DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. december 22. vasárnap
Egyéb

Indul az Extreme-E: Minden, amit tudni kell a sorozatról

Ralikrossz-szerű harc különféle szakágak csúcsversenyzőivel és egyenlő esélyeket kapó hölgyekkel a klímaváltozás által leginkább sújtott terepeken, rengeteg újdonsággal és nézői beavatkozással. Startol az Extreme-E!

A hétvégén megkezdi első szezonját az autóversenyzés elektromos forradalmának legújabb és minden eddiginél nagyobb hatást elérni szándékozó sorozata, az Extreme-E. A bajnokság terve 2018-ban fogant meg a Formula-E-t is életre hívó Alejandro Agag fejében, aki azóta egyre inkább kivonta magát az FE életéből, hogy teljes erővel az új projektre koncentráljon. Az Extreme-E, vagy ahogy rövidítve használják, XE szintén az elektromos hajtás népszerűsítésére hivatott, emellett azonban legfőbb céljának a környezettudatos életmódra való nevelést, a környezeti károkra való figyelemfelhívást tartja. Ennek érdekében a sorozat éppen olyan helyszíneken rendezi a versenyeit, ahol az emberi hanyagság és a globális klímaváltozás által előidézett környezetpusztulás a leginkább tetten érhető: például a sivatagban, Grönlandon és az Amazonas-mentén, ahol autóversenyt eddig aligha rendezett bárki.

 Exzmp3PWUAETpwr



Mivel versenyeznek?

Az Extreme-E zárt karosszériájú „terepautókat” alkotott, amelyek képesek megküzdeni a legváltozatosabb felületekkel és akadályokkal is – hiszen a versenyzés itt nem aszfalton, nem épített pályán, hanem természetes talajon zajlik. Ehhez az FE-karosszériáit is gyártó Spark megépítette az Odyssey 21 névre keresztelt elektromos SUV-t, amiben a Williams Advanced Engineering akkumulátorai tárolják az energiát. Az autó tömege 1650 kg, teljesítménye 400 kW, 0-ról 100 km/órára pedig 4,5 másodperc alatt gyorsul. Minden csapat teljesen azonos autókat kap, egyéni fejlesztésre nincs lehetőség, az esélyek papíron teljesen egyenlőek.

 

Kik versenyeznek?

Kilenc csapat nevezett a sorozat első szezonjába, többségük vagy már jól ismert és más kategóriákban komoly sikerekkel rendelkező alakulat, mint az Abt, a Ganassi vagy az Andretti United, vagy pedig egy-egy világsztár áll mögötte, hiszen saját csapatot indított három F1-es világbajnok, Nico Rosberg, Lewis Hamilton és Jenson Button is – a brit ráadásul maga is versenyezni fog. A csapatok egy-egy autót kapnak, vagyis a mezőny összesen kilenc járműből áll, ám mindegyiküknek két versenyzője van: egy férfi és egy nő. Ez a motorsportban szintén forradalminak számító újítás a nemek közötti egyenlőséget hivatott hirdetni, egyúttal lehetőséget ad a technikai szakágakban óhatatlanul is háttérbe szoruló hölgyeknek, hogy elöljárói legyenek egy új kezdeményezésnek és a rivaldafényben bizonyíthassanak világsztár férfipartnerek, mint például Button, Sebastien Loeb, Mattias Ekström vagy Johan Kristoffersson mellett. A csapat férfi és női tagjának ugyanannyi időt kell majd töltenie a volán mögött, ezalatt a másikuk a navigátori feladatokat végzi.

A mezőny részletes bemutatása itt található.

Ex1HCwvXEAIW0lJ 

Hol versenyeznek?

Az első szezon öt versenyből áll a világ öt olyan pontján, amitől meglehetősen idegen az autóversenyzés. A kezdést eredetileg januárra tervezték, de halasztani kellett a világjárvány miatt. A bajnokság ezen a hétvégén startol Szaúd-Arábiában, a Vörös-tenger mentén, az évadzáró pedig december közepén jön Argentína legdélebbi részén, a Tűzföldön – ez a helyszín helyett eredetileg a Himaláján szerettek volna versenyezni, de logisztikai okokból módosult a program. Mivel a sport éppen a környezeti károkra igyekszik felhívni a figyelmet ezeken a helyszíneken, természetesen maga sem azért érkezik, hogy további pusztításokat végezzen. A sorozat igyekszik minimális ökológiai lábnyomot hagyni maga után, a pályákon nem építenek semmit, a paddockot pedig egy korábbi katonai hajó, a St. Helena jelenti: ez úsztatja a felszerelést a helyszínekre, ebben laknak majd a versenyzők. A pálya „burkolata”, vagyis a terep a helyszíntől függően változik, lesz homokos, jeges és köves felület is a szezon során.

