Nyolc hónap után újra motorra ült Marquez – még ha csak egészen kicsire is
https://formula.hu/parc-ferme/28365
Egyre biztatóbb fejlemények látnak napvilágot Marc Marquezzel kapcsolatban: a Repsol Honda pénteki közleménye alapján az orvosok szerint jól halad a spanyol motoros jobb felkarcsontjának gyógyulása, s a szakemberek immár engedélyezték számára az edzései intenzitásának növelését. Nos, a nyolcszoros világbajnok nem sokat teketóriázott: néhány órája még csak egy kerékpáros fotót osztott meg magáról, viszont nem sokkal később egy rövid videót is megosztott, amelyen egy minimotorral köröz – nyolc hónap után először.
Ez persze még nem jelent semmit, de egyre kevésbé tűnik kizártnak, hogy Marquez már a szűk két hét múlva esedékes évadnyitó Katari Nagydíjon is ott legyen a MotoGP mezőnyében… A december eleji harmadik műtét után közel féléves rehabilitációra számítottak a szakemberek, de az utóbbi hetek egyértelműen pozitív híreket hoztak a hondás versenyző kapcsán, aki néhány napja egy videointerjúban mondta el, hogy mielőtt MotoGP-motorra ülne, kisebb versenygépekkel fog előbb edzeni. Nos, ez meg is történt…
A bejegyzés megtekintése az Instagramon
A bejegyzés megtekintése az Instagramon
Ha imádod a MotoGP-t és nem szeretnél semmiről lemaradni, akkor csatlakozz a Formula MotoGP Facebook-csoportunkhoz, ahol még több hírről és információról számolunk be a MotoGP és egyéb motoros bajnokságok kapcsán!
Évkönyvek, falinaptár: tökéletes karácsonyi ajándékok F1-es és autósport-rajongóknak!
https://formula.hu/parc-ferme/37153
Nem tudod, mivel ajándékozd meg autósportőrült rokonodat vagy barátodat az ünnepekre? Van több ajánlatunk is! Ahogy az elmúlt években, idén is elkészítettük szerkesztőségünk két évösszefoglaló kiadványát: az F1-es szezon minden lépését bemutató és összegző Száguldás és Cirkusz 2023-ban megtalálható az idény teljes összefoglalója, a szakma által összeállított toplista és az év legfontosabb sztorijai is; a több mint ötven motorsportos széria évét összefoglaló Autósport Évkönyv 2023-ban pedig a rengeteg összefoglaló, beszámoló és értékelés mellett idén is megtalálható az esztendő legjobb hazai és nemzetközi versenyzőinek aktuális rangsora. Ha pedig mindez nem lenne elég, megjelent 2024-es F1-es falinaptárunk is, amelynek lapjain mind a tíz csapat autóiról láthatók fotók, valamint szokás szerint feltüntettük a jövő évi nagydíjak időpontjait is.
Az említett termékeinkért és további ajánlatokért látogass el a Formula.hu webshopjába IDE vagy a képre kattintva:
Horner: Verstappenre nincs hatással a pénz és a hírnév
https://formula.hu/parc-ferme/37155
A hírek szerint 2023 világbajnoka nagyjából 70 millió amerikai dollárnak megfelelő összeget vágott zsebre az idény során, azonban Christian Horner szerint sem a pénz, sem a sikerek, sem a hírnév nem változtatta meg Max Verstappent.
"Szerintem nem változott meg azóta, hogy 18 éves korában csatlakozott hozzánk2 - mondta Horner a Sky Sports-nak. "Persze érettebb lett és most már egy fiatal férfi, de a lelkesedése, az odaadása és természetesen a fantasztikus vezetési készsége mit sem változott. Nem szállt a fejébe sem a hírnév, sem a vagyon, még mindig ugyanaz a srác."
Fotó: Red Bull Content Pool
Egy Mercedes-rekordnak a közelébe sem ért idén a Red Bull
https://formula.hu/parc-ferme/37151
Összesen tizenhat F1-es rekordot írt felül ebben a szezonban Max Verstappen – a Red Bull klasszisa a száguldó cirkusz történetének legdominánsabb szezonját hozta össze, és bár több helyen a versenynaptár vagy a pontrendszer is a kezére játszott, de így is elképesztő magasságokban jár. Van azonban egy rekord, amelyet csapata a Red Bull nem tudott megdönteni – noha ez aligha a hollandon múlt –, ugyanis az egy szezonban megszerzett legtöbb dobogós helyezés továbbra is a Mecedesé a 2016-os szezonból. Szám szerint 33 pezsgőt bonthatott meg a dobogókon Hamilton és Rosberg abban az évben, a második és harmadik helyen is a Mercedes áll egyaránt 32 dobogóval 2015-ből és 2019-ből, 2014-ben pedig 31 alkalommal állhatott fel a pódiumra a Hamilton–Rosberg kettős, s csak ezt követi az ötödik helyen a Red Bull idei 30 dobogója.
FIA-státuszt kap a TCR World Tour, itt a 2024-es naptár
https://formula.hu/parc-ferme/37150
A WTCR megszűnése után idén vette át a túraautózás nemzetközi csúcsszériájának szerepét az újonnan létrehozott TCR Világsorozat, amelynek fordulóit az egyes regionális vagy helyi TCR-szériák versenyeihez hozzácsapva rendezték meg. A széria, amelynek bajnoka Michelisz Norbert lett a BRC Hyundai színeiben, a második idényére rangot lép, ugyanis immár az FIA által szankcionált versenysorozat lesz, így a hivatalos neve is FIA TCR World Tour lesz 2024-ben (kiegészülve a névadóként is funkcionáló gumipartnerrel, a Kumhóval). Az FIA és a TCR jogait birtokló WSC között három évre szól a megállapodás.
Egyúttal a 2024-es versenynaptárt is közzétették a szervezők, amely ugyanúgy kilenc fordulóból áll majd, mint idén, viszont sokkal nemzetközibb lesz, hiszen a WTCC-s évekből ismert Marrakesh révén Afrikába, Mid-Ohiónak köszönhetően pedig Észak-Amerikába is ellátogat a sorozat. Ez viszont azzal jár, hogy Európában négy helyett mindössze egyetlen fordulót rendeznek majd: az évadnyitó vallelungai futamokat – ami azt is jelenti, hogy a felújítás alatt álló Hungaroring, a címvédő Michelisz hazai pályája sem szerepel a menetrendben. Összesen tehát egy európai, egy afrikai, egy észak-amerikai, két dél-amerikai, két ausztrál és két ázsiai helyszín szerepel a naptárban: a brazil állomás pontos helyszíne még ismeretlen, az említett Marrakesh és Mid-Ohio mellett pedig újdonság lesz a szeptemberi kínai pálya is.
Az FIA TCR World Tour 2024-es versenynaptára:
Április 19-21. | Vallelunga, Olaszország |
Május 3-4. | Marrakesh, Marokkó |
Június 7-9. | Mid-Ohio, Egyesült Államok |
Július 19-21. | ???, Brazília |
Augusztus 2-4. | El Pinar, Uruguay |
Szeptember 20-22. | ZhuZhou International Circuit, Kína |
November 1-2. | Sydney Motorsport Park, Ausztrália |
November 7-9. | Bathurst Mount Panorama, Ausztrália |
November 14-17. | Makaó, Kína |
Videó: hány másodperc alatt cserélnek kereket a Red Bull F1-es szerelői totális sötétségben?
https://formula.hu/parc-ferme/37149
Érdekes kísérlet a világbajnok csapattól: vakon cseréltettek kereket a szerelőikkel. Az eredmény magáért beszél: az izommemória dolgozik...
„Mindenki Verstappent támogatná, ha Hamilton a csapattársa lenne”
https://formula.hu/parc-ferme/37147
Valószínűtlen párosítás, de időről időre mégis megpendítik, hogy Lewis Hamilton esetlegesen Max Verstappen csapattársa lehetne a Red Bullnál. A háromszoros nagydíjgyőztes tévés szakértő, Johnny Herbert azt fejtegette, miért nem működne egy ilyen kombináció, különösen abban az istállóban, ahol Hamilton lenne az új fiú.
„Az ilyet nem lehet kontrollálni. Megpróbálhatnak bármit, külön szobába zárhatják őket a hétvégére, ha a versenyre kerül sor, gondok lesznek, jönnek az incidensek, mint Senna és Prost között. Ugyanez lenne Lewisszal és Maxszal is, két ilyen elit versenyző azonos csapatban nem lehet, mert képtelenség kézben tartani” – mondta a PlanetF1.com-nak Herbert.
„Lewis tisztában lenne vele, hogy Christian Horner, Helmut Marko és a csapatban mindenki elsődlegesen Maxot támogatja, mert tudják, ő hozza az eredményeket. Megosztanák ezt a támogatást, hogy ugyanazt kapja Lewis Hamilton is? Nem működne. Szerintem a versenyzők tudják, hogy ez nem működne. Azt mondanám, Max lenne előnyben, mert Lewis érkezne a csapatába, de végül irányíthatatlan egóharccá fajulna a dolog. És ki nyerne? Gyanítom, hogy egyszerűen az, aki többet mesterkedne.”
Alonso: Más a fontos nálunk, mint az Alpine-nál, mi nyerni akarunk
https://formula.hu/parc-ferme/37148
Bevitt egy újabb horgot volt csapatának Fernando Alonso – a spanyol nem tért ki a válaszadás alól, mikor arra kérték, hasonlítsa össze az Alpine és az Aston Martin prioritásait, a felelt pedig csípősre sikerült.
„Talán van különbség az Alpine-hoz képest, sőt biztosan. Szerintem ez a csapat arra fókuszál, hogy nyerjen, és a következő évek versenyeire. Ez nem azt jelenti, hogy nem akarunk autókat eladni, mert az is segíti ezt a projektet. De igen, az elsődleges fontosságú a győzelem a Formula-1-ben, és csak azután jön magától a többi dolog” – idézi a PlanetF1.com Alonsót – a sorok között olvasva Alpine-nál épp ellentétes sorrendet tapasztalt.
Fotó: Aston Martin
Hivatalosan is nevet módosított az Aston Martin F1-es csapata
https://formula.hu/parc-ferme/37146
Nem kell nagy változásra gondolni, csak a már korábban bejelentett módosítás vált hivatalossá: az Aston Martin Aramco Cognizant F1 Team elhagyja egyik névadó szponzorát, és 2024-ben már Cognizant nélkül, egyszerűen Aston Martin Aramco Formula One Team néven fog működni.
Az Aramco 2022-ben csatlakozott az istállóhoz névadó partnerként, és 2024-ben már megkérdőjelezhetetlen főszponzora lesz Lawrence Stroll istállójának.
Rangos F1-es díjat ítéltek Lando Norrisnak
https://formula.hu/parc-ferme/37145
A Lorenzo Bandini trófeát vehette át Lando Norris Olaszországban: a díjat nem az elért eredmények alapján ítélik oda, hanem a karakterért, a hozzáállásért, és azt, hogy hogyan tudott sikeres lenni. Az egyes F1-es nagydíjgyőztesről elkeresztelt elismerés neves díjnak számít, és 2023-ban Norrisnak ítélték oda: 2022-ben Kevin Magnussen kapta, de Max Verstappen, Nico Rosberg, Lewis Hamilton, Sebastian Vettel, Fernando Alonso, Kimi Raikkonen, Michael Schumacher, Jenson Button és Jacques Villeneuve is elnyerte korábban.
Lando Norris: Lorenzo Bandini Trophy winner.
— McLaren (@McLarenF1) December 14, 2023
Lando was in Italy to collect the award which honours an individual for their achievements in F1, it is not based on race results, but on how success was achieved, as well as the recipient's character and approach to racing.
A… pic.twitter.com/ca2biz1kgd
Perez: A második hely után az F1-es vb-cím a célom
https://formula.hu/parc-ferme/37144
A világbajnoki cím Sergio Perez célja 2024-ben – ugyan idén minden idők legnagyobb különbségével lett második a csapattársa mögött, de nem tűzhet ki maga elé mást azok után, hogy 2021-ben negyedik, 2022-ben harmadik, 2023-ban pedig második helyen zárt az év végén.
„Ez a fő cél számomra, mert második helyezett már voltam. Leginkább az érdekel, hogy egy helyezéssel jobbat érjek el, és tisztában vagyok az ezzel járó kihívással. Tényleg arra kell szánni ezt a téli időszakot, hogy megpróbáljuk a szezont magasan kezdeni, majd azt a magas szintű kiegyensúlyozottságot fenntartani az idény során” – mondta Perez.
„Ha úgy koncentrálnának, mint Max, talán elérnék a szintjét” – Villeneuve üzent az F1-eseknek
https://formula.hu/parc-ferme/37142
Max Verstappen valósággal letarolta a 2023-as Formula-1-es idényt, hiszen a 22 futamból 19-et megnyert, és csupán egyetlen futamon nem fért fel a dobogóra. A holland rengeteg rekordot döntött meg a harmadik világbajnoki címe felé vezető úton, és bár ezt sokan a Red Bull RB19-es technikai fölényének tudják be, az 1997-es F1-es világbajnok Jacques Villeneuve ez nincs így:
„A Red Bull nem jár annyival mindenki előtt. Amikor a pole-pozícióikat szerezték, fél-egy tizedmásodperc volt az előnyük, azaz rendkívül szoros volt, ez nem dominancia. Ez nem olyan, mint a Mercedes évei voltak, amikor egy másodperccel voltak mindenki előtt, és ez mindenkinek megfelelt, ott nem volt ebből gond” – magyarázta a PlanetF1.com portálnak nyilatkozva a kanadai expilóta, aki Verstappen riválisainak is üzent:
„Max jelenti a különbséget, mivel a nap 24 órájában ezzel foglalkozik. Sosem fárad el. Kiszáll a versenyautóval, de még akkor is a versenyzésre gondol. Csak ez létezik számára. A szimulátorban, gokartban, bármiben. Nem látom, hogy más versenyző ezt csinálná. Talán Fernando még kicsit, de mindenki más elfoglalt más dolgokkal. Kiszállnak az autóból és számos más egyebet csinálnak. Ha ugyanúgy fókuszálnának, mint Max, talán az ő szintjén lennének.”
A nap képe: Verstappen, Perez, az RB19-es és a Red Bull összes 2023-as F1-es trófeája
https://formula.hu/parc-ferme/37143
Szerdán a Red Bull csapata, beleértve a két versenyzőt, Max Verstappent és Sergio Perezt, valamint a csapatfőnök Christian Hornert, az alakulat Milton Keynes-i bázisán ünnepelték meg azt, hogy megvédték egyéniben és konstruktőriben is a Formula-1-es világbajnoki címüket, sőt a pilóták értékelésében az istálló fennállása során először elhozták az első két pozíciót. A Red Bull emellett egy fotót is készített a két pilótáról, a 22 futamból 21-et megnyerő RB19-esről és az összes idei trófeájukról – döbbenetes látvány így együtt az összes serleg:
„Michael rengeteg dolgot jobbá tett az F1-ben” – Alonso
https://formula.hu/parc-ferme/37141
Néhány hét múlva lesz a tizedik évfordulója Michael Schumacher borzalmas síbalesetének, amely során súlyos sérüléseket szenvedett, s amely óta csak apró információmorzsák látnak napvilágot a hétszeres F1-es világbajnok állapotával kapcsolatban. Hazájában, Németországban december 14-én jelenik meg egy ötrészes sorozat a pilóta kapcsán, amely a „Being Michael Schumacher” címet viseli (szabad fordításban „Michael Schumachernek lenni”), s amelyben többek között két világbajnok riválisa is méltatja a legendát versenyzőt:
„Egy teljes mértékben nagyszerű versenyző. Megnyerte a versenyt, amelyiken Ayrton meghalt. Megnyert mindent!” – fogalmazott a Schumacher rekordjait jórészt megdöntő, szintén hét vb-címig jutó Lewis Hamilton, míg a 2006-ban a német ellen konkrét világbajnoki párharcot is vívó és megnyerő Fernando Alonso így nyilatkozott egykori riválisáról:
„Többet veszítettem ellene, mint amennyit nyertem! Hihetetlen versenyző, inspirációt jelentett a generációm összes versenyzőjének, amikor gokartoztunk vagy a juniorszériákban versenyeztünk, hogy láthattuk, ahogy Michael dominálta a sportot. Valóban megváltoztatta a versenyzéshez való hozzáállást, a fizikai felkészülést, az eltökéltséget, a munkamorált a versenyhétvégéken a mérnökökkel. Rengeteg dolog vált jobbá a sportban Michaelnek köszönhetően.”
„El tudom képzelni, hogyan érzett a Mercedes” – Jos Verstappen 2021 Abu Dhabiról
https://formula.hu/parc-ferme/37140
A minap volt a kétéves évfordulója a 2021-es F1-es szezonzáró Abu Dhabi Nagydíjnak, ahol Max Verstappen az utolsó körben bemutatott előzéssel happolta el a világbajnoki címet Lewis Hamilton elől. Tette mindezt ellentmondásos körülmények között, miután Michael Masi akkori versenyigazgató úgy vezényelte le a biztonsági autós fázist követő újraindítást, hogy csupán a két bajnokaspiráns közötti lekörözöttek vehették vissza a körüket, és nem is az erről szóló üzenetet követő kör végén, hanem rögtön kijött a bokszba a safety car. A Mercedes azóta is emlegeti az így elbukott vb-elsőséget, és még Verstappen édesapja, a korábban az F1-ben szintén megforduló Jos is együttérez a riválissal:
„Végső soron el tudom képzelni, hogyan érzett a Mercedes, de nekünk ehhez nem volt közünk… Nem mi hoztuk azokat a döntéseket” – nyilatkozta idősebb Verstappen a PlanetF1.com oldalnak. „Az F1-es rajongók számára és persze Max apjaként beszélve, nem is alakulhatott volna jobban. Rendkívül izgalmas volt az utolsó pillanatig. Természetesen számunkra jó volt a végkimenetel. El tudom képzelni, hogy Lewis és Toto számára kevésbé. De ez van, el kell fogadni.”
Megnevezte a McLaren csapatfőnöke, szerinte ki a három legjobb F1-es pilóta
https://formula.hu/parc-ferme/37138
Főleg azt követően, hogy a McLaren a szezonközi fejlesztései révén a legtöbb helyszínen a Red Bull legközelebbi üldözőjévé vált a 2023-as Formula-1-es szezonban, sokan emelték ki azt, hogy Lando Norris és Oscar Piastri révén rendkívül erős pilótapárosa van a wokingiaknak. A csapatfőnöki pozícióba az év elején kinevezett Andrea Stella is csak dicsérni tudta a két versenyzőjét, amikor a DAZN interjújában arra kérték, nevezze meg a mezőny három legjobbját:
„Oscar tehetséges és hadd mondjam, hogy intelligens. Nagyon komoly az agyi kapacitása. Nagyon érdekes tulajdonságai vannak. Azt mondanám, hogy rendkívül nyugodt. Lando pedig már most is a mezőny egyik legjobb pilótája. Nagyon gyors, nagyon jó a versenyeken, jó a gumikezelése… Ha Landóról van szó, úgy vélem, hogy amennyiben a csapat és én jó autót adunk neki, képes lenne a bajnokságért harcolni.”
„Ha arról beszélünk, ki a legteljesebb versenyző, egyértelműen Fernando Alonsóra gondolok. Alapvetően nincs gyengesége, szerintem ez teszi őt egyedivé. Nem sok mindenben a legjobb, de mindenben rendkívül erős. Oscarban is látom a mentális erőt, egyértelműen hasonlít ebben Fernandóra, ő is tud matematikai számításokat végezni vezetés közben. Másrészt viszont Landót a versenyzői fejlődése fogja teljessé tenni. Ő is emlékeztet kicsit Fernandóra. A top 3 versenyzőm azonos autóban Max Verstappen, Lando Norris és Fernando Alonso lenne.”
