Megvan az Indy 500 első nagy balesete, csigolyatörést szenvedett Wilson – videó
https://formula.hu/parc-ferme/35635
A kvalifikációk hétvégéje utáni hétfői edzésig kellett várni, hogy a 107. Indianapolisi 500 mérföldes kéthetes periódusa során megtörténjen az első nagyobb és látványosabb baleset. A tréning utolsó órájában jártunk, amikor egy előzés miatt némileg belassuló bolyban a több év után visszatérő hölgyversenyző Katherine Legge találta el hátulról Stefan Wilsont. Mindkét autó megpördült a kontakttól és falnak csapódott, Legge versenygépe egy pillanatra a levegőbe is felemelkedett. Legge saját lábán szállt ki az autóból, Wilson esetén viszont szükség volt segítségre, bár amikor a mentőautóba rakták, felmutatta a hüvelykujját, jelezve, hogy minden rendben van.
Mint később kiderült, ez nem teljesen van így, Wilson ugyanis a kórházi vizsgálatok alapján eltörte az egyik hátcsigolyáját, ez pedig azt is jelenti, hogy nem tud rajthoz állni a vasárnapi Indy 500-on. A brit versenyző csapata később jelenti be, mik a tervei a történtek után.
A scary incident in today's #Indy500 practice.@katherinelegge has been seen and released following the incident.#INDYCAR // @IMS pic.twitter.com/M0kqrAjZl9
— NTT INDYCAR SERIES (@IndyCar) May 22, 2023
Egy harmadik „hazai” versenyző is szerepel a Spanyol Nagydíjon
https://formula.hu/parc-ferme/35722
Esteban Ocon a francia zászló alatt versenyez, Franciaországban is született, de ereiben nem is kevés spanyol vér csörgedez: nagyszülei az apai ágon spanyolok, ráadásul sok rokona épp a barcelonai pálya vonzáskörzetében lakik.
„Sok családtagom él a pálya környékén, a nagyszüleim is spanyolok. Nekem ez gyakorlatilag két egymást követő hazai versenyhétvége. Jó érzés idejönni egy nagyon eredményes hétvége után” – mondta Ocon a csütörtöki FIA-sajtótájékoztatón, melyen összehasonlította monacói dobogóját a 2021-es hungaroringi győzelemmel.
Fotó: DPPI
Mikor lesz a spanyol F1-es futam?
https://formula.hu/parc-ferme/35720
A Spanyol Nagydíj június 4-én, helyi és magyar idő szerint is vasárnap 15:00-kor veszi majd kezdetét. Normál hétvégéhez érkezik az F1-es mezőny, nem lesz sprint vagy egyéb fordulat, két pénteki szabadedzés, egy szombati gyakorlás, egy szombati időmérő, és a vasárnapi, európai idő szerint kezdődő futam szerepel a programban. A verseny 66 körös lesz majd.
A teljes hétvége részletes programja, a Spanyol Nagydíj menetrendje ezen a linken megtekinthető!
fotó: dppi
Wolff: Nincs köze az Aston–Honda megállapodásnak a Mercedes-motorokhoz
https://formula.hu/parc-ferme/35718
A múlt héten jelentették be hivatalosan a felek, hogy 2026-tól a Honda az Aston Martin gyári partnereként tér vissza ténylegesen is a Formula-1-be (bár igazából most is jelen vannak a Red Bull Powertrains technikai segítőjeként). Ezzel a Mercedes elveszít egy ügyfélcsapatot a jelenlegi háromból, hiszen a silverstone-i istálló csaknem másfél évtizede már az ő erőforrásaikkal versenyzett. A hírre reagáló Toto Wolff Mercedes-főnök szerint azonban ez nem annak a jele, hogy a hajtásláncuk már ne lenne elég versenyképes:
„Nem gondolom, hogy annak, hogy a Mercedes ügyfélcsapatából Hondára váltanak, bármi köze lenne az erőforráshoz. Szerintem versenyképesek vagyunk a hajtásláncot illetően, de mindig is fel akarták szabadítani magukat és igazi gyári csapattá válni, és pontosan ezt is teszik. Exkluzív motorbeszállítói szerződésük lesz, saját üzemanyag-szállítójuk van, építenek egy nagy gyárat, ami a következő hónapokban áll működésbe – és Lawrence céljai sosem kicsik. Úgy vélem, ha versenyképes akarsz lenni és bajnokságokat akarsz nyerni, akkor ilyen lépéseket kell tenned” – vélekedett a RaceFans.net által idézett Wolff. Arról, hogy Strollék miért járnak jól a Hondával, itt írtunk bővebben.
