DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. november 5. kedd
Hírösszefoglaló

McLaren-balhé, Verstappen-büntetés, Norris vs. Leclerc: pénteki F1-es hírek

Sok minden történt az F1-es Szingapúri Nagydíj pénteki napján: a fontosabb híreket, eseményeket foglaljuk össze cikkünkben.

Egyetlen villanyfényes eseményként a második szabadedzés volt az F1-es Szingapúri Nagydíj legfontosabb gyakorlása, és ahogy az első egy órában, úgy most is Lando Norris, illetve Charles Leclerc volt a legélesebb. A McLaren és a Ferrari vezére is topformában kezdte a hétvégét, a lágygumis időmérős szimulációknál pedig abszolút kilógtak felfelé: közöttük egyetlen tizedmásodperc sem volt a különbség, a többieket viszont messzire lerázták magukról. Eközben Max Verstappen csak a 15. helyen zárta a napot a szenvedő Red Bull-lal.

A két szabadedzés végeredménye ezen és ezen a linken megtekinthető!

 

FIA: A McLaren módosítsa a szárnyát!

A nap fő híre mégsem a pályán zajló eseményekhez kapcsolódik:  az FIA ugyan szabályosnak minősítette a wokingiak hátsó szárnyát, de arra kérte a csapatot, hogy mégis módosítson rajta. A furcsa ellentmondást az okozza, hogy az FIA tesztjein megfelel az alkatrész, nem hajlik többet, mint amennyit szabad, viszont a pályán másképp viselkedik, és ez a lényeg: az FIA azt nem szeretné engedni, hogy az elemek máshogy mozogjanak a pályán, mint a teszteken.

A McLarennel kapcsolatban hetek, sőt hónapok óta tartja magát a feltételezés, hogy trükközik a szárnyakkal, eleinte az első került a figyelem középpontjába, a Red Bull már júliusban nyíltan beszélt arról, hogy az a megoldás nem lehet szabályos.

A bakui futam után azonban a hátsó szárnyról készült videófelvételek már tényleg felkavarták a port – a versenyt követően, majd a Szingapúri Nagydíj sajtónapján is arról beszéltek a riválisok, hogy az autó nem szabályos, Sergio Perez konkrétan úgy fogalmazott, hogy az az autó „egyértelműen” illegális.

A történetet és annak részleteit ebben a cikkünkben, Formula Plusz rovatunkban foglaltuk össze!

 

Max Verstappent megbüntették

Máris megtörtént az első versenyzői beidézés csúnya beszéd miatt azok után, hogy csütörtökön Mohammed ben Sulayem FIA-elnök arról beszélt, hogy kevesebb káromkodást szeretne hallani a pilótáktól és főleg kevesebb trágárkodást bejátszani a csapatrádiós kommunikációból az F1-es közvetítésbe. Az érintett versenyző Max Verstappen volt, aki a Formula-1-es Szingapúri Nagydíj csütörtöki sajtótájékoztatóján – amelyen Ben Sulayem szándékai ellen is kiakadt – úgy fogalmazott, hogy Bakuban egyből érezte az időmérőn, hogy „el van b*szva” az autója.

Verstappen a meghallgatáson elmondta, hogy az általa használt kifejezés a köznyelv részét képezi, ahogy azt ő tanulta, hiszen az angol nem az eredeti anyanyelve. A felügyelők elismerték, hogy ez így lehet, de szerintük a címvédőnek akkor is észben kell tartania, hogy példaképként tekintenek rá, amikor nyilvánosan megszólal, főleg amikor nincs rajta különösebb nyomás. A háromszoros világbajnok az FIA dokumentuma szerint elnézést kért, emellett azt is kiemelték, hogy korábbi esetekben akkor szabtak ki bírságokat, ha a sértő kifejezés egy konkrét csoport ellen irányult, ám itt nem ez volt a helyzet.

SI202408310157_hires_jpeg_24bit_rgb_resize_2



Ugyanakkor mivel ezt a témakört már korábban is érintették, az előzőeknél nagyobb szankció jár most érte Verstappennek, akinek „némi közérdekű munkát” kell majd végeznie. Ez amúgy nem ismeretlen a 26 éves pilóta számára, hiszen 2018-ban az Esteban Oconnal történt interlagosi dulakodás után ugyancsak „közmunkára” ítélték őt.

„Ez valami személyes dolog? Nem aggódom ezen, nem pazarolok rá energiát. Eléggé meglepődtem, amikor felolvasták az ítéletet. Meg kell jelennem valahol, talán laptopon keresztül egy konferencián, vagy valamin…” – mondta erről Verstappen a De Telegraafnak. „Talán jobb, ha nem mondok erről semmit, mert akármit is mondok, az nem érdemel figyelmet. Szerintem ez az egész elég bizarr” – fogalmazott a világbajnok.

 

Norris elégedett, Piastri hátrányban van

Az élen záró Norris szerint ugyan a Ferrariban még lehet tartalék, de úgy érzi, hogy amit ők csináltak ma, azzal minden rendben ment.

„Igen, a tempó jó volt” - mondta a kétszeres nagydíjgyőztes az F1TV-nek az edzés után. „Jól érzem magam. Ez is egy szép kör volt. Azt csináljuk, amit elvárunk, azt hiszem, hogy az élen legyünk a Ferrarival együtt. De nagyon szép kör volt, és Charles csak alig van lemaradva, szóval őszintén szólva azt reméltem, hogy sokkal nagyobb lesz a különbség, mint amekkora volt. Ezt jelenti, hogy gyorsak, azt jelenti, hogy a Ferrari nagyon-nagyon gyors. De eddig jól mennek a dolgok.”

Csapattársa, a legutóbbi futamot megnyerő Oscar Piastri viszont nem kezdett jól, egyelőre nem érzi a ritmust Szingapúrban. „Kicsit kényelmetlenül éreztem ma magam, kérdéses, hogy miért. Nagyjából egyik köröm sem úgy sikerült, ahogy szerettem volna... Az az elsődleges, hogy holnapra megtaláljam a tempót, és jobban ráérezzek az autóra, majd a határokat is kikísérletezzem. Van min dolgoznom, de a tempónk ígéretes – közel vagyok az élhez, de nagyobb a távolság köztem és Lando között, mint kellene.”

 

Bizakodó, de óvatos a Ferrari

Az első helyért csatázó Charles Leclerc szerint nem bízhatják el magukat péntek este, van min javítaniuk szombatra a Ferrarinál.

„Jó volt, de még dolgoznunk kell az autón, hiszen nem pontosan olyan volt, amilyennek szerettem volna. Jobban kell beállítanunk – négyen nagyon hasonló tempóra vagyunk képesek, emiatt nem támaszkodhatunk csak egy erős péntekre. Kiindulásnak megfelel, de mennünk kell tovább előre. Az egyensúlyt fejlesztenünk kell, hogy jobban összeálljon vezetés szempontjából. Ha megvalósul, erős teljesítményünk lesz holnap” – fogalmazott az előző futam pole-pozíciójának megszerzője.

Carlos Sainz viszont fékgondokkal küzdött, neki erre kell választ találnia.

„Sokszor előjött ebben az évben, hogy pénteken a fékekkel küzdöttünk. Ma nekem kellett ezzel a hibával szembesülnöm: hullámzó volt a működésük az egész második edzés során, főleg a kivezető körökön. Más hibáink is előjöttek, melyek nem segítettek az önbizalmam felépítésére erre a hétvégére – azonban amikor nincsenek, erős tempót mutat az autónk. Remélem, mindent össze tudunk rakni jól az időmérőre.”

 

Óriási a Red Bull lemaradása

Max Verstappen és Sergio Perez is elégedetlen péntek este, előbbi szerint a tapadás, utóbbi szerint az egyensúly hiányzik, a lemaradásuk pedig jelentős.

„Nehéz a helyzet. Egyszerűen nincs meg az a tapadás, amit szeretnénk, szóval ott van néhány dolog, amit meg kell néznünk” – mondta a nap zárásaként a világbajnok. „Nem igazán küzdök az úthibákkal, vagy a rázókövekkel, inkább csak az általános tapadással. Szóval ismét meg kell néznünk a kompromisszumokat.”

„Azt hiszem, javultunk egy kicsit, de még mindig elég rossz az autó egyensúlya. Nem könnyű itt egy igazán jó kört összerakni, és egyelőre nem néz ki túl jól a dolog. Majdnem egy másodperccel vagyunk lemaradva a jó tempótól, szóval elég nagy változásra van szükségünk ahhoz, hogy előrébb jussunk” – mondta Perez.

 

Elveszett a Mercedes

Lewis Hamilton és George Russell is elégedetlen volt a nap végén, a Mercedesnél a jelek szerint nagyon nem sikerült eltalálni az autó alapbeállításait.

Hamiltontól már a csapatrádión is hallhattunk az autó gyengélkedésére utaló kommentárokat, a leintést követően pedig a Formula.hu helyszíni jelenlétében bővebben kifejtette a teljesítmény romlását okozó gondokat:

„Egyáltalán nem érződik az igazinak az autó… Nagyon nehéz, kihívásokkal teli napunk volt. A beállításokkal szinte mindent kipróbáltunk, de egyelőre semmi sem működik. Mindent beleadunk, mégis egy másodperccel le vagyunk maradva – kicsit elvesztünk, nem vagyunk benne egészen biztosak, hogy milyen irányba kellene módosítani.”

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: