Steward
Admin
AJÁNDÉK DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak Pilóták Csapatok
2020. május 27. szerda
Motor

Bojkottálni akarta a Honda a botrányos 2015-ös szezonzárót

A Repsol akkori csapatmenedzsere árult el érdekes részleteket a Rossi-Marquez csörtéről, de beszélt Casey Stoner ducatis időszakáról és visszavonulásáról, valamint Marquez leigazolásáról is.

Livio Suppo a 2000-es években sportigazgatóként tevékenykedett a Ducati MotoGP-s csapatánál, majd a Repsol Hondánál csapatfőnöki pozíciót töltött be. Előbbi szerepkörében az első komoly sikert az jelentette, amikor 2007-ben – máig először és utoljára – a Ducati világbajnoki címet tudott szerezni a királykategóriában, méghozzá Casey Stoner révén. Suppo a Moto.it szaklapnak adott interjúban beszélt arról, hogyan szerezték meg az ausztrál klasszist:

„Először 2005-ben, Brnóban vettük fel Stonerrel a kapcsolatot, amikor Cecchinello csapatában versenyzett a 250 köbcentis géposztályban. Akkoriban Rossit leszámítva a tapasztaltabb versenyzők voltak a legerősebbek a MotoGP-ben, így bár beszéltünk Stonerrel, végül Gibernaura tettük le a voksunk. 2006-ban viszont nem tudtunk anyagi megállapodásra jutni Gibernauval, miközben Stoner bemutatkozott a MotoGP-ben Cecchinellóékkal, és remekül teljesített, ezért úgy döntöttünk, kockáztatunk vele.”

stoner-2007-dppi



Suppo arról is beszélt, miért szerződtették 2008-ra Stoner mellé Marco Melandrit és miért nem maradhatott velük a több futamot is nyerő Loris Capirossi: „A Phillip Morris erősen javasolta nekünk 2008-ra Melandri szerződtetését. Szóval ők úgy bólintottak rá Stonerre 2006-ban, ha leigazoljuk Melandrit is, így a 2006-os estorili hétvégén mindkettejükkel aláírtunk: Casey-vel 2007-re, Marcóval 2008-ra. Az volt az elképzelésünk, hogy megnézzünk, ki hogyan teljesít 2007-ben, és az alapján döntünk Stoner és Capirossi között. Casey teljesítménye egyértelműen sokkal jobb volt, Lorisszal pedig jogi problémák is adódtak. Vele nem is tudtunk megállapodni 2008-ra, pedig egy több mint kedvező ajánlatot tettünk neki, hogy menjen a Pramac Racingnél, így végül Laguna Secában bejelentettük Melandrit.”

Melandri azonban csúnyán lebőgött a bolognaiakkal: miközben Stoner ismét sokáig vb-esélyes volt, az olasz csak az utolsó helyeken kullogott, gyakran több másodperces lemaradással az ausztrálhoz képest. Suppo szerint viszont Melandri és menedzsere is úriemberként viselkedtek a helyzetben, és közös megállapodással váltak el az útjaik a 2008-as idény végén.

Ahogy aztán nem sokkal később maga Suppo is távozott a Ducatitól, engedett ugyanis a Honda csábításának, és a Repsol csapatvezetője lett. Ahol aztán szinte rögtön átcsábította Stonert is, aki addigra kiábrándult az olasz gyártóból. 2011-ben a Hondával is világbajnok lett egyből, viszont egy évvel később szögre akasztotta a bukósisakját. „Elszúrta a Honda terveit: azt gondoltuk, több évig fog nálunk versenyezni. 2011-ben már leigazoltuk Marquezt azzal az elképzeléssel, hogy egy csapatot alkossanak Stonerrel. A 2012-es jerezi hétvégén egy anyagilag igencsak kedvező szerződést kínáltunk neki: tényleg nagyon sok pénzről volt szó, de nemet mondott. Úgy vélem, elege lett abból az életből.”

marquez-2011-dppi

Ha pedig már szóba került Marquez: a HRC őt is gyorsan megszerezte, s akár már 2012-ben bemutatkozhatott volna a királykategóriában a ma már nyolcszoros vb-győztes, ám egy sérülés, amely miatt nem tudta megnyerni 2011-ben a Moto2-t, meghiúsította mindezt. „Számomra és Nakamoto számára már a 125-ösök és a Moto2-esek között is egyértelmű volt, hogy egy jelenség: még 2011-ben aláírtunk vele, mielőtt Malajziában megsérült. Alzamora egyből fel akarta vinni a MotoGP-be, aztán viszont jött a sérülés, és többé már nem került ez szóba. Pedig igyekeztünk megoldást találni 2012-re, de a sérülése megváltoztatta a menedzsere véleményét.”

Suppo természetesen nem kerülhette el az ominózus 2015-ös évad végi botránnyal kapcsolatos kérdéseket sem. Mint ismeretes, a tizedik vb-címére hajtó Valentino Rossi akkor azzal vádolta meg Marquezt az Ausztrál Nagydíj után (amelyet amúgy a repsolos spanyol nyert), hogy szándékosan segíti honfitársát és Rossi csapattársát, Jorge Lorenzót az összetett elsőségért folyó harcban. Rossi és Marquez aztán a Malajziai Nagydíjon a pályán is összecsaptak, a kettejük közti feszültségnek pedig az lett a vége, hogy a „Doktor” szándékosan a pálya szélére szorította ellenfelét, aki elesett (ezt a pillanatot örökíti meg az alábbi fotó is).

rossi-marquez-sepang-2015

A yamahás emiatt a rajtrács végéről volt kénytelen startolni a mindent eldöntő valenciai viadalon, ahol viszont hiába zárkózott fel negyediknek, mivel Lorenzo nyert, a csapattársé lett a cím. Rossi az idényzáró után ismét Marquezre mutogatott, hogy hiába haladt végig a sarkában, direkt nem támadta a futam során Lorenzót. A két gigász feszültsége azóta is időről időre fellángol, Suppo pedig elárulta: Valenciában az is megfordult a fejében, hogy Marquezt és Dani Pedrosát kihívják a versenyből, hogy ne keveredjenek bele semmibe.

„Az történt, hogy két alfaversenyző csapott össze: az új bajnok a régi királlyal” – emlékezett vissza a botrányos eseményekre Suppo. „A 2015-ös Phillip Island-i futam egy elképesztő verseny volt. A Honda mindig is szokott ott szervezni egy partit a nagydíj után, amelyre más versenyzők is el szoktak jönni. Ezúttal Rossi is eljött, és az volt az első alkalom, hogy bármit is mondott erről Marqueznek. Pedig az egy klasszikus Phillip Island-i futam volt, de akárhogy is nézzük, az egy rossz időszak volt a motorsport számára. Valenciában őrületes volt a feszültség: azt javasoltam Nakamotónak, hogy Marquez és Pedrosa rajtoljon el ugyan, de egy kör után jöjjenek vissza a bokszba. De nem jutottunk dűlőre ez ügyben Nakamotóval, a verseny pedig lezajlott. Nyilván a futam végén Marquez tarthatatlannak tűnt. Ezer lehetséges forgatókönyvet elképzeltem, de egy sem volt ennyire rossz… De szerintem abszolút emberi, hogy mindazok után, ami az előző hetekben történt, Marc azt tette, amit.”

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal:
Olvastad már?