DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. november 26. kedd
14:45

Mivel az év hat sprinthétvégéje közül az első az Azerbajdzsáni Nagydíj, már péntek délután 3 órától kvalifikációt látunk. Ezt egyetlen szabadedzés előzte meg, amely alapján a Red Bull és a Ferrari áll az élen a csapatok közül: Verstappent és Leclerc-t négy századmásodperc választotta el egymástól.

Leclerc-t is meglepte a kör, de tudja, nagyon nehéz lesz megtartani a vezetést a Ferrari versenytempója miatt. Ezt mondta a monacói az időmérő után.

Verstappen hátránya kettő, Perezé három tizedmásodperc lett. A Q3 vége:

Perez az első, Verstappen az utolsó szektorban az időmérő leggyorsabbja, de hiába, egyikük sem előzi meg Leclerc-t, idén először a Ferrari a pole-pozícióban!

Most már Leclerc az élen 1:40,203-mal!

Stroll végül hetedik – szintén DRS-nyitási gonddal –, Piastri tizedik. Eközben a többiek elindultak a második gyorskörre, három perc maradt.

Az ötödik Hamilton, mögötte Norris, Tsunoda és az 1,6 másodpercre lemaradó, eddig leglassabb Alonso. Stroll és Piastri eltoltan mentek fel gyorskörükre a tiszta pálya érdekében.

A holtversenyben álló hármas mögött Perez 0,118 másodperc hátrányban harmadik, Sainz már több mint fél másodpercre negyedik.

Elképesztő: 1:40,445, új pályacsúcs – Verstappentől és Leclerc-től is!

75 perce tart már a kvalifikáció, de a Q3-as szakasz csak most kezdődik. A legértékesebb vasárnapi rajtpozíciók a következő 12 percben dőlnek el.

A Q2 eredménye:

Piastri és Tsunoda is bejött az első tízbe – a japán ráadásul hetedik idővel –, ezért Russell 11. helyen, 4 ezred különbséggel kiesett. A jól teljesítő Albon szintén nem jut Q3-ba.

Leclerc már csak néző volt a kockás zászlónál, így Verstappen átvette az első helyet 1:40,822-vel – eddig 1-1 a Ferrari és Red Bull közt.

A végén mindenki a pályán. Norris első gyorsköre a hetedik helyre volt elég, de várhatóan változni fog még a sorrend. Pillanatnyilag Leclerc, Perez, Verstappen, Alonso és az épp bukótérbe szaladó Sainz az első öt.

A két Red Bull és két Aston Martin a bokszban, mások viszont már második próbálkozásukat rakták össze: Albon a hetedik helyre lépett fel, Leclerc pedig 1:41,037-tel átvette a vezetést!

Alonso a negyedik helyen – köridőben javított –, úgy, hogy hátsó szárnya nem nyílt a DRS-zónában. Az Aston Martin most negyedik-ötödik pozícióban, a Mercedes előtt.

Csak harmadik helyre volt elég Leclerc, de egy tizeden belül Perezhez képest. Sainz viszont elvette gyorskörében. Norris továbbra is a bokszban vesztegel, a Q2 első felében nem járt a pályán.

A két RB19 közül Perez a gyorsabb, 1:41,131-et állított be, Verstappen 62 ezreddel mögötte. Eltoltan érkezik a két Ferrari, most kezdték gyorskörüket. Mire lesz képes Leclerc és Sainz?

Alonso 1:41,400-as körrel az élen Russell és Hamilton előtt – de mindjárt érkezik a két Red Bull is.

Elindult a Q2, 12 autó a pályán, a két Ferrari és Norris nem sietnek.

Leclerc zárt az élen, Bottas végül továbbjutó helyre javított, Hülkenberg esett még ki. A Q1 eredménye:

Sargeant javít, a hetedik helyen az amerikai, míg Russell a negyedik helyre javít. Tsunoda is robbant egyet, a nyolcadik helyre lépett fel.

A másik Alpine-nal Ocon is súrolta a falat, de a csapat nem lát problémát. Magnussen mellett a két Alfa van kieső pozícióban, előttük Sargaent, aki a 15. helyig csúszott vissza javítása után.

Magnussent visszahívták a bokszba a korábban említett probléma miatt, ő biztos kieső lesz. Hamilton a negyedik helyre javít, Alonso hatodik.

Javulnak a köridők, a két Williams az első hatba ugrott, aztán Perez vette át a vezetést, majd Verstappen vissza – 1:41,398-cal.

Folytatódik az időmérő, 7 perc maradt belőle – közel 40 perce kezdődött el a szakasz…

Sainznak is volt eközben egy megforgása a visszajátszás szerint – ő legalább elkerülte a törést.

Egyetlen gyorskörre sem volt idő, újra piros zászló: most Gasly találta el a falat, ugyanúgy a 3-as kanyarban. Ő befordult, de a jobb elsővel eltalálta a TecPrót.

Folytatódik a Q1 az utolsó 10 percre. Egy visszajátszásból kiderült, De Vriesnek már korábban gondja volt a fékkel, amikor kigurulni készült, a csapat visszaküldte a garázsba a brake-by-wire rendszerre hivatkozva.

Az FIA indoklása szerint a fejtámaszt szabályosan szerelte fel a Red Bull az autóra, ezt követően tört el – ezért nincsen az esetnek következménye.

Verstappennek ugyanakkor a fejtámasszal volt gondja. Az FIA jegyezte is az esetet „veszélyes kiengedés” címszó alatt, de végül nem kezdeményeztek rendes vizsgálatot.

Egy érdekes adalék: a hetedik helyen álló Piastrinak lila szektorideje volt abban a pillanatban, mikor érkezett a piros.

Motorproblémát jelentett Magnussen (akárcsak a szabadedzésen). A csapat válasza alapján a gond nem súlyos, egy csatlakozási problémáról van szó.

A mentés nem megy simán, az első szárny beakadt a fal elemei közé, ezért mikor az autót hátrébb húzták, a védőfal is mozdult vele.

De a spanyol nem fejezheti be a körét: piros zászlós megszakítás egy egyik tipikus balesethelyszínen, a 3-as kanyarban – De Vries hiába fékezett, túl nagy tempója miatt AlphaTaurija a falba fúródott.

A szabadedzés leggyorsabbja 1:42,3 volt, ezt már most megjavították. Alonso közben felugrott a harmadik helyre. Sainz egyedül köridő nélkül, ő visszatért a bokszba a gyorskör befejezése helyett.

Az első gyorskörök alapján Verstappen 1:41,887-tel vezet, mögötte Leclerc, valamint meglepetésre a két McLaren, Norris és Piastri.

A teljes mezőny a pályán a Q1-ben – Gasly is, akinek Alpine-jában sikeresen váltót és motort cserélt a csapat.

Egy kis emlékeztető: a mai eseményeknek semmilyen hatása nem lesz a szombatra, a sprint rajtrácsát a holnap délelőtti szétlövés fogja eldönteni. Az esetleg időmérőn kapott rajtbüntetések vagy motorcserék is csak a vasárnapi rajtrácsot befolyásolják.

Nem vicc, ezt a képet tényleg a Haas hivatalos közösségi csatornáján posztolták – állítólag ilyen hatással van rájuk a pénteki időmérő. Ami mindjárt kezdődik!

Az Alpine közleménye szerint a szabadezésen történt tűzeset nem károsította a karosszériát, így a csapat jelenleg azon küzd, hogy a váltó és az erőforrás cseréje lehetővé tegye, hogy Pierre Gasly rajthoz álljon a kvalifikáción.

 

A top 10-en kívül végzett mindkét Mercedes, ráadásul fékhibát is jelentettek. Hamilton esetében rossz brake-by-wire üzemmód, Russell esetében puha fék volt a hibás – a problémától így nem kell tartani a kvalifikáción.