DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2025. december 5. péntek

Mégsem azt mondta Steiner, és csak ölelgette volna a paddockot?

„Tavaly két pontért az egész paddockot megd*gtam volna” – hozta le a komplett F1-es sajtó Günther Steiner szavait arról, mekkorát fordult a világ egy év alatt, amikor is 2022-ben egy kilencedik helyezés már csalódásnak számít a csapatnál. Ha valaki a csapatfőnökök közül, az olasz nem kerüli a trágárságot, de ez a kijelentés még tőle is erősnek tűnt – utólag kiderült, állítólag nem is ezt mondta.

A WTF1.com „oknyomozó” cikke előkereste az eredeti hanganyagot, állítva, Steiner igazából azt mondta: „Tavaly két pont miatt az egész paddockot megöleltem volna.” A csapatfőnök akcentusa miatt az angol „would have f**ed” és „would have hugged” kifejezés cseng össze. Az eredeti interjú folytatásában is megmagyarázzak a riporterek, Steiner valójában ölelkezésről beszélt. Mindenki meghallgathatja (0:14-től) és eldöntheti, mit hall ki a Haas-főnök szavaiból…

Ismerős gumikínálat az F1-es Magyar Nagydíjon, szokatlan húzás Spában

Újabb négy versenyhétvége gumikínálatát jelentette be a Pirelli, így a nyári szünetig ismertté váltak a kiosztások (azt már korábban tudni lehetett, hogy Kanadába a három leglágyabb abroncsot viszik, köztük a nemrég debütált új C6-os opcióval). A kevésbé érdekes választás az Osztrák és a Magyar Nagydíjakat érinti, hiszen mindkét – egyébként karakterében eltérő, de egyaránt nem gumigyilkos nyomvonalú – helyszínre a tavaly is látott C3–C4–C5 triót viszi az abroncsgyártó (amely idén már tehát nem a legpuhább hármas).

Érdekesebb viszont, hogy Silverstone-ra lágyított a Pirelli: idén a C2-es, a C3-as és a C4-es gumik lesznek használatban, amitől azt várja a cég, hogy eltolódhatnak a stratégiák a több kiállás felé. Ami viszont abszolút szokatlannak számít, az a Belga Nagydíj kiosztása, ott ugyanis a tavaly is látott C3-as és C4-es gumik mellett „egy lépcsőt ugorva” a C1-es keverék lesz a legkeményebb opció! Ilyet még nem húzott a Pirelli a jelenlegi szabályrendszerben: az indoklásuk szerint ez is a taktikai változatosságot növelheti, hiszen akik a C1-es abroncsra és az egy kiállásra szavaznak, azoknak kalkulálniuk kell, hogy bár tartósabb a kemény gumi, a teljesítménye jelentősen elmarad a két lágyabb választásétól. Íme, a 2025-ös F1-es szezon eddig ismertetett gumikiosztásai:

gumik

Briatore: A sebesség mit sem ér, ha a falban végzed

Az Alpine F1-es csapatánál Jack Doohan helyére ültetett Franco Colapinto Barcelonában többek között arról beszélt, hogy hálás a mentorálását (persze valószínűleg legalább részben üzleti okból) magára vállaló mentorának, Flavio Briatorének: „Óriási elismerés számomra, hogy Flavio hitt bennem, ahogy egykor Fernandóban is. Ő egy legenda, és mindenki érzi, hogy vissza akarja juttatni a csapatot a csúcsra.”

Briatore azonban egyelőre óvatos a dicséretekkel, mivel szerinte Colapinto egyelőre nem kezeli jól a Formula–1 által jelentett nyomást: „Gyors, de még nem tudja jól kezelni a nyomást. Ha gyors vagy, de a falban végzed, a sebesség mit sem ér” – fogalmazott az olasz, aki a párosáról beszélve kijelentette, hogy ha lehetősége lenne, Max Verstappent szerződtetné, mert „úgy a legegyszerűbb nyerni, ha leszerződteted Verstappent. De erre nincs esély, így abból kell dolgoznunk, amink van.”

Pierre Gasly kapcsán az olasz így nyilatkozott: „Nagyon jó pilóta, de kicsit több fókuszra lenne szüksége. Egy jó autóval képes lehet a legjobbak között lenni. Vagy megvan benned a sebesség, vagy nincs. És Pierre-ben megvan” – mondta Briatore, aki optimistán tekint a jövőbe: „2026-ban futamokat nyerhetünk, 2027-ben pedig a világbajnoki címért fogunk harcolni.  Most minden erőforrásunk a jövő évi autóra koncentrál. Ki kell használnunk az új szabályokat, többé nem lesznek kifogásaink, versenyképesek kell legyünk. Tartozunk ennyivel a Renault-nak, az Alpine-nak és Luca de Meónak.”

colapinto-imola-crash

Bortoleto üzenetét meghamisították – nem akarta Antonellit bántani

Idén már nem először kénytelen egy F1-es versenyző arról beszélni, hogy a csapatrádióban elhangzó üzenetét félreérthetően vágták meg: ezúttal Gabriel Bortoleto került a figyelem középpontjába, miután a monacói futamon elhangzott rádióüzenete alapján úgy tűnhetett, mintha szándékosan a falba akarta volna küldeni Kimi Antonellit.

A monacói első körben Bortoleto és Antonelli összeakadtak, aminek következtében a Sauber pilótája a Portier kijáratánál a gumifalba szaladt, míg Antonelli az esetet megúszva folytatta a versenyt. Az FIA versenybírói végül nem láttak okot büntetésre, a brazil pedig erre reagált – a közösségi médiában terjedő videó szerin a következőt mondta: „Oké, legközelebb a falba teszem.”

bortoleto-barcelona

A spanyol hétvégén Bortoleto tisztázta a helyzetet: „Kiragadnak részeket, megvágják, és nem úgy hangzik a dolog, ahogy valójában történt. A futam után beszéltem Kimivel is, gyerekkorunk óta ismerjük egymást, tiszteljük egymást.”

Elmondása szerint a közösségi médiában elterjedt vágás teljesen félrevezető: „Azt kérdeztem a mérnökömtől, hogy kapott-e büntetést? A válasz az volt, hogy nem, semmi büntetés nem járt érte. Erre azt mondtam, hogy oké, tehát ha én csinálom ugyanezt, és a falba teszem, azért sem járna büntetés? Ebből vágtak egy olyan verziót, mintha bele akarnám vágni a falba. De mi nem azért vagyunk itt, hogy bárkit is bántsunk.”

bortoleto-monaco

Bearman: Átalakítás helyett fogadjuk el, hogy Monaco ilyen

Miközben folyamatosan érkeznek az ötletek az F1-es Monacói Nagydíj átalakítására, Oliver Bearman szerint egyszerűen el kell fogadni, hogy a hercegségben mindig is ilyen futamokra lehet számítani. A legendás helyszínnel kapcsolatban az elmúlt napokban számos radikális javaslat látott napvilágot: szóba került a pálya kibővítése a kikötő felé, Alexander Wurz is bemutatott néhány lehetséges módosítást, Toto Wolff maximum köridőt vezetne be, hogy megakadályozza a szándékos feltartásokat, míg James Vowles ralikrossz-stílusú joker köröket javasolt.

Bearman ezzel szemben sokkal egyszerűbb megközelítést képvisel: „Ha megnézzük a statisztikákat, Monaco sosem volt arról híres, hogy sok előzés történt volna. Ez sosem volt különösebben izgalmas versenypálya” – mondta a fiatal brit, aki szerint a szombat a hétvége igazi fénypontja: „Az embereknek el kell fogadniuk, hogy Monaco izgalma a szombati időmérőn van. Ez mindig is egy unalmas futam lesz ekkora pályán.”

A Haas versenyzője azt is hozzátette, hogy persze a mai autók mérete sem segít a helyzeten: „A kisebb autók jobbak lennének, de ez sem oldana meg mindent, mert 20-30 évvel ezelőtt is hasonló volt a helyzet, kevés előzéssel. De a szórakoztató rész az időmérő Monacóban, és itt még fontosabb jól kvalifikálni, hiszen ezzel elkerülheted, hogy beszorulj egy vonatba.”

bearman-monaco

Barcelonában teszteli az F1-es fűgyulladások elleni megoldását az FIA

Azok után, hogy tavaly a Kínai, idén pedig a Japán Nagydíjak edzésein okozott problémát a pálya széli fű kigyulladása, az FIA úgy döntött, acél kopóblokkokkal igyekszik elejét venni a jelenségnek. A vizsgálatok során a Nemzetközi Automobil Szövetség arra jutott, hogy a tüzeket az F1-es autók alján lévő titán kopólemezekről érkező fehér szikrák okozták, és úgy gondolják, hogy annak anyagának megváltoztatásával orvosolható lenne a probléma, mivel az acél nem ér el olyan magas hőmérsékletet és gyorsabban is hűl.

A Formula-1-es csapatok eleinte nem rajongtak az ötletért, mivel az acél blokk gyorsabban is kopik, mint a titánból készült, ezért elméletben magasabbra kellene állítaniuk az autók hasát, amely teljesítményvesztést jelent – nem beszélve arról, hogy becslések szerint nagyjából 750 grammos súlytöbbletet is jelent az acél kopólemez.

Ennek ellenére az FIA a hétvégi Spanyol Nagydíjon kísérletezni fog a megoldással: a The Race és a RacingNews365.com úgy tudja, minden csapat egyik autóját az acél kopóblokkal szerelik fel a pénteki szabadedzések során, hogy adatot gyűjthessenek. Amennyiben az eredmények pozitívak lesznek, a terv az lehet, hogy az FIA az acél kopóblokkok kötelező használatát írhatja elő olyan helyszíneken, ahol fű övezi a pályát – például a Red Bull Ringen, Silverstone-ban vagy Interlagosban –, míg az aszfaltozott bukótérrel rendelkező vagy éppenséggel utcai pályákon maradnának a titánból készült verziónál.

f1-szikrak

Logó az autón, egyedi overallok: fennállása 70. évfordulóját ünnepli az Alpine

Egyedi dizájnnal készül a hétvégi F1-es Spanyol Nagydíjra az Alpine, amely a márka fennállásának 70. évfordulóját ünnepli a hétvégén. Ennek apropóján Pierre Gasly és Franco Colapinto különleges fehér alapú versenyzői overallt fog viselni Barcelonában, amelyen megjelenik az A70 logó – ez utóbbi pedig a két versenyautó egyébként nem igazán eltérő fényezésében is feltűnik:

Több mint 30 FIA-tagszövetség állt ki Ben Sulayem mellett

Komoly támogatást kapott a Nemzetközi Automobil Szövetség jelenlegi és a decemberi választáson már biztosan újrainduló elnöke, Mohammed ben Sulayem: összesen 36 tagszövetség írta alá azt a levelet, amelyben köszönetet mondtak a szakember „szolgálataiért és jövőképéért”, valamint azért, hogy folyamatosan bátorítja és erősíti őket. A nyílt levélben többek között arról írnak, hogy tisztában vannak vele, milyen katasztrofális pénzügyi helyzetet vett át az FIA-nál Ben Sulayem, és azt is tudják, hogy „négy év nem elegendő idő a reformok megvalósításához”.

A 36 tagszövetség többsége közép- és dél-amerikai automobil szövetségek és vezetőik közül kerül ki, de ott van a listán Fabiana Ecclestone, Bernie Ecclestone feleségének neve is az FIA dél-amerikai sportért felelős alelnökeként. Emellett kiemelendő még Carmelo Sanz de Barros, aki az FIA Szenátus elnöke és a Spanyol Motorsport Szövetség vezetője: ez azért is érdekes részlet, mert ugyan egyelőre hivatalos elleninduló nincs, de a szintén spanyol idősebb Carlos Sainz néhány hete jelezte, hogy fontolgatja, hogy elindul jelöltként a meglehetősen balhés három és fél esztendőt maga mögött tudó Ben Sulayem ellen.

FRISSÍTÉS: Később a közel-keleti és az észak-amerikai régió képviselői is hasonló módon biztosították támogatásukról a regnáló FIA-elnököt.

fia-bensulayem_1

fotó: DPPI

„A legdrágább ételt rendelte!” – Albon a Russell-lel közös vacsoráról

A Racing Bulls mellett a Williams volt a másik csapat, amely a feltartásos taktikához folyamodott a múlt vasárnapi F1-es Monacói Nagydíjon: mindkét pilótával eljátszották, hogy lassították a mezőnyt, míg a csapattárs kiautózta az „ingyen” két kerékcseréhez szükséges előnyt. A stratégia fő kárvallottja a Mercedes volt, George Russell frusztrációja pedig egy ponton odáig fajult, hogy a sikánt szándékosan átvágva került Alexander Albon elé, bevállalva ezzel a büntetést is.

A leintést követően Russell elhintette, hogy este Albonnal kell fizetnie a közösen tervezett vacsorájuknál, s a thai pilóta közösségi médiás posztjából kiderült, hogy ez így is történt. A Williams-pilóta a Spanyol Nagydíj csütörtöki sajtónapján a Formula.hu jelenlétében árult el néhány részletet a vacsoráról:

„Nagyszerű volt. A legdrágább dolgot rendelte az étlapról. Tényleg azt! Homáros tészta volt az, bár a desszertet meg kihagyta, szóval ez kiegyenlítette a helyzetet. Jó volt, szórakoztató este volt” – mesélte Albon, aki amellett, hogy megjegyezte, hogy a versenyzésről ilyen alkalmakkor nem igazán esik szó a pilóták között, megerősítette, hogy ő fizette az ételt, de ez járt is Russellnek a futam után: „Én fizettem, igen. Nekem is kellett fizetnem. Nyomorúságos egy futam volt, és játszadoztunk vele, szóval legalábbis úgy éreztük, hogy nekünk legalább jutott valami, a többieknek meg kicsit még rosszabb volt.”

albon-russell-vacsora

Sainz: Szívesen láttam volna a fiam Verstappen mellett a Red Bullnál

Carlos Sainz apja szerint érdekes lett volna, ha fia a Red Bullhoz igazol, a Ferrari döntése viszont váratlanul érte őket. Idősebbik Sainz a Kronen Zeitungnak adott interjúban arról beszélt, szívesen látta volna fiát Max Verstappen csapattársaként.

„Szerettem volna őt Max mellett látni a Red Bullban. Biztos vagyok benne, hogy imádta volna ezt a kihívást. Sajnos ez nem történt meg. Megkérdezhetnék erről magát, Carlost is. Lehet, hogy nemet mondana, de szerintem ő is szívesen vezetne a Red Bullnál.”

A Ferrari döntését nem látták előre: „Szomorúak voltunk, elég váratlanul ért minket. De ilyen az élet: néha szerződést kapsz, néha menned kell. Most boldog a Williamsnél, egy olyan csapatnál, amely bízik benne és tiszteli őt.”

A Toyota japánja váltja Ocont a Haasnál az első barcelonai edzésen

A Haas megerősítette, hogy Ryo Hirakawa ül be Esteban Ocon autójába a hétvégi F1-es Spanyol Nagydíj első szabadedzésén.

A Toyota japánja Bahreinben Oliver Bearman helyét vette át egy edzés erejéig, így már másodszor kap lehetőséget idén az Alpine-tól érkező pilóta – aki Suzukában még Jack Doohan autóját vezethette az enstone-iaknál.

Hirakawa a várakozások szerint Mexikóban és Abu Dhabiban is autóba ülhet majd, köszönhetően annak, hogy a Toyota a Haas technikai partnere tavaly óta.

f1-hirakawa-toyota-haas

fotó: Haas

Különleges festéssel készül a Stake Barcelonára

Egyedi festéssel készül a soron következő Spanyol Nagydíjra a Stake csapata – Nico Hülkenberg és Gabriel Bortoleto egy „pixel-hatású” autóval hajtanak majd pályára Barcelonában. Az elsőre egy Lego-autóra hasonlító versenygép volánja mögött idei második pontszerzéséért hajt majd az istálló, amely Hülkenberg melbourne-i hetedik helye óta nem tudott egyetlen egységet sem bezsebelni. A legutóbbi, monacói futamon a 14. és a 16. helyen végeztek a pilóták, az újonc Bortoleto pedig úgyis tapasztaltabb kollégája előtt zárt, hogy a futam elején Andrea Kimi Antonelli a falba terelte őt

Íme, a Stake különleges festése:

 

Szavazás: Hogyan javítsanak az F1-es Monacói Nagydíjon?

A kétkiállásos szabály befuccsolása után újfent témává vált, mi legyen az ikonikus Formula-1-es Monacói Nagydíj sorsa. Több megoldási javaslatot is felvetettek versenyzők és szakértők – ki komolyabbat, ki kevésbé komolyat –: George Russell szerint például csak időmérő(ke)t kellene rendezni a hercegség utcáin, míg a GPDA-elnök Alexander Wurz konkrét javaslatot prezentált arra, hogyan lehetne három kanyar átrajzolásával javítani az előzési lehetőségeken.

Kíváncsiak vagyunk olvasóink véleményére is: az alábbi modulban az itt-ott felvetődött ötleteket és lehetőségeket gyűjtöttük össze – szavazzatok, szerintetek mi lenne a megoldás:

Először kap lehetőséget F1-es nagydíjhétvégén a Williams F3-as bajnoka

Victor Martins ülhet be Alexander Albon autójába a hétvégi Formula-1-es Spanyol Nagydíj első szabadedzésén – jelentette be a Williams. A grove-i alakulat ezzel idén másodszor ad lehetőséget egy fiatal újoncnak, amellyel a szabályban előírt kötelezettségének felét teljesíti: előzőleg Luke Browning vezethetett náluk a bahreini FP1-en.

Martins először szerepelhet F1-es versenyhétvége keretein belül: korábban az Alpine akadémistájaként nem kapott lehetőséget, idén viszont már a Williams növendékei közé tartozik, a csapattal pedig teljesített már korábbi autós (azaz TPC-)tesztet Monzában. A fiatal francia 2022-ben bajnok lett a Formula-3-ban, 2023 óta pedig a Formula-2-ben versenyez, ahol első évében a legjobb újoncként az ötödik, tavaly pedig a hetedik helyen zárt egy-egy győzelemmel, míg idén jelenleg a nyolcadik helyet foglalja el összetettben: a legutóbbi monacói hétvégén ő is érintett volt a tömegkarambolt kiváltó rajt utáni incidensben.

martins-williams

„Kínosan érezte magát” – Bortoleto Antonelli „optimista” manőveréről

Már az első körben véget ért Gabriel Bortoleto számára az F1-es Monacói Nagydíj érdemi része, amikor Andrea Kimi Antonelli bevetődött mellé az alagút előtti Portier-kanyarban, ami miatt a brazil a falnak ütközött. Bár a Sauber-pilóta tovább tudott menni, végül esélye sem volt pontszerzésre. Bortoleto úgy érzi, Antonelli azért vállalta be a szerinte túl optimista előzési kísérletet, mivel előtte a hajtűben ő külső íven elment mellette:

„Kár azért, ami az első körben történt. Próbáltam egy elég jó manővert végrehajtani a hajtűnél, nagyon jó volt külső íven nyerni pozíciót. Nyilván nem akart egyetlen autót sem maga előtt látni: Monacóban eléggé kínos pozíciót bukni, mivel történelmileg nem szokás pozíciót bukni normál esetben, de nyerni sem.”

„Úgy vélem, egy roppant optimista megmozdulással próbálkozott ott. Rengeteg balesetet láthattunk ott korábban, nem ez az első alkalom. Végül nem ért hozzám, de egyenesen sodródott, és hogy elkerüljem az összeérést vele, a falnak ütköztem és megsérült az első szárnyam. Ki kellett tolatnom, visszamennem a bokszba, és sajnos így volt vége a futamunknak.”

„Bizonyosan nem akart a falba rakni vagy ilyesmi, csak így alakult. Biztosan beszélni fogok vele valamikor, de gondolkodnom kell rajta: nem akarok gondot okozni, nem harcolunk címért vagy dobogóért, sőt akkor éppen pontokért sem, szóval nem látok rá okot, miért kockáztatott meg ilyesmit. Ugyanakkor versenyzünk, és keményen kell versenyeznünk egymás ellen. De persze mindennek van határa.”

f1-bortoleto-sauber-monaco

Megfosztották Indy 500-on szerzett második helyétől Ericssont

Egy nappal az Indy 500-at követően az IndyCar szervezői bejelentették, hogy három versenyzőt is utólag megbüntettek, amiért az autójuk megbukott a technikai ellenőrzésen. Az Andrettit erősítő Marcus Ericsson és Kyle Kirkwood esetén a Dallara által szállított energia-menedzselő rendszer borítása, a Prema színeiben szereplő Callum Ilott autóján pedig az első szárny bal oldali véglapjának magassága nem felelt meg az előírásoknak.

Mindhárom versenyzőt az eredménylista végére sorolták (plusz csapatonként 100 ezer dolláros bírságot szabtak ki, a csapatmenedzsereket pedig egy futamra felfüggesztették): ez Ericsson számára a legfájóbb, hiszen ő másodikként végzett Alex Palou mögött, de Kirkwood és Ilott is értékes 6., illetve 12. helyet bukott a büntetés révén. A második pozíciót David Malukas, a dobogó alsó fokát Pato O’Ward örökölte meg, míg a top 10-be Takuma Sato lépett még előre.

ericsson

Kiss Norbert ismét bekezdett: két hétvége, hét futam, hat győzelem

Az elmúlt két hétvégén elrajtolt a Kamion-Eb 2025-ös idénye, Kiss Norbert pedig ott folytatta, ahol tavaly abbahagyta: a mezőny élén. A misanói szezonnyitón konkrétan tarolt a Révész Racing hatszoros Európa-bajnoka, mind a négy futamot megnyerte.

A Lausitzringen aztán már „csak” két győzelem jött össze neki a két normál rajtrácsos versenyen, míg szombaton a fordított rajtrácsos második futamon hatodik lett, vasárnap meg törölték az utolsó viadalt eső miatt. Két versenyhétvége után így Kiss 24 pont előnnyel vezet Jochen Hahn előtt – akivel jelenleg közösen rekorderek az Eb-címek számát tekintve, és akit év végén akár le is hagyhat a magyar pilóta.

kiss-norbert-lausitzring

Videón az F1-es Monacói Nagydíj egyetlen igazi előzése – bemutatja: Lance Stroll!

A kétkiállásos szabály sem váltotta meg a világot Monacóban, inkább csak bosszúságot eredményezett a Racing Bulls és a Williams feltartós stratégiája révén. Viszont ami végképp nem változott, hogy előzni most is szinte képtelenség volt a futamon. De csak szinte: a rajt utáni első kört nem számítva egyetlen igazi – azaz nem Russell-féle sikánátvágós – előzést mutattak be a versenyen. Lance Strollról van szó, aki az alagútból kijövet, a sikánnál külső ívről ráfordulva ment el Nico Hülkenberg mellett a legutolsó körben – íme, videón is a 15. helyért bemutatott, a közvetítésből kimaradt manőver:

Ben Sulayem hivatalossá tette: újraindul az FIA-elnökségéért

Eddig is biztosra lehetett venni, de most először mondta ki egyértelműen Mohammed ben Sulayem, hogy újraindul a Nemzetközi Automobil Szövetség elnöki székéért az év végén. „Úgy érzem, hogy három év egy olyan komplex szövetségnél, mint az FIA, nem elég” – nyilatkozta a Reutersnek a 2021 végén megválasztott elnök.

„Több időre van-e szükségem? Igen. Könnyű volt? Soha. Élvezetes volt? Néha. Szóval indulni fogok. Egyeztettem a legtöbb taggal, beszéltem velük. Szeretném tovább fejleszteni az autósport, erősebbé tenni az FIA-t. Ez a célom, és ezt is fogom tenni” – fogalmazott Ben Sulayem Monacóban arra is kitért, hogy anyagilag is megerősíteni a szövetséget: „Számomra érthetetlen, hogy egy F1-es pilóta vagy csapatfőnök több pénzt keres, mint a teljes FIA, miközben az FIA tulajdonolja a bajnokságot. Igazságos ez?”

Ben Sulayem regnálása nem volt botrányoktól mentes, az elmúlt hónapokban is több vezető tisztviselő távozott az FIA-tól, miközben kritizálták a vezetési módszereit. „Kitakarítottam az FIA házát. Most már őszinte emberek vannak, nincs már kés a hátamban. Én vagyok az utolsó, akit érdekelnek a kritikák, számomra ez csakis az FIA-tagokról szól” – mondta erről az elnök.

Egyelőre hivatalosan senki sem jelentette be, hogy szeretne elindulni Ben Sulayem ellen a választáson, de idősebb Carlos Sainz jelezte, hogy fontolgatja a dolgot. Az FIA-elnök ennek kapcsán elmondta: örülne bárki indulásának, erről szól a demokrácia.

f1-monaco-sunday-10

fotó: Ollé Iván

Wolff új Monaco-szabályt javasol a lassú tempó ellen

A Monacói Nagydíjra bevezetett kötelező két kerékcsere nem érte el a kívánt hatást – így vélekedett Toto Wolff, a Mercedes csapatfőnöke a Sky Sports F1-nek adott interjújában. „Nem. De próbálkoznunk kellett valamivel” – válaszolta határozottan arra a kérdésre, hogy működött-e az új szabály. Ugyanakkor kiemelte: „Más szemszögből nézem. Ez egy nagyszerű szórakoztató esemény. Tele voltak a lelátók, a teraszok, a hajók, látvány, étkezés, borozgatás mindenhol.”

Wolff szerint szombaton „életre kel” a sport, a vasárnapi próbálkozás viszont nem hozta meg a várt eredményt. Úgy véli, a jövőre nézve érdemes lehet olyan szabályokon gondolkodni, amelyek például maximált köridőt írnak elő, hogy elkerüljék a feltartásos taktikákat: „Ez egy különleges eset. Itt lehet lassan vezetni, nem kell kockáztatni, és ha az élen vagy, azt a tempót mész, amit akarsz. Lando 30 körös gumikon futotta meg a leggyorsabb kört.”

A Mercedes-vezér szerint a sport, különösen a vasárnapi versenynap tekintetében tudna jobban is teljesíteni, de az esemény értékéből ez nem von le: „Összességében nem akarjuk elveszíteni ezt a versenyt.”

lawson-monaco

Szándékos szabályszegés miatt járt az áthajtás Russellnek

Az F1-es Monacói Nagydíj során George Russell áthajtásos büntetést kapott, miután a sportfelügyelők úgy ítélték meg, hogy szándékosan hagyta el a pályát az alagút utáni 10-es kanyarban, hogy így előzze meg Alexander Albont. A stewardok hivatalos indoklása szerint Russell a 63-as autóval elhagyta a pályát a 10-es kanyarnál, és megelőzte a 23-as autót, Alexander Albont.

A pozíciót ezt követően Russell nem adta vissza, hanem megtartotta, és a rádión keresztül egyértelművé tette szándékát, amikor kijelentette: „vállalom a büntetést”. A felügyelők szerint ez világosan megmutatta, hogy Russell tudatosan döntött a szabály megsértése mellett, mivel úgy érezte, Albon „kiszámíthatatlanul” vezet, és feltartja őt.

A verseny előtt a versenyigazgató – a sportfelügyelők kérésére – minden csapatot tájékoztatott arról, hogy amennyiben valaki szándékosan levágja a 10-es kanyart, és ezzel előnyt szerez, a szokásos 10 másodperces büntetésnél súlyosabb szankció is kiszabható. Mivel Russell cselekedete egyértelműen tudatos szabályszegés volt, a felügyelők áthajtásos büntetés mellett döntöttek, melyet szerintük az eset súlya indokolt.

russell-monaco-2