Ha imádod a MotoGP-t és nem szeretnél semmiről lemaradni, akkor csatlakozz a Formula MotoGP Facebook-csoportunkhoz, ahol még több hírről és információról számolunk be a MotoGP és egyéb motoros bajnokságok kapcsán!
A 2022-es idény talán legváltozatosabb és legtöbb manővert hozó versenyét hozta a MotoGP Brit Nagydíja, amelyen végül Francesco Bagnaia idei negyedik győzelmét szerezte. Ehhez kellett az is, hogy a pole-ból induló Johann Zarco már a futam első fázisában elessen az élről – a francia elmondása szerint rossz választás volt a közepes keverékű első abroncs számára –, valamint az is, hogy a hajrában pedig visszaverje a nagyot hajrázó és a második hellyel is legjobb apriliás eredményét elérő Maverick Vinales támadásait. Ám ami ennél is fontosabb volt az olasz saját bevallása szerint, az a mentorától, Valentino Rossitól és a Ducati munkáját segítő Casey Stonertől kapott tanácsok:
„Ezen a hétvégén többet beszéltem Valentinóval. Sokat beszélt velem, hogy jobban megértsem a helyzetet, mert kissé gondban voltam a hétvégén. Nem könnyű az ő szempontjából, hiszen otthon a tv-képernyőkön keresztül nézi az eseményeket, de segített megérteni a gumikat, a gumik hőmérsékletét – rengeteget segített” – idézi Bagnaiát a Motorsport.com. „Casey-től pedig azt kérdeztem, csinált-e bármit másképp ezen a pályán a múltban, ami segített neki versenyképesebbé válni. Ma délelőtt pedig küldött egy üzenetet, én pedig kipróbáltam valamit, ami akkoriban talán működött, de most nem a jelenlegi gumikkal. Mindenesetre örülök, hogy itt vannak nekem ezek az emberek.”
Bagnaia egyébként a nyári szünetben ittasan elszenvedett autóbalesete kapcsán egy poént is elsütött a futam utáni sajtótájékoztatón, mondván, hogy este inni fog, aztán taxit rendelni. Persze a vicc mellett arra is rákérdeztek, hogy hogyan látja a világbajnoki esélyeit azok után, hogy a legutóbbi két versenyen 91-ről 49 pontosra dolgozta le a hátrányát Fabio Quartararóval szemben, s ezzel egyidejűleg Zarcót megelőzve feljött a tabella harmadik helyére:
„Igen, sok pontot ledolgoztam az utolsó két versenyen, de így sem akarok a bajnokságra gondolni. A következő állomás Ausztria, arra koncentrálok, megpróbálok ott is versenyképes lenni. Ma roppant fontos, hogy előnyt kovácsoljunk Fabio hosszúkörös büntetéséből: azzal időt veszített, mert a közepes első abroncsot rakta fel, s ha az élen lett volna, ki tudott volna talán építeni előnyt. De Zarco zárta az ívet, így sok pozíciót veszített a büntetéssel. Emellett Aleix tegnap nagyot bukott, így nem volt olyan versenyképes ma, mint Maverick, szóval remek nap volt ez számomra a bajnokság szempontjából. Fontos volt a győzelem, mert idén először tudtam úgy nyerni, hogy közben küszködtem. A célom, hogy versenyképes legyek és futamokat nyerjek. Szerencsénk is volt, mert Fabio versenyképesebbnek tűnt, de előzőleg elkövetett egy hibát, amiért kapta a büntetést, mi pedig kihasználtuk a helyzetet.”
Bagnaia már említést tett Quartararo hosszúkörös büntetéséről, amellyel a Yamaha versenyzője a verseny elején a második helyről az ötödik pozícióba csúszott vissza. Az igazi gondot azonban nem ez a nagyjából másfél másodperces időveszteség jelentette, hanem az, hogy ismét előjött a hangvillások azon problémája, hogy a forgalomban motorozva nem tudnak előzni, így a címvédő végül mindössze a nyolcadik helyen látta meg a kockás zászlót Silverstone-ban:
„Igen. Csalódott vagyok, mert azt gondoltam, a hosszúkörös büntetés jobban fog sújtani, de végül nem volt olyan vészes. A hátsó gumi viszont nagyon rossz volt, mások mögött nem lehetett vezetni a motort. Maga a rémálom. Ha csak egy motor megy előttünk, az még rendben van, de ha több, akkor rettenetesen felmelegszik a hátsó gumi és teljesítményt veszít, ezért pedig másképp is kell motoroznom, mint a többieknek. Így pedig rémálom előzni ezzel a motorral.”
Quartararo szerint a büntetés nélkül alighanem ott tudott volna maradni az élbollyal, hiszen akkor nem lett volna sok rivális versenygép előtte, így az abroncs sem melegedett volna túl. Az igazi gond viszont az volt, hogy hibáztak a csapatával már az edzéseken azzal, hogy nem próbálták ki a kemény keverékű hátsó gumit, mivel azzal kevésbé küszködhettek volna ugyanebben a helyzetben: „A kemény abronccsal jobb lett volna a helyzet, de mindig könnyű a verseny után beszélni. Nem próbáltuk ki előzetesen a kemény hátsót, ezzel hibáztunk. Ez volt a probléma, mert ilyen körülmények között azt kellett volna használnunk.”
A francia vb-éllovas küszködése azt is eredményezte, hogy mindössze egyetlen ponttal tudta növelni az előnyét fő üldözőjével, Aleix Espargaróval szemben annak ellenére, hogy az apriliás hatalmasat repült a szombati negyedik szabadedzésen, így értelemszerűen még a vasárnapi futamon sem volt tökéletes állapotban. A kilencedikként célba érő spanyol ugyanakkor nem fogta a balesetére a halovány produkcióját:
„Jól éreztem magam, hogy őszinte legyek. A fájdalom nem lehet kifogás. Nyilván nem tudtam olyan szabadon mozogni a motoron és segíteni annak kanyarodását. Egész versenyen az egész testem sajgott, de azért olyan komoly fájdalmaim nem voltak. Kár érte, mert nem tudtam előzni, nem tudtam agresszív lenni a futamon. Nem végeztem messze a győztestől, de a versenyen nem volt meg a tempóm, sajnálatos, hogy nem tudtam a győzelemért harcolni. Ilyen a versenyzés, a futamon kell megmutatnod, mit tudsz. Úgy gondolom, jobb tempóm volt ennél és a győzelemért küzdhettem volna, de ezt meg is kell mutatni.”
Espargaro arról is beszélt, mennyire kiismerhetetlenek voltak az erőviszonyok a Brit Nagydíjon: „A mai versenyt egyáltalán nem értem. Ha megnézem a végeredményt, semmit nem értek a motorokról. Egyik Ducatinak sem volt semmi tempója egész hétvégén, mégis nyertek és dobogóra álltak. Rendkívüli munkát végeztek, nem tudom, hol találták ezt a tempót. Bezzecchi nagyon erős volt, mégis csak tizedik lett, Fabio is erős volt, mégis velem együtt futott be, miközben a legjobb KTM-es és Enea Bastianini a tizenötben sem volt pénteken. Egyáltalán nem értem, mi történt ma, semmi tapadásom nem volt a jobb oldalon egész futamon. Ilyen a MotoGP, jó szoros. Jó szórakozás lesz az utolsó nyolc futam.”
Espargaro a futam legvégén még egy Quartararo elleni előzéssel is megpróbálkozott, amivel nem egy pontot veszített, hanem egyet ledolgozott volna a címvédővel szemben: „Lehetetlen volt megcsinálnom az utolsó körös előzésemet, nagyon messze voltam, de meg kellett próbálnom. Felengedtem a féket, de tudtam, hogy sajnos csak egyetlen pontról van szó – de nem is az volt a lényeg, hanem hogy elöl legyek. Megpróbáltam, de sajnos ma elment a lehetőség arra, hogy pontokat dolgozzak le” – fogalmazott az Aprilia motorosa, aki így 22 egységnyi lemaradással várja a spielbergi folytatást.