fotó: DPPI
Fotók: Új sisakkal indul hazai futamán Sainz
https://formula.hu/parc-ferme/35721
Carlos Sainz megmutatta a barcelonai hétvégére szánt sisakját:
Home GP ready! What are your thoughts?
— Carlos Sainz (@Carlossainz55) June 1, 2023
-@ScuderiaFerrari #Carlossainz #F1 #SpanishGP pic.twitter.com/nwCGyJW1Mt
Taylor Swift helyett... Ő lehet Alonso új barátnője
https://formula.hu/parc-ferme/35716
Az elmúlt hetekben bombaként robbant az a bulvárhír, hogy Fernando Alonso összeszűrte a levet az amerikai popsztárral, Taylor Swifttel. Azóta nem erősítette meg és nem is cáfolta ezeket az értesüléseket a spanyol, azonban ehelyett inkább húzta a sajtó agyát különböző élcelődéseivel. Mikor erről kérdezték Alonsót, csak annyit válaszolt "nem szeretem keverni a magánéletem és a karrierem. Szóval inkább nem kommentálnám a dolgot."
Az olasz La Repubblica úgy tudja, hogy Alonso új párja nem Taylor Swift, hanem egy újabb újságíró, aki eddigi barátnőjéhez hasonlóan az F1-es hétvégéken dolgozik, a spanyol DAZN csatornánál. A hölgy neve Melissa Jimenez, aki a futballista, Marc Bartra korábbi felesége és nem mellesleg Aleix Espargaro főmérnökének, Antonio Jimeneznek a lánya. A La Repubblica azt is megjegyzi, hogy a Monacói Nagydíj alatt a paddock csendes megfigyelője volt Alonso és előző barátnője, Andrea Schlager veszekedésének.
Zanzibár lehet a következő afrikai F1-es helyszín?
https://formula.hu/parc-ferme/35715
Sokáig úgy tűnt, hogy Kyalami érkezésével Spa-Francorchamps kiszorulhat az F1-es versenynaptárból, ezzel pedig Afrika visszatér az F1 térképére, azonban különböző problémák miatt egyre kevésbé valószínű, hogy Dél-Afrikába látogat a száguldó cirkusz.
Most az olasz Sportface értesülései szerint egy olyan új afrikai jelentkezője van az F1-es versenynaptárnak, amihez még Giancarlo Fisichellának is köze van. Az Afrika keleti partjainál fekvő Tanzánia szigetén, Zanzibáron épp zajlik egy 500 millió eurós beruházás, a helyi kormány támogatását élvezve. Zanzibári Nagydíj. Hogy hangzik?
Játssz a Formula.hu F1-es tippjátékával, és nyerj!
https://formula.hu/parc-ferme/35713
Megéri játszani a Formula Tipperrel: aki a Formula.hu F1-es tippjátékán belül a Formula Bajnokság nevű pontvadászatban a legtöbb pontot gyűjti be a Spanyol Nagydíj hétvégéjén, az ajándékba kapja az Autósport évkönyv 2022 című kötetünket.
A tippjátékunk ezen a linken elérhető, a szabályok és a lebonyolítás itt olvasható el - várunk mindenkit!
Minden futamon legalább egy bokszkiállásnyi előnnyel nyert eddig a Red Bull
https://formula.hu/parc-ferme/35710
Monacóban az eső és minden egyéb ellenére 27 másodperccel győzte le a második helyett Fernando Alonsót Max Verstappen, ennek kapcsán érdemes megnézni, hogy átlagosan milyen különbségekkel emelkedik ki idén az RB19 a mezőnyből – az időmérőkön szorosabb a helyzet, a futamokon viszont meg sem tudják közelíteni őket eddig a riválisok.
Bahreinben a harmadik Alonso 38, Szaúd-Arábiában 20, Bakuban Charles Leclerc 21, Miamiban ismét Alonso pedig 26 másodpercet kapott a győztestől, mint legjobb nem Red Bull-pilóta, és a listából hagyjuk ki Melbourne-t, ahol biztonsági autó mögött gurult be a mezőny, de Verstappen fölénye addig is egyértelmű volt. Az öt számadatból az derül ki, hogy tiszta versenyben még nem fért be 20 másodperc alá a mezőny egyetlen futamon sem, és hogy a Red Bull átlagosan 26,4 másodperc a különbség, vagyis nyugodtan mondhatjuk, hogy több, mint egy bokszkiállás.
A közleményből tudta meg Villeneuve, hogy kirakták a Le Mans-i csapatból – otthagyja a WEC-et
https://formula.hu/parc-ferme/35712
Néhány napja mi is beszámoltunk róla, hogy a Vanwall Racing Team ByKolles úgy döntött, a jövő hétvégi Le Mans-i 24 óráson Jacques Villeneuve helyett Tristan Vautier lesz Esteban Guerrieri és Tom Dillmann mellett a harmadik pilótájuk. Az 52 éves kanadai számára incidensekkel telt az Endurance-világbajnoki idény eddigi része, a csapat a közleményben viszont elsősorban a születendő kislányával és a kevés felkészülési kilométerrel indokolta a döntést. Most maga Villeneuve is reagált minderre: az 1997-es F1-es világbajnok állítása szerint ő is a közleményből értesült a dologról, a körülmények miatt pedig úgy döntött, hogy a többi idei futamon sem áll rajthoz már a WEC-ben.
„Mélyen elszomorít, hogy a Valwall Racing Team ByKolles május 25-i nyilvános közleményéből tudtam meg, hogy helyettesíteni fognak a soron következő Le Mans-i 24 óráson” – fogalmazott Villeneuve. „Mostanában nem érkezett felém hivatalos kommunikáció a csapat részéről, ami még meglepőbb annak fényében, hogy továbbra is érvényes szerződésem van a Le Mans-i 24 óráson való részvételről. A közlemény kiadásának időpontja furcsa módon egybeesett azzal, amikor megérkeztem a kórházba a kislányunk születésére, ami május 26-ra volt kiírva. ByKolles pontosan tudott erről a családi eseményről, ezért nem tudtam reagálni erre a hirtelen bejelentésre. Versenyző családként mindig sikeresen kiegyensúlyoztuk a családi életünket a versenyzői karrierünkkel, és a versenyzés mindig prominens helyet foglalt el nálunk.”
„Valójában alapos és jól szervezett volt a felkészülésem a Le Mans-i 24 órásra. Jelentős időt és energiát fektettem abba, hogy fizikailag és mentálisan is csúcsformában legyek erre az általam nagyon várt kihívásra. Miután megnyertem az Indy 500-at, az IndyCart és az F1-es világbajnokságot, a Le Mans-i 24 órás különleges jelentőséggel bír számomra. Emiatt mélységesen elkeserít, hogy igazságtalanul és önkényesen megtagadták a részvételem lehetőségét. Ilyen körülmények között úgy döntöttem, nem veszek részt a WEC-szezon további részében a ByKolles színeiben. Ehelyett a figyelmemet és az energiámat arra irányítom, hogy felkészüljek egy sikeresebb és professzionálisan kielégítő 2024-es idényre.”
fotó: DPPI
Eső és zivatar kavarja meg az F1-es Spanyol Nagydíjat?
https://formula.hu/parc-ferme/35711
Érdekes előrejelzéseket láthatunk jelen pillanatban a hétvégi Spanyol Nagydíj kapcsán. A várakozások szerint péntek délelőtt napos, nyugodt körülmények között kezdődhet meg a hétvége, délutánra, a második szabadedzés idejére viszont már van esély némi esőre, az igazi fordulat azonban szombaton és vasárnap jöhet.
Mindkét napra napos délelőttöt, és záporos, zivataros délutánt jövendölnek az időjósok, a futam idejére jelenleg 55% az esély valószínűsége.
A régió biztos, hogy kapni fog valamennyit az égi áldásból, de az természetesen most még erősen kérdéses, hogy az éppen abban az idősávban eléri-e magát a pályát.
fotó: dppi
F1-gyerekverzió: A Magyar Nagydíjon debütál az alternatív közvetítés
https://formula.hu/parc-ferme/35709
Korábban példátlan újítást vezet be a Formula-1: a Magyar Nagydíjon először készül közvetítés, amelyet gyerekek részvételével gyerekeknek szánnak. A műsor angol és német nyelven készül el (a hagyományos közvetítés alternatívájaként), három gyerekkorú riporter mellett a korosztálynak szánt grafika és effektek jelennek meg a képernyőn.
Az angol verzió arca Jenson Button és Danica Patrick lesz, az ő munkájukat segíti három gyerekkorú riporter, akik interjúkat készítenek és műsort vezetnek a Sky Sports megszokott csapatát kiegészítve. Közülük ketten már korábban is szerepet kaptak az F1-es közvetítésben, a harmadik pedig egy gokartos. A német verzió még a kiválasztási folyamatnál tart, 10-14 év közti gyerekeket keresnek.
A hírről a grid kidek jutottak eszünkbe, még 2018-ból
Bevetődések és hibák az esőben – a legjobb monacói onboard videók
https://formula.hu/parc-ferme/35707
Sainz felúszása, Perez időmérős autótörése, Stroll első körös falra préselése, a Haasok merész manőverei, Russell és Perez koccanása – ezek mind láthatók a monacói fedélzeti kamerás összeállításban, amely IDE vagy a képre kattintva nézhető:
Először ülhet be az F1-es Mercedesbe Mick Schumacher
https://formula.hu/parc-ferme/35708
A német Bild értesülései szerint a jövő héten első alkalommal ülhet be az igazi 2023-as Formula-1-es Mercedesbe az istálló által teszt- és tartalékpilótaként foglalkoztatott Mick Schumacher. Az alakulat vesz részt ugyanis a Pirelli gumitesztjén a Spanyol Nagydíjat követő kedden és szerdán a barcelonai pályán, s míg előbbi napon még George Russell lesz munkában, szerdán már a tervek szerint az előző két idényt a Haasnál lehúzó Schumacher ül volán mögé. A fiatal versenyző eddig a szimulátorból segítette a Mercedes munkáját, valamint jelen volt a nagydíjhétvégéken is esetleges tartalékként.
Szerződést hosszabbított egyik legfőbb partnerével az F1
https://formula.hu/parc-ferme/35706
Szerdán a Formula-1 bejelentette, hogy további évekre meghosszabbította az együttműködését a Heinekennel. A két fél még 2016-ban lépett partnerségre, azóta számos módon dolgoztak együtt a szurkolói élmény fejlesztésén és új rajongók bevonásán, s ez továbbra is így fog történni, többek között a nemrég Heineken-márkanagykövetnek bejelentett DJ Martin Garrix előadásaival. A sörmárka emellett többek között promotálni fogja a Heineken 0.0 névre hallgató alkoholmentes termékét, valamint folytatja az „Amikor vezetsz, soha ne igyál” kampányát is.
A bejelentés egyúttal azt is tartalmazza, hogy a Heineken lesz a névadó szponzora az idei F1-es naptár új versenyének, a novemberben sorra kerülő Las Vegas-i Nagydíjnak.
fotó: DPPI
Jön az Alfa Romeo-Haas, és egyúttal visszatér az F1-be Giovinazzi?
https://formula.hu/parc-ferme/35705
Pitwall című heti hírösszefoglaló műsorunkban ezt a témát is boncolgattuk: maradhat az F1-ben az Alfa, és visszatérhet a rajtrácsra az onnan kiszoruló olasz. Nézzétek meg a vonatkozó részt:
Az Andretti bázisába költözik át a McLaren IndyCar-csapata
https://formula.hu/parc-ferme/35704
Változtak az Arrow McLaren középtávú tervei: az IndyCar-részleg egy új főhadiszállást akart felépíteni az USA-ban, helyette azonban az Andretti Autosport megüresedő indianapolisi műhelyébe fognak átköltözni.
A 8000 négyzetméteres üzem háromszor akkora, mint a McLaren szintén Indianapolisban található jelenlegi központja (ahol a Schmidt Peterson Motorsports működött korábban) – mivel a McLaren idén már három állandó autót indít az IndyCarban, az Indy 500-on pedig négyet, a jövőben pedig további terjeszkedés a cél, szükség is van a nagyobb területre. Az Andretti szintén bővel, és az Indiana állambeli Fisherbe költözik át, egy 53 ezer (!) négyzetméteres gyárba: ez a Michael Andrettiék által sokat emlegetett új főhadiszállás, amely nagyobb, mint a maranellói Ferrari-központ, és ahol bőven elfér majd a tervezett F1-es projekt is. A két csapat átköltözése 2025-ben várható.
Fotó: Arrow McLaren
Verstappentől lesett Piastri a vizes pályán
https://formula.hu/parc-ferme/35703
A Monacói Nagydíj alakulása folytán a világbajnoktól tanulhatott az újonc: az eső már esni kezdett, de a versenyzők többségéhez hasonlóan még Oscar Piastri is slick abroncsokon haladt, mikor Max Verstappen lekörözte őt. Az ausztrál igyekezett tartani a lépést és pár hasznos fogást ellesni az éllovastól.
„Igazából egészen hasznos volt, hogy Max haladt előttem, mert először vezettem slick gumin esős pályán F1-es autóban. Azzal, hogy Max volt ott, tudtam, hogy rendben lesznek a dolgok” – nyilatkozta a médiának a verseny után a tizedik helyével idén másodszor pontot szerző Piastri. „Amikor esett és slicken voltunk, akkor érthető módon nagyon óvatos volt, így tudtam tartani őt, sőt azután is, hogy mindketten kijöttünk a köztes gumikért. Amikor a pálya felszáradt, akkor azért már gyorsabb volt nálam. De eleinte tudtam tartani, ezt először mondhatom el magamról, szóval jó élmény volt.”
Fotó: McLaren
Mario Andretti: Miután nyolcszoros világbajnok lesz, meggyőzöm Verstappent!
https://formula.hu/parc-ferme/35702
Többször elmondta már Max Verstappen, hogy miután végzett a Formula-1-ben – ami megszólalásai alapján akár már hat év múlva, jelenlegi szerződése lejártával bekövetkezhet – kipróbálná magát az endurance-versenyzésben vagy akár ralikrosszban, az IndyCar és Indy500 azonban nem foglalkoztatja. Ezen változtatna a versenyzőlegenda, Mario Andretti:
„A motorsport, ha úgy tetszik, egy nagy boldog család, az összes szakág ideértve. Én kíváncsi voltam minden formájára, ahogy látható a pályafutásomból. A szenvedélyem minden csúcskategóriára kiterjedt a sporton belül” – mondta a Ziggo Sportnak az amerikai, akinek pályafutása csak egy töredéke az 1978-ban megnyert F1: a legkülönbözőbb kategóriákban 109 nagyobb győzelmet számol karrierje.
„Barátaim vannak mindenütt. Meg fogom győzni őt. Egyszer majd beszélek Max Verstappennel, miután megnyerte a nyolc világbajnoki címet, hogy jöjjön át és nyerje meg az Indy 500-at is!”