DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. november 14. csütörtök
Élő cikkek

Így zajlott az (első) időmérő Bakuban

15 órakor kezdődik a szezon első pénteki kvalifikációja, amely az új szabályok értelmében már csak a vasárnapi rajtsorrendről dönt. Kövessétek velünk az eseményeket!

Mivel az év hat sprinthétvégéje közül az első az Azerbajdzsáni Nagydíj, már péntek délután 3 órától kvalifikációt látunk. Ezt egyetlen szabadedzés előzte meg, amely alapján a Red Bull és a Ferrari áll az élen a csapatok közül: Verstappent és Leclerc-t négy századmásodperc választotta el egymástól.

A top 10-en kívül végzett mindkét Mercedes, ráadásul fékhibát is jelentettek. Hamilton esetében rossz brake-by-wire üzemmód, Russell esetében puha fék volt a hibás – a problémától így nem kell tartani a kvalifikáción.

Az Alpine közleménye szerint a szabadezésen történt tűzeset nem károsította a karosszériát, így a csapat jelenleg azon küzd, hogy a váltó és az erőforrás cseréje lehetővé tegye, hogy Pierre Gasly rajthoz álljon a kvalifikáción.

 

Nem vicc, ezt a képet tényleg a Haas hivatalos közösségi csatornáján posztolták – állítólag ilyen hatással van rájuk a pénteki időmérő. Ami mindjárt kezdődik!

Egy kis emlékeztető: a mai eseményeknek semmilyen hatása nem lesz a szombatra, a sprint rajtrácsát a holnap délelőtti szétlövés fogja eldönteni. Az esetleg időmérőn kapott rajtbüntetések vagy motorcserék is csak a vasárnapi rajtrácsot befolyásolják.

A teljes mezőny a pályán a Q1-ben – Gasly is, akinek Alpine-jában sikeresen váltót és motort cserélt a csapat.

Az első gyorskörök alapján Verstappen 1:41,887-tel vezet, mögötte Leclerc, valamint meglepetésre a két McLaren, Norris és Piastri.

A szabadedzés leggyorsabbja 1:42,3 volt, ezt már most megjavították. Alonso közben felugrott a harmadik helyre. Sainz egyedül köridő nélkül, ő visszatért a bokszba a gyorskör befejezése helyett.

De a spanyol nem fejezheti be a körét: piros zászlós megszakítás egy egyik tipikus balesethelyszínen, a 3-as kanyarban – De Vries hiába fékezett, túl nagy tempója miatt AlphaTaurija a falba fúródott.

A mentés nem megy simán, az első szárny beakadt a fal elemei közé, ezért mikor az autót hátrébb húzták, a védőfal is mozdult vele.

Motorproblémát jelentett Magnussen (akárcsak a szabadedzésen). A csapat válasza alapján a gond nem súlyos, egy csatlakozási problémáról van szó.

Egy érdekes adalék: a hetedik helyen álló Piastrinak lila szektorideje volt abban a pillanatban, mikor érkezett a piros.

Verstappennek ugyanakkor a fejtámasszal volt gondja. Az FIA jegyezte is az esetet „veszélyes kiengedés” címszó alatt, de végül nem kezdeményeztek rendes vizsgálatot.

Az FIA indoklása szerint a fejtámaszt szabályosan szerelte fel a Red Bull az autóra, ezt követően tört el – ezért nincsen az esetnek következménye.

Folytatódik a Q1 az utolsó 10 percre. Egy visszajátszásból kiderült, De Vriesnek már korábban gondja volt a fékkel, amikor kigurulni készült, a csapat visszaküldte a garázsba a brake-by-wire rendszerre hivatkozva.

Egyetlen gyorskörre sem volt idő, újra piros zászló: most Gasly találta el a falat, ugyanúgy a 3-as kanyarban. Ő befordult, de a jobb elsővel eltalálta a TecPrót.

Sainznak is volt eközben egy megforgása a visszajátszás szerint – ő legalább elkerülte a törést.

Folytatódik az időmérő, 7 perc maradt belőle – közel 40 perce kezdődött el a szakasz…

Javulnak a köridők, a két Williams az első hatba ugrott, aztán Perez vette át a vezetést, majd Verstappen vissza – 1:41,398-cal.

Magnussent visszahívták a bokszba a korábban említett probléma miatt, ő biztos kieső lesz. Hamilton a negyedik helyre javít, Alonso hatodik.

A másik Alpine-nal Ocon is súrolta a falat, de a csapat nem lát problémát. Magnussen mellett a két Alfa van kieső pozícióban, előttük Sargaent, aki a 15. helyig csúszott vissza javítása után.

Sargeant javít, a hetedik helyen az amerikai, míg Russell a negyedik helyre javít. Tsunoda is robbant egyet, a nyolcadik helyre lépett fel.

Leclerc zárt az élen, Bottas végül továbbjutó helyre javított, Hülkenberg esett még ki. A Q1 eredménye:

Elindult a Q2, 12 autó a pályán, a két Ferrari és Norris nem sietnek.

Alonso 1:41,400-as körrel az élen Russell és Hamilton előtt – de mindjárt érkezik a két Red Bull is.

A két RB19 közül Perez a gyorsabb, 1:41,131-et állított be, Verstappen 62 ezreddel mögötte. Eltoltan érkezik a két Ferrari, most kezdték gyorskörüket. Mire lesz képes Leclerc és Sainz?

Csak harmadik helyre volt elég Leclerc, de egy tizeden belül Perezhez képest. Sainz viszont elvette gyorskörében. Norris továbbra is a bokszban vesztegel, a Q2 első felében nem járt a pályán.

Alonso a negyedik helyen – köridőben javított –, úgy, hogy hátsó szárnya nem nyílt a DRS-zónában. Az Aston Martin most negyedik-ötödik pozícióban, a Mercedes előtt.

A két Red Bull és két Aston Martin a bokszban, mások viszont már második próbálkozásukat rakták össze: Albon a hetedik helyre lépett fel, Leclerc pedig 1:41,037-tel átvette a vezetést!

A végén mindenki a pályán. Norris első gyorsköre a hetedik helyre volt elég, de várhatóan változni fog még a sorrend. Pillanatnyilag Leclerc, Perez, Verstappen, Alonso és az épp bukótérbe szaladó Sainz az első öt.

Leclerc már csak néző volt a kockás zászlónál, így Verstappen átvette az első helyet 1:40,822-vel – eddig 1-1 a Ferrari és Red Bull közt.

Piastri és Tsunoda is bejött az első tízbe – a japán ráadásul hetedik idővel –, ezért Russell 11. helyen, 4 ezred különbséggel kiesett. A jól teljesítő Albon szintén nem jut Q3-ba.

A Q2 eredménye:

75 perce tart már a kvalifikáció, de a Q3-as szakasz csak most kezdődik. A legértékesebb vasárnapi rajtpozíciók a következő 12 percben dőlnek el.

Elképesztő: 1:40,445, új pályacsúcs – Verstappentől és Leclerc-től is!

A holtversenyben álló hármas mögött Perez 0,118 másodperc hátrányban harmadik, Sainz már több mint fél másodpercre negyedik.

Az ötödik Hamilton, mögötte Norris, Tsunoda és az 1,6 másodpercre lemaradó, eddig leglassabb Alonso. Stroll és Piastri eltoltan mentek fel gyorskörükre a tiszta pálya érdekében.

Stroll végül hetedik – szintén DRS-nyitási gonddal –, Piastri tizedik. Eközben a többiek elindultak a második gyorskörre, három perc maradt.

Most már Leclerc az élen 1:40,203-mal!

Perez az első, Verstappen az utolsó szektorban az időmérő leggyorsabbja, de hiába, egyikük sem előzi meg Leclerc-t, idén először a Ferrari a pole-pozícióban!

Verstappen hátránya kettő, Perezé három tizedmásodperc lett. A Q3 vége:

Leclerc-t is meglepte a kör, de tudja, nagyon nehéz lesz megtartani a vezetést a Ferrari versenytempója miatt. Ezt mondta a monacói az időmérő után.