Steward
Admin
Pontállások Versenynaptárak Pilóták Csapatok
2019. május 27. hétfő
Élő cikkek

Az utolsó tesztnap története

Aki 2019-ben F1-es előszezoni tesztnapot akar követni, az ma teheti meg utoljára. A tíz csapat a legutolsó simításokat végzi, miközben akár a barcelonai pályacsúcs is megdőlhet, ami egy teszten felettébb szokatlan.

- Az F1-es előszezon utolsó, 8. tesztnapja zajlik Barcelonában
- A délelőtt folyamán a többség a rövid meneteket, időmérős köröket próbálgatta
- Bottas tudott elsőként a Leclerc által megfutott csütörtöki etalon közelébe kerülni
- Szűk egy órával a délelőtti időszak vége előtt Vettel állt az élre 1:16,3-mal
- Raikkönen Alfája megállt a szünet előtt, de délután folytathatta a munkát
- A Red Bullt váltóhiba, a Ferrarit Vettel alatt elektronikai hiba hátráltatta

Napsugaras napot mindenkinek! Ma reggel utoljára nyíltak fel a garázsok és törölték ki az álmosságot a szemükből a csapattagok Barcelonában. Legalábbis egy időre. A mai nyolcórás gyakorlással véget ér ugyanis az F1 szezon előtti főpróbája.

A tegnapi felállás alapján nem nehéz kilogikázni, hogy kik vezetik ma az autókat, de itt van a hivatalos megerősítés is:

Mercedes: Bottas (de.), Hamilton (du.)
Ferrari: Vettel
Red Bull: Verstappen
Renault: Ricciardo (de.), Hülkenberg (du.)
Alfa Romeo: Raikkönen
McLaren: Sainz
Haas: Grosjean (de.), Magnussen (du.)
Racing Point: Perez
Toro Rosso: Kvjat
Williams: Kubica

Csütörtökön már született néhány hihetetlenül gyors köridő, Leclerc mindössze 58 ezredre került a barcelonai pályacsúcstól, amit Hamilton jegyez a tavalyi Spanyol Nagydíj időmérőjéről. Az idei legjobb kör tehát 1:16,231, míg az említett pályacsúcs 1:16,173. Ezeket a számokat kell majd tehát figyelni a nap során.

És jó eséllyel szükség is lesz rá, hiszen ha valamikor, hát az utolsó napon mindenki igyekszik majd felmérni, tiszta, egykörös tempó tekintetében mire képes az autója. A Mercedes már ígéretet is tett erre.

Mielőtt elfoglalták volna a pozícióikat, a barcelonai pályabírók és az orvosi csapat tagjai összeálltak egy nagy közös fotóra. Az ő fáradhatatlan munkájuk nélkül nem jöhetett volna létre ez a két hétnyi teszt.

Éééés el is kezdődött a napi munka, a zöld lámpa látványára Sainz és Kubica hajtottak a pályára elsőként.

A többség már kint van installációs körön, csak a Red Bull, a Racing Point és a Toro Rosso nem kapkodtak megtenni ezt már az első két percben.

A Red Bullnál mindenesetre normál kerékvágásban tervezik lebonyolítani a napot, noha csütörtök este volt némi susmorgás a paddockban arról, hogy a Gasly által alaposan összetört autó miatt akár ki is hagyhatják a pénteket. Itt vannak, az autó várhatóan működőképes lesz Verstappen alatt. A bokszutcai irányítóközpontot tényleg elpakolták, ám helyszíni hírek szerint ez teljesen tervezett dolog volt: mivel ma már ők is főleg az egykörös tempóra koncentrálnak, úgy érezték, nincs rá szükségük.

Bottas jegyzi az első mért köröket, de az 1:21-es legjobbja annyira jelentéktelennek számít még, hogy nem is érdemes kiírnunk mögé az ezredeket.

A levegő 10°, az aszfalt 11°, közli méréseit a Pirelli. Tipikus márciusi reggel. Itt az Alföldön is nagyjából ilyenek a viszonyok. 

