Adrian Newey úgy látja, kínál mozgásteret a mérnököknek a 2026-os szabálycsomag, így hasonlóan eltérő megoldásokra számít a Formula-1-es mezőnyben, mint négy éve. Az Aston Martin esélyeit illetően elmondta: nem álmodozni kell, hanem megfelelően elvégezni a munkát.
Komoly szabályváltozások jönnek 2026-ban az F1-ben: egyszerre alakítják át a motorokat – amelyekben az eddigieknél jóval hangsúlyosabb az elektromos komponens –, valamint a karosszériát és az aerodinamikát. Mindezek miatt folyamatosak is az aggályok akár a hajtásláncok, akár az autók viselkedése és a minimumtömeg elérése kapcsán.
De vajon mit gondol a jövő évi előírásokról az F1 történetének legsikeresebb tervezője, Adrian Newey, aki bő két hónapja már munkába állt új állomáshelyén, az Aston Martinnál? Erről a csapat honlapján közzétett interjúban beszélt a szakember:

„A 2026-os szabályokkal kapcsolatos gondolataim hasonlók ahhoz, mint amilyenek a 2022-es nagy szabályváltozásnál voltak: eleinte azt gondoltam, hogy a szabályok annyira előírnak mindent, hogy nem sok mozgástere marad a tervezőnek.”
„De aztán amikor elkezdtünk a részletekbe beleásni, ráeszméltünk, hogy nagyobb rugalmasságot kínálnak az innováció és a különböző megközelítések terén, mint elsőre látszik. Láthattuk ezt 2022 elején, amikor a csapatok meglehetősen eltérő irányokat vettek. Most már természetesen négy szezon után nagyrészt egy irányba konvergáltak, de eleinte nem volt ez a helyzet.”
„Nagyszerű, ha vannak különbségek a csapatok között. Kissé unalmas az egész, ha az autók egyformáknak tűnnek, és csak a festésük alapján tudod megkülönböztetni őket. Szerintem komoly esély van rá, hogy 2026-ban valami hasonlót láthatunk majd, mint 2022-ben.”
„Elegendő rugalmasság van a szabályzatban, és biztos vagyok benne, hogy eltérő megoldásokkal fognak előállni a csapatok. Néhányat közülük aztán kukáznak az első két-három idény után, ahogy a csapatok elkezdenek egyfelé konvergálni.”
„A másik aspektus az, hogy amennyire emlékszem, első alkalommal lesz olyan, hogy egyszerre változnak a karosszériára és az erőforrásokra vonatkozó szabályok. Ez… érdekes… és egy kissé ijesztő. Mind az új aerodinamikai és az a motorszabályok kínálnak lehetőségeket.”

„Arra számítanék, hogy számos aerodinamikai megoldást fogunk látni, és lehetnek kezdetben eltérések a motorteljesítményekben – ami meg is történt, amikor 2014-ben először bejöttek a hibridek” – fogalmazott Newey, hozzátéve, hogy nagyon bízik és tiszteli az Astonhoz jövőre csatlakozó Hondát, amellyel dolgozott is már együtt, és bár a „kiszállásuk” révén fel kell zárkózniuk, de remek mérnökök alkotják a gyártót.
Jön-e a Newey-varázslat az Aston Martinnál is?
Newey az F1 történetének legsikeresebb tervezője, hiszen a Williamsnél, a McLarennél és a Red Bullnál is világbajnok konstrukciók kerültek ki a keze alól. Így joggal gondolhatják sokan, hogy ugyanezt majd az Aston Martinnál is véghez fogja vinni – maga Newey azonban így látja mindezt:
„Nincs értelme a jövőről álmodozni. Bele kell vágni és elvégezni a munkát. Ha megfelelően végezzünk a munkánkat, remélhetőleg össze fognak állni a dolgok” – fogalmazott a szakember, aki arra a kérdésre, hogy milyen lesz az első általa tervezett Aston, nevetve csak ennyit válaszolt: „Úgy képzelem, zöld lesz!”