DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. december 22. vasárnap
Motor

„Borzalmas, ez nem mehet így tovább!”

A MotoGP versenyzői szerint túl sok haláleset történik az utóbbi időben a junior szériákban: Valentino Rossi szerint szigorúbb szabályokkal lehetne elejét venni a tragédiáknak.

Ha imádod a MotoGP-t és nem szeretnél semmiről lemaradni, akkor csatlakozz a Formula MotoGP Facebook-csoportunkhoz, ahol még több hírről és információról számolunk be a MotoGP és egyéb motoros bajnokságok kapcsán!

Mint arról beszámoltunk, múlt szombaton halálos balesetet szenvedett a Supersport 300-as világbajnokság első jerezi futamán a mindössze 15 éves Dean Berta Vinales. Nem ez volt az első alkalom idén, hogy rendkívül fiatal motoros veszítette életét a versenypályán: a Moto3-asok mugellói időmérőjén Jason Dupasquier, néhány héttel később a European Talent Cupban induló 14 éves Hugo Millan szenvedett tragikus balesetet. Feltűnő, hogy megszaporodtak az utóbbi időkben az utánpótlás-sorozatokban az incidensek, ez pedig a szakértők szerint elsősorban annak köszönhető, hogy nagyon fiatalon kerülnek a versenyzők hatalmas létszámú és roppant kiegyenlített mezőnybe.

Hasonlóan vélekedtek a hétvégi Amerikai Nagydíjra megérkező MotoGP-sek is Austinban (ahol Maverick Vinales unokaöccse tragédiája miatt nem indul). A néhány hét múlva visszavonuló rangidős Valentino Rossi így fogalmazott a történtekkel és a tendenciával kapcsolatban a Motorsport.com szaklap hasábjain:

motogp-gyasz-austin

Csütörtökön a MotoGP-paddock is megemlékezett Dean Berta Vinalesről


„Óriási tragédia, ami Jerezben történt, ráadásul idén már három fiatal az életét veszítette. Mit tudunk tenni? Úgy gondolom, a sportunkban az a legveszélyesebb, ha egy motoros elesik, egy mögötte érkező pedig eltalálja. A Supersport 300-ban veszélyesek a versenyek, hiszen 42-nél is több motor van a mezőnyben. És mindenki nagyon közel van a másikhoz, szóval nagyon magas a kockázata az ilyen baleseteknek. Amit tehetünk, hogy először is jobban betartatjuk a hátul érkezőkkel a sárga zászlókat. Nem tudom, pontosan milyen volt a jerezi baleset dinamikája, de a versenyzők a sárga zászlóknál általában igyekeznek a lehető legkevesebb időt veszíteni. Emellett az utóbbi években a fiatal versenyzők nagyon-nagyon agresszívek, és ha követjük a futamokat, akkor ez nagyon ijesztő, mert mindenki a maximumnál is többet ad bele, és nem is gondolnak arra, hogy ilyesmi megtörténhet. Szerintem mindenkinek észben kell tartani, hogy a motorsport veszélyes.”

Rossi a Motorsport.com kérdésére elmondta: szerinte a minimum életkor megemelése nem feltétlenül jelentene megoldást a problémákra. A kilencszeres világbajnok szerint ugyanakkor az érintett bajnokságokat irányító szervezeteknek szigorúbban kellene fellépniük a kihágásokkal szemben, keményebb büntetéssel sújtva a veszélyesen motorozókat – ahogy egyébként ha lassan is, de a Moto3-ban például már láthatjuk ezt a tendenciát.

Jack Miller ugyancsak a sűrű mezőnnyel magyarázta a tragédiákat, és változást sürgetett: „Ezek a motorok nem annyira gyorsak, de rengeteg van belőlük, és egy pillanatig se gondoljuk, hogy könnyűek. Nagyon is van súlyuk, és mivel sokan vannak a mezőnyben, dupla vagy tripla esélye van annak, hogy valami szörnyűség történik. Úgy vélem, a versenyzés fantasztikus ezekben a kategóriákban, és szerintem az is jó, ha van egy ilyen géposztály, mint a Supersport 300, ahol a fiatal tehetségek lehetőséget kaphatnak, ha nem jutottak el például a Moto3-ba. De lépéseket kell tenni a biztonság ügyében, mert nem mehetnek így tovább a versenyek. Az idei év különösen rossz volt, de ez nem folytatódhat így. Nem veszítheti az életét három fiatal néhány hónap leforgása alatt. Ez borzalmas, és szerintem mindenkinek a nevében mondhatom, hogy elegem van abból, hogy ilyen fiatal versenyzők halála miatt kell egyperces néma megemlékezéseket tartanunk. Ez rettenetes, szóval ez nem mehet így tovább.”

wssp300-jerez

Hatalmas létszámú és roppant kiélezett mezőnyök alkotják a juniorszériákat (a képen a Supersport 300-as vb Jerezben)

Aleix Espargaro a többiekkel ellentétben kiemelte az életkort is: az Aprilia motorosa szerint túlságosan is fiatalon ülnek fel nagymotorokra és mennek fel nagypályákra manapság a versenyzők. A spanyol úgy véli, több évet kellene eltölteniük a gyerekeknek minimotorokon, manapság azonban már mindenki a lehető leghamarabb Moto4-es versenygépre akar ülni.

Marc Marquez is megjegyezte, hogy az utóbbi években megszaporodtak a juniorszériák, amelyek ráadásul a korábbinál nagyobb mezőnnyel operálnak. Viszont a repsolost magát is érte némileg váratlan kritika a tragédiák kapcsán. A korábbi többszörös Superbike-világbajnoki futamgyőztes, az idén a Supersportba visszatérő Michel Fabrizio ugyanis Dean Berta Vinales halála után bejelentette azonnali hatállyal a visszavonulását, amelyben részben Marquez agresszív manővereit is felelőssé tette a trendekért – de egyúttal a Nemzetközi Motorsport Szövetségbe is beleszállt: 

„Túl sokan indulnak túl kevés tapasztalattal, és ez nem is csak a világbajnoki szériákra, hanem a nemzetiekre is igaz” – írta Instagram-posztjában Fabrizio. „Néhány éve Valentino Rossi kritizálta Marc Marquez „inkorrekt” manővereit, amikor utóbbi bemutatkozott a MotoGP-ben. Egyet kell értenünk vele. Marc viszonyítási pont lett a fiatalok számára: ezek a fiatalok másolják a manővereit, túlságosan is a határon előznek, rádőlnek az ellenfelükre, minden centimétert kockáztatva.”

„Tiltakozásul vonulok most vissza, hogy a szabályok változzanak az emberi életek védelme érdekében. A problémát a Moto3, a Talent Cupok és a nemzeti bajnokságok jelentik. Emellett a pályák bukótereit is át kellene vizsgálni. Ez mind a FIM kezében lenne, de őket nem az emberi életek érdeklik, hanem egyszerűen az üzlet!” – fogalmazott a veterán versenyző. Marquez a rá vonatkozó részeket nem kívánta kommentálni az austini sajtótájékoztatón, a MotoGP kereskedelmi jogait birtokló Dorna kapcsán viszont elmondta, hogy érzése szerint a szervezet mindent megtesz a biztonságuk érdekében, legyen szó a motorokról, a pályákról vagy a ruhájukról.

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: