DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2025. december 25. csütörtök

Így ünnepelte a McLaren "Szuper Carlost"

2072 nap telt el azóta, hogy valamelyik McLaren-versenyző a pódiumra állhatott. Akkor Kevin Magnussen ácsorgott a dobogó harmadik fokán, azonban a sors furcsa játéka, hogy akkor is megbüntettek egy pilótát, aki az első három között végzett, s így akkor is lemaradt egy mclarenes a dobogón való ünneplésről, hiszen Jenson Button végzett akkor a negyedik helyen, de a büntetés következtében a harmadik helyen rangsorolták. Így ünnepelte a McLaren ennek a csúfos, hosszú időszaknak a lezárását:

 

Nem változtat nyerő felállásán a Lynk & Co a WTCR-ben

Újabb négy hely elkelt a Túraautó-világkupa 2021-es mezőnyében: a tavaly bajnoki címet szerző Lynk & Co jelentette be idei versenyzőit. Meglepetést egyáltalán nem okoztak, hiszen ugyanaz a kvartett alkotja majd a pilótafelállásukat, mint 2020-ban, azaz a tavaly minden idők legfiatalabb bajnokává avanzsáló, idén címvédő Yann Ehrlacher mellett maradt az egyaránt vb-győztes Yvan Muller és Thed Björk, valamint a második WTCR-es idényére készülő Santiago Urrutia. A négyes idén is két párosra oszlik, és ebben sincs változás, hiszen az egymással rokoni kapcsolatban lévő két francia, valamint a svéd és az argentin fog egy-egy duót alkotni a két Cyan Racing által futtatott istállónál.

A Lynk & Co bejelentésével tízre nőtt a hivatalosan megerősített indulók száma a június elején a Nordschleifén induló szezonra: korábban a Honda jelentette be, hogy megtartják az Esteban Guerrieri, Nestor Girolami, Tiago Monteiro, Tassi Attila négyest, míg a Comtoyou Racing négy új Audijának vezetőiből eddig Frederic Vervisch és Nathanael Berthon neve ismert.

ehrlacher-lynkco-wtcr

Megérkezett a Szaúd-arábiai Nagydíj pályarajza és hangulatvideója

Szokatlanul későn, jóval az idei versenynaptár véglegesítését követően érkezett meg a Formula-1 legújabb pályájának ismertetője. A Dzsidda mellett épülő komplexumot a széria jól ismert pályatervezőjével, Hermann Tilkével szorosan együttműködve alkották meg.

A Vörös-tenger mellett, Dzsidda központjától 12 kilométerre fekvő vonalvezetés 6175 méter hosszú lett, ami Spa után a második leghosszabb a versenynaptárban. Nem kevesebb, mint 27 kanyar és 3 potenciális DRS-zóna található rajta, amelyek a közlemény szerint lehetővé teszik a szoros küzdelmek kialakulását. A szimulációk alapján az autók átlagtempója 250 km/óra körül lesz, ami a monzai sebességtől alig 15 km/órával marad el.

A Szaúd-arábiai Nagydíjat a szezonzáró előtt egy héttel, december 5-én rendezik meg.

162033352_454033752540092_5061925213462186957_n

162057403_483773842980993_3749664348913008371_n

Visszavonul Marcel Fässler, a Le Mans-i 24 órás háromszoros győztese

44 évesen befejezi versenyzői pályafutását az előző évtized legsikeresebb sportautós triójának egyik tagja. A svájci Marcel Fassler háromszor, 2011-ben, 2012-ben és 2014-ben is ott állt a Le Mans-i 24 órás verseny győztes dobogójának tetején állandó társaival, André Lottererrel és Benoit Treluyer-vel, akikkel a sportautózás akkori etalonjának számító Audi R18 e-tron quattro útját egyengették a WEC-ben. 2012-ben világbajnokok, a következő három évben ezüstérmesek lettek az endurance-vb-n, mielőtt az Audi kiszállásával a trió útjai különváltak.

Fässler karrierje elmúlt két évtizedét zárt karosszériájú autókban töltötte, futamgyőzelmekig és bajnoki harmadik helyig jutott a DTM-ben, mielőtt belemélyedt a sportautók világába. Az elmúlt években a WeatherTech sportautó-bajnokság alkalmi résztvevője volt. Új életét is az autóversenyzésben tervezi élni saját csapata, a Sportec vezetésével, emellett az F1-es Alfa Romeónál betöltött kevésbé ismert szerepkörét is megtartja a csapat szimulátorában segédkezve.

A legendás Le Mans-i trió tagjai közül ő az első, aki szögre akasztja sisakját: a 44 éves Treluyer szintén visszavett már a gázból, de tavaly beugróként szerepelt még a DTM-ben, míg a 39 éves Lotterer továbbra is a Formula-E mezőnyének oszlopos tagja, ahol a Porsche színeiben hajszolja első győzelmét.

fassler

02514003_607

Bottas új sisakjával üzeni, idén ő lesz a magányos farkas

A tesztek végeztével részletesen is megmutatta a nyilvánosságnak idei sisakját Valtteri Bottas, amin felületesen nézve talán nem is tűnik fel sok változás, a finn azonban másfél percen át sorolja azokat: a dizájn a kék szín újabb árnyalataival barátnőjének alkotása, de emellett feltűnik rajta saját új logója, a finn zászló, Nastola címere, a hátulján pedig - Ricciardo után szabadon - egy kabalaállat. Bottas esetében ez a farkas: elmondása szerint idén ennek az állatnak a szellemiségében fog versenyezni a pályán, a magányos farkas ugyanis a bátorság, a büszkeség és a túlélési ösztön szimbóluma. 

Infografika: Melyik csapatával milyen eredményeket ért el Vettel?

A 2007-es indianapolisi versenyhétvégén debütált, tizennégy évvel később pedig még mindig az F1-es mezőny tagja Sebastian Vettel, aki a hosszú karrierje ellenére viszonylag kevés csapat színeiben versenyzett. A 2007-es idényt még a BMW-Sauber harmadik számú pilótájaként kezdte, ám a fent említett debütálást követő versenyen már a Toro Rosso színeiben állt rajthoz. A középcsapatnál 2008 végéig teljesített szolgálatot, ekkor eljött számára az áttörés jelentő előléptetés Red Bullhoz. Karrierje legtermékenyebb évei vártak rá, aminek eredménye négy világbajnoki cím lett. Ezt követően álmát kergetve átigazolt a Ferrarihoz, ahol a valóság elmaradt az elvárásaitól. A vörösökkel töltött ideje tavaly véget ért, így megérkeztünk a jelenbe, az Aston Martin fejezetéhez.

Nézzük a pilóta karrierjének eddigi állomásait számokban.

EwrYPMMWYAQRsr8

Végre bemutatják az idei F1-es pályát, amit még nem ismerünk

A tervezett rekordhosszúság és a járvány miatti kavarás mellett talán nem is hárult kellő figyelem arra, hogy a Szaúd-arábiai Nagydíjjal idén egy új helyszín érkezik a Formula-1-es versenynaptárba. Ami pedig még furcsább, hogy eddig se híre, se hamva nem volt a december 5-i debütálásra predesztinált dzsiddai pálya vonalvezetésének. Az ország a tevezettnél előbb száll be az F1-be, még mielőtt épített pályája, autósport-komplexuma elkészülne, így addig is - talán csak egy-két évre - Dzsidda lesz a rendező egy egyelőre ismeretlen utcai vonalvezetéssel. Nos, a szaúdiak végre megtörték a csendet, az alábbi videó szerint március 18-án, csütörtökön nyilvánosságra hozzák a vonalvezetést. 

Ralis Audit építettek Mattias Ekströmék

A Mattias Ekström nevével fémjelzett EKS JC legújabb projektje az Audi A1 quattro, melyet a WRC alatti Rally2-es kategóriába szánnak. Az összkerékhajtású versenygép, melyet a dél-afrikai Rally Technic céggel közösen fejlesztettek, 263 lóerős, 1,6 literes motorral és ötsebességes szekvenciális váltóval felszerelve.

A ralis Audi a szezon előtt egyesülő két svéd csapat, az EKS és JC első közös projektje. Az EKS korábban számos Audi S1 ralikrosszautót épített 2014-től fogva, többet a németek gyári támogatásával. Joel Christoffersson csapata, a Team JC is két EKS-építésű Audival nyerte meg a 2020-as csapatvilágbajnoki címet.

Kiválasztották a pilótát és sor került az első, havas tesztre is – az erről készül videó magyar szinkronnal:

Közös dobogós képpel búcsúzik Michelisz Norbert az elhunyt Sabine Schmitztől

„Sabine Schmitz elment. Versenyeztünk együtt a WTCC-ben a Nordschleifén, amely az ő otthona volt. 2015-ben Sabine volt az első női pontszerző a WTCC történetében, ez a kép is akkor készült. Nyugodjon békében!” – írta a 2019-es bajnok Facebook-oldalán a tragikus hírre reflektálva.

A dobogón a 2015-ös német WTCC-hétvége privát indulói szerepelnek: a Yokohama Trophyban Michelisz nyerte az első futamot, melyen Schmitz megszerezte a világbajnokság első női pontját.

Dovizioso újra MotoGP-motorra ül áprilisban

Némileg váratlan bejelentést tett szerdán az Aprilia: április 12-14-én Andrea Dovizioso fogja tesztelni a 2021-es RS-GP-t Jerezben. A lépés azért meglepő, mivel Dovizioso tavaly versenyzői ajánlatot is kapott a noalei gyártótól, ezt azonban akkor visszautasította, mert úgy érezte, „nem ez lenne a megfelelő lépés a karrierje azon pontján”. A többszörös nagydíjgyőztes több tesztversenyzői ajánlatra is nemet mondott, így teljesen szabaddá vált a 2021-es idényre, amelyet elsősorban motokrosszozással fog tölteni.

Nem teljesen világos, most mi változott, mindenesetre a Motorsport.com úgy tudja, hogy a felek már februárban egyeztetni kezdtek, s miután Aleix Espargaro kifejezetten biztatóan szerepelt a katari teszten a szinte teljesen átalakított versenygéppel, Doviziosót egyre jobban érdekelni kezdte a lehetőség. „Örültem az Aprilia érdeklődésének, és amikor beszéltünk a teszt lehetőségéről, örömmel fogadtam el a meghívást, hogy újra MotoGP-motorra ülhetek és formában maradhatok, valamint visszajelzéseket adhatok a mérnököknek” – mondta el az Aprilia Racing Team Gresini közleményében Dovizioso. Massimo Rivola, az Aprilia elnök-vezérigazgatója úgy fogalmazott: ez jó lehetőség lesz egymás megismerésére, a jövőre való elköteleződés nélkül.

A The-Race.com szaklap szerint egyébként nem kizárt, hogy Dovizioso a jerezi alkalom után állandó szerepet vállalhat az Apriliánál. Az olaszoknál idén Espargaro mellé Lorenzo Savadorit jelentették be, a szintén esélyesnek tartott Bradley Smithről viszont egy ideje nem kommunikáltak semmit azon túl, hogy örülnének neki, ha a brit maradna tesztelőként – ha nem így tesz Smith, akkor helye mindenképp lehetne Doviziosónak.

Ha imádod a MotoGP-t és nem szeretnél semmiről lemaradni, akkor csatlakozz a Formula MotoGP Facebook-csoportunkhoz, ahol még több hírről és információról számolunk be a MotoGP és egyéb motoros bajnokságok kapcsán!

dovizioso-dppi_1

fotó: DPPI

A Senna–Prost ütközésektől a spái tömegbalesetig – Murray Walker legemlékezetesebb közvetítései

A hétvégén hunyt el Murray Walker, a brit Formula-1-es közvetítések legendás hangja, aki több évtizeden át tolmácsolta a száguldó cirkusz eseményeit. Értelemszerűen így a nyolcvanas és kilencvenes évek, sőt a 2000-es évek elejének legemlékezetesebb momentumai jórészt az ő közvetítésében maradtak fenn az utókornak – a legendás pillanatokból szemezgetett az F1 YouTube-csatornája (a videó átkattintás után nézhető!):

A Dakar egyetlen női győztese is szerepet kap az Extreme-E-ben

Jutta Kleinschmidt 2001-ben írt történelmet azzal, hogy máig egyetlen női versenyzőként meg tudta nyerni a legendás Dakar Ralit. Az 58 éves pilóta terepraliban szerzett több évtizedes rutinját most az Extreme-E is hasznosítani fogja, méghozzá kétféle módon is. Egyfelől tanácsadói szerepkört fog betölteni a rövidesen induló új sorozatban, másrészt ő lesz a széria hivatalos női tartalékosa – hivatalosan a „Bajnoki versenyző” megnevezést használja a közlemény – arra az esetre, ha egy csapatnak beugróra lenne szüksége (a versenyhelyszínek természete miatt nem lesz saját tartalékja az alakulatoknak). Férfi fronton egyébként Timo Scheider tölti be ezt a szerepet.

Jutta Kleinschmidt _1

Koronavírus-szimatoló kutyákat vet be a NASCAR

Érdekes újdonságot láthatunk a hétvégi, Atlanta Motor Speedwayen rendezendő NASCAR-fordulón: a széria közleménye szerint speciálisan a koronavírus-fertőzöttek kiszagolására kiképzett kutyákat vetnek be a betegek kiszűrése érdekében.

A kutyákat a létfontosságú személyzet – csapattagok, versenyfelügyelők, pályabírók, stb. – „tesztelésére” fogják használni. A NASCAR szerint a kutyák 30 másodperc alatt képesek kiszagolni, hogy valaki fertőzött-e, s ha igen, azt jelezni. A versenyzőket és a kilátogató nézőket nem fogják ezzel a módszerrel ellenőrizni.

nascar-1

Mennyit ér majd a McLaren forradalmi újítása?

A Formula Podcast tesztkiértékelő adásában nem mehettünk el szó nélkül a McLaren egyedi diffúzor-kialakítása mellett sem. Vajon a Brawn kettős diffúzorát vagy a Williams rozmárorrát idézi majd a különös megoldás sikeresség terén? Hallgassátok meg a vonatkozó részt 26:47-től:

 

A Formula Podcast az alábbi felületeken érhető el – iratkozz fel, kövess minket!

spotify

rss-logo

applepod2

stitcher

castbox

buzz3

google-pc

rp 

deezer

addict

Videó: egy Alonso-Vettel csatát húzott elő az F1

Fernando Alonso és Sebastian Vettel silverstone-i csatáját húzta elő a régi videók közül az F1 Youtube-csatornája - vajon idén is egymásra akad a két többszörös világbajnok?

Az F1-essel megegyező festést villantott az Alpine hiperautója

A két Toyota és a két Glickenhaus mellett egy Alpine fogja alkotni a hiperautós csúcskategóriát 2021-ben az Endurance-világbajnokságon, az Alpine A480 Gibson festése pedig egy az egyben a márka Formula-1-es versenygépének dizájnját idézi a kék által dominált francia színezéssel. Íme, az autó, amelyet a Nicolas Lapierre, André Negrão és Matthieu Vaxiviere trió fog vezetni a májusban, Spában induló évad során:

alpine-wec-1

alpine-wec-2

Új csapat, új autó, több teszt: Készül az újabb Eb-szezonra Herczig Norbert

Negyedik évét kezdi meg a Rali Európa-bajnokságon Herczig Norbert, aki a BRR csapattal töltött kilenc év után a magyar Topp-Cars istállóra vált, a Volkswagen Polót pedig arra a Skoda Fabia R5-re cseréli, amellyel Andreas Mikkelsen tavaly megnyerte a Rally Hungaryt. A program része lesz egy Magyarországon egyedülálló tesztprogram is – a Motorsporthíradó stúdiójában Herczig Norbert beszélt arról, mi várható a május 6-8-án Azori-szigeteken kezdődő szezontól.

Így mutat Verstappen és Tsunoda legjobb bahreini köre egymás mellett

Az F1 múlt hétvégi előszezoni tesztjén messze a Red Bull-család két autója futotta a két leggyorsabb kört. A tabella tetejére 1:28,960-as idővel Max Verstappen került, de ami ennél meglepőbb, hogy az AlphaTauri 20 éves japán újonca, Yuki Tsunoda mindössze egyetlen tizedmásodperccel maradt el tőle. Az alábbi videóban megnézhetjük, hogyan mutat kettejük teljesítménye egymás mellett.

Egyre közelebb a visszatérés: Marquez már nagymotorral edz Barcelonában

Amióta a Repsol Honda néhány napja közleményt adott ki arról, hogy a legutóbbi orvosi vizsgálaton a doktorok megfelelőnek találták Marc Marquez jobb felkarcsontjának a gyógyulását, és engedélyt adtak arra, hogy növelje az edzései intenzitását, gyakorlatilag napról napra érkeznek az egyre biztatóbb fejlemények a spanyollal kapcsolatban. A nyolcszoros világbajnok előbb csak egy kerékpáros fotót posztolt a közösségi oldalain, majd nem sokkal később kiderült, hogy már egy minimotoros edzésen is túl volt akkor.

Nos, kedden újabb mérföldkő következett: Marquez immár egy nagymotoron – egész konkrétan a Honda MotoGP-s gépén alapuló utcai RC213V-S nyergében – körözött Barcelonában, hogy felmérje a fizikai állapotát. Erről egy rövid videót is posztolt a 28 éves versenyző (márpedig ha bármi gond adódott volna, aligha tette volna ezt közzé):

 
 
 
A bejegyzés megtekintése az Instagramon

Marc Márquez (@marcmarquez93) által megosztott bejegyzés

 

Hogy milyen is a fizikai állapota, arról az elismert MotoGP-szakíró, Manuel Pecino számolt be paddockpletykák alapján. Marquez ugyanis a hétvégén elutazott Katarba, hogy a mezőny többi erre hajló tagjához hasonlóan éljen az ottani állam kínálta lehetőséggel és felvegye a koronavírus elleni vakcina első adagját. S ha már ott volt, a kötelező egynapos szállodai karanténja során leugrott a hotel edzőtermébe, ahol éppen ott tartózkodott a regnáló világbajnok, Joan Mir (aki azon kevesek közé tartozott, aki nem utazott a teszt és a jövő hétvégi idénynyitó között) és a MotoGP-paddock még néhány tagja, akiket egyöntetűen lenyűgözött, milyen izomzattal rendelkezik Marquez a sérült jobb karján (is). A jelek egyre inkább arra utalnak, hogy a repsolos akár már a március 28-i Katari Nagydíjon ott lehet a mezőnyben…

Ha imádod a MotoGP-t és nem szeretnél semmiről lemaradni, akkor csatlakozz a Formula MotoGP Facebook-csoportunkhoz, ahol még több hírről és információról számolunk be a MotoGP és egyéb motoros bajnokságok kapcsán!

Egy trükknek köszönhetően volt olyan gyors Tsunoda?

Az AlphaTauri és újonc japánja, Yuki Tsunoda volt a bahreini tesztelés meglepetése: a 20 éves versenyző kis híján a leggyorsabb idővel zárt Szahírban, 93 ezredmásodperccel maradt el Max Verstappentől.

Gyorsasága azonban nem volt teljes egészében tiszta: éles szemű rajongók a tévéközvetítésben kiszúrták, hogy Tsunoda a célegyenesben kvalifikációs szimulációja során rendszeresen – így leggyorsabb körében is – több mint száz méterrel korábban aktiválta DRS-ét a kelleténél, rögtön, mikor megkezdte kigyorsítását az utolsó kanyarból. Ezt alátámasztja az is, hogy a japán produkálta a leggyorsabb végsebességet a mérőponton, 322 km/h-t, míg a második Charles Leclec 319-et ért el.

Fontos hozzátenni, hogy bár Tsunoda trükközött, hogy szépítse eredményét, nem volt szabálytalan, hiszen a három kijelölt DRS-zóna csak a nagydíjhétvégére vonatkozik, tesztelésen mindenki akkor használhatja az állítható hátsó szárnyat, mikor akarja, így nincs arról szó, hogy a kört törölni kellett volna.

Lando Norris azért megjegyezte a japán vasárnapi posztja alá kommentelve: „Mizu a DRS-sel?”

 
 
 
A bejegyzés megtekintése az Instagramon

Yuki Tsunoda/角田裕毅 (@yukitsunoda0511) által megosztott bejegyzés

Itt még többet találsz a Formula tematikus tartalmaiból

A Formula.hu 145 ezer kedvelővel rendelkező Facebook-oldalát már sokan ismerik olvasóink közül, aki viszont a közösségi oldalon járva-kelve sohasem akar lemaradni az aktualitásokról, annak ajánljuk figyelmébe a Formula alá tartozó tematikus csoportjainkat is, ahol családiasabb körben beszélhetjük ki a témákat, és akár a tagok is megoszthatnak újabb tartalmakat.

Formula Aréna - Egy helyen csak a nap legfontosabb Formula-1-es és autósportos hírei, amiket biztosan nem fog elrejteni a titokzatos algoritmus.

Formula Podcast - Egyéves születésnapját ünneplő podcastadásunk Facebook-csoportja még több háttérinformációval és exkluzív tartalommal.

Formula MotoGP - A motorversenyzés igazi szerelmeseinek a weboldal tartalmánál is mélyebb részletességgel. 

Formula Retro - Évfordulók, visszaemlékezések a Formula-1 több mint 70 és az autóversenyzés több mint 100 éves történelméből.

Formula Girls - A csinos járművek és a csintalan hölgyek kéz a kézben járnak - ez ideális szemlegeltető terep mindkettőhöz!

37809354_10213961471324609_5319416643632234496_o