 
 
 
A bejegyzés megtekintése az Instagramon

Maserati MSG Racing (@maserati_formula_e) által megosztott bejegyzés

A Hyundai WRC-csapatánál tér vissza Cyril Abiteboul

Cyril Abiteboul 2014 és 2020 között a Renault F1-es részlegének vezére, csapatfőnöke volt, majd a márka új vezetése 2020 végén megköszönte neki az addigiakat, és az Alpine névre keresztelt istállót új emberek kezébe adta. Abiteboul azóta az F2-es motorokat gyártó Mecachrome-nál dolgozott, 2023-ra viszont újabb komoly feladatot kapott: a Dirtfish szerint őt alkalmazza csapatfőnökként a Hyundai WRC-istállója.

A koreaiaknál 2021 végén távolították el a két konstruktőri vb-címet hozó Andrea Adamót, idén pedig vezető nélküli csapatként működtek: Julien Moncet volt a kinevezett csapatfőnök, de az autó borzalmasra sikerült, és komoly menedzsment-válság alakult ki, amikor Moncet képtelen volt kezelni a pilóták közötti belviszályokat, amelyek következtében a 2019-es világbajnok ott is hagyta a csapatot.

Most egyszerűbb a helyzet (Tanak, mint feszültségforrás már távozott, és az autó is versenyképesebb), de így sem kap könnyű feladatot Abiteboul, főleg hogy a fontos pozíciókból többen is távoztak az elmúlt időszakban, így egy átalakuló vezetőség élére ül be a francia, akinek az évek óta domináló Toyotát kellene valahogy legyőzni. 

f1-wrc-abiteboul-hyundai

fotó: dppi

Az Aston Martinok villogtak leginkább az idei F1-es startoknál – videó

Legalábbis a Formula-1 YouTube-csatornája top 10-es gyűjtésének felét Sebastian Vettel és Lance Stroll vitte el 2-3 arányban. Persze ezt az is magyarázza, hogy gyengébb rajthelyről indulva könnyebb sok pozíciót javítani a startnál és az első kanyarokban, de így is kiemelkedő, amit a négyszeres világbajnok és kanadai kollégája produkáltak¬ – Stroll suzukai esős rajtja pedig konkrétan hátborzongató a látási viszonyok miatt (ahogy ugyanonnan Kevin Magnussené is). Azért Fernando Alonso és Max Verstappen is feltűnt a válogatásban – a videó IDE vagy a képre kattintva nézhető:

f1-start-video-2022

Hármas csatát vár jövőre az AlphaTauri csapatfőnöke

Merész tippet mondott Franz Tost a Speedweek számára adott interjúban. A szakember nem számít Max Verstappentől és a Red Bull csapatától olyan dominanciára, melyet idén mutattak. „Ilyen fölény, amit idén mutattak elég ritka. Jövőre hármas csatára számítok Max, Charles Leclerc és George Russell között, aki már most erősebb, mint Lewis Hamilton. Az FIA büntetése kétségtelenül negatív hatással lesz a Red Bull Racingre, még akkor is, ha a csapatuknál vannak a legjobb mérnökök. Bízom benne, hogy ismét harcba szállhatnak a világbajnoki címért.

Így száguldott át Carlos Sainz a szivárvány alatt Olaszországban

Ahogyan arról már korábban beszámoltunk, a Formula-1 hivatalos gumibeszállítója télen is számít néhány csapat segítségére. A Pirelli december első hétvégéjén az Alfa Romeo istállójával dolgozott együtt Franciaországban, ezúttal pedig a Ferrari segédkezik nekik a fioranói pályán. Kedden Carlos Sainz körözhetett, amiről a maranellóiak egy látványos videót tettek közzé. Mivel a helyszínen egy automatikus öntözőrendszer is működik, ennek segítségével egy szivárványt is generáltak, ahogyan az a felvételen is látható.

Verstappen elmondta, melyik szakág felé mozdulhat az F1 után

Max Verstappen még csak 25 éves, de már többször is utalt rá, hogy nem feltétlenül marad a Formula-1-ben a 2028-ban lejáró szerződése után – pedig 31 évével akkor a legfiatalabban visszavonuló többszörös világbajnokká válhatna. A Red Bull pilótája mindezt az egyre sűrűbb F1-es menetrend mellett azzal is indokolja, hogy más szakágakba is szeretne belekóstolni:

„Az F1 remek móka, és jelenleg nagyon sikeres is vagyok. De szeretnék mást is csinálni” – jelentette ki Verstappen, akit a Motorsport.com idéz. „Tudom, hogy 2028-ig szól a szerződésem, akkor 31 éves leszek. Valószínűleg még néhány évig azt követően is versenyképes leszek. De azokban az években szeretnék mást is megtapasztalni, kicsit több mókával, de kevesebb nyomással és kevésbé sűrű időbeosztással.”

Arra a kérdésre, hogy mely szakágak mozgatják meg, Verstappen úgy felelt: „főként az endurance”. A hosszútávú sportautózásra amúgy e-sportos szinten már bele is kóstolt a holland, aki Fernando Alonso azon ötletére is nyitott, hogy egyszer majd egy csapatban induljanak Le Mans-ban – igaz, elmondása szerint jelenleg éppen átalakulóban van az endurance szakág, így majd az adott időben mérlegeli a lehetőségeket.

f1-verstappen-2022-abudhabi

Russell már üléspróbát tartott a 2023-as Mercedesben – videó

Alig ért véget az idei szezon, már javában zajlik a felkészülés a következő idényre: a Mercedes által posztolt rövid tanúsága szerint az olyan apróságnak számító, de mégis kulcsfontosságú simítások már le is zajlottak, mint George Russell üléspróbája a 2023-as Mercedeshez: