DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. december 9. hétfő
Hírösszefoglaló

Mi történik az FIA-nál? Csütörtöki F1-es hírek és sztorik

SMS-ben küldtél el a vezető sportfelügyelőt, első versenye előtt távozik az új F1-es versenyigazgató utóda. A nap híreiben az FIA ügyei mellett Mick Schumacher távozása, Bottas jövője és sok más izgalmas téma.

FIA: Újabb távozók, kemény nyilatkozatok

Tovább folytatódik a fontos szakemberek távozása az FIA-tól: a stewardok elnökét, Tim Mayert menesztette nemrég a Nemzetközi Automobil Szövetség azt követően, hogy alig néhány hete Niels Wittich a versenyigazgatói posztról „távozott”. A kirúgott Mayer aztán a BBC-nek tálalt ki a távozása körülményeiről – és arról, hogy konkrétan egy SMS-ben közölték vele a hírt. A nyilatkozat ide kattintva olvasható el.

fia



És nem ez volt a nap egyetlen ilyen híre, hiszen az is kiderült, hogy még az első versenye előtt – egyelőre tisztázatlan körülmények között – távozott a frissen kinevezett F1-es versenyigazgató, Rui Marques utódaként a hétvége F2-es versenyeinek levezénylésével megbízott Janette Tan. Így aztán az F1 mellett az F2 és az F1 Academy versenyigazgatói szerepét is Marques tölti majd be Katarban.

„Ezzel nem segítenek a saját helyzetükön, szó szerint kifogynak az emberekből, akik elvégezhetnék ezeket a munkákat” – mondta erről a fentebb említett, Mayer, aki szerint Tan a versenyigazgatók következő generációjának legjobbja.

Mick Schumacher távozik a Mercedestől! Bottas lehet az utóda?

Mick Schumacher a 2024-es szezon végén távozik a Mercedes Formula-1-es teszt- és tartalékversenyzői pozícióból. A hétszeres F1-es világbajnok Michael Schumacher fia 2023 elején, a Haastól való elküldése után csatlakozott az Ezüst Nyilakhoz, csapat munkáját segítette többek között a szimulátorban, illetve különböző teszteken egyaránt. Az ifjú Schumacher idén már emellett az Endurance-világbajnokságon is rajthoz állt az Alpine-nal, amelynek színeiben dobogós helyezést is szerzett, s a jövőben maximálisan erre szeretne koncentrálni.

mick-schumacher-2024-2

Ez egybecseng azzal a felvetéssel, miszerint Valtteri Bottas a Mercedes tartalékosaként folytathatja karrierjét – igaz, nem ez a finn egyetlen lehetősége. Mint ma, illetve az elmúlt napokban kiderült, az IndyCarból már kapott ajánlatot, az Andretti–GM formációval pedig már egyeztetett is, azt viszont kizárta, hogy a Red Bullhoz szerződjön Max Verstappen mellé. A finn szavai a lehetőségeiről itt olvashatóak.

Aki viszont szívesen ülne a holland mellé, az Yuki Tsunoda, aki nagyon úgy tűnik, hogy ezúttal sem kapja meg a lehetőséget – ezzel kapcsolatban egy meglehetősen elgondolkodtató nyilatkozatot tett, ebből idézünk: „Az egyik versenyzőjük még most is megnyerte a pilóták világbajnokságát, és a csapat is elég régóta sikeres, szóval nem rossz, amit csinálnak, de nem sok értelmét látom ennek, nem találok okot rá, miért nem beszélnek rólam komolyabban.”

Leclerc és Norris sem hisz Verstappennek

És még mindig Verstappen: a holland a vb-cím bebiztosítása után úgy nyilatkozott, hogy a McLarennel és a Ferrarival is bajnok lett volna idén, amivel se Norris, se Leclerc nem ért egyet. Az egyéni pontversenyben a második helyen álló brit így reagált ma, amikor nekiszegezték Verstappen kijelentését: „Bele kellene vágnia egy vígjátékba vagy valami. Azt mondhat, amit akar. Természetesen egyáltalán nem értek egyet vele. Jó versenyző, de ez nem igaz.”

norris-verstappen-imola

Leclerc ennél finomabban fogalmazott, de maga is túlzásnak érzi Verstappen kijelentését: „Szerintem nagyon nehéz ilyesmit kijelenteni úgy, hogy nem tudod valójában, hogy milyen az az autó. Ő egy hihetetlen pilóta, nincs kétség felőle, de az, hogy sikerült-e volna neki, azt nem tudom, hiszen én nem tudom, milyen a Red Bull, milyen a McLaren, ő pedig nem tudja, milyen a Ferrari, szóval talán kicsit túlzó ilyesmit kijelenteni.”

A monacói egyébként azt is elmondta, hogy sikerült pontot tenni Carlos Sainzcal vívott Las Vegas-i csörtéjük végére, s beszélt kettőjük kapcsolatáról is – nyilatkozata itt érhető el.

Hamilton rákérdezett, hogy tesztelheti-e a Ferrarit

A Mercedes csapatfőnöke, Toto Wolff megmagyarázta, miért nem vezethet Lewis Hamilton a Ferrarinál a szezon utáni teszten Abu Dhabiban: Hamiltonnak „szerződéses megállapodásokat” kell betartania, ami kizárja őt a szezon utáni tesztről. Wolff kifejtette, hogy a 39 éves versenyző valóban megkérdezte, hogy tesztelhetné-e a Ferrarit az idényzáró után, a Ferrari első embere, Frederic Vasseur viszont nem tett lépést ebbe az irányba.

Colapinto: „Vowles nem volt túl boldog...”

Franco Colapinto Sao Paulót követően a legutóbbi versenyhétvégén, Las Vegasban is autót tört – az argentin versenyző 50G-s erejű becsapódást szenvedett el az időmérő edzésen, melynek következményeképp egy ideig a futamon való részvétele is kérdéses volt.

l-colapinto

Colapintót mindezek fényében arról kérdezték, hogy milyen volt James Vowles csapatfőnök reakciója az újabb jelentős költségekkel járó autótörést illetően, amire így felelt: „Nos, nem volt túl boldog. Elmondhatom azonban, hogy mindvégig nagyon, nagyon támogató volt az irányomba, én pedig mindig próbálom a nehezebb szituációkban is a pozitív dolgokat megragadni.”

Andretti egyelőre nem érti a történet minden elemét

Hétfőn jelentette be az F1, hogy a korábbi elutasítás ellenére mégis érkezhet a 11. csapat 2026-ban. A közlemény azonban látványosan azt hangsúlyozta, hogy a General Motors és azon belül a Cadillac gyári formációjáról van szó, a projektben szintén érintett Andretti Globalról szót sem ejtettek, pedig mint azt a Cadillac F1 Team nevet kapó istálló igazgatótanácsában helyet foglaló Mario Andretti elárulta: a projekt felépítése változatlan, azaz továbbra is az Andretti felel majd a karosszéria és az autó tervezéséért, míg a GM a majdani, 2028-ra megcélzott saját erőforrás fejlesztéséért.

andretti-szelcsat (1)

A gárda azok után kapta meg a zöld jelzést, hogy a csapatalapító Michael Andretti, aki az 1978-as F1-es világbajnok Mario fia és maga is versenyzett a száguldó cirkuszban, átadta a csapat irányítását Dan Towrissnak, így sokak szerint ez a lépés kulcsszerepet játszhatott abban, hogy a FOM meggondolta magát. Mario Andretti viszont nem ez volt a kulcsfontosságú lépés, de azt maga is elmondta, hogy voltak a háttérben személyes dolgok is – melyeket ő magam nem is egészen ért egyelőre. Az amerikai legenda szavai itt olvashatóak.

Az Andretti-sztoriról beszélgettünk a Formula Podcast legújabb adásában is, melyet az immár a Katari Nagydíj helyszínén tartózkodó tudósítónkkal útközben rögzítettünk – emellett természetesen visszatekintettünk a Las Vegas-i Nagydíjra is, mellyel kapcsolatban készült ma egy statisztikai összegzés is, ezt ide kattintva érhetitek el.

 
Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: