DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. november 22. péntek
Motor

Harmadik Repsol Honda Doviziosónak? Dorna: Nem!

A napokban felmerült a spanyol és olasz sajtóban, hogy a Repsol akár három gépet is indíthat jövőre, így adva lehetőséget az ezzel kvázi Marquezt pótló olasznak, de hamar érkezett a logikus cáfolat.

Imádod a MotoGP-t, nem szeretnél lemaradni egyetlen motoros hírünkről és extra információinkról sem? Akkor csatlakozz a Formula MotoGP csoportunkhoz IDE KATTINTVA!

Továbbra sem lehet tudni, mikorra épülhet fel karsérüléséből Marc Marquez: a nyolcszoros világbajnok még július közepén törte el a jobb felkarcsontját a jerezi bukása során, azóta viszont december elején már a harmadik műtétet hajtották végre rajta, amely során ráadásul korábbi fertőzést is találtak, így antibiotikumos kezelésre szorul. A spanyol karácsonyi fotóján még látható a karján a rögzítő, így az biztos, hogy az előzetes szakértői véleményeknek megfelelően még messze van attól, hogy elkezdhesse az edzéseket.

dovizioso-marquez-repsol-dppi



A legrosszabb forgatókönyv szerint jó esély van arra is, hogy Marquez a március végére tervezett – bár ebbe a koronavírus-járvány még beleszólhat, noha valószínű, hogy „csak” a februári sepangi tesztet érintően kell belenyúlni egyelőre a programba – szezonrajtra sem épül fel. Márpedig ha az addigra 28 éves versenyző nem épül fel Katarig, úgy a Repsol Hondának pótolnia kell majd őt valahogy.

Ennek kapcsán röppent fel a spanyol és az olasz sajtóban egy olyan elképzelés, hogy a HRC kérvényezné a Dornától, hogy indíthassanak egy harmadik gyári motort is, amelyre a hivatalosan 2021-ben egyéves „szabadságot” kivevő Andrea Dovizioso ülhetne fel. Erre azért lenne szükség, mert a Ducatit elhagyó olasz állítólag arra nem hajlandó, hogy csak addig versenyezzen, amíg Marquez vissza nem tér, a harmadik motorral viszont megoldható lenne, hogy az egész idényt náluk teljesítse.

Ezzel viszont van egy nem is annyira kis bökkenő: konkrétan az, hogy szabályellenes. A MotoGP szabálykönyve ugyanis kerekperec kimondja, hogy egy gyártó legfeljebb két motort indíthat a saját gyári csapatában. Persze nem lenne példátlan, hogy szabályt módosítanak, 2013 előtt például épp a Honda és Marquez kedvéért törölték el az „újoncszabályt”, amely meggátolta volna, hogy a spanyol egyből a gyári csapatban debütáljon. Csakhogy akkor jóval az adott idény előtt döntés született erről, most viszont már a szezon előtti téli szünetben járunk, így egy utolsó pillanatos szabálymódosítás nyilván kicsapná a biztosítékot a riválisoknál.

dovizioso-repsol-2011-dppi

2011-ben három Repsolt láthattunk a mezőnyben Doviziosóval, Casey Stonerrel és Dani Pedrosával, de akkor ezt még lehetővé tették a szabályok

Ennél fogva eredendően képtelenségnek tűnt a feltételezés a három repsolos felállásról – amelyre egyébként szintén volt már példa, méghozzá éppen Dovizioso részvételével még 2011-ben, ám akkor még más szabályok voltak érvényben –, viszont Carmelo Ezpeleta, a Dorna elnöke az AS-nek nyilatkozva egyértelműsítette a helyzetet: „Nincsenek kivételek. Nem lehet két motornál többet indítani egy csapatnak. A Hondának két helye van a Repsolnál, kettő pedig Lucio Cecchinello csapatában” – erősítette meg Ezpeleta, aki már hosszú évek óta ragaszkodik a kétmotoros csapatok koncepciójához.

Felmerülhetne az is, hogy a HRC mindezt úgy játszaná ki, hogy hivatalosan szabadkártyásként tüntetik fel Dovizioso motorját (jövőre már újra lesz lehetőség beugrásokra, amelyet idén a koronavírus-járvány gazdasági hatásai miatt tiltottak). Csakhogy ezt is tiltja a szabályzat: a kedvezményekkel nem rendelkező márkák – azaz az Aprilián kívül senki – nem indíthatnak szabadkártyás versenyzőt egymást követő fordulókon, sőt az egész évben összesen három futamon tehetik ezt meg.

Dovizioso repsolos vendégszereplésére így vajmi kevés esély maradt – már csak azért is, mert menedzsere, Simone Battistella a minap a Corriere della Serrának nyilatkozva azt is elárulta, hogy a Honda eleve meg sem kereste őket ilyesmivel: „Egyelőre nem történt kapcsolatfelvétel. Andreát pedig nem érdekli, hogy csak néhány futamon induljon, hogy melegen tartsa Marc ülését” – jelentette ki Battistella.

A Hondának egyébként még bőven van ideje, s eleve minden attól függ, Marquez milyen gyorsan gyógyul. Mindenesetre Dovizioso nélkül is rengeteg opciója lehet a spanyol pótlására. Egyfelől a tesztversenyző Stefan Bradl folytathatja a helyettesítését, ahogy azt tette 2020-ban; másfelől akár vissza is hívhatják az LCR-hez küldött Alex Marquezt a KTM-től igazolt Pol Espargaro mellé, sőt akár Takaaki Nakagamit is kölcsönvehetik Cecchinello csapatától; harmadrészt pedig akár a Superbike-világbajnokságról is áthívhatják az ott Hondával versenyző Alvaro Bautistát.

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: