DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2025. december 28. vasárnap

A Honda szatellit csapata előbb aláírta a hosszabbításról szóló szerződést, mint maga a Honda

Újabb csapat jelentette be hivatalosan, hogy aláírta a Dornával a szerződést, amelynek értelmében további öt évig, azaz 2026 végéig biztosan a MotoGP mezőnyében marad: ezúttal az LCR volt soron ebben. Korábban a gyártók közül a KTM és a Ducati, míg a független istállók közül a Gresini Racing – amely jövő évtől már nem az Aprilia gyári partnere lesz – erősítette meg a maradását, hozzájuk csatlakozott most Lucio Cecchinello alakulata, amely idén két legfrissebb specifikációjú Hondát indít Takaaki Nakagamival és Alex Marquezzel.

Érdekesség, hogy a Honda maga még nem tett hasonló bejelentést az újabb ötéves ciklust illetően, de természetesen az ő maradásuk is biztosra vehető, ahogy az is eléggé valószínű, hogy az LCR is velük folytatja. Várhatóan amúgy az összes további gyártó – a Yamaha, a Suzuki és az Aprilia – esetén is csak formalitás a bejelentés, ahogy igazából a privát csapatok közül is egyedül az Esponsorama/Avintia Racingtől várható, hogy teljes egészében átadja a helyét Valentino Rossi gárdájának, a Sky Racing VR46-nak, amely Luca Marini révén már 2021-ben is jelen lesz az alakulatnál, s amely a hírek szerint vagy a Yamaha, vagy a Suzuki szatellit partnere lehet (előbbi esetén a Petronas SRT válthat Suzukira).

Imádod a MotoGP-t, nem szeretnél lemaradni egyetlen motoros hírünkről és extra információinkról sem? Akkor csatlakozz a Formula MotoGP csoportunkhoz IDE KATTINTVA!

lcr-honda-motogp

Mi lett az újoncokkal, akik elsőre pontot szereztek?

Kiválóan mutatkozott be a Formula-1-ben Yuki Tsunoda, a Bahreini Nagydíj 9. helyezettje: a Formula-1 történetében ő a 77., az évezredben viszont csak a 16., az elmúlt tíz évben pedig mindössze 7. versenyző, aki első nekifutásra pontszerző helyen ért célba. Összegyűjtöttük, kinek sikerült ez 2011 óta, és milyen pályafutás várt rájuk a folytatásban:

Stoffel Vandoorne, 10. hely (2016): mindössze két Formula-1-es szezont teljesített.

Felipe Nasr, 5. hely (2015): mindössze két F1-es szezont teljesített, sosem szerzett jobb versenyeredményt.

Carlos Sainz, 9. hely (2015): kétszeres dobogós helyezett, hetedik szezonjában már a Ferrari versenyzője.

Kevin Magnussen, 2. hely (2014): hat F1-es szezont teljesített, sosem szerzett jobb versenyeredményt.

Danyiil Kvjat, 9. hely (2014): háromszoros dobogós helyezett, hat szezont teljesített az F1-ben.

Paul di Resta, 10. hely (2011): három szezont teljesített a Formula-1-ben.

Nem az elmúlt évtizedben történt, de említésre méltó, hogy Kimi Raikkönen (6. hely, 2001), Nico Rosberg (7. hely, 2006), Lewis Hamilton (3. hely, 2007) és Sebastian Vettel (8. hely, 2007) mind pontot szereztek debütáló futamokon és világbajnokok lettek.

Hatalmas borulás az Extreme-E időmérőjén

Claudia Hürtgen nagy balesete borzolta a kedélyeket az Extreme-E történetének első időmérő edzésén: az Abt Cupra női versenyzője a szaúd-arábiai sivatagban kialakított homokos pályán megcsúszott, és összesen négyszer forgott meg, mielőtt az autó fejtetőn megállt. A versenygép jelentős károkat szenvedett, karosszériacserére lesz szükség, de Hürtgen saját lábán elhagyta a roncsot, csupán nyelvét harapta el a beszámolók szerint.

Volt egy másik baleset is, a Veloce Racing pilótája, Stephane Sarrazin szintén felborult, de a francia bukása jóval kisebb volt. 

F1-es szemszögből pikáns, hogy a Q1 leggyorsabbja a Rosberg X Racing párosa, Johan Kristoffersson és Molly Taylor volt 10:43,565-tel, a második pedig a 4,5 másodperccel lassabb Sebastien Loeb – Christina Gutierrez páros az X44 csapattal, Lewis Hamilton formációjával.

 

Jeff Gordon – Dario Franchitti szuperpárossal támadott volna a BAR

Vajon mire lett volna képes az F1-ben két, nagyrészt NASCAR-ban és IndyCarban edzőtött amerikai pilóta? A BAR egykori istállója egy időben őket indította volna a száguldó cirkuszban, a projekt azonban sosem valósult meg. Legutóbbi podcast-adásunkban ezt a meghiúsult ötletet is kiveséztük.

A pályán kívül mindenkit legyőzött a McLaren a 13 éves tehetségért

Formula-1-es rivális csapatokon is felül kellett kerekednie a McLarennek ahhoz, hogy leigazolhassa a jövő egyik nagy reménységét, a 13 éves Ugo Ugochukwut - árulta el Zak Brown. Március második felében jelent meg az érdekes hír, miszerint a McLaren csapata egy tinédzser gokartos tehetséget vett szárnyai alá, akinek eredményeire Brown szerint több nagy F1-es csapat is felfigyelt. A vezérigazgató a Racer magazinnak elárulta, Andreas Seidl csapatfőnökkel karöltve okosnak kellett lenniük ahhoz, hogy aláírhassanak az ifjú versenyzővel.

Brown szerint Ugochukwu rendelkezik minden olyan képességgel, amire az F1-ben szükség lehet, ezért hosszú távú tervük a versenyzői karrierjének egyengetése. Érdekes párhuzam, hogy 1998-ban Lewis Hamilton is 13 éves volt, amikor felkarolta őt a McLaren.

ugo-mclaren

 

Kis híján az Extreme-E is ott ragadt a Szuezi-csatornában

A Vörös-tenger partján, a szaúd-arábiai Al-Ula közelében tartja szezonnyitóját ezen a hétvégén az Extreme-E. A környezettudatosság jegyében a sorozat egy hajón, a St. Helenán szállítja a felszerelést a versenyhelyszínekre, és ez a hajó szolgál a sorozat paddockjául és a csapatok szálláshelyéül is az esemény során. Nos, a legrövidebb utat a helyszínre Európa felől a Szuezi-csatornán való átkelés jelentette – az Egyiptom területén található átjáró azonban éppen az elmúlt hét során került be hírekbe azzal a kissé abszurd eseménnyel, hogy egy teherszállító hajó, az Ever Given megfeneklett és oldalra csúszva teljes szélességében elzárta a csatornát a hajóforgalom elől. A torlasz március 23. és 29. között, közel egy hétig fennállt, és az Extreme-E-t vezető Alejandro Agag elmondása szerint nem sokon múlt, hogy a több mit két éve készülő sorozat bemutatkozásának is keresztbe tegyen.

„A hajó, a St. Helena az Extreme-E szíve és lelke. Ismét nagyon szerencsések voltunk, hiszen a hajó csupán pár nappal azelőtt haladt át a Szuezi-csatornán, hogy azt eltorlaszolták volna. Ha beragadunk, akkor nagyon valószínű, hogy nem lett volna verseny” – mondta Agag az Extreme-E pénteki sajtótájékoztatóján, amin a Formula.hu is részt vett.

Az első shakedown már lezajlott a helyszínen, amely során a kilenc autóból kettővel merült fel technikai probléma – ez pedig üdvözítő azok után, hogy a korábbi európai közös felkészülés során még szinte az összes gép elromlott. A vezető szerint a technika kezdeti betegeskedése benne van a pakliban, ennek ellenére látványos nyitóhétvégére számít, amit a mezőny tagjainak sikerlajstroma is garantál. 

„Az autók – amelyek teljesítménye nagyon eltér mindattól, amit korábban láthattunk ilyen terepeken – elképesztő látványosságot fognak nyújtani. Nem is beszélve a nevekről: összeadtuk az összes világbajnoki címet, amivel a versenyzőink és a csapattulajdonosaink rendelkeznek, és ha jól emlékszem, 44 jött ki!” – vágott fel Agag egy számmal, ami kissé nagynak tűnik, még ha Sebastien Loeb és csapatának tulajdonosa, Lewis Hamilton ketten ebből 16-ért felelősek is.

veloce-suez

Az autósportban is pörög a suezi mémgyár - a Mercedes húzza az Ever Givent, de az Odyssey 21 neki is segít

Infografika: Ki hány kört töltött az élen az évek során?

Lewis Hamilton múlt hétvégi rekorddöntése kapcsán született meg ez az animáció, amely megmutatja, a Formula-1 1950 óta íródó története során mely pilóták hány kört töltöttek az élen az idények során. Az első évek még Juan Manuel Fangio és Alberto Ascari dominanciájáról szóltak, aztán Jim Clarkon, Aytron Sennán és Michael Schumacheren át megérkeztünk Hamilton új csúcsáig.

Fel, le, jobbra, balra: ilyen lesz egy kör az Extreme-E első útvonalán

A Szaúd-Arábiában kijelölt útvonal letesztelése erejéig az elektromos széria tanácsadója, Timo Schneider mellé ugorhatunk be egy körre. A versenyeket szombaton és vasárnap rendezik a nagyjából 15 kilométeres körön. A széria részleteiről itt, a mezőnyéről pedig itt írtunk.

Bahrein átvenné az Ausztrál Nagydíj helyét

Az idén beugróként szereplő bahreini teszthelyszín jövőre is szívesen látná az F1 mezőnyét, és a szezonnyitó megrendezésének ötletét sem utasítja el - közölte a Racefans. A szaklapnak a Bahreini Nagydíjat követően nyilatkozott a pálya vezérigazgatója, Sheikh Salman bin Isa Al Khalifa.

"Emlékszem a 2014-es alkalomra. Ez a felkészülés kissé rövidebb volt, mindössze három nap. Remélem, jövőre rendes tesztünk lehet az új motorokkal és az új autókkal" - árulta el.

A tulajdonosok arra is nyitottak lennének, hogy a 2022-es szezonnyitót megrendezzék, ha az idén őszre halasztott Ausztrál Nagydíj szervezői nem kívánnak fél éven belül ismét versenyt rendezni. Al-Khalifa elárulta, ez egyelőre csak az ő szándékuk, a FOM-mal erről még nem egyeztettek. Szerinte minden alapja megvan annak, hogy ott kezdődjön a szezon, ahol az előszezoni tesztet rendezik.

8ud0ogr1x7zwbv4vsp51_lg

Fotók: Így mutat az Extreme-E elektromos szörnyetege belülről

Hétvégén rajtol el a világ egyik leginnovatívabb versenyszériája, a környezeti katasztrófák által sújtott területeken versenyző Extreme-E. A sorozatról és annak járgányáról már többször szó esett nálunk, utóbbi belső felépítéséről azonban most először láthatunk fotókat. Az Odyssey-t szemmel láthatóan kemény terepre tervezték, még a motortérben elhelyezett elektromos hajtást is bukócsövek védik. Az utascellát a lehető legalacsonyabb tömeg érdekében lenből készült könnyűszerkezetes burkolat fedi. Az első versenyhétvége szombaton rajtol, ennek részleteiről itt írtunk.

Ex9En2jXMAYJBBO

Ex9EoIxWUAEivTZ

Ex9Eqw8W8AEzbCp

Ex9ErIvXAAMYuV-

Ex9Eo4IXMAEMtEV

Forrás: @ScarbsTech

A következő futamokon még durvább lehet a Honda-motor?

Egyesek (például Mika Hakkinen) szerint már így is a Hond F1-es motorja tűnik a legerősebbnek és hirtelen mintha jobb lenne a Mercedesénél, de a japánok nem állnak meg ennyinél és további fejlesztésekkel készülnek. Toyoharu Tanabe, a Honda F1-es projektjének vezetője viszont most arról beszélt az Autosportnak, hogy éppen a lehető legagresszívebb motormód megtalálásán fáradoznak - nem volt rossz az erőforrás Bahreinben sem, de értékelik az adatokat, aztán eldöntik, hogy lehet-e még feljebb tekerni a technikát. A tervük az, hogy igen, minél agresszívebb üzemmódba állítsák az egész hétvégére - majd hozzátette azt is, hogy talán most jobb helyzetben vannak a Mercedeshez képest...

00121002_139

fotó: dppi

Az F1 szerint Hamilton tökéletes futamot teljesített vasárnap

Sokan értékelték már az F1-es szezonnyitó eseményeit, most itt van az F1 saját pontozása a pilótákkal kapcsolatban - a sorozat hivatalos oldala szerint Lewis Hamilton tökéletes, 10-es osztályzatot kapott.

 
 
 
A bejegyzés megtekintése az Instagramon

FORMULA 1® (@f1) által megosztott bejegyzés

 

Kulisszák mögött: Így ünnepelte Vinales győzelmét a Yamaha

Idén is folytatódik a MotoGP azon sorozata, amely során bepillantást nyerhetünk a győztes csapat ünneplésének kulisszái mögé, valamint abba, miről diskuráltak a dobogós versenyzők a leintést követően:

 

Emellett azt is megnézhetjük, hogyan fogadták az újonc Enea Bastianini top 10-es debütálását az Avintia Esponsoramánál:

 

Ha imádod a MotoGP-t és nem szeretnél semmiről lemaradni, akkor csatlakozz a Formula MotoGP Facebook-csoportunkhoz, ahol még több hírről és információról számolunk be a MotoGP és egyéb motoros bajnokságok kapcsán!

Videón Perez útja az utolsó helyről a pontszerzésig

Igazi hullámvasút volt Sergio Perez első Formula-1-es futama a Red Bull istállójánál Bahreinben, ahol a tizenegyedik rajtpozíciót megszerezve a felvezető körön egy műszaki hibát szenvedett el. Hosszú másodpercekig úgy tűnt, el sem tud indulni a versenyen, ám végül újra tudta indítani az autóját, így következhetett számára a felzárkózás a mezőny végéről az ötödik helyig. Íme a legfontosabb megmozdulásai szűk öt percben.

Isztambul ugorhat be Montreal helyére júniusban?

A múlt hétvégén Bahreinben elrajtolt a 2021-es Formula-1-es szezon, a továbbra is tomboló koronavírus-járvány miatt azonban egyáltalán nem lehetünk biztosak benne, hogy a versenynaptár további része is változatlan marad a jelenlegi menetrendhez képest. A fő kérdőjelet továbbra is az amerikai és ázsiai helyszínek jelentik a szigorú beutazási korlátozások és karanténkötelezettségek miatt, s bár ezek a fordulók ősszel kerülnek sorra, így bőven változhat addig a járványhelyzet, van egy verseny, amelynek sorsa rövidesen eldőlhet.

A Kanadai Nagydíjról van szó, amely június 13-i dátummal szerepel a kalendáriumban, egy héttel az Azerbajdzsáni Nagydíjat követően. Az észak-amerikai országba belépők számára pillanatnyilag kéthetes karantént írnak elő, ami kvázi ellehetetlenítené az F1-es futam megtartását. A döntés pedig azért sürgős, mert részben utcai pályáról van szó, amely komoly előkészületeket igényel a szervezők részéről.

A Motorsport.com olasz kiadása szerint komoly veszélyben lehet a montreali forduló, de mivel a Liberty Media ragaszkodna a 23 állomásból álló versenynaptárhoz, állítólag már meg is van a vészterv: a tavaly már sikeresen beugró Török Nagydíj pótolhatná Kanadát. A lépés logisztikailag logikus lenne, hiszen Baku és Isztambul között nem jelentős a távolság. Fontos hangsúlyozni, hogy ez csak pletyka és sajtóhír, de az biztos, hogy ha lesz változás a montreali állomást illetően, arról heteken belül dönteni kell majd.

Szintén pletyka szintjén az is felmerült már, hogy az aggasztó brazil vírushelyzet miatt a novemberi Sao Pauló-i Nagydíj is ingatag lábakon áll, ez esetben pedig a mezőny a szezonhajrában visszatérhetne Bahreinbe, ahol a 2020-ban sikeresen debütáló külső körön csaphatna össze a Szaúd-Arábiai és az Abu Dhabi Nagydíjak előtt vagy után. Mivel azonban novemberi eseményről van szó, itt bőven van még idő a mérlegelésre.

isztambul-f1-dppi_1

fotó: DPPI

Hülkenberg egy 40 lóerős géppel kezdte meg az idényt

"Ma elkezdődött a szezonom! 40 lóerőm, két tonnám és nulla leszorítóerőm van" - viccelődött Nico Hülkenberg, majd elment felszántani a birtokát.

 
 
 
A bejegyzés megtekintése az Instagramon

Nico Hülkenberg (@hulkhulkenberg) által megosztott bejegyzés

Öt másodperccel lehet gyorsabb az ausztrál pálya az átalakítás után

Zajlik az építkezés a melbourne-i Albert Parkban a november 18-21-én esedékes Ausztrál Nagydíjra: az eredmény egy egészen más ritmusú, sokkal gyorsabb pálya lesz.  A számítások szerint a jelenlegi 1:21,0-s kvalifikációs köridő 1:15,8-ig csökkenhet, az átlagsebesség pedig 15 km/h-val nőhet, miközben a pálya csak 23 méterrel lesz rövidebb (5303 helyett 5280 méter).

 

A 9-10-es sikán eltűnik a nyomvonalból

A változások kulcsa a pálya középső szakaszán keresendő: a 6-os kanyart a jobb oldalon 7,5 méterrel szélesítik ki, aminek köszönhetően a sebességek ezen a ponton 70 km/h-val (219 km/h-ra) emelkednek. A versenyzők így padlógázzal haladhatnak a pálya következő szakaszán, köztük a jelenlegi 9/10-es sikán helyén, melyet kivesznek a vonalvezetésből – erre a pályaszakaszra, a 11-es kanyar elé egy negyedik DRS-zóna is kerülhet.

