DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. április 25. csütörtök
Élő cikkek

Holland Nagydíj, a futam története

Narancssárgába öltözött lelátók előtt rajtol el az 1985 óta első Holland Nagydíj, egy hollanddal az első rajtkockából. Szöveges közvetítésünk az eseményekről.

Köszöntjük olvasóinkat! Rövidesen következik a hétvége fő műsorszáma, a Holland Nagydíj. Több mint egy hónapja láttunk utoljára igazi F1-es versenyt, így már tűkön ülve várjuk a rajtot.

Két versenyző is a bokszutcából indul Hollandiában: Nicholas Latifi és Sergio Perez autóján módosítottak olyan alkatrészeket, melyekkel megsértették a parc fermé szabályt. A Holland Nagydíj végleges rajtrácsa:

A Mercedes emlékeztetett rá: mikor utoljára Zandvoortban versenyzett az F1, Niki Lauda győzött. Egyébként ez volt egyben az osztrák legenda utolsó F1-es sikere.

Ilyen hangulatot csinálnak a holland rajongók Zandvoortban: 

Egy kis időjárás-jelentés: az eső valószínűsége 0 % – egy héttel ezelőtt a másik véglet, 100 % volt. A levegő 21, a pálya felülete pedig 35 Celsius-fokos jelen pillanatban.

A mezőny többsége, 14 versenyző indul lágy abroncson, Russell, Norris, Kubica, Mazepin és Latifi közepesen indul, Perez a bokszból keményen.

18 autó elindult a felvezető körre – rövid a pálya, nagyon gyorsan körbeértek Verstappen vezetésével.

RAJT! Verstappen nagy fölénnyel eljött, hajmeresztő csaták a szűk pályán, de mindenki megúszta baleset nélkül.

Az első kör végén Verstappen 1,7 másodperc előnnyel vezet Hamilton előtt, Giovinazzi három helyet esett vissza, Alonso pluszban Ocont is megelőzte.

Russell rádiózása szerint Ricciardo autójából olaj fröcsög ki.

A visszajátszások alapján Giovinazzi (és Alonso) rosszabbul is járhatott volna: az olasz az első körben hátulról eltalálta a spanyolt, ezután esett hátra.

A Haasnál kemény házicsata folyik: Mazepin, aki a rajt után csapattársa elé került, az indokoltnál vehemensebben védte a pozíciót Schumacherrel szemben.

Első kiállóként Schumacher kijött a bokszba – talán sérült az autó. A bokszból startoló Perez és Latifi beragadt a 17. helyen haladó Mazepin mögé, a Red Bull-os el is fékezte abroncsát, ami tovább bonyolítja mai napját.

8 kör elteltével Verstappen 3,2 másodperccel vezet. A holland mögött Hamilton, Bottas, Gasly, Leclerc, Sainz, Alonso, Ocon, Ricciardo és Giovinazzi a pontszerzők sorrendje.

„Ezekkel a gumikkal küszködés lesz, hogy tartsuk ezt a tempót” – jelentette Hamilton. A brit ennek ellenére leggyorsabb körrel közelített a hollandra.

Perez kénytelen is volt kiállni a 10. körben az elfékezés miatt: 60 másodperc a hátránya, eddig szörnyen alakul a futama. Vettel úgyszintén korán kiállt.

Egy figyelemreméltó statisztika: Verstappen épp pályafutása 1000. körét teljesítette az első pozícióban. Ez egy igencsak meggyőző szám, tekintetbe véve az elmúlt évek Mercedes-fölényét.

Ami Pereznek nem sikerült, Latifinek igen: a bokszból induló kanadai megelőzte a Haast és átvette a 16. helyet. Közben Perez ismét utolérte az oroszt…

A Mercedes aligha szorongatja meg Verstappent Bottas segítségével. Jelentették a finnek, hogy ilyen tempóval nem fog beleszólni az éllovasok csatájába.

Perez azóta belelendült és a 15. helyen jár: Mazepint, Latifit és Kubicát is megelőzte.

A 21. körben váratlanul Hamilton kiállt – ő még csak a negyedik a mezőnyből. Kicsit lassú, 3,6 másodperces kiállás, közepes gumikat kapott, és a harmadik helyre tért vissza.

Egy körrel később Verstappen is kiállt a bokszba közepesért, 2,5 másodperccel Hamilton előtt tért vissza. Bottas ideiglenesen az élen áll.

A 25. körben járunk, a középmezőnyből még csupán Gasly volt kint kerékcserén.

Bottas továbbra sem állt ki az első helyen, Verstappen egészen közel hozzá: a különbség már csak két másodperc – Hamilton pedig másfél másodperccel következik a holland mögött.

Szép manőver Gaslytől: a friss gumin az 1-es kanyarban körbeautózta Alonsót, aki használt lágyakon van. A francia így már hatodik, előtte a két Ferrari, akik még nem álltak ki.

Verstappen gyakorlatilag utolérte Bottast, most meg kell előznie. Egy kis lélegzetvételhez jutott, mikor Hamilton a lekörözöttekkel bajlódott.

Bottas rosszul vette az utolsó kanyarkombinációt, így a 31. kör elején Verstappen a célegyenesben könnyedén megelőzte. Bottas kanyarok múlva elengedte Hamiltont. Miután küldetését végrehajtotta, a finn ki is jött a kerékcserére.

A mezőnyből már csak öten nem álltak ki az első cserére: a pontszerzők közül Leclerc, Alonso és Norris, hátrébbról Kubica és Mazepin.

Russell is kiállt már, kemény keveréket kapott, így egy kiállásra játszik: de bokszutcai gyorshajtásért 5 másodpercet kapott.

A 36. körben, a futam felénél Leclerc, Alonso és Mazepin is kiállt már, csak Norris és Kubica halad a kezdő (közepes keménységű) szetten.

Giovinazzi másodszor is járt a bokszban: az Alfa Romeo a közösségi médiában posztolja az okot, defektet kapott. Az ígéretes hetedik rajthelyhez képest már csak a 18. pozícióban halad.

Vettel pedig Kubicát próbálta előzni, mikor megforgott a döntött 3-as kanyarban. A mögötte haladó Bottasnak a fehér vonalon kívül kellett kikerülnie, ezzel két másodpercet vesztett el – ezen múlhat, Verstappen elé vagy mögé fog-e visszajönni második cseréje után.

Hamilton a 40. körben másodszor is kijött, közepes abroncsot kapott a végéig. A brit azonban a forgalom közepébe került vissza.

Egy körrel később Verstappen ismét reagált, 2,8 másodperccel Hamilton elé tért vissza. Bottas ebbe most nem tud beleszólni, csak a harmadik helyen.

Figyelemreméltó, hogy Norris a hetedik helyen még mindig nem állt ki egyszer sem, egyedüliként a mezőnyből.

A sorrend 30 körrel a vége előtt: Verstappen, Hamilton, Bottas, Gasly, Leclerc, Sainz, Norris (még nem állt ki), Perez, Alonso és Ocon.

1:13,292-vel Hamilton megfutotta az eddigi leggyorsabb kört, de a különbség még mindig 3 másodperc.

A 44. körben Norris végre teljesítette a kerékcserét, a brit a 11. helyre tért vissza, kemény abroncsot kapott. Az utolsó pontszerző helyet a csapattárs, Ricciardo örökölte meg.

Mazepin feladta a futamot: a Haas tájékoztatása szerint hidraulikai probléma miatt. Ő a verseny első kiesője.

A 49. körben Perez másodszor is kiállt. A hetedikről a 12. helyre esett vissza, de friss lágyon számos autót levadászhat, a leggyorsabb körrel egyetemben.

A második kieső: a mezőny hátsó traktusában haladó Tsunoda is kiállt a garázsba, az AlphaTauriból a motorerő szállt el.

Verstappen tempóját jellemzi, hogy a hatodik Sainz már kört kapott tőle. Az előny Hamiltonhoz képest 2,5 másodperc.

Hamilton már csak 1,3 másodpercre – az imént is volt leggyorsabb köre.

Ricciardo kitartóan védekezett – hogy az előtte haladó Norrist is védje –, de Perez végül átvette tőle a pontszerző, 10. helyet. „Ki a következő?” – kérdezte a mexikói.

10 kör van csak vissza, Verstappen előnye 4 másodpercre nőtt, úgy néz ki, a csata kezd eldőlni. Hamilton gumijai a jelek szerint most már tényleg a végüket járják.

Verstappen humoránál volt: „A különbség 3,8 másodperc.” „Panaszkodik valamire?” – kérdezett vissza Verstappen.  

Perez újabb pozíciót nyert, Norrist megelőzve a kilencedik. A két autó kétszer is összeért, darabok törtek le a Red Bullról és a McLarenről. Perez mérgelődött egy sort a nem sportszerű Norris miatt.

Ez furcsa: négy körrel a vége előtt Bottas kiállt lágy abroncsért – de aztán szóltak neki, nem mehet rá a leggyorsabb körre. A pluszpont jelenleg Hamilton neve mellett állt. Bottas megkérdezte, akkor miért hívták ki: a válasz az volt, hogy vibrációt észleltek.

Még az utolsó szektorban is rászóltak Bottasra, lassítson, de a finn ellenszegült, és leggyorsabb kört futott 1:12,549-cel! Hamilton is kiállt friss lágyért, hogy övé legyen a pont.

Az utolsó körben már őrjöng a közönség: Verstappen megnyerte a Holland Nagydíjat!

Hamilton befut a második helyen, visszavette a pluszpontot. Bottasnál is tetemesen gyorsabb volt 1:11,097-tel.

A Holland Nagydíj eredménye – Alonso az utolsó körben megelőzte Sainzt, és Perez is túljutott Oconon a végére.