DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. október 16. szerda

Nocsak: nem akármilyen márkájú rotációs kapával dolgozik Hülkenberg!

„Árulkodó” videót töltött fel a minap Instagram-sztorijába Nico Hülkenberg: a német versenyző Honda márkájú kapagéppel dolgozott, és még azt a feliratot is odabiggyesztette, hogy „új gépet próbál ki”. Mivel a pilóta az egyik fő esélyes arra, hogy esetleg átvegye Alexander Albon helyét a jövőre még a Honda erőforrásait használó Red Bullnál, máris megindultak a találgatások arról, hogy ez vajon utalás-e arra, hogy eldőlt a sorsa – persze azzal, hogy az energiaitalosok hivatalosan adnak még időt a brit-thainak, tessék a megfelelő nem-komolysággal kezelni ezt.

 

WTCR: Honda-pole a Hyundaiok előtt, gumigondok a Lynk & Cónál

Vallelungában vendégeskedik a hétvégén a Túraautó-világkupa mezőnye, ahol szombat délután került sor a háromrészes kvalifikációra. A rajtelsőséget Nestor Girolami kaparintotta meg a Hondával, megelőzve a BRC Hyundai duóját, a bajnokságot vezető Mikel Azconát és az ezzel a legjobb magyar eredményt szállító Michelisz Norbertet, aki így a harmadik és nyolcadik helyekről startolhat vasárnap. Tassi Attila épp csak nem jutott Q3-ba, ám nem hatodikként indulhat a vasárnapi első versenyen, mivel kapott egy háromhelyes rajtbüntetést, miután nem lassított eléggé sárga zászló hatálya alatt a szabadedzésen. Ami pedig a Zengő Motorsportot illeti: a Nagy Dániel kézsérülése és főleg Vila Real-i autótörése miatt a csapatot egyedül képviselő Rob Huff már a Q1-ben búcsúzott, csak a 14. lett az összetettben negyedik helyen álló brit.

A nap krónikájához tartozik még, hogy a nürburgringi blama után ismét problémák vannak a gumikkal, ám ezúttal csak a Lynk & Co autóinál: már a pénteki teszten gondokkal szembesültek, ma délelőtt pedig Yvan Muller szenvedett nagy tempónál balesetet az egyik abroncs hibája miatt. A Cyan Racing jelezte, hogy az illetékesek lépéseitől teszik függővé, hogy egyáltalán rajthoz állnak-e a vasárnapi versenyeken. Amelyek közül amúgy a fordított rajtrácsos futamon az első sort kisajátították Yann Ehrlacher és Santiago Urrutia révén, de az ő kilencedik-tizedik helyük volt amúgy a maximum kompenzációs súllyal megpakolt kínai márka legjobb eredménye az időmérőn.

girolami-wtcr-paulricard-day1

Hivatalos: Sainz a rajtrács végéről indul vasárnap – Magnussennel együtt

Az már pénteken biztossá vált, hogy nem ússza meg hátrasorolás nélkül a Francia Nagydíjat Carlos Sainz, hiszen a vezérlő elektronikából már a megengedetten számon túli alkatrészt szerelték be az autójába. Ám ahogy az várható volt, nem állt meg ennyinél a Ferrari: szombat délutánra kiderült, hogy a spanyol új belső égésű motort, MGU-K-t, MGU-H-t és turbófeltöltőt is kap. Mindegyikkel túllépi az idényben megengedett limitet, ami így együttesen azt jelenti, hogy Sainz a rajtrács végére kerül hátra vasárnap.

De nem lesz ezzel egyedül: Kevin Magnussen Haasába ugyanebből a négy erőforrás-komponensből szereltek be újat, így a dán is megy majd hátra a rajtrács végére. Érdekesség, hogy két Ferrari-motoros autóról van szó, ami erősíti a tény, hogy valóban vannak megbízhatósági gondjaik. Sainz és Magnussen közül egyébként az indulhat előrébbről a futamon a szabályok értelmében, aki az időmérőn jobb pozícióban végez.

sainz-paulricard-day1-dppi-f1

„Ha nem tudjuk az F1-be juttatni, el kell engednünk De Vriest”

A Francia Nagydíj pénteki napján ismét Formula-1-es autóba ülhetett az első edzésen Nyck de Vries, aki a Williamsnél teljesített barcelonai szolgálat után ezúttal a Mercedest vezethette. A regnáló Formula-E-világbajnok az elektromos szériában is értelemszerűen a Mercedest erősíti, és bár tavaly röppentek fel olyan pletykák, hogy esetleg az F1-ben is esélye nyílhat az ülésre, ez a lehetőség távolodni látszik. Márpedig Toto Wolff csapatfőnök szerint ez esetben szabadon kell engedniük a fiatal hollandot, akinek pénteki munkájával egyébként elégedett volt:

„Úgy gondolom, ha nem tudunk egy érdekes Formula-1-es projektet kínálni neki, akkor el kell engednünk őt. Figyeli a különböző lehetőségeket, kezdve a sportautózással, aztán talán a Formula-E-vel. De sosem szabad feladni, hogy egyszer adódik a lehetőség és megnyílik egy F1-es ajtó” – idézi a RaceFans.net szaklap Wolffot, aki hozzátette: nem igazán tudnak ebben segíteni De Vriesnek. „Nem igazán mondhatjuk egyik csapatnak sem, hogy nézzék és fontolják meg őt, mert az olyan lenne, mint egy beavatkozás.”

De Vries jövője a Formula-E-ben is a levegőben lóg, hiszen a Mercedes csapatát átvevő McLaren már jelezte, hogy nem tartja meg a német márka jelenlegi versenyzőit. Arról, hogy a holland egyszerre indulhat az elektromos sorozatban és a WEC-ben, itt írtunk.

devries-f1-paulricard-dppi

Ki nyert a legrosszabb helyről rajtolva a mezőnyből?

A 2022-es Formula-1-es mezőny több, mint fele, egészen pontosan 11 pilóta nyert már versenyt pályafutása alatt, de vajon kinek sikerült ezt a legrosszabb rajthelyről indulva elérnie? Nos, a válasz: Fernando Alonsónak, aki a 2008-as Szingapúri Nagydíjat nyerte meg a 15. rajtkockából indulva, őt Lewis Hamilton követi, aki a 2018-as Német Nagydíjat húzta be a 14. helyről rajtolva. Érdekesség, hogy a négyszeres világbajnok Sebastian Vettel egyszer sem tudott futamot nyerni, mikor a harmadik helynél hátrébbról indult, de még Charles Leclerc sem győzött olyan futamon, amin ne az első sorból vághatott volna neki a versenynek.

A legrosszabb rajtpozíció, amiből futamot nyertek:

Fernando Alonso: 15.
Lewis Hamilton: 14.
Daniel Ricciardo és Pierre Gasly: 10.
Esteban Ocon: 8.
Sergio Perez: 6.
Max Verstappen: 4.
Sebastian Vettel és Valtteri Bottas: 3.
Charles Leclerc: 2.
Carlos Sainz: 1.

Verstappen: Nem akarok csak utcai pályákon versenyezni!

Az elmúlt években egyre több utcai helyszín került be a Formula-1-es versenynaptárba, ráadásul a trend jelenleg is folytatódik: idén Miami csatlakozott a menetrendhez, jövőre pedig Las Vegasszal lesz ugyanez a helyzet. Mindeközben olyan pályákat fenyeget az F1-es körforgásból kikerülés veszélye, mint az épp a hétvégi Francia Nagydíjnak otthont adó Paul Ricard – sőt, a Formula Podcast értesülései szerint ez már gyakorlatilag eldöntött tény, miközben lehet, hogy rövidesen egy nizzai utcai pályán rendezhetik a francia futamot – vagy épp a pilóták és a rajongók körében is a kedvencek közé sorolt Spa-Francorchamps. Ez utóbbi kapcsán emelte fel a szavát a regnáló világbajnok Max Verstappen is, amikor a Belga Nagydíj esetleges kieséséről kérdezték Le Castellet-ben a Formula.hu jelenlétében:

„Szomorú. Először is, az a kedvenc pályám. Úgy gondolom, nagyszerű rajta vezetni. Persze megértem, hogy olykor nehéz kijutni oda más helyszínekhez képest a forgalom miatt. De egy ikonikus pálya, és nem akarom azt, hogy 2028-ban vagy bármikor csak utcai pályákon versenyezzünk, közel egy városhoz, hogy ezzel vonjuk be a rajongókat vagy bármi ilyesmi, mert szükség van az ilyen legendás helyszínekre a naptárban. És persze megértem, hogy mindenki pénzt akar, de ennek meg kell húzni egy határvonalat, mert fontos, hogy megtartsuk ezeket a klassz pályákat a menetrendben ahelyett, hogy csak utcai helyszíneken versenyezzünk, miközben nem is arra találták ki az F1-es autókat.”

verstappen-miami-f1-dppi

Videó: Ez történt pénteken Le Castellet-ben

Alább kattintva megtekinthetitek az első szabadedzés összefoglalóját:

Itt pedig a második gyakorlás legfontosabb pillanatait láthatjátok:

F2: Sargeant lendületben, az amerikaié a francia pole

Három versenyhétvége óta kiváló formában van a Carlin újonca, Logan Sargeant: a Williams akadémistája első rajtelsőségét és futamgyőzelmét szerezte Silverstone-ban, ahol megnyerte a főversenyt, majd Ausztriában a büntetések után ismét első helyen értékelték a fontosabb futamon. Ezzel a pontverseny második helyére kapaszkodott fel.

Sargeant szériája folytatódik, miután a péntek esti kvalifikáción a francia főversenyre is megszerezte az első rajtkockát. A Dennis Hauger műszaki hibáját követő piros zászló miatt az utolsó hét percre indították újra a kvalifikációt: Sargeant a legvégén, hat ezredmásodperc különbséggel előzte meg Ayumu Iwasát. Frederik Vesti lett a harmadik, a tabella éllovasa, Felipe Drugovich pedig negyedik rajtkockát ért el. A szombati fordított rajtrácsos sprintet Jehan Daruvala kezdi az első helyről.

Az F2-es időmérő eredménye:

  Versenyző Csapat Köridő Hátrány
Logan Sargeant Carlin 1:43.871  
Ayumu Iwasa DAMS 1:43.877 0.006
Frederik Vesti ART Grand Prix 1:43.900 0.029
Felipe Drugovich MP Motorsport 1:44.031 0.160
Jack Doohan Virtuosi Racing 1:44.034 0.163
Théo Pourchaire ART Grand Prix 1:44.161 0.290
Jüri Vips Hitech Grand Prix 1:44.308 0.437
Marcus Armstrong Hitech Grand Prix 1:44.377 0.506
Liam Lawson Carlin 1:44.483 0.612
10  Jehan Daruvala Prema Racing 1:44.626 0.755
11  R.Verschoor Trident 1:44.758 0.887
12  Marino Sato Virtuosi Racing 1:44.839 0.968
13  Calan Williams Trident 1:44.918 1.047
14  Enzo Fittipaldi Charouz Racing System 1:45.035 1.164
15  Roberto Merhi Campos Racing 1:45.101 1.230
16  Clément Novalak MP Motorsport 1:45.117 1.246
17  David Beckmann Van Amersfoort Racing 1:45.303 1.432
18  Dennis Hauger Prema Racing 1:45.397 1.526
19  Amaury Cordeel Van Amersfoort Racing 1:45.505 1.634
20  Roy Nissany DAMS 1:45.742 1.871
21  Olli Caldwell Campos Racing 1:45.743 1.872
22  Cem Bölükbaşi Charouz Racing System 1:45.773 1.902

Megérkezett a legújabb F1-es dokumentumfilm

Megérkezett a rövidke dokumentumfilm, melyről a hét folyamán már beszámoltunk. Az FIA a Francia Nagydíj előtt készített interjút több F1-es pilótával, akik visszaemlékeztek gyermekkorukra, és az F1-ig vezető útra.

FIA: A fehér vonalak között kell versenyezni

Az FIA nem változtat a szigorúságán, a Francia Nagydíjon is árgus szemekkel fogják figyelni a versenypálya határait jelentő fehér vonalak átlépését. Legutóbb Ausztriában széles körben váltott ki értetlenséget a pilóták között az ellenőrzés határozottsága.

Az Osztrák Nagydíjon összesen 43 kört töröltek az értékelésből, Lando Norrist például többször is büntették és külön figyelmeztették is. A helyzetről így vélekedett az angol pilóta: „Nem lehet látni a fehér vonalakat az autóban ülve. Találgatni kell, hogy hol a határ és én nem vagyok jó a találgatásban.” Max Verstappen szimplán egy rossz viccnek nevezte az esetet, míg csapatfőnöke, Christian Horner arra figyelmeztetett, hogy a Paul Ricard versenypályán még rosszabb lesz a helyzet: „Több hektárnyi aszfalt van a pálya mellett, ez mindenki arra késztett, hogy vonalvezetésen kívül is próbálkozzon.”

Az FIA viszont senkinek sem javasolja a fehér vonalakon kívüli versenyzést. Az irányító testület világossá tette, hogy itt is a fehér vonalak határozzák meg a pálya szélét. A versenyigazgató által kiadott feljegyzésben olvasható továbbá, hogy „fokozottan kerül vizsgálat alá a 10-es kanyar kijárata, a kvalifikáción azonnal törlődik az elért köridő a pálya elhagyása esetén, a versenyen pedig a szabálykönyv szerint járnak el a figyelmeztetésekkel.”

A kiadott anyag további határozott és pontos utasításokat tartalmaz:

  • a 2. kanyarban elhelyezett élénk színű jelzéseket a pálya oldaláról kell megkerülni, ellenkező esetben az összes itt elhelyezett elem mindegyikét kívülről kell kerülni és csak utánuk lehet visszatérni a pályára,
  • a 4. kanyarban szintén elhelyezésre került egy élénk színű elem, amit, ha nem sikerül szabályosan megkerülni, akkor a versenyzőnek kötelező az 5-ös kanyar előtti bukótérben található megjelölt blokkokat megkerülni a visszatérés előtt,
  • a 8-as kanyarban, ha a féktáv után a versenyző egyenesen kifut a pályáról, akkor a bukótérben lévő 4db blokk között kell közlekednie, majd utánuk térhet vissza a pályára.

Az utasítások betartását elmulasztó pilótákat a felügyelő testület fogja vizsgálni és szükség esetén szankcionálni.

Fotó: DPPI

Az F1 fellép a trófeavadász nézőkkel szemben

Az Osztrák Nagydíjon egyébként is bőven volt gond a nézőtéren, ami azóta is témát szolgáltat a Formula-1-ben, de a hétvége lezárásaként még rátettek egy lapáttal a szurkolók: rengetegen bemásztak a pályára és a létesítmény különböző elemeit mintegy szuvenírként, trófeaként eltulajdonították. A sportág ezt természetesen nem tolerálhatja, így most felhívták a figyelmet, hogy a Francia Nagydíjon a kamerarendszerrel erősen figyelni fogják a nézőteret és bárki, aki a tiltott területre lép, azt a hatóságokkal azonnal elő fogják állítani.

-00122028_031

fotó: dppi

Eldőlt: rajtbüntetést kap Carlos Sainz

Az FIA hivatalos dokumentumaiban tűnt fel, hogy Carlos Sainznál vezérlőelektronikát cserélt a Ferrari, ami rajtbüntetést von maga után, mivel ezzel már a harmadik ilyen alkatrészt kapja meg a spanyol. Az egyelőre nem eldöntött, hogy több elemet is kicserél-e a csapat és ezzel a rajtrács végére száműzik-e a pilótát. Egyébként Max Verstappen és Lando Norris új kipufogórendszert, Lewis Hamilton pedig új turbót, új MGU-H-t, akkumulátort és (George Russell-lel együtt) új vezérlőelektronikát is kap, de mindegyik esetben még a határokon belül mozognak az érintettek, így nem jár ezért büntetés.

sainz_2

fotó: dppi

Nagy Dániel kihagyja Vallelungát, egy autót indít a Zengő Motorsport

Eggyel kevesebb magyar résztvevővel rendezik meg a Túraautó-világkupa hétvégi vallelungai fordulóját, Nagy Dániel ugyanis nem áll rajthoz Olaszországban. Ennek egyik oka, hogy a versenyző keze megsérült a Vila Real-i második futamon történt balesetben, ám ennél is nagyobb probléma, hogy a Cupra karosszériája pedig olyan mértékű törést szenvedett el, hogy azt ki kellett cserélni, ez azonban sem a Zengő Motorsport műhelyében, sem a spanyol márkánál nem állt rendelkezésre. A részletekről Zengő Zoltán csapatfőnök beszélt egy videóban, amelyet IDE KATTINTVA lehet megtekinteni.

Ez tehát azt jelenti, hogy csak Rob Huff képviseli a magyar alakulatot Vallelungában, ő azonban portugáliai győzelmének is köszönhetően az összetett tabella negyedik helyéről várja a versenyeket.

nagy-daniel-zengo-vilareal

Videón Vettel és a Green Pea

Az Aston Martin ezen a hétvégén ünnepli 100. születésnapját, ennek alkalmából pedig Sebastian Vettel pályára gurult a csapat 1922-es versenyautójával, a Green Pea-nek is becézett Aston Martin TT1-gyel. A videó a képre kattintva tekinthető meg!

Russell a pálya színeihez öltözött csütörtökön

Kék-fehér csíkos ingben jelent meg a csütörtöki napon George Russell. A Mercedes pilótájának laza öltözékét a csapata is kiemelte hivatalos Twitter-oldalán, ám a német márkánál úgy vélik, a brit pilóta ruházata erősen emlékeztet a Paul Ricard pálya jellegzetes kék sávokkal tarkított bukóterére.

Vettel már pályára vitte a legendás Aston Martint

Ismételten bemutató köröket futhat a közönség előtt Sebastian Vettel, ezúttal az Aston Martin TT1 nyergében, mellyel a márka először vett részt egy Grand Prix versenyen. A hatalmas múlttal rendelkező versenygépet már volt szerencséje kipróbálni a négyszeres világbajnoknak, valamint több fotót is készítettek róla korabeli ruhákban.

 
 
 
A bejegyzés megtekintése az Instagramon

Formula.hu (@formula.hu) által megosztott bejegyzés

Kezdődik a hétvége, ne maradj le semmiről pénteken!

Az F1-es Francia Nagydíj mellett több széria versenyhétvégéje is megkezdődik, mutatjuk a pénteki programot.

Péntek, július 21.

10:40-11:10 W Series, szabadedzés

11:35-12:20 Formula-2, szabadedzés

13:30-18:00 ETCR, első-negyedik szabadedzés

14:00-15:00 Formula-1, első szabadedzés (M4 Sport)

17:00-18:00 Formula-1, második szabadedzés (M4 Sport)

18:30-19:00 Formula-2, időmérő (M4 Sport)

19:25-19:55 W Series, időmérő

22:30-01:00 IndyCar, szabadedzés

A teljes hétvégi menetrend itt megtekinthető!

pr_1

fotó: dppi

Russell szerint a sportolók is emberi lények

Komoly kritikát fogalmazott meg a rajongók Ausztriában mutatott viselkedésével kapcsolatban George Russell. A Mercedes pilótája a legutóbbi versenyhétvégén történtett incidensekről úgy gondolja, sokan elfelejtik, hogy a sportolók is igazi emberek. „Azt hiszem, amikor a korlát túloldalán állsz, legyen szó akár a futballról, akár a motorsportról, az emberek néha elfelejtik, hogy egy ember van benne. Semmi sem indokolja, hogy bárkit bármilyen okból kifütyüljünk vagy kigúnyoljunk valakit, amikor mindannyian az életünket kockáztatjuk itt. Nemrég még tudtuk, hogy milyen veszélyekkel jár a motorsport” – mondta Russell.

Másik pályára vinné a Francia Nagydíjat Vettel

A Paul Ricard pályán rendezett verseny jövőjét jelenleg kérdőjelek övezik. Sebastian Vettel megtartaná a Francia Nagydíjat, de másik pályán.

„Talán átköltözhetnénk máshova Franciaországban. Vannak izgalmas pályák… Magny-Cours-ban jobb, mint itt, de még régebbi pályákra is szép lenne visszamenni, ezalatt Dijonra gondolok” – mondta a Formula.hu részvételével zajló sajtótájékoztatón Vettel.

Magny-Cours 1991 és 2007 között, Dijon 1974 és 1984 között öt évben volt a Francia Nagydíj otthona. (Plusz egyszer Svájci Nagydíjat tartottak a pályán.)

Új kuplungot fejlesztett a Ferrari – egy csapat biztosan használni fogja

Az Alfa Romeo idei fő gyengeségét a rajtok jelentik, ami a kuplungra vezethető vissza: az alkatrész vibrációja miatt a nyomaték nem egyenletes a hátsó kerekeken. Nem ennyire drasztikus mértékben, de a gyári Ferrari rajtjai sem kifogástalanok 2022-ben.

A problémára válaszil Maranellóban új kuplungot terveztek, melyet a Francia Nagydíjon vetnek be. Egyelőre kérdéses, hogy a Ferrari és a Haas használja-e az alkatrészt, az viszont biztos, hogy az Alfa Romeóban már az új kuplung fog dolgozni a szabadedzésen – ezt a csütörtöki médianapon Valtteri Bottas erősítette meg a Paul Ricard pályán.

Ezért védte meg Toto Wolff Hamiltont

A Square Mile-nak adott interjújában Toto Wolff, a Mercedes csapatfőnöke elárulta, hogy miért érezte fontosnak az Azerbajdzsáni Nagydíj után, hogy nyilvánosan, a csapatrádióban kérjen bocsánatot Lewis Hamiltontól a rossz autóért és az iszonyatosan fájdalmas pattogásért.

„Meg kellett őt védenem, mert az emberek elkezdték támadni, ami nagyon nem helyes. Teljességgel nonszensz: ő az F1 történetének legjobb pilóta. Az autó csak átlag alatti. George (Russell) talán egy kicsit kevésbé szenvedett néha vele, mert hozzászokott a mezőny végén a nehezen vezethető autókhoz, de Lewis balszerencsés is volt. Kettővel több dobogója lehetne és akkor rögtön fordulna a kocka. Szóval a bocsánatkérés azért volt nyilvános, hogy mindenki lássa: az autó a rossz és nem a pilóta” – mondta Wolff.

-00122018_1424

fotó: dppi