DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. október 14. hétfő

Raikkönen felesége balettozni küldte Hamiltont

Ahogy arról beszámoltunk, Lewis Hamilton meglehetősen feldúlt volt a Brit Nagydíj után, hiszen a rajtnál elvesztette az első helyét, majd nem sokkal később Kimi Raikkönennel ütközött, az eset nyomán pedig a 18. helyről kellett felzárkóznia. Hamilton a futamot követően arról beszélt, hogy ez talán már "taktika" a Ferrari részéről, amit természetesen a Scuderia pilótái elutasítottak, majd jött a meglepő kiosztás...

"„Ha úgy sírsz, mint egy lány, amikor veszítesz, akkor menj balettozni!” – írta közösségi oldalán Minttu Raikkönen, Kimi Raikkönen felesége.

 

Ferrari-katasztrófa a MiniDrivers értelmezésében

Megérkezett a Francia Nagydíj összefoglalója a MiniDriverstől.

 

Norris nem iszik vezetés közben, mert visszahányná a vizet

Különösen a forróságban rendezett Formula-1-es futamokon bír komoly jelentőséggel, hogy a pilóták rengeteg folyadékot veszítenek a futamok közben. Ezért fontos, hogy igyanak az autóban is – ennek ellenére Lewis Hamilton szerint például a Francia Nagydíjon sem volt vészes számára, hogy nem működött az itatórendszere. Guanyu Zhou nemrég pedig elmondta, hogy ő például csak a melegebb helyszíneken iszik futam közben, Lando Norris most viszont elárulta, hogy egyáltalán nem él ezzel a lehetőséggel – mégpedig azért, mert rosszul van tőle:

„Még mindig nem használok vizet az autóban, rosszul vagyok tőle. Ezért nem is tudom használni. Egyszerűen nem tudok túl sok folyadékot bevinni, amikor vezetek, mert visszahányom. Ezért kerülöm el inkább” – idézi a McLaren versenyzőjét a PlanetF1.com szakoldal.

norris-dppi-francia-1

fotó: DPPI

Leclerc balesete, Magnussen rajtja, Perez vs. Russell – a legjobb francia onboard felvételek

A Formula-1 YouTube-csatornája ezúttal is készített egy válogatást az előző versenyhétvége legjobb fedélzeti kamerás felvételeiből, amelyben a fentieken kívül láthatjuk többek között az Aston Martin házi csatáját a befutónál, Guanyu Zhou és Mick Schumacher ütközését vagy épp Carlos Sainz Sergio Perez elleni előzését. A videó IDE vagy a képre kattintva nézhető:

onboard-francia-video-1

Bottas az út széléről segíti párját a női Touron – videó

Már írtunk róla, hogy Valtteri Bottas kerékpáros barátnője, Tiffany Cromwell az első alkalommal kiírt női Tour de France-on szerepel a napokban. A finn F1-es pilóta Instagramjára feltöltött videó tanúsága szerint az Alfa Romeo versenyzője a Francia Nagydíj után is az országban maradt, s nem is csak a tv-képernyők elöl szorít párjának, hanem az út szélén állva ő adott neki frissítőt a verseny közben:

 
 
 
A bejegyzés megtekintése az Instagramon

Valtteri Bottas (@valtteribottas) által megosztott bejegyzés

Ismét itt a Ferrari animációs összefoglalója

Az idei év kezdete óta mókás, és színes videókban is megmutatják a maranellóiak, hogy mi történt versenyzőikkel a legutóbbi futamon. Ez a Francia Nagydíj után sem maradt el, ahol volt miről beszámolniuk, miután Charles Leclerc az élről dobta el az autót, Carlos Sainz pedig fantasztikus tempóval jött fel a mezőny végéről.

A BMW visszatér a Le Mans-i 24 órásra

A német márka hivatalosan is megerősítette, hogy visszatérnek a legendás viadalra, és a WEC Hypercar kategóriájában is jelen lesznek 2024-től kezdve. A BMW már megkezdte az autó tesztprogramját, kezdésnek pedig a következő évben az IMSA WeatherTech SportsCar Championship csúcskategóriájában fog rajthoz állni. „Az LMDh projekt nagyon szoros ütemterve miatt a terv mindig is az volt, hogy az első, 2023-as szezonban egy alkalmazási területre koncentrálunk, az IMSA sorozat pedig tökéletesen alkalmas erre. Középtávú célunk nyilvánvalóan az volt, hogy a BMW M Hybrid V8-assal két fronton is versenyezzünk, így a WEC és a Le Mans-i 24 órás versenyek által biztosított fő platformot is kihasználjuk. Most elszántan dolgozunk ennek érdekében, az észak-amerikai programunkkal egy időben” – mondta el a közleményben Andreas Roos, a BMW motorsportfőnöke.

Danyiil Kvjat a hétvégén debütálhat a NASCAR Cup Seriesben

A Team Hezeberg színeiben versenyezhet a NASCAR királykategóriájában a korábbi F1-es pilóta. Danyiil Kvjat három épített pályás versenyen indulhat az idén, először a hétvégén Indianapolisban, majd augusztus 21-én a Watkins Glen International, valamint október 9-én a Charlotte Roval pályán. Az orosz versenyző már alig várja a bemutatkozást, melyet a 26-os rajszámmal tehet meg. „Nagyon boldog vagyok, hogy Indianapolisban debütálhatok a NASCAR Cup Series-ben. Mindig is szenvedélyesen szerettem volna az Egyesült Államok motorsportjának csúcsán versenyezni. Alig várom, hogy sikeres legyek a motorsportnak ebben a formájában, és remélem, hogy a jövőben győzelmekért küzdhetek. Nem tudom eléggé megköszönni a NASCAR-nak, Josh Reaume-nak, Toine Hezemansnak, Ernst Bergnek és mindenkinek a Team Hezebergnél ezt a lehetőséget” – nyilatkozta Kvjat.

Ezzel a körrel gyűjtötte be a bónuszpontot Sainz a Paul Ricard-on – videó

Idén másodszor lett Carlos Sainzé a futamon futott leggyorsabb kör és az ezzel járó extra pont (korábban még Montrealban mondhatta ezt el magáról): a Ferrari spanyolja a Francia Nagydíj 51. körében, a sokak által megkérdőjelezett, de a pilóta és a csapat által is megvédett stratégiai döntés értelmében nem sokkal előtte felszerelt lágy abroncsokon érte el az 1:35,781-es eredményt – amellyel amúgy nem kevesebb, mint 1,7 másodpercet adott a második legjobb köridőt jegyző Max Verstappennek. Íme, onboard felvételen Sainz ominózus köre:

Sergio Perez csapatot indít az E1-es bajnokságban

A Formula-E, az Extreme-E, valamint a Roborace atyja, Alejandro Agag fejéből pattant ki néhány évvel ezelőtt az E1 névre hallgató elektromos motorcsónak-bajnokság, mely 2023-ban indul útjára. A szériának némi köze a Formula-1-hez is lesz, mivel a Red Bull versenyzője Sergio Perez is csapattulajdonos lesz. A 32 esztendős versenyző alakulata mexikói nemzeti színekben fog indulni, a RaceBird hajójával.

 „Nagyon izgatott vagyok amiatt, hogy tulajdonos leszek az E1-ben, és hogy egy csapat képviseli Mexikót az UIM E1 világbajnokságban. Tekintettel az Alejandróval való kapcsolatomra, figyelemmel kísértem a tevékenységét, és úgy gondolom, dicséretes, amit a motorsport fenntarthatóbb formáinak előmozdításával elért. Lenyűgöző lesz látni egy versenycsapatot, amely Mexikó zászlaját lobogtatja a világ színpadán, ezért alig várom, hogy először láthassam akcióban a RaceBirdet. Rengeteg pozitív történetet hallottam a hajóról és arról az izgalmas sporttermékről, amelyet az E1 a városi rendezvényekkel szeretne létrehozni a rajongók számára. Az biztos, hogy ez egy nagy kihívás lesz a karrieremben és tanulhatok belőle. Alig várom, hogy belevágjak, és segítsek a szurkolói bázis növelésében Mexikóban, valamint szerte a világon” – állt a hivatalos közleményben.

Leclerc üvöltése, Russell mérgelődése – így szólt a rádió Le Castellet-ben

Megérkezett a Francia Nagydíj csapatrádiós válogatása, amelyben a fentiek mellett azt is meghallgathatjuk, hogyan tanakodott és vitatkozott a stratégián Carlos Sainz és a Ferrari, valamint miként érdeklődött nagy riválisa állapotáról annak balesete után Max Verstappen. A videó IDE vagy a képre kattintva nézhető:

radio-f1-francia-video

Újabb mutatóban vette át Alonso az örökrekordot Raikkönentől

Néhány héttel ezelőtt Fernando Alonso vált minden idők legtöbb F1-es versenykilométert teljesítő pilótájává, a Francia Nagydíjon pedig a megtett versenykörök tekintetében is az élre állt a spanyol. Mindkét esetben Kimi Raikkönen csúcsát adta át a múltnak a kétszeres világbajnok, aki 18 672 kört teljesített eddig Formula-1-es karrierje során futamokon. A két mutató közötti eltérést nyilvánvalóan az okozza, hogy nem minden pályán ugyanannyi kilométer megtételét jelenti egy kör teljesítése: nem mindegy, hogy valaki Spielbergben vagy Spában ment több kört. Alonsót és Raikkönent egyébként Lewis Hamilton, Michael Schumacher, Rubens Barrichello és Jenson Button követi a sorban.

 
 
 
A bejegyzés megtekintése az Instagramon

FORMULA 1® (@f1) által megosztott bejegyzés

A bokszban sem lehetett legyőzni a Red Bullt Franciaországban

Nem elég, hogy Charles Leclerc kiesése után kényelmes győzelmet aratott Max Verstappen Le Castellet-ben, még a csapata is a leggyorsabbnak bizonyult a kerékcseréknél: 2,24 másodperc alatt végeztek vele. Ezzel a Red Bull idén már negyedik alkalommal volt a legjobb a bokszkiállásoknál, így e tekintetben utolérte a McLarent. Íme, videón a Francia Nagydíj három leggyorsabb kerékcseréje:

Alpine: Igazságtalan lenne kivenni a Francia Nagydíjat

Franciaország fontos tényező a Formula-1-ben két futamgyőztes versenyzővel és az Alpine istállóval, éppen csak saját nagydíját bukhatja el 2023-ban. Jövőre ugyanis a versenynaptárba kerül Katar, Las Vegas, három év kimaradás után Kína, valamint talán Dél-Afrika is, meglevő országok rovására. Lehet, hogy a múlt hétvégi volt egy jó ideig az utolsó Francia Nagydíj, a futam esetleg rotációs rendszerben menekülhet meg. Az Alpine-vezérigazgató Laurent Rossi nem nézi jó szemmel Paul Ricard félreállítását.

„Most nem egy francia csapat menedzsereként vagy francia állampolgárként beszélek. Az a fő, hogy úgy gondolom, Franciaország az autóversenyzés fellegvára. Rengeteget adott a sportnak, nagy közönséget, nagy rajongói bázist szolgáltat” – idézi az Autosport Rossit. „Kicsit igazságtalan lenne, ha egy olyan mérföldkövet, mint a Francia Nagydíj, kivennének a naptárból. Szerintem furcsa döntés lenne, de remélem, a verseny maradni fog.”

A Ferrari már hangolódik a Magyar Nagydíjra

Szokásos módon a csapatok többsége különböző plakátokkal és látványos montázsokkal készül az aktuális versenyre, jelenleg pedig a Hungaroring következik a versenynaptárban. A Ferrari ennek örömére közzétette közösségi oldalain a „Race Week” feliratú képet, melyen ezúttal a pilóták, és a versenyautó mellett Budapest látképe, és az Országház is helyet kapott.

Verstappen szerint esélytelenek a Ferrari ellen Magyarországon

Max Verstappen franciaországi győzelme kulcsfontosságú volt a bajnokságban, mivel 25 ponttal szerzett többet, mint közvetlen riválisa Charles Leclerc. Ezzel az idei szezonban aratott hét győzelmével a holland 63 ponttal előzi meg a Ferrari pilótáját. A Hungaroringen viszont Verstappen nem hiszi, hogy felveheti a versenyt Leclerc-rel és Carlos Sainzcal, szerinte ha a Ferrari nem hibázik, egy könnyű egy-kettőt érhetnek el.

„Annyi leszorítóerejük van, hogy még akkor is gyorsabbak, ha kicsit csúszkálnak” – idézte szavait az Auto Motor und Sport. Franciaországban a Ferrari részideje a kanyargós szektorokban, különösen a harmadikban, sokkal gyorsabb volt, mint a Red Bullé. Ugyanakkor Sainz és Leclerc autói rendszeresen csúszkáltak a kanyarokban, és bizonyos kanyarokban instabilitást mutattak, ami miatt Leclerc végül a falban kötött ki.

A Hungaroring karakterisztikája a hétvégén a Ferrarinak kedvezhet. A pálya az egyik legkanyargósabb a naptárban, és csak egy igazi hosszú egyenes van, ahol a végsebesség számít. Verstappen szerint: „Budapesten mindenhol ott lesznek rajtunk.” A holland pilóta nincs egyedül véleményével, Mattia Binotto, a Ferrari csapatfőnöke szintén sokat vár a közelgő futamtól, arról beszélt, nem csupán nyerni akarnak, hanem a második helyet is megszereznék.

Ezért zárták ki a győztest a NASCAR Cup Series poconói futamán

Bár a Pocono Racewayen rendezett versenyen Denny Hamlint intette le elsőként a kockás zászló, mögötte pedig csapattársa, Kyle Busch ért be másodikként, néhány órával a futamot követően kizárták a Joe Gibbs Racing pilótáit. Ennek oka, hogy a technikai ellenőrzésen szabálytalannak minősítették az autóikat. „Felfedeztünk néhány olyan dolgot, ami befolyásolta a versenyautók aerodinamikáját. Az egyik rész az első lökhárítón volt. Tényleg nem volt ok arra, hogy olyan anyag legyen ott, ami nem lehetett volna. Lehetőségük van fellebbezni, és a jövő héten minden rendeződik. Nem tudok részletekbe bocsátkozni, hogy mik voltak a problémák, de mindkét járművel ugyanaz volt a gond, így sajnos nem volt elfogadható, hogy átmenjenek az ellenőrzésen” – mondta Brad Moran, a Cup Series ügyvezető igazgatója.

Az eset következtében Chase Elliott örökölte meg a győzelmet, a Hendrick Motorsports pilótája pedig nem akarta elhinni, hogy ez történt. „Egyszerűen meglepett az egész. Ez olyasmi, amire nem emlékszem, hogy valaha is megtörtént volna, amióta a NASCAR-t és a Cup Series-t követem. Természetesen volt már részem néhány ilyen helyzetben karrierem során a rövidebb pályákon, tudom, hogy előfordulhat. Más típusú versenyeken ez nem teljesen megdöbbentő, de a kupasorozatban ez nem olyasmi, amit megszoktunk. Nem hiszem, hogy bármelyik versenyző is így akarna nyerni, legalábbis én biztosan nem” – nyilatkozta a 2020-as bajnok.

Stoffel Vandoorne szerint egyre kiélezettebb a Formula-E

A jelenlegi szezonban mindössze két duplafutamos forduló maradt vissza az elektromos szériában. A világbajnokság legközelebb Londonba látogat el a hétvégén, majd ezt követően augusztus közepén Szöulban zárul az idény. A bajnoki cím a konstruktőrüknél, és a pilóták között sem dőlt még el, de jó esély van rá, hogy a hamarosan távozó Mercedes ismét ünnepelhet majd. Erre vágyik a tabellát vezető pilótájuk, Stoffel Vandoorne is, aki igyekszik keményen dolgozni a vb-címért, és véleménye szerint már nincs helye hibáknak a hátralévő versenyeken.

„Még négy futam van hátra, de annyira szoros a verseny, hogy már nem lehetnek rossz napjaid, mert akkor hátra kerülsz. A versenyzés egyre intenzívebbé válik, így minden hétvégén, minden kvalifikáción, minden edzésen, sőt, minden versenyen is oda kell tenned magadat, hogy eredményt érj el. Ezt szeretném folytatni az év végéig, aztán majd meglátjuk, hogy ez elegendő lesz-e” – idézte Vandoorne szavait a Motorsport.

Már az év vége előtt F1-es autót tesztelne Quartararo

A MotoGP világbajnoka a Mercedes vendége volt a Francia Nagydíjon, ahol célzást tett rá, hogy Formula-1-es teszt szervezése zajlik a háttérben, amelyre idén sor kerülhet. Fabio Quartararo vélhetően a Mercedest vezetné, mivel a német csapat és a Yamaha közös szponzora a Monster.

„Azon dolgozunk, hogy egy Formula-1-est vezethessek az év végén” – nyilatkozta a DAZN csatornának Quartararo. Hozzátette: „Szorítunk érte, hogy megtörténjen. A Formula-1 nagyon más, mint a MotoGP, de szeretem. Remélem, egy nap egy ilyen autóba ülhetek.”

A gyorsaságimotoros-világbajnokság sztárjai időnként belekóstolnak a Formula-1-be: utoljára Valentino Rossi tesztelte 2019-ben a Mercedest, illetve Marc Marquez 2018-ban a Toro Rosso autóját.

NASCAR: Hamlin és Busch kizárása után Elliott ünnepelhetett a Pocono Racewayen

A Toyota, és a Joe Gibbs Racing egy kettős győzelemnek örülhet a Cup Series legutóbbi futamán, ám a leintés után néhány órával a célvonalon elsőként áthaladó Denny Hamlin, valamint a mögötte másodikként beérkező Kyle Busch autója is megbukott a technikai ellenőrzés során, így mindkettőjüket kizárták a versenyből. Ennek köszönhetően Chase Elliott nyert, aki ezzel idén már negyedik sikerét könyvelheti el.

A 160 körös versenynek volt egy hiányzója Kurt Busch személyében, akit az orvosok nem engedtek rajthoz állni, miután a kvalifikáción falnak csapta az autóját, az eset után pedig agyrázkódást állapítottak meg nála, így az Xfinity Seriesben szereplő Ty Gibbs vette át a helyét. A rajtnál Hamlin, és Kyle Busch indulhattak az első sorból, míg mögöttük a Hendrick Motorsports bajnokai, Elliott, és Kyle Larson várták a zöld jelzést. Az első szakaszban végül utóbbiak kerültek az élre, így a címvédő zsebelte be a bónuszpontokat, a második etap végére viszont már Busch haladt vezető pozícióban Ross Chastain, valamint Ryan Blaney előtt, akikkel a végjátékban is számolni kellett, de az utolsó 25 körre fordulva egyikük sem volt szerencsés. Blaney ekkor megtörte autóját, míg Chastainnel Hamlin szúrt ki az újraindításnál.

Kettejük kapcsolata eddig sem volt felhőtlen, a 18-as autó pilótája pedig nem hagyott neki elég helyet a fal mellett, emiatt a dinnyés ember is pórul járt, igaz ő folytatni tudta a futamot. Az utolsó körökben Hamlin végül tisztességes előnyt autózott ki csapattársa előtt, amivel egy sima kettős sikert ünnepelhettek egészen a kizárásukig. A győzelmet így végül a harmadik helyen leintett Elliott örökölte meg, mögötte pedig Tyler Reddick, Daniel Suarez, Christopher Bell, és Kyle Larson zárták a legjobb ötöt.

Kivizsgálja a defekteket, de nincs B terve a Goodyearnek a WTCR-ben

Azok után, hogy két hónappal ezelőtt egy az egyben törölni kellett a Nordschleifén a futamokat, ismét gumiblamától volt hangos a Túraautó-világkupa hétvégéje. Vallelungában újfent problémák jelentkeztek a Goodyear abroncsaival: a Lynk & Co bojkottálták is a versenyeket, miután Yvan Muller 200 km/h feletti tempónál szenvedett balesetet az egyik edzésen, míg a futamokon több Audinál és Hondánál is defekt jelentkezett.

Sebastian Trinks, a Goodyear WTCR-es menedzsere a TouringCarTimes.com szaklapnak nyilatkozott, milyen lépéseket tesznek az ügyben: „Begyűjtöttük az összes gumit és meg fogjuk őket vizsgálni a luxemburgi gyárunkban. Rövidesen meglesz az eredmény, hogy mi történt és mi volt az ok. Remélhetőleg időben megtudjuk ezeket az elzászi forduló előtt” – utalt a két hét múlva esedékes franciaországi állomásra. Arra a kérdésre, hogy a probléma miért csak bizonyos gyártókat érintett, s a Hyundait például miért nem, nem tudott konkrét választani Trinks: „Egyértelmű, hogy a körülmények nem voltak egyszerűek: a pálya hőmérséklete 50 fok fölé emelkedett, és a rázókövek sem kíméletesek a gumikkal. Nagy terhelést kapnak itt az abroncsok, de szükségünk van az elemzésre.”

Trinks hozzátette: egyelőre csak a vizsgálattal és az elemzéssel tudnak foglalkozni, így arra sincs B tervük, mi lesz akkor, ha nem lesz mindezeknek eredménye az Anneau du Rhin pályán rendezendő futamok előtt.

lynk-co-wtcr-vallelunga