DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. október 9. szerda

WTCR: Zengős autó az első sorban a Hungaroringen

Túlzás lenne azt állítani, hogy a hazai közönség szája íze szerint alakult a WTCR hungaroringi időmérője. Tassi Attila már a Q1-ben búcsúzott, így mindkét vasárnapi versenynek a 14. rajtkockából vághat neki az Engstler Hondával. Nagy Dániel ugyan továbbjutott a Q2-be, de ott hamar kiszállt a küzdelemből: az első kanyarban a falba csúszott a Zengő Cuprával, így ő pedig a 12. rajtpozíciót fogja elfoglalni. Michelisz Norbert a hetedik helyet csípte el a BRC Hyundaijal, de mivel a 2019-es bajnok még hathelyes rajtbüntetést hozott magával Pau-ból, ez az első futamra egy 13. rajthelyet jelent neki – igaz, a fordított rajtrácsos viadalon viszont a negyedik kockából fog indulni. A legjobb starthelyet a Zengő Motorsport másik versenyzője, Rob Huff szerezte meg, aki a kilencedik időt megfutva a második kockából, azaz az első sorból vághat majd neki a második futamnak.

Ami a többieket illeti: a legjobb ötöt felvonultató Q3-ba két Audi, valamint egy-egy Honda, Hyundai és Lynk & Co jutott be. A pole-pozíciót végül Michelisz hyundaios csapattársa, Mikel Azcona szerezte meg, bő egy tizeddel megelőzve Nathanael Berthont. A címvédő Yann Ehrlacher lett a harmadik, megelőzve Esteban Guerrierit és Gilles Magnust. A bajnokságot a hétvége előtt vezető Nestor Girolami már a Q2-ben kiesett a nyolcadik helyen, míg a fordított pole-t Santiago Urrutia zsebelte be. A Túraautó-világkupa futamai vasárnap 11:20-kor és 16:45-kor startolnak.

huff-wtcr-hring-kvali

Egy kicsit lemaradt a MiniDrivers a friss hírekkel...

"Na, most nem történt épp semmi?" - ezzel a kérdéssel nyit a MiniDrivers híradójának legfrissebb epizódja, miután a legutóbbi rész élessé válásának napján olyan hírek láttak napvilágot, mint James Vowles kinevezése a Williamsnél, vagy éppen a Kínai Nagydíj végleges törlése. Lássuk, miként foglalta össze a múlt hét jelentősebb eseményeit a spanyol animációs sorozat!

 

Feszült a hangulat a Mercedesnél Vowles távozása miatt?

Néhány hete érkezett a hír, miszerint a Williams a Mercedes korábbi főstratégáját, James Vowlest csábította el Jost Capito üresen maradt csapatfőnöki székébe. Bár Toto Wolff korábban úgy nyilatkozott, hogy az istálló áldását adta Vowles távozására, Dr. Helmut Marko információi szerint ez nem egészen így van. 

„Nekem egészen más információim vannak. Vowles saját megállapodást kötött, a szóbeszéd szerint pedig néhány remek mérnököt is magával visz, a forrásaink szerint pedig emiatt olyan feszült a hangulat a Mercedesnél” – idézi az osztrák szakembert a Crash.net. 

Marko szerint Vowles távozása csupán rövid távon fogja éreztetni hatását Brackley-ben: „Meglátjuk, mi történik, mindazonáltal én továbbra is azt hiszem, hogy a Mercedes lesz a legnagyobb ellenfelünk a címvédésért folytatott harcban.”

Az utolsó időpont is elkelt: a Haas nyitja a bemutatók sorát

Utolsóként a Haas F1-es csapata is bejelentette idei bemutatójának dátumát, amellyel az amerikaiak mindenki mást megelőznek ezen a téren, a nagy napra ugyanis már január 31-én sor kerül, igaz Günther Steinerék a Williamshez hasonlóan csupán a 2023-as festésről rántják majd le a leplet egy online prezentáció keretében. A festés tekintetében csupán apróbb módosításokra lehet számítani az új főszponzor, a MoneyGram érkezésével.

Belepte a hó a suzukai pályát, ilyen egy kör rajta – videó

Télen gyakran osztanak meg az F1-es versenypályák magukról olyan fotót a közösségi médiában, ahol havas körülmények között láthatjuk a helyszínt. Suzuka sem kivétel ez alól, de a japánok egy lépéssel tovább mentek: egy autóval körbe is mentek a behavazott legendás pályán.

Videó: Alonso megérkezett az Aston Martinhoz

Rövid videót töltött fel a közösségi oldalára az Aston Martin, amelyen azt láthatjuk, hogy – néhány nappal korábbi bejelentkezésében tett ígéretének megfelelően – Fernando Alonso megérkezett új csapata központjába az első munkanapjára. A kétszeres F1-es világbajnok vélhetően többek között az üléspróbát is a napokban ejti meg. Hivatalosan astonos színekben először a február 13-i csapat- és autóbemutatón láthatjuk majd a spanyolt.

Megjelent az FIA Gokart Világranglista, egy magyarral a dobogón!

Újdonságot mutatott be az FIA a napokban, miután közzétették az általuk szervezett sorozatokban versenyzők ranglistáját, amely egy teljesen számítógép által vezérelt és számított rangsorra épül. Hasonlóan a FIFA-világranglistához, itt is egy pontrendszer alapján sorolja be a fiatal versenyzőket a számítógép, ami viszont ennél fontosabb, hogy egy magyar gokartos, Molnár Martin áll jelenleg a ranglista harmadik helyén! A többek közt a WSK-ban is versenyző magyar tehetség a HUMDA támogatottja is egyben, s reménykedünk benne, hogy beváltja a hozzá fűzött reményeket. A teljes ranglista ide kattintva tekinthető meg!

 

Bottas Kristensen, Vettel Chadwick, Loeb Neuville ellen – itt a Bajnokok Tornája sorsolása

A hétvégén rendezik a Bajnokok Tornáját, méghozzá második alkalommal a svéd havas-jeges parallel pályán. Számos nagy név gyűlt össze az idei gálaversenyre, a minap pedig a sorsolást is elkészítették. A vasárnapi egyéni versenyben már a nyolcaddöntők között is láthatunk érdekes párosításokat: a visszavonult négyszeres F1-es világbajnok Sebastian Vettel például a W Series háromszoros győztesével, Jamie Chadwickkel csap össze, a tavaly az utolsó pillanatban visszalépő Valtteri Bottas a kilencszeres Le Mans-győztes Tom Kristensennel mérkőzik meg, míg Mika Hakkinen a friss F2-es bajnok, Felipe Drugovich ellen bizonyíthat. Lesznek érdekes ralis párbajnok is például a címvédő Sebastien Loeb és Thierry Neuville között, míg a két Solberg egymás ellen küzd meg a negyeddöntőért. A létszám miatt Adrien Tambay és David Coulthard, valamint Mick Schumacher és Felix Rosenqvist még egy nulladik kört is beiktat, a két győztes alkotja majd az egyik nyolcaddöntős párosítást.

roc_1

A Nemzetek Kupájában is lesz „előselejtező”, nem is akármilyen párosítással, hiszen a németek és a britek már rögtön itt összekerültek, míg a finnek a szimulátoros különverseny győzteseivel csapnak össze. Ez a két győztes találkozik majd a negyeddöntőben, míg Franciaország Norvégiával, Svédország az északi csapattal, az USA pedig az All-Stars csapattal kezd. A pontos felállások IDE KATTINTVA találhatók!

nationscup_1

Gasly máris megkapta szolgálati autóját

Hivatalosan január 1-jén lépett érvénybe Pierre Gasly Alpine-szerződése, és a francia a hónap végére át is vehette szolgálati autóját – az Alpine egyetlen utcai modellje, az A110 S jelű verzióját. „Merci!” – posztolt kommentbe a fotóhoz a francia.

 
 
 
A bejegyzés megtekintése az Instagramon

Alpine Cars (@alpinecars) által megosztott bejegyzés

A McLaren 2023-as szerzeményének új autója

Alexander Rossi csatlakozik a McLaren IndyCar-csapatához: a korábbi bajnoki ezüstérmes, aki hét szezonon át volt az Andretti tagja, az istálló újonnan kiállított harmadik autóját kapja Pato O’Ward és Felix Rosenqvist mellett.

A McLaren igyekszik a lehető legnagyobb nyilvánosságot generálni IndyCar-bemutatójának, ezért a három autót egyesével, három egymást követő nap leplezik le – Rossié volt az első. A 7-es autó dizájnja gyakorlatilag megegyezik Rosenqvist tavalyi versenygépével (az amerikai még a rajtszámot is átvette a svédtől), érdekes lesz látni, miben változik majd a 6-osra váltó Rosenqvist fényezése.

Az 1-es rajtszám átka: 25 éve nem védtek vele címet a MotoGP-ben

A Ducati hétfői bemutatóján végre kiderült, hogy Francesco Bagnaia a regnáló világbajnoknak kijáró 1-es rajtszámot fogja használni 2023-ban a MotoGP-ben. Legutóbb 2012-ben láthattuk az 1-est a rajtrácson: akkor Casey Stoner versenyzett vele a Repsol Hondánál. Azóta az összes világbajnok, így Jorge Lorenzo, Marc Marquez, Joan Mir és Fabio Quartararo is maradt a címvédő idényében is a saját rajtszámánál (pedig Lorenzo első alkalommal, 2010-ben még lecserélte azt az 1-esre), de előttük Valentino Rossi is mindig megtartotta az ikonikus 46-osát.

Világbajnoki címet védeni 1-es rajtszámmal legutóbb éppen 25 éve, 1998-ban sikerült bárkinek is a királykategóriában: Mick Doohan volt az, aki az 1-essel nyerte azt a szezont. Egy évvel később már nem jött össze ez az ausztrál legendának, köszönhetően a karrierje végét jelentő sérülésnek, ahogy hiába próbálkozott őt követően Alex Crivillé, Kenny Roberts Jr., Nicky Hayden, valamint a már említett Stoner és Lorenzo, egyiküknek sem sikerült diadalmaskodnia az 1-es rajtszámmal – most ezt a negatív szériát törné meg idén Bagnaia.

motogp-bagnaia-ducati-no1

Ha imádod a MotoGP-t és nem szeretnél semmiről lemaradni, akkor csatlakozz a Formula MotoGP Facebook-csoportunkhoz, ahol még több hírről és információról számolunk be a MotoGP és egyéb motoros bajnokságok kapcsán!

 

„Biztos, hogy kap még lehetőséget Schumacher, hatalmasat fejlődött” – mondja a korábbi F1-es bajnok

A Formula 1978-as világbajnokát, Mario Andrettit kérdezte Mick Schumacher helyzetéről a német RTL, és előbbi szerint a fiatal pilótának biztos, hogy lesz visszaútja az F1-es rajtrácsra, mert mindene adott hozzá.

„Biztos vagyok benne, hogy valaki még el fogja vinni (egy F1-es ülésbe). Az ilyen nagy tehetségek nem tűnnek el. Szerintem Mick hatalmasat fejlődött, főleg az előző szezonban. Ez nem lehet kérdés, a teljesítményéből egyértelműen kiderült. A családneve is hasznos volt minden szempontból, és szerintem büszkén viselte” – mondta Andretti.

schumacher_1

fotó: dppi

„Mikor lesz a nyugdíjasok bosszúja?” – Loeb felhívást intézett Ogier felé

Sebastien Ogier nyerte a hétvégi Monte-Carlo Ralit, nagy riválisa és honfitársa, a versenyt tavaly éppen Ogier előtt behúzó Sebastien Loeb pedig reagált is erre a hírre. A kilencszeres világbajnok a Twitteren osztotta meg Ogier győzelmi posztját, gratulált neki, majd feltette a kérdést: „Mikor lesz a WRC nyugdíjasainak bosszúja?”. Ogier válaszolt, megköszönte Loeb gratulációját, és annyit írt, hogy az említett csata remélhetőlegg jövőre megvalósul.

 

Idén már minden F1-es pilótánál láthatunk sisakkamerát

A 2021-es évad közben jelent meg kísérleti újításként a Formula-1-es közvetítésekben a versenyzők által látottakat talán leginkább megmutató sisakkamera. Mivel a rajongók lelkesedéssel fogadták az újítást, tavaly egyre több pilótánál és versenyen láthattunk sisakkamerás felvételeket, amelyeket a versenyző bukósisakjának belsejében, nagyjából szemmagasságban rögzített, mindössze 1,43 grammot nyomó és 8 milliméter átmérőjű kamera rögzített.

Idén pedig még nagyobb valószínűséggel játszanak be hasonló képeket a közvetítésbe, ugyanis a Racing Force Group bejelentette, hogy az F1 szerződést kötött velük a sisakkamerákra vonatkozóan: ennek értelmében 2023-ban már minden versenyző és csapat számára elérhető lesz a technika – ami a lényeges újítás ebben, hogy függetlenül attól, melyik gyártó készítette a bukójukat. Ennek köszönhetően vélhetően még több akciót láthatunk majd ebből a nézetből – hogy pontosan milyen látványt is nyújt egy csata ebből a kameraszögből, megnézhető Charles Leclerc és Max Verstappen tavalyi bahreini küzdelme során (a videó a képre kattintva indul!):