Immár a Red Bull az egyetlen csapat, amely még nem mutatta meg magát.

A Racing Point alábbi életképe üresnek tűnhet, pedig egész jól követi fotósok szentírását, a harmadolás szabályát.

Sainz is megérkezett a maga köridejével, 1:19,2-vel most ő az első.

Ma ez már egy óvatos, tapogatózó próbálkozásnak minősül, ami ijesztő, figyelembe véve, hogy 2015-ben 1:24,6-tal már pole-t lehetett szerezni a Spanyol Nagydíjon! 

Így áll munkába a Williams, amely csapat egyelőre a mezőny leglassabbjának kalkulálja magát.

Na, jött még egy pár mért idő, Raikkönen a frissen megszerelt ülésében ülve 1:20,0-t, Vettel 1:20,1-et repesztett.

Most már Grosjean 1:19,069-cel az élen. A francia tegnap kipufogóhiba miatt csak a nap végén tudott pályára gördülni, ma pedig ismét osztja a napot csapattársával.

Hat versenyzőnek van már mért köre, hárman még nem haladtak át kétszer egymás után a célvonalon, egynek, Verstappennek pedig még semmilyen köre nincs.

Négyen álltak egyidejűleg 9 megtett körrel, közülük Bottasé lett az a nem túl nagy dicsőség, hogy ma elsőként jutott el két számjegyű körig.

Grosjean 1:18,6-ra javított, mögötte Bottas 1:19,1-gyel áll.

A John Elkann dolgokat néz című rovatunkban a Ferrari elnöke ezúttal a barcelonai lelátóra kihelyezett óriási Ferrari-zászlót szemrevételezi.

No, de a képek lényegi mondanivalója, hogy az utolsó tesztnapon még az elnök is tiszteletét tette a pályán.

Verstappen is kidugta Red Bulljának sárga orrhegyét a bokszutcából, majd egyetlen kör megtétele utána vissza is tért oda.

Most már csak Kubica és Verstappen adós köridővel, miközben Sainz 1:18,8-cal feljött másodiknak.

Bottas hirtelen meglógott körszámban, ő már 20-nál tart, Grosjean 14-nél, mögötte meg egy csomóan állnak 9-10-zel. 

Egyelőre tehát a Mercedes az eddig megszokott körhalmozós, hosszabb etapos tervét folytatja. Kíváncsian várjuk, mikor érkeznek már a beharangozott nagybetűs gyorskörök.

Szép gesztus a Williamstől: az autó hátsó szárnyának oldalára felírták a csapat minden tagjának a nevét, ezzel köszönve meg azt az emberfeletti munkát, ami az autó megépítésével járt, és hogy a nehéz időszak ellenére is együtt maradtak.

Sainz oda tette a McLarent, ahol az elmúlt háromból két tesztnap végén is található volt: az élre. Persze ez most még ideiglenes, az 1:17,955-ös köre talán még egy tiszavirág életciklusát is megirigyelné.

Tényleg nem tartott sokáig, viszont a jobbik eset következett be Sainz számára, hiszen ő maga tudta továbbjavítani az etalont, ami immár 1:17,851.

Bottas pár perce visszahúzódott a garázs melegébe, így Grosjean utolérte őt körszámban az első óra végére, amikor az állás az alábbi:

EasyCapture2_2

Verstappen ismét a pályán, mai második körével talán már a komolyabb munkába is belevág.

A holland föl is iratkozott az eredményjelzőre. Nem egy góllal vagy megnyert labdamenettel, mint más sportágakban szokás, hanem egy 1:19,5-ös köridővel.

Sainz megfogta a vésőt és a kalapácsot, és lefaragott még egy jelentősebb darabot az eddigi legjobbjából: 1:17,495 most már.

Max Verstappen megy.

És már Verstappen is eljutott tíz körig, megy ez, amikor megy az autó.

Többen javítanak kisebb mértékben az idejükön, de Sainz kivételével még mindenki az 1:18-1:19-es zónában mozog.

Érdekes találat, a Williamsnél még a féklámpa tetején is elhelyeztek egy miniatűr szárnyat. Hátha ez jelenti majd a különbséget!

NA, Bottas, 1:17,101! Ez még nem leclerc-i kör, kilenc tizeddel elmarad attól, viszont a Mercedes teszteken mutatott eddigi legjobb ideje. A finn a C4-es, vagyis a második leglágyabb keverékkel vitte véghez mindezt.

Kubica is feljegyezte az első mért idejét így a mai 20. köre felé közeledve. Az 1:20,1-gyel, hogy is mondjuk, abban a pozícióban áll, ahova jelenleg a Williams jósolja magát a mezőnyben. 

Nem reklámozhatta sokáig a Mercedes, hogy ők a leggyorsabbak, merthogy már nem azok. Sainz 1:17,026-tal visszavette a vezetést. Kezd melegedni a tempóhelyzet?

Grosjean is közben 1:17,5-tel már a harmadik. Ráadásul a Haasé a legtöbb, 33 megtett kör eddig, ami szokatlan látvány. Persze biztosan van pótolnivalójuk a tegnapi meghibásodás miatt. 

Sainz kalapemeléssel üdvözölte az 1:16-os szekciót, minthogy beköszönt: 1:16,913! Ő a harmadik ember, aki ezt megtette Leclerc és Albon után, de gyanítható, hogy nem az utolsó.

Bottas már csatlakozott is ehhez a szűk klubhoz 1:16,690-nel.

És jön Vettel a pályára, aki egyelőre csak a 9. helyen tanyázik a tabellán, de valami azt súgja, hogy csúnya dologra készül és nem fog sokáig ott maradni...

Vettel egyelőre csak egy pozíciót javított, C3-as gumikon van, így talán nem pont ez az etap lesz a nagy dobása.

Itt az állás 11:00-kor spanyol, magyar, norvég, marokkói és nigériai idő szerint:

EasyCapture3_2

A körszámláló is elég szoros, ennyi alapján még bárki zárhatná a napot a legaktívabbként. A héten eddig egyszer a Renault, kétszer a Mercedes végzett a körlista élén a nap végén.

Bottas ismét ment egy ütős kört, viszont 18 ezreddel elmaradt az eddigi legjobbjától, így nincs változás a tabella élén.

Ebben a pillanatban csak a tabella első három helyezettje, Sainz, Bottas és Grosjean van a pályán. Utóbbi két pilóta utolsó 100 percét kezdi meg a teszten, hiszen ők az ebédszünetben átadják az autót csapattársuknak. 

A McLaren bizonyosan meggyőződött arról, hogy a halóra kent, a légáramlatok tanulmányozására használt foszforeszkáló folyadék nem fröccsen a versenyzők sisakrostélyára vezetés közben.

Ricciardo tört most fel a harmadik helyre 1:17,114-gyel. Ő a harmadik pilóta, akinek 13-kor véget ér a munka.

Az 50 körös határt Grosjean érte el elsőként, a második Mercedest is tízzel lehagyva.

Hopphopp, Valtteri Bottas ebben a pillanatban hivatalosan is az előszezoni tesztelés második leggyorsabb embere: 1:16,561-gyel elkezdte kimutatni a Mercedes foga szürkéjét!

Ne feledjük, Leclerc 1:16,231-et ment csütörtökön, ez a mérce az itteni, tét nélküli Mercedes-Ferrari csatában.

És itt jön Vettel is, 1:16,929-cel most ő a harmadik leggyorsabb.

Vettel a legjobbja mellett ment mostanában egy 1:16,939-et és egy 1:17,011-et is.

Raikkönen is gyorskörözik, de ő eddig csak 1:17,934-ig jutott, amivel a 9.

Jött megint Bottas, egyéni legjobb első szektor, abszolút legjobb második szektor, de aztán úgy gondolta, hogy nem hívja ki maga ellen a sorsot (és az elszörnyülködő rajongókat), így a harmadik szektorban visszavett, s nem javított.

Vettel is odatette magát, abszolút legjobb első szektor után vett vissza, ő viszont legalább ráfoghatja mindezt a Haasra, amit utolért a kör során.

Íme az állás 12:00-kor: máris többen vannak 1:17 alatt, mint tegnap. És noha a meteorológiai délelőtt ezzel véget ért, az F1-es délelőttből még van hátra egy óra, ami bőven ad terepet a további javításra.

EasyCapture4_1

Lewis Hamilton nyilatkozatából kiragadott részletek: "Semmit sem számít, hogy ki a leggyorsabb a teszten." "A Ferrari a leggyorsabb."

Raikkönen közben megfutja az Alfa eddigi legjobb tesztkörét 1:17,286-tal, a leggyorsabb Pirelliken - ez az ötödik helyre elég jelenleg.

Vettel! 1:16,3-mal átveszi a vezetést, már ostromolja Leclerc tegnapi első helyet jelentő körét - úgy, hogy az első szektora semmilyen színt sem kapott, abban maradt még bőven.

Hamilton szerint jelenleg fél másodperc a Mercedes hátránya a Ferrarihoz képest.

Ami a megtett köröket illeti, abban továbbra is Grosjean vezet 68-cal, Vettel pedig éppen most érte utol Bottast a maga 59 körével.

A tesztidőszak összesített köridő-táblázata jelenleg:

1. Charles Leclerc, Ferrari, Day Seven, 1:16.231, C5 tyres

2. Sebastian Vettel, Ferrari, Day Eight, 1:16.352, C5 tyres

3. Valtteri Bottas, Mercedes, Day Eight, 1:16.561, C5 tyres

4. Alex Albon, Toro Rosso, Day Seven, 1:16.882, C5 tyres

5. Carlos Sainz, McLaren, Day Eight, 1:16.913, C5 tyres

Vettel néhány századmásodpercet javított a legjobb idején, nekivágott egy újabb etapnak.

Vettel megállíthatatlan! 1:16,221-gyel megdönti Leclerc csúcsát, megvan a téli teszt új legjobb ideje!

Hamilton szavait azért illik fenntartásokkal kezelni, de az tény, hogy a téli tesztek eddig a Ferrari tempójáról szólnak - és mág csak fél nap van hátra.

Karun Chandhok a pálya mellől jelenti, hogy a Ferrari olyan stabilnak tűnt a 12-es kanyarban, hogy ő "szemre" azt mondja, hogy simán Vettelék a leggyorsabbak.

De hol van a Red Bull? Max Verstappen csak 29 kört teljesített eddig és a nyolcadik helyen áll, lehet, hogy mégis van valamennyi hatása a tegnapi balesetnek?

Danyiil Kvjat is megpróbálkozott egy időmérős szimulációval, de rosszabb kört ment, mint újonc csapattársa, Alex Albon tegnap.

Piros zászló! Raikkönen megállt a pálya szélén az Alfával.

Nem történt baleset, úgy tűnik, hogy lerobbant az autó a bokszból kifelé.

Vége a délelőtti etapnak, nézzük, hogy mi is a helyzet. Szép fokozatosan lendültek bele a csapatok, két óra sem kellett a mai első 1:16-os körhoz, majd jött Valtteri Bottas és 1:16,5-tel megfutotta a Mercedes eddigi legjobb tesztkörét. Minderre az utolsó órában Sebastian Vettel válaszolt előbb egy 1:16,3-mal, majd egy 1:16,2-vel, a német gyorsabb volt, mint tegnap Charles Leclerc, így jelenleg övé a téli teszt legjobb körideje. Max Verstappen és a Red Bull nagyon csendes délelőttöt produkált minden szempontból, a kockás zászló előtt néhány perccel pedig Kimi Raikkönen miatt a piros zászló is előkerült, mert a finn megállt a pálya szélén az Alfa Romeóval - valami technikai hiba jelentkezett az autóval.

Visszatértünk, zöld zászló van a pályán, bár egyelőre mindenki a bokszban van.

A téli teszt utolsó négy óráját kezdtük meg, érdeklődve várhatjuk, hogy ki milyen szájízzel hagyhatja el Barcelonát.

Kubica és Perez az első két vállalkozó.

Jelen állás szerint időmérős és versenytempóban is bő három tizeddel gyorsabb a Ferrari a Mercedesnél az eddigi mérések szerint, persze ez még mindig csak tapogatózásnak számít.

Hamilton még négy kört is megtett, ő a legszorgalmasabb az első bő húsz perc során, a többiek kicsit lassan emésztik meg az ebédet.

Nagyon nagy a csend, remélhetőleg lesz azért még esemény az utolsó órákban. Hamilton nyolc kör után visszatért a bokszba, közben megkezdte a munkát Magnussen, de egyelőre más nem történt.

Magnussen 1:18,1-gyel nyit... ez mostanra már a "hagyjuk már" kategóriába sorolandó, pedig akár még két napja is feljegyzendp köridőnek számított...

Egy háromkörös etap Hamiltontól, a legjobb ideje 1:17,7.

A mai napon már boldog-boldogtalan kijelentette, hogy a Ferrari kezdi az élről a szezont - lesz vajon meglepetés Melbourne-ben?

Lassan egy óra eltelik a délutánból, de Nico Hülkenberg miért nem került pályára, installációs kört sem teljesített - ő most venné át a Renault-t Daniel Ricciardótól.

Karun Chandhok számítgatása a legjobb köröket, a gumikat és az üzemanyagszintet tekintve:

Éééés most mindezet Mattia Binotto, a Ferrari csapatfőnöke megtetézi azzal, hogy szerinte nincsenek a Mercedes előtt. Ő nagyon szoros küzdelemre számít és úgy érzi, hogy egálban lesznek Melbourne-ben.

Hülkenberg megérkezett, megtette első köré, egyelőre meglehetősen lassan. Hamilton közben már a húsz kört ostromolja, jelenleg jelöletlen gumin.

Három óra van hátra a téli tesztből, így áll a mai nap:

Nem beszéltünk még Raikkönenről, aki éppen a délelőtti etap végén okozott piros zászlót, amikor megállt az Alfával. Úgy tűnik, hogy semmi gond, azóta már járt is a pályán.

Ja igen, Hülkenberg érkezéséről videó is készült:

 

A Red Bullnál viszont valami gond lehet. Verstappen délelőtt is csak 29 egyáltalán nem gyors kört teljesített, délután pedig még nem is láttuk, pedig túl vagyunk az első órán.

Megbízhatósági információk: Vettel az első ma, aki elérte a száz megtett kört, a McLaren pedig összesen már 800 felett tart a téli teszt folyamán, ami megsüvegelendő (nemcsak) a wokingiak esetében.

Valóban az történik, amitől kicsit tartottunk: eltűntek a gyors körök, hosszú etapok zajlanak, a néző számára kevésbé érdekes munka folyik.

Információ a Red Bullról: a csapat váltóhibát talált, azt vizsgálja ki, ezért nem jártak a pályán már másfél órája.

 

Piros zászló: Vettel megállt az egyes kanyarban!

Most nem baleset miatt állt meg a német, nagyjából ugyanott parkolta le a Ferrarit, mint Kimi Raikkönen délelőtt az Alfa Romeót.

Mattia Binotto amúgy alig egy órája nyilatkozta azt, hogy "szeretnénk megbízhatóbbak lenni"...

Egy Racing Point-suhanás:

 

Mindettől függetlenül simának nem nevezhető a Ferrari hete...

Zöld zászló!

Négyen-öten vannak a pályán, nem viszik túlzásba a srácok.

Egy pályaszéli videó:

 

A nagycsapatok közül most csak a Mercedes működik, Hamilton 27 kört tett meg délután, igaz, az ideje egyelőre elhanyagolható a többiekhez képest, jelenleg a nyolcadik helyen áll.

Két órával a téli tesztek vége előtt ez a napi állás:

 

Carlos Sainz másodikként (Vettel után) lépte át a 100 körös határt. Csapatszinten a Mercedes is 100 kör felett jár Bottas és az őt váltó Hamilton révén.

Az említett Hamilton éppen most teljesítette legjobb körét: 1:17,106-ot, amely a hatodik helyre elég.

Újabb versenyzők léptek 100 kör fölé: a Ferrari, Mercedes, McLaren, Toro Rosso és Alfa Romeo és Racing Point is 100 felett jár.

A Ferrari befejezte: Vettel megállását elektronikai hiba okozta, tudatta a csapat, időhiányban már nem állnak neki kijavítani, lehúzzák a rolót.

A mezőnyből egyedül Hamilton használja a puha keverékek közé tartozó C4-et. A többség délelőtt robbantott, ő azonban ebédszünetben vette át a Mercedest, így lehet, hogy még tartogat egy bombakört.

Izgalmasabb események híján mutatunk egy körszámlálót pilótákra lebontva:

Kvjat - 115
Vettel - 110
Sainz - 110
Raikkönen - 110
Perez - 102
Kubica - 74
Grosjean - 73
Bottas - 71
Ricciardo - 52
Magnussen - 44
Hamilton - 37
Verstappen - 29
Hülkenberg - 28

Hamilton 1:16,628-as köre C4-en: a brit a harmadik helyre ugrott fel, Vettel és Bottas mögé, akik eggyel puhább gumin teljesítették legjobbjukat.

A brit 0,4 másodperccel marad le Vetteltől, eggyel keményebb gumin. Ez érdekes megvilágításba helyezi nemrég tett kijelentését, miszerint a Ferrari 0,5 másodperccel gyorsabb a Mercedesnél.

Hülkenberg is javított, 1:17,092-es körével 10.-ről 7. helyre lépett előre.

Az elmúlt órában a Ferrari közölte, idő előtt befejezi a tesztelést a Vettelt megállító elektronikai hiba miatt. Eközben Hamilton teljesítette eddigi legjobb tesztkörét és a harmadik helyre ugrott.

A teszt állása 17 órakor:

Megjegyzés Hamilton 1:16,6-os köréhez: a Ferrari C4 abroncson egyetlen alkalommal sem volt ilyen gyors…

Hamilton feltette a C5 abroncsot, amellyel mindössze három ezreddel volt lassabb Vettelnél!

A rend kedvéért: 1:16,224 a köridő.

Nico Hülkenberg is javított, a Renault legjobb tesztkörével, 1:16,843-mal a negyedik pozícióban.

Hamilton újra C5-ön, most egy 1:16,3-as időt teljesített. Dacból megkísérli átugrani Vettelt?

Vettel mérlege az utolsó tesztnapról.

Fél óra maradt hátra a 2019-es tesztekből, Hamilton most C5 helyett C4 abroncsot használ. Hülkenberg és Magnussen van még a pályán.

A Mercedes rövid videója: napnyugta Ezüst Nyíllal.

Piros zászló negyedórával a vége előtt: Magnussen állt meg a 4-es kanyarban.

Miután a műszaki hiba miatt leállt Haast eltávolították, két percre még újraindul a tesztelés: többen ki is használják az utolsó perceket.

Kockás zászlóval leintették az utolsó tesztnapot! Íme az eredmény:

Három ezred a Ferrari és Mercedes közt a teszt végén – beszámolónk az utolsó napról a címre kattintva érhető el. Ezzel véget ért a 2019-es felkészülési időszak, de két hét múlva ilyenkor már az Ausztrál Nagydíj szabadedzésének eredményéről fogunk beszélni! Köszönjük, hogy velünk követtétek az elmúlt két hét eseményeit!

Olvastad már?