DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2025. december 5. péntek
Hírösszefoglaló

Szabályreform, pilótakérdések – szerdai F1-es hírek és sztorik

Új büntetési rendszer, Montoya-kritika az Alpine felé, négy utánpótláskategória egy hétvégén – és talán jön az eső Imolában? Egy csokorba gyűjtöttük a nap legfontosabb F1-es híreit.

Megújul az FIA büntetési rendszere

Az FIA bejelentette, hogy átfogó felülvizsgálat után jelentősen módosítja a Nemzetközi Sportkódex télen nagy vihart kavaró, a versenyzői viselkedést szankcionáló B függelékét. A változtatások célja az egységesebb és átláthatóbb szankcionálás, többek között csökkentik a pénzbírságokat, lehetővé teszik bizonyos büntetések felfüggesztését, és különbséget tesznek a kontrollált és nem kontrollált környezetben elhangzó nyilatkozatok között.

bensulayem-2025



Az FIA több kulcsembere is megszólalt a módosítás kapcsán: Mohammed Ben Sulayem elnök az egységes fellépés fontosságát hangsúlyozta, Ronan Morgan a versenyzők emberi oldalára hívta fel a figyelmet, Garry Connelly pedig örömét fejezte ki, hogy a stewardok továbbra is figyelembe vehetik az enyhítő körülményeket. A cél: igazságosabb, következetesebb szabályalkalmazás.

Russell kilépett Hamilton árnyékából?

Toto Wolff szerint George Russell átvette a stafétát Lewis Hamilton távozását követően a Mercedesnél: a brit pilóta a csapat új vezére, aki minden téren meghatározó szerepet játszik a brackley-i gárdánál. A csapatfőnök nyilatkozata itt olvasható.

Newey: Ez kell az Aston Martinnak – és ez vár ránk 2026-ban

Önmagában a szupermodern új létesítmények nem elegendők a Formula-1-ben, a benne dolgozó emberektől függ a projekt sikere – árulta el első astonos interjújában Adrian Newey, aki szerint elsődlegesen az aerodinamikai részlegnek kell erősödnie új csapatánál.

alonso-melbourne

A sztártervező arról is beszélt, hogy a mérnököknek mozgásteret kínál a 2026-os szabálycsomag, így hasonlóan eltérő megoldásokra számít a Formula–1-es mezőnyben, mint négy évvel ezelőtt. Az Aston Martin esélyeit illetően elmondta: nem álmodozni kell, hanem megfelelően elvégezni a munkát. A szabályrendszerről szóló nyilatkozata, melyet „izgalmasnak és kissé ijesztőnek” nevezett, ide kattintva érhető el.

Történelmi hétvége Silverstone-ban: F1, F2, F3, F4

Történelmi hétvégének néz elébe Silverstone: először fordul elő, hogy az F1, F2, F3 és egy F4-es széria mezőnye is ugyanazon a hétvégén szerepeljen. A többek között Molnár Martint is a mezőnyben tudó brit F4 első ízben lesz része a Formula–1 betétprogramjának a Brit Nagydíj idején – még ha csak bajnokságon kívüli eseményként is.

britf4-mgrimages

Eközben az is kiderült, hogy az F1 Academy a Kanadai Nagydíjon pótolja a miami vihar miatt elmaradt futamot: Montrealban három versenyt is rendeznek majd a hölgyek számára.

Doohan kint, Colapinto bent – de meddig?

Az Alpine F1-es csapata hat verseny után lecserélte Jack Doohant Franco Colapintóra, de a helycsere a hivatalos kommunikáció alapján nem feltétlenül végleges, sőt, a hírek szerint Sergio Perez is képbe kerülhet a csapatnál, ha Colapinto nem válna be.

colapinto-alpine-2025

Juan Pablo Montoya szerint az egész helyzet kezelése elhibázott: az argentin tehetség nagy nyomás alatt mutatkozik be, miközben más fiatalokat, például Paul Aront, teljesen kihagytak az értékelésből. A korábbi F1-es pilóta szerint Perez számára is jobb választás lehetne az Alpine, mint a Cadillac.

Hangolódjunk Imolára!

Könnyen lehet, hogy a hétvégén utoljára száguldanak F1-es autók Imolában – ide kattintva elérhető cikkünkben bemutatjuk a pálya több mint 70 éves történetét, és kitérünk a legsikeresebb csapatokra és pilótákra is. És hogy mi várható magán a futamon? Erről az alábbi videóban beszéltünk:



Eső zavarhatja meg az imolai F1-es futamot?

Az előrejelzések szerint nem lehet kizárni, hogy vasárnap vizes pálya fogadja a Formula-1-es mezőnyt az Emilia-romagnai Nagydíjon. A RacingNews365.com szaklap által közölt időjárás-előrejelzés szerint egyre nagyobb esélye van annak, hogy vasárnap esők és viharok alakuljanak ki az imolai pályának is otthont adó régióban.

Lágy Monacóban és Montrealban, kemény Barcelonában

Újabb három nagydíj gumikiosztását ismertette a Pirelli: ennek értelmében Monacóban és Kanadában a most hétvégi imolai fordulóhoz hasonlóan a három leglágyabb – közte a vadonatúj C6-os a C4-es és a C5-ös mellett – keverék, míg a két futam közötti Spanyol Nagydíjon a három legkeményebb abroncs (C1, C2, C3) lesz használatban.

monaco-f1-2024

Az F1 hivatalos gumiszállítójának közleménye szerint nem meglepő a két utcai helyszínen a legpuhább gumik kiválasztása, és értelemszerűen Monte-Carlóban és Montrealban is lágyítást jelent ez 2024-hez képest az új C6-os abroncs miatt.

Ben Sulayem nehezítené az elnökjelöltek dolgát?

A BBC szerint Mohammed ben Sulayem olyan szabálymódosításokat javasol, amelyek megnehezítenék az FIA elnöki pozíciójára pályázók dolgát. Az egyik új záradék a szakmai összeférhetetlenségre hivatkozva kizárhatná például az idősebb Carlos Sainzot, akinek fia jelenleg az F1-ben versenyez. A bejelentési időszak 21-ről 49 napra bővülne, amit sokan időhúzásként értékelnek a rivális jelöltek kiszűrésére.

Steiner tapasztalatra építene a Cadillacnél

Günther Steiner szerint egy új F1-es csapatnak nem a kockázatos húzásokban, hanem a tapasztalatban kell keresnie a stabil alapokat – különösen igaz ez a Cadillac esetében. Az F1 hivatalos podcastjében, az F1 Explainsben a korábbi Haas-csapatfőnök elmondta, hogy kit tartana ideális párosnak az amerikai gyártó számára: Valtteri Bottast és Sergio Perezt. „Ez sokkal jobb megoldás, mint olyan újoncokat hozni, akik már nem is annyira fiatalok” – mondta Steiner.

Fotókon az átalakított magyar MotoGP-pálya

A célegyenesbe fordultak a munkálatok a Balaton Park Circuiten, a pálya pedig közzétett néhány friss képet az átalakított nyomvonalról, melyek a képre kattintva tekinthetők meg.

balatonpark-2

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: