DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. november 18. hétfő
Motor

Quartararo: Ha nem kockáztatok nagyot, vége

A francia nem érti, idén miért szenved az esőben, miközben spanyol márkatársa már most elveszített lehetőségként tekint 2020-ra. A vb-éllovas harcba szállna első győzelméért – szombati értékelések.

Imádod a MotoGP-t, nem szeretnél lemaradni egyetlen motoros hírünkről és extra információinkról sem? Akkor csatlakozz a Formula MotoGP csoportunkhoz IDE KATTINTVA!

Elégedetten és viszonylag nyugodtan hajthatja álomra a fejét az Európai Nagydíj szombat estéjén Joan Mir, a világbajnoki éllovas ugyanis az ötödik helyen zárt a félig vizes, félig száradó pályán tartott időmérőn, vb-riválisai közül pedig csak saját suzukis csapattársa, Alex Rins végzett előtte. Nem csoda, hogy optimistán értékelt a spanyol – igaz, azzal ő is tisztában van, hogy amennyiben vasárnap az előrejelzések szerint száraz idő lesz, az mindenki számára ugrás lesz az ismeretlenbe:

mir-valencia-day2-suzuki



„Nagyon elégedett vagyok, mert képes voltam javítani a köridőmön minden esős edzésen” – nyilatkozta Mir a SpeedWeek.com hasábjain. „Minden körülmények között erős vagyok, s a második sorból kezdhetem meg a holnapi versenyt. Nagyszerű munkát végeztünk. Persze senki sem tudja, hogyan viselkedik a motorja szárazon, ezért a bemelegítő edzés kulcsfontosságú lesz a gumiválasztás és a beállítások szempontjából. Nemcsak a versenyző jelenti majd a különbséget, a motor beállításai is döntő tényezők lesznek.”

Mir azt is tudja, hogy fő ellenfelei mind mögüle fognak rajtolni: „A vb-riválisaim hátulról indulnak, ez pozitív. Ugyanakkor nekem a saját teljesítményre kell koncentrálnom, és meg kell próbálnom harcba szállni a győzelemért. A világbajnokság éllovasaként nekem van a legtöbb veszítenivalóm, de ez normális. Nem igazán gondolok még a vb-címre, mert még rengeteg dolog történhet a hátralévő három versenyen.”

A suzukis legközelebbi üldözője, a 14 pontos hátrányban lévő Fabio Quartararo mindössze a 11. helyre kvalifikálta magát. A Petronas SRT versenyzője azonban nem adja fel, mindent bele fog adni vasárnap – még ha ez esetleg a kieséséhez is fog vezetni: „Őszintén szólva, ebben a pozícióban, ahol ma végeztem, nincs semmi veszítenivalóm. A célom az, hogy megnyerjem a világbajnokságot, és ha vasárnap nem vállalok nagy kockázatot, akkor vége. Ezért most olyan hangulatban vagyok, hogy a legjobbamat kell nyújtanom, s ha nagyon-nagyon agresszívnek kell lennem holnap, akkor az leszek, s ha bukom vagy bármi, az legalább jó okkal történik. Nyilván igyekszünk majd jó bemelegítő edzést futni, ami nagyon fontos lesz. De ami igazán fontos lesz, hogy jó futamot teljesítsünk.”

quartararo-valencia-day2-petronas

A francia egyébként egész hétvégén látványosan küszködött a vizes aszfalton, de nem tudott erre magyarázatot adni: „Úgy hiszem, versenyzőként mindent megpróbáltam: másképp fékezni, másképp dönteni a motort, de mindig ugyanolyan volt az érzés. Állandóan elmegy a hátulja, elmegy az eleje, folyamatosan csúszkálok. Nehéz megérteni, miért van ez az érzés, mert tavaly minden esős edzésen az első tízben voltam, idén viszont ebben a helyzetben mindig az utolsó ötben szerepelek. Nehéz ezt megérteni és roppant frusztráló is, mert tudom, hogy nem vagyok annyira jó vízen, de ennyire katasztrofális sem.”

Quartararo ennek ellenére is hisz benne, hogy harcolhat a vb-címért a hátralévő bő két hétben: „Elég erős vagyok hozzá, mert ha mindent irányításunk alatt tartunk, akkor gyors vagyok. Sokkal jobban szenvedünk, mint tavaly, de elég erős vagyok ahhoz, hogy harcoljak a világbajnoki címért. Ha nem lennék az, nem nyertem volna három futamot és nem teljesítettem volna annyi jó versenyt.”

Még nála is rosszabb helyzetből várhatja az első valenciai viadalt Maverick Vinales, aki miután kénytelen már a hatodik motorblokkját használni 2020-ban, csak a bokszutcából startolhat vasárnap. A gyári yamahás már pénteken is utalt rá, hogy a hangvillások évek óta elszórják a lehetőségeiket, s ezt szombaton is megismételte, amikor arról kérdezték, hogy elszalasztott lehetőségként tekint-e a mostani szezonra: „Egyértelműen, hiszen nincs itt Marc [Marquez], szóval ez nagyon jó lehetőség volt. A Honda és Marc egy másik szinten állnak, és ezt évről évre megmutatják. Szóval nyilvánvaló, hogy ez tökéletes helyzet lett volna a vb-cím megnyerésére. De ugyanazok a hibák miatt buktuk el 2017-et és 2020-at is.”

vinales-valencia-day2-yamaha

Vinales a saját bevallása szerint már az osztrák versenyek óta tudja, hogy bajban lehet a motorblokkokkal, emellett azt is nehezítő tényezőként fogja fel, hogy az M1-es csak bizonyos határokon belül, tökéletes körülmények között működik jól. Viszont a bokszutcai rajt ellenére sem fog mindent egy lapra feltenni: „Nem fogok kockáztatni. Ha a motor nem működik… Úgy értem, ha nem tudok parádés köröket futni, hogy utolérjem az élmezőnyt, akkor nem fogok kockáztatni, hogy bukjak és megsérüljek. Nyilván a maximumot fogjuk nyújtani, de ez nehéz lesz. Meglátjuk, mi lesz vasárnap. Ha jól érzem magam a motoron, keményen fogom húzni a gázt, ha nem, nem. Ha nincs meg az érzés, akkor úgysem jutok a 14-15. helynél előrébb” – mondta el Vinales, aki a péntek délutáni második edzésen, amely száraz pályán zajlott, ugyancsak küszködött a tapadással, így a várható jó idő sem tölti el bizalommal.

Ami a Yamaha folyamatosan visszatérő problémáit illeti, arról a közel egy hónap után motorra ülő Valentino Rossi is beszélt. A kilencszeres világbajnok – aki a koronavírus-fertőzése miatt 24 napot töltött otthon egyedül! – úgy érzi, nincs nagy különbség a 2019-es és a 2020-as versenygép között, ráadásul nem érzi határozott előrelépésnek az utóbbit. Rossi kiemelte, hogy a motorblokk terén vannak a legnagyobb gondjaik, s nem is csak a két napja kirobbant szelepügy miatt, mert amúgy is hátrányban vannak megbízhatóság és teljesítmény terén egyaránt. Viszont a Suzukit megdicsérte az olasz: elmondása szerint Davide Brivio, akivel korábban ő maga is dolgozott, remekül össze tudta hangolni a japán gyár, valamint az európai és az olasz csapat munkáját.

Ami a vasárnapi esélyeket illeti: az első sorból Pol Espargaro, Alex Rins és Takaaki Nakagami indulhat. A KTM-es idén másodszor szerzett pole-pozíciót, s elmondása szerint mindent bele fog adni az első körtől kezdve, megpróbálja tartani a lépést a versenynapokon rendre roppant erős Suzukin ülő Rinsszel – aki ugyancsak azt állítja, hogy mindent belead az elejétől kezdve, ami csak a csövön kifér. Persze mindketten tudják, hogy a várható száraz idő kérdőjeleket eredményezhet a gumik élettartamát illetően, de a délelőtti warm-upon igyekeznek a lehető legtöbb adatot gyűjteni. Nakagami eközben feledtetné a Terueli Nagydíjon elkövetett hibáját, amikor az élről startolva már az első kanyarokban bukott, s erre márkatársa, Alex Marquez szerint igen jó esély is van: a repsolos szerint LCR-es márkatársának akár a futamgyőzelemre is jó esélye lehet vasárnap. A futam 14 órakor startol.

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: