Szavazz: Melyik F1-es autó tetszik legjobban a már bemutatottak közül?
https://formula.hu/parc-ferme/17639
A csapatok fele, öt istálló már megvillantotta 2018-as F1-es versenygépét. Eddig melyik nyerte el leginkább tetszésed?
Russell: Jó látni, hogy a Ferrari előtt vagyunk
https://formula.hu/parc-ferme/38105
Sorozatban harmadik hétvégén tűnik gyorsnak a Mercedes, a spielbergi sprinten George Russell negyedik, Lewis Hamilton pedig hatodik lett – ugyan Russellt megelőzte az első körben Carlos Sainz, de aztán visszavette tőle a pozíciót.
A brit szerint ismét megmutatták, hogy hol van a helyük az erősorrendben:
„A McLaren továbbra is előttünk van, de jó látni, hogy előzzük a Ferrarit. Változtatunk az autón, de nincs nagy gond. Úgy tűnik, hogy nagyjából másfél tizedmásodperc a hátrányunk Maxhoz és a McLarenekhez képest” – fogalmazott Russell.
Pontok a vb-helyezések helyett: Russell javaslata az F1-es csapatok felzárkóztatására
https://formula.hu/parc-ferme/38104
Néhány éve lépett életbe a Formula-1-ben az aerodinamikai hendikeprendszer: a konstruktőri helyezések alapján bizonyos százalékkal kevesebb időt tölthetnek el a jobban szereplő istállók, míg a hátrébb szereplő alakulatok többet dolgozhatnak, ezzel segítve a felzárkózásukat. George Russell azonban a Formula.hu jelenlétében arról beszélt Spielbergben, hogy bár jó az elképzelés, szerinte sokkal inkább a megszerzett pontok számának arányában kellene szintezni a szélcsatornában eltölthető időt, nem pedig pusztán a vb-helyezések alapján (jelenleg öt-öt százaléknyi az eltérés egy-egy helyezett között), hiszen például a Red Bull jóval nagyobb fórral rendelkezett 2023-ban a többiekhez képest, mint amekkora különbségek a többi csapat között kialakultak.
„Úgy gondolom, a szélcsatornás dolog nagyon jó, de jelenleg a bajnoki helyezések jelentik az alapját, nem pedig a pontok. A Red Bullnak duplaannyi pontja volt, mint a második helyezettnek a konstruktőri értékelésben, és mégis ugyanannyival csökkentik a szélcsatornás idejüket, mint a másodiknak a harmadikhoz képest. A Mercedes és a Ferrari között viszont csak három pont volt a különbség tavaly. Talán ha a pontok számán alapulna a dolog, nem a bajnoki helyezésen, az segítene a csapatoknak a gyorsabb felzárkózásban” – vélekedett Russell. A Mercedes britje azt is hozzátette, amit többek között Christian Horner Red Bull-főnök is rendre hangoztat, hogy a változatlan szabályrendszer is rendre összerázza az F1-es mezőnyt, így azt is javasolja, hogy hosszabb időre maradjanak állandók a technikai előírások.
Délben sprint, délután időmérő az F1-es Osztrák Nagydíjon – szombati program
https://formula.hu/parc-ferme/38098
Az idei lebonyolítási rendszernek megfelelően a Formula-1-esek első szombati pályaeseménye délben a sprintfutam lesz a Red Bull Ringen, amelyet néhány órával később, 16 órakor követ majd a vasárnapi futam rajtsorrendjét meghatározó időmérő. Az F2-esek és az F3-asok számára is a sprintversenyeket rendezik ma, ahogy a MotoGP-sek számára is a kvalifikáció után Assenben, de emellett folytatódik a WRC Lengyel Ralija is, este pedig a Formula-E mezőnye versenyez Portlandban. Mutatjuk a szombati időrendet (a hétvége teljes programja ide kattintva böngészhető):
08:30-18:05 | WRC, 9-15. szakasz | (Rally.tv online, előfizetés után élő) |
09:30 | Formula-3, Sprintfutam | (tv: M4 Sport, élő) |
10:10-10:40 | MotoGP, 2. szabadedzés | (tv: Aréna4, élő) |
10:50-11:30 | MotoGP, Időmérő | (tv: Aréna4, élő) |
12:00 | Formula-1, Sprint | (tv: M4 Sport, élő) |
12:15 | MotoE, 1. futam | (tv: Aréna4, élő) |
13:30 | Formula-2, Sprintfutam | (tv: M4 Sport, élő) |
15:00 | MotoGP, Sprint | (tv: Aréna4, élő) |
16:00-17:00 | Formula-1, Időmérő | (tv: M4 Sport, élő) |
16:10 | MotoE, 2. futam | (tv: Aréna4, élő) |
16:25-17:15 | Formula-E, 2. szabadedzés | |
18:40-20:05 | Formula-E, 1. időmérő | |
23:00 | Formula-E, 1. futam | (tv: Eurosport 1, élő) |
23:00 | NASCAR Xfinity Series, Futam | (tv: Match4, élő) |
Kevesebb lett a vonalátlépés a tavalyinál
https://formula.hu/parc-ferme/38103
A tavalyi osztrák F1-es hétvége mindenekelőtt a rengeteg pályaelhagyásról marad emlékezetes, a körtörlések alapjaiban meghatározták a kvalifikációt, a verseny végeredménye pedig csak hosszú órákkal a leintést követően alakult ki. A vonalátlépések visszaszorításának érdekében változtatásokat is eszközöltek a pályán, s ennek úgy tűnik, meglett az eredménye, hiszen míg tavaly a sprintszétlövésen 9, a hagyományos időmérőn pedig harmincnál is több gyorskört kellett törölni, ma mindössze hat gyorskör vált érvénytelenítés áldozatává.
A sportfelügyelők egyúttal tizennégy ki-, illetve bevezető kört is megvizsgáltak, mivel túllépték a safety car-vonalak közötti megengedett maximális időt, de ezt minden esetben indokoltnak találták, a legtöbbször más versenyzők elengedése, illetve egy esetben, Yuki Tsunodánál a gyorskör elrontása miatt.
Jos Verstappen: Nem kizárt, hogy Max a Mercedeshez igazol
https://formula.hu/parc-ferme/38102
Jos Verstappen nem hagyja annyiban, és tovább borzolja a kedélyeket! Max Verstappen édesapja összekülönbözött Christian Hornerrel, aki ezt követően a mai sajtótájékoztatón egyszerre szúrt oda neki és a (természetesen Max) Verstappent leigazolni vágyó Toto Wolffnak mondván, hogy ha Wolff annyira szeretne egy Verstappent a csapatába, hát szerződtesse le Jost.
Sejthető volt, hogy az idősebb Verstappen nem hagyja ezt annyiban, s amikor a Sky Deutschland arról kérdezte, hogy a fia a Red Bullnál marad-e a közeljövőben, így felelt: „Annyira sok dolog zajlik most, hogy nem szeretnék túl sokat mondani erről” – adott sejtelmes választ egyetlen nappal azt követően, hogy Max egyértelműen kijelentette, hogy marad a Red Bullnál.
Jos viszont mintha nem lenne ebben ennyire biztos… Amikor ugyanis feltettek neki egy értelmező kérdést, miszerint valóban nem lehet-e kizárni, hogy a háromszoros világbajnok átigazol a Mercedeshez, az idősebb Verstappen tömör választ adott: „Pontosan.”
Bagnaia-körrekorddal indult a MotoGP asseni hétvégéje
https://formula.hu/parc-ferme/38101
A bő háromhetes mini nyári szünet után Assenben, a Holland TT pénteki edzésein tért vissza a pályára a MotoGP mezőnye. A tét nélküli délelőtti gyakorláson Fabio di Giannantonio körének elvétele után Francesco Bagnaia volt a leggyorsabb Marc Marquez előtt, de persze a lényeg a délutáni egyórás tréning volt, ahol eldőlt, melyik tíz motoros kvalifikálta magát automatikusan az időmérő második fázisába.
Bagnaia végül ezt az edzést is az élen zárta új pályarekordot jelentő 1:31,340-es idővel, ezzel Maverick Vinalest, Alex Marquezt és a legvégén egy csúnyát bukó Aleix Espargarót utasította maga mögé a címvédő. A vb-éllovas Jorge Martin ötödik lett – miután az utolsó percekben Jack Miller finoman nekiment hátulról, amitől az ausztrál KTM-jéről le is tört egy darab –, megelőzve Marc Marquezt, míg rajtuk kívül Brad Binder, a szintén eleső Enea Bastianini, valamint Raul Fernandez és Franco Morbidelli kvalifikálta még magát a Q2-be. Fabio Quartararo épp csak kicsúszott onnan a Yamahával, ahogy a VR46 párosa is, míg az újonc Pedro Acosta ezúttal halovány pénteket teljesítve 15. lett.
A péntek délutáni edzés végeredménye:
1. | Francesco Bagnaia | Ducati | 1'31.340 | |
2. | Maverick Viñales | Aprilia | 1'31.405 | 0.065 |
3. | Álex Márquez | Gresini Ducati | 1'31.660 | 0.320 |
4. | Aleix Espargaró | Aprilia | 1'31.812 | 0.472 |
5. | Jorge Martín | Pramac Ducati | 1'31.829 | 0.489 |
6. | Marc Márquez | Gresini Ducati | 1'31.851 | 0.511 |
7. | Brad Binder | KTM | 1'31.866 | 0.526 |
8. | Enea Bastianini | Ducati | 1'31.870 | 0.530 |
9. | Raúl Fernández | Trackhouse Aprilia | 1'31.909 | 0.569 |
10. | Franco Morbidelli | Pramac Ducati | 1'32.013 | 0.673 |
11. | Fabio Quartararo | Yamaha | 1'32.054 | 0.714 |
12. | Marco Bezzecchi | VR46 Ducati | 1'32.168 | 0.828 |
13. | Fabio di Giannantonio | VR46 Ducati | 1'32.173 | 0.833 |
14. | Alex Rins | Yamaha | 1'32.203 | 0.863 |
15. | Pedro Acosta | Gas Gas Tech3 | 1'32.244 | 0.904 |
16. | Miguel Oliveira | Trackhouse Aprilia | 1'32.488 | 1.148 |
17. | Johann Zarco | LCR Honda | 1'32.730 | 1.390 |
18. | Jack Miller | KTM | 1'32.843 | 1.503 |
19. | Takaaki Nakagami | LCR Honda | 1'33.127 | 1.787 |
20. | Lorenzo Savadori | Aprilia | 1'33.306 | 1.966 |
21. | Augusto Fernández | Gas Gas Tech3 | 1'33.344 | 2.004 |
22. | Joan Mir | Repsol Honda | 1'33.355 | 2.015 |
23. | Luca Marini | Repsol Honda | 1'33.537 | 2.197 |
Ha imádod a MotoGP-t és nem szeretnél semmiről lemaradni, akkor csatlakozz a Formula MotoGP Facebook-csoportunkhoz, ahol még több hírről és információról számolunk be a MotoGP és egyéb motoros bajnokságok kapcsán!
Technológiák csatája: Tíz autóval indul a Ralikrossz-vb új érája
https://formula.hu/parc-ferme/38099
Az elektromos korszak két szezonját követően szabályt módosítottak a Ralikrossz-világbajnokságon a létszám megmentése érdekében: a tavaly júliusi Lydden Hill-i tűzeset és az ezt követő elhúzódó vizsgálat után visszatérő elektromos RX1e versenygépek mellett engedélyezik a hagyományos benzinmotoros RX1 modellek, azaz Supercarok szereplését „Technológiák csatája” szlogennel.
Az RX1e utoljára nyolc főt számolt, a „Technológiák csatája” pedig tíz autóval indul július 6-7-én Svédországban, Höljesben. A mezőny magja változatlan, a Hansen csapat a 2019-es világbajnok Timmy Hansen és tavalyi második Kevin Hansen párosával az elektromos Peugeot 208-cal, a CE Dealer Team pedig Niclas Grönholm és Klara Andersson felállásával a PWR RX1e-vel versenyez tovább.
Jelzésértékű azonban a címvédő alakulat döntése: a Kristoffersson Motorsport a hatszoros világbajnokkal, Johan Kristofferssonnal a belsőégésű motor mellett voksolt, a svéd és csapattársa, Ole Christian Veiby a Volkswagen Polo 601 volánja mögé ülnek, melyet a KMS a Horse Powertrainnel közösen fejlesztett, a motort pedig fenntartható üzemanyag táplálja. A KMS azonban hadrendbe állítja két elektromos Polóját is, melyeket a korábbi vb-szereplő Gustav Bergström és az újonc Sondre Evjen kap. Szereplésük egyelőre csak a szezonnyitóra szól – anomália, hogy a világbajnoksági szezon hivatalos nevezési listáját nem adták ki, csupán az első versenyét.
Két benzinmotoros autó egészíti ki a mezőnyt, a Münnich Motorsport egy SEAT Ibizával, amelyet a tavalyi vb-negyedik Timo Scheider helyett újra René Münnich vezet, valamint a JDM Raptor Racing Anthony Pelfrene-nel és egy Peugeot 208-cal: a francia kifejezetten a vegyes szabályok miatt változtatott tervén és indul a vb-n az Európa-bajnokság helyett.
A „Technológiák csatájának” köszönhetően később magyar is lesz a mezőnyben: július 27-28-án Nyirádon Wieszt Jankó áll rajthoz az Impossible RX Teammel és a korábbi Bakkerud-féle Renault Megane RS RX-szel. Az Európa-bajnokságon már Höljesben is indulnak magyarok erős létszámban, a két kategóriában heten.
Russell: Mindenhol a szövetségi kapitány a hibás?
https://formula.hu/parc-ferme/38100
Természetesen a most zajló ausztriai F1-es hétvégén sem lehetett kikerülni a labdarúgó Európa-bajnokság témáját, így többek között Lewis Hamiltont is megkérdezték róla, követi-e a történéseket: „Nem ásom bele magam mélyen, csak élvezem a meccsnézést, és szurkolok Angliának. Remélem, hogy erősebbek leszünk, mert a legutóbbi meccs nem volt a legjobb” – utalt a magyar válogatott kieséséhez is hozzájáruló Szlovénia elleni összecsapásra.
„Csak a legjobbakat kívánom a srácoknak, nagyszerű, hogy ennyi nagyszerű fiatal, tehetséges játékosunk van, méghozzá nemcsak a férfi, hanem a női válogatottban is” – hozta szóba Hamilton a legutóbbi női Eb-t megnyerő csapatot. A hétszeres világbajnok azt is elárulta, hogy el fog utazni a párizsi olimpiára, már csak azért is, mert egy nagyon jó barátja, a bő tíz éve Budapesten világbajnoki címet szerző vívó, Miles Chamley-Watson is pástra lép majd.
Hamilton csapattársa, George Russell szintén kitért az angol-szlovén mérkőzésre, melynek végén Gareth Southgate szövetségi kapitányt kifütyülte a közönség: „Lenne egy kérdésem a nem britekhez. A futballrajongók a ti országotokban is mind azt hiszik, hogy jobban tudják, hogyan kell irányítani a csapatot, mint maga a szövetségi kapitány? Ez csak Angliában van így? Vagy mindenhol?” – kérdezte, majd amikor megkapta a választ a jelenlévőktől, hogy ez mindenhol így van, nevetve kommentálta: „Ezt azért jó tudni.”
WRC: 190 km/h-val talált el egy szarvast, az élről esett ki emiatt Ott Tanak
https://formula.hu/parc-ferme/38097
Elképesztő baleset vetett véget Ott Tanak győzelmi reményeinek a lengyel WRC-futamon. A Hyundai exvilágbajnoka a legutóbbi futam megnyerésével feljött a tabella második helyére, most pedig három olyan verseny következik, amelyeken igazán otthon érzi magát, ez idő alatt ledolgozhatná a hátrányát Thierry Neuville-lel szemben. A Lengyel Ralit esélyesként kezdte, megnyerte a shakedownt és az első szakaszt is, vezette a futamot, ám péntek reggel 190 km/h-s tempóval ütközött egy elé kiugró szarvassal.
A semmiből felbukkanó állat összetörte az autót, méghozzá annyira, hogy Tanaknak önhibáján kívül ki kellett állnia és feladnia a versenyt. Idén ez már a második peches kiesése, amiről nem tehet, ez a mostani pedig könnyen eldöntheti a vb-cím sorsát.
Már pénteken tétre megy a játék az F1-es Osztrák Nagydíjon – menetrend
https://formula.hu/parc-ferme/38095
Sprintes hétvégét rendeznek Spielbergben, ez pedig azt jelenti, hogy a Formula-1-es mezőny az egyetlen szabadedzés után rögtön a sprintidőmérőt teljesíti péntek délután, amely meghatározza a szombat déli sprint rajtsorrendjét. Ezen felül elkezdődik a MotoGP asseni hétvégéje, valamint folytatódik a Lengyel Rali a WRC-ben – itt a program (a hétvége teljes menetrendje ide kattintva böngészhető):
08:45-19:00 | WRC, 2-8. szakasz | (Rally.tv online, előfizetés után élő) |
08:55-09:40 | Formula-3, Szabadedzés | |
10:05-10:50 | Formula-2, Szabadedzés | |
10:45-11:30 | MotoGP, 1. szabadedzés | (tv: Aréna4, élő) |
12:30-13:30 | Formula-1, Szabadedzés | (tv: M4 Sport, élő) |
14:00-14:30 | Formula-3, Időmérő | (tv: M4 Sport, élő) |
14:55-15:25 | Formula-2, Időmérő | (tv: M4 Sport, élő) |
15:00-16:00 | MotoGP, Edzés | (tv: Aréna4, élő) |
16:30-17:14 | Formula-1, Sprintidőmérő | (tv: M4 Sport, élő) |
„Kib*szattul klassz lenne” – Stroll Newey leigazolásáról
https://formula.hu/parc-ferme/38096
Amióta május elején hivatalossá vált, hogy Adrian Newey 2025 elején távozik a Red Bulltól, azóta folyamatosak a találgatások azzal kapcsolatban, vajon melyik F1-es csapatnál köthet ki. Korábban a Ferrarit emlegették befutónak, a múlt hét óta azonban az Aston Martin-pletykák erősödtek fel: állítólag a tervezőguru járt is az alakulat gyárában. Mindenesetre az Astonnal frissen hosszabbított Lance Stroll örülne a szakember érkezésének: „Eléggé kib*szottul klassz lenne” – mondta el erről a Formula.hu jelenlétében a spielbergi sajtónapon a kanadai pilóta. „Ő minden idők legnagyobbja, több világbajnokságot nyert, mint bárki más ebben a paddockban. Mindenki szeretné a saját csapata színeiben látni őt. Szerintem senki nem mondana nemet arra, hogy Newey-t a fedélzeten köszönthesse, ez biztos.”
Arra a kérdésre, hogy meglepődne-e, ha Newey végül az Astont választaná, Stroll így felelt: „Nem. Felépült egy szuperizgalmas szélcsatornánk, rendelkezünk egy nagyon izgalmas kampusszal. Minden eszközünk megvan, amit egy csapat akarhat és amire szüksége van ahhoz, hogy sikeres és versenyképes legyen, és szerintem ez mindenki számára vonzó az F1-ben. Nem hiszem, hogy bármi is hiányozna nálunk létesítmények terén. Minden csak idő kérdése, fejlődünk csapatként. A mostani szabályrendszerben reálisan nem fogunk futamokat nyerni, mert le vagyunk maradva és nehéz felzárkózni. De 2026-ban új kihívás jön, mindenki tiszta lappal indul, és szerintem ez számunkra is óriási lehetőség.”
„Először valaki másnak kell eldöntenie, hova megy” – Bottas a jövőjéről
https://formula.hu/parc-ferme/38094
Hetek-hónapok óta húzódik többek között Valtteri Bottas jövője is: a finn nemrég arról beszélt, hogy ő most már szeretné siettetni a döntést, de most az F1-es Osztrák Nagydíj csütörtöki médianapján minden eddiginél nyíltabban kimondta, hogy egy másik pilóta döntésétől függ a saját sorsa. Azt persze nem mondta ki, de egyértelműen Carlos Sainzról van szó, aki az Audi és az azzá váló Stake elsődleges kiszemeltje a már szerződtetett Nico Hülkenberg mellé, a spanyolnak viszont a hírek szerint a Williamstől és immár az Alpine-tól is vannak ajánlatai.
„Reméltem, hogy meghoznak bizonyos döntéseket a hét korábbi szakaszában, de ismét kitolták a határidőket. Úgyhogy ez a helyzet, nincs semmi új a múlt hétvégéhez képest” – nyilatkozta Bottas Spielbergben. „Aktív voltam, a versenyhétvégéken kevésbé, mert a feladatomra akarok koncentrálni, el kell kezdenünk pontokat szerezni, ez most a legfontosabb. De az üres napokon aktív voltam a menedzsmentemmel különböző csapatokkal, beleértve nyilván ezt az alakulatot is, szóval leginkább arra várunk, hogy a kirakós egy darabja a helyére kerüljön, aztán utána mindennek gyorsan kell történnie. Megvan a prioritásom és a sorrendem, amit nem mondhatok el, de számomra eléggé világos, mit akarok.”
Arra a kérdésre, miért nem tudja saját maga kezébe venni a sorsát, így felelt Bottas: „Mert először valakinek el kell döntenie, hova megy, és alapvetően az el is dönti azt, hogyan alakulnak a dolgok. Eleinte furcsa volt számomra, miért egyetlen versenyző dönt el mindent, de az utóbbi időben megértettem, hogy okai vannak ennek. Ez a sport nem mindig igazságos, vannak más tényezők is, nemcsak a nyers teljesítmény” – jegyezte meg a finn, hozzátéve, hogy teljes mértékben az F1-ben maradásra koncentrál, más szériákkal nem foglalkozik. Bottast egyébként szintén szóba hozták már a Williamsszel és a Haasszal is.
Fotó: ez a McLaren átmeneti motorhome-ja az F1-es Osztrák Nagydíjra
https://formula.hu/parc-ferme/38093
Helyszíni tudósítónk, Horváth Dániel képén látszik, hogy milyen megoldással igyekszik kimozogni a McLaren a barcelonai tűzesetben megsérülő motorhome elvesztését.
Erősorrend: Norris közelít Verstappenre, Hamilton feljött a top 10-be
https://formula.hu/parc-ferme/38092
A Formula Podcast futamértékelő adásainak állandó eleme a pontozás: a műsor két állandó szereplője, Mészáros Sándor, az egyetlen állandó F1-es akkreditációval rendelkező magyar újságíró, valamint Gellérfi Gergő, az Autósport évkönyv szerkesztője a mezőny minden tagjának hétvégi teljesítményét 1 és 10 pont között értékelik.
A pontozás során az elért eredmény mellett a körülmények, az autóban rejlő lehetőségek, a csapattárshoz viszonyított teljesítmény, az elkövetett hibák mennyisége és az összbenyomás is szerepet játszanak. Kerek 10-est csak a tökéletes vagy ahhoz nagyon közeli versenyhétvége érdemelhet, a 6-os az átlagos teljesítmény, míg 3-tól lefelé már az F1-ben évente csak néhány alkalommal látható botrányos produkciókat értékeljük.
A Spanyol Nagydíjat követően természetesen továbbra is Max Verstappen áll az élen, Lando Norris viszont apránként, de folyamatosan közelít a címvédőre. A Ferrarinál mostanra Charles Leclerc vette át az irányítást, az idény elején remeklő Carlos Sainz egészen az ötödik helyig csúszott vissza. Felfelé jönnek viszont a Mercedes-pilóták, immár a szezon első harmadában nemigen villogó Lewis Hamilton is az első tízben található.
Az F1-es versenyzők erősorrendje az első tíz nagydíj átlaga alapján:
A Formula Podcast legfrissebb adása, benne a barcelonai hétvégére adott pontszámokkal, a podcastmegosztókon és YouTube-csatornánkon is meghallgatható:
A Red Bullnál nagyon szoros hétvégére számítanak Ausztriában
https://formula.hu/parc-ferme/38090
Christian Horner, a Red Bull csapatfőnöke rendkívül szoros hétvégére számít a hétvégi Osztrák Nagydíjon, a brit szakember szerint kis különbségek döntenek majd Spielbergben.
„Kicsit olyan lesz ezt, mint a Brands Hatch, ahol fél tizedmásodpercek döntenek majd a versenyzők között. Nagyon rövid a pálya, szóval szoros lesz. A McLaren és Lando ismét gyors lesz, de a Ferrarival és a Mercedesszel is számolni kell. Ki tudja, talán még mások is beleszólhatnak” – mondta Horner.
„Ha megnézzük a legutóbbi versenyen látott különbségeket, akkor kijelenthető, hogy ezúttal is nagyon, nagyon gyorsak lesznek a körülöttünk lévő srácok. Már tavaly is hasonló volt a helyzet, Lando pedig láthatóan előrelépett. Természetesen meg kell értenünk a gyengeségeinket, és felül kell kerekednünk a problémáinkon” – tette hozzá a Red Bull csapatfőnöke.
Új sóderágyakkal vennék elejét a pályahatáros blama megismétlődésének a Red Bull Ringen
https://formula.hu/parc-ferme/38091
Emlékezetes módon tavaly csak órákkal a leintés után hirdethettünk végeredményt a Formula-1-es Osztrák Nagydíjon, az Aston Martin óvása révén ugyanis több mint 1200 (!) potenciális és a verseny közben büntetlenül maradt pályaelhagyást kellett megvizsgálniuk a felügyelőknek. Végül 83 esetben valóban kihágás is történt, összesen nyolc versenyzőt büntettek, ami átrajzolta a futam végső sorrendjét. Az összes pályaelhagyás az utolsó két, szám szerint 9-es és 10-es kanyarban történt, az FIA pedig megfogalmazta azt a javaslatot is a szervezők felé, hogy sóderágyak odatelepítésével lehetne elejét venni a jelenségnek.
Nos, a Red Bull Ring illetékesei meghallgatták a tanácsot, s a most hétvégi F1-es versenyre mindkét ominózus kanyarba egy sávnyi sóderágyat vittek fel a kerékvetők mellé, amely eltántoríthatja a pilótákat a pálya kiszélesítésétől – vagy ha mégis megteszik, akkor időt veszítenek vele. A megoldás valószínűleg csak átmeneti viszont, hiszen például a MotoGP nem díjazza a hasonlót a gyors kanyarok mellett, így várhatóan az augusztus közepi motoros világbajnoki fordulóra eltávolítják a 9-esből és a 10-esből a sódersávokat.
Update on the F1 Circuit at the Red Bull Ring - Austria
— Desi Racing Co. (@DesiRacingco) June 25, 2024
The venue for the next F1 Race
Gravel trap added in some corners to prevent the drivers going wide and the whole fiasco that happened last year due to track limit policing
@parcfer_me #F1 #AustrianGP pic.twitter.com/Iymf9hTMku
A kimerültség miatt hagyta ott az F1-et az Aston Martin stratégája
https://formula.hu/parc-ferme/38088
2022-ben a túlterheltség és a kimerültség miatt hagyta ott az F1-et az Aston Martin stratégája, Bernie Collins – azóta a Sky Sports közvetítésében dolgozik, de a jelenleg zajló triple header (vagyis amikor három egymást követő hétvégén is versenyez a mezőny) kapcsán ismét felszólalt.
„Annak idején az egyre több verseny miatt egyre fáradtabbnak éreztem magam a szezon vége felé, és odáig jutottam, hogy már a következő idény elején is – nem voltak izgatott a rengeteg utazás miatt. 2021 végén három egymást követő hétvégét kellett teljesíteni, és ennek a végére egyszerűen fizikálisan kimerültem. Nem tudtam aludni a folyamatos jetlag miatt, szenvedtem azzal, hogy ébren maradjak nap közben. Eljutottam odáig, hogy miért?” – mesélte a BBC-nek.
„Manapság már a csapatok egy része megengedi a szerelőknek, hogy évente két-három futamot kihagyjanak. Nem hangzik soknak, de igazából nagy különbséget jelent. Én is maradtam volna, ha kihagyhattam volna pár versenyt, de akkoriban ez nem volt opció. Szerintem a következő években az F1-nek át kell gondolnia azt, hogy hogyan tudja megtartani a legjobb embereket” – tette hozzá.
WRC: Ogier baleset miatt kórházban, kihagyja a hétvégi futamot
https://formula.hu/parc-ferme/38089
A hétvégi Lengyel Rali pályabejárása alatt, utcai autóval szenvedett közúti balesetet Sebastien Ogier és navigátora, Vincent Landais. A páros az utcai Toyotával írta fel az egyik gyorsaságit (ilyenkor nem zárt a pálya, közúti szabályok szerint zajlik a közlekedés, vannak sebességhatárok és forgalom), amikor frontálisan ütközött egy szemből érkező civil autóval.
A baleset körülményei egyelőre nem tisztázottak, mindenesetre a nyolcszoros világbajnokot mentőhelikopterrel kórházba szállították, és a sérülései miatt bent is tartják. Ugyan Landais-t már kiengedték, de Ogier emiatt nem tud részt venni a hétvégi WRC-futamon, ezt közölte a Toyota csapata.
fotó: POLICJA WARMIŃSKO-MAZURSKA
Nem talált bűncselekményt a rendőrség a Hamilton elleni szabotázsról szóló levél kapcsán
https://formula.hu/parc-ferme/38087
Mi is írtunk róla, hogy a Spanyol Nagydíj előtt több F1-es és sajtóképviselő – köztük a Formula.hu utazó tudósítója, Mészáros Sándor – megkapott egy továbbított levelet, amelyben állítólag egy Mercedes-csapattag azzal vádolja az istállót és külön Toto Wolff csapatfőnököt, hogy szisztematikusan szabotálják Lewis Hamiltont és az autóját, méghozzá olyan módon, amely akár a brit életét is veszélyeztetheti. Wolff tagadta a levél valóságtartalmát Barcelonában, és azt is jelezte, hogy a rendőrséget is bevonták az üggyel kapcsolatos nyomozásba.
Nos, a PA hírügynökség megszólaltatott egy rendőrségi szóvivőt az ügy kapcsán, aki elmondta, hogy nem találtak bűncselekményt: „A northamptonshire-i rendőrség június 12-én kapott egy bejelentést egy e-mailről, amely a Mercedes AMG F1-es csapaton belül keringett. Elkövetett bűncselekményt nem találtak, ugyanakkor tanácsot adtak a csapat által esetleges kapott további e-mailekkel kapcsolatban” – olvasható a rendőrség rövid kommünikéjéban.
A szabotázsügyről a Pitwall hétfői adásában is hosszan beszélgettünk:
Szabályt szigorítana Vasseur Verstappen imolai F1-es tesztje után
https://formula.hu/parc-ferme/38086
Múlt héten a Spanyol Nagydíjat megelőző napokban a 2022-es Red Bull-lal körözött Max Verstappen Imolában. Mint Paul Monaghan, az energiaitalosok vezető F1-es mérnöke elmondta: a tesztnap azt a célt szolgálta, hogy a regnáló világbajnok összehasonlítási alapot kapjon a korábbi versenygéppel annak kapcsán, hogy már akkor is valóban megvoltak-e az előző versenyeken nehézséget jelentő problémáik a kerékvetőkkel és bukkanókkal.
A teszt teljes mértékben megfelelt a szabályoknak, hiszen az előírások lehetővé teszik, hogy legalább kétéves technikával gyakoroljanak a csapatok. A rivális Ferrari csapatfőnöke, Frederic Vasseur nem is látott ebben kivetnivalót, arra ugyanakkor rámutatott, hogy szabályozni lehetne a Verstappen imolai tesztjéhez hasonló eseteket és azt, amikor sokkal gyakoribb módon az F1-es alakulatok a fiatal neveltjeiknek adnak így felkészülési lehetőséget (ahogy például azt a Ferrari is szokta olykor csinálni az akadémistáival, vagy épp az Alpine Jack Doohannel és Mick Schumacherrel rövidesen):
„Nem panaszkodom rájuk, megfelel a szabályoknak, amit tettek, teljesen rendben van, de ez sokkal inkább a fejlesztést szolgálja, mint bármi mást” – idézi Vasseurt a PlanetF1.com. „Amit a fiatalokkal csinálhatsz ilyenkor, hogy lehetőséget adsz nekik, hogy gyűjtsék a kilométereket a szimulátorozáshoz és a fejlődésükhöz, úgyhogy az egy másik hozzáállás. Szerintem ha szabályozni akarjuk ezt, külön kell választani ezt a két aspektust: a napokat, amiket az aktuális versenyzőinkkel teljesítünk, és azokat, amiket a nem versenyző pilótáinkkal.”