DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. október 15. kedd

Válassz ajándékot Michelisz Norbi hivatalos pólója mellé!

A Formula.hu webshopjában még elérhető a magyar túraautós ász idei hivatalos pólója. Aki megrendeli, AFM-előfizetést vagy falinaptárat kap mellé ajándékba.

Részletek ezen a linken!

ajándékmich

 

Újabb sikeres vizsgálat, Marquezt engedik motorra ülni az orvosok

Ismét fontos lépést tett a visszatérés felé Marc Marquez: ahogy azt már tudhattuk, a héten újabb orvosi vizsgálat vár a spanyolra, akinek a nyár elején műtötték negyedszerre is a bő két éve egy jerezi bukás során eltört jobb felkarcsontját. A Repsol Honda közleménye pedig igen biztató fejleményekről adott hírt: a CT-vizsgálatok alapján teljesen összeforrt mostanra a csont, az orvosok pedig ennek okán engedélyezik a nyolcszoros világbajnok számára, hogy növelje az edzésterhelést. Ami pedig ennél is fontosabb: azt is, hogy motorra ülve erősítse és próbálgassa a karját.

A csapat közleménye hozzáteszi, hogy Marquez és stábja az első ilyen motorozás után mérlegelik majd, hogy hogyan tovább, mindenesetre az továbbra is optimista elképzelésnek tűnik, amit Alberto Puig csapatmenedzser szeretne, hogy a 29 éves versenyző vegyen részt a másfél hét múlva esedékes, a mélyponton lévő Honda számára kritikus fontosságú misanói teszten – még úgy is, hogy Dr. Sanchez Sotelo hangsúlyozta: Marquez karja a mozgást és az izomzatot tekintve is komoly javulást mutatott.

marquez-motogp-1_1

Ha imádod a MotoGP-t és nem szeretnél semmiről lemaradni, akkor csatlakozz a Formula MotoGP Facebook-csoportunkhoz, ahol még több hírről és információról számolunk be a MotoGP és egyéb motoros bajnokságok kapcsán! 

 

„Én is átéltem” – ez lehet a gond Vettelnél Hakkinen szerint

Sebastian Vettel visszavonulásáról is beszélt a kétszeres F1-es világbajnok Mika Hakkinen az Unibeten közzétett helyzetértékelésében. A finn expilóta úgy véli, hogy Vettel visszavonulásának hivatalossá tétele visszavetheti a teljesítményét és azért mondja ezt, mert ő is tapasztalta...

„Hihetetlen karrierje volt négy világbajnoki címmel, egyértelmű, hogy ő egy szupertehetséges pilóta. Most viszont már nyilvánosan bejelentette, hogy visszavonul és ez egy furcsa szituáció. Én is megtapasztaltam ugyanezt 2001-ben. Azt hiszem, hogy Monacóban döntöttem el, hogy a szezon végén visszavonulok. Onnantól az az utolsó plusz már nincs meg mondjuk ahhoz, hogy mindent ki lehessen hozni egy időmérős körből. Illetve több hiba is előfordulhat, márpedig ha hibázol az F1-ben, az fájhat” – mondta Hakkinen.

pf2_1

A hidrogén lehet az F1 jövője az Alpine szerint

A Formula-1 következő motorszabály-változása 2031-től esedékes, és jelenleg nagy kérdés, a fenntartható üzemanyaggal hajtott hibrid erőforrásokat milyen formula követi majd. Az Alpine álláspontja szerint az elektromos motorok még nem lesznek annyira hatékonyak bő tíz év múlva, hogy a teljesítményszintet fenntartva a hibridek helyét átvegyék, ezért a hidrogénhajtás lehet az alternatíva – ezt az opciót a gyártó jelenleg tanulmányozza.

