DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. december 22. vasárnap
F1

A Magyar Nagydíj lesz Imola helyett a teszthétvége

A kísérleti kvalifikációs formátumot és alternatív gumikiosztást a Hungaroringen próbálja ki az F1, lehetséges egy másik helyszín is. A költségplafon a törlés ellenére sem változik egy kitétel miatt.

Az idei Emilia-romagnai Nagydíj különlegessége a kísérleti időmérős formátum (hivatalosan alternatív gumikiosztás) lett volna, ha a hétvégét megtartják: a fenntarthatóság jegyében ezen a nagydíjon 13 helyett csak 11 szett abroncs állt volna a versenyzők rendelkezésére, ezzel összefüggésben kötelező keveréket írtak elő a kvalifikáció három fázisában, keményt a Q1-ben, közepeset a Q2-ben, lágyat a Q3-ban. Részletesen a szabályról itt írtunk.

Imola törlése után a teszt helyszínévé a Hungaroring válik – írja a Motorsport.com. A Pirelli eredetileg két teszthévégét tűzött ki az alternatív gumikiosztás számára, ezek közül a második lett volna a Magyar Nagydíj, amiről tudósítónk, Mészáros Sándor helyszíni videós bejelentkezésében és a legutóbbi Formula Podcastben is beszámolt.

Egyelőre kérdéses, ez lesz-e az egyetlen kísérlet idén, vagy egy második helyszínt is keresnek: a 2023-as sportszabályok nem írják elő kötelezően a két próbát, úgy fogalmaznak, „legfeljebb” két alkalommal tesztelhető az alternatív gumikiosztás. A lap szerint tárgyalás várható a Pirelli, az FIA és a csapatok között, valamint a pályák között is szükség van jelentkezőre, amely érdeklődik a rendhagyó időmérős formátum iránt.



A Pirellihez kapcsolódóan Imolában mutatkoztak volna be az új kialakítású esőgumik, amelyek nem igénylik a gumimelegítő paplanokat. A korábbi kommunikáció alapján ettől a hétvégétől teljesen átáll ezekre az abroncsgyártó.

Költséglimit és komponensek

Két másik fontos kérdést is felvet a versenyhétvége lefújása. Az egyik a költségplafon, amely összefüggésben van a nagydíjak számával: a 2023-ra érvényes 135 millió dolláros limit 21 versenyre vonatkozik, ezen felül minden nagydíjhétvége plusz 1,2 millió dollárt ér. Imola törlésével – egyelőre nem hivatalos, de szinte borítékolható, hogy idén nem pótolják a versenyt, cserébe 2026-ig egy évvel meghosszabbítják a rendezési szerződést – 22 nagydíj marad, ami 136,2 millió dolláros limitet jelentene.

A pénzügyi szabályokban azonban létezik egy kitétel: ha egy versenyt három hónapon belül törölnek, nem változik a limit – hogy a csökkentett költséghatár ne rúgja fel a csapatok előre kiszámított pénzügyi terveit. Azaz a limit 137,4 millió dollár marad az idei szezonban, mintha 23 versenyt tartanának változatlanul.

Felmerül az is, hogyan változnak az egyes limitált alkatrészek. Éppen az Azerbajdzsáni Nagydíj előtt szavazta meg az F1 Bizottság, hogy 2023-ban és 2024-ben három helyett négy használható fel a belső égésű motor, turbófeltöltő, MGU-K és MGU-H komponensekből. A szabály betűje úgy fogalmaz, egy szezon során – így ez nem módosul. Sebességváltók esetében 24 versenytől megengedett öt egység használata a különböző komponensekből, ez alatt négy a limit, amelyen szintén nem változtat Imola elmaradása.

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: