DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. október 10. csütörtök

Nagyon nehéz kiválasztani a következő Micheliszt – túl sokan vannak!

Közel négyezer fő jelentkezett a Hungaroring Sport Zrt. és Michelisz Norbert közös virtuális kihívására, amelynek nyertese Magyarország legsikeresebb túraautó-versenyzőjének csapatában, a M1RA-nál jövőre teljes idényre szóló versenyzési lehetőség kap egy magyar vagy nemzetközi autós gyorsasági bajnokságban. De az indulók közül hányan lehetnek potenciális utódai Michelisznek? És mi szükséges még a nyers tempón kívül a sikerhez? Ezeket, és egyéb kérdéseket is érintettünk legutóbbi podcast-adásunkban.

A Formula.hu podcastje az alábbi felületeken érhető el – iratkozz fel, kövess minket!

spotify

rss-logo

applepod2

stitcher

yt

buzz3

google-pc

rp 

deezer

sc

Porig égett Coronelék csapattársának autója a Dakaron – videó

Látványos és szomorú véget ért a Coronel Dakar Team #247-es egységének Dakarja: az első, vasárnapi szakasz 70. kilométere környékén kigyulladt a Century CR6-os. Szerencsére Michel Kremer és Thomas de Bois időben és sértetlenül el tudta hagyni az autót, amely azonban gyakorlatilag teljesen kiégett. A WTCR-ből is ismert Tom Coronel szokás szerint videóban dokumentálta az eseményeket, így megnézhetjük a brutális tüzet is. (1:14-től)

Kremer, aki korábban Tom és Tim Coronel szervizcsapatának tagja volt, először állt rajthoz versenyzőként a Dakaron. Rutinos navigátora már 10. alkalommal indult – versenyzett motorral is a múltban –, de ez volt legrövidebb Dakarja.

Ricciardo nem bánta meg, hogy 2018 végén elhagyta a Red Bullt

Daniel Ricciardo 2014 és 2018 között versenyzett a Red Bullnál, a színeikben összesen hét nagydíjgyőzelmet aratott. Mióta eligazolt onnan, a karrierje lejtmenetbe került: a Renault-nál teljesített két szezon alatt két dobogót, a McLarennél pedig egyetlen győzelmet szerzett. Különösen a tavalyi produkciója volt lehangoló, így nem is volt maradása a wokingiaknál, sőt az F1-es rajtrácson sem. Az ausztrál így visszatér harmadik pilótaként a Red Bullhoz, ahol néhány futamon ő fogja betölteni a tartalékversenyzői szerepkört is. De vajon bánja-e, hogy 2018 végén elhagyta az energiaitalosokat, amely istálló az elmúlt idényekben is halmozta a sikereket, így valószínűleg eredményesebb lehetett volna velül?

„Én nem így tekintek erre, hiszen semmit sem lehet biztosra venni. Mondhatjuk, hogy ha ott maradtam volna az utóbbi négy évre, akkor több dobogóm lett volna? Mennyit is szereztem, hármat vagy valami olyasmi, nem? Igen, magabiztosan kijelenthetem, hogy több pódiumot gyűjtöttem volna” – fogalmazott Ricciardo a Beyond the Grid podcast adásában. „De ezt nem lehet tudni. Nyilván akkor úgy éreztem, ez a helyes lépés számomra. Úgy éreztem, változásra van szükségem. Ha maradok a Red Bullnál, megmaradt-e volna az ösztönző erő bennem? Nem lettem volna-e kevésbé boldog? Nem olyan biztos, hogy nagyszerű lett volna, ha maradok. Nem tekintek vissza és mondom, hogy ’ember, nem kellett volna távoznom’. De igen, ha őszinte vagyok, akkor kockáztattam.”

„Továbbra is hiszem, hogy a renault-s átigazolás jól sikerült, különösen a 2020-as szezon volt az egyik legjobbam az F1-ben. Rendkívül büszke voltam rá, hogy visszajuttattam a csapatot a dobogóra. De persze a mclarenes még a győzelemmel együtt is… A győzelem egy csúcspont volt, attól nem tudok eltekinteni. Továbbra is elmondhatom, hogy itt is mindent megpróbáltam, de nem úgy alakultak a dolgok. Élünk és tanulok, de nem tekintek vissza úgy, hogy megbántam bármit is. Annyit mondok, hogy ’oké, vállaltam ezt a kihívást, ami nem úgy alakult, ahogy reméltem’.”

f1-ricciardo-2018-redbull

fotó: DPPI

Már idén versenyzőt igazolna az Audi az F1-ben

Tavaly nyár végén jelentette be hivatalosan is az Audi, hogy 2026-ban motorgyártóként beszállnak a Formula-1-be, méghozzá a Sauber partnereként. A négykarikás márka komoly célokat tűzött ki maga elé, mivel már a harmadik szezonjában futamokat nyerne. Arról egyelőre azonban nem beszélnek, hogy milyen versenyző van a radarjukon ehhez: Adam Baker, az Audi sportrészlegének vezérigazgatója szerint ez még korai is lenne – viszont fejlesztőpilótát már idén szerződtetni fognak:

„Nagyon messze van még. Még a 2024-es versenyzői felállásról sem esik szó, úgyhogy nagyon nehéz megmondani, hogyan fog alakulni a pilótapiac 2026-ra. A 2023-as év harmadik negyedében behozunk egy fejlesztőpilótánk, aki különösen az erőforrás fejlesztésében fog fontos szerepet betölteni a neuburgi szimulátorban végzett munkájával” – nyilatkozta Baker a DPA-nak. Arra a kérdésre, hogy később szóba jöhet-e majd náluk egy német pilóta, így felelt: „Csábító lenne természetesen, de számunkra a versenyző teljesítménye a prioritás.”

Baker egyébként azt is elmondta, hogy már természetesen folyamatban van a motorszakemberek leigazolása is: elsősorban F1-es tapasztalattal rendelkező embereket keresnek, méghozzá a Sky Germany jelentése szerint az a cél, hogy a 2023-as esztendő végére már 300-an dolgozzanak náluk.

f1-audi-2022-spa

fotó: DPPI

Motorosok vették birtokba a sosemvolt vietnámi F1-es pályát – videó

2020-ban adott volna otthont az első Formula-1-es Vietnámi Nagydíjnak a Hanoiban felépült 5,6 kilométeres, részben utcai pálya. Csakhogy a koronavírus-járvány miatt az akkori futamot törölni kellett, majd számos más probléma – például a verseny szervezésének egyik kulcsfiguráját, Duc Chungot, a Hanoi Népbizottság vezetőjét letartóztatták – miatt végleg lekerült a napirendről az ottani viadal. A minap viszont itt került sor a Honda Vietnam ottani év végi eseményére, a Honda Thanks Dayre, amelyen rengeteg motoros vette birtokba a némileg átalakított és lerövidített nyomvonalat:

Alonso hivatalosan Aston Martin-versenyzővé vált

„Fernando Alonso vagyok” – mondja az Aston Martin oldalára feltöltött rövid videóban a kétszeres világbajnok. Bemutatkoznia felesleges, de január 1-nek jelentősége van: a spanyol, aki Abu Dhabiban már tesztelte új csapata autóját, akkor még hivatalosan az Alpine versenyzője volt. Az új év első napjától lép érvénybe új szerződése, és miután a teszten még egy fekete overallban vezetett szponzormatricák nélküli autót, most először felvehette az istálló sapkáját.

Russell Leclerc és Hamilton előtt Rosberg top 5-ös listáján

A 2016-os világbajnok sorrendbe állította a 2022-es szezon legjobb F1-eseit. Max Verstappen első helyezésén senki sem lepődik meg, a második pozícióba azonban George Russellt helyezte a német – a bajnoki ezüstérmes Charles Leclerc és a másik Mercedes, Lewis Hamilton elé. Nico Rosberg az ötödik helyre Lando Norrist sorolta, és bár ötös sorrendről beszélt, hatodikként még felvette Fernando Alonsót.

A német így indokolta Russell előkelő pozícióját: „George-nak hihetetlen szezonja volt, mindig gyorsan ment. Még akkor is, amikor Lewisnak azok a különleges napjai vannak, elég sűrűn, amelyeken érinthetetlen, George még akkor is ott volt közvetlenül mögötte. De számos alkalommal meg is előzte. Nem mondom, hogy Lewisnak nem volt jó szezonja, de ő sokkal balszerencsésebb volt, vegyes volt a szezonkezdete, a második helyre viszont George-ot teszem.”

Nico Rosberg top 5-ös listája: 1. Max Verstappen 2. George Russell 3. Charles Leclerc 4. Lewis Hamilton 5. Lando Norris 6. Fernando Alonso.

Dakar: Az egyik Toyota már az első napon nagyot borult

Szerencsétlenül indult a Dakar Erik van Loon számára, aki Toyota Hilux T1+ versenygépét már a prológon felborította. Bár az esésük elég látványos lett, a páros épségben megúszta a balesetet és az autójuknak sem esett komolyabb baja, így tehát folytatni tudják a küzdelmeket. „Ez volt az első vezetői hibám két év alatt. Igazán szomorú, hogy ezt pont az elején követtük el, ahol minden másodperc számít. Várhatóan holnap a legjobb versenyzők mögött indulhatunk, szóval ebből a szempontból nem túl rossz a helyzet. Remélhetőleg ez az egyetlen hibám ezen a versenyen és jobbra fordulnak majd a dolgok” – írta weboldalán a holland pilóta.

 
 
 
A bejegyzés megtekintése az Instagramon

Dakar Rally (@dakarrally) által megosztott bejegyzés

Heikki Kovalainen bevallotta, hogy Hamiltonnak szurkol

A Viaplay F1 Talks című műsorában beszélgettek az egykori Formula-1-es pilótával, aki kettő szezonon át Lewis Hamilton csapattársa lehetett a McLaren alakulatánál. A finn versenyző úgy véli, jövőre is Max Verstappen lesz a világbajnok, de őszintén elárulta, hogy ő inkább a Mercedes brit versenyzőjének drukkol. „Hamilton rajongója vagyok, mert voltam a csapattársa. Láttam, hogyan teljesít és az adatokat is, szóval tisztában vagyok azzal, mi kell ahhoz, hogy valaki ilyen szintre jusson. Azért mondom Maxot, mert a csapata és ő maga is olyan formában van, hogy jelenleg nem látok mást, aki felülmúlhatná őket” – mondta el Kovalainen.  

WEC: Megtalálta partnerét a legendás olasz márka

Még októberben derült ki, hogy már jövőre rajthoz állna az Isotta Fraschinia WEC mezőnyében. A márkát eredetileg 1900-ban alapították az első éveikben pedig már a versenypályán is feltűntek, ám történetük nem nyúlt túl hosszúra, nemrégiben azonban újjáélesztették. A tulajdonosok rögtön nagy tervekkel álltak elő, hiszen 2023-ban a Le Mans-i 24 óráson is elindulhatnak, amihez a brit Vector Sport csapatával léptek partnerségre, mely eddig egy szezont teljesített az LMP2-es kategóriában. Az autójukat a GT-versenyautók készítésére szakosodott Michelotto, továbbá a Williams Advanced Engineering és a HWA segítségével fejlesztik, a leendő versenygépről pedig már elérhetővé tettek néhány fotót.

Charles Leclerc az idei F1-es szezonban is előrukkolt pár különleges sisakfestéssel

A maga módján mindenki igyekszik lezárni és összegezni a mögöttünk hagyott évet, így ez a Ferrarinál sincs másképpen. A maranellói gárda nemrégiben egy egészen különleges posztot tett közzé, melyben összegyűjtötték a monacói pilóta idén bemutatott egyedi dizájnjait. Charles Leclerc a megszokott festését hazai versenyén, továbbá a Francia, az Olasz, a Szingapúri, az USA, a Sao-Pauló-i, valamint az Abu Dhabi Nagydíjon is lecserélte valami másra.

 
 
 
A bejegyzés megtekintése az Instagramon

Scuderia Ferrari (@scuderiaferrari) által megosztott bejegyzés

Joey Logano keretbe foglalta a NASCAR Cup Series idei szezonját

Az év utolsó napja alkalmából néha érdemes visszatekinteni arra, mi történt az esztendő során. A Team Penske pilótájának például egészen különlegesen alakult a 2022-es év, amit egy győzelemmel nyitott, majd szintén egy győzelemmel zárta azt. A NASCAR királykategóriájában a Clash nevű futam ugyan nem számít bele a bajnokság küzdelmeibe, viszont az egyik leghagyományosabb előszezoni versenyként tartják számon, az idei kiírást pedig Joey Logano nyerte, aki novemberben a szezonzárón is elsőként látta meg a kockás zászlót, ezzel megszerezve karrierje második bajnoki címét.

 
 
 
A bejegyzés megtekintése az Instagramon

NASCAR on NBC (@nascaronnbc) által megosztott bejegyzés

Sam Bird szerint a Formula-E jelenleg a világ legkeményebb bajnoksága

A 2022-es év végén megtartott tesztekkel és az autóbemutatókkal egy új korszak vette kezdetét az elektromos szériában, hiszen bemutatkoztak a Gen3-as autók, melyekről a Jaguar pilótája, Sam Bird úgy gondolja, sokkal trükkösebbek lesznek az előző generációnál, a bajnokságot pedig a világ legjobbjának tartja. „Szerintem ez valószínűleg a világ legversenyképesebb és legkeményebb bajnoksága. Bár újak az autók, továbbra is az marad, mert még mindig ugyanolyan szoros, mint volt. Jósolni még túl nehéz a következő szezonra, mert rengeteg olyan csapat és versenyző van, akiket potenciális győztesként fel lehetne sorolni. Nem hiszem, hogy bárkit ki lehetne hagyni” – idézte őt a Motorsport. A bajnokság nyitányára már nem kell sokat várni, a 2022/2023-as szezon első versenyét január 14-én rendezik Mexikóvárosban. 

Lauda mondása foglalja össze a Mercedes szezonját

A csapat 2019-ben elhunyt elnökétől idézett a technikai igazgató Mike Elliott, mikor összegezte az istálló 2022-es szezonját:

„Azt hiszem, Niki szokta mondani: többet tanulsz a kudarcokból, mint a sikerekből. Azt hiszem, ez egy óriási tanulóév volt számunkra” – idézi a Racer Elliottot, aki az év nagy pillanataként a Sao Pauló-i futamgyőzelmet emelte ki: „Igazán érdekes volt számomra látni a reakciót Brazília után. Óriási volt, szinte olyan érzés, mintha a világbajnokságot nyertük volna meg, nem egyetlen futamot!”

Steiner: Nem játszom meg magam, azért kedvelnek

Ha volt olyan szereplője a Netflix által készített F1-es dokumentumfilm-sorozatnak, a Drive to Survive-nak, aki a műsornak köszönheti a népszerűségét, az egyértelműen a Haas csapatfőnöke, Günther Steiner, aki szókimondó stílusával hamar közönségkedvenccé vált. Amikor az így szerzett hírnévről kérdezték, így fogalmazott: „A munkámat végeztem, az embereknek pedig tetszik, amit csinálok. A Liberty Media és a Netflix a legjobbat hozták ki ebből, és hirtelen sok ember megismert! De nem terveztem ezt el évekkel előtte, hogy mit kellene csinálnom. Csak megtörtént, és olykor teher is. Mindenki téged néz és rengeteg ember ismer” – nyilatkozta a Mirrornak Steiner, hozzátéve, hogy persze az F1 szempontjából feltétlenül előnyös a Netflix műsora.

Arra a kérdésre, hogy mit kedvelhetnek benne a rajongók annyira, így válaszolt a Haas-főnök: „Szerintem azért, mert nem változtam meg: azt filmezték, ahogy a munkámat végzem, nem színészkedtem vagy játszottam meg semmit. És pontosan ezért is nem nézem a show-t, mert nem akarok megváltozni. Nem hiszem, hogy elégedett lennék azzal, ahogy magamat látom vagy ahogy viselkedtem, ezért a legjobb, ha meg sem nézem, és ugyanaz az ember maradok és ugyanazt a munkát végzem. Ha ez az embereknek tetszik, akkor rendben van, de ha nem, nekem az is jó. Szerintem azért tetszik az embereknek, mert őszinte, nincs megjátszás. Nincs is személyes közösségi oldalam – hála az égnek, az eléggé káros lenne!”

f1-steiner-2022

fotó: DPPI

Győzelem Monzában, mókázások Tsunodával – érzelmes videóval búcsúzik Gaslytól az AlphaTauri

Közel öt szezont töltött az előbb Toro Rosso, majd AlphaTauri névre hallgató istállónál a jövőre már az Alpine-t erősítő Pierre Gasly, akitől egy hangulatos-érzelmes videóban köszön el csapata: ebben felidézik az együtt töltő évek legszebb pillanatait, beleértve a francia első dobogóját és eddigi egyetlen futamgyőzelmét, valamint a Yuki Tsunodával alkotott párosuk legviccesebb momentumait.

Amikor Pelé lekésett az F1-es győztes leintéséről – videó

A csütörtök este hosszan tartó betegség után elhunyt Pelét, minden idők egyik legnagyobb futballistáját gyászolja a (sport)világ, így az F1 is: többek között Lewis Hamilton is posztolt a brazil legendáról. Pelé többször is feltűnt a Formula-1-es hétvégéken: 2006-ban például díjat adott át az akkor első visszavonulására készülő Michael Schumachernek Interlagosban (lásd a lenti képen). A legemlékezetesebb produkciót azonban alighanem a 2002-es Brazil Nagydíjon nyújtotta Pelé, amikor neki kellett volna leintenie kockás zászlóval a futamot, csakhogy lemaradt a győztes Schumacherről, ahogy a második helyezett Ralfról is, csak a harmadikként befutó David Coulthardra ért oda – mindez videón IDE vagy a fotóra kattintva:

f1-pele-kockas-zaszlo

f1-pele-schumacher-2006

Így búcsúzott el Pelétől Hamilton

Instagram-sztoriban búcsúzott a csütörtök este elhunyt háromszoros világbajnok labdarúgótól, Pelétől Lewis Hamilton. A brit F1-es pilóta azt írta, hogy „Ma elveszítettünk egy legendát. Köszönjük, hogy megosztottad velünk a tehetségedet, a zsenialitásodat és a szeretetedet. Pelé öröksége mindig inspirálni fog minket.“ Több képet kis kitett a poszthoz, az egyiken például egy neki dedikált Pelé-mez látható, amire saját bevallása szerint örökké vigyázni fog.

pele1

pele2

Hülkenberget nem érdekli az FIA politikai szabálya

A Nemzetközi Sportkódex nemrég megjelent frissített változatában bukkant fel az új szabály, mely szerint az FIA mostantól engedélyhez köti az F1-es és egyéb szériák versenyzői és csapatai számára a politikai állásfoglalásokat. Nem teljes tilalomról van szó, hanem „csak” arról, hogy előzetesen a Nemzetközi Automobil Szövetségnek is rá kell bólintania az adott akcióra. Ezzel többen egyet is értenek (Zak Brown McLaren-vezér is kifejtette erről a véleményét), Nico Hülkenberget viszont különösebben nem izgatja:

„Ez egy nagyon nehéz téma. Sportolók vagyunk, azért megyünk el egy országba, egy régióba, hogy tegyük a dolgunkat, és a szenvedélyünknek hódoljunk. Én sosem használtam ezt fel politikai üzenetek közlésére. Szerintem ez személyes dolog, mindenki másképp látja, de engem ez nem nagyon fog befolyásolni. Másokat jobban” – mondta az F1-be visszatérő német az RTL-nek.

f1-hulkenberg-haas_1

fotó: dppi

Megúszta a 24 éves börtönbüntetést a motoros világbajnok

Adócsalás miatt került nagy bajba Sito Pons: a 250 köbcentis kategória korábbi kétszeres motoros világbajnokát súlyos (hat rendbeli) adócsalással vádolták meg. Emiatt a spanyol államügyész 24 évnyi börtönt és emellett több mint 12 millió eurós bírság kifizettetését kérte Pons ellen. A vád szerint az exmotoros 2010 és 2014 között nem fizetett adót Spanyolországban.

A spanyol Marca viszont most arról számolt be, hogy Pons megúszta a börtönt: a barcelonai legfelsőbb bíróság megállapította, hogy 2010 és 2012 között Monacóban, 2013-ban és 2014-ben pedig az Egyesült Királyságban kellett adóznia, mivel csapatfőnöki teendői miatt évi 200 napnál is többet töltött külföldön.

pons-motogp

„A rajongók csak szégyenkezhetnek”, hova jutott az F1 Németországban

Két évtizeden át Németország a legfőbb nagyhatalom volt a királykategóriában egyéni világbajnokokkal, a Mercedes sikereivel és két hazai nagydíjjal. Néhány év alatt mélyrepülés történt – erre mutatott rá Norbert Haug, a csillagos márka egykori F1-es főnöke:

„Tragédia, ami Németországban a Formula-1-ből lett. A motorsportrajongók csak szégyenkezhetnek miatta” – mondta Haug az RND-nek. „1994 és 2016 között a német világbajnokok futószalagon jöttek, Michael Schumacher hétszer, Sebastian Vettel zsinórban négyszer, végül utoljára Nico Rosberg. A Mercedes motorpartnerként négy egyéni vb-címet nyert, majd saját csapattal zsinórban nyolcat konstruktőrként. A német versenyen 100 ezer látogató volt, az RTL-en 12 millióan nézték. Még 2010-ben is hét német volt az F1-ben.”

Ehhez képest a közvetítést most hárommillióan nézik, a versenyzők és hazai futamok eltűntek: „Ma Nico Hülkenberg másodrangú csapatnál van, Mick Schumacher csak tartalékos, Német Nagydíj pedig régóta nincsen” – szemléltette a tragikus képet Haug.