További, kisebb változások lesznek: az 1-es kanyarban 2,5 méterrel lesz szélesebb a pálya, a 3-as kanyarban 4 méterrel és változik a dőlésszög, a 13-as kanyar szűkebb lesz, 3 méterrel szélesebb és változik a dőlésszög, végül a 15-ös kanyar is szélesebb lesz 3,5 méterrel. Az átépítés után – amelynek része a teljes újraaszfaltozás is, 1995 óta először – átszámozzák a kanyarokat, 16-ról 14-re csökken számok.

Napi kötelező Hamilton-poszt

Oldalunkat gyakran éri olyan kritika, hogy elfogultak vagyunk bizonyos versenyzők, különösen Lewis Hamilton irányába. Ez a vád természetesen alaptalan, viszont már lassan dél, és még nem szerepelt oldalunkon egyetlen hír vagy poszt sem Sir Lewis Hamiltonról, ezért ideteszünk egy fotót a Formula-1 hétszeres világbajnokáról, amely a Bahreini Nagydíjon készült.

Egyúttal megkérjük kedves olvasóinkat, hogy április 1. lévén ne vegyék túl komolyan a fenti tréfát!

Alonso is az elsők között próbálja ki a 18 colos abroncsot

Fernando Alonso visszatérésének középpontjában a 2022-es szezon áll, ezért a spanyolt elégedettséggel töltheti el, hogy az elsők között próbálhatja ki az egyik fontos változást, a 18 col átmérőjű abroncsokat – Charles Leclerc, Carlos Sainz és Esteban Ocon után ő a mezőny negyedik tagja, aki a Pirelli 2021-es tesztprogramjában részt vesz.

A gumicég a Bahreini Nagydíjat követően háromnapos tesztet szervezett a szahíri pályán: az első nap a Ferrarié volt (amely februárban Jerezben már tesztelt) a 87 kört teljesítő Leclerc-rel, a második és harmadik az Alpine-é. Szerdán Ocon vezetett és tett meg kereken 100 kört, csütörtökön pedig Fernando Alonso következett.

A gumitesztelés az imolai hétvége után folytatódik, április 20-21-én a Mercedes teljesíthet két tesztnapot.

Ricciardo élete egyik álma, egy tesztvezetés teljesülhet egy újabb dobogós helyezéssel

Nagy ígéretet tett a McLaren vezérigazgatója Daniel Ricciardónak: Zak Brown azt a Chevrolet NASCAR-autót ajánlotta fel egy tesztvezetésre, amit az ausztrál pilóta gyerekkori példaképe, idősebb Dale Earnhardt az amerikai versenyszéria 1984-es szezonja során vezetett. Brown személyes gyűjteményének egyik darabja a hármas rajtszámú Monte Carlo, amivel Ricciardo akkor hajthat pályára, ha idén szerez egy dobogós helyezést a McLaren számára. A fogadás ötlete már korábban bejárta a sajtót, Brown felajánlása azonban mostanra lett "hivatalos". Ricciardo várhatóan mindent belead az eredmény elérése érdekében, hiszen még a rajtszáma is az amerikai autóversenyzőhöz kötődik.

Az egyezség Ricciardo és Cyril Abiteboul tavalyi fogadásának mintájára született meg a két fél között. A pilóta akkor egy tetoválásban fogadott korábbi csapatfőnökével, hogy szerez egy dobogós helyezést a Renault számára, mielőtt év végén maga mögött hagyja a csapatot.

Amikor nem tudod eldönteni, hogy ez most a National Geographic vagy autóverseny

A hétvégén végre elstartol a leginnovatívabb versenysorozat, az Extreme-E. A környezettudatosságot ébreszeni igyekvő elektromos széria a bolygónk olyan területein rendez autóversenyt - fenntartható módon, minimális ökológiai lábnyomot hagyva maga után -, ahol korábban ilyesmi még nem sokaknak jutott eszébe a terepviszonyok és a nehéz megközelíthetőség miatt.

Az első szezon versenynaptára öt állomást tartalmaz: április 4-én a szaúd-arábiai sivatagban, május 30-án a szenegáli Rózsaszín-tó környékén, augusztus 29-én Grönlandon, október 24-én az Amazonas esőerdőjében, december 12-én pedig a Tűzföldön fordul majd meg a bajnokság. Az alábbi videó ugyan természetfilmnek is beillene, ám az Extreme-E versenynaptárát mutatja be!