A 2021-es versenynaptár:

Április 3-4. Sivatag X-Prix Al-Ula, Szaúd-Arábia
Május 29-30. Óceán X-Prix Rózsaszín-tó, Szenegál,
Augusztus 28-29. Arktisz X-Prix Kangerlussuaq, Grönland
Október 23-24. Amazonas X-Prix Santarém, Brazília
December 11-12. Gleccser X-Prix Ushuaia, Argentína

ExvgHYTWUAcH-8f 

Hogyan versenyeznek?

Általában már péntek este rendeznek egy shakedownt, de a tétre menő küzdelmek a versenyhétvégék során szombaton és vasárnap zajlanak a helyszíni terepviszonyok között kialakított, körülbelül 15 kilométeres körpályákon. Szombaton minden csapat részt vesz két kvalifikációs versenyen, ahol az elért helyezései szerint pontokat kap, és az ezen pontokból kialakult sorrend dönt arról, ki hogyan folytathatja vasárnap. Egy verseny (legyen az akár kvalifikáció, elődöntő vagy döntő) két körből áll, amelyből az egyiken a csapat férfi, a másikon a női versenyzője ül a volán mögött. A cserét az első kör végén egy bokszkiállás során ejtik meg, azt pedig minden csapat maga döntheti el, hogy kié lesz az első, és kié a második kör. Ezt az információt mindenki csak a rajt előtti pillanatokba tudja meg a riválisokról, így biztos, hogy nők és férfiak közvetlenül egymás ellen is fognak versenyezni.

A versenyeken a pozíciók számítanak, az időeredmény nem lényeges. Mind a kilenc autó sohasem lesz egyszerre versenyben, a kvalifikációs futamokat két részre osztják – az egyiket öt, a másikat négy résztvevővel tartják.

Sokat elmond a sorozat kezdeti szárnypróbálgatásairól, hogy a lebonyolítási rend még a verseny hetén, szerdáról csütörtökre virradóan is átesett egy jelentős változtatáson. Jelenleg úgy fest, hogy a kvalifikációk során kialakult rangsor szerint az első három csapat az elődöntőben, a második három az úgynevezett Crazy Race-en, az utolsó három pedig a Shoot-Outban, vagyis a szétlövésnek nevezett versenyben vesz részt. A fináléba három csapat jut be: az elődöntő első két helyezettje, illetve a Crazy Race győztese. A többiek a saját versenyükben elért pozíció szerint szerzik meg helyezésüket a hétvége végső eredménylistáján (a Shoot-Out győztese eszerint összetettben a 7. lesz). A dobogósok sorrendjéről pedig értelemszerűen a három csapat részvételével zajló finálé hivatott dönteni. A kilenc csapat a következő rendszer szerint kap pontokat a helyezése után: 25, 19, 18, 15, 12, 10, 8, 6, 4.

A néző is beleszólhat

A Formula-E ellentmondásos elemét, miszerint egy apró előny egyes résztvevők számára történő kiosztásával a nézők is befolyásolhatják a verseny alakulását, az Extreme-E is átvette. A Gridplay nevet kapó rendszer szintén szavazásra buzdítja a rajongókat a sorozat weboldalán vagy a közösségi oldalakon: a versenyzőkre lehet szavazni, a két versenyzőre leadott összes szavazat adja ki a csapat eredményét. A döntőbe bejutott csapatok közül az, amelyik a legtöbb nézői szavazatot gyűjtötte, megválaszthatja rajthelyét a mindent eldöntő futamra.

 

Hol lehet nézni?

Világszerte komoly közvetítési hátteret épített ki magának a sorozat, amely emellett azt ígéri, hogy saját közösségi csatornáin is követhetővé teszi majd az eseményeket. Hogy ez élő közvetítést jelent-e, az majd hétvégén kiderül, mindenesetre Magyarországon nem kell erre szorítkozni, hiszen a Spíler és az Eurosport is műsorára tűzi az Extreme-E-t különböző formában. A Spíler 1-en vasárnap 12:00-kor a döntőt közvetítik élőben, az Eurosportnak viszont online felületén, az Eurosport Playeren a hétvége minden eseménye követhető lesz. Emellett az Eurosport 1 kedd este egyórás műsorban foglalja össze a hétvége történéseit. 

Az Extreme-E eredetileg még nem is tervezett semmiféle élő közvetítést, ehelyett egy filmsorozatban, összefoglalókként szerette volna a világ elé tárni a szezon történéseit. A nézői nyomás hatására végül beadták a derekukat és lesz élő közvetítés, de egy 20 részes dokumentumsorozat így is elkészül.

A hétvége menetrendje közép-európai idő szerint:

Péntek

18:30-18:50 – Shakedown

Szombat

8:00-9:30 – Első kvalifikáció
13:00-14:30 – Második kvalifikáció

Vasárnap

8:00-9:30 – Elődöntők
12:00-14:00 – Döntő (élő: Spíler 1)

Kedd

22:00:23:10 – Összefoglaló (Eurosport 1)

 

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: