Steward
Balogh Tamás
DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak Pilóták Csapatok
2020. augusztus 8. szombat
Motor

Hiába nyertek, van ok aggodalomra a Yamahánál

Folyamatosan műszaki problémáik vannak a motorblokkal az Andalúz GP dobogóját kisajátító hangvillásoknak. Quartararo élete legnehezebb futamáról, Rossi a kiharcolt változtatásokról beszélt.

Marc Marquez sérülésével egyértelműen a Yamaha vált a fő erővé idén a MotoGP-ben: Fabio Quartararo mindkét jerezi versenyt megnyerte, mindkétszer Maverick Vinales előtt, ráadásul az Andalúz Nagydíjon Valentino Rossi lett a harmadik. Mégsem lehetnek teljesen elégedettek a japán gyártónál, mivel sorozatosan műszaki problémák hátráltatják őket: egy hete Rossi, most Franco Morbidelli alatt állt le a gép. Ráadásul egy-egy motorblokkot a hírek szerint már kukázott mindkét gyári versenyző a felhasználható ötből, a megbízhatósági aggályok miatt pedig egy-egy blokkot vissza is küldtek Japánba. Mivel az évközi motorfejlesztések nem engedélyezettek a kedvezménnyel nem rendelkező márkák számára, így gyűlhetnek a ráncok a yamahás mérnökök homlokán, de a vb-t maximális pontszámmal vezető Quartararo egyelőre nyugodt:

yamaha-3



„Nem aggódom. Versenyzőként az a munkánk, hogy a pályán teljesítsünk, és van több száz mérnökünk, aki a motorblokkon és a versenygépen dolgozik. Ha van is problémánk, lesz két hetünk Brnóig, szóval remélem, találnak valamit. Viszont egyelőre egyáltalán nincs problémám a motorral, úgyhogy jól érzem magam: versenyzőként csak a motorozásra koncentrálok, és nem a műszaki gondokra” – mondta el a Petronas franciája, akit a Motorsport.com szakoldal.

Vinales ugyanakkor észlelt már gondokat: „Nekem volt egy problémám szombat délelőtt a harmadik edzésen. Furcsa zajt hallottam, ezért azonnal kiálltam a bokszba. Nem tudok többet, csak annyit, hogy most nincs gond a blokkal. Az egész versenyen konzisztens volt, nem ment el belőle az erő, szóval haladunk előre. Ahogy Fabio mondta, lesz két hét, hogy megértsék a gondokat, mert láttuk, hogy Franco alatt tönkrement egy motor, ahogy múlt héten Valentino alatt is, szóval ezt meg kell oldanunk” – jelentette ki Vinales. Morbidelli is esélyes volt a dobogóra, amikor ma tönkrement alatta az M1-es: „Teljesen a semmiből jött, a motor egyszer csak megállt, és nem tudjuk, miért.”

yamaha-1-quartararo

De hogy magáról az andalúz viadalról is essen szó, Quartararo így értékelt a második sikere után: „Ez volt életem legkeményebb versenye így, hogy 25 kört kellett megtennem az élen ebben a hőségben. A kezem és a lábam is elképesztően forró volt, és nem volt levegő, ami lehűtse. Ugyanakkor nagyon jól éreztem magam a motoron. Bár ugyanazon a pályán voltunk, mint a múlt héten, a körülmények mégis mások, és gyorsan kellett alkalmazkodnunk hozzájuk. Amikor először láttam, hogy hat tized az előnyöm Valentinóhoz képest, úgy éreztem, itt az idő húzni a gázt. Aztán egyik körben hátranéztem, és nem akartam elhinni, mekkora az előnyöm. Akkor tudtam, hogy nyugodtnak kell maradnom és csak befejeznem a futamot. Nagyon örülök az újabb győzelemnek, főleg egy ilyen kemény versenyen. Emellett elképesztő volt Valentinóval együtt állni a dobogón, mert ő volt a példaképem gyerekként.”

A zsinórban második ezüstjét szerző Vinales a start után megpróbált az élre állni, de hibázott, így hosszú körökre beragadt Rossi mögé, majd még hátrébb csúszott, s a „Doktort” csak az utolsó előtti körben, sokadik nekifutásra tudta legyűrni. „Alig lehetett levegőt venni ezen a versenyen” – mondta a spanyol. „Az első körben megpróbáltam megelőzni Fabiót, hogy tiszta legyen előttem a pálya, mert erősnek éreztem magam és a motort, de szélesen fordultam, így Fabio és Vale is megelőzött. Utána beragadtam Vale mögé, és nem tudtam levegőt venni, teljesen készen voltam: nem tudom, miért, talán a többi motorból áramló forróság miatt, de nem tudtam többet tenni. Próbáltam valamit megóvni az utolsó öt körre, és keményen húztam a gázt a végén, amikor újra jó volt a tempóm. Ma az első körben buktam el, anélkül sokkal jobb versenyem lehetett volna.”

yamaha-2

Rossi eközben a múlt hétvégi csalódáskeltő teljesítménye után talált magára: elmondása szerint még az is megfordult a fejében, hogy rosszul döntött, amikor úgy határozott, hogy 2021-ben is versenyezni fog (bár a szerződtetését még nem jelentette be hivatalos a Petronas Yamaha). Viszont új főmérnökével, David Munozzal ezen a hétvégén sikerült kiharcolniuk, hogy eltérhessenek a Quartararo és Vinales által preferált beállításoktól, ez pedig meghozta az áttörést a 199. királykategóriás pódiumát szerző „Doktor” számára:

„Nemcsak a legutóbbi verseny, hanem a 2019-es évad utolsó része is frusztráló volt: nagyon lassú voltam, és sokat szenvedtem. Viszont most másképp dolgoztunk. Keményen dolgoztunk Daviddal, nyomást kellett helyeznünk a Yamahára, mert néha politikai dolgok is állnak a háttérben. Változtatni akartunk a motoron, és nem adtuk fel. Péntek délelőttől kezdve pedig jobban éreztem magam. Nagyon sokat segített most a csapatom, mert megláttuk a fényt az alagút végén, egy másik motort adtak nekem” – nyilatkozta Rossi, hozzátéve: „Amikor ugyanazzal a motorral mész, mint Fabio és Maverick, és ők annyira gyorsak és erősek, a Yamaha azt gondolja, hogy nekem is úgy kellene motoroznom, mint nekik. De támogatniuk kell engem, mert idén itt vagyok a gyári csapatban, jövőre pedig a Petronasnál fogok versenyezni, szóval bízniuk kell bennem, mert lehet, hogy nem vagyok gyorsabb náluk a pályán, de jó versenyeket futhatok.”

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal:
Olvastad már?