DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. október 14. hétfő

Videó: Nem is szól rosszul egy hidrogénes versenyautó

Az utóbbi évtized során a legtöbb autógyártó az elektromos hajtásláncok felé mozdult el a karbonsemlegesség elérése érdekében, ami azt eredményezte, hogy évről évre bukkantak fel olyan "zöld" versenyszériák, mint a Formula-E, a Pure ETRC vagy éppen az elektromos GT kategóriája. Ezek egyelőre visszafogott sikereket érnek el az autósportért rajongók körében, abból az egyszerű tényből fakadóan, hogy a hajtásláncaik csendesek.

Erre a problémára talált megoldást a Toyota, ami régóta azon dolgozik, hogy a hidrogén, mint üzemanyag elterjednek a személyautók körében. Ennek érdekében az idei évre kifejlesztettek egy versenyblokkot, ami jelentős hasonlóságot mutat a jól ismert benzines erőforrásokkal: dugattyúkkal rendelkezik, turbóval szerelt, és van hangja! A sűrített hidrogénnel tankolt erőforrást Corollákba szerelik, és a Super Taikyu Seriesben versenyeztetik idén. A gépet tesztelő Hiroaki Ishiura elárulta, a konstrukció vezethetősége a vártnál jobban hasonlít egy normál motorra.

Kellett-e volna büntetnie a Ducatinak vagy a MotoGP-nek az ittasan balesetező Bagnaiát?

A MotoGP nyári szünetének egyik forró témája volt Francesco Bagnaia ittasan elszenvedett autóbalesete, amely kapcsán egyesekben az is felmerült, hogy a hatóságokon túl a csapatának vagy akár magának a bajnokságnak is szankcionálnia kellett volna a ducatist – erről is kifejtettük a véleményünket a Brit Nagydíjat értékelő Formula Motocast-adásban 20:39-től:

 

Ha imádod a MotoGP-t és nem szeretnél semmiről lemaradni, akkor csatlakozz a Formula MotoGP Facebook-csoportunkhoz, ahol még több hírről és információról számolunk be a MotoGP és egyéb motoros bajnokságok kapcsán!

„Csak Leclerc kerülhet közel Maxhoz, Hamilton már nem”

Nagyon megdicsérte korábbi versenyzőjét, Max Verstappent Franz Tost. Az AlphaTauri, korábban Toro Rosso csapatfőnöke visszaemlékezett a holland klasszis első szárnypróbálgatásaira, de figyelmeztette is a világbajnok riválisait: még mindig van benne tartalék, még mindig nem láttuk a legjobb verzióját. Egy részletet emelünk ki az F1-Insidernek adott nyilatkozatából:

„Sosem volt gondja az F1-es autó sebességével, mindig mindent ellenőrzése alatt tartott már az elejétől kezdve. Eleinte néha túl agresszívnek bizonyult, ez néha balesetekhez vezetett. Azonban manapság már extrém magas színvonalon vezet és még mindig nem láttuk tőle a maximumot! Egyedül Charles Leclerc tud a közelébe férkőzni és tartani vele a lépést, Lewis Hamiltont már kikezdte az idő.”

-00122031_393

fotó: dppi

 

Megvan, hogy ki kap tesztlehetőséget a Ferrarinál

Sehol nem versenyez idén Robert Svarcman, aki a tavalyi Formula-2-es második hely után ebben a szezonban csak a Ferrari F1-es teszt- és tartalékversenyzőjeként kapott szerepet. Emiatt viszont nem meglepő az, amit Laurent Mekies sportigazgató mondott: Svarcman lesz az a fiatal pilóta, akire a Scuderia ellövi a kötelező kvótát, már ami az F1-es szabadedzéseket illeti. Ebben a szezonban minden versenyzőnek át kell adnia a helyét egyszer egy első szabadedzésre, a Ferrarinál mindkétszer Svarcman fog majd beülni, de azt a csapat még nem döntötte el, hogy mikor - Mekies annyit mondott, hogy biztosan nem olyan helyszínen, mint például Szingapúr, ahol a fő versenyzőknek minden megtett körre szükségük van.

-00120016_205

fotó: dppi

Horner odaszúrt egyet a Renault-nak, szerinte azóta teljes a csomagjuk, mióta a Hondával dolgoznak

A RacingNews365-nek adott interjút Christian Horner, a Red Bull csapatfőnöke, a beszélgetés során pedig érintették azt is, hogy mennyire elégedett az istállóval és az ott dolgozókkal. Mint mondta, az volt a kulcs már tavaly is, hogy amint győzelemre alkalmas csomagot tudtak csinálni, azonnal készek voltak arra, hogy azt megfelelően kezeljék és be is húzzák vele a világbajnoki címet.

„Mindig is volt egy nagyon erős versenyzői hozzáállás és kultúra a csapatunknál azzal kapcsolatban, hogy hogyan állunk hozzá a versenyzéshez és a kihívásokhoz. Nem mindig volt meg ahhoz a csomagunk, hogy minden futamot megnyerjünk. Volt egy hiányzó alkotóelemünk 2014-től 2018-ig, de leginkább tavalytók kezdve végre megvan a teljes csomagunk, a csapat pedig azonnal élesnek bizonyult és készen állt arra, hogy ezt kihasználja. Ez látszik idén is” – szúrt oda Horner a korábbi motorbeszállítójának, a Renault-nak, hiszen a franciák erőforrásaival szakítottak 2018 után és addig rendszeresen rájuk mutogattak, mint a győzelmek kerékkötőire.

Christian Hornerrel a Formula.hu is készített exkluzív interjút nemrég, ez itt olvasható!

hörn

fotó: dppi

Az Aston szerint Szingapúrra a többiek is lemásolhatják a csapat új hátsó szárnyát

A 2022-es szabályok azt célozták az F1-ben, hogy eltűnjenek a klasszikus szárnyvéglapok az autókról, amelyek felkavarták a versenygépek mögött a levegőt, nehezebbé téve a követést. Az Aston Martinon azonban Mogyoródon megjelent egy véglapszerű elem, amely ugyanakkor annak görbülő kialakítása miatt megfelel a szabályok betűjének. Mike Krack csapatfőnök szerint a Hungaroringen már az összes csapat megvizsgálta ezt az elgondolást CFD-szimulációkkal és valóban, Christian Horner, valamint Laurent Mekies is arról beszélt, hogy ha erről egyeztettek az FIA-val az Astonnál és ez így szabályos, akkor érdemes lehet nekik is kipróbálni. Az Aston felemás eredményt ért el vele, de Krack szerint a többiek így is le fogják másolni a megoldást...

„Szerintem a barcelonai koncepcióváltásunk megmutatta, hogy képesek vagyunk az innovációra, hogy nekünk is vannak ötleteink. Most talán azt látjuk majd, hogy a többi csapat is hasonló felfogást alkalmaz. A következő olyan pályák, ahol nagy leszorítóerőre lesz szükség, Hollandia és Szingapúr. Meglepődnék, ha Szingapúrban még mindig mi lennénk az egyetlenek ezzel az ötlettel” – idézi Krack szavait a Racefans.

hungaro

fotó: dppi

Fenntartható üzemanyaggal működő motorokat akarnak az F2-ben, méghozzá nagyon hamar

Az FIA kiírta a tendert az új Formula-2-es motorokra, amiket 2024-től terveznek bevetni. A jelenlegi 3,4 literes V6-os (8750-es fordulatszámon leszabályozott) erőforrások 2018 óta teszik a dolgukat a sorozatban, a terv azonban az, hogy 2026-tól 100%-ban fenntartható üzemanyaggal működjenek az újak – ennek érdekében pedig már másfél év múlva, 2024-től újításokat vezetnének be. A motorgyártó cégek számára kiküldött tenderben az szerepel, hogy már 2024-től (2026-ig) olyan motorokra van szükség, amelyek 55%-ban fenntartható üzemanyaggal működnek, de úgy kell őket kifejleszteni, hogy képesek legyenek a 100%-ossal is dolgozni, de szükség esetén a jelenleg az F1-ben használt E10-et is bele lehessen tankolni. 

