Két szabadedzést rendeztek pénteken Monzában, de ezen kívül is történtek érdekességek. A nap hírösszefoglalója:
Antonelli egy kör után a falba tette a Mercedest
Két újoncra szegeződött a világ szeme az F1-es Olasz Nagydíj első szabadedzésén: Andrea Kimi Antonelli élete során először ülhetett be a Mercedesbe F1-es hétvégén, Franco Colapinto pedig ugyan nem először vezette a Williamst, de először gördülhetett pályára úgy, hogy a saját F1-es hétvégéjét készítette elő. Antonelli aztán be is kezdett, a Mercedes rögtön lágy abroncsokon küldte ki, a fiatal olasz pedig annak megfelelően meg is futotta az edzés leggyorsabb körét és pár percig az ő neve állt az eredménytáblázat élén.
A nagy akarásnak azonban hamar nyögés lett a vége: a második körében (!) futott egy újabb lila szektort, majd elúszott alatta a Mercedes a Parabolicába menet, és a falba csapódott. Antonelli nem sérült meg, de az autó alaposan összetört, amivel keresztülhúzta a csapat terveit: Lewis Hamiltonnal eltérő specifikációt használtak az adatgyűjtés miatt, de az ifjonc egyetlen kört tudott megtenni, majd véget ért számára a gyakorlás. Mindezt aggódva figyelte a bokszból az autó „tulajdonosa”, George Russell…
Az edzés összefoglalója és végeredménye ezen a linken tekinthető meg!
Hamilton zárta az élen a napot
A második szabadedzésen aztán már elégedettebbek lehettek a Mercedesnél, hiszen Lewis Hamilton volt a leggyorsabb, bár csak három ezredmásodperccel előzte meg Lando Norrist, és a Ferrarik, valamint Oscar Piastri is közel voltak a brithez. A Red Bullok nem tudtak időmérős szimulációt teljesíteni, Sergio Pereznél sebességváltót cserélt a csapat, Max Verstappen pedig hibázott.
Az edzés összefoglalója és végeredménye ezen a linken megtekinthető!
„Elnézést kérek, most nem érzem túl jól magam…” – Antonelli
Elismerte, hogy túl sokat vállalt az edzés elején, és nem így kellett volna felépítenie élete első F1-es lehetőségét. Elnézést kért a csapattól és George Russelltől is.
„Micsoda nap! Lezajlott az első szabadedzésem, de elég korán véget is ért a baleset miatt, ami elég nagyra sikerült, 52G körüli volt az erőhatás. Elnézést kérek George-tól és a csapattól, hogy megdolgoztattam őket ezután” – mondta az olasz a Formula.hu-hoz eljuttatott videós összegzésében.
„Egyszerűen hibáztam, túlságosan nyomtam a körülményekhez képest, folytonosabban kellett volna felépítenem. Egyértelműen megtanultam a leckét, de nagyon köszönöm a csapatnak, hogy ezt lehetővé tette, és jó volt látni a tifosikat, amikor kint voltam a pályán a többi pilótával” – tette hozzá.
„Most nem érzem túl jól magam, megpróbálok pihenni, és a hétvége folytatására koncentrálni, mert továbbra is szeretnénk jó eredményt elérni.”
A Mercedes megvédte Antonellit
A Mercedes szerint jó volt látni, hogy már az első körét is megnyomta az F1-es újonc, a baleset pedig balszerencsés, de benne van a pakliban.
„A padlólemezeket hasonlítottuk össze, az ő autóján volt az egyik fajta, Lewisén egy másik, volt két szett puha gumija, szóval csak annyi tanácsot kapott, hogy menjen ki és élvezze” – mondta az eset után Bradley Lord, a Mercedes kommunikációs igazgatója a Sky Sportsnak.
„Sajnálatos, ami történt, de a határon ment, az első körétől nyomta, amit jó volt látni, ez része a tanulási folyamatnak. Támogató környezetet kell kapnia, és pontosan ezt is adjuk neki. Ez a baleset nem változtat semmin” – tette hozzá Lord.
„A legfontosabb, hogy nincs baja, mert 45 G-vel csapódott be. Nagyon fiatal még, és felkészültünk abba, hogy a jövőjébe fektessünk, ezek pedig megtörténnek. Meg fognak történni jövőre is, de lesznek kiemelkedő pillanatok, és amit ma láttunk, az alapján azzal lesz bajunk, hogy hogyan lassítjuk le, és nem azzal, hogy hogyan gyorsítjuk fel. Ez a másfél köre elképesztő volt” – mondta Toto Wolff.
„Mintha szaunában ültem volna, alsó nélkül” – Hamilton
A pénteki nap leggyorsabbja szerint a hosszú táv lesz a kihívás a Mercedes számára az F1-es Olasz Nagydíjon. Illusztrálta, mennyire égette az ülés a pilótafülkében.
„Jó nap volt, összességében egészen jó volt az érzés, azzal együtt, hogy az új aszfalt az új rázókövekkel együtt kihívást jelentett. Az érzés viszont a kezdettől fogva jó volt az autóban. Az első edzésen még sok volt a szemcsésedés, sokan küszködtek a gumikkal, beleértve minket is” – nyilatkozta Hamilton a helyszíni riportereknek.
„A szünetben azonban megfelelő változtatások történtek, így az érzés még jobb lett a délutáni edzésen. Még dolgozni kell pár területen és főképp a hosszú etapon, hogy végigbírjuk a távot, szerintem most ez a kihívás. Jó az érzésem a holnapi napot megelőzően, fontos lesz a mai munka és az, amit a gyárban és a szimulátorban végzünk el, a beállítások megválasztásával kell óvatosnak lennünk, nem úgy, mint párszor a múltban” – mondta a pénteki nap leggyorsabbja.
Verstappen: Nem rossz ez, lehet esélyünk
A hosszabb etap jobbnak érződött az egykörösnél a Red Bullnál, a világbajnok szerint ha mindent összeraknak, harcban lehetnek a többiekkel Monzában.
„Jó irányba mentünk el az autóval, de le kell tisztáznunk egy kicsit, és akkor szerintem elég szoros lesz a verseny több csapat között is, és remélhetőleg mi is ott lehetünk ebben a harcban” – mondta.
„Ezzel az autóval nincs egyértelmű irány, több irányt próbálunk ki, de igazából erre való az edzés, meg arra, hogy megtanuljunk dolgokat az autóról. Ezért csináljuk. Az első edzés elég jónak érződött, a második eleje talán nem annyira, de a hosszabb etap megint jobb volt. Csak össze kell raknunk mindent, hogy ott legyünk a csatában.”
Három-négy tized előnyben lenne Piastri a hibája nélkül
Lando Norris volt az eredményesebbb McLaren a monzai F1-es pénteken, három ezreden múlt első helye, de elismeri, Oscar Piastri jóval gyorsabb volt nála ma.
„Szoros a helyzet, ott a Ferrari, ott vagyunk mi, az első edzés után biztos vagyok benne, hogy a Red Bull is ott van, a Mercedes pedig szintén nagyon gyors. Úgy néz ki, most négy autó lesz csatában, mind a négy egyformán gyors. Ennek izgalmasnak kell lennie holnapra” – fogalmazott Norris.
„Mick csak jó lett volna, nem különleges” – Vowles
A Williams-vezér elmagyarázta, miért Colapintót választották Lawson vagy Schumacher helyett – és azt is, miért jó Logan Sargeantnak is, hogy elküldték idény közben.
„Mick sokat fejlődött a Haasnál töltött ideje óta, nincs kétség felőle. Tudom, hogy megkapta a saját idejét, de remek munkát végzett azóta az Alpine-nal, a Mercedesszel és a McLarennel is. Ha beszélsz velük, mind elmondják, hogyan alkalmazkodott és változott.”
„Szóval a döntési helyzet az volt, hogy beültetjük-e Micket az autóba, aki szerintem jó munkát végzett volna, vagy invesztálunk valakibe, aki az akadémiánk tagja. Körök százait és ezreit teljesítette a szimulátorunkban, ő az egyetlen pilóta, aki vezette az idei autónkat az FP1-en, és az adatokból látjuk a teljesítményén, hogy jelentős előrelépéseket tesz.”
A Colapinto-hatás: már jött is egy nagy argentin szponzor a Williamshez
A Williams F1-es csapata az Olasz Nagydíj első két szabadedzése között jelentette be, hogy megállapodást kötött az argentin Mercado Libre nevű céggel, amely így a grove-iakon keresztül száll be a száguldó cirkuszba.
A Latin-Amerikában több mint 100 millió felhasználóval rendelkező vállalat érkezése aligha véletlen: a héten jelentették be, hogy Franco Colapinto révén argentin versenyző kap lehetőséget a Williamsnél a szezonból hátralévő kilenc versenyhétvégén.
Emellett tegnap egy másik, kisebb argentin céggel, a Globanttal is megállapodott a Williams, a csapat tehát Colapinto szerződtetésével azonnal megjelent az argentin piacon.
Átszabott Ferrari és kisebb szárnyak – a csapatok fejlesztései az F1-es Olasz Nagydíjra
A kisebb légellenállást biztosító szárnyak mellett is érkeztek fejlesztések Monzába: kiemelkedik a Ferrari, amely jelentősen átalakította az autóját.
A teljes fejlesztési lista elérhető Formula+ rovatunkban ezen a linken!
A pattogás megszüntetését célozza új padlólemezével a Ferrari
A Monzára hozott új fejlesztés célja az, hogy megszüntesse a pattogást, de megtartsa a nagyobb leszorítóerőt. Jock Clear szerint nem céloztak különösebben az Olasz Nagydíjra.
„Ez a padlólemez egy fejlesztés, nem teljesen új verzió. Reméljük, hogy jó lesz a hátralévő futamokra. Nem speciális monzai fejlesztés ez, ez csak a következő lépés ezen a területen” – mondta a szakember.
„A pattogás abból ered, hogy túl sok leszorítóerőt generál az autó, így odaszívja magát az aszfalthoz, majd nyilván megszűnik a hatás és kilövi magát újra. Mindig szeretnénk megszerezni azt a kis extrát, kockáztatni ezt a jelenséget, mert mindig szeretnénk a maximális leszorítóerőt elérni úgy, hogy ne pattogjon az autó” – magyarázta Clear.
Marko Hornernek: A köntörfalazás nem segít!
A Red Bull F1-es tanácsadója úgy érzi, el kell ismerniük, hogy egy ponton rossz irányba fordultak az autóval. Kijelentette: működniük kell a fejlesztéseiknek.
„Hornernek minőséget kell mutatnia. A köntörfalazás nem fog segíteni rajtunk ebben a helyzetben. De Horner el is ismerte a hibákat.”
MotoGP: Marquezé a péntek Aragonban, a Balaton Park bekerülhet a 2025-ös naptárba?
Két edzéssel vette kezdetét pénteken a MotoGP aragóniai fordulója. A nap egyértelműen Marc Marquezről szólt, aki mindkét alkalommal behúzta az első helyet, a tétre menő délutáni tréningen ráadásul 1:45,801-es új pályarekordot is felállított. A Gresini Ducati Aragonban rendre erős spanyolja mögött az Aprilia duója következett Aleix Espargaróval és Maverick Vinalesszel.
A két vb-aspiráns közül az ötpontos hátrányban lévő Jorge Martin a negyedik, az éllovas Francesco Bagnaia a hatodik időt futotta. Közéjük Alex Marquez fért be, míg a top 10-es és ezáltal a holnapi Q2-es mezőnyt Franco Morbidelli mellett és a két Trackhouse Aprilia mellett meglepetésre az LCR Hondát erősítő Johann Zarco tette teljessé. Q1-es szereplésre kényszerül viszont az összes KTM, valamint Enea Bastianini a gyári Ducatival.
MotoGP-futam a Balaton Parkban?
A nap magyar szempontból lényeges fejleménye, hogy a Balaton Park Circuit és a Magyar Nagydíj bekerülhet jövőre a MotoGP versenynaptárába. A lap úgy tudja, a jövő hónapban jelenthetik be a helyi hatóságok és a Dorna mindezt. A Balaton Park már idén is tartalékhelyszín volt, de a törlések ellenére sem került be a menetrendbe, a Superbike-vb ottani fordulóját pedig le kellett fújni, mivel a szükséges munkálatokkal/átalakításokkal nem készültek el időre.