f1-helmet-cam-leclerc-bahrein-2022

Ébredezik téli álmából az F1: pályán a Ferrari és az AlphaTauri

Két csapat is megkezdte a felkészülési időszakot a közösségi médiában megosztott posztjaik alapján. A Ferrari kedden annak ellenére kezdte meg a tervezett háromnapos tesztjét Fioranóban, hogy az előző napokban még havazott is a térségben. Az időjárás végül kegyes volt a Scuderiához – igaz, a kép tanúsága szerint vizes az aszfalt –, ám egyelőre csak a tartalékos Robert Svarcman ült be a 2021-es SF21-esbe. A Motorsport.com olasz verziójának értesülései szerint Charles Leclerc és Carlos Sainz a következő napokon kap lehetőséget, hogy „leporolják” magukat a téli pihenőt követően és felvegyék a ritmust az egy hónap múlva esedékes bahreini tesztet megelőzően.

 

Mindeközben egy másik olasz helyszínen, Imolában pedig az AlphaTauri lendült akcióba. A csapat által feltöltött rövid videó tanúsága szerint Yuki Tsunoda vitt pályára szintén egy korábbi versenygépet az Emilia-romagna-i Nagydíjnak is otthont adó pályán:

Marad a Haas tartalékversenyzője a korábbi F1-es világbajnok unokája

A Haas kedden bejelentette, hogy Pietro Fittipaldi lesz 2023-ban is a csapat Formula-1-es teszt- és tartalékversenyzője. A lépés nem váratlan, a fiatal brazil már évek óta betölti ezt a szerepkört, sőt Romain Grosjean emlékezetes 2020-as bahreini tüzes balesete után két nagydíj erejéig rajthoz is állt velük az F1-ben. Fittipaldi a haasos kötelezettségei mellett a WEC-ben is szerepelni fog idén, méghozzá az LMP2-es Jota színeiben.

Érdekesség, hogy Günther Steiner csapatvezető nemrég azt is elárulta, hogy fel sem merült benne, hogy esetleg az ülését elveszítő Mick Schumachert marasztalja tartalékosként – a német végül a Mercedeshez került ebben a pozícióban.

f1-pietro-fittipaldi-haas

A sanghaji boksztól a bakui ütközésig: Vettel és Hamilton legemlékezetesebb csatái – videó

Két fő nagy ellenfele volt a tavaly év végén visszavonult Sebastian Vettelnek az F1-es karrierje során: Fernando Alonso és Lewis Hamilton. A Formula-1 YouTube-csatornája előbb a német spanyollal vívott harcairól készített összeállítást, de nem sokkal később elkészült a Hamiltonnal zajlott csörték válogatása is, benne számos emlékezetes csatából és egy-két vitatott incidenssel is – a videó IDE vagy a képre kattintva nézhető meg:

f1-vettel-hamilton-video

Wolff elárulta, milyen gyerekkori tragédia volt rá a legnagyobb hatással

Toto Wolff a modernkori Formula-1 egyik legsikeresebb csapatfőnöke, irányításával a Mercedes 2014 és 2021 között az összes konstruktőri és egy kivételével az összes egyéni vb-címet bezsebelte. Az osztrák szakember a The Times hasábjain adott interjúban beszélt arról, milyen gyermekkori tragédia tette igazán erőssé őt: „Úgy gondolom, a kulcspillanat édesapám elvesztése volt: agydaganatban halt meg, amikor 15 éves voltam. Tíz éven át volt halálosan beteg, azaz gyakorlatilag a gyerekkoromban végig. És a pénzügyi nehézségek is ehhez kapcsolódtak. Ez volt rám a legnagyobb hatással emberileg.”

„A szüleim a nagyapám segítségével beírattak Bécsben egy francia privát iskolába, ami előnyös volt a karrieremre nézve, mivel segített a nyelvtanulásban. Az akadályt az jelentette, hogy egy gazdag közegben jártam iskolába, amelynek nem voltunk a tagjai. A napi életünk arról szólt, hogy anyukám keményen dolgozott orvosként csak azért, hogy egyáltalán az iskolában maradhassak. Ő tartott életben minket. De emiatt történtek bizonyos dolgok velem és a testvéremmel. Emlékszem, amikor 14 évesen hazaküldtek minket az iskolában, mert nem fizettük be a tandíjat. Hogyan magyarázod el a vonaton, hogy az ebédszünet után haza kellett menned? Megalázó élmény volt.”

f1-wolff-2022-mercedes

fotó: DPPI

„Egyetlen bajnoki cím sem érvényes az oroszok nélkül” – véli a korábbi F1-es dobogós

Amióta szűk egy éve kitört az ukrán-orosz háború, az orosz sportolók csak erős korlátozásokkal vagy sehogy sem vehetnek részt a különböző nemzetközi versenyeken. Igaz ez az autósportokra is, ahol az FIA úgy döntött, hogy az orosz pilóták csak semleges színekben, egy a háborút elítélő nyilatkozat aláírása után állhatnak rajthoz. Robert Svarcman például élt ezzel, hiszen ő izraeli állampolgárként versenyez, Nyikita Mazepin viszont elveszítette tavaly az F1-es ülését, míg a Kamazok ugyancsak kihagyták a Dakart, ahol eddig dominálták a kamionos kategóriát.

Vitalij Petrov, aki Oroszország első Formula-1-es dobogós helyezését jegyzi, nagyon nem ért egyet a jelenlegi szabályokkal: „Oroszország nélkül egyetlen bajnokot vagy olimpiai aranyat sem tartok érvényesnek” – jelentette ki a korábbi pilóta a Sport-Expressnek, amikor a Dakarról kérdezték. „Ez még inkább igaz a Dakarra. Hányszor nyerték meg a mieink! Nem épp az utolsók között szerepeltünk, hogy finoman fogalmazzak. 19 győzelem! De nem is csak a Dakarról beszélek, hanem az összes sportról. Abba kellene hagynunk, hogy félünk a mieinktől és vissza kellene hozni Oroszországot a világ sportjába” – fogalmazott Petrov. Hozzátette: a jelenlegi helyzetet az utánpótlás-nevelésre kellene felhasználni, hogy megerősödjenek, hiszen „nem tart örökké” az elszigeteltségük szerinte.

f1-orosz-zaszlo

Polihisztor világbajnok tette teljessé a Bajnokok Tornájának idei felhozatalát

Az előttünk álló hétvégén rendezik a több évtizedes hagyományokra visszatekintő gálaversenyt, a Bajnokok Tornáját, amelyet második alkalommal rendeznek Svédországban, havas-jeges parallel pályán. A versenyzői felállást illetően épp a hazaiak összeállítása vált teljessé utoljára, de hétfőn kiderült, hogy Johan Kristoffersson társa a szombati Nemzetek Kupáján nem más lesz, mint a hozzá hasonlóan ralikrossz-világbajnok Mattias Ekström. A pilóta a WRX-ben aratott diadala mellett szerzett bajnoki címet a DTM-ben és 2021-ben az akkor indult ETCR-ben is – nem mellesleg a RoC-ot is háromszor megnyerte egyéniben, ráadásul három különböző helyszínen (Párizsban, Londonban és Pekingben).

Ekströmmel tehát teljes a versenyzői felhozatal, amelyben több korábbi és Valtteri Bottas révén egy aktív F1-es pilótát is találunk. Mutatjuk a párosokat a szombati Nations’ Cupra, de természetesen a vasárnapi egyéni versenyen is láthatjuk az összes klasszist majd. Egyéniben Sebastien Loeb, a csapatok között a norvég duó a címvédő.

Svédország: Mattias Ekström, Johan Kristoffersson

Németország: Sebastian Vettel, Mick Schumacher

Finnország: Mika Hakkinen, Valtteri Bottas

Franciaország: Sebastien Loeb, Adrien Tambay

Nagy-Britannia: David Coulthard, Jamie Chadwick

USA: Travis Pastrana, Tanner Foust

Norvégia: Petter Solberg, Oliver Solberg

Északi csapat: Tom Kristensen, Felix Rosenqvist

All-Stars csapat: Felipe Drugovich, Thierry Neuville

roc-ekstrom-1

Verstappen miatt róttak ki bírságot az imolai pályára

500 eurós pénzbírságot kell kifizetnie az imolai F1-es versenypályának, amiért tavaly egy alkalommal átlépték a megengedett zajküszöböt. A problémát Max Verstappen és a Red Bull filmforgatási napja okozta: októberben, nem sokkal a második vb-címének bebiztosítása után körözött a holland pilóta az Emilia-romagna-i Nagydíjnak otthont adó helyszínen egy 2013-as Red Bull-lal, amelyet még nem a jelenlegi V6-os turbómotor, hanem egy V8-as erőforrás hajtott, amely hangosabb az utódjainál. Az imolai pálya tanácsnoka, Elena Penazzi kiemelte: ez az egyetlen alkalom, amikor 2022-ben túllépték a zajküszöböt, s ekkor is csupán néhány körről volt szó.

f1-verstappen-imola-2022

fotó: DPPI