DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. október 4. péntek

Megkérdeztük: akár az F1-et is kipróbálná a belgák WRC-sztárja

Nem csak F1-es pilótákkal és csapattagokkal lehet találkozni a spái paddockban, pénteken összefutottunk a helyiek WRC-sztárjával, Thierry Neuville-lel, aki a rali-világbajnokság egyik legnagobb alakja - nem mellesleg éppen most szerezte meg idei első futamgyőzelmét, méghozzá pont Belgiumban, hazai pályán. Neuville sisakot cserélt Fernando Alonsóval, akivel kapcsolatban elárulta, hogy még egy korábbi Bell-eseményről ismerik egymást, amikor mindketten segítettek a gyártónak a bukósisakok tervezésében. 

Neuville azt is elmondta, hogy jó pár F1-es pilótát személyesen is ismer, mert sokan Monacóban élnek, ahogy ő is, így például szoktak találkozni az edzőtermekben, igaz, mindenki elég elfoglalt ahhoz, hogy azért nem töltik együtt az idejüket. Mint mondta, követi az F1-et, amikor csak tudja (és nem ütközik a naptár az ő WRC-futamával) és tetszik neki az idei szezon, amelyben többen is képesek dobogóra állni - külön kiemelte Esteban Ocon magyarországi győzelmét is. 

Megkérdeztük azt is, hogy kipróbálná-e az F1-et, hiszen több WRC-pilóta így tett már - igennel válaszolt, szerinte lehetne erre lehetősége, hiszen ő is Red Bull által támogatott versenyző, de jelenleg a WRC-karrierjére és a hőn áhított vb-cím megszerzésére koncentrál, ha az megvan, akkor beszélhetnek konkrétabban is ilyenről. Végül elárulta, hogy jól ismeri hazánk legmagasabban jegyzett Hyundai-versenyzőjét, Michelisz Norbertet, akivel voltak már együtt a gyárnál és hazafelé egymás mellett ültek a repülőn, ahol össze tudtak ismerkedni - dicsérte honfitársunkat és kiemelte, hogy ő is fontos munkát végez a Hyundainak.

neuville1

Segít-e Alonsónak nyerni Verstappen? „Át fogom gondolni!”

Bár egy darabig úgy tűnt, Fernando Alonso csaknem tizenegy év után újra pole-t szerezhet a Formula-1-ben, ami Monacóban fél győzelemmel is felér, végül Max Verstappen néhány századdal megelőzte őt a Q3 legvégén. Persze a spanyol az első sorral is elégedett volt, s mint azt a sajtótájékoztatón elmondta: ez Monaco, semmi sem garantálja, hogy mindenki épségben célba ér. Verstappen és Alonso ráadásul kifejezetten jó viszont ápol, így a hollandnak neki is szegezték a kérdést, hogy segíteni fog-e a spanyolnak, hogy újra futamot nyerjen: „Hát, szeretném látni őt győzni, de szeretném magamat is győztesként látni! Nehéz ez. Át fogom gondolni!” – felelte nevetve a Red Bull világbajnoki címvédője.

f1-alonso-verstappen-monaco

„Észrevehetően más autó lesz” – megvan, mikor érkezik a McLaren nagy fejlesztése

Bakuban vetette be az első komolyabb újításait a McLaren, amelyek azonban nem igazán váltották be a hozzájuk fűzött reményeket, továbbra is roppant hullámzó a csapat produkciója. Viszont még egy ideig várniuk kell Lando Norriséknak a következő nagyobb csomagra, ugyanis Andrea Stella csapatvezető szerint a Brit Nagydíjon érkeznek az újabb nagy fejlesztések – amelyek azonban elmondása alapján tényleg jelentősek lesznek!

„Azon dolgozunk, hogy a fejlesztések legfontosabb körét Ausztria és Silverstone között vessük be. Egy észrevehetően nagyon más autó lesz. Reményeink szerint a nyári leállás után is jön egy újabb adag fejlesztés” – tette hozzá a Speedcafénak nyilatkozva Stella.

f1-norris-monaco-mclaren

fotó: DPPI

Csaknem félmilliárd forintért eladó a soha el nem készült balatoni MotoGP-pálya

Egy nyilvános pályázati felhívás szerint négyzetméterenként 240 forintért eladó az eredetileg 2009-ben, majd 2010-ben a MotoGP Magyar Nagydíj helyszínének szánt 200 hektáros terület – írta meg a 24.hu. A Sávolyi Motorcentrum Fejlesztő Kft. tulajdonában álló ingatlant 470 millió forintos minimáláron kínálja eladásra a felszámoló Cég-Controll Kft., ugyanis a projekt nélkül maradt társaságot 2015 májusában a bíróság megszűntnek nyilvánította. A pályázatban az olvasható, hogy a fejlesztési terület a rekultivációra alkalmatlan, az ingatlant „jelenleg elburjánzott növényzet jellemzi”, és a jelenlegi szabályozás értelmében a területen sportlétesítmények létesíthetők.

A 2008-ban megtervezett pálya soha el nem készült Balatonring először 2009-ben adott volna otthont a MotoGP hazai fordulójának, de végül sem abban az évben, sem 2010-ben nem látogattak ide Valentino Rossiék. A pálya nem keverendő össze a magánberuházból épült, néhány hete átadott Balaton Park Circuittel, amely a tó másik oldalán, Balatonfőkajárnál nyitotta meg kapuit.

balatonring

Új grafikai elem a közvetítésben

A monacói harmadik szabadedzéstől egy új grafikai elem kerül az F1-es közvetítésbe a FOM tájékoztatása szerint. A „Közel a falhoz” infografika különleges kamerák és számítások alapján azt jelzi ki, mekkora a távolság a fal és az autók legközelebbi alkatrésze között. Az innováció célja, hogy megmutassa, mennyire pontosnak kell lennie egy versenyzőnek Monacóban és az utcai pályákon, hogy baleset nélkül megússza.

Inkább ralikrosszozna rali helyett az F1 után Verstappen

A kétszeres világbajnok sokszor beszélt már arról, hogy Formula-1-ből való távozása után – amely akár 2028 végén megtörténhet, ha lejár szerződése – más szakágakat próbálna ki. Elsősorban a Le Mans-i 24 órás és hosszú távú versenyzés mozgatja, most azonban a ralizásra is kitért.

„Máshol is versenyeznék, például az endurance-ben. Az IndyCar nem annyira érdekel, de máshol próbálnék győzni” – mondta az AS lapnak. „Rali vagy Dakar? Apám ralizik most, de én inkább zárt pályán csinálnám, a ralikrossz formájában, biztonságosabbnak tűnik. Nagyon kockázatosnak tűnnek, amikor fák között törnek össze az autók, sokkal veszélyesebb, mint a Formula-1” – folytatta Verstappen, hozzátéve: „Jelenleg nem számolok ezzel.”

Jachtról jelentkezett be kollégánk a Monacói Nagydíj edzésnapján

A katari és mexikói rendezők beharangozó eseménye, a Ferrari erős kezdése és a Mercedes fejlesztései: ezeket a híreket szállította Mészáros Sándor, a Formula.hu tudósítója a monacói paddockból és kikötőből. A videót a képre vagy ide kattintva találod!

Még több hír egy helyen a frissülő hétvégi hírfolyamban található.

Ne maradj le semmiről szombaton: jön az F1-es Monacói Nagydíj időmérője, és sok más minden

Íme a szombati nap motorsport-programja:

Szombat (május 27.) 

02:30 NASCAR Truck Series, Futam (tv: Aréna4, élő)

10:40-11:15 TCR Világsorozat, Időmérő 

11:00 Formula-3, Sprintfutam (tv: M4 Sport, élő)

12:30-13:30 Formula-1, 3. szabadedzés (tv: M4 Sport, élő)

13:30 DTM, 1. futam 

14:15 Formula-2, Sprintfutam (tv: M4 Sport, élő)

15:30 TCR Világsorozat, 1. futam 

16:00-17:00 Formula-1, Időmérő (tv: M4 Sport, élő)

19:00 NASCAR Xfinity Series, Futam (tv: Aréna4, élő)

f1-monaco

fotó: dppi

Russellt és Tsunodát is megbüntették péntek este

George Russell és Yuki Tsunoda is büntetést kapott a felügyelőktől a Monacói Nagydíj pénteki napjának végén, de egyikük sem kapott pénzbüntetésnél súlyosabbat. Mindketten túllépték a Monacóban 60 km/h-s bokszutcai sebességhatárt, de Russell tényleg csak épphogy: 60,2 km/h-val mérték be, amiért egy százeurós bírságot kapott a Mercedes, Tsunoda viszont 76,2 km/h-val haladt, ami ezer eurót ért. A hivatalos dokumentum szerint Tsunoda beismerte, hogy elfelejtette benyomi a sebességkorlátozót.

f1-russell-mercedes-monacogp

fotó: dppi

Formula-2: Leclerc autót tört, Vesti pole-t szerzett az időmérőn

Az F3-hoz hasonlóan a Formula-2 mezőnye is két csoportra bontva gurult ki a monacói időmérőre a sok hibával és piros zászlókkal tarkított csütörtöki szabadedzést követően.

Az A-csoport futása közben rögtön jött is a piros zászló: a helyiek pilótája, Arthur Leclerc mérte el az utolsó kanyart és csapta a falhoz autóját. Az újraindítás után Victor Martins és Jack Doohan ugrottak az első két helyre, a többieknek pedig nem volt esélye beérni őket, miután másodjára is meg kellett szakítani a kvalifikációt, Jehan Daruvala a Mirabeau-kanyarban szemlélte meg közelebbről a falat. A bakui hős Bearman csak a nyolcadik lett csoportjában. A B-csoport nagyon szoros küzdelmet hozott az élmezőnyben, végül a Clement Novalak hibája okozta idő előtti befejezés Frederik Vestinek kedvezett, Theo Pourchaire-nek pedig be kellett érnie a második hellyel.

Mivel a Prema dánja gyorsabb kört futott, mint Martins az A-csoportban, így ő kezdi pole-pozícióból a főfutamot, Vestit az ART párosa és Doohan követik. Iwasa a kilencedik, Bearman pedig csak a 16. pozícióból indulhat majd vasárnap. A sprintfutamos rajtelsőség Isack Hadjart illeti meg szombaton.

Egyelőre minden a tervek szerint halad a Mercedesnél

Ahogyan arról már mi is többször beszámoltunk, a Mercedes átfogó fejlesztésekkel érkezett meg Monaco utcáira, így számukra a szokásosnál is nagyobb kihívást jelenthet ez a versenyhétvége. A csapat részéről a vezető pályamérnök, Andrew Shovlin árult el néhány dolgot az első szabadedzés után. A szakember szerint eddig elégedettek lehetnek, de igyekezett óvatosan fogalmazni. „Nehéz megítélni a dolgokat a hétvége ezen szakaszában, de nem tapasztaltunk nagyobb problémákat, ami egy hasznos kezdet” – kezdte értékelését Shovlin, aki a Sky Sports számára nyilatkozott pénteken délután.

„Összehasonlítottuk a beállításokat az autók között, szóval úgy gondolom, hogy jó irányba haladunk. Lewis eddig jobban érezte magát, George kicsit kevésbé, Monacóban viszont gyorsan változhatnak a pálya körülményei. Egy dolog, hogy jó pozícióban vagy az első szabadedzésen, de ott kell maradnod a második és a harmadik edzésen is. Ezt sokkal könnyebb mondani, mint megtenni. Jól kezdtünk, de természetesen óvatosak vagyunk, mert Monacóban sokféleképpen el lehet rontani a dolgokat” – tette hozzá miután a pénteki első gyakorlás során Lewis Hamilton a harmadik, George Russell viszont csak a 15. helyen zárt.

Elektromos superbike-kal futott be az edzésnapra Bottas

Egy különleges motoron érkezett meg a Monacói Nagydíj első napjára Valtteri Bottas. A finn a Verge Motorcycles járművén ült: az elektromos superbike kategóriát képviselő motor 1200 Nm nyomatékra képes, 2,5 másodperc alatt gyorsul 100 km/h-ra (épp, mint egy F1-es autó), és 375 kilométeres a hatótávja. Bottas helyében mi azért a védőruházatra egy fokkal jobban figyeltünk volna.

A finn nem kerüli a feltűnést ezen a hétvégén: tegnap arról írtunk, hogy sisakja dizájnját a Pac-Man játék ihlette – a fejvédőt Bottas és barátnője Bot-Mannek keresztelte el.

A rajongók szavazhatnak róla, milyen Gulf-festésbe boruljon a Williams

Amikor az év elején bejelentették, hogy a Gulf a Williams F1-es szponzora lesz, egyből megkezdődtek a találgatások arról, vajon a grove-i alakulatnál is láthatunk-e majd hasonló ikonikus festést, mint amivel a McLaren állt elő a 2021-es Monacói Nagydíjon. Nos, igen, ráadásul a Williams a rajongókat is bevonja ebbe: az istálló ugyanis négy különböző Gulf-dizájnnal rukkolt elő, s a szurkolók szavazhatják meg, hogy a csapat melyiket használja a Szingapúri, a Japán és Katari Nagydíjakon ősszel. A négy festésből az egyik hasonlít a McLarenen látott verzióra, míg a másik három annak egy modernizált interpretációja. Alább mutatjuk a négy dizájnt, szavazni pedig a Williams honlapján lehet.

BOLDER THAN BOLD

Formula-3: Mini leiskolázta a mezőnyt az időmérőn

A juniorkategóriák is elkísérték a Formula-1-et ezen a hétvégén Monacóba, az F3 mezőnye az itt megszokottak szerint két csoportban gurult ki a pályára, hogy elkerüljék a 30 fős mezőny feltorlódását a versenynaptár legrövidebb aszfaltcsíkján.

A páros rajtszámú autókat felvonultató A-csoportban a Prema svéd pilótája, Dino Beganovic végzett az élen. Őt két Hitech-versenyző, Luke Browning és az autóját az időmérő végén összetörő Sebastian Montoya követte. A B-csoportban nem volt kérdés, ki viszi el az első helyet, hiszen Gabriele Mini a saját ligájában versenyzett, csaknem kilenc tizeddel verte a másodikként végző Paul Aront.

A két csoport időeredményeit összevetve Mini simán szerezte meg a pole-pozíciót a vasárnapi főfutamra Beganoviccsal szemben, mögülük Aron, Browning, Caio Collet és Montoya indulhatnak majd. A szombati fordított rajtrácsos sprintfutamot Gregoire Saucy kezdheti majd az élről.

Megműtötték a csigolyáját törő pilótát, már a jövő évi Indy 500 lebeg a szeme előtt

A hétfői edzésen történt az idei Indianapolisi 500 mérföldes két hetének eddigi egyetlen komolyabb balesete, amelyben Katherine Legge és Stefan Wilson volt érintett, s amelyben utóbbi eltörte az egyik hátcsigolyáját. A brit pilóta csapatának közleménye szerint Wilsont sikeresen megműtötték, az operáció után pedig maga a versenyző is bejelentkezett a közösségi oldalán a kórházból: „Előző éjjel megműtöttek, nagyon elégedett vagyok az eredményekkel. Ma már sokkal jobban érzem magam, lábra tudtam állni és képes voltam sétálni. Úgyhogy most indul a gyógyulási folyamat, és már most kezdődik a felkészülés a 2024-es Indy 500-ra!” – mondta el Wilson, aki természetesen a támogató üzenetekért is köszönetet mondott. Wilson helyét egyébként a vasárnap 18:30-kor startoló Indy 500-on a Dreyer & Reinbold Racing autójában az önjogon kvalifikálni nem tudó Graham Rahal veszi át.

 
 
 
A bejegyzés megtekintése az Instagramon

Stefan Wilson (@stef_wilson) által megosztott bejegyzés

Kirakta csapata Villeneuve-öt Le Mans előtt

Jacques Villeneuve nem kis meglepetésre tűnt fel a Vanwall endurance-világbajnoki gárdájában a 2023-as idény elején, ám az 52 éves pilóta visszatérése a WEC-be eddig hemzseg az incidensektől: már a sebringi prológon ütközött egy GT-s Ferrarival, ahogy legutóbb a spái 6 óráson, míg Portimaóban fékprobléma után szenvedett balesetet. Alighanem ez is belejátszott abba, hogy a ByKolles úgy döntött, lecseréli az 1997-es F1-es világbajnokot a soron következő Le Mans-i 24 órásra:

„Az a helyzet, hogy úgy érezzük, nem áll készen Le Mans-ra. A felesége terhes, és mostanában, június elejére várják a gyereket. Le Mans egy nagy verseny, nem vállalhatjuk a kockázatot. Személyes okokból és abból kifolyólag, hogy hiányzik a megtett táv is, úgy döntöttünk, új versenyzőnk lesz Tristan Vautier személyében” – fogalmazott Kolles. Vautier jelenleg az ELMS-ben szerepel az LMP2-es kategóriában, ahogy tavaly ugyanebben a géposztályban már Le Mans-ban is indult. Az egyelőre nem világos, hogy Villeneuve a Le Mans-t követő versenyeken visszaülhet-e Tom Dillmann Esteban Guerrieri mellé a Hypercar-autóba.

wec-villeneuve-vanwall

fotó: DPPI

Alonso, Aston, Hamilton: a Formula.hu csütörtöki bejelentkezése az F1-es Monacói Nagydíjról

Mészáros Sándor kollégánk a Monacói Nagydíj paddockjában gyűjtötte ma az információkat, a csütörtök esti videós bejelentkezése, helyzetjelentése erre a linkre, vagy a képre kattintva megtekinthető!

f1-monacogp-meszarossandor

Pac-Man ihletésű sisakkal készült Monacóra Bottas

Természetesen az F1-es naptár egyik ékkövének számító Monacói Nagydíjra is többen készülnek különleges dizájnnal, de alighanem Valtteri Bottas bukója lesz a legegyedibb a hétvégén. Barátnője, a kerékpáros Tiffany Cromwell ugyanis a Pac-Man videojáték által ihletett dizájnt álmodott meg: a finn pilóta némi szójátékkal konkrétan Bot-Mannak nevezte, s elmondása szerint az adta az ötletet, hogy Monte-Carlo olyan, mint egy labirintus – amelyben ezúttal nem Pac-Man, hanem egy F1-es autóval lehet közlekedni:

 
 
 
A bejegyzés megtekintése az Instagramon

Valtteri Bottas (@valtteribottas) által megosztott bejegyzés

Pimasz reakciót adott a Hamilton–Ferrari pletykákra Alonso

Az elmúlt napok slágertémája a Formula-1-ben, hogy sajtóhírek szerint a Ferrari 40 milliós ajánlattal csábítaná át Lewis Hamiltont. A Monacói Nagydíj csütörtöki médianapján ezt Frederic Vasseur Ferrari-főnök és maga Hamilton is cáfolta, utóbbi hozzátéve azt is, hogy közel járnak a hosszabbításhoz a Mercedesszel. De természetesen nemcsak az érintettek kérdezték az ügyről, hanem például Fernando Alonsót is, aki annak idején maga is versenyzett a Scuderiánál, így feltették a kérdést, lenne-e bármilyen tanácsa a hétszeres világbajnok számára – amire a spanyol némileg pimaszul csípős választ adott: „Ötletem sincs. De mindig azt mondja, hogy ’együtt nyer és veszít a csapattal’. Szóval ha most nem nyer, akkor maradnia kellene” – utalt a Hamilton által sokszor hangoztatott hozzáállásra Alonso.

f1-hamilton-alonso

fotó: DPPI

Alonso 45 évesen az Aston Martin–Hondánál? „Nincs oka, hogy ne legyen”

Fernando Alonso és a Honda jól ismert közös múltra tekinthet vissza (valószínűleg nem csak a poszt szerzőjének ugrik be rögtön a „GP2-es motor” megjegyzés), a japán gyártó azonban már leszögezte, nem fogják megvétózni, hogy a spanyol legyen az Aston Martin pilótája az együttműködés kezdetén, 2026-ban. A csapatfőnök, Mike Krack ugyanígy vélekedik – annak ellenére, hogy abban a szezonban a kétszeres világbajnok a 45-öt fogja betölteni.

„Nem gondolom, hogy oka lenne azt feltételezni, nem lehet az autónkban 2026-ban. Nem tudnék egyetlen okot sem mondani, miért ne lenne” – idézi a RaceFans.net a csapatfőnököt. „Fernando nem folyt bele az egyeztetésbe, de mindig tájékoztattuk. Kíváncsiak voltunk a gondolataira, a véleményére, mint minden téma estében, mivel fontos tagja a csapatnak, akárcsak Lance.”

Fotó: ATP

Régi és új: Ennyit változott a Mercedes oldaldoboza

Lehullt a lepel a Mercedes nagy várakozással övezetett fejlesztéséről, az új oldaldobozról: az eredetileg Imolába szánt alkatrészről a monacói paddockban elkészültek az első fotók. Az alábbi képeken egymás mellé tették a régi és új elemet: egyértelműen látszik, hogy a Mercedes közel másfél év után búcsút mond a szűk kialakításnak, és a Red Bull, valamint Aston Martin megoldását idézi meg. A szemből készült fotón látszik igazán, mennyire széles az új oldaldoboz. Ehhez igazodva a W14 jóval nagyobb légbeömlőket is kapott.