A tervek szerint tízezer kilométert kell kibírniuk az erőforrásoknak, amelyben a próbapadon eltöltött idő is benne van, a cél pedig az, hogy 150 kilogrammnál ne legyen nehezebb – a mostaniak 132 kilogrammot nyomnak. Egy tízlóerős emelést is szeretnének, 630 lóerős motorokról van szó.

f2_1

fotó: dppi

Mallorcáról jelentkezett be George Russell

Az F1-es pilóták a megérdemelt kéthetes pihenőjüket töltik, most áll az élet a sportág berkein belül, kivéve persze a menedzsereket, akik közül néhányan most járatják magukat csúcsra. A versenyzők viszont éppen feltöltődnek: George Russell például Mallorcáról jelentkezett be közösségi oldalán.

 
 
 
A bejegyzés megtekintése az Instagramon

George Russell (@georgerussell63) által megosztott bejegyzés

 

Ezt mondogatja magának Sainz, amikor rosszul mennek a dolgok a Ferrarinál

A GQ-nak adott interjújában mondta el Carlos Sainz, hogy milyen mantrát ismételget magának, amikor rosszul alakul egy-egy versenyhétvégéje vagy amikor egyszerűen csak rossz napja van, szomorú, levert, nem érzi jól magát:

„A Ferrarinál vezetek, Maranellóban vagyok, ma beülhetek a szimulátorba, tesztelni fogom az autót és hamarosan versenyezni is fogok. Ezt mondom magamnak nehéz időkben” – árulta el.

sainz01

fotó: dppi

Flavio Briatore Toto Wolff és Stefano Domenicali társaságában nyaral

A korábbi Renault-vezér töltött fel egy fotót a közösségi oldalára, amelyen a Mercedes csapatvezetőjével és a Formula-1 jelenlegi ügyvezető igazgatójával látható "pihenő" üzemmódban.

 
 
 
A bejegyzés megtekintése az Instagramon

Flavio Briatore (@briatoreflavio) által megosztott bejegyzés

 

Elektromos szörfdeszkával kapcsolódott ki Carlos Sainz

„Minden nap tanulok valami újat” – kommentálta az Instagramján megosztott rövid videót a nyaralása kapcsán a Ferrari spanyol versenyzője.

 
 
 
A bejegyzés megtekintése az Instagramon

Carlos Sainz (@carlossainz55) által megosztott bejegyzés

Videó: A 2022-es F1-es szezon eddigi legszebb előzései

A rajongók minden futam után megszavazhatták az általuk legnagyszerűbbnek ítélt manővereket – ezekből készített most összeállítást az F1 YouTube-csatornája, főszerepben többek között Leclerc-rel és Verstappennel, valamint a dupla előzéseket bemutató Hamiltonnal és Ricciardóval. A videó IDE vagy a képre kattintva nézhető:

f1-elozesek-video

Marko: Gasly szerződésében nincs kilépési záradék

Miután Fernando Alonso úgy határozott, hogy az Aston Martin csapatánál folytatja pályafutását, az Alpine pedig nem tudott megegyezni Oscar Piastrival, így felmerültek olyan pletykák, melyek szerint Pierre Gasly érkezhetne a francia alakulathoz. Erről nemrégiben Helmut Markót is megkérdezték, aki elég egyértelműen rövidre zárta ezt a témát. „Gasly esetében nincs semmilyen kilépési záradék. A nyári szünet előtt sem volt, és a nyári szünet után sem lesz” – árulta el a szakember a német Sport1 számára. Hogy az Alpine alakulata milyen irányba indulhat el, azt nem tudni, miután elég nagy zűrzavar alakult ki a csapat és ausztrál tehetségük körül.

A Nordschleife akár a DTM naptárába is bekerülhet

Bár a gumibotrány miatt a futamok idén elmaradtak, néhány éve már a WTCR mezőnye is látványos versenyeket fut a legendás pályán, melyet a hírek szerint hamarosan akár a DTM mezőnye is birtokba vehet. A Motorsport információi szerint a Német Túraautó-bajnokság szervezői komolyan fontolgatják, hogy Nordschleifére is ellátogassanak, és ez már a jövő évi naptár tervezésénél is fő szempont lehet. A széria első embere, Gerhard Berger korábban tett egy olyan kijelentést, amivel már utalt erre: „Szeretnénk megcsinálni, de szükségem van a Nürburgring GmbH támogatására. Ezt most újra meg kellene oldani. Persze, ha leülsz és tisztán rendezed a dolgokat, már nem is marad annyi probléma. Egyszerűen imádnám, ha egy DTM autóval hajtanék végig a Nürburgring nagy körén” – mondta Berger, akinek több gondja is lehet az ötlettel, miután a sorozatnak számos kihívással kellene szembenéznie a logisztikától kezdve, egészen a televíziós közvetítésig.

A Ferrari párosa került a GQ Magazin címlapjára

Sok nagy híresség szerepelt már az 1931-ben alapított tekintélyes amerikai nemzetközi havi férfimagazin címlapján, melyben általában a sport is szóba kerül, ezúttal pedig Charles Leclerc és Carlos Sainz kerültek előtérbe, miután a maranellóiak versenyzőiről is készült egy anyag a legújabb lapszámba. Ehhez a pilótákat egy különleges fotózásra hívták, utóbbiról pedig a minap néhány képet a Twitteren is közzétettek.

NASCAR: Kimi Raikkönen már túl van az üléspróbán

A NASCAR Cup Series alapszakaszából mindössze három futam maradt hátra, ezek közül pedig az egyiket jövő hétvégén a Watking Glen International pályán rendezik, ahol Kimi Raikkönen is bemutatkozhat a sorozatban. Az egykori F1-es pilóta a Trackhouse Racing PROJECT91 programja által indulhat majd, melynek lényege, hogy a csapat nemzetközileg is elismert pilótákat ültessen az autójába. A finn versenyző már megérkezett az Egyesült Államokba, elsőként pedig az üléspróbán esett át. Az erről készült fotókon a jégember egy fehér, egyelőre szponzoroktól és mindenféle dizájntól mentes ruhában látható, de az egyik képen feltűnik a legújabb sisakfestése is, melyet a versenyen is láthatnak majd a rajongók.

Horner: Abu Dhabi jóvátétel volt a korábbiakért

Hiába telt már el csaknem nyolc hónap, továbbra is újra meg újra előkerül témaként a 2021-es szezonzáró Abu Dhabi Nagydíj, amelyen Max Verstappen drámai-vitatott körülmények között happolta el a vb-címet Lewis Hamilton elöl. Nemrég a Mercedes pilótája nyílt meg azzal kapcsolatban, miként érezte magát az események után, most pedig Christian Horner, a Red Bull csapatfőnöke mondta el ismét, hogy szerinte nemcsak azt az egy futamot, hanem a teljes idényt kell figyelembe venni:

„Mindig szeretek inkább előrenézni, úgyhogy Abu Dhabi már elég régen volt” – nyilatkozta Horner a Sky Sports F1-nek. „Mindig lapozni kell. Megértem, hogy Lewis- vagy Mercedes-szurkolóként valaki sértve érzi magát a történtek miatt. Ha viszont Max-rajongó vagy, akkor az egy jóvátétel a szezon korábbi részében történtekért. Mindig is megosztó lesz ez a sport. A tavalyi év nemcsak Abu Dhabiról szólt, hanem összesen 22 versenyről. Hogy szerintem Max megérdemelte-e a világbajnoki címet? Abszolút. Sosem fogok túlságosan leragadni Abu Dhabinál.”

horner-verstappen-dppi-abudhabi-2021

fotó: DPPI

Így festene a világbajnoki tabella az átlaghelyezések alapján

Érdekes kimutatást osztott meg a Formula-1 hivatalos Instagram-csatornája, amelyen az alapján rakták sorba a versenyzőket, hogy átlagosan hányadik helyen értek célba a futamokon. Bár ez nincs kihangsúlyozva, a kieséseket nem számolták bele, különben Max Verstappen mutatója is rosszabb lenne. Az aligha meglepő, hogy a vb-éllovas holland vezeti itt is a ranglistát, az viszont már érdekesebb, hogy az összetettben második Charles Leclerc-t Sergio Perez, valamint saját csapattársa, Carlos Sainz is megelőzi. Csapaton belül a legnagyobb különbség a McLarennél és az AlphaTaurinál mutatkozik.

 
 
 
A bejegyzés megtekintése az Instagramon

FORMULA 1® (@f1) által megosztott bejegyzés

De Vries: Jórészt nem rajtam múlik, kapok-e F1-es lehetőséget

Nyck de Vriest az elmúlt években többször is szóba hozták a Formula-1-gyel, ami nem is meglepő, hiszen korábban megnyerte a Formula-2-t, jelenleg pedig a Formula-E regnáló világbajnoka. Idén kétszer is lehetőséget kapott szabadedzésen – egyszer a Williams, egyszer a Mercedes színeiben –, de Toto Wolff Mercedes-főnök az utóbbi szereplése kapcsán elismerte, hogy lehet, hogy el kell engedniük a hollandot, ha nem találnak neki érdekes F1-es projektet (a Formula-E-ben pedig a csapatot átvevő McLaren már jelezte, hogy sem őt, sem Stoffel Vandoorne-t nem akarja megtartani).

Amikor magát De Vriest kérdezték arról, lát-e esélyt az F1-es szereplésre, így felelt: „Szerintem összességében a Formula-1 egy rendkívül dinamikus üzlet, ahol minden nagyon gyorsan változik. Az egyetlen dolog, amit tehetek, hogy elvégzem a munkám, minden mást igazából nem én irányítok. Úgyhogy csak erre koncentrálok, aztán majd az idő eldönti, hol kötök ki” – idézi a pilótát a RacingNews365.com szaklap. A 27 éves versenyző arra a felvetésre, hogy a kora miatt bezárult-e már előtte az F1-es ajtó, így felelt:

„A karrierem korai szakaszától kezdve az a hozzáállásom, hogy csak úgy folytathatom sikeresen a pályafutásom, ha teljesítek a pályán és a legjobbamat nyújtom – ez az egyetlen, amit tehetek. Nyilván láthattunk olyat, mint például Brendon Hartley esetében, aki azok után jutott az F1-be, hogy már megjárta az Endurance-vb-t, szóval sosem tudhatjuk, mit hoz a jövő. De realistának és őszintének kell lennie, és az egyetlen, amit irányítani tudok, hogy miképp teljesítek a pályán.”

devries-f1-mercedes-2022-dppi

fotó: DPPI

Az Alpine szerint minden megvan Oconban a vezérszerephez

A 2023-as szezonban már nem Fernando Alonso lesz Esteban Ocon csapattársa az Alpine-nál, s egyelőre még erősen kérdéses az Oscar Piastri körül kialakult helyzet kapcsán, hogy ki fogja pótolni az Aston Martinhoz igazoló spanyolt. Akárki is ülhet be a franciák másik autójába – az egyik esélyes egyébként a McLarentől várhatóan épp fiatal honfitársa által kitúrandó Daniel Ricciardo –, Otmar Szafnauer szerint Oconban megvan minden ahhoz, hogy vezérpilótává lépjen elő náluk:

„Esteban egy szupertehetség” – idézi a csapatfőnököt a Motorsport.com. „Dolgoztam vele a Force Indiánál, s akkor Sergio Perez volt a csapattársa. És ugyanolyan gyors volt, mint Sergio, keményen harcolt vele, és ha visszaemlékszünk, mindig együtt álltak a rajtrácson. Olykor még össze is ütköztek a futamokon! És láthatjuk, Sergio mire képes.”

„Ugyanez igaz Fernandóval, bár neki megvan az a képessége, hogy gyorsan kihozza a köridőt az autóból. Három-négy kör után már 99,9 százaléknál jár, a maradék egy tized később jön meg, míg Estebannak kicsit több időbe telik, míg kihozza a maximumot az autóból. De végül szombaton és vasárnap is mindig ott van a szeren. Meg kell tanulnia kicsit hamarabb eljutni oda, de dolgozunk ezen. Aztán képes-e vezetni a csapatot? Egyértelmű, hogy egyre jobb lesz. Van már egy győzelme, idén pedig szép pontokat szerzett nekünk. És még többet fog tanulni, mire elérkezünk a következő évhez.”

ocon-2022-hun-f1-dppi

Ezek voltak az idei szezon eddigi legjobb csatái

A Formula-1 készített válogatást a 2022-es szezon eddigi legszebb kerék a kerék elleni küzdelmeiből. A videó ezen a linken vagy a képre kattintva megtekinthető!

pf5_7