Három év után távozik az Alpine-tól Davide Brivio
https://formula.hu/parc-ferme/37139
Újabb változások az Alpine F1-es szervezeténél: három szezon után közös megegyezéssel elválnak az alakulat és Davide Brivio útjai. Brivio mindenekelőtt a MotoGP-ben ért el komoly sikereket a Yamaha és a Suzuki menedzsereként, a Formula-1-be a 2020-as Joan Mirrel elért vb-cím után tette át a székhelyét. Eleinte az Alpine sportigazgatói posztját töltötte be, azóta pedig a „versenyzést kibővítő projektek” igazgatójaként ténykedett, többek között felügyelve a juniornevelő Alpine Academy programot. Az Alpine Academy irányítását egyébként Julian Rouse viszi tovább.
Mind az Alpine ideiglenes F1-es csapatvezetője, Bruno Famin, mind maga Brivio utalást tett a csapat közleményében elhangzó nyilatkozatában, hogy a szakember más kihívásokra vágyik a jövőben. Ez a néhány héttel korábbi sajtóhírek szerint újra a MotoGP-t jelentheti Brivio számára, hiszen a pletykák arról szólnak, hogy ő válthatja az Alpine-hoz hasonlóan idén jelentős átszervezésen áteső, a küszködésük miatt Marc Marquezt is elveszítő Repsol Honda csapatfőnöki posztját Alberto Puigtól – ezt azonban egyelőre nem erősítették meg a felek.
Al-Attiyah csatlakozik Loebhöz a Dacia Dakar-programjában
https://formula.hu/parc-ferme/37137
Néhány hónapja már beszámoltunk róla, hogy a Dacia rajthoz áll a 2025-ös Dakar Ralin, s ehhez megszerezték a sport egyik legendáját, a kilencszeres ralivilágbajnok és a Dakaron is számos szakaszgyőzelmet szerző Sebastien Loeböt. Most pedig egy másik extraklasszist is leigazolt a román gyártó: Nasser Al-Attiyah ugyancsak a Dacia színeiben áll rajthoz a bő egy év múlva esedékes 2025-ös versenyen. Al-Attiyah nemrég váltott egyébként csapatot, hiszen az előző évek sikerei után a 2024-es kiíráson már nem a Toyota, hanem a Prodrive versenyzője lesz, azaz a néhány hét múlva kezdődő versenyen szintén Loeb márkatársaként láthatjuk majd szerepelni a legendás tereprali-viadalon.
Feketébe borulnak a Toyota WRC- és WEC-autói
https://formula.hu/parc-ferme/37136
Szakít a hagyományos fehér-szürke-piros színezéssel a Toyota két világbajnoki szériában is: a Rali-világbajnokságon használt GR Yaris Rally1-es autó, valamint a WEC-ben indított GR010-es Hypercar-gép egyaránt matt fekete fényezést kap 2024-ben.
Egykori botrányos Ferrarijába ült vissza Alain Prost a hétvégén
https://formula.hu/parc-ferme/37134
A Dubai Autodrome-on az elmúlt hétvégén a hetvenes évek hangulatát idéző motorsportprogramot szerveztek, ahol előkerült Alain Prost 1991-es Ferrarija is, ami mögött igazán botrányos történet áll. A csapat áttervezte az előző szezonben használt 642-est, azonban nemhogy vezethetőbb nem lett ettől a 643-as, de még sokkal megbízhatatlanabbá is vált. A csapat konkrétan csak a Spanyol Nagydíjon ért célba abban az évben mindkét autójával, győzniük nem sikerült, Prost pedig úgy fogalmazott, hogy még egy tratktort is könnyebb vezetni, mint ezt. A Ferrari vezetőségének persze ez nem tetszett, s a Japán Nagydíjat követően búcsút intettek Prostnak, helyére pedig Gianni Morbidellit ültették. Mivel a franciát szerződése arra kötelezte, hogy 1992-re nem szerződhet máshová, kénytelen volt kiülni a következő szezont. Nos, ezt az autót vezethette a hétvégén ismét a francia világbajnok, a Gulf Historicon.
Japánban folytatja az idei Formula-2-es bajnok
https://formula.hu/parc-ferme/37135
2023 F2-es bajnoka, Theo Pourchaire a Super Formulában folytatja pályafutását, miután a Sauber Akadémia növendékének nem jutott hely a Formula-1-es csapatban. A francia pilóta a Team Impul versenyzője lesz a 2024-es szezonban.
Fotó: FIA