„A teljesen elektromos motor talán 15 év múlva lehet megoldás, de a következő egy vagy két szabályciklusban nem tartom valószínűnek” – mondta az Autosportnak Laurent Rossi, a márka vezérigazgatója. „A hidrogén, még ha nem is teljesen tiszta, tisztább a hagyományos üzemanyagnál. Emellett bőven van belőle, míg az organikus vagy szintetikus üzemanyagot az ellátás és ellőállítás költsége korlátozza. Ráadásul egy tényezőt fenntart, mégpedig a hangot. Talán húsz év múlva az új generációt egyáltalán nem fogja érdekelni, mert megszokják a néma autókat az utcán, de jelen pillanatban ez is kell a show-hoz.”

Rossi szerint az Alpine-nak bizonyítania kell a döntéshozók számára, hogy a hidrogén járható út. Ezért ha az elmélet működik, a márka gyakorlatban is kipróbálhatja a hidrogénhajtást, például a Le Mans-i 24 órás 56-os garázsának formájában, vagy a Nürburgringen egy hidrogénhajtású közúti autóval.

A Formula-E világbajnoki címe után sem lát visszautat az F1-be Vandoorne

Stoffel Vandoorne két évet töltött el a Formula-1-ben a McLarennél, ám túl sok babér nem termett számára az akkor jobbára küszködő wokingiaknál. Azóta a sportautózásban és mindenekelőtt a Formula-E-ben találta meg a számítását a belga, aki a Mercedes színeiben világbajnoki címet szerzett a nemrég véget ért szezonban. Vandoorne a második rangos bajnoki titulusa (2015-ben a GP2-ben ért fel a csúcsra) sem érzi úgy azonban, hogy van visszaút számára az F1-be, de ez nem is nagyon foglalkoztatja őt:

„A Formula-E jelenti a jövőmet. Két éven át szerepeltem a Formula-1-ben 2017-ben és 2018-ban, de nem érzem úgy, hogy újra ott fogok versenyezni. De soha ne mondd, hogy soha: a világ egy furcsa hely. Bármi lehetséges, de személy szerint nem ez jár a fejemben. Nem gondolok arra, hogy vissza kell jutnom egy F1-es ülésbe” – mondta el a pilóta a Daily Starnak adott interjúban. Vandoorne jövője még a Formula-E-ben sem tisztázott, hiszen a Mercedes kiszállt az elektromos sorozatból, a csapatot átvevő McLaren pedig már jelezte, hogy sem rá, sem Nyck de Vriesre nem tart igényt. A pletykák szerint a belga a DS Penske formációnál köthet ki 2023-ban.

vandoorne-fe-vb-dppi

Quartararo Spielbergben megmutatta, miért érdemli meg az újabb világbajnoki címet

Ugyan Francesco Bagnaia van a leginkább lendületben a MotoGP-ben, hiszen már zsinórban a harmadik győzelmét aratta, az Osztrák Nagydíjon mégis Fabio Quartararo nyújtotta talán a legkomolyabb teljesítményt – hogy miért, arról a Formula Motocast futamértékelőjében is beszéltünk 38:22-től:

 

Ha imádod a MotoGP-t és nem szeretnél semmiről lemaradni, akkor csatlakozz a Formula MotoGP Facebook-csoportunkhoz, ahol még több hírről és információról számolunk be a MotoGP és egyéb motoros bajnokságok kapcsán!

Montoya Leclerc-re fogadna a Belga Nagydíjon

Juan Pablo Montoya nemrég hosszasan értékelte a 2022-es Formula-1-es szezon eddigi alakulását, de egyúttal azt is elárulta, hogy szerinte Charles Leclerc lehet a favorit a most hétvégi Belga Nagydíjon: „Charles-ra tenném a pénzem. Általában Maxra fogadnék minden versenyen, de ez a pálya a Ferrarinak kedvezhet. Gyors pályáról van szó, és elég jó a tempójuk. Úgy gondolom, a Red Bullnak is jó a tempója. Ez egy jó pályája lehet Checónak is, ő is nagyon jól teljesíthet” – fogalmazott a kolumbiai ex-F1-es a VegasInsidernek.

Montoya azt is elmagyarázta, miért számít Ferrari-diadalra Spában: „Vannak olyan pályák, mint a budapesti, amely nagyon nehéz, rendkívül technikás, így nehéz összeraknod a jó köridőt. Miközben Spa lendületesebb, sokkal könnyebben jön a köridő. Szóval szerintem Checo ott lesz, Max is ott lesz. De ha most kellene fogadnom, akkor talán Charles-ra tennék a Ferrarival.”

leclerc-dppi-hun-1

fotó: DPPI

Horner védett státuszt adna a történelmi pályáknak

Miközben egyre több új helyszín csatlakozik a Formula-1-es versenynaptárhoz – idén Miami került be a körforgásba, jövőre Las Vegas és Katar fog –, ez együtt jár azzal, hogy néhány klasszikus pálya viszont kikerülhet a menetrendből. A Francia Nagydíj kiesése gyakorlatilag garantált 2023-ra, de akár a Belga Nagydíj is veszélyben lehet, főleg abban az esetben, ha sikerülne tető alá hozná a Dél-afrikai GP-t Kyalamiban. A sportág több szereplője is méltatlankodásának adott hangot, hogy egyáltalán felmerülhet Spa elvesztése – hozzájuk csatlakozott Christian Horner, a Red Bull csapatfőnöke is, aki védettséget adna a belga pályának és még két történelmi helyszínnek:

„Spa, egyértelműen… ez az egyik történelmi verseny” – nyilatkozta a Sky Sportsnak. „Monza, Silverstone és Spa: ezek a nagy és történelmi helyszínek, ezeket be kellene betonoznunk a naptárba és megvédenünk őket. Nagyszerű, hogy jönnek új események és van érdeklődés. De szükség van erre a történelmiségre is. Olyan, mintha Wimbledon nélkül rendeznék az ATP Tourt. Ezek részesei a történelmünknek, a DNS-ünknek. Nyilván el fogjuk mondani a véleményünket, de végső soron meg kell bíznunk azokban, akik ezt az üzletet futtatják.”

spa-2021-f1-dppi-2

Öt drámai pillanat a Belga Nagydíj történetéből

A Formula-1 készített videós összeállítást a hétvégi Belga Nagydíjra készülve: felidézték Ayrton Senna és Nigel Mansell 1987-es ütközését, Max Verstappen szenzációs 2015-ös előzését, Mark Webber 2011-es, Fernando Alonso elleni megmozdulását az Eau-Rouge-ban, Michael Schumacher és David Coulthard 1998-as balesetét, valamint azt, amikor 2001-ben Ralf Schumacher Williamse az emelőn maradt.

A videó ezen a linken, vagy a képre kattintva megtekinthető!

pf1_29

Andrettiék nem viccelnek: 200 millió dolláros új főhadiszállást építenek

Közleményben jelentette be az Andretti Autosport anyavállalata, az Andretti Global, hogy rövidesen új főhadiszállás építésébe kezdenek. A tervek szerint a beruházás 200 millió dollárból valósulna meg az Indiana államban található Fisherben, ahol 53 ezer négyzetméteren húznák fel a létesítményt, amelytől 500 új munkahely teremtését várják.

A bejelentés érdekessége, hogy az Andretti úgy fogalmazott, hogy a jelenlegi autósportos szerepvállalásaik és az Andretti Technologies kutatás-fejlesztései mellett az „esetleges jövőbeli tevékenységeknek” is az új főhadiszállás adná a központját. Nem nehéz úgy értelmezni mindezt, mint egy üzenetet a Formula-1 irányába, hogy nagyon is komolyan gondolják a beszállást. Mario Andretti, a csapatot irányító Michael Andretti apja néhány hónapja adta hírül, hogy fia dolgozik az F1-es csatlakozáson – igaz, eddig igencsak vegyes a fogadtatása az esetleges érkezésüknek a meglévő istállók részéről.

andretti-hq-1

Mi változott Spában?

Anthoine Hubert halálos balesete óta szorgalmazták a versenyzők, hogy változtassanak a Spa-Francorchamps-i pálya bizonyos területen, hogy biztonságosabbá váljon, mert az Eau-Rouge és a Raidillion esetében az iszonyatos tempó mellett a kanyarok beláthatatlansága óriási veszélyt hordozott magában azzal, hogy a gumifalak is közel voltak az aszfaltcsíkhoz, így ha valakivel történt ott valami, simán visszapattant az útra, ahol a padlógázzal érkező többiek nagyon nehezen reagálhattak minderre.

Ennek érdekében erre az évre meg is lépték a szükséges biztonsági változtatásokat Belgiumban. Most már a Raidillon mindkét oldalán jóval nagyobb, szélesebb a bukótér, hátrébb kerültek a falak, így sokkal kisebb az esélye a „visszapattanós” baleseteknek, több helyük van az esetleges balesetet szenvedő versenyzőknek lelassulni a falig, illetve jóval nagyobb távolságot kellene „visszapattanniuk”.

Ezen felül az 1-es kanyar (La Source) bukóterét is átalakították, szélesebb lett és kavicságyat telepítettek oda, illetve ugyanez a két művelet történt a Kemmel utáni kombinációval és a Blanchimont-nal is. A 11-es, „név nélküli” kanyar az F1 számára nem változott, de motorversenyek rendezésére alkalmas új vonalvezetést is kapott ez a rész. Ezen felül öt kanyart is újraaszfaltoztak, mert a téli árvíz tönkretette a pálya bizonyos részeit.

279863723_1147237902484732_3268208750573152449_n

fotó: Circuit de Spa-Francorchamps

A Hyundai WRC-csapatát vezetheti a Francia Nagydíj igazgatója

A WRC-s berkekben legjobb forrásokkal rendelkező Dirtfish számolt be arról, hogy információi szerint Eric Boullier lehet a Hyundai WRC-csapatának új főnöke. Az istállónál komoly válság alakult ki az utóbbi egy évben, az anyacég rendkívül későn adott zöld jelzést az idén januárban debütáló hibrid Rally1-es autó fejlesztésének, emiatt lemaradásban vannak a Toyotához képest, ráadásul a tavalyi, csalódást keltő idény után elköszöntek Andrea Adamo csapatfőnöktől. A helyére átmenetileg Julien Moncet került, aki az erőforrások és a hajtáslánc fejlesztéséért felelős vezető volt és maradt is, így viszont tulajdonképpen csapatfőnök nélkül dolgozott a gárda – elő is került már többször, hogy gyakorlatilag azt sem tudják, hogy a következő futamukon ki vezeti majd őket. A sztárpilóták elégedetlensége a sehova sem tartó projekt és a gyenge autó miatt is folyamatosan nőtt, bár Ott Tanak extra kockázatot vállalva megnyerte az előző két futamot, így feljött a második helyre az egyéni pontversenyben – de csapattársával, Thierry Neuville-lel is összezördült kicsit Belgiumban, valamint azt is kimondta, hogy nem Moncet a megfelelő csapafőnök.

A Dirtfish úgy értesült, hogy a korábbi McLaren-vezér Boullier veheti át az irányítást, miután az eddig a Francia Nagydíj igazgatójaként dolgozó szakember alól kihúzták az F1-es futamot, a Paul Ricardon nem lesz verseny a közeljövőben. Boullier-vel kapcsolatban felpörögtek a szóbeszédek az Ypres Ralin, de a Hyundai Motorsport egyelőre nem erősítette meg az értesülést – nem mellesleg az egész sportrészleg élén is változás történt még áprilisban, Scott Noh helyét Sean Kim vette át, úgy fest, hogy csak most jutottak el a WRC-csapat gondjainak kezeléséig.

-00119011_281

fotó: dppi

 

Videó: Mennyire is meredek az Eau Rouge?

Hát annyira, hogy a mclarenesek leálltak pacsizni egyet, ezalatt pedig legurult a kerekes bőrönd a kanyar tetejéről.

 

Nézni is fáj, ahogyan Russell erősít

"Akkor a mai tervünk az, hogy 30 kilónyi súlyt aggatunk a nyakamba" - írta ki Instagram-videója mellé George Russell, a Mercedes pilótája, akinek edzésmódszerétől még annak is megfájdul a nyaka, aki csak nézi.

 
 
 
A bejegyzés megtekintése az Instagramon

George Russell (@georgerussell63) által megosztott bejegyzés

 

Bejelentette első Formula-E-pilótáját a McLaren

A következő szezontól a McLaren is csatlakozik a Formula-E mezőnyéhez, méghozzá az elmúlt két idényben világbajnoki címig jutó, de kiszálló Mercedes alakulatának átvételével. Azt már korán bejelentették, hogy nem tartanak igényt Stoffel Vandoorne és Nyck de Vries szolgálataira – hiába nyertek mindketten világbajnokságot az elektromos szériában. Most az is eldőlt, hogy az egyik autójukat a korábbi pletykáknak megfelelően René Rast fogja vezetni. Az Auditól több mint egy évtized után távozó német pilóta nem fog unatkozni a jövőben, hiszen a minap jelentették be, hogy a BMW-nél is versenyezni fog: bár a szériát ott nem árulták el, de vélhetően az LMDh-projektben jut szerephez.

Rast elmondta: a McLaren név mindig is vonzó volt számára, és megtiszteltetésnek érzi, hogy a wokingiakat képviselheti a Formula-E-ben. Ahol egyébként van tapasztalata, hiszen nagyjából másfél szezont ott is teljesített az Audival, és szerzett dobogós helyezéseket is a háromszoros DTM-bajnok. Rast leigazolása csak abból a szempontból meglepő egyébként, hogy a McLaren eleve több versenyzőt szerződtetett már úgy, hogy nem derült még ki, melyik bajnokságban fogják indítani őket: a legjobb példa erre Felix Rosenqvist esete, aki jelenleg az IndyCarban szerepel náluk.

rast-mclaren-1

Vettel és Verstappen minden idők legjobb hat F1-ese közt van az exversenyző szerint

A Formula-1-ben 70-es években aktív Hans-Joachim Stuck elárulta, mely pilótákat tart minden idők legjobbjainak. A hatos rövid névsorban szerepel két név, amelyet a többség talán nem venne be ennyire szűk körbe:

„Sebastian Vettelnek helye van az én listámon, egyértelműen a történelem hat legjobbja közé tartozik. Azok után, amit elért, ugyanabban a ligában van, mint Michael Schumacher, Ayrton Senna, Jackie Stewart, Lewis Hamilton és Max Verstappen” – közölte a rövid névsort az Eurosportnak nyilatkozó Stuck.

„Vettel négy világbajnoki címet nyert, abszolút topversenyző. De már nincs nyertes autóban, és érthető, hogy ki akar szállni, mielőtt méltatlan eredményeket érne el” – beszélt a németről Stuck. A talán még meglepőbb választást, Verstappent is megindokolta: „Max rendelkezik egy kvalitással, melyet Senna is mesteri szintre fejlesztett, ő fékez a legkésőbb. Pillanatnyilag senki nincs, aki a nyomába érhet. Az ő képességeivel kérdés nélkül a legjobb versenyzők egyike.”

Formula-E: Kicseréli pilótapárosát a Nissan

Teljesen megújult felállással vág neki a 2022/23-as szezonnak a Nissan, amelyet az e.dams felvásárlása után már teljesen önálló gyári formációként kezd meg. A korábbi bajnok, Sebastien Buemi, valamint Maximilian Günther egyaránt távoznak a csapattól, a helyükre két jóval kevesebb Formula-E-rutinnal rendelkező versenyző, Norman Nato és Sacha Fenestraz érkezik. A visszatérő Nato egy szezonban volt a mezőny állandó tagja, 2021-ben egy versenyt nyert Berlinben a Venturival. Fenestraz háta mögött egyetlen FE-szereplés áll, Szöulban a második versenynap ugrott be a Dragonhoz Antonio Giovinazzi helyére. Rá Japánban figyelt fel a Nissan, ahol a Super Formulában és Super GT-ben is futamot nyert idén.

A bajnokság alapembere, Sebastien Buemi a széria indulása, 2014 óta volt az e.dams tagja, előbb Renault-ként, majd Nissanként: 2015/16-ban megnyerte a bajnoki címet, háromszor pedig ezüstérmes lett, utolsó két szezonja azonban messze elmaradt a korábbiaktól. Ő várhatóan az Envision Racingnél folytatja, míg a Nissannál egyetlen (szintén sikertelen) szezont töltő, korábban háromszor győztes Maximilian Günther jövője kérdéses a sorozatban.

Red Bull-akadémista Gasly helyén a belga szabadedzésen

Az AlphaTauri lehetőséget ad a Red Bull juniorprogram egyik tagjának: Liam Lawson vezetheti Pierre Gasly autóját a Belga Nagydíj első 60 perces szabadedzésén. Az új-zélandi pilóta eddig három Formula-2-es versenyt nyert, jelenleg nyolcadik a másodosztály értékelésében, teszten pedig már vezetett F1-est, 2021-ben Abu Dhabiban az AlphaTaurit.

Beültetésével a csapat eleget tesz az újoncokra vonatkozó szabálynak, amely szerint a szezon során két szabadedzést kell átadni legfeljebb két nagydíjon részt vett versenyzőnek – pénteken az első alkalmat pipálja ki az istálló.

Zendeli helyettesíti az eltiltott Caldwellt Spában

A Campos Racing bejelentése szerint Lirim Zendeli foglalja majd el a 12 büntetőpontot összegyűjtő Olli Caldwell ülését az F2-es bajnokság hétvégi megmérettetésén Spában. A visszatérő német pilóta tavaly hat versenyhétvégén állhatott rajthoz az MP Motorsport színeiben, pénzügyi okok miatt azonban a szezon közben távozott. 

„Nagyon izgatott és boldog vagyok amiatt, hogy ismét F2-es autót vezethetek” – idézi Zendelit a MotorsportWeek.com. Már egy éve, hogy utoljára szerepelhettem a sorozatban, ezért nagyon várom az új élményt. Nagy kihívás lesz Olli helyét átvenni, de igyekszem majd a lehető leggyorsabban megtalálni a határokat.”

Caldwell a Hungaroringen pályaelhagyás miatt kapta az automatikus eltiltást maga után vonó 12. büntetőpontot, ezzel a silverstone-i hétvégét kihagyó Amaury Cordeel után a második olyan versenyzője az idei F2-es szezonnak, aki elérte az eltiltáshoz szükséges pontmennyiséget. A brit pilóta várhatóan Hollandiában térhet majd vissza az F2-esek mezőnyébe.

Szélsőségektől mentesen választott gumit a Pirelli Belgiumra

Több idei versenyhez hasonlóan a Pirelli ezúttal is otthon hagyja a legpuhább C5-es, és a legkeményebb C1-es keverékeket. A gyártónak friss tapasztalata van a belga pályáról, hiszen júliusban a 24 órás versenyen vettek részt, ahol GT-osztályú versenyautókhoz szállítottak abroncsokat és megvizsgálhatták az új aszfalttal ellátott kanyarokat. Mario Isola, a Pirelli motorsportért felelős igazgatója így nyilatkozott: „Idén talán a legnagyobb változáson ment keresztül a pálya és környezete, mióta gumiszállítóként részt veszünk az F1 modernkori történetében. Öt kanyart részben vagy egészben új aszfalt borít, ahonnan szerencsére még mintákat is tudtunk venni. A versenyzőknek jobban kell figyelniük a pálya határaira, mert nagyon éles kavicsok kerültek a bukóterekbe. A változtatások ellenére Spa történelmi jellege nem változott, a hagyományos kihívások izgalma megmaradt” – árulta el a szakember. 

Elképesztő helyet csinált magának egy néző a belgiumi WRC-futamon

Az Ypres Ralin gondolta úgy egy néző, hogy a legjobb és legbiztonságosabb módja a verseny nézésének az lehet, ha a villanyoszlopok magasságában beemeli magát a pálya fölé a traktorjáról. A verseny beszámolója itt olvasható!

fotó: Rally Troll

300489667_583163036543114_7245477936203557814_n