Imádod a MotoGP-t, és nem szeretnél lemaradni egyetlen motoros hírünkről sem? Akkor csatlakozz a Formula MotoGP csoportunkhoz IDE KATTINTVA!
Óriási szenzációt hozott a MotoGP Cseh Nagydíjának időmérője, hiszen Johann Zarco zsebelte be a rajtelsőséget, méghozzá az Avintia Racing – pontosabban perpillanat Esponsoroma Racing név alatt futó csapat – tavalyi Ducatijával. Nem túl gyakori, hogy egy egyéves technika nyerjen meg egy kvalifikációt, főleg úgy, hogy közben a gyári alakulat csak szenved: Danilo Petrucci ugyan bejutott a Q2-be, de Andrea Dovizioso például mindössze 18. lett.
A MotoGP rangidőse, Valentino Rossi szerint ugyanakkor semmi meglepő nincs abban, hogy egy régebbi motor jobban muzsikál: „Olykor, amikor a mérnökök igyekeznek javítani a motoron, a számítógép adataiból úgy tűnik, jobb az új motor, de aztán amikor pályára gurul vele a versenyző, rosszabbnak érzi. Ez rengetegszer megtörtént a Yamahánál!” – nevetett az olasz, akit a Crash.net idéz. „Szóval jó látni, hogy más gyártóknál is előfordul, mert a Hondánál is nehezebb vezetni az új gépet, ahogy a Ducatinál is. Nem egyszerű helyzet, mert nagyok az elvárásaid az új motorral szemben, de van, hogy az összhang jobb a régivel.”
Zarco maga már csak azért is nagyon örülhetett a pole-nak, mert elképesztő hullámvasúton ült az elmúlt bő egy évben: 2019-ben a KTM-mel csak szenvedett, majd a szezon közben szakított velük, s úgy tűnt, hogy végül a mezőny egyik leggyengébb csapata dob neki mentőövet egy régebbi technikával. Na, most ezt a technikát állította az első kockába a francia: „Nagyon érzelmes ez a pole-pozíció. Láttam a köridőt és meglepődtem, mert rengeteget javultam az előzőhöz képest. Láttam, hogy a csapatom azt mutatja, hogy első vagyok, de arra számítottam, a többiek javítani fognak. Nagyon jó ez a pole, mert már rég jártam itt. Küszködtem és már azon gondolkodtam, hogy vajon képes leszek-e újra az élre jutni” – fogalmazott Zarco, aki azért a vasárnapi esélyekkel kapcsolatban óvatos: „Jobb a versenytempónk, mint az előző futamokon, de szerintem nem elég jó a győzelemre.”
Akinek viszont elég jó lehet, az a második helyről induló Fabio Quartararóé, aki egy bukást is begyűjtve második lett a brnói kvalifikáción, ezzel a királykategória történetének első kettős francia sikerét aratva időmérőn. A vb-t maximális pontszámmal vezető petronasos így értékelt: „A fő cél az volt, hogy az első sorban legyek. Elég jó volt az első szett gumi, de ha első körödet elszalasztod, a másodikban már nem tudsz ugyanolyan időt futni. A legjobbamat a második körömben értem el, de ez nem volt elég, ezért tovább erőltettem, ráhajtottam egy huplira a 13-as kanyarban és elestem. Ugyanakkor tudjuk, hogy megvan a tempónk a győzelemhez.”
Ami a többi yamahást illeti: a szintén az első sorba kvalifikáló Franco Morbidelli az első dobogójára hajt, míg a már említett Rossi nehéz versenyre számít a tizedik kockából indulva. Utóbbi csapattársa, Maverick Vinales nem mutatott rossz tempót, de egy taktikai hiba miatt lekéste az utolsó Q2-es körét: „Az volt a stratégiánk, hogy kétszer menjünk ki, de a második motorral remekül éreztem magam. 1:56,1-es időt értem el, és úgy éreztem, rengeteget tudok még ezen javítani. Ezért úgy döntöttem, bemegyek egy harmadik szett gumiért, de túl késő volt, szóval sajnálom, az én hibám volt” – magyarázta a gyári csapat spanyolja.
Brnót sokan ducatis pályának tartották az előző évek eredményei alapján, de ahogy említettük, a 2020-as motorral sehol sincsenek a versenyzőik. Dovizioso a borzalmas 18. hely után ismét a Michelin új szerkezetű abroncsait vette elő, amely elméletileg jobban kedvez a sornégyes blokkot használó Yamaháknak és Suzukiknak – és amely a jelek szerint a tavalyi Ducatival jobban működik: „Egyértelmű, hogy a gumi az egyetlen változás az előző évhez képest” – idézi a Ducatival még mindig nem hosszabbító Doviziosót a Motorsport.com. „Ez az egyetlen dolog, amit tisztán látok, és ez nem kifogás, hanem ez a valóság. Nem tudom, mi történt ma, borzalmas volt az időmérő, a sebességem is, nem számítottam erre. Használt gumin nem volt annyira rossz a tempóm a negyedik edzésen: nem én voltam a leggyorsabb, de nem voltam messze, a dobogóra esélyes lennék. Viszont amikor egy gyorskörről van szó, nem tudom kiaknázni a motorban és a gumikban rejlő potenciált. Korábban képes voltam későn fékezni, kontrollálni a csúszást a kanyar közepéig, de most már nem vagyok. Rengeteg dolgon változtattunk, de ezt nem tudjuk megoldani. Igen, kicsit aggódom, mert a tesztektől kezdve ez a helyzet. Hiába dolgozunk, nem találjuk a helyes irányt.”
A Ducatinál nagyobbat már csak a Repsol Honda égett szombaton: a Marc Marquezt sérülés miatt elveszítő világbajnok gárda az utolsó két rajthelyet sajátította ki Stefan Bradl és Alex Marquez révén. Kis túlzással olyan ez a végeredmény, mintha a tavalyi sorrendet fejre állítottuk volna a csapatok tekintetében: az Avintia Ducati az élen, a Repsol Honda a sor végén…
Még az időmérő és azt követő események krónikájához tartozik Pol Espargaro kifakadása: a KTM-es spanyol hatodik rajthelye így is parádés – ahogy a tesó, Aleix Espargaro negyedik startkockája is az Apriliával, abban viszont bőven benne volt, hogy Quartararo mögött szélárnyékozott –, de szerinte ez még jobb is lehetett volna, ha nem törlik a körét a Cal Crutchlow bukása miatt belengetett sárga zászlók miatt. Az Andalúz GP óta ugyanis az a szabály, hogy ha valaki elesik és emiatt sárga zászlót lengetnek, a pályán mögötte érkezőknek automatikusan elveszik az idejét. Espargaro érthető módon felhúzta magát ezen, elmondása szerint képtelenség volt látnia a zászlókat, hiszen a másik irányba döntötte a motorját a szóban forgó kanyarban, de tudja, hogy hiába fellebbeznének az ítélet ellen. Espargaro amúgy az élen végzett a vasárnap reggeli bemelegítő edzésen a Vinales, Quartararo, Morbidelli trió előtt…
Végezetül pedig még egy fontos információ a Cseh Nagydíj szombati napjáról: megvan a MotoGP első pozitív koronavírustesztje is, ezt közleményben erősítette meg a Dorna, de a kérdéses személyt – aki egyébként a Dorna stábjának a tagja – már el is különítették, így ez nem veszélyezteti a brnói hétvége lebonyolítását. A futam ma 14 órakor startol.