DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2025. december 21. vasárnap

Hamilton tényleg visszatért: kora reggel kocogott Londonban

Úgy tűnik, a szombati Nagy Visszatérő Poszt után visszaáll minden a régi kerékvágás Lewis Hamilton közösségi oldalain: hétfőn reggel már arról posztolt Instagram-sztoriban, hogy fizioterapeuta-edzőjével, Angela Cullennel együtt London utcáin kocogtak edzés gyanánt. A tény, hogy a hétszeres világbajnok (újra?) edz, aligha arra utal, hogy visszavonulni készül...

Videó: Öt elfeledett pillanat a Török Nagydíj történetéből

Vettel csúnya bukása a szabadedzésen, káosz az első körben, Massa duplázása a Ferrarinál - íme öt mozzanat a Török Nagydíjról, amire talán már nem emlékeztünk.

Pro és kontra: Schumacher vagy Hamilton a nagyobb ász?

Lewis Hamilton októberben előbb utolérte, majd meg is döntötte Michael Schumacher futamgyőzelmi rekordját, ennek apropóján pedig az Autósport és Formula Magazin két szerzője, Balogh Tamás és Bognár Viktor érveket és ellenérveket sorakoztatott fel mindkét extraklasszis mellett és ellen annak kapcsán, hogy melyikük is tekinthető a (leg)jobbnak. Erről és még sok más érdekességről is olvashatsz magazinunk nemrég megjelent legfrissebb számában!

msc-ham-dppi

Vettel annyira brillírozott a szókörülírós játékban, hogy még Leclerc-ék csapatának is segített

A Ferrari a múltkori imolai futam előtt is készített egy videót, amelyben ismét egy játékot próbált ki Sebastian Vettel és Charles Leclerc, valamint a két pilóta mérnöke. A magyarul Tabu névre hallgató lényeg ezúttal az volt, hogy kifejezéseket kellett körülírniuk a csapattársuknak bizonyos szavak használata nélkül. A játék mestere egyértelműen Vettel volt, aki még Leclerc-éknek is besegített olykor:

Mir egyetlen mondattal bizonyította, hogy a pályán kívül is világbajnok-kaliber

A múlt hétvégi Európai Nagydíjon aratott győzelmével – ami MotoGP-s karrierje első sikere volt – óriási lépést tett a vb-cím felé Joan Mir, a suzukis ugyanis immár 37 pontos előnnyel vezet összetettben, azaz egy szimpla dobogós helyezéssel már a most következő második valenciai futamon bebiztosíthatja az év végi diadalt. Pályán nyújtott teljesítménye – nem kérdés, hogy idén ő volt a legkonstansabb az egész mezőnyben – révén nem kérdés, hogy megérdemelten lehet világbajnok, a vasárnapi futam utáni nyilatkozatával viszont emberként is jelesre vizsgázott. Ugyanis amikor a vb-harc miatti nyomásról kérdezték, rámutatott, hogy vannak emberek a világon, akiknek ennél sokkal nagyobb terhekkel kell megbirkózniuk napról napra:

„Nyilván van rajtunk nyomás: az életünket kockáztatunk, és nagyon-nagyon koncentrálnunk kell arra, amit csinálunk” – idézi Mirt a Crash.net szakoldal. „De végső soron ez a munkánk, és szerencsére csak jól eső terhet érzek magamon. Ha megnyerem a világbajnokságot, akkor ez egy szuper év számomra, de ha nem, még úgy is jónak mondható. Az igazi nyomás azokon az embereken van, akik nem tudják fizetni a lakbért a koronavírus és az ezzel járó körülmények miatt, és akik nem tudnak ételt vinni haza. Amikor hallom a kérdéseket a nyomásról, azt gondolom, hogy rajtam nincs ilyen, ez a munkám, igazán kiváltságos helyzetben vagyok.”

mir-valencia-dppi

Indul a #FormulaNovember! Szelfizz a magazinnal és nyerj!

Magazinunk legfrissebb számának megjelenése kapcsán nyereményjátékot indítottunk Instagram-oldalunkon:

Vásárold meg az Autósport és Formula Magazin novemberi számát, készíts vele egy szelfit és töltsd fel Instagramra a #formulanovember hashtag használatával.

Lapunk szerkesztősége kiválasztja a legjobb képeket, amelyek felkerülnek a hivatalos Instagram-oldalunkra. Az első három ott legtöbb lájkot kapó kép készítőjének egy-egy szerkesztőségi ajándékcsomagot küldünk, amely az alábbiakat tartalmazza: Száguldás és cirkusz 2020, F1-es falinaptár 2021, Formula.hu szájmaszk.

Határidő: november 30. Játékunkban csak az eladóhelyen kívül készített képek vesznek részt.

 
 
 
A bejegyzés megtekintése az Instagramon

Játssz velünk Formula-ajándékcsomagért! Vásárold meg az Autósport és Formula Magazin novemberi számát, készíts vele egy szelfit és töltsd fel Instagramra a #formulanovember hashtag használatával. Lapunk szerkesztősége kiválasztja a legjobb képeket, amelyek felkerülnek a hivatalos Instagram-oldalunkra. Az első három ott legtöbb lájkot kapó kép készítőjének egy-egy szerkesztőségi ajándékcsomagot küldünk, amely az alábbiakat tartalmazza: Száguldás és cirkusz 2020, F1-es falinaptár 2021, Formula.hu szájmaszk. Határidő: november 30. Játékunkban csak az eladóhelyen kívül készített képek vesznek részt. #formulanovember #autosportesformulamagazin #játék #F1 #Forma1 #Formula1 #újság

Formula.hu (@formula.hu) által megosztott bejegyzés,

Az megvan, hogy a Zengő Motorsport pilótája csupán 19 pontra van a vk-dobogótól?

A hétvégén következik a Túraautó-világkupa utolsó fordulója, amelyet az előzőhöz hasonlóan a Motorland Aragón versenypályán rendeznek. A Zengő Motorsportot erősítő Mikel Azcona, aki az első spanyolországi hétvége második futamát megnyerte, s ezzel öt év elteltével szerzett győzelmet a magyar csapatnak, pillanatnyilag a pontverseny hatodik helyén áll 127 egységgel, lemaradása pedig 19 pont a harmadik pozícióban tanyázó Yvan Mullerrel szemben. Mivel egy hétvégén 85 pont szerezhető még, a spanyol versenyző számára nincs elérhetetlen távolságban a világkupa összetett dobogója sem: mondanunk sem kell, hogy Michelisz Norbert távozása óta messze ez lenne a legjobb eredménye a zengősöknek – igaz, ez már akár egy top 10-es év végi helyezéssel is bőven teljesülne.

Matematikailag egyébként még a bajnoki címre is van esélye Azconának, hiszen az éllovas Yann Ehrlacher 62 ponttal előzi meg őt. Összesen amúgy tizenegy pilóta vág neki úgy az aragóniai évadzárónak, hogy még világkupagyőztes lehet, de a bajnoki cím sorsa alighanem a Lynk & Co franciája és az őt a Hondával 26 egységnyi távolságból üldöző Esteban Guerrieri között fog eldőlni. Tassi Attila legjobb magyarként már épp csak kicsúszik ebből a körből, ő a 12., a címvédő Michelisz a 14. helyről várhatja az idényzárót, míg a Zengő másik két pilótája, Boldizs Bence és Kismarty-Lechner Gábor a 18. és 19. helyeken állnak. Éppen emiatt a magyar istálló a csapatok értékelésében már nem áll olyan fényesen: csupán az Engstler Hyundait előzi meg – igaz, a BRC-t és az All-Inkl.de Münnich Motorsportot akár le is hajrázhatja hatpontos hátrányból.

azcona-zengo-wtcr-1

Szereted a múltidéző cikkeket? Akkor a Formula Retro csoportban a helyed!

Nyáron indult el a Formula Retro Facebook-csoport, ahol weboldalunk évfordulós múltidéző cikkjeit osztjuk meg napi rendszerességgel, így ha érdekelnek az ilyen témájú olvasmányok, akkor csatlakozz minél hamarabb a képre kattintva:

retro_1_1 (1)

Vietnám másodszor is kimaradt az F1-es versenynaptárból, de most miért?

Mint az F1 ma nyilvánosságra hozott 2021-es versenynaptárából kiderült, jó eséllyel sorozatban második alkalommal marad el a Vietnámi Nagydíj debütálása. A hanoi helyszín idén a világjárványnak esett áldozatul, jövőre azonban egy ennél szokatlanabb helyzet miatt maradhat ki a szórásból. Állítólag a verseny fő felelőse, Nguyen Duc Chung birtokába jutottak állami titkokat tartalmazó dokumentumok, ezért a férfit letartóztatták.

Az F1 döntéshozói nem kommentálták az esetet, de árulkodó, hogy április végén a Vietnámi Nagydíj helyett egy bejelentésre vár szópár olvasható a versenynaptár tervezetében. Mivel az F1 ragaszkodik a 23 fordulós menetrendhez, a kieső helyszínt egy idén beugró pálya helyettesítheti.

hanoi-palya-3

Négyéves eltiltással ért véget Iannone doppingügye – nem akárki veheti át a helyét!

Csaknem egy év után végre végleges ítéletet hirdettek Andrea Iannone doppingügyében. Mint ismert: az olasz MotoGP-s a tavalyi Malajziai Nagydíjon produkált pozitív mintát, majd a B próba is ugyanilyen eredménnyel járt, amiért első körben a FIM 18 hónapra függesztette fel őt. A Gresini Aprilia versenyzője ugyanakkor fellebbezett az eltiltás ellen, de így tett a Nemzetközi Doppingellenes Ügynökség is, csak épp ellentétes előjellel: a WADA négyéves eltiltást akart kicsikarni a motorosnak.

Nos, több hónapnyi huzavona után kedden végül közzétették a Sportdöntőbíróság döntését, amely a WADA fellebbezésének adott helyt, így Iannone négyéves eltiltást kapott mindenféle motorversenyen való részvételtől. Az indoklás fő eleme, hogy az apriliás nem tudta pontosan meghatározni, milyen húst fogyasztott, amely szennyezett lehetett, sem azt bizonyítani, hogy valóban a malajziai útja során került volna szennyezett hússal a szervezetébe a tiltott szer. (Ebben az esetben egyébként felmerül a kérdés, hogy akkor a FIM mi alapján szabott ki csak másfél hónapot rá.)

A négyéves eltiltás gyakorlatilag egyet jelent az egyszeres MotoGP-s futamgyőztes karrierjének végével: az Aprilia eddig példamutató módon kiállt mellette, de így nem marad más választása a noale-i márkának, mint szerződést bontani vele és állandó helyettest keresni. Erre pedig a pletykák szerint már meg is van a jelölt: az utóbbi napokban az a híresztelés kezdett el terjedni, hogy Jorge Lorenzo nem tesztmotorosként, hanem versenyzőként, Aleix Espargaro csapattársaként csatlakozhat az alakulathoz! Az ötszörös világbajnok tavaly vonult vissza a Repsol Hondától, azóta hivatalosan a Yamaha tesztelője volt, ám ebben a szerepkörében nem sok feladat hárult rá eddig. Lorenzo előtt Cal Crutchlow és Andrea Dovizioso neve is felmerült az Aprilia kapcsán, de állítólag mindketten letettek erről.

iannone-dppi

Hivatalosan is eldőlt: idén már nem versenyez Marc Marquez

Bár már jó ideje biztosra lehetett venni, hogy a jerezi szezonnyitón kartörést szenvedő nyolcszoros világbajnok nem tér vissza 2020-ban a versenypályákra, ezt most maga a Repsol Honda versenyzője erősítette meg a közösségi oldalán: „Idén nem fogok már újra versenyezni. Miután az orvosokkal és a csapatommal megvizsgáltuk, hogyan javul a karom állapota, úgy döntöttünk, hogy a legjobb választás, ha jövőre térek vissza. Itt az idő folytatni a rehabilitációt. Köszönöm a támogató üzeneteket, várom a 2021-es visszatérést!” – írta Marquez.

Ahogy az eddigi futamokon, úgy a hátralévő két versenyen, a Valenciai és a Portugál Nagydíjon is a Honda tesztmotorosa, Stefan Bradl helyettesíti a címvédőt, így a német lesz Alex Marquez társa Valenciában és Portimaóban.

 

Ilyen lett az F2 és F3 megosztott 2021-es naptára

Költségcsökkentő megfontolásból az a döntés született, hogy ezúttal a Formula-2-es és Formula-3-as bajnokság együtt nem, csak külön-külön alkotja a nagydíjhétvégék betétprogramját, cserébe minden helyszínen kettő helyett három futamot tartanak.

Az 2021-es F1-es versenynaptár bejelentésével párhuzamosan kiderült, hogy néz ki ez a gyakorlatban. A Formula-2 nyolc versenyből áll bahreini kezdéssel és szintén közel-keleti befejezéssel, beleértve az újdonságot, a Szaúd-Arábiai Nagydíjat is Dzsiddában. A Barcelonában elinduló Formula-3 hét helyszínből tevődik össze, melyek közül az egyetlen Európán kívüli Austin lesz. A Hungaroring az F3 programjába került be.

Minden jel szerint véget értek a kis Alesi F1-es reményei

Schumacher, Piquet, Fittipaldi és Alesi: számos ismerős név, Formula-1-es világbajnokok és pilóták fiai, unokái szerepeltek F2-es és F3-as szinten az elmúlt évek során. Az egyszeres futamgyőztes és közönségkedvenc Jean Alesi fia, Giuliano – aki a TOP50 gálán vendég volt 2017-ben – négy futamot is nyert GP3-as szinten, a Formula-2-ben azonban nem jött meg számára az áttörés. Idén két csapattal is szerepelt, a HWA-nál és MP Motorsportnál, de csupán egyszer szerzett pontot, 17. helyet foglal el a tabellán.

Bár Alesi 2016 óta apja egykori csapata, a Ferrari versenyzői akadémiájába tartozott, már az idei szezon előtt pénzügyi problémái voltak. Jeannak a Scuderiától kapott F40-ét is el kellett adnia, hogy finanszírozza a folytatást Giuliano számára. A tőke mostanra teljesen kifogyott.

„Nincsenek szponzoraink 2021-re, a Ferrari pedig kirúgta őt az akadémiáról. Eladtam a Ferrari F40-em, de már nem tudok több pénzt előteremteni” – közölte a lesújtó helyzetet Jean Alesi a svájci Blickkel. „Rossz lóra fogadtunk a HWA-val. Több mint egy millió eurót fizettünk ki, ők viszont nem tartották az ígéreteiket. Amikor az MP Motorsporthoz igazoltunk, újabb nyolcvanezer eurót követeltek tőlünk.”

Év elején Alesi arról beszélt, fiatal versenyzők pályafutása bánhatja, hogy a Formula-2-ben nem történtek költségcsökkentő intézkedések, miközben szponzort lehetetlen küldetés találni. „Biztos vagyok benne, hogy sok versenyző nem tudja befejezni a szezont, katasztrofális év lesz ez a Formula-2-ben és Formula-3-ban” – jövendölte Alesi, szavai pedig beigazolódtak: éppen saját fia kárára, aki minden jel szerint jövőre már nem lesz az F2-es mezőnyben.

Csapatfőnök a fizetési sapkáról: Örüljenek, hogy itt versenyeznek!

A hírek szerint a Formula-1-es csapatok megegyezése értelmében 2023-ban a költségvetési limit mellett jön a pilótafizetések plafonja is: a két versenyző összeadott bére nem haladhatja meg a 30 millió dolláros összeget. Ez lényegében a nagycsapatok sztárpilótáit érinti, hiszen a mezőny többsége jóval szerényebben keres: az Alpha Taurinál például fejenként 2 millió dollárra becsülik Pierre Gasly és Danyiil Kvjat javadalmazását (nyilvános információt erről egyetlen istálló sem ad ki).

Az olasz középcsapat főnöke, Franz Tost úgy véli, a sztárversenyzőknek – mint a becslések szerint 40 millió dollárt kereső Lewis Hamilton és 25 milliót zsebre tevő Max Verstappen – le kell nyelniük a fizetéscsökkentést, elfogadva a gazdasági világhelyzetet, amely a sportra is erőteljes hatással van:

„Túlontúl sok pénzt keresnek. Nem jöhetnek a versenyekre nézők, a FOM-nak is kevesebb a bevétele, ebből kifolyólag a csapatoknak is. Nem látom okát, miért épp a versenyzőknek ne kellene kevesebbet kapniuk. Inkább örüljenek, hogy ilyen munkájuk van és még pénzt is kapnak érte” – mondta a Speedweeknek Tost.

Videó: Hamilton és Button parázs csatája Törökországból

A McLaren egykori pilótái 2010-ben az F1 soron következő helyszínén, az Isztambul Parkban vívtak hátborzongatóan kemény meccset a futamgyőzelemért - avagy ilyen küzdelmekre számíthatunk a törökországi pályán.

Minardi 2020-ban az F1-ben? Bárcsak!

Mi lenne, ha a Red Bull nem vásárolja fel mindenki egykori kedvenc kiscsapatát, ami túléli a gazdasági válságot, és még 2020-ben is az F1-ben versenyez? Erre már sosem kapunk választ, de a Sean Bull Design elképzelte, hogyan mutatna a gárda idei autója az 1990-es évekből átemelt festéssel.

EmY-X-YXEAAbDkT

EmY_mSBW8AIVyQe

EmY_qaBXIAcVEqr

A statisztika szerelmesei mind a tíz ujjukat megnyalhatták a MotoGP Európai Nagydíja után

Főként Martin Reines, a MotoGP-statisztikák mindentudója gyűjtéséből válogattunk az első valenciai verseny kapcsán:

- Azt már a futamösszefoglalóban is megírtuk, hogy Joan Mir és Alex Rins révén az 1982-es Német GP óta ünnepelhetett először kettős győzelmet a Suzuki (akkor Randy Mamola nyert Virginio Ferrari előtt, sőt akkor a dobogó harmadik fokán is egy suzukis állhatott Loris Reggiani jóvoltából, de ő már egy másik csapatot képviselt), viszont ugyanez a hockenheimi verseny volt az utolsó, amelynek végén sem hondás, sem yamahás, sem ducatis versenyző nem állhatott fel a pódiumra (vasárnap Pol Espargaro lett a harmadik a KTM-mel).

- Kisebb érdekesség, de azért említést érdemel, hogy utoljára a Ducati gyári alakulatától láthattunk kettős győzelmet csapatszinten a királykategóriában, méghozzá a 2018-as Cseh Nagydíjon, ahol Andrea Dovizioso nyert Jorge Lorenzo előtt.

- Bár Mir a sikerével azt elkerülte, hogy Manuel Herreros és Emilio Alzamora után harmadikként győzelem nélkül legyen világbajnok, arra még mindig van esély, hogy a spanyol pole-pozíció híján teszi meg ezt: erre a nagyok között 1992-ben, Wayne Rainey révén volt utoljára példa.

- A Suzuki a gyártói vb-tabellán is átvette a vezetést (persze ebbe a Yamaha büntetése is belejátszik), s ha megtartják ezt a pozíciót, akkor a már említett 1982-es idény után hódíthatják el ismét a trófeát. A csapatértékelésben pedig még sosem diadalmaskodtak, bár ennek inkább ahhoz van köze, hogy azt csak a MotoGP-éra 2002-es kezdete óta osztják ki.

- Mir a szezonbeli kilencedik különböző győztes lett, amellyel a mezőny beállította a 2016-os rekordot – igaz, akkor 18 futamból állt az idény, míg most 12 verseny alatt jutottunk el idáig. A suzukis ráadásul az ötödik olyan versenyző lett 2020-ban, aki először nyert a MotoGP-ben (Fabio Quartararo, Brad Binder, Miguel Oliveira és Franco Morbidelli után), ez viszont új abszolút csúcs a GP-ben: a korábbi rekord szintén 2016-ból származik négy új győztessel.

- A Yamaha rémálomszerű valenciai hétvégéjét jól példázza, hogy legutóbb 2007-ben az ugyanitt megrendezett szezonzárón történt meg, hogy egyetlen versenyzőt sem delegáltak a top 10-be.

mir-rins-motogp

Így lett harmadszor is a DTM bajnoka René Rast

A hétvégén rendezték a hockenheimi szezonzárót a Német Túraautó-bajnokságban, amelyben végül izgalmas csatákat hozó versenyek után Rast megvédte a címét – íme, a két verseny összefoglalója:

Az idei beugrás után is a naptárban maradhat a Török Nagydíj?

Az előttünk álló hétvégén kilenc év után rendeznek ismét Formula-1-es futamot az Isztambul Parkban, miután a Török Nagydíj is bekerült a koronavírus-járvány miatt jelentősen átszabott versenynaptárba. A promóter Intercity vezetője, Vural Ak már korábban is elmondta azonban, hogy nemcsak egyszeri beugrásra készülnek, hanem hosszabb távú terveik is vannak, amelyeken már néhány éve dolgoznak.

És bár a kiszivárgott 2021-es naptártervezetben nem szerepelt a Török GP, Vural Ak az Anadolu Agencynek arról beszélt, hogy tárgyalnak arról, hogy jövőre is versenyt rendezzenek: „Elég rövid időn belül véglegesíteni is fogjuk. A célunk, hogy rendszeres szereplővé tegyük magunkat” – fogalmazott, hozzátéve, hogy az idei nagydíjrendezést is az tette lehetővé, hogy nem terhelik vele a török államot. A Formula.hu információi szerint egyébként már a napokban közzétehetik az előzetes 2021-es versenynaptárt.

isztambul-f1-dppi

Sajtó: Tesztversenyző sem lesz Dovizioso, teljesen kihagyhatja a 2021-es szezont

A Ducatitól való távozásának nyár végi bejelentése óta kérdés, mi lesz az előző három évben vb-ezüstig jutó Andrea Dovizioso sorsa. Korábban szóba hozták az Aprilia második motorjával, de az utóbbi hetekben inkább tesztversenyzői állás tűnt valószínűnek az olasz számára, méghozzá a pletykák szerint a Yamahánál, de közben a Hondával és a KTM-mel is tárgyalt hasonlóról.

A Motorsport.com és a The-Race.com viszont egyaránt úgy tudja, Dovizioso végül lemondott a tesztmotorosi lehetőségről, s helyette inkább teljesen kihagyja a 2021-es idényt, hogy aztán megpróbáljon 2022-ben visszatérni a mezőnybe. Több szerződés is lejár 2021 végén, és ez nem is csak a versenyzők, hanem a csapat-gyártó párosítások esetén is igaz, így lehet esélye erre az olasznak, aki azonban akkor már 36 éves lesz. Az említett szakportál szerint Dovizioso napokon belül bejelentheti döntését.

dovizioso-dppi

Szeretnél csak úgy onboard felvételt nézni arról, ahogy hegyi utakon repeszt egy formulaautó?

Az alábbi videó a szicíliai Monte Erice hegyen készült, ahol már az ötvenes évek óta rendeznek hegyi versenyeket: