DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. május 3. péntek
Motor

Milyen végsebesség és köridő várható a magyar MotoGP-pályán?

Két év múlva a tervek szerint már MotoGP-futamot rendeznek a Hajdúnánásnál épülő új helyszínen, de vajon mikre kell figyelni egy pálya tervezésekor? A nyomvonalat tervező céggel beszéltünk.

Ha imádod a MotoGP-t és nem szeretnél semmiről lemaradni, akkor csatlakozz a Formula MotoGP Facebook-csoportunkhoz, ahol még több hírről és információról számolunk be a MotoGP és egyéb motoros bajnokságok kapcsán!

Tavaly nyáron vált hivatalossá, hogy Hajdúnánásnál új versenypálya fog épülni, amelyre a Dornával aláírt szerződés értelmében 2023-tól tíz éven át ellátogat a MotoGP. Mint arról mi is beszámoltunk, a kiírt építészeti tervpályázatot a BORD Építész Stúdió Kft. nyerte, a terveiknek az alapját pedig a RacingLoop elnevezésű, motorsport-infrastruktúrával foglalkozó cég nyomvonala adta. Utóbbi vállalat vezérigazgatója, Tomé Alfonso érdeklődésünkre megerősítette: az ő cégük tervezte előzetesen a vonalvezetést, amelyet a BORD Építész Stúdió beépített a tervpályázaton díjnyertes építészi tervekbe.

Azaz a külföldi cég elsősorban a pálya nyomvonalán dolgozott a magyarországi MotoGP-pálya kapcsán: „A RacingLoop csapatának több mint 25 éves tapasztalata van versenypályák tervezésében és menedzselésében. Az erősségünk, hogy van tapasztalatunk motorsportos infrastruktúra kezelése kapcsán különböző országokból és motorsportos események szervezéséről világszerte” – emelte ki Tomé Alfonso, aki előzetesen is dicsérően fogalmazott a majdani pályáról: „Ez lesz Kelet-Európa legjobb pályája, s a világon is csak néhány hozzá hasonló van. De a magyar pálya lesz mind közül a legmodernebb, amelynél alkalmaztuk a legmagasabb nemzetközi mércéket és trendeket, s a jövőben még tovább fejlődhet.”

hajdunanas-motogp-palya



Magáról a vonalvezetésről így nyilatkozott a RacingLoop vezetője: „A pálya két eltérő stílusú részre osztható: egy lassabbra az 1-es kanyartól a 9-esig, és egy gyorsabbra a 10-estől a 15-ösig. Próbáltunk egyedi nyomvonalat kialakítani, s eddig igen pozitív visszajelzéseket kaptunk a motorsportból. Számos előzési pont lesz a pályán, és a legjobbat kell majd kihozni rajta a versenygépből és a versenyzőből egyaránt. Minden kategóriában egyenlő feltételeket fog teremteni, egyúttal tesztelésre és fejlesztésre is alkalmas lesz. Ami a MotoGP-t illeti, a pályák általában egy bizonyos gyártó számára kedveznek, függően a vonalvezetésüktől. Ezen a pályán igyekeztünk egy olyan dizájnt kialakítani, amely nem kedvez egyetlen márkának sem, hanem a beállítások és a motorosok képességei jelentik majd a siker kulcsát.”

Tomé Alfonso arra is rávilágított, mennyire sok szempontot kell számításba venni egy motorversenypálya nyomvonalának megtervezésekor: „Elsősorban a biztonságot kell figyelembe venni, hiszen nem feledhetjük el, hogy a versenyzők 300 km/h fölötti tempóval fognak körözni a pályán, úgyhogy mindenekelőtt a biztonság a fő szempont. Végeztünk szimulációkat, valamint egyeztettünk a nyomvonalról szövetségekkel, versenypromóterekkel, topcsapatokkal és versenyzőkkel, hogy biztosan megfeleljen a legfrissebb biztonsági technológiáknak és működési elveknek.”

„A biztonság mellett fontos, hogy a paddock és a főépület kényelmes legyen a csapatok és a szervezők számára a munkájuk számára. Mivel a MotoGP-ben három kategória van, óriási ennek a helyigénye. Az előzetes dizájn megfelelt ezeknek, a BORD Építész Stúdió pedig remekül építette be mindezt a maga tervébe. Emellett a nézők számára is vonzónak kell lenni, hogy élvezhessék a versenyeket: lehessen rajta például előzni. Ezernyi részlet van, amelyet figyelembe kellett venni a pálya megtervezésekor. Valamint azt is számításba kell venni, hogy a MotoGP egy hétre jön majd minden szezonban, de az év fennmaradó részében profik és amatőrök számára is rendezvények százai lesznek a pályán, és ezeknek is meg kell felelnie – nem is csak a versenypályának, hanem a felszerelésnek és az épületnek egyaránt.”

A RacingLoop csapata nemcsak a biztonsági feltételek kapcsán végzett szimulációkat a hajdúnánási MotoGP-pályával, hanem azt is igyekeztek kiszámolni, hogy milyen végsebességet és köridőket érhetnek majd el rajta a királykategória versenyzője: „A pálya hossza 4594,39 méter lesz, ebből a célegyenes 1063,45 méter. A szimulációk alapján a MotoGP-sek ezen a pályán 340 km/h körüli végsebességet érhetnek el, a köridők pedig 1:37 körül lesznek” – fogalmazott a vállalat vezérigazgatója.

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: