DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. december 22. vasárnap
Élő cikkek

Így zajlott az F1-es Emilia-romagnai Nagydíj futama

Újabb Verstappen vs. McLaren csatát hozhat Imola, de beleszól-e a küzdelembe hazai versenyén a Ferrari? Kövessétek velünk az F1-szezon hetedik futamát!

Nagy szeretettel üdvözlünk mindenkit, alig bő negyed óra múlva startol a 2024-es Formula-1-es idény első európai futama, az Emilia-romagnai Nagydíj Imolából - kövessétek velünk a versenyt!

A futam 15 órakor rajtol, a pole-ból pedig - ahogy idén eddig mindig - Max Verstappen startolhat, de ott van a sarkában Lando Norris, a két Ferrari, valamint a büntetett Oscar Piastri is - ide kattintva tekinthető át a teljes rajtrács.

És nemcsak az időmérőn volt közel Verstappenhez mindenekelőtt a McLaren, hanem az edzéseken a hosszú etapokon is gyorsabbnak tűnt az MCL38-as, így akár Miami után ismét a győzelemért harcolhatnak a wokingiak. Verstappen egész hétvégén küzd kicsit az RB20-as balanszával, Norrisék azonban figyelmeztetnek, hogy nehezebb itt előzni, mint két hete - a nyilatkozataik itt olvashatók.

Nem sokkal a verseny előtt egyébként Sebastian Vettel beült Ayrton Senna 1993-as utolsó McLarenjébe, így tisztelgett a csütörtöki pályakörbefutás után ismét a 30 éve elhunyt brazil legenda előtt:

Nincs akkora puccsztárparádé, mint egy Miamiban, de azért több híresség is kilátogatott Imolába: utazó tudósítónk, Mészáros Sándor például épp elkapta a pillanatot, amikor a MotoGP-világbajnok Francesco Bagnaia (aki a közeli Bolognában székelő Ducati motorosa) összeállt egy fotóra az olaszok F1-be igyekvő reménységével, Andrea Kimi Antonellivel.

A trófea amúgy különleges lesz: Senna és Roland Ratzenberger előtt tisztelegnek vele egyfelől, másfelől pedig az eddigi imolai győztesek névsora is szerepel rajta - a tavalyi áradások miatt elmaradt futamnál az emilia-romagnai régió lakosságát tüntették fel. Nemes gesztus, ez tényleg különleges trófea lett!

A Pirelli jóslata szerint egyébként egyértelműen egykiállásos futamot láthatunk majd, annak leosztása azonban a közepes-kemény, kemény-közepes, kemény-lágy variációkkal mind elképzelhető.

És van is eltérés néhány gumiválasztással, bár nem az élmezőnyben: a top 10 egyaránt közepesen indul, Perez, Zhou és Sargeant keményen, Gasly és Alonso (utóbbi a bokszból) a lágyon.

Már a felvezető körön a mezőny, most már senki ne menjen sehova! Verstappen, Norris, Leclerc, Sainz, Piastri, Russell tehát az első három sorból rövidesen.

ÉS RAJT! Norris jobban rugaszkodott el ugyan, de Verstappen maradt az élen, mögöttük is maradt Leclerc, Sainz, Piastri, Russell a sorrend.

Hamilton javított egy helyet, feljött hetediknek, megelőzve Hülkenberget és Tsunodát, míg Perez már a top 10-ben, a mezőny közepén pedig Stroll-lal vívott Ocon.

Eltelt két kör, Norris épp az egy másodperces határon mozog Verstappen mögött, és a britről sem szakadt le a két Ferrari, sőt Leclerc és Sainz a DRS-ét is nyithatta. Itt a rajt pillanata:

Norris nem nyithatja a DRS-t a célegyenesben, mert épp kívül van a másodperces határon, de azért így is tud minimálisan közelíteni Verstappenre. Egyelőre ők ketten teljesen együtt, Piastri pedig igyekszik szorongatni a Ferrarikat.

Most egy kicsit nőtt Norris hátránya, 1,6-1,8 másodperc köré ugrott, miután Verstappen a leggyorsabb kört is megfutotta. A Leclerc, Sainz, Piastri trió viszont teljesen együtt továbbra is.

A visszajátszásból láthattuk, hogy Stroll és Ocon össze is koccant a rajt után a visszafordítónál.

Norris közben két másodpercre leszakadt Verstappen mögött, de ha ez nem nő majd tovább, akár a taktika része is lehet. Leclerc másfél másodpercre a McLarentől.

A legkisebb különbség az élbolyban Sainz és Piastri között van, a spanyol kiszakadt Leclerc DRS-távolságából, így az ausztrál az imént elég szépen meg tudta közelíteni az egyenesben, bár támadnia így sem sikerült. Norris leszakadása pedig valóban megállt az 1,8-2 másodperces hátránynál egyelőre.

Lejátszódik ugyanaz a jelenet Sainz és Piastri között, hét tizednél közelebb kell megkezdenie az egyenest a McLarennek a támadáshoz.

Hátrébb pedig máris jönnek az első kerékcserék: Albon, Bottas és Gasly is a bokszban - a Williams pedig igencsak lassan gurul ezt követően a pályán...

Piastri kergeti bőszen Sainzot, de egyelőre nem bír a Ferrarival. Norris pedig közben 2,7 másodpercre leszakadt az élen Verstappentől.

Albon lassú tempóban visszatért a bokszba, újabb kerékcsere után tér vissza a pályára - előzőleg ugyanis a jobb hátsót nem sikerült jól rögzíteni szemlátomást.

Sainznak legutóbb már némileg védekeznie kellett Piastrival szemben, de egyelőre tartja a negyedik helyet a ferraris. Norris lemaradása pedig már három másodperc fölött, a britet egyébként stabilan másfél-két másodperc közötti differenciával követi Leclerc a harmadik helyen.

A mezőny második felében és közepén egyre többen járnak a bokszban: már Tsunoda is megejtette a maga kerékcseréjét a top 10-ből, míg Alonsónál a bal első fék kapott kissé lángra a pályára visszatérve, de a menetszél hamar eloltotta.

Egy körrel Tsunoda után jött Hülkenberg, de ezzel az egy körrel korábbi kiállással is átugrotta a Haast a japánt - így most virtuálisan ő áll legjobban a középcsapatok közül.

Norris folyamatosan szakad le Verstappenről, már az öt mésodpercet közelíti a hátránya. Leclerc ellenben közelít, másfél másodpercen belülre egerészte magát hozzá. Piastri pedig még mindig űzi-hajtja Sainzt, de nem bír vele.

Albon bokszos kiengedését vizsgálni fogják majd.

Leclerc-nél pedig jelezték: a B tervre mennek rá. Továbbra is másfél másodperces távolságból üldözi Norrist a monacói.

Perez hibázik a Rivazzában, szépen lesodródott a sóderágyba. A mxikói amúgy a nyolcadik helyen, ő valószínűleg tovább megy majd az előtte haladóknál, hiszen a kemény abroncsokon startolt.

Norris már csaknem hat másodperccel lemaradt Verstappenről - így a futam harmadtávjához érkezve egyelőre a McLaren nem tud versenyre kelni a Red Bull-lal...

Itt pedig Perez és a sóder esete:

Verstappen ugratott át keményen a sikánnál, de így is már 6,5 másodperc a fórja Norris előtt. Leclerc még mindig másfél szekundumra tőle.

Az élbolyban pedig Russell indítja a kerékcserék sorát, a hatodik helyről érkezett a Mercedes fiatalabb britje.

A 22. kör végén Norris jön a bokszba a második helyről - viszont csak Perez mögé tudott visszatérni a pályára, ez nem jött ki jól a McLarennek.

Albon pedig a bokszutcai incidens miatt tíz másodperces időbüntetést kap.

Egy körrel Norris után Piastri is érkezett kerékcserére - maga Norris pedig a célegyenesben elment Perez mellett elég hamar.

Verstappen pedig közben utolsó figyelmeztetést kap pályaelhagyások miatt: egy újabb kihágás után már időbüntetést kaphat a holland!

Verstappen is megejti a maga kerékcseréjét, simán visszaáll Norris elé természetesen, de azért az iménti bő hat másodpercről négy és félre csökkent a brit hátránya.

Az élen így jelenleg Leclerc, Sainz és Hamilton, ők még adósak a bokszkiállásukkal.

De Leclerc nem fejezi be az élen már ezt a kört, ő is megcsinálja a kerékcseréjét, visszatér simán a virtuális harmadik helyre - igaz, Perez a Ferrari elé is bekerült...

Leclerc gyorsan levadászta Perezt, sőt követi őt pár kanyaron belül Piastri is - ennyire közel van az ausztrál a monacóihoz.

Hátrébb pedig Hamilton hibázhatott az Acque Mineraliban, de még nem mutatták, pontosan mi történt vele.

Az élbolyból utolsóként Sainz és Hamilton is a bokszban, a spanyol el is bukta a jóval korábban cserélő Piastrival szemben a pozíciót. Így tehát most a valós sorrend: Verstappen, Norris, Leclerc, Piastri, Perez, Sainz - viszont a Red Bull-os mexikói még nem állt ki, hiszen ő a keményeken rajtolt.

Tsunoda, majd nem sokkal később Hülkenberg rágta át magát Sargeanten: a japán és a német virtuálisan továbbra is pontokért és a középmezőny legjobbja titulusért hajt.

Közben láthattuk Hamilton hibáját: valóban az Acque Mineralinál fékezte el magát és leste meg a kavicságyat a Mercedesszel. A hétszeres világbajnok amúgy most a kilencedik.

Perezt közben eszik meg folyamatosan a frissebb gumin lévők: az imént Sainz, most Russell is megelőzte - utóbbi az utolsó pillanatban vágott át belülre a célegyenes végén.

Az élen visszaállt a hat és fél másodperces távolság Verstappen és Norris között, utóbbit három másodperces lemaradással követi Leclerc-t, akit pedig Piastri hajt: az ausztrál egész versenyen egy Ferrarit üldöz kis túlzással...

Norris kérdezi, hol lassabb a mögötte haladóknál. Mérnöke szerint a többiek jobban használják az abroncsokat, de a pilóta szerint amúgy sincs tempója...

Nagyjából befagytak a különbségek az élmezőnyben: 6-6,5 másodperc Verstappen és Norris között, három másodpercen belül Norrishoz képest Leclerc, aki másfél-két másodpercre leszakította Piastrit. Hamilton pedig közben második nekifutásra ugyan, de áthámozta magát Perezen. A mexikói, valamint Stroll és Magnussen adós még a kerékcseréjével, a 8-9-10. helyeken haladnak ők hárman.

Leclerc kezdett el minimálisan közeledni Norrisra, most már csak alig két msodperc a hátránya, ezzel egyidejűleg némileg le is rázta magáról Piastrit.

Perez közben teljesítette a kerékcseréjét, visszacsúszott előbb a 11. helyre, de Ricciardót már el is kapta, és jöhet a Tsunoda-Hülkenberg páros.

Norris már hét másodpercre Verstappentől, Leclerc viszont apránként tényleg lépdel felé: most 1,6 másodperc a különbség közöttük. Lesz harc a második helyért? Norris azt jelezte, hogy hiába próbálja növelni a tempót, a Ferrari gyorsabb...

Perez átlépte Hülkenberget, rövidesen Tsunodával is megteszi ugyanezt. Strollék egyébként szintén megjárták a bokszot.

Leclerc nagyon közelít Norrisra, már másodpercen belül és a hátsó szárnyát is nyithatja a ferraris!

Leclerc-rel közölték, hogy ő most a leggyorsabb a pályán. Most hét-nyolc tizedmásodperces távolsából üldözi Norrist.

A felzárkózás után megtorpant azért Leclerc, ott billeg az egy másodperc határán. Egy dolog utolérni valakit, egy másik megelőzni, főleg Imolában...

Előzés a 10. helyért: Stroll szorítja ki a pontszerzők közül Hülkenberget. Tsunodára is veszélyes lehet az Aston Martin kanadai pilótája, bő három másodperc a különbség kettejük között.

Leclerc vágta át a sikánt, kiment a fűre, így most hirtelen két másodpercre ugrott a hátránya Norrisszal szemben. Még 15 kör van hátra amúgy a futamból.

Itt van vizuálisan is Leclerc iménti hibája. Azóta két és fél másodperc fölé nőtt a hátránya, Norris viszont lecsípett egy szekundumot Verstappen mögött, most bő öt másodperc a differencia az első kettő között.

Stroll megelőzte Tsunodát, most a kilencedik már a kanadai, a japáné az utolsó pont.

Verstappennek közben jelzik, hogy a 2-es és 6-os kanyarban kap Norristól, aki valóban négy és fél másodpercre felzárkózott a címvédőre. A Red Bull-os jelezte: nem működnek az abroncsai.

Magnussen amúgy a top 10-en kívül szolgáltatja a show-t, folyamatosan vadássza le a riválisokat, de ez egyelőre csak a 13. helyet jelenti számára.

Russellt közben másodszor hívják kerékcserére a hetedik helyről: kvázi ingyen volt a kiállás, csak a csapattárs Hamilton került elé.

Érdekes ez a Verstappen-Norris különbség, most már csak három és fél másodperc a hátránya a britnek. Kilenc kör még hátra a versenyből.

Albont közben arra kérik, hogy álljon ki - ő az első, aki feladja a futamot ma.

A pálya első szektorában jelentősen csökken Verstappen előnye minden közben, már 2,3 másodperc csak a távolság. No, mégis lesz csata a győzelemért a végén?

Már két másodpercen belül a különbség, de már csak hat kör lesz hátra a versenyből. Odaér-e Verstappenre Norris? Lesz-e esélye támadni? Norris jelzi a rádión, hogy úgy nyomja, ahogy csak bírja!

Jön az utolsó öt kör, 1,6 másodperces távolságból vág neki Verstappen és Norris, most itt kicsit megakadt a felzárkózás, hogy beért a turbulens levegőbe a McLaren.

Most egy árnyalattal Verstappen volt a gyorsabb, 1,8 másodperc a különbség Norrishoz képest. Még négy kör.

1,4 másodperc három körrel a vége előtt.

Verstappen: "Az akkumulátor szinte üres."

Meg is inog kicsit a holland a Rivazzából kigyorsítva, az utolsó előtti kör elején másodperc közelébe érkezik Norris.

Másodperces távolságból vágnak neki az utolsó körben, de nem nyithatja Norris a DRS-t. Utolsó kör! Ha nem hibázik Verstappen, meglesz neki a győzelem.

Hét-nyolc tizedmásodperc, de már csak fél kör.

De nincs hiba: MAX VERSTAPPEN nyeri az Emilia-romagnai Nagydíjat! Norris a második, Leclerc a harmadik!

A dobogósok mögött Piastri, Sainz a további sorrend, Hamilton a hatodik, Russell a plusz kiállás után a hetedik. Perez, Stroll és Tsunoda szerzett még pontot.

"******! Ezért aztán meg kellett dolgoznom!" - üzente rádión Verstappen.

A teljes végeredmény:

Ezzel itt meg is köszönjük a figyelmet, de tartstok velünk a nap további részében is, hiszen jövünk a legfontosabb értékelésekkel - egy hét múlva pedig jön a Monacói Nagydíj!