DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. november 20. szerda

Újabb szenzációs finálé a WRX-ben!

F1-gyerekverzió: A Magyar Nagydíjon debütál az alternatív közvetítés

Korábban példátlan újítást vezet be a Formula-1: a Magyar Nagydíjon először készül közvetítés, amelyet gyerekek részvételével gyerekeknek szánnak. A műsor angol és német nyelven készül el (a hagyományos közvetítés alternatívájaként), három gyerekkorú riporter mellett a korosztálynak szánt grafika és effektek jelennek meg a képernyőn.

Az angol verzió arca Jenson Button és Danica Patrick lesz, az ő munkájukat segíti három gyerekkorú riporter, akik interjúkat készítenek és műsort vezetnek a Sky Sports megszokott csapatát kiegészítve. Közülük ketten már korábban is szerepet kaptak az F1-es közvetítésben, a harmadik pedig egy gokartos. A német verzió még a kiválasztási folyamatnál tart, 10-14 év közti gyerekeket keresnek.

A hírről a grid kidek jutottak eszünkbe, még 2018-ból

 

Bevetődések és hibák az esőben – a legjobb monacói onboard videók

Sainz felúszása, Perez időmérős autótörése, Stroll első körös falra préselése, a Haasok merész manőverei, Russell és Perez koccanása – ezek mind láthatók a monacói fedélzeti kamerás összeállításban, amely IDE vagy a képre kattintva nézhető:

f1-monaco-onboard

Először ülhet be az F1-es Mercedesbe Mick Schumacher

A német Bild értesülései szerint a jövő héten első alkalommal ülhet be az igazi 2023-as Formula-1-es Mercedesbe az istálló által teszt- és tartalékpilótaként foglalkoztatott Mick Schumacher. Az alakulat vesz részt ugyanis a Pirelli gumitesztjén a Spanyol Nagydíjat követő kedden és szerdán a barcelonai pályán, s míg előbbi napon még George Russell lesz munkában, szerdán már a tervek szerint az előző két idényt a Haasnál lehúzó Schumacher ül volán mögé. A fiatal versenyző eddig a szimulátorból segítette a Mercedes munkáját, valamint jelen volt a nagydíjhétvégéken is esetleges tartalékként.

f1-mick-schumacher-mercedes

Szerződést hosszabbított egyik legfőbb partnerével az F1

Szerdán a Formula-1 bejelentette, hogy további évekre meghosszabbította az együttműködését a Heinekennel. A két fél még 2016-ban lépett partnerségre, azóta számos módon dolgoztak együtt a szurkolói élmény fejlesztésén és új rajongók bevonásán, s ez továbbra is így fog történni, többek között a nemrég Heineken-márkanagykövetnek bejelentett DJ Martin Garrix előadásaival. A sörmárka emellett többek között promotálni fogja a Heineken 0.0 névre hallgató alkoholmentes termékét, valamint folytatja az „Amikor vezetsz, soha ne igyál” kampányát is.

A bejelentés egyúttal azt is tartalmazza, hogy a Heineken lesz a névadó szponzora az idei F1-es naptár új versenyének, a novemberben sorra kerülő Las Vegas-i Nagydíjnak.

f1-heineken

fotó: DPPI

Jön az Alfa Romeo-Haas, és egyúttal visszatér az F1-be Giovinazzi?

Pitwall című heti hírösszefoglaló műsorunkban ezt a témát is boncolgattuk: maradhat az F1-ben az Alfa, és visszatérhet a rajtrácsra az onnan kiszoruló olasz. Nézzétek meg a vonatkozó részt:

Az Andretti bázisába költözik át a McLaren IndyCar-csapata

Változtak az Arrow McLaren középtávú tervei: az IndyCar-részleg egy új főhadiszállást akart felépíteni az USA-ban, helyette azonban az Andretti Autosport megüresedő indianapolisi műhelyébe fognak átköltözni.

A 8000 négyzetméteres üzem háromszor akkora, mint a McLaren szintén Indianapolisban található jelenlegi központja (ahol a Schmidt Peterson Motorsports működött korábban) – mivel a McLaren idén már három állandó autót indít az IndyCarban, az Indy 500-on pedig négyet, a jövőben pedig további terjeszkedés a cél, szükség is van a nagyobb területre. Az Andretti szintén bővel, és az Indiana állambeli Fisherbe költözik át, egy 53 ezer (!) négyzetméteres gyárba: ez a Michael Andrettiék által sokat emlegetett új főhadiszállás, amely nagyobb, mint a maranellói Ferrari-központ, és ahol bőven elfér majd a tervezett F1-es projekt is. A két csapat átköltözése 2025-ben várható.

Fotó: Arrow McLaren

Verstappentől lesett Piastri a vizes pályán

A Monacói Nagydíj alakulása folytán a világbajnoktól tanulhatott az újonc: az eső már esni kezdett, de a versenyzők többségéhez hasonlóan még Oscar Piastri is slick abroncsokon haladt, mikor Max Verstappen lekörözte őt. Az ausztrál igyekezett tartani a lépést és pár hasznos fogást ellesni az éllovastól.

„Igazából egészen hasznos volt, hogy Max haladt előttem, mert először vezettem slick gumin esős pályán F1-es autóban. Azzal, hogy Max volt ott, tudtam, hogy rendben lesznek a dolgok” – nyilatkozta a médiának a verseny után a tizedik helyével idén másodszor pontot szerző Piastri. „Amikor esett és slicken voltunk, akkor érthető módon nagyon óvatos volt, így tudtam tartani őt, sőt azután is, hogy mindketten kijöttünk a köztes gumikért. Amikor a pálya felszáradt, akkor azért már gyorsabb volt nálam. De eleinte tudtam tartani, ezt először mondhatom el magamról, szóval jó élmény volt.”

Fotó: McLaren

Mario Andretti: Miután nyolcszoros világbajnok lesz, meggyőzöm Verstappent!

Többször elmondta már Max Verstappen, hogy miután végzett a Formula-1-ben – ami megszólalásai alapján akár már hat év múlva, jelenlegi szerződése lejártával bekövetkezhet – kipróbálná magát az endurance-versenyzésben vagy akár ralikrosszban, az IndyCar és Indy500 azonban nem foglalkoztatja. Ezen változtatna a versenyzőlegenda, Mario Andretti:

„A motorsport, ha úgy tetszik, egy nagy boldog család, az összes szakág ideértve. Én kíváncsi voltam minden formájára, ahogy látható a pályafutásomból. A szenvedélyem minden csúcskategóriára kiterjedt a sporton belül” – mondta a Ziggo Sportnak az amerikai, akinek pályafutása csak egy töredéke az 1978-ban megnyert F1: a legkülönbözőbb kategóriákban 109 nagyobb győzelmet számol karrierje.

„Barátaim vannak mindenütt. Meg fogom győzni őt. Egyszer majd beszélek Max Verstappennel, miután megnyerte a nyolc világbajnoki címet, hogy jöjjön át és nyerje meg az Indy 500-at is!”

Ahol idén fej fej mellett halad a Ferrari és a Red Bull – videó

Érdekes különverseny kezd kibontakozni az említett két istálló között a leggyorsabb kerékcseréket illetően: Monacóban ismét a Red Bull produkálta a legjobb szervizelést Sergio Perez 2,15 másodperces kiállásával, ezzel idei harmadik elsőségüket húzták be ilyen tekintetben – amivel kiegyenlítettek a szintén háromszor élen végző Ferrari ellen.

A kerékcserék tavalyig a bikák felségterületének számítottak, idén viszont a szintjükre került a Scuderia: jól mutatja azt, mennyire kiemelkedik ez a két alakulat, hogy a szezon tíz leggyorsabb bokszkiállását egyaránt a Red Bull vagy a maranellói gárda mutatta be! A 2023-as rekord amúgy a Ferrarié Charles Leclerc dzsiddai 2,10 másodperces kiállásával, a lentebb látható monacói Perez-csere az összesített lista harmadik helyére jó.

Idiótázás, falazás, esőkavarodás – így szólt a rádió Monacóban

Az átlagosnál hosszabb összeállítást készített az F1 a Monacói Nagydíj hétvégéjének legjobb csapatrádiós üzenetváltásaiból, benne többek között ingerült Lando Norrisszal, az autóból taktikai tanácsot adó Charles Leclerc-rel, a fékekre panaszkodó Yuki Tsunodával, az esőről érdeklődő Fernando Alonsóval és persze időmérőn falazva pole-t szerző, intereket követelő és győztes Max Verstappennel – a videó IDE vagy a képre kattintva nézhető:

f1-radio-monaco

„A mi programunk a teljesítményen alapul, nem a marketingértéken” – Marko visszaszólt Ralf Schumachernek

Ralf Schumacher másfél héttel ezelőtt beszélt arról, hogy szerinte az AlphaTauri és még inkább a Red Bull-tanácsadó Helmut Marko személyes okok miatt nem a Haastól 2022 végén elküldött Mick Schumachert választotta az egyik autójába, hanem Nyck de Vriest: a korábbi F1-es konkrétan úgy fogalmazott, hogy Markónak „problémája van a Schumacher névvel”. Minderről De Vries haloványabb szezonkezdete után beszélt a német exversenyző.

Most aztán megérkezett a válasz Markótól, aki az OE24-nek nyilatkozva reagált Ralf Schumacher kijelentésére: „Nincs semmi problémám a Schumacher névvel. Számomra Michael Schumacher a legnagyobb. Rendszeresen beszélek Ralffal. De egy dolgot összekever: a mi F1-es programunk a teljesítményen alapul, nem pedig a marketingértéken” – szúrt oda a Red Bull-os szakember.

f1-marko-redbull

Tizenöt sárga, valamint egy piros zászló után történelmet írtak a NASCAR leghosszabb futamán

Ryan Blaney győzött a Cup Series idei leghosszabb, 600 mérföldes futamán a Charlotte Motor Speedwayen. A 29 éves pilóta 400 körből 163 alkalommal állt az élen. Ha valaki csak erre pillantana rá a NASCAR koronaékszerének számító, Coca-Cola 600 nevű versenyével kapcsolatban, akkor maximum annyi lenne furcsa, hogy hétfőn rendezték, ám a történet korántsem csak ennyiből áll. A versenyt hagyományosan ugyanazon a napon rendezték volna meg, amikor az F1-es Monacói Nagydíj, valamint az Indy 500 is lebonyolításra kerül, erre azonban nem volt lehetőség a rengeteg csapadék miatt, így csak hétfőn indulhatott meg a száguldás. A nyitó szakaszt az élről rajtoló William Byron nyerte, míg a másodikat már Chris Buscher, de mire ideáig eljutottunk elég sok idő eltelt. Ennek legfőbb oka megint az égi áldás volt, ami rendesen eláztatta a pályát, ám később az eső már nem zavart be, helyette történt sok más, ami témát ad még a következő napokra.

A kivételes hosszúsága miatt nem három, hanem négy szakaszra lebontott futamon ugyanis rengeteg balesetet történt, főként a végjátékban, de még a másodikban volt látható a legrémisztőbb eset. Ekkor Denny Hamlin frontálisan csapódott a falba, miután összeért Chase Elliott autójával, és vélhetően nem véletlenül. Hamlin eléggé a falhoz szorította ellenfelét, a 2020-as bajnok pedig előbb az autója jobb oldalát intézte el, majd a felvételek alapján szándékosan ment neki a Joe Gibbs Racing pilótájának, hatalmas ütközést okozva ezzel. Elliott nem ismerte el felelősségét, így az esetet még vizsgálni fogják, bőven benne van, hogy eltiltják a NASCAR egyik legnépszerűbb pilótáját.

A folytatásban sem nyugodtak le aztán kedélyek, ahogy haladtunk előre, egyre több incidens miatt kellett tehát meglengetni a sárga zászlót, összesen tizenöt alkalommal. A harmadik szakaszt már Blaney nyerte, ekkor kezdett kirajzolódni, hogy rajta kívül Byron, Kyle Busch, Tyler Reddick, esetleg Kyle Larson vagy Brad Keselowski lesznek esélyesek a győzelemre. Utóbbi kettő aztán belekeveredett valamibe, ráadásul az utolsó körökre Blaney már a sárgák ellenére is megállíthatatlannak bizonyult. Győzelmével a Team Penske duplázott, hiszen az Indy 500 után a Coca-Cola 600 trófeája is náluk landolt egyazon esztendőben, ami történetük során először fordult elő. Említésre méltó még, hogy a futamon jelen volt a részidősként visszatérő Jimmie Johnson is, ám a hétszeres bajnoknak ezúttal sem volt szerencséje. Bár a futam elején nagyszerű tempóval kezdett el felzárkózni a mezőny végéről, kétszer is ütközött, így a versenyt annak ellenére sem tudta befejezni, hogy a szerelői még a piros zászló előtt helyrehozták az autóját.

„Perez megmutatta, hogy miért nem lesz bajnok: Verstappen tesztpilótája lett”

Paul Stoddart a RacingNews365.comon vezeti a maga versenyek utáni blogsorozatát, a monacói értékelőjében pedig természetesen kitért Sergio Perez teljesítményére: határozott véleményt fogalmazott meg.

„Szerintem a jelenlegi pontelőnye ismeretében egész nyugodtan kijelenthetjük, hogy ezt a bajnokságot csak és kizárólag Max veszítheti el, és hogy a Red Bull Sergio Perez hibája ellenére kényelmesen meg fogja nyerni a konstruktőri bajnokságot” – írta.

„Szegény öreg Perez megmutatta, hogy nem lesz esélye a világbajnoki címre. Másodszor láthattuk, hogy eldobja a sanszát az időmérőn: először Ausztráliában és most Monacóban. Ez egy nagyon-nagyon rossz hétvége volt számára, és majdnem lefokozták Verstappen tesztpilótájává, hogy a futam végén ő próbálja ki a gumik viselkedését” – tette hozzá a korábbi F1-es csapatfőnök.

f1-redbull-perez

fotó: Red Bull

Stroll nem tudja, sírjon-e vagy nevessen

Miközben Fernando Alonso ezúttal már a dobogó második fokára állhatott fel, a csapattárs Lance Stroll borzalmas hétvégét fogott ki az F1-es Monacói Nagydíjon. Az időmérőn már a Q2-ben kiesett, a futamon pedig szintén tízen kívül haladt, ráadásul Sergio Perezzel is koccant. Később aztán amikor rákezdett az eső, kiesett a kanadai: a visszajátszások szerint többször a korlátnak ütközött az Aston Martinnal. Stroll fékgondokra gyanakodott:

„Volt néhány problémám az autóval, nem tudtam lelassítani, vagy ötször nekiütköztem a falnak. Már az eső előtt elkezdtem érezni, hogy küszködök a megfékezésével, aztán amikor eleredt, végképp nem tudtam lelassítani” – idézi a pilótát a RacingNews365.com szakoldal. Amikor arról kérdezték, hogyan érzi magát a förtelmes hétvégéje után, csak ennyit felelt: „Sírjak vagy nevessek? Akár nevethetek is.”

f1-stroll-aston-monaco

fotó: DPPI

„Legközelebb ő is velem jön!” – üzente O’Ward Ericssonnak (videó)

A vasárnapi Indy 500 hajrájában történt balesetek egyike volt, amikor az egyik újraindítást követően az őt előtte megelőző Marcus Ericssont támadta a versenyben legtöbb körön át vezető Pato O’Ward, ám a 3-as kanyarban előbb a füvet csípte meg, majd a svéd bal hátsó kerekéhez ért hozzá, így a mexikói kiforgott és a falban találta magát. Az előző évi versenyen is ők ketten harcoltak a hajrában, csak akkor konkrétan a győzelemért, s akkor O’Ward kihátrált egy manőverből. Ezúttal nem tette, viszont a korábbi F1-es ellenfelét hibáztatta a baleset után:

„Úgy gondolom, kissé túl kedves voltam ott. Hét kör volt még hátra, én pedig rámentem. Nagyon kedves voltam vele. Biztosra fogok menni, hogy legközelebb ő is velem jön. Lementem a pályáról is, hogy helyet hagyjak neki, mégis leszorított, szóval igen, nem fogom ezt elfelejteni” – fogalmazott az Arrow McLaren pilóta. Videón a hajrában történt incidens – amely mögött történt egy másik is, aminek következtében Agustin Canapino fék nélküli autóval csúszott bele O’Ward gépébe:

Örül a dobogónak az Alpine-vezér, de…

Esteban Ocon jelentette az F1-es Monacói Nagydíj egyik fő meglepetését azzal, hogy az időmérőn a negyedik helyen végzett, majd Charles Leclerc büntetése révén a harmadik rajtpozícióból indulhatott, s ezt végül a leintésig megtartotta, így saját maga és az Alpine idei első pódiumát szerezte. Mindezt mindössze néhány héttel azt követően, hogy az Alpine vezérigazgatója, Laurent Rossi meglehetősen kemény kritikát fogalmazott a borzalmas bakui produkció után az istálló teljesítményéről, többek között az amatőr jelzőt is használva.

A Reuters a Monte-Carlóban szerzett dobogó után megszólaltatta Rossi, aki persze örült a mostani eredménynek, de azt is tudja, hogy még messze vannak attól, hogy az ilyesmi rendszeressé válhasson: „Örülök. Örülök a csapatnak. Nem fogom azt mondani, hogy azt szeretném, hogy minden versenyen végezzenek a harmadik helyen, az irreális lenne. Imádnám, de még sok munka vár ránk, hogy odajussunk. De igen, egyértelműen komoly, erős teljesítményt nyújtottak ezen a hétvégén: a pilóták, a mérnökök, a szerelők, mindenki itt a pályán, valamint Enstone-ban és Viryben.”

f1-ocon-alpine-monaco-podium

Balesetcunami, három piros zászló, kirepülő kerék, új győztes: ez volt a 107. Indy 500 – videó

Bár sokáig viszonylag nyugodt mederben folytak az események a vasárnapi Indy 500-on, a hajrá azonban egészen őrültre sikeredett: több baleset miatt háromszor is félbe kellett szakítani a versenyt. Kétségtelenül a legijesztőbb incidens az volt, amikor a Felix Rosenqvisttel ütköző Kyle Kirkwood kereke kirepült a pályáról, amely aztán szerencsére nem a nézőtéren, hanem a parkolóban, egy autón landolt. Ha valaki esetleg lemaradt volna a végül egy egykörös szétlövés végén Josef Newgarden sikerét hozó futamról vagy felelevenítette a legfontosabb történéseket, itt a bővített videós összefoglaló a legendás viadal 107. kiírásáról:

Fékprobléma kínozta Tsunodát a futamon

Yuki Tsunoda bejutott az időmérőn a Q3-ba a Monacói Nagydíjon a több fejlesztést kapó AlphaTaurival, s a versenyen is a pontszerzők között haladt, amíg fékhibát nem jelentett a rádión. A japán végül egészen a 15. helyig csúszott hátra, s két kör hátrányban futott be – ráadásul egyszer a bukótérbe is kilátogatott, miután próbálta betartani, amit a csapat kért tőle:

„A verseny rajtjáig jó volt minden, de aztán problémám támadt a fékkel, így egyáltalán nem tudtam nyomni, és ezért a tempóm rettenetesen gyenge volt. A csapat azt mondta, nyomjam keményebben a féket és attól majd megjön a hőmérséklet, és újra a szokásos tartományba kerül. Úgyhogy nyomtam, hogy lássam, mi lesz, de majdnem a falnak ütköztem” – idézi Tsunodát a RacingNews365.com portál.

f1-tsunoda-monaco-alphatauri

Russell már a második legtöbb büntetőponttal rendelkezik az F1-es mezőnyben

Ketten is büntetőpontokkal zárták a vasárnapi Formula-1-es Monacói Nagydíjat. Az egyikük George Russell, aki az esőssé váló pályán hibázott a Mirabeau-nál, majd amikor onnan visszatért a pályára, ütközött Sergio Perezzel. A nem biztonságos visszatérés miatt a Mercedes britjét nemcsak öt másodperces büntetéssel sújtották – ami végül nem befolyásolta az ötödik helyét –, hanem még két büntetőpontot is felírtak a licenszére. A saját elmondása szerint a vízpermettől semmit nem látó Russell így már hatnál jár az elmúlt 12 hónapban: ezzel neki van a második legtöbb büntetőpontja a nyolccal rendelkező Pierre Gasly mögött, aki csak nemrég került egy lépéssel távolabb az eltiltástól, ami 12 egység összegyűjtése után jár.

A másik, szintén két büntetőponttal szankcionált versenyző Nico Hülkenberg volt (neki ezek voltak az első büntetőpontjai 2023-ban), aki még a futam legelső körében próbálkozott meg egy merész manőverrel Logan Sargeant ellen, aminek kontakt lett a vége. A Haas németje a versenyen is kapott öt másodpercet, amit ráadásul nem jól töltött le a bokszban, így újabb tíz másodpercre büntették. Hülkenberg végül csupán 17. lett.

f1-russell-perez-crash-monaco

„Igazságtalan és veszélyes” volt az Indy 500 vége Ericsson szerint

Bár sokáig viszonylag nyugodt mederben folytak az események az Indianapolisi 500 mérföldesen, az utolsó 16 körben háromszor is meg kellett szakítani a versenyt – utoljára úgy, hogy már csak két kör maradt hátra a futamból. Ez azt jelentette, hogy a versenyt a bokszból kivezető kör után egyből elindították egyetlen körre, amelynek még Marcus Ericsson vágott neki az élen, s ha megőrzi a vezetést, Helio Castroneves évezred eleji produkciója után az első lehetett volna, aki egymás után kétszer megnyeri a legendás viadalt, azonban Josef Newgarden a 3-as kanyar felé menet megelőzte őt, így ő húzta be az első diadalát. A svéd ex-F1-es azonban nagyon nem értett egyet azzal, ahogy véget ért az Indy 500:

„Igazságtalan és veszélyes volt a verseny befejezése. Sosem csináltunk még újraindítást egyből a bokszból kijövet. Nem tudjuk üzemi hőfokra melegíteni a gumikat. Kemény volt szerintem a futam vége, nem értek egyet azzal, ahogy ezt kezelték. Szerintem nem volt elegendő kör hátra ehhez, nem hiszem, hogy biztonságos hideg gumikon a bokszból kiérve újraindítani, úgy gondolom, ez nem fair és megfelelő módja a verseny végének. Nem értek vele egyet. Szerintem nagyszerű utolsó újraindítást csináltam, megleptem vele Josefet, vezettem az első kanyarban, de aztán nem tudtam magam mögött tartani – nem volt elég, szóval nehéz ezt lenyelni” – fogalmazott Ericsson.

Newgarden amúgy a maga részéről örült annak, hogy versennyel ért véget az Indy 500: „Sokféle módon alakulhatott volna ez, és mondhatjuk, hogy ez vagy az fair vagy nem fair. Mindenfélét láttam már, de most csak hálás vagyok, hogy így csinálták” – mondta el az újdonsült győztes. Az utolsó kör: